EL
PARE DEL CEL
Demaneu,
i Déu us donarà.
Quan
els cristians resen el
Parenostre
no obliden que es dirigeixen a un Pare “que
està en el cel”.
Un Pare proper i atent a cada esser humà, però que no
s'ha de confondre amb un pare qualsevol. Jesús ho
adeverteix:
”perquè
de pare només en teniu un, que és el del cel” (Mt 23,9) ¿Què
vol dir pregar a un Pare que “està
en el
cel”?
En
cosmologia elemental els hebreus concebien el món com
dividit en tres regions. Els cels (samayin),
on habita Déu; la terra (ha’ares),
on vivim els humans; el que queda davall terra, el país
poblat per les ombres de la mort (scheol).
Dins aquesta copcepció, el cel és per l'home bíblic
símbol de la transcendència de Déu que no pot estar
tancat dins nostre petit món. Així, diu el rei Salomó a
la inauguració del temple de Jerusalem: “Però,
¿és que Déu podria veritablement residir a la terra? Si
ni el cel ni el cel del cel no poden contenir la teva
immensitat, molt menys aquest temple que jo t'he construit”
(1Re
8,27).
Per
això, invocar a un Pare “que
està en el cel”
és recordar que Déu no està lligat a cap lloc sagrat,
no roman tancat en cap temple ni és propietat de cap
religió. En qualsevol moment i des de qualsevol lloc, de
dia i de nit, de dalt una muntanya, des del banc d'una
església o dels del llit d'un hospital es poden alçar els
ulls al cel per a invocar-lo com Pare estimat
A
banda, resar al Pare del cel és pregar al que és Déu
de tots, sense exclusió ni discriminació. El Pare dels que
l'invoquen amb fe i dels que viuen d'esquena. El Pare que
espera el fill pròdig que ve de lluny i el fill major
que no sap estimar al germà. El Déu bo “vostre
Pare del cel, que fa sortir el sol sobre bons i dolents i fa ploure
sobre justos i injustos” (Mt. 5,45).
Encara
més. Jesús acostumava resar “alçant els ulls al cel”,
gest no freqüent al seu temps, ja que els jueus pregaven
dirigint la mirada al Temple. Quan una dona samaritana li
demana on cal adorar Déu: si en el Temple jueu de
Jerusalem o en el samarità del mont Garizim, Jesús
contesta:
“Creu-me, dona, arriba l'hora que el
lloc on adorareu el Pare no serà ni aquesta muntanya ni
Jerusalem. Vosaltres adoreu allò que no coneixeu. Nosaltres sí
que adorem allò que coneixem, perquè la salvació ve dels jueus.
Però arriba l'hora, més ben dit, és ara, que els autèntics
adoradors adoraran el Pare en Esperit i en veritat. Aquests són
els adoradors que vol el Pare. (Jn 4,21-23)
En el temple o fora
d'ell, a Déu se li dóna culte vertader quan vivim amb
esperit de fills i escoltem amb veritat la seva crida a
ser germans.
|
L'oració
del Parenostre ha estat recollida de forma diferent en
Mateu i en Lluc. Només Mateu recorda des del començament
que la pregària va dirigida al Pare del cel. Els cristians
han fet bé en seguir aquesta versió, ja que ens situa
millor davant el Pare de tots, que només sap “donar
coses bones als seus fills”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada