dimecres, 14 d’agost del 2019

DIUMENGE XX TPO







20º diumenge Temps ordinari (C)

EVANGELI

No he vingut a portar la pau, sinó divisió.

+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 12,49-53

Jesús, motiu de divisió
(Mt 10,34-36)
49 »He vingut a calar foc a la terra, i com voldria que ja estigués encesa! 50 Haig de rebre un baptisme, i com desitjo que això es compleixi! 51 ¿Us penseu que he vingut a portar la pau a la terra? Us asseguro que no. He vingut a portar-hi divisió. 52 D'ara endavant els cinc membres d'una família estaran dividits entre ells: tres contra dos i dos contra tres. 53 Es dividiran el pare contra el fill, i el fill contra el pare; la mare contra la filla, i la filla contra la mare; la sogra contra la nora, i la nora contra la sogra.
Paraula de Déu.




CALAR FOC
Mots cristians, arrelats en una situació de benestar, pensen el cistianisme com una religió que ha de tenir cura de mantenir la llei i l'ordre establert.
Per això xoca escoltar en boca de Jesús dites que conviden, no a l'immobilisme i conservadurisme, sinó a la transformació profunda i radical de la societat: »He vingut a calar foc a la terra, i com voldria que ja estigués encesa!.....¿Us penseu que he vingut a portar la pau a la terra? Us asseguro que no. He vingut a portar-hi divisió”.
Costa veure a Jesús com qui porta foc destinat a desfer tanta mentida, violència i injustícia. Un Esperit capaç de tranformar el món, de manera radical, a costa d'enfrontar i dividir les persones.
El que creu en Jesús no és una persona fatalista que es resigna davant la situació i cerca tranquil·litat i falsa pau. No és un immobilista que justifica l'ordre de coses, sense treballar amb ànim creador i solidari per un món millor. No és un rebel que per resentiment ho tira tot per avall i agafa el lloc dels que ha tombat.
Qui ha entès Jesús actua mogut per la passió i aspiració de col·laborar en un canvi total. El vertader cristià porta la “revolució” dins el cor. Una revolució que no és “cop d'estat”, canvi de govern, insurrecció o relleu polític, sinó recerca d'una societat més justa.
L'ordre que defensem és encara un desordre. Perquè no hem assolit donar menjar a tots el famolencs, garantir els drets a tota persona, eliminar les guerres o destruir les armes.
Necessitem una revolució més pregona que les revolucions econòmiques. Una revolució que transformi les consciències dels homes i dels pobles. H. Marcuse escrivia que necessitem un món “en el qual la competència, la lluita dels individus uns contra els altres, l'engan, la crueltat i la masacre ja no tenguin raó per ser”.
Qui segueix Jesús, viu cercant que el foc encès per ell cremi cada cop més en aquest món. Però, s'exigeix a si mateix una transformació radical: “només es demana als cristians que siguin autèntics. Aquesta és la vertadera revolució” (E. Mounier)




FOC
He vingut a calar foc a la terra.
Fa por utilitzar la paraula “amor”. Ha quedat tan prostituïda que l'amor és avui una espècie de “calaix de sastre en el qual tot hi cap.: el millor i el pitjor, el més sublim i el més mesquí. I més si parlem de “caritat”. Tanmateix, l'amor vertader està a la font de tot el que il·lumina i excita nostre esser. L'amor fa créixer, dóna vigor i sentit al nostre viure diari, ens recrea.
Quan manca l'amor, manca el foc que mou la vida. Sense amor la vida s'apaga, vegeta i s'extingeix. Qui no estima es tanca i aïlla cada cop més. Dóna voltes alocadament sobre problemes i ocupacions, roman presoner de les trampes del sexe, tomba en la rutina de la feina de cada dia: li manca el motor que mou la vida.
L'amor està en el centre de l'evangeli, no com a llei a complir, sinó com un “foc” que Jesús desitja veure “cremar” sobre la terra més enllà de la passivitat, la mediocritat o la rutina de l'orde. Segons el profeta de Galilea, Déu està a prop i cerca fer germinar, créixer i fructifica l'amor i la justícia del Pare. Aquesta presència del Déu que no parla de venjança sinó d'amor apassionat i de justícia fraternal és l'essencial de l'Evangeli.
Jesús sentia aquesta presència secreta en la vida de cada dia: el món està ple de la gràcia i de l'amor del Pare. Aquesta força creadora és com el llevat que fermenta la massa, un foc encès que ha de fer cremar el món. Jesús somniava amb una família humana habitada per l'amor i la set de justícia. Una societat que cerca amb passió una vida més digna i feliç per a tots.
El gran pecat dels deixebles de Jesús serà sempre deixar que el foc s'apagui. Substgituir l'ardor de l'amor per la doctrina religiosa, l'orde del culte: reduir el cristianisme a una abstracció revestida d'ideologia; deixar que es perdi el seu poder transformador. Tanmateix, Jesús no tingué cura d'organitzar una nova religió ni d'inventar una nova litúrgia, sinó que animà un “nou esser” (Tillich), l'infantament d'un nou home mogut radicalment pel foc de l'amor i de la justícia. Qui no s'ha deixat escalfar per aquest foc no coneix encara el que Jesús volgué portar a la terra. Practica una religió però no ha descobert el més apassionant del missatge evangèlic.




FOC
He vingut a calar foc.
La seva paraula viva i penetrant, la frescor de les seves imatges i paràboles, el seu llenguatge concret i imprevisible no enganen. A Jesús li encanta viure i fer viure. La seva passió és la vida: la vida íntegra, puixant, sana, la vida viscuda en màxima intensitat: “Jo som la vida” “Jo he vingut a calar foc a la terra: “He vingut per a que tinguin vida i la tinguin en abundància”.
Jesús capta la vida des de les arrels. La seva mirada no està obsessionada per l'èxit, l'útil o “raonable”, convingut. Quan se sent a Déu com a Pare i a tots com a germans i germanes, canvia la visió de tot. El primer és la vida feliç de tots part damunt de creences, costums i lleis.
Per això, Jesús no es perd en teories abstractes ni s'ajusta a sistemes tancats. La seva paraula desvetlla el millor que hi ha en nosaltres. Sabem que té raó quan crida a viure l'amor sense restriccions. No ve a abolir la Llei, però no sent simpatia pels “perfectes” que viuen correctament però no escolten la veu del cor. Convida a “transgredir per dalt” (J. Onimus) els sistemes religiosos i socials. La llei i els profetes depenen de l'amor: “Estimeu els enemics”. Cerqueu el bé de tots.
El seu missatge sacseja, impacta i transforma. Els seus contemporanis capten en ell una cosa diferent. Marcus Borg afirma que “Jesús no fou un mestre de cap “credo” vertader ni de cap moral recta. Fou més aviat mestre d'un estil de vida, d'un camí, en concret, d'un camí de transformació”.
Les societats modernes desenvolupen cegament una vida molt racionalitzada i organitzada, però privada d'amor. Cal ser pragmàtics. No hi ha lloc per a “l'intel·ligencia del cor”. Els diners i la competivitat manen. Cal ajustar-se a les lleis del mercat. Tot es planifica, però s'oblida l'essencial, el que respon a les necessitats més pregones i entranyables de l'esser humà.
El món actual necessita orientació, però desconfia dels dogmes. Les ideologies no donen vida i el que cal és una confiança nova per a transformar la vida i fer-la més humana. Les religions estan en crisis, però Jesús segueix viu. Segons les paraules de Proudhon, ell és “l'únic home de tota l'Antiguitat que no ha enxiquit el progrés”. Les paraules de Jesús recollides per Lluc ens conviden a reaccionar: “He vingut a calar foc a la terra: com voldria ja veure-la cremar”.



BAIX MÍNIMS
He vingut a calar foc a la terra.
Passa sovint: Els debats d'interés per al futur no solen tenir “eco” social. Una cosa així passa amb “l'ètica civil”. Dita també “ètica mínima”.
Es pot entendre. Fa uns anys, la societat es regia per una moral derivada de la tradició cristiana. Avui ha canviat. Vivim en pluralisme ètic. No tothom creu els mateixos valors ètics ni els aplica igual. Polèmiques en torn a l'avortament o l'eutanàsia activa.
¿ Com funcionar en una societat secular i pluralista en la qual no tothom té la mateixa visió moral ? Sembla que cal establir uns “mínims ètics” exigibles poer a tots, un consens o “substracte ètic comú” assolit per a tota la societat. Això és “l'ètica civil”.
Ningú pot esquivar les qüestions greus que suscita aquest fet. ¿Quin és el fonament últim de l'ètica?, ¿ quin valor pot tenir aquest consens social?, ¿la moralitat d'un acte depenndrà de l'acord o desacord que es pugui donar a un moment determinat? ¿ què dir si s'arriba a un pacte social, no per preocupacions ètiques sinó per interessos de grups?
Aquesta “ètica civil”, pròpia d'una societat democràtica moderna, no preten definir la veritat absoluta sobre el que ha de ser l'home. L'únic que cerca és un equilibri entre el màxim respecte a la llibertat de cada un i la necessitat de la convivència.
Per això, és necessari insistir un cop i un altre que aquesta “ètica civil” és insuficient per a satisfer les exigències morals de cada persona concreta. És una ètica que només marca els “mínims”. Si el subjecte vol créixer com a esser humà, ha d'anar més lluny i enfrontar-se a una “moral més alta” ( A.Cortina).
El cristià no configura sa vida moral segons el fil de “l'ètica civil” sinó escoltant a Déu en el fons de la consciència i interioritzant els valors i l'esperit de Crist. Ajustar-se exclusivament a una “ètica mínima” o limitar-se a les lleis penals i el terreny del prohibit i actuar sense cura més enllà d'aqueixa frontera, seria renunciar a ser cristià, seguidor de Jesucrist. Crist convida a viure i cercar sempre més veritat, més generositat, més amor. Tot menys viure baix mínims. “He vingut a calar foc a la terra”.



REBAIXES RELIGIOSES
He vingut a calar foc...
La proliferació de sectes en el nostre temps no és casualitat. Els movimnts sectaris troben clima propici en una societat minada pel materialisme i el buit espiritual, on no és fàcil trobar resposta a les grans preguntes i aspiracions de l'esser humà.
El desamparament i la crisi existencial mouen a moltes persones a cercar una evasió que els alleugereixi de les pressions de la vida i una seguretat interior que els ajudi a suportar les tensions inevitables.
Els experts senyalen tres fenómens sico-socials que són terreny abonat per el resorgiment de les sectes: la angoixa, la frustració i la pèrdua d'identitat.
L'angoixa creada sobre tot pel ràpid i convulsiu canvi de la societat i l'inestabilitat i la crisi d'importants institucions com l'Església, la famíla o l'escola, que configuraven altres temps la personalitat dels individus
La frustració socio-cultural, que es dóna més en col·lectius com els joves o les dones, i desvetlla en molts el desig d'estructurar la seva vida d'una manera diferent.
El sentiment de pèrdua d'identitat i la fredor de les relacions funcionals, que porten molts a cercar el calor d'una llar en l'interior d'un nou grup afectiu.
Si les sectes resulten atractives és perquè semblen aportar la resposta que l'home d'avui necessita.
La secta ofereix seguretat en front del desconcert que regna. Qui entre en la secta està salvat. Tot és simple i clar. Tot el mal està fora de l'àmbit de la secta. Per als membres del grup tot és llum i salvació.
La secta ofereix una resposta al sentiment de frustració. El nou membre és acollit com “algú important”. Se li ofereix la vertadera revelació a la qual els altres no tenen accés. Pot convertir-se en “salvador” dels altres.
La secta recobra, endemés, a l'individu de l'anonimat. Ràpidament serà seduït, al manco en la primera fase, per l'afecte càlid i la relació amorosa dins el grup.
La frustració vindrà més tard. Quan l'individu se sent esclau d'una organització fanàtica i intransigent que desestructura la seva personalitat i el seu creixement humà.
Segons els experts les sectes representen en la societat moderna una “onada” de “rebaixes religioses” que empobreixen la transcendència de Déu i posen l'experiència religiosa a disposició de l'home d'avui baix diversos métodes i climes emocinals.
Enmig d'aquest clima, el cristianisme no pot oblidar que Jesús no va venir a “portar pau al món”, sinó a “calar foc”. L'autèntica experiència religiosa pot aportar pau espiritual i equilibri emocional, però l'evangeli no és una notícia tanquil·litzant i manco una droga. És inútil “descafeinar “ la religió. L'important no és “disposar” de Déu al nostre desig, sinó respondre fidelment al seu Misteri




DEVALUACIÓ DE L' AMOR
Calar foc...
Sempre els homes han parlat de l'amor i l'han cercat encara que hagin caigut un cop i un altre en egoismes inconfessables. Però mai s'havia perdut la fe en l'amor com sembla passar ara en nostra societat.
Experiències doloroses porten molts a veure en l'amor un sentiment hipòcrita i sospitós que amaga un egoisme camuflat.
Per altres, l'amor és quelcom retrógrad i ineficaç, inútil en la societat actual. Sembla una ingenuïtat pensar en l'amor com fonament de la vida col·lectiva. Realista i eficaç és racionalitzar i regular els egoismes individuals de manera que no ens facem massa mal els uns als altres.
A banda, la tecnologia sembla exigir regularitat, rigor, repetició, eficàcia, seguretat. L'amor pot ser mitificat a les novel·les romàntiques, però no “serveix” per a funcionar en la vida real.
Decepciona observar com es viu la mateixa sexualitat al marge de l'amor, excitant, apaciguant, manipulant el sexe en funció de les conveniències o interessos del moment.
Tanmateix, sense amor la vida humana es desintegra i perd el vertader sentit. I són molts que creuen descobrir baix l'agressivitat, la frustració i la violència de la societat actual, una necessitat d'unió i comunió.
El sociòleg Sorokin afirma que l'amor és una poderosa energia de la natura que roman bloquejada en el cor de l'home com l'àtom en la matèria, i pensa que la gran conquista de l'avenir seria l'alliberació d'aquesta energia espiritual.
Jesús pronuncià aquestes paraules: “He vingut a calar foc a la terra. Com voldria ja veure-la cremar !”. L'humanitat no sembla madura per a comprendre aquest evangeli. Tal volta, com diu J. Onimus a “Interrogations autour de l'essentiel” : “el cristianisme està encara als començaments; sols fa dos mil anys que treballem. La massa és pesada i es necessiten segles de maduració abans de que la caritat faci fermentar”.
Però els creients no hauriem de perdre la confiança i l'ànim. Aquesta societat necessita testimonis vivents que ens ajudin a creure en l'amor ja que no hi ha avenir per als si perden la fe i el respecte a l'amor.
José Antonio Pagola








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada