13º
diumege Temps ordinari(A)
EVANGELI
+
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 10,37-42
Disposicions dels seguidors
de Jesús
37 »Qui
estima el pare o la mare més que a mi, no és digne de mi. Qui
estima el fill o la filla més que a mi, no és digne de
mi. 38 Qui
no pren la seva creu i em segueix, no és digne de mi. 39 Qui
haurà guanyat la seva vida, la perdrà, però qui l'haurà
perduda per causa meva, la trobarà.
|
Acollir
els enviats de Jesús
40 »Qui
us acull a vosaltres, a mi m'acull, i qui m'acull a mi, acull el qui
m'ha enviat. 41 Qui acull un
profeta perquè és profeta, tindrà la recompensa dels profetes. Qui
acull un just perquè és just, tindrà la recompensa dels
justs. 42 I tothom qui doni
un got d'aigua fresca a un d'aquests petits només perquè és
deixeble meu, us asseguro que no quedarà sense recompensa.
LA
FAMÍLIA NO ÉS INTOCABLE
Sovint,
els creients hem defensat la «família» en abstracte, sense
aturar-nos a reflexionar sobre el contingut concret d'un projecte
familiar entès i viscut des de l' Evangeli. I, tanmateix, no basta
defensar el valor de la família i res més, perquè la família pot
plasmar-se en la realitat de maneres molt diverses.
Hi
ha famílies obertes al servei de la societat i famílies replegades en sos propis interessos. Famílies que eduquen en
l'egoisme i families que ensenyen solidaritat. Famílies
alliberadores i famílies opressores.
Jesús
ha defensat la institució familiar i l'estabilitat del matrimoni. I
ha criticat els fills que es desentén dels pares. Però la família
no és per Jesús absoluta i intocable. Hi ha quelcom que està part
damunt: el regne de Déu i sa justícia.
Decisiu
no és la família de carn, sinó aquesta gran família que hem de
construir entre tots i amb Jesús obrir camins al regnat del Pare. Si
la família és obstacle per seguir a Jesús, Jesús exigirà la
ruptura i l'abandó de la relació familiar: «El que estima a
son pare o a sa mare més que a mi no és digne de mi. El que estima
a son fill o a sa filla més que a mi no és digne de mi».
Quan
la família impedeix la solidaritat i fraternitat amb els altres i no
deixa als seus membres treballar per la justícia volguda per Déu
entre els homes, Jesús exigeix una llibertat crítica, encara que
porti conflictes i tensions familiars.
¿Són
les nostres llars escola de valors evangèlics com la fraternitat, la
recerca d'una societat més justa, austeritat, servei, oració,
perdó? ¿O són lloc de «des-evangelització» i
corretja de transmissió dels egoismes, injustícies,
convencionalismes, alienacions i superficialitat de nostra societat?
¿Què
dir de la família on s'orienta al fill cap a un classisme egoista,
una vida instal·lada i segura, un ideal del màxim lucre ? ¿S'educa
el fill quan l'estimulem sols per a la competència i rivalitat, i no
pel servei i la solidaritat?
¿És
aquesta la família que hem de defensar els catòlics? ¿És aquesta
la família on les noves generacions poden escoltar l' Evangeli? ¿O
és aquesta la família que hem de «abandonar», de qualque manera,
per a ser fidels al projecte de vida volgut per Jesús?
SENSE ESPERÓ
Qui
no agafa la seva creu i me segueix, no es digne de mi.
Un
risc del cristianisme actual és passar de la «religió
de la Creu» a
una «religió
del benestar».
Fa
uns
anys, unes paraules de Reinhoid Niebuhr, que feren pensar molt.
Parlava el teòleg del perill d'una «religió
sense esperó»
que
predicarà «un
Déu sense còlera que mena a uns homes sense pecat vers un
regne
sin judici per mitjà d'un Crist sense creu».
El perill és real i ho hem d'evitar.
Insistir
en l'amor incondicional d'un Déu Amic no ha de significar mai
fer-nos un Déu a nostra conveniència, el Déu permissiu que
legitima una «religió
burguesa»
(J.
B. Metz). Ser cristià no és cercar el Déu que me convé i me diu
«sí»
a tot, sinó el Déu que, precisament per ser Amic, desvetlla la meva
responsabilitat i me fa, a voltes, sofrir, cridar i callar.
Descobrir
l'evangeli com a font de vida i estímul de creixement sa no vol
dir entendre la fe cristiana com una «immunització» davant al
sofriment. L'evangeli no és un complement tranquil·litzant per a
una vida organitzada al servei de nostres fantasmes de plaer i
benestar. Crist fa gaudir i fa sofrir, consola i inquieta, recolza i
contradiu. Sols així és camí, veritat i vida
Creure
en un Déu Salvador que, ja des d'ara i sense esperar al més allà,
busca alliberar-nos del que ens fa mal, no ha de dur-nos a entendre
la fe cristiana com una religió d'ús privat al servei dels propis
problemes i sofriments. El Déu de Jesucrist ens posa sempre a mirar
al que sofreix. L'evangeli no centra a la persona en son propi
sofriment sinó en el dels altres. Solament així se viu la fe com
experiència de salvació.
En
la fe com en l'amor tot sol anar mesclat: l'entrega confiada i el
desig de possessió, la generositat i l'egoisme. Per això, no hem
d'esborrar de l'evangeli aqueixes paraules de Jesús que, per fortes
que semblin, ens posen davant la veritat de nostra fe: «El
que no pren la seva creu i m'acompanya, no és bo per venir amb mi.
El que vulgui guardar sa vida, la perdrà i el que perdi sa vida per
causa meva la retrobarà».
DISPOSTS A SOFRIR
El
que no agafa sa creu.
Jesús
no volia veure sofrir a ningú. El sofriment és dolent. Jesús mai
el cercà ni per a ell ni per als altres. Per contra, tota sa vida
consistí en lluitar contra el sofriment i el mal que tant fan
sofrir a les persones.
Les
fonts el presenten sempre combatent el sofriment que s'amaga en la
malaltia, les injustícies, la soledat, la desesperança o la culpa.
Així fou Jesús: un home dedicat a eliminar el sofriment, suprimir
injustícies i donar força per a viure.
Però
cercar el bé i la felicitat per a tots porta problemes. Jesús ho
sabia. No se pot estar amb els que sofreixen i cercar el bé dels
últims, sense provocar el rebuig i la hostilitat d'aquells als quals
no interessa cap canvi. És impossible estar amb els crucificats i no
veure-se un dia «crucificat».
Jesús
no ho amagà mai als seus seguidors. Usà en ocasions una metàfora
inquietant que Mateu ha resumit així: «
Qui
no pren la seva creu i em segueix, no és digne de mi ».
No podia haver elegit un llenguatge més gràfic. Tots coneixien la
imatge terrible del condemnat que, despullat i indefens, era obligat a
portar sobre les espatlles el tronc horitzontal de la creu fins al
lloc de l'execució on esperava el tronc vertical fixat a terra.
«Portar
la creu»
era
part del ritual de la crucifixió. L'objectiu era que el condemnat
aparegués davant la societat com culpable, un home indigne de seguir
vivint entre els seus. Tots descansarien veient-lo mort.
Els
deixebles tractaven d'entendre'l. Jesús els venia a dir més o menys
el següent: «Si me seguiu, heu d'estar disposts a ser
rebutjats. Us passarà el mateix que a mi. Als ulls de
molts, semblareu culpables. Us condemnaran. Buscaran que no
molesteu. Tindreu que portar vostra creu. Aleshores us semblareu més
a mi. Sereu dignes seguidors meus. Compartireu la sort dels
crucificats. Amb ells entrareu un dia en el regne de Déu». Portar
la creu no és cercar «creus», sinó acceptar la
«crucifixió» que ens arribarà si seguim les
petjades de Jesús. Així de clar.
DONANTS
DE TEMPS LLIURE
Encara
que no sigui més que un tassó d'aigua fresca.
Un
fet positiu i esperançador de nostra societat és, sens dubte, el
creixement del voluntariat social. Són cada vegada més les persones
que dediquen son temps lliure a activitats i serveis de caràcter
gratuït. ¿Com se desvetlla aqueixa sorprenent vocació a viure
gratuïtament al servei dels altres?
Primer
és obrir els ulls i prendre consciència de que no tots gaudeixen de
benestar. La mirada del futur voluntari se deté sobre el sofriment,
la marginació i els problemes de tantes persones necessitades de
recolzament i companyia. En son cor se desvetlla el desig de «fer
qualque cosa» por alleugerir llur sofriment.
Però
no basten els bons desitjos. El voluntari pren una decisió:
comprometre's a servir als necessitats en un camp concret. No ho fa
per moda, tampoc per sentimentalismes banals, sinó per coherència
amb llurs conviccions humanes o inspirat per sa fe cristiana. Son
compromís no és una espècie d'entreteniment o «hobby».
És una forma concreta de
viure, que el marcarà cada cop més.
El
voluntari no dóna coses, se dóna a ell mateix. Ofereix sa persona,
llurs qualitats, son temps lliure. En sa vida hi ha un temps que és
per als altres. Un temps entregat als que sofreixen i necessiten
qualque tipus d'ajuda. Aquesta és sa manera concreta de viure la
solidaritat o l'amor cristià.
El
voluntari no cerca cap retribució. Actua mogut per un amor
desinteressat i gratuït. Per això, sa vida interpel·la: el diner
no ho és tot. Mentre molts viuen pendents de son propi benestar, ell
se dedica a posar amor, companyia i ajuda en aqueixes vides on tot
sembla sofriment, marginació i desgràcia.
El
voluntari no treballa de forma esporàdica. Sap que son servei serà
eficaç si se integra en una associació concreta. A banda, el
voluntari cristià alimenta i sostén son compromís en la vida d'una
comunitat cristiana.
En
tot això, no basta la bona voluntat. El voluntari necessita
preparació teòrica i pràctica. La preocupació por sa capacitació
personal és signe i prova de la serietat de son compromís per
oferir un servei eficaç.
Per
a alleugerir el dolor humà no basta el servei tècnic ni professió.
Ancians sols i malalts, crònics mal atesos, disminuïts físics i
psíquics sense recolzament familiar, depressius, enfonsats en la
soledat.. Necessitat de companyia, recolzament proper i seguiment
afectuós demanen qualque cosa més que el servei tècnic del
professional. Segons Jesús, res quedarà sense recompensa. Ni tan
sols el «tassó
d'aigua fresca»
que se dóna a
«un d'aquests pobres».
MÉS
ALLÀ DE LA VIDA
El
que doni a beure...
Segons
dades recents, creix el nombre de donants d'òrgans (vint per cada
milió de habitants), gràcies, sobre tot, a una millor coordinació
estatal i a una major sensibilització social.
Tanmateix,
cada any es perden mils de vides per manca de donants. La
desinformació, la desconfiança i determinats prejudicis culturals i
religiosos impedeixen que aquesta forma de solidaritat humana
s'estengui en nostra societat en la mesura desitjable.
Molts
pacients que viuen depenent d'una màquina o condemnats a una
qualitat de vida molt pobre podria fruir de noves possibilitats si
poguessin rebre un òrgan. Molts altres recobrarien una esperança
de vida que avui els està vedada.
El
transplant d'un òrgan és la culminació d'un procés minuciós i
complex que requereix coordinació i dispositius àgils, segurs i
eficaços. És necessari superar dificultats de tipus tècnic,
sanitari i burocràtic. Però, junt a tot això, cal promoure una
consciència social que faci de la donació d'òrgans un gest
habitual.
La
raó principal de la mancança d'òrgans és la manca de generositat
en els moments decisius. Però és necessària una informació que
elimini la desconfiança i la por. Molts ciutadans desconeixen que
són requisits l'anàlisi clínic exhaustiu del possible donant, la
confirmació de la mort cerebral per «electro-encefalograma» plànol
i el certificat de defunció de tres metges.
Per
altra banda, tots i, en especial, els creients, hem de maldar per a
que se superin prejudicis morals, religiosos o culturals que porten a
una falsa sacralització del cos, una cop mort, ei impedeixen aquest
gest de donació que va més allà de la vida.
Tal
volta, hem de començar cada un per agafar nostra pròpia
decisió.
Qualsevol persona pot ser donant una vegada comprovada sa mort
cerebral. No hi ha límits d'edat. Cada órgan té les pròpies
condicions que els metges sabran valorar. Els creients hem de
recordar les paraules de Jesús: «El
que doni a
beure
encara que no sigui més que un tassó d'aigua fresca a un d'aquests
pobres...
no perdrà sa paga.»
El
que podem fer és sensibilitzar a nostres familiars i donar nostre
nom com a donants de qualsevol part de nostre cos que pugui ser útil
a qualcú. En ALCER o en qualsevol centre sanitari ofereixen la
informació necessària. ¿No és un gest noble poder regalar vida a
un altre quan acaba la nostra?
ARTISTES
ANÒNIMS
El
que doni a beure...
Els
seus rostres no apareixen en la televisió. Ningú aireja el seu nom
en la radio o la premsa. Però són homes i dones grans, perquè llur
vida és una benedicció enmig d'aquesta societat.
Ells
formen aquest exèrcit pacific de voluntaris que treballen de manera
gratuïta i callada, sols perquè els neix del cor estar junt als que
sofreixen.
Joves
que passen el cap de setmana amb el minusvàlid necessitat d'amistat
i companyia. Dones que se fan càrrec d'aquests ancians que no tenen
a ningú que s'ocupi. Matrimonis que acullen a casa a un toxico-man
per a sa rehabilitació.
Els
he trobat servint als vagabunds en el menjador social «Aterpe»
o en els albergs per a transeünts. Els he vist escoltant a través
del «Telèfon de la Esperança» a persones enfonsades en la
depressió o l'angoixa. Conec sa constància per a acostar-se a la
presó a compartir unes hores amb els presos.
Els
voluntaris no són persones de qualitats excepcionals. Són
senzillament humans. Tenen ulls per a descobrir les necessitats de la
gent, orelles pera escoltar son sofriment, pies para acostar-se a
qui està sol, mans per a atendre a qui necessita ajuda i, sobre
tot, un cor on cap tot ser desvalgut.
Això
és el més important: els voluntaris posen vertader amor en la
societat actual. Ens ajuden a descobrir que no s'ha de confondre
l'amor amb el sentimentalisme o l'almoina. Que la solidaritat se
construeix amb gests, i no amb paraules.
Els
voluntaris ens ensenyen que estimar al ser humà vol dir estimar a
les persones concretes, i no simplement als sistemes, els partits o
les estructures.
Els
voluntaris no cobren diners, però guanyen molt. Guanyen el somrís
del malalt, l'afecte del pres, les llàgrimes agraïdes de l'ancià.
Guanyen, sobre tot, el plaer d'alleugerir el sofriment del germà.
Gloria
Fuertes,
amb sa tendresa de poeta, diu que el premi del voluntari és que se
converteixi en un artista: «El
voluntario no ha pintado un cuadro, no ha hecho una escultura, no ha
inventado una música, no ha escrito un poema, pero ha hecho una obra
de arte con sus horas libres».
Jesús
pensa en un premi encara més gran per a ells: «El que doni a
beure, en que sigui un tassó d'aigua fresca a un
d'aquests pobres... no perdrà sa paga, us ho amb
tota veritat».
COMPLIR
ELS CINQUANTA
El
que perdi sa vida por mi.
Complir
els cinquanta anys pot ser una bona ocasió per a aturar-se a
meditar.
Tal
volta, el primer sigui acceptar que entrem en el coster de la vida.
Les forces ja no ens responen com en altre temps. Nostra capacitat de
treball, nostra vitalitat i salut se ressenten. Un sap que quelcom
irrecuperable se perd.
Per
altra banda, els anys ens han descobert nostres possibilitats i
limitacions i ens ajuden a veure ara l'existència amb més realisme
i veritat.
Pot
ser el moment d'acceptar humilment nostra caducitat i dir amb el
salmista: “Els
meus anys es mesuren amb pocs pams,.... L'home
dura tant com un respir
i
passa com una ombra” (Salm
38).
Sí.
Nostra vida passa ràpidament. Hem repassat amplament la meitat de
nostre caminar. ¿Què ens espera en endavant? ¿L'enfonsament i
deterioro? ¿La maduresa i plenitud final?
Per
al creient pot esser aquest el moment de la saviesa i la confiança
total: «Fes-me
conèixer, Senyor, la meva fi, els anys de vida que em queden: que
m'adoni que passo de pressa. Tu ets la meva confiança» (Salm
38).
Tal
volta, sols ara comencem a percebre que nostra trajectòria per la
vida té un sentit més profund que tot el que hem fet o deixat de
fer al llarg dels anys.
Important
ha estat, és i serà l'amor d'aquest Déu que dirigeix nostra vida i
la cuida des de dintre. Sols en torn a sa gràcia se teixeix nostra
vera existència. Més allà de tot està la fe en la promesa de
Jesús: “El
que perdi sa vida
per
mi la trobarà”.
És
l'hora de seguir i caminar amb pau. Sense ingenuïtats ni ravates
fàcils. Sense presses ni protagonismes. Amb una comprensió
creixent vers tot i amb molta compassió. Pas a pas, deixant que Déu
ens vagi madurant des de l'interior de la vida ordinària de cada
dia.
Complir
així els cinquanta anys no és sentir que la vida s'escapa. És ara
quan la vida pot créixer més liure vers la seva plenitud. Cada
experiència dolça o amarga, cada èxit gran o petit, cada pecat
notable o mediocre, ocupa son vertader lloc. En l'horitzó i al final
de tot: la tendresa i l'amor insondable de Déu.
DONAR
UN TASSÓ D'AIGUA
El
que doni a beure...
A
voltes, no és fàcil respondre a les preguntes més senzilles. Hem
sentit dir, sovint, que estimar és donar. Però ¿què
és donar?
Molts
suposen que donar és sols privar-se, renunciar a qualque cosa,
«sacrificar-se», desprendre's.
Estem
tan condicionats per nostra societat industrial i tan inclinats a
posseir, acumular i guanyar, que «donar» ens sembla
quelcom improductiu. Un empobriment dolorós que no estem disposts a
fer en qualsevol moment.
En
nostra societat, l'home que dóna sense rebre, és un home poc
pràctic, sense futur, sense sentit realista, incapaç de realitzar
una operació productiva.
Tanmateix,
donar és quelcom distint. El gest de donar és la pressió més rica
de vitalitat, de força, riquesa i poder creador.
Quan
donem qualque cosa de veritat, ens experimentem a nosaltres mateixos
plens de vida, desbordants, amb capacitat d'enriquir-nos,
encara que
sigui en un grau modest. «Sols
l'amor fa que vida meresqui ser viscuda.
Solament
l'ajuda als altres procura la gran alegria de viure»
(K. Tillmann).
Donar
significa estar viu i ser ric. El que té molt i no sap donar, no és
ric. És un home petit, impotent, empobrit, per molt que tingui. En
realitat, sols és ric el que és capaç de regalar qualque cosa
d'ell mateix als altres i enriquir a altres.
Necessitem
tots escoltar amb més atenció i profunditat les paraules de Jesús.
No quedarà sense recompensa ni tan sols el tassó d'aigua fresca que
sapiguem donar a un pobre assedegat.
Hem
d'aprendre a donar. Regalar el que està viu en nosaltres i pot fer
bé als altres. Donar nostra alegria, nostra comprensió, ànim,
esperança, acollida i proximitat.
Moltes
vegades, no se tracta de coses grans ni espectaculars. Senzillament,
«un tassó d'aigua fresca». Un somrís acollidor, un
escoltar sense presses, una ajuda a aixecar l'ànim decaigut, un gest
de solidaritat una visita, un signe de recolzament i amistat.
No
l'oblidem. En el fons de la vida hi ha una gran força que beneeix,
acull i recompensa tot gest d'amor. Se diu Déu Nostre Pare.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada