Senyor,
Déu meu, no tinc ni idea
vers
on estic anant.
No
veig el camí davant meu.
No
puc saber amb certesa on acabarà.
Tampoc
em conec realment,
i
el fet de pensar
que
estic seguint la teva voluntat
no
significa que en realitat ho estigui fent.
Però
creo que el desig mateix de complaure-te
et
complau.
I
espero tenir aquest desig en tot el que faci.
Espero
no realitzar res
que
no sigui aquest desig.
I
sé que, si faig això,
em
duràs pel camí correcte,
encara
que jo no me n’adoni
Per
això, confiaré en tu, encara
que
em veig perdut i a l’ombra de la mort.
No
tindré por perquè estàs sempre amb mi,
i
mai no deixaràs que afronti sol els perills.
Amen.
Thomas
Merton
...Més
aviat, quan et conviden, vés a posar-te al darrer lloc i, quan
vingui el qui t'ha convidat, et dirà: "Amic, puja més amunt."
Llavors seràs honorat davant tots els qui són a taula. Tothom qui
s'enalteix serà humiliat, però el qui s'humilia serà enaltit.
22º
diumenge Temps ordinari (C)
Tothom
qui s'enalteix serà humiliat; però el qui s'humilia serà
enaltit.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 14,1. 7-14
1
Un dissabte, Jesús va anar a menjar a casa
d'un dels principals dels fariseus. Ells l'estaven observant.
|
Escollir
els últims llocs
7
Jesús observà que els convidats havien
escollit els primers llocs i els proposà aquesta paràbola:
8
--Quan algú et convida a un banquet de
noces, no et posis al primer lloc. Hi podria haver un convidat més
important que tu, 9
i llavors vindria el qui us ha convidat tots
dos i et diria: "Cedeix-li el lloc", i tu hauries d'anar
a ocupar el darrer lloc, tot avergonyit. 10
Més aviat, quan et conviden, vés a posar-te
al darrer lloc i, quan vingui el qui t'ha convidat, et dirà:
"Amic, puja més amunt." Llavors seràs honorat davant
tots els qui són a taula. 11
Tothom qui s'enalteix serà humiliat, però
el qui s'humilia serà enaltit.
Convidar
els pobres
12
Després digué al qui l'havia convidat:
--Quan facis un dinar o un
sopar, no hi cridis els teus amics, ni els teus germans, ni els
teus parents, ni veïns rics. Et podrien tornar la invitació i ja
tindries la teva recompensa. 13
Més aviat, quan facis un banquet, convida-hi
pobres, invàlids, coixos i cecs.14
Feliç de tu, llavors, ja que ells no tenen
res per a recompensar-te, i Déu t'ho recompensarà quan
ressuscitin els justos!
Paraula de Déu.
|
SENSE
ESPERAR RES A CANVI
Convida
els pobres.
Jesús
és convidat per un fariseu principal de la regió. Lluc ens
indica que els fariseus l'espien. Jesús, tanmateix, se sent
lliure per a criticar els convidats que cerquen els
primers llocs i suggerir al que l'ha convidat a qui ha de
convidar en endavant.
Aquesta
interpel·lació a l'amfitrió els desconcerta. Amb paraules
clares i senzilles, Jesús li indica com ha d'actuar: “No
convidis els teus amics ni els teus germans ni els teus
parents ni els veïnats rics”. Però, ¿ hi
ha res més llegítim i natural que estrènyer els llaços
amb les persones que ens volen bé? ¿ No ha fet Jesús
el mateix amb Llàtzer, Marta i Maria, els s eus amics de
Betània ?
Al
mateix temps, Jesús li senyala en les persones que ha de
pensar:
“Convida els pobres, esgarrats, coixos i cecs”.
Els pobres no tenen mitjans per a correspondre a la
invitació. Dels esgarrats, coixos i cecs, res es pot
esperar. Per això, ningú els convida. ¿ No és una cosa
normal i inevitable?
Jesús
no rebutja l'amor familiar ni les relacions amistoses. El
que no accepta és que siguin sempre les prioritàries,
privilegiades i exclussives. El que entren en la dinàmica
del regne de Déu cerquen un món més humà i fratern, i
Jesús els recorda que l'acollida als pobes i desvalguts
ha de ser anterior a les relacions i convencionalismes
socials.
¿És
possible viure de manera desinteressada ? ¿ Es pot estimar
sense esperar res a canvi? Estem lluny de l'Esperit de
Jesús que, a voltes, fins l'amistat i l'amor familiar
estan mediatitzats per l'interés. No ens enganyem. El camí
de la gratuïtat és quasi sempre dur i difícil. És
necessari aprendre coses com aquestes: donar sense esperar
molt, perdonar sense exigir, ser pacients amb les persones
poc agradables, ajudar i pensar amb el bé de l'altre.
Sempre
és possibles retallar un poc els nostres interessos,
renunciar de tan en quan a petites avantatges, posar alegria
en la vida del que viu necessitat, regalar del nostre
temps sense reserva per a nosaltres, col·laborar en
petits serveis gratuïts.
Jesús
gosa dir al fariseu que l'ha convidat: “Feliç tu
si no poden pagar-te”. Aquesta
benaurança ha romàs tan oblidada que molts cristians no
n'han sentit parlar. Tanmateix, conté un missatge molt
estimat per Jesús:
“Feliços
els que viuen per als altres sense rebre recompensa.
El
Pare del cel els recompensarà”.
José
Antonio Pagola
- Segurament que, per a molts de nosaltres, l'estiu ha suposat algunes estones de contacte més íntim amb la natura.I la natura ens dóna ensenyances. Perquè la natura ha sortit de les mans de Déu i està en sintonia amb allò que ens ha dit Jesús a l'evangeli: que siguem humils. La natura és senzilla: l'aigua del rierol, el cant dels ocells, el raig de sol que entra silenciós per portar llum i fer créixer la vida... En la natura tot és senzill i, en la seva senzillesa, tot és meravellós.Per això, contemplar la natura en silenci i amb esperit de pau, ens ajuda a trobar Déu.
2. Però també, quan les persones es presenten amb senzillesa, resulten agradables, meravelloses, perquè transparenten el reflex de Déu que són.
Només quan algú es deixa corrompre per l'egoisme, pel desig d'estar per damunt dels altres, és quan es perd la senzillesa, i comencen les enveges, el malestar i les baralles.Jesús, conscient de la importància de la senzillesa, ens ha adverit: "Tothom qui s'enalteix serà humiliat, però el qui s'humilia serà enaltit". Això mateix ja ho havia dit a les benaurances: "Feliços els humils: són ells qui posseiran el país". (Mt 5,5) Val a dir que, fins i tot, en un món tan sofisticat i materialista com el nostre, continuem admirant les persones senzilles: fàcilment ens guanyen el cor.
Els autosuficients i orgullosos, en canvi, ens resulten repel·lents.
3. Però no confonguem la humilitat, amb la timidesa o l'encongiment. No és això. La humilitat, tal com diu santa Teresa, és la veritat. Ser humil, suposa reconèixer tot allò de bo que hi ha en nosaltres. No faltaria més. No fer-ho, significaria ser desagraït, perquè tot és un do de Déu.Però suposa, igualment, reconèixer els nostres defectes i limitacions. I és en això on més fàcilment fallem: ens costa, de vegades, de reconèixer-ho. I llavors, fàcilment podem caure en la temptació de creure'ns millors que els altres. I això no és bo.
4. La persona orgullosa és exigent, intolerant. Té por de ser igualada o superada pels altres. I si pot, ho impedeix. Per això, difícilment té amics vertaders. Pot tenir alguns admiradors, potser sí. Però mai amics. La persona orgullosa viu en una gran soledat interior.I, sovint viu també amb tensió, sense pau al cor. Perquè constantment s'ha d'esforçar per dissimular els seus defectes, que també té com tota persona humana, però que no vol que els altres descobreixin.La persona humil, en canvi, no s'enorgulleix de les seves qualitats, perquè sap que no són mérit seu, sinó do gratuït de Déu. I té comprensió perquè sap que tots fallem, que tots tenim defectes. Fàcilment estima, perquè s'alegra del bé dels altres: no li sap greu que vagin endavant.Al contrari: desitja que tothom creixi i es perfeccioni, perquè sap que tot és obra de Déu i, per tant, tot serveix, tant per al propi bé particular, com per al comunitari.
És plenament conscient que, si algú creix, hi guanyem tots. Tothom en surt beneficiat: tota la humanitat s'enriqueix. Per això, al costat d'una persona humil, t'hi trobes bé: s'hi conviu en pau, perquè no té exigències desproporcionades.
En una paraula, és una persona que estima i es fa estimar, que fa créixer el regne de Déu al seu entorn.Aquestes són les raons per les quals vol Jesús que siguem humils: perquè vol que convisquem en pau, perquè vol que siguem feliços.Sóc humil? Sóc feliç? Per què?
5. I diguem, per acabar, que la persona humil és l'única capaç de complir allò que també ens demana Jesús a l'evangeli: saber donar gratuïtament. Perquè la persona humil és conscient que tot el que som i posseïm, és do gratuït de Déu. Per això sap donar i donar-se a canvi de res.I així, fa present enmig del món, la bondat de Déu.Demanem al Senyor un cor senzill i humil com el seu.Reflexionem-hi.
SENSE
EXCLOURE
Jesús
assisteix a un banquet convidat per “un dels principals
fariseus” de la regió. És un àpat especial
de dissabte, preparat des de la vigília amb tota cura. Com
és costum, els convidats són amics de l'amfitrió,
fariseus de prestigi, doctors de la llei, model de vida
religiosa per a tot el pobles.
Jesús
no s'hi troba a gust. Manquen els seus amics, els pobres.
Aquelles persones que troba captant pels camins. Els que
mai són convidats per ningú. Els que no compten: exclosos
de la convivència, oblidats per la religió, menyspreats per
tothom. Ells són els que habitualment seuen amb ell a
taula.
Abans
d'acomiadar-se, Jesús escomet el qui l'ha convidat. No és
per agrair el banquet, sinó per sacsejar la consciència i
convidar-lo a viure un estil de vida manco convencional i
més humà: “No convidis els teus amics,
ni els teus germans, ni els teus parents ni els veïnats
rics perquè correspondrien convidant-te... Convida els
pobres, coixos, esgarrats i cecs; feliç tu perquè no et podran pagar; et pagaran quan ressuscitin els justs”.
Un
cop més Jesús s'esforça per humanitzar la vida trencant
esquemes i criteris d'actuació que ens poden semblar molt
respectables, però que mostren la nostra resistència a
construir aquest món més humà i fratern, volgut per Déu.
Solem
viure instal·lats en un cercle de relacions familiars,
socials, polítiques, religioses, amb les quals ens ajudem a
cuidar nostres interessos i deixem fora els que no poden
aportar res. Convidem a la nostra vida els que ens poden
convidar. Això és tot.
Esclaus
de les nostres relacions interessades, no som conscients de
que el nostre benestar es mantén excloent els que més
necessiten de solidaritat gratuita per a poder viure.
Escoltem el Papa Francesc a Lampedusa: “La cultura
del benestar ens fa insensibles als crits dels altres”.
“Hem tombat en la globalització de la "indiferència”.
“Hem perdut el sentit de la responsabilitat”.
Els
seguidors de Jesús hem de recordar que obrir camins al
Regne de Déu no consisteix en construir una societat més
religiosa o en promoure un sistema polític alternatiu a
altres també possibles, sinó, abans de tot, en generar i
desenvolupar unes relacions més humanes que facin
possible unes condicions de vida digna per a tots
començant pels darrers.
VA
SER L'OPCIÓ DE JESÚS
Quan
donis un dinar, convida els pobres.
S'ha
parlat molt de “l'opció preferencial
pels pobres”. La teologia de l'alliberació estava
viva. Es captava una nova sensibilitat dins la Església.
Semblava que els cristians volíem escoltar de veres la
crida del Evangeli a viure al servei dels desheretats de
la Terra.
Malauradament,
les coses han canviat. Uns pensen que “l'opció
pels pobres” és un llenguatge perillós
inventat pels teòlegs de l'alliberació i condemnat per
Roma. No és així. L'opció preferencial pels pobres és
una consigna que brolla de molt endins a Jesús.
Segons
Lluc, aquestes foren les seves paraules: “Quan facis un
dinar o un sopar, no hi cridis els teus amics, ni els teus germans,
ni els teus parents, ni veïns rics. Et podrien tornar la invitació
i ja tindries la teva recompensa. 13
Més aviat, quan facis un banquet, convida-hi
pobres, invàlids, coixos i cecs.14
Feliç de tu, llavors, ja que ells no tenen res
per a recompensar-te, i Déu t'ho recompensarà quan ressuscitin els
justos!
¿Es
poden agafar seriosament aquestes provocatives paraules de
Jesús? ¿ Ho digué seriosament o era una manera d'impactar
als oients? Jesús parla de convidar els exclosos, marginats
i desemparats. Són els dissortats als que ell es dedica
amb cos i ànima pels poblets de Galilea.
Sap
bé que això no és habitual. Els “pobres” no
tenen mitjans per a correspondre amb dignitat. Els invàlids,
coixos i cecs senzillament no poden. A Qumram són els que
estan exclosos del dinar comunitari.
Jesús
parla en sèrio. Prioritari pel que cerca Jesús no és
privilegiar la relació amb els rics, ni atendre les
obligacions familiars o els convencionalismes socials,
oblidant els pobres. Qui escolta el cor de Déu, comença a
privilegiar en sa vida els més necessitats.
Havent
escoltat de llavis de Jesús la seva opció preferencial
pels pobres, no és possible evitar la nostra
responsabilitat. Dins l'Església hem de prendre una decisió:
o no la tenim em compte, o cerquem com donar-li una
aplicació generosa.
EL
CONTRARI
Convida
els pobres.
Fa
uns anys, CH.
Lasch
sacsejà la consciència de la societat nortemarican amb una
obra “La
cultura del narcisisme”.
No veu en l'individualisme actual aquell moviment que
cercava salvar l'autonomia de la persona del poder invasor
de l'estat desenvolupant la força de la voluntat i la raó
de l'individu. L'individualisme d'avui no és una
auto-afirmació, sinó una pèrdua d'identitat, buit interior
i empobriment. Notar uns trets.
La
personalitat narcisista centra l'individu damunt ell mateix.
La meta única és el propi benestar i l'equilibri
emocional. Fora problemes. L'important és viure en pau i
tranquil evitant tot el que complica les coses.
Per
tant, es viu a distància d'allò que pot comprometre. Res
que pugui significar exigència i esforç s'agafa
seriosament. Es parla de drets, no d'obligacions. L'individu
defensa part damunt de tot el seu interés personal.
El
resultat és empobridor. La persona no creix ni desplega
les possibilitats. Cerca seguretat i benestar. Tota la seva
identitat consisteix en viure còmodament cada moment. Tot
val si fa viure bé: creences de tota mena, religió a la
carta, ètica de conveniència. Els problemes personals
s'hipertrofien. L'individu tomba en l'apatia i indiferència
davant els sofriments aliens.
L'evangeli
convida a orientar la vida d'una altra manera. Una frase
sorprenent de Jesús: “Hi ha més alegria en donar
que en rebre”. Una frase absolutament
contracultural, però l'experiència mostra que és veritat
per a aquell que té un esperit humà. Més contràries a
l'esperit dels temps són les paraules recollides per
l'evangeli de Lluc: “Quan facis un dinar o un sopar,
....convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs.
Feliç de tu, llavors, ja que ells no tenen res
per a recompensar-te....”
Tenim
por a la vertadera felicitat perquè creim que aquesta es
troba només en el plaer i no en l'entrega generosa.
Tanmateix, la saviesa de ser feliç suposa la llibertat de
desprendre's. Hi ha una felicitat que només coneix el que
sap donar sense rebre res a canvi, estimar a fons perdut.
Tot el contrari del que s'ensenya, però profundament humà
i gratificant. Cadascú ha de triar el seu camí.
ENCARA
QUE NO SIGUI RENTABLE
Felíç
tu perquè no podran recompensar-te.
La
terra pertany a tots els seus habitants, però no tots
poden gaudir d'ella. No és la “Humanitat” qui té
els bens de la creació sinó uns pocs que ho acaparen pel
seu interés exclusiu. No cal aportar cifres. Una dada
esfereidora. Cada dia moren de fam unes 30.000 persones.
Mentre disfrutem de les vacances, n'han mort en agost un
milió.
Mai
haviem tingut tants recursos, mai haviem tingut tantes vies
de comunicació, però mai haviem tingut tants pobres i
tanta fam en el món. Som la primera generació en la
història de l'Humanitat que té capacitat i mitjans per
acabar amb la fam i tan poca voluntat per fer-ho. Podem,
però no volem.
Fins
a la dècada dels vuitanta, la fam era atribuida a les
calamitats climàtiques, creixement demogràfic o retard en
les tècniques agrícoles. No és així. La causa de la fam
és la injustícia i insolidaritat que hi ha entre els
homes. No manquen aliments. La fam és dóna perquè hi ha
pobles i col·lectius que no hi tene accés perquè ningú
els ajuda a produir-los o adquirir-los.
Els
països rics no troben rentable invertir en els països
pobres de Sud. Les grans multinacionals cerquen el seu propi
interés. Després de declaracions i programes, la veritat
és aqueixa: la tranferència neta de recursos és de uns
500.000 mmilions de dòlars cada any, però del Sud al
Nord. (els recursos van de l'hemisferi pobre a
l'hemisferi ric)
Mentre,
desapareixen del nostre llenguatge conceptes com “bé
comú”
o “funció
social dels bens”.
El concepte “necessitat”
és substituït pel de “demanda”.
Al Mercat no interessen les necessitats dels pobres, sinó
les demandes dels que tenen
“poder
adquisitiu”.
L'Evangeli
és una crida a canviar de rumb. Hi ha que “convidar
al
nostre banquet el pobre que no ens podrà pagar”.
Hi ha que cercar el bé de qui sofreix malgrat no sigui
rentable per nostre benestar egoista. Això és el que salva
i allibera l'esser humà.
Feliç
tu si no et poden recompensar.
Hi
ha una
“benaurança”
de Jesús perduda dins l'evangeli i de la qual n'hem
parlat poc els cristians: “Quan
facis un
banquet,
convida-hi pobres, invàlids, coixos i cecs.
Feliç
de tu, llavors, ja que ells no tenen res per a recompensar-te, i Déu
t'ho recompensarà quan ressuscitin els justos!”
Se'ns
fa difícil entendre aquestes paraules perquè el
llenguatge de la gratuïtat ens és estrany i
incomprensible.
Hem
oblidat el que és viure gratuïtament i ja no n'encertem ni
ens adonem. Hem construit una societat on predomina
l'ntercanvi, el profit, el guany o l'interés.
En
nostra “civilització del posseir” quasi res és
de franc. Tot s'intercanvia, es presta, es deu o
s'exigeix. Ningú creu que “és millor donar que
rebre” (Act. 20, 35). Només saben prestar serveis
remunerats i “cobrar interessos” de diverses
maneres per tot el que fem durant els dies.
Tanmateix,
els moments intensos i culminats de nostra vida són els
que sabem viure en la gratuïtat. Només en la donació
de franc i desinteressada es pot assaborir el vertader
amor, el goig, la solidaritat, la confiança mútua.
Diu
Sant Gregori Naciancé que “Déu ha fet
l'home, cantor de la seva irradiació” i mai l'home
és tan humà com quan sap reflexar en el seu esser i
actuar l'amor de franc i desinteressat a les persones i
a totes les criatures.
Però,
¿es pot viure de manera ”desinteressada” avui
entre nosaltres? No ens enganyem. El camí de la gratuïtat
és dur, difícil i esgotador. És necessari un esforç
constant per a estimar amb paciència, donar sense
correspondència, acollir sense condicions, perdonar sense
exigències.
Però
és possible retallar els nostres interessos, renunciar a
petites avantatges, aprendre a perdre per a posar alegria
en la vida dels necessitats, regalar un poc de temps sense
reservar-lo per nosaltres, comprometre's en petits serveis
gratuïts.
Pero,
tal volta, tot això és possible quan se sap que un
mateix és un regal immerescut de l'amor de Déu i que
en la vida “el
que perd guanya”
com deia Ch.
Peguy,
Avesats
a córrer darrera tota classe de goigs i satisfaccions,
¿gosarem assaborir la felicitat oculta però autèntica que
s'amaga en la entrega gratuïta a qui ens necessita?
CONVIDAR
ALS POBRES
Quan
donis un banquet.
Jesús
va viure un estil de vida diferent. Qui vulgui seguir-lo
amb sinceritat, es sent convidat a viure de manera nova i
revolucionària, en contradicció amb la manera “normal”
de comportar-se que veim al nostre entorn.
¿Com
no estar desconcertats i interpel·lats si escoltem aquestes
paraules clares i senzilles? “Quan donis un dinar o
un sopar, no convidis els teus amics ni els teus germans
ni els teus parents ni els veïnats rics, perquè també
ells et convidaran i ja tindries la recompensa...convida
pobres, invàlids, coixos i cecs. Feliç tu, ells no tenen
res per recompensar-t'ho, i Déu t'ho recompensarà quan
ressuscitaran els justos”.
Se'ns
convida a actuar des d'una actitud de gratuïtat i
comunió amb el pobre, oposada a la lògica de qui cerca
acumular, aprofitar-se i excloure els altres des de la
pròpia riquesa.
Se'ns
demana compartir els nostres bens de franc, sense seguir
la lògica de qui cerca sempre cobrar deutes i humiliar
aqueix pobre «que siempre está en deuda frente al sistema que lo
exprime» (H.
Echegaray).
Jesús
pensa en unes relacions humanes basades en un esperit nou
de llibertat, gratuïtat i amor. Un esperit que està en
contradicció amb la pràctica i comportament normal del
sistema.
Unes
relacions pròpies d'una humanitat nova, germen d'una
comunitat diferent a aqueixa societat que sembra mort i
menyspreu al pobre.
D'aqueixa
manera, els creients hem de sentir-nos cridats a perllongar
l'actuació de Jesús, encara que en gests modests i
humils.
Aquesta
és la nostra missió evangelitzadors. Dinamitzar la història
des d'aquest esperit revolucionari de Jesús. Contradir la
lògica de la cobdícia i l'acumulació egoista. Rompre amb
nostre comportament aqueixa escala de valors que deshumanitza
a tothom.
Tal
volta no assolirem canvis espectaculars, però, amb la
nostra actuació solidària, gratuïta i fraterna, criticarem
el comportament social actual com a caduc i
anunciarem l'home nou que neixerà un dia en la plenitud
del Regne.
Qui
segueix de prop Jesús sap que la seva actuació sembla
absurda, incòmoda i intolerable per la “lògica” de
la majoria. Però sap també que amb el seu actuar
apunta a la salvació definitiva, quan, a la fi, l'home
podrà ser humà.
L
'AMOR GRATUÏT
Convida
els pobres.
Vivim
en una societat en la qual practicament tot es compra i
es paga. El treball, els serveis, l'ensenyança, l'esport,
l'oci...
La
nostra societat genera sovint un tipus d'home egoista,
insolidari, consumista, de cor petit i horitzó estret,
incapaç d'estimar amb autèntica generositat.
Costa
veure en nostra societat gests desinteressats i gratuïts.
Sovint, fins i tot l'amistat i l'amor apareixen
directament o indirecta mediatitzats per l'interés i
l'egoisme.
Per
això és dur escoltar l'invitació desconcertant de Jesús:
“Quan donis un dinar o un sopar, no
convidis els teus amics, ni els teus germans, ni els teus
parents, ni els veïnats rics; perquè correspondran
convidant-te i romandrà pagat. Quan donis un dinar, convida
els pobres...”
Jesús
no critica l'amistat, les relacions familiars ni l'amor
gojosament correspost. Però ens convida a reflexionar sobre
la veritat última de la nostra conducta.
Estimar
a qui ens estima, ser amable amb qui ho és, pot ser
encara el comportament normal d'un home egoista en el qual
el propi interés és el criteri de nostres preferències i
predileccions.
Seria
equivocat creure que se sap estimar de veritat i amb
generositat pel fet de viure en harmonia i saber
portar-se en el cercle d'amistats i relacions familiars.
L'home egoista també “estma” molt els que l'estimen
molt.
Saber
estimar no és simplement saber tractar degudament a qui
em lliga una amistat, una simpatia o una relació social.
Saber estimar és no passar de llarg davant qui em
necessita pròxim.
Jesús
pensava en una societat en la qual cadascú es sentís
servidor dels més necessitats. Una societat molt distinta a
l'actual, en la qual els homes aprenguéssim a estimar no
a qui millor paga soinó a qui més ens necessita.
Bo
és demanar-nos amb sinceritat què cerquem quan ens
apropem als altres. ¿Cerquem donar o cerquem rebre ? Només
estima qui és capaç de comprendre aquelles paraules de
Jesús: “Hi ha més felicitat en donar
que en rebre”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada