La
Santísima Trinitat (A)
EVANGELI
Déu
ha enviat el seu Fill al món perquè el món se salvi per mitjà
d'ell.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 3, 16-18
16
Déu
ha estimat tant el món que ha donat el seu Fill únic perquè no es
perdi cap dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna 17
Déu
no ha enviat el seu Fill al món perquè el món fos condemnat, sinó
per salvar-lo per mitjà d'ell. 18
Els
qui creuen en ell no són condemnats, però els qui no creuen ja han
estat condemnats, perquè no han cregut en el nom del Fill únic de
Déu.
LA
INTIMITAT DE DÉU
Si
la Església digués un dia que Déu no és Trinitat, ¿canviaria la
existència de molts creients? Probablement no. Per això un roman
sorprès davant aquesta confessió del P. Varillon: «Penso
que, si Déu no fora Trinitat, jo seria probablement
ateu […] En qualsevol cas, si Déu no
és Trinitat, jo no comprenc ja absolutament res».
La
majoria dels cristians no sap que en adorar a Déu com a Trinitat
confessem que Déu, en la seva intimitat més pregona, sols és amor,
acollida, tendresa. Aquesta és la conversió que més necessiten no
pocs cristians: el pas progressiu d'un Déu com a Poder a un Déu com
a Amor.
Déu
no és un ésser «omnipotent i sempitern» qualsevol.
Un ésser poderós pot ser un déspota, un tirà, un dictador: una
amenaça per la nostra llibertat. ¿Podríem confiar en un Déu sols
omnipotent? És difícil abandonar-se a algú poderós. És més
fàcil desconfiar, ser cauts i salvaguardar nostra independència.
Però
Déu és Trinitat, és un misteri d' Amor. I sa omnipotència és la
omnipotència de qui sol és amor, tendresa infinita. És l'amor de
Déu que és omnipotent. Déu no ho pot tot. No pot sinó el que pot
l'amor infinit. I sempre que ho oblidem i sortim de l'esfera de
l'amor fem un Déu fals, un ídol estrany que no existeix.
Quan
no hem descobert que Déu és sols Amor, ens relacionem des del
interés o la por. Un interés que ens mou a utilitzar s' omnipotència
per a nostre profit. O por que ens duu a buscar tota classe de
mitjans per a defensar-nos de son poder amenaçador. Però aquesta
religió feta d'interés i pors és més magia que vertadera fe
cristiana.
Solament
quan un intueix des de la fe que Déu és Amor i descobreix que no
pot ser altra cosa sinó Amor presente en el més pregon de nostra
vida, comença a créixer lliure en nostre cor la confiança en un
Déu Trinitat de qui sabem per Jesús que no pot sinó estimar-nos.
CONFIAR
EN DÉU
L'esforç
fet pels teòlegs durant segles per a exposar amb conceptes humans el
misteri de la Trinitat no ajuda avui als cristians a revifar la
confiança en Déu Pare, a reafirmar l'adhesió a Jesús, el Fill
encarnat de Déu, i a acollir amb fe viva la presència de l' Esperit de Déu en nosaltres.
Per
això pot ser bo fer un esforç per apropar-nos al misteri de Déu
amb paraules senzilles i cor humil, i seguir el missatge, els gests i
la vida entera de Jesús: misteri del Fill de Déu encarnat.
El
misteri del Pare és amor entranyable i perdó. Ningú està exclòs
del seu amor, a ningú es nega son perdó. El Pare ens estima i ens
busca a cada un dels seus fills i filles per camins que sols ell
coneix. Mira a tot ésser humà amb tendresa i compassió. Jesús
l'invoca sempre: “Pare”.
Nostra
actitud davant aquest Pare ha de ser la confiança. El misteri últim
de la realitat, que els creients diem “Déu”, no ens ha de fer
por o angoixa: Déu sols pot estimar-nos. Ell entén nostra fe petita
i vacil·lant. No ens hem de sentir trists per nostra vida, quasi
sempre mediocre, ni desanimar-nos en descobrir que hem viscut
allunyats d'aquest Pare. Ens podem abandonar a ell amb
senzillesa. Nostra poca fe basta.
També
Jesús ens convida a la confiança. Aquestes són les seves paraules:
“No visqueu amb el cor torbat. Creieu en Déu. Creieu també
en mi”. Jesús és el viu retrat del Pare. En les seves
paraules escoltem el que ens diu el Pare. En els gests i el seu mode
d'actuar, entregat a fer la vida més humana, se'ns descobreix com
ens vol Déu.
Per
això, en Jesús podem encontrar-nos en qualsevol situació amb un
Déu concret, amic i pròxim. Ell posa pau en nostra vida. Ens fa
passar de la por a la confiança, del recel a la fe senzilla en el
misteri últim de la vida que és sols Amor.
Acollir
l' Esperit que anima al Pare i a son Fill Jesús, és acollir dins
nosaltres la presència invisible, callada, però real del misteri de
Déu. Quan ens fem conscients d'aquesta presència continua, comença
a desvetllar-se en nosaltres una confiança nova en Déu.
Nostra
vida és fràgil, plena de contradiccions i incerteses: creients i no
creients, vivim envoltats de misteri. Però la presència de l'
Esperit en nosaltres és suficient per a sostenir nostra confiança
en el Misteri últim de la vida que és sols Amor.
EL
CRISTIÀ DAVANT DÉU
No
sempre se'ns fa fàcil als cristians relacionar-nos de manera viva
amb el misteri de Déu confessat com a Trinitat. Tanmateix, la crisis
religiosa ens convida a cuidar una relació personal, sana i
gratificant. Jesús, el Misteri de Déu fet carn en el Profeta de
Galilea, és el millor per a reavivar una fe senzilla.
¿Com
viure davant el Pare? Jesús ens ensenya dues actituds bàsiques.
Primer, una confiança total. El Pare és bo. Ens vol sempre. Res
l'importa si no és el nostre bé. Podem confiar en ell sense
pors, recels, càlculs o estratègies. Viure és confiar en l' Amor
com a misteri últim de tot.
Segon,
una docilitat incondicional. És bo viure atents a la voluntat
d'aquest Pare, ja que vol una vida més digna per a tots. No hi ha
una manera de viure més sana i encertada. Aquesta és la motivació
secreta del que viu davant el misteri de la realitat des de la fe en
un Déu Pare.
¿Què
és viure amb el Fill de Déu encarnat? En primer lloc, seguir a
Jesús: conèixer-lo, creure'l, sintonitzar amb ell, aprendre a viure
seguint ses petjades. Mirar la vida com la mirava ell; tractar a
les persones com ell les tractava; sembrar signes de bondat i
llibertat creadora com feia ell. Viure fent la vida més humana.
Així viu Déu quan s'encarna. Per a un cristià no hi ha altre mode
de viure més apassionant.
En
segon lloc, col·laborar en el Projecte de Déu que Jesús posà en
marxa seguint la voluntat del Pare. No podem romandre passius. Els
que ploren Déu els vol veure riure, els que tenen fam els vol veure
menjar. Hem de canviar les coses perquè la vida sigui vida per a
tots. Aquest Projecte que Jesús anomena "regne de Déu"
és el marc, l'orientació i el'horitzó que ens proposa des del
misteri últim de Déu per fer la vida més humana.
¿Qué
es viure animats per l' Esperit Sant? En primer lloc, viure animats
per l'amor. Així es desprèn de tota la trajectòria de Jesús.
Essencial és viure'l tot amb amor i des de l'amor. Res és més
important. L'amor és la força que posa sentit, veritat i esperança
en nostra existència. És l'amor el que ens salva de tantes
torpeses, errors i misèries.
Per
últim, qui viu "ungit per l' Esperit de Déu" se
sent enviat de manera especial a anunciar als pobres la Bona Nova. Sa
vida té força alliberadora per als captius; posa llum en els que
viuen cecs; és un regal per als que se senten desgraciats.
DÉU
ESTIMA AQUEST MÓN
Tant
estimà Déu al món.
Jesús
pot ser considerat des de perspectives diverses. Pot ser vist com a
problema històric, gran líder religiós, un dogma, l'inspirador
d'un camí alliberador... L'evangelista Joan ens convida a acollir-lo
com el «millor regal» que Déu ha fet
al món.
Jesús
parla amb un mestre jueu, Nicodem. No conversen sobre els problemes
conflictius de la Llei jueva. Jesús centra l'atenció en temes dels
quals se'n parla poc a Israel: com «renéixer» a una
vida nova, quin camí seguir per a «tenir vida eterna»...
Jesús
pronuncia unes paraules que transcendeixen una conversació humana, i
resumeixen de manera grandiosa tot el misteri que se troba en ell:
“Déu
ha estimat tant el món que ha donat el seu Fill únic perquè no es
perdi cap dels qui creuen en ell, sinó que tinguin vida eterna.».
¿Què
podem sentir, en escoltar aquestes paraules, els homes i dones
d' avui, atrets per tot benestar immediat i escèptics davant promeses
enfora de vida eterna? ¿Què ens pot dir l'amor de Déu en una
societat plena d'interessos, objectius i lluites tan contraris a
l'amor?
Les
paraules de Jesús destaquen l'immens i universal de l'amor de Déu.
No podia ser d'altra manera. Déu ha estimat al «món»,
no sols a Israel, a la Església, als cristians... Ha enviat el seu
Fill, no per a «condemnar», sinó per a «salvar»,
no per a destruir, sinó per a donar vida eterna. Ho sàpiga o no, el
món existeix, evoluciona i progressa baix la mirada amorosa de Déu.
Per
a saber del Misteri d' Amor que sosté el món, el millor camí és
el mateix Jesús. Acostant-nos al Fill, podem veure, palpar i intuir
com és el Pare amb tots els seus fills. Veient-lo actuar, podem
captar com és l' Esperit que anima a Déu.
Tots
els gestos, símbols, paraules, doctrines, objectius i estratègies
del cristianisme han de nàixer, alimentar-se i reflectar aquest
misteri de l' Amor de Déu al món enter. Si no és així, la religió
se tanca; l'anunci cristià perd el seu significat més autèntic;
poden inventar-se pràctiques, costums i estils de viure allunyats de
la veritat cristiana original.
VIURE
A DÉU DES DE JESÚS
Tant
estimà Déu el món.
Els
teòlegs han escrit estudis profunds sobre la vida insondable de les
persones divines en el si de la Trinitat. Jesús, per contra, no
ofereix aquest tipus de doctrina sobre Déu: Déu és una
experiència: se sent Fill
estimat
d'un
Pare
bo
que entra en el món per a humanitzar la vida amb son Esperit.
Per
a Jesús, Déu no és un Pare
i
res més. Ell descobreix en aquest Pare trets que no sempre recorden
els teòlegs. En son cor hi són els més petits i indefensos, els
oblidats per la societat i les religions: els que res bo esperen
ja de la vida.
Aquest
Pare no és propietat dels bons. «Fa sortir el sol
sobre bons i dolents». A tots beneeix, a tots estima. Per a
tots busca una vida més digna i feliç. Per això s'ocupa de manera
especial pels que viuen «perduts». A ningú oblida, a ningú
abandona. Ningú camina per la vida sense la seva protecció.
Jesús
no és el Fill
de Déu i res més.
És el Fill estimat d'aquest Pare, però, és nostre amic i germà.
És el gran regal de Déu a la humanitat. Seguint ses passes, gosem
viure amb confiança plena en Déu. Imitant sa vida, aprenem a ser
compassius com el Pare del cel. Units a ell, treballem per construir
aquest món més just i humà que vol Déu.
Des
de Jesús experimentem que l' Esperit
Sant
no
és quelcom irreal i il·lusori. És senzillament l'amor de Déu que
està en nosaltres i entre nosaltres animant sempre nostra vida,
atraient-nos sempre cap all bé. Aquest Esperit ens convida a viure
com Jesús que, «ungit»
per
sa força, passà sa vida fent el bé i lluitant contra el mal.
És
bo culminar nostres pregàries dient «Glòria
al Pare, al Fill i a l'
Esperit
Sant» per
a adorar amb fe el misteri de Déu. I és bo senyar-se en el nom de
la Trinitat per a viure en el nom del Pare, Jesús, son Fill, i
deixar-nos guiar per son Esperit.
AMB
EL COR AFLIGIT
Tant
estimà Déu el món.
No
vull viure la festa de la Trinitat decantant la mirada del món. No
puc estar alegre i celebrar la «festa de Déu» oblidant
els seus fills i filles, torturats, aterrits, violats i degradats de
mil maneres. Se me fa impossible escriure qualque cosa suggerent
sobre el misteri de Déu quan tinc el cor encongit per la força
destructora del mal.
Necessito
creure en Déu «Pare» de tots els pobles i
religions, força creadora que ens vol bé a tots. Roca ferma i
sòlida en qui podem posar nostres arrels amb confiança i sense
temor en aquests temps d'inseguretat i brutalitat. L' «únic
bo» com deia Jesús.
Necessito
creure en Jesús, «Fill de Déu» i germà, a qui
agafar per a no oblidar nostra dignitat. En ell veig el rostre i el
cor de Déu. En ell sento a Déu a prop, torturat i crucificat junt a
tants altres. A ell me vull aferrar en aquests temps de confusió en
que se'ns vol enganyar de tantes maneres.
Necessito
creure en l'«Esperit transformador» de Déu que no
abandona mai cap ésser humà. Dador de vida i defensor de tots els
pobres en aquests temps de tanta indefensió i esvaniment. Necessito
deixar-me animar per ell per a no caure en la desesperança.
Vull
estimar a Déu Pare, estimar la vida que neix d'ell i lluitar sempre
a favor de les seves criatures. És millor construir que destruir, és
millor fer el bé que danyar, és millor la pau que la guerra, és
millor acollir que rebutjar, besar que no besar, ser que no ser.
Vull
estimar a Jesús, Fill de Déu encarnat, defensar abans que res i
part damunt de tot el seu projecte de vida. Jesús el deia «regne
de Déu i sa justícia». Un projecte tantes
vegades oblidat, traït, desfigurat i trivialitzat pels que ens diem
la «Església de Jesús».
Vull
acollir l' Esperit Sant de Déu per a mantenir sempre la meva
resistència ferma davant els «amos del món». Vull
pensar, sentir i actuar contra els seus projectes de mort i menyspreu
als petits. No puc imaginar altra manera de viure i estimar Dios i
lloar son misteri d' Amor.
SOLS
AMOR
Tant
estimà Déu el món.
¿És
necessari creure en la Trinitat?, ¿se pot?, ¿serveix de res?, ¿no
és una construcció intel·lectual innecessària?, ¿canvia en res
nostra fe en Déu i nostra vida cristiana si no creiem en el Déu
trinitari? Fa dos segles Kant
escrivia
aquestes paraules: «Des
de el punt de vista pràctic, la doctrina de la Trinitat és
perfectament inútil.»
Res
més lluny de la realitat. La fe en la Trinitat canvia no solament
nostra visió de Déu, sinó també nostra manera d'entendre la vida.
Confessar la Trinitat de Déu és creure que Déu és un misteri de
comunió i d'amor. Déu no és una Substància suprema compacta i
freda, un Ser tancat i impenetrable, immòbil i indiferent. Déu és
un focus d'amor insondable, la seva intimitat misteriosa és sols
amor i comunicació. Conseqüència: en el fons últim de la
realitat, dóna sentit i existència a tot i no hi ha sinó Amor. Tot
l'existent ve de l' Amor.
El
Pare
és Amor originari, la font de tot amor. Ell comença l'amor. «Sols
Ell
comença a estimar sense motius; és més, és Ell qui des de
sempre ha
començat
a estimar»
(E. Jüngel).
El Pare estima des de sempre i per a sempre sense ser obligat ni
motivat des de fora. És l' «etern Amant». Estima i seguirà
estimant sempre. Mai retirarà el seu amor i fidelitat. De Ell sols
brota amor. Conseqüència: creats a la seva imatge estem fets per a
estimar. Només estimant encertem en la existència.
El
ser del Fill
consisteix
en rebre l'amor del Pare. Ell és l' «Estimat
eternament»
abans de la creació del món. El Fill és l' Amor que acull, la
resposta eterna a l'amor del Pare. El misteri de Déu consisteix en
donar i en rebre amor. En Déu, deixar-se estimar no és menys que
estimar. ¡Rebre amor és també diví! Conseqüència: creats a
imatge d'aquest Déu, estem fets no sols per a estimar, sinó per a
ser estimats.
L'
Esperit
Sant
és
la comunió del Pare i del Fill. Ell és l' Amor etern entre el Pare
amant i el Fill estimat, el que revela que l'amor diví no és
entossudiment o possessió gelosa del Pare ni acaparament egoista del
Fill. L'amor vertader és sempre obertura, do, comunicació
desbordant. Per això, l' Amor de Déu no se queda en ell mateix,
sinó que se comunica i esten cap a les seves criatures. «El
amor de Déu ha estat vessat en nosstres cors per l' Esperit Sant que
se'ns ha donat» (Rm 5, 5).
Conseqüència:
creats a imatge d'aquest Déu, estem fets per a estimar-nos sense
acaparar i sense tancar-nos en amors ficticis i egoistes.
DÉU
MARE
Entregà
a son Fill únic.
«Que
Déu et protegeixi i et beneeixi. Que Ella
et
concedeixi sa gràcia.»
Aquestes paraules, pronunciades fa uns anys al final d'una celebració
religiosa en Hamburg, provocaren diverses reaccions. Per a unes
persones significaven una alliberació, altres es sentiren
desconcertades i moltes no quedaren escandalitzades.
Tanmateix,
no hi ha més motius per a usar el masculí que el femení quan
parlem de Déu. Com ha afirmat sempre la teologia, «Déu no és baró
perquè se parli d'ell com a Pare, ni és dona perquè se parli d'ell
com a Mare» (S.
del Cura).
Déu és misteri sant que transcendeix nostre pobre llenguatge humà.
Amb
agudesa, C.G.
Jung
observa que en la visió trinitària de Déu no se segueix l'esquema
normal «Pare-Mare-Fill».
Per això, Déu Pare no representa el masculí front al femení d'una
Deessa Mare. El Déu cristià és Pare i és Mare (el XI concili de
Toledo parla del «si
matern del Pare»!).
No ens ha d'estranyar que diccionaris teològics recents dediquin
pàgines a considerar «allò patern» i «allò matern» en Déu.
En
1978, el Papa Joan
Pau I
va sorprendre amb unes paraules que se recorden com la millor
llampada de son curt pontificat. Això és el que diu: «Déu
és Pare; més encara, és Mare. No vol nostre mal; sols vol fer-nos
bé a tots.»
L'afirmació no representava cap novetat especial. Un teòleg poc
sospitós de «feminisme» com sant
Agustí
s'expressà
així: «Déu
és Pare perquè crea, mana i governa; és Mare perquè alberga,
alimenta, alleta i conserva.»
Aquestes
reflexions no ha de portar-nos a propugnar quelcom com «la religió
de la Deessa», pero sí, tal volta, a superar l'ús obligat i
exclusiu de un llenguatge patriarcal que estrènyer i empobrir nostra
experiència del Misteri de Déu.
Déu
està part damunt de qualsevol llenguatge humà, però els noms que
donem són importants ja que d'ells depen el que representa per a
nosaltres. Qui tingui una visió negativa del femení es resisteix a
invocar-lo com Mare, i dirà «Roca», «Llum» o «Foc». A altres,
tanmateix, confiar-se a un Déu d'entranyes maternals els pot ajudar
a viure una experiència més rica i entranyable del Misteri de Déu.
Algú
que ha recuperat la confiança en Déu des de que l'invoca com a Pare
i com a Mare. Aquesta és la'experiència del salmista que, cerca
pau, i se confia a Déu «
Com
un nen a la falda de la mare»
(Salm 131, 2).
PENSAR
A DÉU
Que
tinguin vida eterna.
Molts
cristians se representen a Déu com un ésser celestial més o menys
indefinit. Si bé afirmen creure en Déu «Pare, Fill i Esperit
Sant» no els diu gaire aquesta manera trinitària de pensar
a Déu. Els sembla una espècie de «teorema diví» de
caràcter abstracte i poc útil. Si fos eliminat, no ho notarien.
Tanmateix,
per a un vertader cristià, res tan vital i de conseqüències tan
profundes com la fe en un Déu Trinitat de imatge impresa en nostre
ésser i en el misteri del qual assolim nostre vertader destí.
En
contraposició amb altres religions de la humanitat, la fe cristiana
no pensa a Déu com l' Absolut la existència del qual és pura
contemplació de si mateix. Un Déu autosuficient, voltat vers ell
mateix, ocupat en la contemplació de la pròpia perfecció, misteri
fascinant de soledat infinita.
La
manera cristiana de pensar a Déu segueix una direcció diferent. Déu
no és auto-complaença solitària, sinó amor compartit, vida
diferenciada. Déu és misteri de comunicació, font eterna d'on
brollen vida i amor infinits.
Déu
no és soledat narcisista, sinó dinamisme d'amor en tota sa riquesa.
Déu, en sa realitat més pregona, es «estimar» i «deixar-se
estimar», és «donar amor» i «rebre
amor», és «donació» i és «acollida».
Per a la fe cristiana, Déu és Misteri en el qual se fa
realitat de manera infinita aquest doble moviment de l'amor.
Aquesta
manera de pensar a Déu és determinant per a la concepció cristiana
del ser humà, ja que, segons aquesta, el'home és imatge de Déu, el
qual, al comunicar el ser a sa criatura, l'imprimeix el dinamisme de
son amor trinitari.
Per
això, creat a imatge de Déu Pare,
font d'amor, l'home està fet per a estimar; no se saciarà mai
tancant-se en ell mateix, sols serà feliç en l'entrega amorosa.
Creat a imatge de Déu
Fill,
l'home està cridat a rebre amor, i el que no sap deixar-se estimar
no serà mai vertader i ple humà. Porta en son ésser la empremta de
l' Esperit
de
Déu, l'home està cridat a viure la vida com a misteri de comunió,
créixer i desenvolupar-se en l'amor interpersonal.
Estimar
no és simplement un mandat moral. L'amor és el que constitueix a
l'home en sa veritat més profunda. Per contra, una cultura
narcisista, insolidària i egoista allunya la humanidad de son
vertader ser.
LA
DANSA DE DÉU
Que
tinguin vida eterna...
No
m'equivoco molt quan penso que molts arraconen a Déu perquè el
troben trist i avorrit. Un jove repetiria avui en el fons de s' ànima
les paraules de F.
Nietzsche: «Jo
creuria únicament en un Déu que sabés ballar».
El
que probablement desconeixia Nietzsche
i
desconeixen els joves d' avui és que, fa ja bastants segles, teòlegs
cristians intuïren a Déu com a «dansa
gojosa d'amor».,
per a expressar la comunió de vida i l'expansió de amor i tendresa
que es dóna en el Déu trinitari, els Pares grecs encunyaren un
terme tècnic, «pericoresis»,
que
evoca la dansa de la Trinitat.
La
«pericoresis»
tracta
de suggerir el moviment etern d'amor amb el qual vibren les persones
divines, la vida que circula entre elles, l'abraçada d'amor en el que
se entrellacen.
En
la Trinitat tot és festa d'amor, coreografia divina de bellesa i
joia transparent, comunicació gojosa de vida. Amb raó deia el
teòleg K.
Barth: «La
Trinitat de Déu és el misteri de sa bellesa. Negar-la és tenir un
Déu sense resplandor, sense alegria (¡ sense humor!), un Déu sense
bellesa».
Cap
filosofia cap religió ha tingut mai la idea de «introduir»
el diàleg amorós, la dansa harmoniosa, l'abraçada afectuosa en Déu.
Entre
aquest misteri insondable de la Trinitat i nostra vida quotidiana,
penetrada tota ella, ho confessem o no, pel desig d'estimar i ser
estimats, hi ha un parentesc profund. Som «imatge de Déu».
Estructurats des del més pregon de nostre ser per la vida de la
Trinitat. Cridats a ser vestigi humil però real d'aquest amor
infinit.
En
el fons de tota tendresa, en l'interior de tot encontre amistós, en
la solidaritat desinteresada, en el desig últim arrelat en la
sexualitat humana, en l'entranya de tot amor, sempre vibra l'amor
infinit de Déu.
Per
això, la vida del ser humà no té sentit sense amor. Per a l'home o
la dona, viure significa donar, acollir i compartir vida. Viure, en
último término, és entrar en aquesta dansa misteriosa de Déu i
deixar circular sa vida en nosaltres.
Sempre
que tanquem a Déu en imatges i conceptes que no reflecten la «dansa
trinitària», desfigurem a Déu. Sempre que vivim sense percebre en
el sabor i la alegria de Déu, destruïm en nosaltres la seva imatge.
EL
SECRET DE DÉU
Que
tinguin vida eterna.
Els
teòlegs sempre han estat conscients de que son llenguatge i
precisions tècniques sols poden acostar l'home a Déu si els
acompanya una experiència interior. Important no és discurrir sinó
assaborir.
Passa
aquí com amb el vi. Pot un estudiós investigar tot el que els
filòsofs, literats i poetes han dit sobre el vi. Però, ¿què sap
del vi vora aquell que el beu i assaboreix cada dia ?
El
misteri insondable de la Trinitat desborda nostra intel·ligència i,
tanmateix, no és una cosa totalment estranya a certes experiències
de nostra vida ordinària.
Qui
vulgui intuir, encara que sigui de manera dèbil i imperfecta, el
secret de Déu i assaborir son misteri trinitari pot partir d'una
experiència d'amistat o amor vertaders.
La
raó és senzilla. Estem creats a imatge d'un Déu que és amor
trinitari. Per això, quan experimentem el desig d'estimar i ser
estimats o assaborim el goig de l'amor sincer, allà se'ns ofereix el
millor punt de partida per a albirar aquest amor insondable que
constitueix el misteri de la Trinitat.
Quan
dos éssers encerten a estimar-se sincerament, surten de l'anonimat
de la multitud, se troben com a persones i comencen a viure una
experiència nova en la qual poden ser atrets cap el cor mateix de
Déu.
Si
saben purificar el seu amor possessiu, egoismes i gelosia,
aprendran el que és donar-se i rebre, entregar-se i acollir, i, en
aquest intercanvi recíproc d'amor, podran captar, encara que sigui
de manera obscura, el moviment mateix de l'amor intra-trinitari.
Si
aprofundeixen en la seva experiència, descobriran que en el fons del
seu amor hi ha quelcom més que l'amor que ells mateixos se poden
intercanviar. De qualque manera, podran gustar l'amor infinit de Déu
del qual hem nascut i vers el qual caminem tots.
En
la seva humil experiència d'amor o amistat podran intuir la font
oculta i misteriosa de la qual provenim i podrán assaborir ja la
joia desbordant per a la qual hem estat creats i a la qual estem
destinats.
Aquesta
festa de la Trinitat tindria que recordar-nos que tot amor vertader,
té en son interior «sabor de Déu”. Per això, els
matrimonis cristians i els amics i amigues creients poden gaudir i
celebrar el misteri del Déu trinitari en el fons del seu cor.
NOSTRE
DÉU
El
que creu en ell, no serà condemnat.
Els
homes han estat propensos sempre a identificar a Déu amb la imatge
que d'ell es fan. Voltaire
ho
deia ja amb ironia: «Déu
creà l'home a sa imatge i semblança, i l' home l'ha pagat amb la
mateixa moneda».
I
tanmateix, nostra «imatge» personal de Déu no s'identifica mai amb
sa realitat profunda, ni ha d'interposar-se o impedir nostra recerca
sincera del Déu viu.
Els
creients no som sempre conscients de que cap imatge tallada per
nosaltres en fusta, en conceptes o paraules pot expressar
adequadament la realitat última de Déu.
Nostres
«imatges» cal agafar-les sempre com a camí i estímul per caminar
a l'encontre de Déu com a realitat
fonamental
des
d'on té sentit tota nostra vida. Tenia raó Teilhard
quan
deia que els místics són els més realistes dels homes.
La
postura de les primeres comunitats cristianes no fou indagar l'
essència de Déu sinó descobrir i viure el que Déu pot ser per a
l'home.
Fa
uns anys el teòleg I.
Congar
afirmava: «Tal
volta la major desgràcia del catolicisme modern és haver-se
convertit en teologia i catequesis sobre el «en sí» de Déu i la
religió, sense insistir al mateix temps sobre la dimensió que
inclou per a l'home».
I
certament se pot constatar en la història última de la teologia una
tendència, a vegades extrema, a intentar penetrar en el «misteri»
de Déu, sense preocupar-se massa del que aquest Déu pot i ha de ser
per a l'home.
I,
tanmateix, el més important no és investigar «el món
intra-trinitari» de Déu que «supera tot
coneixement», sinó descobrir el que significa per a
nosaltres creure en un Déu que és trinitat.
Aprendre
a viure en l'horitzó d'un Déu que és amor infinit de Pare,
i descobrir, com escriu X.
Zubiri,
que «el
hombre consiste en estar viniendo de Dios».
Aprendre
a viure i seguir a Jesús, el
Fill de
Déu i descobrir que la vertadera postura en la vida és l'actitud
filial davant Déu i l'actitud fraterna davant els homes.
Aprendre
a viure guiats per l'
Esperit
de
Déu que ens convida a caminar sempre per camins de veritat, amor,
justícia i pau.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada