dimecres, 3 de juliol del 2019

DIUMENGE QUATORZE

(POWER-POINT)

Després d'això, el Senyor en designà uns altres setanta-dos i els envià de dos en dos perquè anessin davant seu a cada poble i a cada lloc per on ell mateix havia de passar. Els deia: La collita és abundant, però els segadors són pocs. Pregueu, doncs, a l'amo dels sembrats que hi enviï més segadors.

14º setmana del temps ordinari (C)

EVANGELI
Reposará damunt ells la vostra pau.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Luc 10,1-12. 17-20
Missió dels setanta-dos deixebles
1Després d'això, el Senyor en designà uns altres setanta-dos i els envià de dos en dos perquè anessin davant seu a cada poble i a cada lloc per on ell mateix havia de passar. 2 Els deia:
--La collita és abundant, però els segadors són pocs. Pregueu, doncs, a l'amo dels sembrats que hi enviï més segadors.3 Aneu: jo us envio com anyells enmig de llops.4 No porteu bossa, ni sarró, ni sandàlies, i no us atureu a saludar ningú pel camí.5 Quan entreu en una casa, digueu primer: "Pau en aquesta casa." 6 Si allí hi ha algú que n'és digne, la pau que li desitgeu reposarà damunt d'ell; si no, tornarà a vosaltres. 7 Quedeu-vos en aquella casa, menjant i bevent el que tinguin: el qui treballa, bé es mereix el seu jornal. No aneu de casa en casa.
8 »Si entreu en una població i us acullen, mengeu el que us ofereixin, 9 cureu els malalts que hi hagi i digueu a la gent: "El Regne de Déu és a prop vostre." 10 Però si entreu en una població i no us acullen, sortiu a les places i digueu: 11 "Fins i tot la pols del vostre poble que se'ns ha encastat als peus, ens l'espolsem i us la deixem. Però sapigueu això: el Regne de Déu és a prop!" 12 Us asseguro que el dia del judici serà més suportable per a Sodoma que per a aquella població.
Retorn dels setanta-dos de la missió
17Els setanta-dos van tornar plens d'alegria i deien:
--Senyor, fins els dimonis se'ns sotmeten pel poder del teu nom.
18 Jesús els digué:
--Jo veia Satanàs que queia del cel com un llamp. 19 Us he donat poder de trepitjar serps i escorpins i de vèncer tota la potència de l'enemic, i res no us farà mal.20 Però no us alegreu perquè els esperits se us sotmeten; alegreu-vos més aviat perquè els vostres noms estan inscrits en el cel.
Paraula de Déu.



PORTADORS DE L'EVANGELI
Aneu.
Lluc recull en son evangeli un discurs important de Jesús, dirigit no als Dotze sinó al grup més nombrós de deixebles. Els envia perquè col·laborin amb ell en el projecte del regne de Déu. Les paraules de Jesús constitueixen una mena de carta fundacional on els seguidors han de nodrir la tasca evangelitzadora. Subratllem unes línies mestres.
Aneu”
Ho oblidem un cop i un altre, l'església està marcada per l'enviament de Jesús. Per això és perillós concebre-la com una institució fundada per a cuidar i desenvolupar la pròpia religió. Respon al desig original de Jesús la imatge d'un moviment profètic que camina per la història segons la lògica de l'enviament: sortir d'ella mateixa, pensar amb els altres, servir al món la Bona Nova de Déu. “L'Església no està per ella mateixa, sino per a l'humanitat” (Benet XVI)
Per això és perillosa la temptació de replegar-nos sobre nostres interessos, el nostre passat, les nostres adquisicions doctrinals, les nostres pràctiques i costums. Més encara, si ho fem endurim nostra relació amb el món. ¿ Què és una església rígida, anquilosada, tancada en ella  mateixa, sense profetes de Jesús ni portadors de l'Evangeli ?
«Quan entreu en una població… cureu els malalts i digueu: “El Regne de Déu és a prop vostre.»
Aquesta és la gran notícia: Déu és a prop nostre i ens encoratja a fer més humana la vida. Però no basta afirmar una veritat perquè sigui atractiva i desitjable. És necessari revisar nostra actuació: ¿què és el que pot dur avui les persones cap a l'Evangeli ?, ¿com poden captar a Déu com quelcom nou i bo?
Segurament, ens manca amor al món actual i no sabem arribar al cor de l'home i la dona d'avui. No basta predicar sermons des de l'altar. Cal que aprenguem a escoltar més, acollir, guarir la vida dels que sofreixen... Només així trobarem paraules humils i bones que apropin a Jesús la tendresa insondable del qual ens posa en contacte amb Déu, el Pare Bo de tots.
«Quan entreu en una casa, digueu primer: "Pau en aquesta casa”.
La Bona Nova de Jesús se comunica amb respecte total, des d'una actitud amistosa i fraternal, contagia pau. És un error pretenir imposar-la des de la superioritat, l'amenaça o el ressentiment. És antievangèlic tractar sense amor a les persones perquè acceptin nostra missatge. Però ¿ com l'acceptaran si no se senten compresos pels que es presentem en nom de Jesús?




SENSE POR A LA NOVETAT
El Papa Francesc crida a l'Església a sortir d'ella mateixa i oblidar pors i interessos propis per a posar-se en contacte amb la vida real de la gent i fer present l'Evangeli allà on els homes i dones d'avui sofreixen i gaudeixen, lluiten i treballen.
Amb llenguatge inconfundible i paraules vives i concretes, ens obre els ulls per advertir-nos del risc d'una Església que s'ofega en actituds autodefensives: “quan l'Església se tanca, emmalalteix”, “prefereixo una Església accidentada a una malalta”.
La consigna de Francesc és clara: “L'Església ha de sortir d'ella mateixa a la perifèria, a donar testimoni de l'Evangeli i trobar-se amb els altres”. No pensa en plantejaments teòrics, sinó en passes concretes: “Sortiguem de nosaltres mateixos per a trobar-nos amb la pobresa”.
El Papa sap el que diu. Vol atreure l'Església actual cap a una renovació evangèlica profunda. No és fàcil. “La novetat ens fa sempre por, perquè ens sentim més segurs, si ho controlem tot, si som nosaltres els que construim, programem i planifiquem la nostra vida segons esquemes, seguretats i gustos”.
Però Francesc no té por a la “novetat de Déu”. En la festa de Pentecosta ha formulat a tota l'Església una pregunta decisiva a la qual respondre  els pròxims anys: “¿Estem decidits a recórrer els camins nous que la novetat de Déu ens presenta o ens protegim amb estructures caduques que han perdut capacitat de resposta?”.
Em dóna alegria veure que el Papa Francesc ens crida a revifar dins l'Església l'alè evangelitzador que Jesús volgué que encoratjàs sempre als seus seguidors. L'evangelista Lluc ens recorda les seves consignes: “Aneu”... No cal esperar. No retenir Jesús dins nostres parròquies. Donar-lo a conéixer en la vida.
No porteu bossa, ni sarró, ni sandàlies...” Sortir a la vida de manera senzilla i humil. Sense privilegis ni estructures de poder. L'Evangeli no s'imposa a la força. Es contagia des de la fe en Jesús i la confiança amb el Pare.
Quan entreu en una casa, digueu primer: "Pau en aquesta casa." Això és el primer: Deixar a banda les condemnes, guarir els malalts, alleugerir els sofriments que hi ha en el món. Digueu a tots que Déu és a prop i ens vol veure traballar per una vida més humana. Aquesta és la gran nova del regne de Déu.



DUES CONSIGNES DE JESÚS
Els envià que s'avancessin.
Després de vint segles de cristianisme és difícil escoltar amb honestedat les instruccions de Jesús als seus sense enrogir. No es tracta de viure-les al peu de la lletra. Es tracta de no actuar en contra de l'esperit que tenen. Retenim dues consignes.
Jesús envia els seus deixebles pels poblets de Galilea com “anyells enmig de llops”. ¿Qui pensa que aquesta ha de ser avui nostra identitat dins una societat penetrada per tota mena de conflictes i enfrontaments ? I, tanmateix, entre nosaltres no necessitem més llops, sinó anyells. Cada vegada que des de l'Església se promou l'agressivitat i el ressentiment, s'insulta i ataca i es fa difícil el mutu enteniment, actuem contra l'esperit de Jesús.
Els deixebles de Jesús, en entrar a una casa, han de comunicar “Pau en aquesta casa”. La pau és la primera senyal del regne de Déu. Si l'Església no introdueix pau en la convivència, els cristians anul·lem d'arrel la nostra missió.
L'altra consigna és deconcertant: “No porteu bossa, ni sarró, ni sandàlies”. Els seguidors de Jesús viuran com els vagabunds que troben pel camí. Ni diners ni provisions. Caminaran descalços com tants pobres que no tenen un parell de “sandàlies” de pell. No portaran “sarró” com fan els filòsofs itinerants.
Es veu plasmada aquí la seva passió pels darrers. Sorprenent és que Jesús no pensa en el que portaran sino en el no ha de portar; no fos cosa que s'allunyin massa dels més pobres.
¿Com traduir avui aquest esperit de Jesús dins una societat del benestar? No recórrer a un abillament que ens identifiqui com a membres d'una associació religiosa o responsables d'un càrrec o tasca dins l'Església. Cadascú ha de revisar amb humilitat quin nivell de vida, quin comportament, quina paraula, quina actitud ens identifica amb els darrers.



UN DESTÍ SORPRENENT
Com anyells entre llops.
Hi ha expressions de Jesús a les quals ens hi hem avesat sense aturar-nos mai a extreure el contingut. Paraules que, quan sabem escoltar-les interiorment, toquen nostre esser, ens il·luminen amb llum nova i ens revelen quan lluny estem d'entendre i acollir l'Evangeli.
¿Com reaccionar si escoltem amb sinceritat, amb cor, aquest destí inaudit del qual Jesús parla als seus deixebles: “Jo us envio com anyells enmig de llops”?
En una societat que s'ens presenta, sovint, tan mesquina, tan insensible, tan agressiva i tan cruel. ¿es pot viure d'altra manera que no sigui la de defensa i atac del llop? (homo homini lupus). En una convivència amenaçada per agitació, interessos, rivalitats i enfrontaments, ¿pot significar res viure “com un anyell”?
I tanmateix, hi ha quelcom atractiu en aquest destí sorprenent dels deixeble cristià. S'ens crida a viure de manera que els homes pugui descobrir que la bondat i la benevolència existeixen i que la vida, “malgrat tot”, pot ser bona.
No tot és rivalitat, competència i enfrontament destructor. És possible apropar-se a la vida i a les persones amb una altra actitud de respecte, veneració i tendresa. L'home pot ser per l'altre no un llop, sinó senzillament un esser humà.
Mes encara. Donem importància a moltes coses i l'únic important és passar per aquesta vida escampant bondat, amor i tendresa.
La nostra cultura necessita humanitat. Cada paraula odiosa que es pronuncia, cada mentida que es diu, cada violència que es comet, ens empeny a tots a una confusió més profunda i destructiva.
No és bo de fer viure avui aquesta actitud de respecte, comprensió i acollida. Més  fàcil és endurir-se cada dia més i defensar-se, atacar i fer mal.
Tal volta, haurem de començar per pronunciar amb humilitat i sinceritat aquella bella pregària del teòleg hongarès, Ladislav Boros: “Senyor, he ocasionat molt mal en el teu món bell; he de suportar amb paciència que els altres són i el que som jo mateix; doneu-me poder fer qualque cosa perquè la vida sigui una mica millor allà on tu m'has col·locat”.
José Antonio Pagola




LA PAU DE DÉU
Pau a n'aquesta casa.
De poques paraules s'ha abusat tant com de la paraula “pau”. Tothom parla de “pau”, però el significat d'aquest terme ha canviat profundament i s'allunya cada cop més del seu sentit bíblic. L'ús interessat ha fet de la pau un terme ambigu i problemàtic. Avui, sovint, els missatges de pau resulten sospitosos i de poca credibilitat.
Quan a les primeres comunitats cristianes es parla de pau, no pensen en una vida tranquil·la i sense problemes, que vagi amb un cert orde per camins de progrés i benestar. A l'origen de tota pau individual o social hi ha la convicció de que tots som acceptats per Déu malgrat nostres errors i contradiccions, tots podem viure reconciliats i en amistat amb ell. Això és el primer i decisiu: “Estem en pau amb Déu” (Rm 5, 1).
Aquesta pau no és absència de conflictes, sinó vida més plena que neix de la confiança total en Déu i afecta al centre mateix de la persona. Aquesta pau no depèn de circunstàncies externes. És una pau que brolla en el cor, envaeix tota la persona i des d'ella s'estèn als altres.
Aquesta pau és do de Déu però és fruit també d'un treball que es  pot allargar a  tota la vida. Acollir la pau de Déu, guardar-la fidelment en el cor, mantenir-la enmig de conflictes i contagiar-la als altres exigeix l'esforç apassionant però fàcil d'unificar i arrelar la vida en Déu.
Aquesta pau no és una compensació sicològica devant la manca de pau en la societat; no és una evasió pragmàtica que allunya dels problemes i conflictes; no és un refugi còmode per a persones desenganades i escèptiquesen front d'una pau social quasi “impossible”. La vertadera pau de Déu és estímul per a viure i treballar per una convivència pacífica feta entre tots i per a bé de tots.
Jesús demana als seus deixebles que, en anun ciar el Regne de Déu, el primer missatge sigui per a oferir pau a tots: “Digueu primer: pau en aquesta casa”. Si la pau és acollida, s'estendrà pels poblets de Galilea. Per contre, “tornarà” a ells, però mai romandrà desfeta en el cor, ja que és un regal de Déu.





1- No podíem pas escoltar un evangeli més adient per aquest diumenge d'estiu. Els camps de blat estan ja madurs. Tot està a punt per omplir els graners. Només falten els segadors. L'home va sembrar i la natura ha fet la resta. El gra sembrat, en caure a terra, va morir. I precisament per això, ara ha donat fruit. Quin misteri més gran: la mort és portadora de vida!
Així ho veiem també en Jesús: morint ens dóna vida.
Per que ens consta tant d'entendre que el nostre sofriment també es portador de vida?
2. Però si ara els treballadors no arribessin a temps per segar, la collita es faria malbé i el treball del sembrador i de la natura hauria estat inútil.
Quina llàstima si fos així!
Jesús posa aquest exemple perquè era molt conscient del treball que Déu va fent en el cor de totes les persones.
Tota persona humana, per més malejada que estigui, guarda en el seu cor un fons de bondat que res ni ningú no podrà mai esborrar.
Totes els persones de bona voluntat, conscientment o no, troben en el seu interior la presència amorosa de Déu que les estimula a ser millors, i les ajuda a créixer i a donr bons fruits.
Per això Jesús demana als seus deixebles que vagin per pobles i camins anunciant la seva Bona Nova: que tots sàpiguen que Déu treballa en els seus cors.
Cal que ho descobreixin, perquè aquest impuls que porten dins no es malversi i es perdi.
3- Aquí hem de veure també una invitació que ens fa Jesús ara que comencem les vacances: ajudar els altres a prendre consciència d'allò de bo que tenen, perquè no es perdi, sinó que doni fruit.
L'estiu suposa, gairebé per a tothom, canvis en el seu tarannà de vida. Cert que, per algunes persones, l'estiu suposarà, sens dubte, més feina: són, sobretot, aquelles que treballen en sectors relacionats amb el turisme. Però, per a la major part de la gent, l'estiu suposa una disminució del seu ritme de treball: la calor, el cansament, les vacances, fa baixar aquest ritme.

4- No obstant, els cristians hauríem de tenir molt clar que hi ha un aspecte de la nostra vida que no pot quedar mai parat.
Nosaltres, tant a l'estiu com a l'hivern, tant si som a la nostra ciutat o poble com a fora, hem d'anar irradiant per tot arreu el missatge de fe i d'esperança que Jesús ens ha deixat.
És a dir: pertot arreu on hi ha un creient, s'ha de manifestar i encomanar la joia de ser homes i dones salvats. Això és irrenunciable: aquí no hi ha vacances.
5- Jesús ens concreta, a l'evangeli com ha de ser aquesta tasca. Ell ens diu: "Demaneu a l'amo dels sembrats que enviï homes a segar-los". En comptes de queixar-nos que el món està malament, comencem pregant. Significarà que ens sentim responsables de la salvació de les persones que ens envolten: que és una qüestió que ens preocupa. És un primer pas.
Però no n'hi ha prou amb la pregària: cal passar a l'acció. No es tracta de discursos per convèncer. Avui la gent "passa" dels discursos. Però segueix sent sensible a la pedagogia de l'impacte. És a dir: es tracta de prendre certes actituds enfront de la vida, que "xoquin" que facin impacte, que sorprenguin.
Per exemple: no ser violents. Hem de ser "com anyells enmig de llops"- com ha dit Jesús. La seva Bona Nova s'escampa per mitjà de la serenor, de la bondat, de la comprensió, l'esperit de servei. I no pas per la violència, ni que sigui verbal.
Sobretot, Jesús ens demana que siguem aquells que "curen" feides i "porten pau". Aquest és l'encàrrec que fa Jesús als deixebles. I és també l'encàrrec que ens fa a nosaltres, ara que comença l'estiu.
Com penso viure les meves vacances?
Reflexionem-hi





Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada