dijous, 18 de juny del 2020

DIUMENGE DOTZÈ DURANT L'ANY


12º diumenge Temps ordinari(A)

EVANGELI
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 10,26-33
      Invitació a la confiança
(Lc 12,2- )
26»Per tant, no tingueu por de tots ells, perquè no hi ha res de secret que no s'hagi de revelar, ni res d'amagat que no s'hagi de saber. 27 Allò que us dic en la fosca, digueu-ho a plena llum, i allò que sentiu a cau d'orella, pregoneu-ho des dels terrats. 28 I no tingueu por dels qui maten el cos però no poden matar l'ànima; temeu més aviat el qui pot fer que l'ànima i el cos es consumeixin a l'infern. 29 ¿No es venen dos ocells per pocs diners? Doncs ni un de sol no cau a terra si no ho permet el vostre Pare. 30 I pel que fa a vosaltres, fins i tot els cabells, us té comptats. 31 Per tant, no tingueu por: vosaltres valeu més que tots els ocells.32 »A tot aquell qui em reconegui davant els homes, també jo el reconeixeré davant el meu Pare del cel. 33 Però al qui em negui davant els homes, també jo el negaré davant el meu Pare del cel.
Paraula de Déu.




NOSTRES PORS
Quan nostre cor no està habitat per un amor fort o una fe ferma nostra vida està a mercè de pors. A voltes és la por a perdre prestigi, seguretat, comoditat o benestar el que ens priva de prendre les decisions. No gosem arriscar nostra posició social, nostres diners o nostra petita felicitat.
A voltes ens atura la por a no ser acollits. Ens atemoreix la possibilitat de quedar-nos tot sols, sense la amistat o l'amor de les persones. Enfrontar-nos a la vida diària sense la companyia propera de ningú.
Sovint vivim preocupats per quedar bé. Ens fa por el ridícul, confessar nostres conviccions, donar testimoni de nostra fe. Temem les crítiques, els comentaris i el rebuig dels altres. No volem ser classificats. Ens envaeix el temor al futur. No veiem clar nostre avenir. No tenim seguretat en res. No confiem en ningú. Ens fa por afrontar el demà.
Sempre ha estat temptador pels creients buscar en la religió un refugi segur que ens alliberi de pors, incerteses i temors. Però seria error veure en la fe l'ansa fàcil dels pusil·lànimes, els covards i morts de por.
La fe confiada en Déu, quan és ben entesa, no mena el creient a defugir la pròpia responsabilitat davant els problemes. No porta a fugir dels conflictes per a tancar-se còmode en l'aïllament. Per contra, és la fe en Déu la que omple el cor de força per a viure amb més generositat i de manera més arriscada. És la confiança viva en el Pare la que li ajuda a superar covardies i pors per a defensar amb audàcia i llibertat el regne de Déu i sa justícia.
La fe no crea homes covards, sinó persones resoltes i audaces. No tanca als creients en ells mateixos, sinó que els obre més a la vida problemàtica i conflictiva de cada dia. No els envolta en la peresa i la comoditat, sinó que els anima per al compromís.
Quan un creient escolta de veritat en son cor les paraules de Jesús: «No tingueu por», no se sent convidat a defugir els compromisos, sinó animat per la força de Déu per a afrontar-se a ells.




SENSE POR
El record de la execució de Jesús estava recent. Per les comunitats cristianes circulaven diverses versions de sa Passió. Tots sabien que era perillós seguir a algú que havia acabat malament. Recordaven una frase de Jesús: «El deixeble no està part damunt del mestre». Si a ell li han dit Belcebú, ¿què no diran dels seus seguidors?
Jesús no volia que se fessin falses il·lusions. Ningú pot pretendre seguir-lo de veres, sense compartir de qualque manera la seva sort. En qualque moment, algú el rebutjarà, maltractarà, insultarà o condemnarà. ¿Què cal fer?
La resposta surt a Jesús de dedins: «No els tingueu por». La por no és bona. No ha de paralitzar mai als deixebles. No han de callar. No han de deixar de propagar el missatge de Jesús per cap motiu.
Jesús els explicà com han de situar-se davant la persecució. Amb ell ha començat ja la revelació de la Bona Nova de Déu. Han de confiar. El que encara està «encobert» i «amagat» a molts, un dia quedarà patent: se coneixerà el Misteri de Déu, son amor a l'ésser humà i son projecte d'una vida més feliç per a tots.
Els seguidors de Jesús estan cridats a prendre part activa des d'ara en aquest procés de revelació: « Allò que us dic en la fosca, digueu-ho a plena llum, i allò que sentiu a cau d'orella, pregoneu-ho des dels terrats ». El que els xiuxiueja a l'orella perquè penetri en el cor, ho han de fer públic.
Jesús insisteix en que no tinguin por. «Qui se posa de la meva part», res ha de témer. El últim judici serà per a ell una sorpresa gojosa. El jutge serà «el meu Pare del cel», el que us estima sens fi. El defensor seré jo mateix, que «me posaré de sa part». ¿Qui pot infondre-nos més esperança enmig de les proves?
Jesús imaginava els seus seguidors com un grup de creients que saben «posar-se de sa part» sense por. ¿Per què som tan poc lliures per obrir nous camins més fidels a Jesús? ¿Per què no gosem plantejar de manera senzilla, clara i concreta l'essencial de l'evangeli?


ALLIBERAR DE LA POR
No tingueu por.
Les fonts cristianes presenten a Jesús dedicat a alliberar a la gent de la por. Penava en veure a les persones atemorides pel poder de Roma, intimidades per les amenaces dels mestres de la Llei, distanciades de Déu per la por a la seva ira, culpades per llur poca fidelitat a la Llei. De son cor, ple de Déu, sols podia brotar un desig: «No tingueu por». Són paraules de Jesús que se repeteixen sovint en els evangelis. Les que més s'han de repetir en la Església.
La por s'apodera de nosaltres quan en nostre cor creix la desconfiança, la inseguretat o la falta de llibertat interior. Aquesta por és el problema central del ser humà i només ens podem alliberar arrelant nostra vida en un Déu que sols cerca nostre bé.
Així ho veia Jesús. Per això, se dedicà a desvetllar la confiança en el cor de les persones. Sa fe profunda i senzilla era contagiosa: «Si Déu cuida amb tendresa als gorrions del camp, els ocells més petits de Galilea, ¿com no us cuidarà a vosaltres? Per a Déu sou més importants i estimats que tots els ocells del cel». Un cristià de la primera generació recollí bé son missatge: «Descarregueu en Déu tota angoixa, que a ell li interessa vostre bé».
Amb quina força parlava Jesús a cada malalt: «Tingues fe. Déu no s'ha oblidat de tu». Amb quina alegria els acomiadava quan els veia curats: «Vés en pau. Viu bé». Era el seu gran desig. Que la gent visqués amb pau, sense pors ni angoixes: «No us jutgeu, no us condemneu, no us faceu mal. Viviu de manera amistosa».
Moltes són les pors que fan sofrir en secret a les persones. La por fa mal, molt mal. On creix la por, se perd de vista a Déu i s'ofega la bondat que hi ha en el cor de les persones. La vida s'apaga, la alegria desapareix.
Una comunitat de seguidors de Jesús ha de ser, abans que altres coses, un lloc on la gent s'allibera de les seves pors i aprèn a viure i confiar en Déu. Una comunitat on se respira una pau contagiosa i se viu una amistat entranyable que fan possible escoltar avui la crida de Jesús: «No tingueu por».


CONFIAR
No tingueu por.
Nostre cor està ple d'inquietuds, pors i inseguretats. Un poeta alemany aconsella tenir paciència amb tot quant queda encara per resoldre en nostres cors, però és cert que nostre ser cerca un descans, una serenitat i harmonia que difícilment poden proporcionar unes bones vacacions.
La experiència de Déu tal com s'ofereix i comunica en Jesús pot contribuir a conèixer la pau i l'assossec però aquesta experiència és personal. Cadascun ha d'escoltar la crida de Jesús: «No tingueu por, no hi ha comparació entre vosaltres i els gorrions».
Tal volta, primer és parar-nos a experimentar a Déu sols com amor. Tot el que neix d'ell és amor. D'ell sols ens arriba vida, pau i bé. Me puc apartar d'ell i oblidar son amor, però ell no canvia. El canvi és sols en mi. Ell mai deixa d'estimar-me.
Hi h encara una cosa més commovedora. Puc fruir meditant que Déu m'estima tal com soc. No he de guanyar son amor. No tinc que conquistar el seu cor. No he de canviar ni créixer ni ser bo per a ser estimat per ell. M'estima així, puc canviar, créixer i ser millor.
Puc ara pensar en ma vida. ¿Què me demana Déu?, ¿què espera de mi? Sols que aprengui a estimar. No sé en quines circumstàncies me puc trobar i quines decisions prendre, però Déu sols espera de mi que estimi a les persones i cerqui el seu bé, que m'estimi a mi mateix i me tracti bé, que estimi la vida i m'esforci per fer-la sempre més digna i més humana per a tots. Que sigui sensible a l'amor. Estima i encertaràs..
Hi ha una cosa a no oblidar. Mai estaré sol. Tots «vivim, ens movem i existim» en Déu. Ell serà sempre aqueixa presència comprensiva i exigent que necessito, aqueixa mà forta que me sostindrà en la debilitat, aqueixa llum que me guiarà pels seus camins. Ell me convidarà sempre a caminar i dir «Sí» a la vida. Un dia, quan acabi ma peregrinació per aquest món, coneixeré junt a Déu la pau i el descans, la vida i la llibertat.

CONFIAR

No tingueu por als que maten el cos.
En totes les èpoques hi ha hagut «profetes de desgràcies» dedicats a anunciar tota casta de mals per al futur. També avui apareixen aquí o allà persones poc equilibrades que profetitzen catàstrofes i desgràcies —inclús la fi del món—, tal volta perquè ells mateixos viuen sa vida com a catàstrofe i projecten sobre el món els seus propis desitjos destructius.
Aquests falsos profetes poden tocar un punt sensible en l'ànima fràgil d'alguns, però no són els més perillosos. Fan més mal aquells que, constants, destil·len llur pessimisme i enverinen la vida quotidiana amb la seva visió ombriva i el seus pronòstics pessimistes.
El creient no se fa il·lusions sobre la situació del món. No s'enganya «resolent» els problemes des d'una fe ingènua. Coneix la força del mal, però la seva fe en Déu li ajuda a no oblidar que el món no està abandonat a la desgràcia. Més allà dels titulars de la premsa i los dades de les estadístiques, el creient veu la realitat en sa fondària última que és la salvació que ve de Déu.
Aquesta és la confiança fonamental que Jesús vol transmetre als seus deixebles: «No tingueu por als que maten el cos, però no poden matar l'ànima» És cert que la vida està plena d'experiències negatives i la fe no ofereix receptes màgiques per a resoldre els problemes. Però la existència de l'ésser humà està en mans de Déu. Sols en Ell està nostra salvació de la mort i del fracàs final.
Aquesta fe robusta en Déu no porta a l'evasió o la passivitat. Se tradueix, pel contrari, en coratge per a prendre decisions i assumir responsabilitats. Condueix a afrontar riscs i acceptar sacrificis per a ser fidel a un mateix i a la pròpia dignitat. Propi del vertader creient no és la covardia i la resignació, sinó l'audàcia i la creativitat.
Una altra conseqüència de la confiança en Déu és la paciència, aquest art d'assumir l'adversitat i resistir a l'agressivitat del mal sense perdre la pròpia dignitat ni destruir-se. La paraula «paciència» en el primitiu llenguatge grec de les primeres comunitats cristianes se diu υπομονή, i vol dir «romandre dempeus» i suportar el mal de cada dia. Aqueixa és l'actitud secreta del que posa la confiança última en Déu.


NIHILISME
No tingueu por.
El nihilisme és un dels trets fonamentals de nostre temps. Heidegger ho considera «la essència de la història occidental europea». Estem finalitzant un segle que sap el que deixa al darrera com quelcom acabat, però no sembla tenir clar cap a on s'encamina. Tot està en crisis. Res s'aguanta.
És clarificador analitzar el llenguatge d'aquest final de mil·lenni en ses variants. Se parla de post-cristianisme, post-moralisme, post-modernisme...; tot el que semblava segur queda superat. Se parla de la «mort de Déu», el «final de la història», el «ocàs del progrés», la «crisis de la raó»...; tot sembla esvair-se: conceptes, valors, principis i ideals.
Se dóna així una sensació de buit que se tradueix en desorientació i sense sentit. Molts veuen en aquest buit el signe palpable d'una època decadent. Altres, tanmateix, ho consideren com una experiència profundament humana que sacsa i inquieta avui a la humanitat, però pot ser el que la posi en moviment vers una veritat més profunda. La vida també té llurs nits en les quals se'ns invita a buscar llum, sentit i orientació.
La caiguda de les grans idees, sistemes i creences en les quals, tal volta, buscava una falsa seguretat, l'obliga avui a l'home modern a col·locar-se de nou davant el misteri de la existència des de la seva debilitat radical. Com insisteix G. Amengual, tot convida avui a la raó a que deixi de ser «dominant» i prepotent per a fer-se «acollidora» al misteri.
En contra del que molts poden pensar, s'obre tal volta un espai nou per al despertar de la vertadera fe. No hem d'oblidar que la fe no neix de l'esforç de la raó ni és la conclusió d'una investigació o el resultat d'una argumentació. Per a creure, important és deixar-se interrogar, ser receptiu, saber escoltar el misteri. Déu no és un problema que hem de resoldre, sinó un interrogant que hem d'escoltar.
El gran risc de la raó és atrinxerar-se en les pròpies idees, creure's en possessió de tota la veritat, tancar-se en l'arrogància intel·lectual, defensar-se del que pugui qüestionar d'arrel nostra existència. La fe, per contra, neix en qui té un cor receptiu, que s'obre amb honestedat a tota cridada. Creure és sempre, de qualque manera, confiar en Déu.
L'evangeli és una crida permanent a aquesta confiança radical en Déu. Nostra vida està en mans del Pare. «No tingueu por», Déu que cuida dels ocells del camp se preocupa de cada ésser humà.


CONFIANÇA
No tingueu por als homes.
Parlem sovint amb lleugeresa d' allò religiós que acabem per oblidar que Déu és sempre un Déu ocult i silenciós, un Déu, el misteri últim del qual sempre ens supera i transcendeix. Però Déu és Déu. Presència silenciosa i gratuita de la qual no podem disposar i a la qual no podem manipular al nostre capritx. Per això, no se pot provar la existència de Déu amb arguments racionals, com no se pot provar tampoc la no existència.
Ni el creient ni l'ateu poden justificar científicament les seves respectives postures. El creient creu que hi ha Déu però no pot provar la seva fe. L'ateu creu que no n'hi ha, però no pot verificar tampoc el seu ateisme. Ambdós caminen a les fosques, envoltats en el misteri últim de la vida.
Aquest misteri amb el qual ens trobem els homes de tots els temps obliga a agafar una actitud, la més radical i decisiva de totes, ja que d' ella depen en part l'orientació de nostra vida. Les postures poden ser diferents.
El misteri pot dur a l'ateisme. En no poder comprovar la existència de Déu com se comproven altres coses de nostre món, se pot arribar a la conclusió de que Déu no existeix. Els homes estem sols. La existència termina on termina nostra capacitat d'entendre i verificar. No hi ha més. Fora del que nosaltres captem no hi ha sinó vacu i no res.
El misteri pot portar, per contra, a una postura religiosa d'abandó i acollida, però sense un encontre personal amb Déu. És la experiència de les religions orientals. L' individu se submergeix en el misteri i cerca la profunditat del ser, però no invoca a un Déu personal. No se comunica amb ningú, no se confia a un Pare. Senzillament s'abandona al misteri. No és Déu el que salva a l'home. És l' individu el que se redimeix a ell mateix i s'abisma en la profunditat de son ésser.
Però el misteri pot desvetllar també en el cor humà la invocació a un Déu personal. És la postura del cristià que s'abandona i se confia a un Déu sentit com a Pare. Aquesta és la major originalitat i la major gosadia del cristianisme. El cristià no sols s'abandona al misteri, sinó que se confia a un Pare. Se sap estimat, comprès, perdonat i acollit per un Déu que és Pare.
Aquesta es la revelació nuclear que se'ns ofereix en Jesucrist. No estem orfes. El silenci de Déu en nostres vides no significa la seva absència. Se pot confiar en Déu inclús en el moment del silenci suprem de la mort. Aquesta confiança radical en un Déu Pare és el tret més característic del cristià. Si l'oblida, deixa de ser-ho. Per això, la vida del que creu en Jesucrist se conclou sempre amb un acte de confiança total. « En Tu, Senyor, espero, no deixis que mai em confonguiIn te, Domine, speravi: non confundar in aeternum. (Te Deum)


¿AGNÒSTICS?
Si un em nega davant els homes...
Pocs ens han ajudat tant com Chnstian Chabanis a conèixer l'actitud concreta de l'home contemporani davant el problema de Déu. Ses famoses entrevistes són documents imprescindibles per a saber què pensen avui els científics i pensadors més reconeguts sobre Déu.
Poc després de sa mort, s'ha publicat un llibre, «Obsession de Dieu» on es recullen ses experiències impressions personals sobre Déu.
Chabanis ens confessa que, quan inicià les entrevistes als ateus més prestigiosos, pensava trobar un ateisme rigorós i fonamentat. Va descobrir que, darrera greus professions de lucidesa i honestedat intel·lectual, s'amagava sovint una absència de «recerca de veritat absoluta i una professió de fe fàcil en el progrés, la ciència o l'avenir de l'home».
No sorprèn massa la constatació de l'escriptor francès, ja que una cosa semblant passa entre nosaltres. La majoria de les persones que renuncien a creure en Déu, ho fan sense haver viscut cap procés de recerca.
Penso, en tants homes i dones que se confessen agnòstics, a voltes de manera ostentosa, quan en realitat estan lluny de verdader agnosticisme.
L'agnòstic és una persona que se planteja el problema de Déu i, en no trobar raons suficients per a creure en Ell, suspèn el judici. L'agnosticisme és una recerca que termina en frustració. Sols després d'haver cercat, adopta l'agnòstic la postura que jutja més honesta: «No sé si existeix Déu. Jo no trobo raons ni per creure ni per no creure».
La postura més estesa avui consisteix més aviat en desentendre's de la qüestió de Déu, no preocupar-se del sentit últim de la existència. Molts dels que es diuen agnòstics són, en realitat, persones que no busquen. Vides «sense voluntat de veritat real», que diria X. Zubiri.
Els resulta indiferent que Déu existesqui o no, que la vida tingui un sentit últim o no. A ells les basta «deixar-se viure», abandonar-se «a allò que sigui», sense aprofundir en la rel de les coses i de la vida.
¿És aqueixa la postura més humana davant la realitat? ¿Se pot presentar com a progressista una vida en la qual està absent la voluntat de cercar la veritat última de tot?
La pregunta radical de Jesús als deixebles ens interpel·la a tots: «¿Què cerqueu?». Fer-se persona és buscar. Fer-se creient és buscar a Déu com el sentit i fonament de tot. L'actitud menys humana i menys creient és la despreocupació frívola del que no cerca la veritat real.


MANUAL D' INSTRUCCIONS
No hi ha comparació entre vosaltres i els gorrions
El major problema de moltes persones és que han rebut el regal de la vida però desconeixen les instruccions pel seu bon funcionament.
El problema es fa encara més agut en una societat que ofereix “un manual d'instruccions», en molts casos, absolutament desenraonat.
Així com si, en estrenar cotxe, se'ns entregassin pel seu ús i manteniment instruccions tan absurdes com aqueixes: “Per a alimentar el motor, tira-li aigua». «En cas de mal funcionament en el carburador, netegi bé els cendrers i catifes..». «Per a obtenir un frenat més segur, encengui la calefacció”.
Tanmateix, són conviccions i pautes de conducta tan habituals i comuns que seguir-les ens sembla el més sensat i judiciós, sense advertir que són la font més important de moltes de nostres desgràcies, frustracions i pors.
¿Com dubtar, per exemple, d'aqueixa convicció tan arrelada en nosaltres i que dirigeix nostra conducta amb aqueixa consigna: “Si no tens èxit, no vals»?
Creiem que per a assolir l'estima i aprovació dels altres i, inclús, la pròpia, hem d'aconseguir l'èxit en tot el que emprenem.
Programats de manera tan equivocada, ja no podem sentir-nos bé si no ho assolim. Ens torturem a nosaltres mateixos sempre que fracassem en qualque cosa. Qualsevol contratemps ens omple d'irritació i ens deprimeix.
Creiem que, per a valer, hem de posseir coses, dominar persones, acumular èxits. I si són altres els que ho fan, una enveja secreta i quasi inconscient omple de tristesa nostra vida.
No ens adonem que, cercant nostra dignitat fora de nosaltres mateixos i desconnectats de la font autèntica de l'ésser, nostre viure diari roman cada cop més amenaçat.
Vivim encegats, sense valorar l'immens regal de la vida que batega en nosaltres. Sense sospitar el que valem ni gaudir del que som, sense necessitat d'afegir èxit o triomf a nostre ésser.
El que en nosaltres val és aqueixa vida que brota de Déu i cap a Déu es dirigeix. El que som davant aquest Pare que cuida i anima tot el nostre ésser.
Aqueixa és la convicció de Jesús: «No tingueu por.. Teniu un Pare... Vosaltres valeu molt més que els gorrions que Ell cuida”.


NOSTRES PORS
No tingueu por.
Quan nostre cor no està habitat per un amor fort o una fe ferma, fàcilment nostra vida roman a mercè de diferents pors.
Sovint, la por a perdre prestigi, seguretat, comoditat o benestar, ens atura a prendre decisions. No gosem arriscar nostra posició social, nostres diners o nostra petita felicitat.
A voltes, ens paralitza la por a no ser acollits. Ens atemoritza la possibilitat de quedar-nos tot sols, sense l'amistat o l'amor de les persones. Haver d'enfrontar-nos a la vida diària sense la companyia propera d' algú.
Sovint, vivim preocupats només per quedar bé. Ens fa por fer el ridícul, confessar nostres vertaderes conviccions, donar testimoni de nostra fe. Temem les crítiques, els comentaris i el rebuig dels altres. No volem ser classificats.
A voltes ens envaeix el temor al futur. No veiem clar nostre avenir. No tenim seguretat en res. No confiem pot ser en ningú.En fa por afrontar el demà.
Sempre ha estat una temptació per als creients buscar en la religió un refugi segur que alliberi de pors, incerteses i temors. Però seria equivocació veure en la fe l'ansa fàcil de los pusil·lànimes, els covards i espantats.
La fe confiada en Déu, quan és ben entesa, no mena el creient a eludir la pròpia responsabilitat davant els problemes. No el porta a defugir els conflictes per a tancar-se còmode en l'aïllament.
Per contra, és la fe en Déu la que omple son cor de força per a viure amb més generositat i de manera més arriscada. És la confiança viva en el Pare la que li ajuda a superar covardies i pors per a defensar amb més audàcia i llibertat als que són injustament maltractats en aquesta societat.
La fe no crea homes covards sinó persones més resoltes i audaces. No tanca els creients en ells mateixos sinó que els obri més a la vida problemàtica i conflictiva de cada dia. No els envolta en la peresa i la comoditat sinó que els anima per al compromís
Quan un creient escolta en son cor les paraules de Jesús: «No tingueu por», no se sent convidat a eludir els compromisos sinó penetrat per la força de Déu per a afrontar-los.



NO A LA POR
No tingueu por.
No és dramatisme constatar que creix entre nosaltres la por social, la sospita de tot, la inseguretat i la necessitat de defensar-se i buscar cadascun la seva sortida en la vida.
La vida està cada vegada més difícil o, al menys, així ho perceb molta gent que se sente amenaçada de moltes maneres i no veu clar el futur.
En nostra societat hi ha por. No se tracta només de grups terroristes que des d'interessos i postures ideològiques molt distintes s'esforcen per crear un clima de por i inestabilitat que afavoreix als seus projectes polítics.
La por social és quelcom més profund. És la impressió quasi imperceptible, però real, de que les institucions socials, polítiques i econòmiques existents no són capaces de resoldre els problemes actuals.
Aquesta por no se manifesta sempre de la mateixa manera ni té els mateixos efectes en tots.
Hi ha els que senten necessitat de consumir més per a sentir-se més protegits, i de llançar-se a una vida de divertiment que els permeti oblidar els problemes de cada dia.
Hi ha els que tomben en la passivitat, la resignació i el desencant, ja que se senten dominats per una sensació de impotència, en tenir poques possibilitats de protagonisme en una societat tan complexa i tan sotmesa a l'interès dels privilegiats.
No manquen els que, atemorits davant el risc que suposa una major llibertat social, desitgen tornar a situacions més dictatorials i anhelen un Estat fort, defensor d'un orde rígit i segur.
És possible que algunes persones cerquin en la religió seguretat. Ara bé, Quan el que ens empeny al religiós és el desig de seguretat i no la recerca de sentit, la fe corre el risc de ser mal entesa i inclús manipulada.
La por fa impossible la construcció d'una societat més humana. Però la superació de la por no és sols qüestió de bona voluntat.
El home necessita descobrir una esperança definitiva i una força que doni sentit al lluitar diari. Necessita trobar un principi perenne de noves possibilitats, una raó per a viure, una confiança per a morir.
Qui ha comprès a Jesucrist, entén les seves paraules: «No tingueu por». La fe és abans que res, força contra tota por i audàcia per a creure en el futur de l'home des d'un compromís humil i des d'una confiança il·limitada en el Pare de tots.




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada