dimecres, 10 de juliol del 2019

DIUMENGAE XV DURANT L'ANY


(Power-Point)





Quin d'aquests tres et sembla que es va comportar com a proïsme de l'home que va caure en mans dels bandolers?
Ell respongué: El qui el va tractar amb amor.
Llavors Jesús li digué: Vés, i tu fes igual.

A vegades donem per perdudes les persones, diem: "aquell, o tal altre és així i no canviarà pas". No confiem en que, en contacte amb realitats més o menys fraternals, tota persona canvia.
És una cosa que ens ensenyen les persones que fan mitja. El fil utilitzat pot no ser gens elàstic, però segons el tipus de punt utilitzat per a la mitja, crearem un teixit amb diferents graus d'elasticitat. Igualment amb les persones: algú pot tenir una personalitat ben difícil, però quan procurem crear un entorn acollidor que el reconegui i l'acompanyi (el lligui a la resta de mitja), aleshores la seva "elasticitat" pot canviar notablement.
Déu nostre, et demanem la confiança de mirar les persones segons la teva mirada, i no segons els nostres prejudicis, per tal que no t'impedim teixir miracles amb qualsevol fil.

15º setmana del temps ordinari (C)
EVANGELI
Per a mi, ¿ qui són els altres?
+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 10,25-37
Paràbola del bon samarità
25 Un mestre de la Llei es va aixecar i, per posar a prova Jesús, li va fer aquesta pregunta:
--Mestre, què haig de fer per a posseir la vida eterna?
26 Jesús li digué:
--Què hi ha escrit en la Llei? Què hi llegeixes?
27 Ell va respondre:
Estima el Senyor, el teu Déu, amb tot el cor, amb tota l'ànima, amb totes les forces i amb tot el pensament, i estima els altres com a tu mateix.
28 Jesús li digué:
--Has respost bé: fes això i viuràs.
29 Però ell, amb ganes de justificar-se, preguntà a Jesús:
--I qui són els altres que haig d'estimar?
30 Jesús va contestar dient:
--Un home baixava de Jerusalem a Jericó i va caure en mans d'uns bandolers, que el despullaren, l'apallissaren i se n'anaren deixant-lo mig mort. 31 Casualment baixava per aquell camí un sacerdot; quan el veié, passà de llarg per l'altra banda.32 Igualment un levita arribà en aquell indret; veié l'home i passà de llarg per l'altra banda.
33 »Però un samarità que anava de viatge va arribar prop d'ell, el veié i se'n compadí. 34 S'hi acostà, li amorosí les ferides amb oli i vi i les hi embenà; després el pujà a la seva pròpia cavalcadura, el dugué a l'hostal i se'n va ocupar. 35 L'endemà va treure's dos denaris i els va donar a l'hostaler dient-li:
»--Ocupa't d'ell i, quan jo torni a passar, et pagaré les despeses que facis de més.
36 »Quin d'aquests tres et sembla que es va comportar com a proïsme de l'home que va caure en mans dels bandolers?
37 Ell respongué:
--El qui el va tractar amb amor.
Llavors Jesús li digué:
--Vés, i tu fes igual.
Paraula de Déu.



TU FES IGUAL
Fes tu igual.
Per no sortir malparat d'una conversa amb Jesús, un mestre de la Llei fa una pregunta: “I ¿ qui són aquests altres ?”. És la pregunta de qui només es preocupa de complir la llei. L'interessa saber a qui estimar i a qui pot excloure del seu amor. No pensa amb els sofriments de la gent.
Jesús alleugera el sofriment dels que troba pel camí i trenca si fa falta la llei del dissabte o les normes de puresa, i respon amb un relat que denuncia de manera provocativa el legalisme religiós que no té en compte l'amor al necessitat.
En el camí que baixa de Jerusalem a Jericó, un home ha estat assaltat per uns bandolers. Agradit i despullat de tot, roman en la sèquia mig mort, deixat a sa sort. No sabem qui és, només que és “un home”. Podria ser qualsevol de nosaltres. Qualsevol esser humà abatut per la violència, la malaltia, la desgràcia o la desesperança.
Casualment” baixava pel camí un sacerdot. Els text indica que és per atzar, com si res tingués a veure allà un home dedicat al culte. La seva feina no és acostar-se als ferits que estan a la vorera. El seu lloc és el temple. La seva ocupació, les celebracions sagrades. Quan arriba vora al ferit, “el veu i passa de llarg per l'altra banda”.
La manca de compassió no és només una reacció personal, ja que també un levita del temple que passa vora el ferit “fa el mateix”. És una actitud i perill que afecta als que es dediquen al món del sagrat: viure lluny del món real on la gent lluita, treballa i sofreix.
Quan la religió no està centrada en un Déu, Amic de la vida i Pare dels que sofreixen, el culte sagrat es por convertir en una experiència que allunya de la vida profana, guarda del contacte directe amb el sofriment de la gent i ens fa caminar sense reacció davant els ferits que trobem a les cunetes. Segons Jesús, no són els homes del culte els que millor ens poden indicar com tractar els que sofreixen, sinó les persones que tenen cor.
Pel camí passa un samarità. No ve ni va al temple. No pertany al poble escollit. Viu d'una cosa tan poc sagrada con és un petit comerç. Però, quan veu el ferit, no demana res. Es commou i fa per ell tot el que pot. A n'aquest cal imitar. Així diu Jesús al legista: “Ves i fes igual”.
  1. L'Evangeli d'avui comença amb aquella pregunta que fa el mestre de la Llei: "¿Què he de fer per tenir l'herència de la vida eterna?". Convé, de tant en tant, parar-nos i plantejar-nos aquesta qüestió: preguntar-nos sincerament si estem avançant en la direcció encertada. Seria llàstima que caminéssim per la vida mig adormits o desbordats per les activitats, sense saber realment cap a on anem.

    Si volem ser persones lliures, cal que sapiguem portar el timó de la pròpia vida: cal que tinguem ben definida la meta final que volem assolir. Sé realment cap a on vaig?

    Jesús, a l'evangeli, ens ensenya quina és la bona direcció. I ho fa amb una paràbola, una de les més boniques de tot l'evangeli, i que és una reproducció de la nostra vida.

    La nostra vida és un camí. I al llarg d'aquest camí ens anem trobant amb persones de tota mena i de tota situació.

    Quina actitud prenc amb elles?


    2. L'evangeli ens parla d'un sacerdot i d'un levita que, malgrat veure aquell home necessitat, van "passar de llarg, per l'altra banda". El samarità, en canvi, "se'n compadí" i "s'hi acostà". Aquesta és l'actitud fonamental per estimar i per sentir-me proïsme dels altres: ser sensible a les necessitats de les persones que m'envolten i acostar-m'hi. Després ja miraré com puc concretar el meu ajut, d'acord amb les meves possibilitats. Però, de moment acostar-m'hi.

    Perquè, si ja d'entrada restés indiferent, tot està perdut: sempre passaré de llarg i per altra banda, com ho van fer el sacerdot i el levita de la paràbola. Sóc sensible a les necessitats dels altres? Quina mena de cor tinc: estimador o indiferent?

    3. No podem ser persones tancades egoistament en nosaltres mateixos, sinó obertes a les persones que ens envolten. Això és el que ens demana Crist. El meu proïsme són tots aquells que la vida em posa al meu costat: aquells amb qui em trobo i veig que em necessiten. I començant pels de la pròpia família, pels que tinc més a la vora. Seria absurd estimar els qui viuen lluny o han mort, i no fer-ho amb els que tinc a casa. Actuar així seria "fugir d'estudi".

    He d'estimar, sobretot, aquells amb qui el fregadís de la vida em posa en contacte. Ells són, sobretot, el meu proïsme: la parella, els fills, els avis... especialment, si no es poden valer per ells mateixos.

    Potser nosaltres ens sentim satisfets, dient que no els falta res, que tenen cobertes totes les seves necessitats. Però, n'estem segurs que no els falta res? Segurament que nosaltres actuem amb correcció. Però potser ens falta saber donar un pas més: fer-los sentir, de forma entenedora per a ells, que els estimem, que els valorem.

    Perquè, qui no se sent estimat, per més coses que tingui, no és feliç. Un cor buit no és mai feliç. Mai. En som conscients?


    4. I volia acabar amb dues observacions. Recordeu que l'evangeli de fa dos diumenges ens parlava d'uns samaritans que no volien acollir Jesús i els seus deixebles?

    Doncs avui Jesús ens presenta un samarità com un model a imitar per tots nosaltres.

    Potser l'evangeli ho remarca expressament perquè vegem que, en aquest món, hi ha de tot i que hem d'evitar fer judicis massa generals, com si tots fossin iguals: els polítics, els immigrants, els policies, els empresaris, els treballadors...
    I l'altra observació que volia fer és que, a més de preocupar-nos de les persones properes, no hem d'oblidar tampoc les del Tercer Món que viuen en la misèria més espantosa. Hi ha organitzacions que garanteixen que el nostre ajut arribarà a qui ho necessita. Reflexionem-hi.



NO PASSAR DE LLARG
Sigueu compassius com vostre Pare és compassiu”. Aquesta és l'herència que Jesús ha deixat a la humanitat. Per a comprendre la revolució que vol introduir en la història, cal llegir amb atenció el seu relat del “bon samarità”. Descriu l'actitud que hem de promoure, més enllà de nostres creences i posicions ideològiques o religioses, per a construir un món més humà.
A la cuneta d'un camí solitari jeu un esser humà, robat, agredit, despullat de tot, mig mort, abandonat a sa sort. En aquest ferit sense nom i sense pàtria Jesús resumeix la situació de tantes víctimes innocents injustament maltractades i deixades a les cunetes dels camins de la història.
A l'horitzó apareixen dos viatgers: primer un sacerdot, després un levita. Ambdós pertanyen al món respectat de la religió oficial de Jerusalem. Ambdós actuen d'igual forma: “veuen el ferit, i passen de llarg per l'altra banda”. Ambdós tanquen els ulls i el cor, aquell home no existeix per a ells, passen i no s'aturen. Aquesta és la crítica radical de Jesús a tota religió incapaç de generar dins els seus membres un cor compassiu. ¿Quin sentit té una religió tan poc humana?
Pel camí ve un tercer personatge. No és sacerdot ni levita. No pertany a la religió del Temple. Tanmateix, quan “veu el ferit, es commou i s'acosta”. Després, fa per aquell desconegut tot el que pot per a rescatar-lo amb vida i restaurar la seva dignitat. Aquesta és la dinàmica que Jesús vol introduir en el món.
Primer, no tancar els ulls. Saber “mirar” de manera atenta i responsable al que sofreix. Aquesta mirada ens pot alliberar de l'egoisme i la indiferència que ens permeten viure amb la consciència tranquil·la i la il·lusió d'innocència enmig de tantes víctimes innocents. Al mateix temps, “commoure'ns” i deixar que el seu sofriment ens dolgui també a nosaltres.
Decisiu és reaccionar i “apropar-nos” al que sofreix, no per a demanar-nos si tinc obligació d'ajudar, sinó per a descobrir de prop que és un esser necessitat que ens crida. La nostra actuació concreta ens revelerà la nostra qualitat humana.
Això no és teoria. El samarità del relat no se sent obligat a complir un còdig religiós o moral. Senzillament, respon a la situació del ferit i fa tots els gests pràctics per a alleugerir el seu sofriment i restaurar la seva vida i la seva dignitat. Jesús acaba amb aquestes paraules: “Tu fes igual”.
José Antonio Pagola



SECTARISMES
El veié, se'n compadí.
No som conscients dels rebuigs, menyspreus i condemnes que alimentem dintre nosaltres a causa dels prejudicis heretats del passat o construits per nosaltres mateixos. Tanmateix, són prejudicis “institucionalitzats” que modelen sovint la nostra manera de sentir, pensar i comportar-nos amb altres grups que nos son dels “nostres”.
En totes les cultures, antigues o modernes, l'esser humà cerca afirmar la seva pertinença al propi grup social, polític o religiós i posa límits als altres. Elevem fronteres per a marcar les diferències i assegurar la nostra pròpia identitat.
Greu és que considerem com a “inferiors” els que són diferents i no pertanyen a nostra raça, nació, religió o partit. La “lleialtat” al propi grup ens pot menar a hostilitat o rebuig que no passa desapercebut, però que forma part del nostre esser. Quan això passa, desapareix la mirada amistosa i compassiva amb la qual un esser humà ha de mirar a l'altre.
La paràbola del bon samarità és un desafiament del sectarisme que emmetzina les nostres relacions. L'home caigut en el camí veu angoixat com es desentenen d'ell aquells dels quals podia esperar ajuda: els “seus”, els representants de la seva religió, del seu poble. Quan s'acosta un samarità, enemic proverbial d'Israel, podia espera el pitjor. Tanmateix, és ell que s'apropa, el mira amb compassió i el salva.
Aquest home és capaç de reaccionar contra prejudicis seculars i ser “deslleial” al propi poble per a identificar-se amb un esser humà que sofreix i necessita ajuda. El missatge de Jesús és clar. No ha der ser el propi grup, la pròpia religió o el propi poble els que ens indiquin a qui estimar i a qui odiar, a qui apropar-nos o a qjui ignorar. L'amor evangèlic exigeix lleialtat, no al propi grup, sinó a l'home que sofreix encara que no comparteixi nostra identitat. La paràbola és revolucionària: ¿ Perquè serveix una religió si no fa rompre sectarismes i crea fraternitat ?


L'ESSENCIAL
Estimaràs.
L'esser humà esta fet per estimar i ser estimat. Ningú ho dubta. El desig més profund és viure en comunió. Passa que l'oblidem un cop i un altre. Aleshores, aquesta necessitat de viure estimant roman obscurida, deformada i desviada per mil problemes, preocupacions i centres d'interés.
L'amor és quelcom constitutiu de la persona. A qui li manca capacitat de donar i rebre amor li manca l'essencial. Podríem dir que està “malalt”. Per això, una persona intel·ligent, activa i eficaç, sense capacitat d'estimar, fa por. Un individu hàbil i poderós, insensible a l'amor, és un perill.
Sempre passa igual. Volem ser independents, salvaguardar la nostra petita felicitat sense dependre de ningú, ser amos de nosaltres mateixos i de nostra vida. Cerquem nostre propi interés i tombem dins un túnel construit amb els nostres problemes, inquietuts i fantasmes. L'erotisme, la diversió i totes les formes d'evasió no ens alliberem d'un malestar clavat en el fons del nostre esser: ens manca l''essencial.
L'experiència ens diu prest, a voltes a crits, a voltes de manera callada però persistent: Sense amor, la vida s'asseca, l'alegria s'apaga. És difícil créixer i sentir plenitud quan es viu en funció d'un mateix. La persona no sap bé que li passa, però no es sent a gust: viu sola, tancada en les seves coses, un aïllament estèril.
Gran encert de Jesús és recordar l'essencial de la vida i de tota religió: “Estimaràs al Senyor el teu Déu amb tot el teu cor, amb tota la teva ànima, amb totes les teves forces i amb tot el teu esser. I al proisme com a tu mateix”. D'això depèn tot. Això és sempre l'essencial i decisiu.
Estimaràs a Déu”.
No es diu creuràs en Déu, el respectaràs, el temeràs, l'obeiràs, li resaràs... el primer i essencial és una altra cosa: l'acolliràs amb amor, li obriràs ton esser, t'enamoraràs d'ell. No et sentirà jutjat o controlat, sinó enamorat. Quan manca amor a Déu la religió queda fossilitzada.
«Estimaràs el teu proïsme”.
No t'apropiaràs de les persones per a la teva utilitat, fruició o poder. Viuràs acollint, acompanyant, servint, donant i rebent amor. Sense això la vida queda mutilada i pervertida. És la convicció més pregona de Jesús.

ESGLÉSIA SAMARITANA
El veié se'n compadí i s'hi acostà.
La misericòrdia es pot entendre, a voltes com un sentiment de compassió propi de persones sensibles. Altres, com una “ajuda paternal” que es dóna als necessitats per a tranquil·litzar la consciència. Altres, recorda les “obres de misericòrdia” del catecisme, com una cosa que cal practicar per ser virtuós.
Des de la fe cristiana podem dir, per contra, que la misericòrdia és la única reacció vertaderament humana davant el sofriment aliè que es converteix en principi d'actuació i ajuda alliberadora al que sofreix. Per això, el teòleg Jon Sobrino parlava del principi-misericòrdia, no com una virtut més, sinó com a l'actitud radical d'amor que imprimeix una determinada direcció al ser i actuar d'una persona davant el sofriment.
El relat del “bon samarità” no és una paràbola més, sinó la paràbola que expressa, segons Jesús, el que és un vertader esser humà. El samarità és una persona que veu en el camí el que està ferit, s'apropa, reacciona amb misericòrdia i li ajuda en tot el que pot. Aquesta és la única manera de ser humà: reaccionar amb misericòrdia. Per contra, “passar de llarg” davant el que sofreix és romandre deshumanitzat.
Jon Sobrino estudia com la misericòrdia és el principi fonamental de l'actuació de Déu i el que configura tota la vida, la missió i el destí de Jesucrist. Davan el sofriment, la misericòrdia és davant tot. És el primer i l'últim. El principi al qual tot el demés es subordina. L'Església també.
Una Esglesia vertadera és una Església que “se sembla” a Jesús. I una Església que se sembla a Jesús, ha de ser necessàriament una “Església samaritana”, que sap reaccionar davant el sofriment humà amb misericòrdia. Això és el que demana també a l'Església: que sigui bona, que tingui entranyes de misericòrdia, que no discrimini a ningú, que no passi de llarg davant els que sofreixen, que ajudi als que pateixen tota mena de ferides físiques, morals i espirituals.
Si vol semblar-se a Jesús i ser més humana, l'Església ha de rellegir la paràbola del “bon samarità” i desvetllar en ella la misericòrdia. És important l'ortodòxia. És decisiu cercar camins nous d'evangelització del món modern. Però, ¿perquè serveix tot això si els homes i dones d'avui no poden descobrir en ella el rostre misericordiós de Déu ni sentir proximitat i ajuda en el sofriment.



VIRTUT DELS FORTS
Passà de llarg per l'altra banda.
La misericòrdia no té avui bona reputació. La consideren “virtut dels dèbils”. Les persones fortes i madures no necessiten rebre misericòrdia ni oferir-la. Només la gent mediocre fomenta aquestes coses: Una societat evolucionada reclama mes tost competició i lluita, no compassió. La competitivitat engendra homes forts. La compassió produeix essers dèbils.
Avui en dia es fomenta l'esperit competitiu fins a límits poc humans. Per a molts, viure és sinònim de competir. L'escola, les oposicions, la carrera consumista i fins i tot l'amor són competició i rivalitat. S'imposa cada cop més una espècie de “darvinisme social”. Només estan cridats a sobreviure els forts, els hàbils, els durs.
Dins aquest clima no hi cap la compassió.
Els “truimfadors” no solen ser propensos a la misericòrdia. No conecten amb la tragèdia o el sofriment dels dèbils; ells frueixen del seu èxit i benestar, per qualque cosa han lluitat tant. Darrera aquesta “cultura del fort” ressona l'eco llunyà de F. Nietzsche.
Mentre, creix el nombre de persones marcades pel fracàs escolar, professional, matrimonial o familiar. Quan més competitiva i insolidària esdevé la societat, més dura és l'experiència dels fracassats. Molts viuen avui dubtant de la pròpia valia, amb un nivell molt baix d'autoestima, necessitats d'algú que reconegui la seva dignitat o els acompanyi en la desgràcia.
La misericòrdia és avui més necessària que mai. No una caricatura de misericòrdia de qui, per tranquil·litzar la cosnciència o fomentar el paternalisme, fa un donatiu, sinó aquest sentiment viu i operant de solidaritat amb els més necessitats.
La misericòrdia no és virtut de persones dèbils sinó signe de maduresa, de persones que saben sintonitzar amb els maltractats per la vida ja que són capaços de reconéixer la seva dignitat. La misericòrdia és un triumf sobre aqueix narcisisme que deshumanitza a tantes persones que només viuen voltant als seus interessos i ambicions. Compatir-se no és fer-se dèbil sinó fort. Només la persona madura sap viure en una actitud de comunió i empatia amb els que sofreixen, comprometre's en allò que pot ajudar-los a viure de manera més digna.
En la paràbola de Jesús, el personatge dèbil no és el samarità que s'acosta a donar auxili al viatger robat i ferit. Els de cor petit i actitud mesquina són el sacerdot i el levita que “passen de llarg per l'altra banda” davant aquell home i segueixen el seu camí i acallen les consciències.
José Antonio Pagola




CAMÍ D'EUROPA
Passà de llarg per l'altra banda.
Cada vegada està més clar. No hi ha recuperació econòmica per a tots, ja que la reconversió relega a la pobresa sectors que podrien beneficiar-se del benestar material que es vol assolir. La “sortida de la crisi” només sol ser per als més privilegiats, i s'endinsa en el treball intermitent, l'atur i la crisi aguda els més débils i desafortunats.
No tots caminem cap a la mateixa Europa. Mentre uns assoleixen el benestar europeu, altres es queden pel camí, despenjats del progrés i sense possibilitat de fruir d'ell.
Es repeteix la paràbola de Jesús. A la vorera del camí romanen homes i dones despullats, empobrits i maltractats. Un cop i un altre hem d'escoltar l'interpel·lació de l'Evangeli o seguim tranquils nostre camí, com el sacerdot i el levita, “passant pel l'altra banda” i abandonant aqueixa gent a sa sort, o actuem com el “bon samarità” i ens comprometem activament a resoldre la necessitat.
Sense adonar-nos tombem en la pràctica del “campi qui pugui”. Cadascú cerca fer-se un lloc en la societat. El que importa és entrar en el sector “guai” d'Europa, ja que el que s'instal·la allí fruirà d'un “status” social cada cop millor.
A poc a poc s'imposa una “cultura economicista” que fa créixer l'individualisme exacerbat i la recerca cega de seguretat material. No preocupa la sort dels més dèbils. “Competitivitat”, aquesta és la paraula clau. Lluitar pels propis interessos. Els altres només són un obstacle i un adversari potencial qu em pot desbancar.
La paràbola del Bon Samarità és una crida a substituir la competitivitat per aqueixa solidaritat que, segos el Papa, ens ha de fer a tots responsables de tots.
Tal volta, cal que aprenguem a mirar Europa des de la perspectiva dels més dèbils i marginats per a sentir en nostra pròpia carn l'impotència i inseguretat dels nous pobres.. Irrita sentir encara entre nosaltres que “el que no treballa ès perquè no vol” i que el problema dels aturats és perquè “són un ganduls”.
En nostra societat hi ha massa consum inútil, superficial i egoista. El cristià ha de recordar avui a tots que l'home no pot fer amb el seu el que li ve de gana. És injust i inhumà seguir fruint sense límit quan altres no tenen el necessari per viure amb dignitat.


UNA ALTRA MANERA DE VIURE
S'hi acostà.
No és difícil resumir l'ensenyament d'aquesta inoblidable paràbola del samarità. Segons Jesús, l'important en la vida no és teoritzar molt o cavil·lar sobre el sentit de l'existència, sinó saber caminar com el samarità: amb els ulls oberts per a veure com podem ajudar a qualsevol home que ens necessita.
Per això, abans de discutir què creiem cadascú o quina ideologia defensem, ens hem de demanar a què ens dediquem, a qui estimem i què fem en concret per aquests homes i dones que necessiten l'ajuda d'algú proper.
Aquesta és la vertadera conversió que necessitem tots. La d'apropar-nos desinteressadament a les persones que trobem en la vida per oferir la nostra amistat fraternal i nostra ajuda generosa. Les altres conversions són sempre “conversions teòriques” de les quals millor és desconfiar fins que es tradueixin en amor pràctic i concret al germà.
Podem renunciar a viure de manera fraternal, podem perdre el gust per l'amistat i la solidaritat i avesar-nos a caminar per la vida tancats en l'egoisme o utilitzant els altres. Però, així és dificil trobar la vertadera alegria.
A.Paoli resumeix el trist destí de qui renuncia a la fraternitat: “Quan un deixa sense resoldre el problema de l'amor, quan no fa front amb valor a l'aventura de la fraternitat, tapa sa nuesa, son fracàs, el no ser vertaderament home, amb dues caretes, que són dèbils com la boira del matí: els diners i el poder”.
Per contra, la vida adquireix color i alegria diferents quan som capaços d'eliminar de nostra vida els interessos egoistes i gosem actuar de manera fraterna i solidària.
Quan es té el coratge de creure en la fraternitat, s'enten el fons de l'existència i es capta millor la veritat de la fe cristiana.
En el llibre “Amor a Jesús, amor al germà”, K-Rahner ens interpel·la així als creients: “¿No brolla la vida cristiana a una llum distinta quan l'axioma “Salva la teva ànima” s'enten, espontàneament i sense voler, com “Salva el teu proïsme” ?
En nostra vida quotidiana, a voltes mediocre i vulgar, pot esdevenir encara “el miracle de la fraternitat”. Basta gosar en renunciar a petites i mesquines avantatges i ens apropem a les persones amb els ulls i el cor del samarità.






SENSE EMBULLS
S'hi acostà...
No cal un analisi social massa profund per a descobrir les actituds d'auto-defensa, recel i evasió que adoptem davant les persones que poden pertorbar la nostra tranquil·litat.
Quantes “passades de llarg” per a evitar els que ens són molests o incòmodes. Com apressem per no deixar-nos abastar per aquells que ens agobien amb problemes, penes i amargors
Vivim en actitud de guàrdia permanent davant aquell que pot ser un perill en potència per a la nostra felicitat.
I quan volem justificar la nostra evasió davant els problemes i sofriments de persones que ens necessiten, sempre podem recórrer al fet de que “estem massa ocupats”.
Estar ocupats, actius, en moviment constant, s'ha convertit en una cosa que forma part del nostre esser. Quelcom que ens tanca en el nostre petit món de preocupacions i bloquetja i impedeix la nostra relació amistosa i fraternal amb els que trobem en el camí de la vida.
En aquesta societat d'homes i dones “ocupats” cobra actualitat la “paràbola del samarità”.
Segons Jesús, només hi ha una manera de “tenir vida”. I no és la del sacerdot i el levita que veuen el necessitat i “passen de llarg per l'altra banda” per a seguir el camí, sinó la del samarità que camina per la vida amb els ulls i el cor oberts per a aturar-se davant el que pot necessitar proximitat.
Quan s'escolten les paraules de Jesús, sabem que s'ens crida a passar de l'hostilitat a l'hospitaliat. Sabem que s'ens urgeix viure d'altra manera, crear en nostra vida i en nostre cor un espai més ample per als que ens necessiten.
Sabem que no podem amagar-nos darrera de “nostres ocupacions” ni refugiar-nos en belles teories. S'estima la humanitat quan s'estimen els homes concrets que caminen al nostre costat.
El que ha comprès la fraternitat cristiana, sap que tots som “companys de viatge” que compartim una mateixa condició de fragilitat humana i ens necessitem uns i altres.
El que ha comprès això i viu atent a cada esser amenaçat que troba en el camí, és un home que troba un gust nou a la vida. És un home que “heretarà vida eterna”.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada