Tant
estimà Déu el món.
¿És
necessari creure en la Trinitat?, ¿se pot?, ¿serveix de res?, ¿no
és una construcció intel·lectual innecessària?, ¿canvia en res
nostra fe en Déu i nostra vida cristiana si no creiem en el Déu
trinitari? Fa dos segles Kant
escrivia
aquestes paraules: «Des
de el punt de vista pràctic, la doctrina de la Trinitat és
perfectament inútil.»
Res
més lluny de la realitat. La fe en la Trinitat canvia no solament
nostra visió de Déu, sinó també nostra manera d'entendre la vida.
Confessar la Trinitat de Déu és creure que Déu és un misteri de
comunió i d'amor. Déu no és una Substància suprema compacta i
freda, un Ser tancat i impenetrable, immòbil i indiferent. Déu és
un focus d'amor insondable, la seva intimitat misteriosa és sols
amor i comunicació. Conseqüència: en el fons últim de la
realitat, dóna sentit i existència a tot i no hi ha sinó Amor. Tot
l'existent ve de l' Amor.
El
Pare
és Amor originari, la font de tot amor. Ell comença l'amor. «Sols
Ell
comença a estimar sense motius; és més, és Ell qui des de
sempre ha
començat
a estimar»
(E. Jüngel).
El Pare estima des de sempre i per a sempre sense ser obligat ni
motivat des de fora. És l' «etern Amant». Estima i seguirà
estimant sempre. Mai retirarà el seu amor i fidelitat. De Ell sols
brota amor. Conseqüència: creats a la seva imatge estem fets per a
estimar. Només estimant encertem en la existència.
El
ser del Fill
consisteix
en rebre l'amor del Pare. Ell és l' «Estimat
eternament»
abans de la creació del món. El Fill és l' Amor que acull, la
resposta eterna a l'amor del Pare. El misteri de Déu consisteix en
donar i en rebre amor. En Déu, deixar-se estimar no és menys que
estimar. ¡Rebre amor és també diví! Conseqüència: creats a
imatge d'aquest Déu, estem fets no sols per a estimar, sinó per a
ser estimats.
L'
Esperit
Sant
és
la comunió del Pare i del Fill. Ell és l' Amor etern entre el Pare
amant i el Fill estimat, el que revela que l'amor diví no és
entossudiment o possessió gelosa del Pare ni acaparament egoista del
Fill. L'amor vertader és sempre obertura, do, comunicació
desbordant. Per això, l' Amor de Déu no se queda en ell mateix,
sinó que se comunica i esté cap a les seves criatures. «El
amor de Déu ha estat vessat en nostres cors per l' Esperit Sant que
se'ns ha donat» (Rm 5, 5).
Conseqüència:
creats a imatge d'aquest Déu, estem fets per a estimar-nos sense
acaparar i sense tancar-nos en amors ficticis i egoistes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada