dimecres, 21 d’agost del 2019

DIUMENGE XXI TEMPS DURANT L'ANY






Tot fent camí cap a Jerusalem, Jesús passava per viles i pobles i ensenyava. Algú li preguntà: Senyor, ¿són pocs els qui se salven?
Jesús els contestà: Esforceu-vos a entrar per la porta estreta, perquè us dic que molts voldran entrar-hi i no podran.





21º diumenge Temps ordinari (C)

EVANGELI

Vindrà gent d'orient i d'occident i s'asseuran a taula en el regne de Déu.
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 13,22-30
    L'entrada al Regne de Déu
22Tot fent camí cap a Jerusalem, Jesús passava per viles i pobles i ensenyava. 23 Algú li preguntà:
--Senyor, ¿són pocs els qui se salven?
Jesús els contestà:
24--Esforceu-vos a entrar per la porta estreta, perquè us dic que molts voldran entrar-hi i no podran.
25 »Després que el cap de casa s'haurà alçat a tancar la porta, vosaltres us quedareu fora i començareu a trucar dient: "Senyor, obre'ns." Ell us respondrà: "No sé d'on sou." 26 Llavors us posareu a dir: "Hem menjat i hem begut amb tu, i has ensenyat per les nostres places!" 27 Ell us respondrà: "No sé d'on sou. Aparteu-vos de mi, tots els qui heu obrat el mal!" 28 Allà hi haurà els plors i el cruixit de dents, quan veureu Abraham, Isaac, Jacob i tots els profetes en el Regne de Déu, mentre que a vosaltres us hauran tret fora. 29 I vindrà gent d'orient i d'occident, del nord i del sud, i s'asseuran a taula en el Regne de Déu.30 Hi ha darrers que seran primers, i primers que seran darrers.
Paraula de Déu.



NO TOT VAL..
Esforceu-vos a entrar per la porta estreta.
Jesús va cap a Jerusalem. El seu camí no és d'un pelegrí que puja al temple per a complir deures religiosos. Segons Lluc, Jesús recorre ciutats i poblets “ensenyant”. Té quelcom a comunicar a aquella gent: Déu és un Pare bo que ofereix a tots la salvació. Tots són convidats a acollir els seu perdó.
El seu missatge sorprèn a tots. Els pecadors estan plens d'alegria quan el senten parlar de la bondat insondable de Déu: ells també poden esperar la salvació. En els sectors farisaics, tanmateix, critiquen els seu missatge i la seva acollida a recaudadors, prostitutes i pecadors: ¿ no obri Jesús el camí a una relaxació religiosa i moral inacceptables ?
Segons Lluc, un desconegut irromp i demana pel nombre dels que es salvaran: ¿seran pocs?, ¿ seran molts ?, ¿ es salvaran tots ?, ¿només els justs?. Jesús no respon directament. Important no és saber quants se salvaran. Decisiu és viure amb actitud lúcida i responsable per a collir la salvació d'aquest Déu Bo. Jesús ho recordar a tots: “Esforceu-vos per a entrar per la porta estreta”.
Així, talla d'arrel la reacció dels que entenen el missatge com una invitació al laxisme: Seria burlar-se del Pare. La salvació no és una cosa que es rep de manera irresponsable d'un Déu permissiu. No és tampoc el privilegi d'uns elegits. No basta ser fills d'Abraham. No és suficient haver conegut el Messies.
Per acollir la salvació de Déu cal esforçar-nos, lluitar, imitar el Pare, confiar en el seu perdó. Jesús no rebaixa les exigències: “Sigueu misericordiosos com vostre Pare és misericordiós”; “No jutgeu i no sereu jutjats”; “Perdoneu setanta vegades set” com vostre Pare; “Cerqueu el regne de Déu i sa justícia”
Per entendre correctament la invitació a “entrar per la porta estreta”, cal recordar les paraules de Jesús: “Jo som la porta; els qui entrin per mi se salvaran, podran entrar i sortir lliurament i trobaran pasturatges”. (Jn10,9) Entrar per la porta estreta és «seguir a Jesús»; aprendre a viure com ell; agafar la creu i confiar en el Pare que l'ha ressuscitat.
En aquest seguiment de Jesús no val tot, no tot és igual; hem de respondre a l'amor de Pare amb fidelitat. El que Jesús demana no és rigorisme legalista, sinó amor radical a Déu i al germà. Per això, la seva crida és font d'exigència, però no angoixa. Jesús és una porta sempre oberta. Ningú la pot tancar. Només nosaltres si ens tanquem al seu perdó.
José Antonio Pagola



  1. Algú- ens ha dit l'evangeli- va fer a Jesús aquesta pregunta: "Senyor, ¿són pocs els qui se salven?".
    Però fixem-nos que Jesús no dóna una resposta directa. Vol que entenguem que l'important no és saber quants se salven, sinó saber què hem de fer per salvar-nos.
    N'hi ha que són molt amants de les estadístiques; però al cel no s'hi entra per càlculs matemàtics. Allò que veritablement ens interessa és saber si jo estic fent el camí que porta a la salvació. Això és l'important.
    I aquest camí, cadascun de nosaltres l'ha fet personalment: no podem delegar a ninú perquè ens el faci. La vida, me la jugo jo sol.
    Entrar per la "porta estreta" vol dir que només s'hi pot passar d'un a un: cadascú amb el seu propi cor i amb el seu comportament.
    Tinc un cor i un historial apte per entrar per aquesta porta? Per què?

    2. El Senyor ofereix la seva salvació a tothom. "Vindrà gent d'Orient i d'Occident, del Nord i del Sud" - ens ha dit. Però ningú se salvarà per força, ni per casualitat. Només se salvaran aquells que de veritat vulguin salvar-se: aquells que apreciïn la salvació que ens ofereix Jesús i s'esforcin sincerament per seguir el camí que Ell va fer. No n'hi ha prou de dir-se cristià, o si voleu, de "fer" de cristià. "Menjàvem i bevíem amb vós"- diuen aquells de l'evangeli. Però el Senyor els respon: "No sé d'on sou". Lluny de mi, tots vosaltres que obràveu el mal".
    El camí de salvació no consisteix, per tant, en "fer" de cristià, sinó en "ser-ho" de veritat.
    Vull dir, que no és suficient estar batejat i anar a missa, sinó que comporta una transformació de la pròpia vida, fent un esforç sincer per assemblar-nos a Jesús, que va passar per tot arreu fent el bé i estimant.

    3. Però tot això que hem dit, no suposa de cap manera que nosaltres hàgim de viure la nostra vida amb el cor angoixat, amb por. No seria aquesta una actitud cristiana, pròpia d'un fill estimat de Déu.
    Cert que hem d'intentar de viure la nostra vida amb gran sentit de responsabilitat, perquè la salvació és una cosa seriosa que ha costat molt cara a Jesús, i amb això no s'hi pot jugar.
    Però també l'hem de viure amb pau i amb esperança, perquè sabem que el Senyor ens estima. Ens ho ha recordat molt clarament el salm d'avui: "El seu amor per nosaltres és immens" - hem llegit. És immens. No té límit.
    Mai no ens deixarà sols ni ens demanarà que anem més enllà de les nostres possibilitats. Fem-li confiança.
    4. Intentem, doncs, de viure la nostra vida amb esperit de fidelitat al Senyor, sense deixar-nos condicionar pel nostre passat, que ja no podem canviar, i que hem de saber deixar en mans de Déu que és misericordiós.
    I sense angoixar-nos tampoc pel futur, que igualment és en els mans d'aquest Déu que ens estima.
    Demanem perdó amb humilitat quan ens adonem que hem fallat, ben convençuts que allò que ens ha de salvar, no són els nostres mèrits, sinó la misericòrdia de Déu, molt superior a les nostres mesquineses.
    I tirem endavant, un instant darrer l'altre, perquè la vida està feta de moments presents i no pas de passats ni de futurs. Sapiguem gaudir cada instant de la nostra vida com un do de Déu, perquè  ho és: el sol, la muntanya, la família, les vacandes, l'amistat ...Tot.
    Sapiguem aplicar aquella dita de la Mare Teresa de Calcuta, que és evangeli pur: "Que ningú s'acosti a vosaltres, sense que se'n torni millor i més feliç".
    Sapiguem deixar una empremta positiva en totes les persones amb qui ens relacionem. Que ningú no s'hagi de penedir d'haver-nos conegut.
    I visquem en pau, posada la nostra confiança en el Senyor.
    Aquest és el camí de salvació: un camí que demana esforç, sens dubte, perquè tot el que val, costa. Però és un camí que no porta angoixa, sinó pau, joia i esperança, perquè ens apropa al Senyor que n'és la font d'on brollen.
    Reflexionem-hi.



CONFIANÇA, SÍ. FRIVOLITAT, NO
La societat moderna imposa cada cop més un estil de vida marcat pel pragmatisme de l'immediat. Les grans qüestions de l'existència no interessen gaire. Ja no tenim certeses fermes ni conviccions profundes. A poc a poc, ens convertim en essers trivials, carregats de tòpics, sense consistència interior ni ideals pel nostre viure de cada dia, més enllà del benestar i la seguretat del moment.
Significatiu és observar l'actitud generalitzada de molts cristians davant la qüestió de la “salvació eterna” que tant preocupava abans: molts l'han borrat de la seva consciència; alguns es senten amb dret a un “final feliç”; altres no volen recordar experiències religioses que els han fet molt mal.
Segons el relat de Lluc, un desconegut pregunta a Jesús “¿seran pocs els que es salvin?” Jesús no respon a la pregunta. No l'interessa especular sobre qüestions estèrils. Va directament a l'essencial i decisiu: ¿ com actuar per no quedar exclosos de la salvació que Déu ofereix a tots ?
Esforceu-vos en entrar per la porta estreta”. Aquestes són les primeres paraules. Déu ens obre a tots la porta de la vida eterna, però ens hem d'esforçar i treballar per a entrar per ella. Aquesta és l'actitud sana. Confiança en Déu, sí; frivolitat, despreocupació i falses seguretats, no.
Jesús insisteix en que no ens enganyem amb falses seguretats. No basta pertànyer al poble d'Israel; no és suficient haver conegut a Jesús pels camins de Galilea. Decisiu és entrar des d'ara en el regne de Déu i sa justícia. De fet, els que queden fora del banquet final són “els que practiquen la injustícia”.
Jesús convida a la confiança i la responsabilitat. En el banquet final del regne de Déu no seuran a taula sols els patriarques i profetes d'Israel. Hi estaran també pagans vinguts de tots els racons del món. Estar dintre o estar fora depén de com respon cada un a la salvació que Déu ofereix a tots.
Jesús acaba amb un proverbi que resumeix el missatge. En relació al regne de Déu, “hi ha darrers que seran primers, i primers que seran darrers”. L'advertència és clara. Alguns que es senten segurs de ser admesos poden romandre fora. Altres que semblaven exclosos poden entrar dintre.



SANTA SOSPITA
Esforceu en entrar per la porta estreta.
La nostra vida a voltes és una contradicció. Ens queixem de quasi tot però no volem res millor. Adormim nostre cor i ens tapem les orelles per no escoltar cap cridada que ens mogui a canviar. Seria arriscat. Tot abans que reflexionar seriosament sobre nostra vida. Tot abans que meditar sobre els sentit del que vivim.
Cadascú té ses excuses però les raons amb les quals intentem legitimar nostra mediocritat són iguals: tots fem el mateix, no puc ser una excepció, m'han ensenyat a viure així, és difícl viure d'altra manera, ¿ què puc fer ?
Mentre, agafats per afanys i preocupacions diàries, ens allunyem del nostre esser més pregon. Perdem el sentit del que és important i del que no ho és. Nodrim el que ens fa mal i no tenim cura del que ens podria fer viure de manera més digna i feliç.
A poc a poc tombem en la resignació: “jo som així, això és tot”. És vere que sentim un cert malestar. No és només culpabilitat moral o consciència de pecat. És quelcom més pregon: infidelitat a nosaltres mateixos. Però no gosem pensar com podria ser nostra vida si la poguèssim començar de bell nou. No volem viure amb metes més elevades.
Per a iniciar un canvi de direcció en nostra vida cal començar per alimentar una sospita santa: “La meva vida no ha acabat encara, ¿ per què no puc canviar ? Tal volta, estic perdent qualque cosa important. Hi ha una felicitat que no conec. La meva ànima és més bella del que imagino. ¿ Per què no assaborir la vida d'una altra manera ?”
Condicionats per una cultura que cerca sempre el benestar i la comoditat, es fa difícil escoltar l'invitació de Jesús a “entrar per la porta estreta”. Ens sembla un camí tenebrós i absurd que porta a la infelicitat i la mort. No és així. Jesús ens crida a una vida més responsable i digna. Un estil de viure que molts rebutgen, però que mena a la plenitud de l'existència.


UNA FRASE DURA
Per la porta estreta.
La frase més dura de Jesús per les orelles de l'home contemporani: “Esforceu-vos en entrar per la porta estreta”. ¿Què pot significar avui aquesta exhortació evangèlica?, ¿hem d'entrar altra volta pel camí dle moralisme estret?
No és bo de fer captar amb precisió l'intenció de la imatge usada per Jesús. Difereixen les interpretacions, però tots coincideixen en afirmar que Jesús exhorta a l'esforç i la renúncia personal com actitud indispensables per a salvar la vida.
Encara que la societat permissiva sembla oblidar-lo, l'esforç i la disciplina són necessaris per a assolir la maduresa personal. No hi ha altre camí. Si algú pretèn assolir la seva realització pel camí de l'agradable i plaent, se n'adonarà de que cada cop és manco amo d'ell mateix i dels seus actes. Ningú abasta en la vida una meta realment valuosa sense renúncia i sacrifici.
Aquesta renúncia s'ha d'entendre no com a manera de fer-se mal i privar-se de la dimensió plaent que porta el viure sà. Per contra, cal assumir les renúncies necessàries per a viure de manera intensa i positiva.
La vertadera vida és harmonia. Harmonia entre el que crec, el que penso i el que faig. No sempre és bo de fer. Viure de manera coherent amb un mateix demana renunciar a tot el que entorpeix o impedeix aquesta harmonia. Però, sense aquesta renúncia, la persona no creix.
La vida també és veritat. Té sentit quan la persona estima la veritat, la cerca i camina amb ella. Però això demana esforç i disciplina; renunciar a la mentida i engany que desfiguren la nostra persona i ens fan viure en una realitat falsa.
La vida és amor. Qui viu tancat en els propis interessos, esclau de ses ambicions, podrà assolir moltes coses, però sa vida és un fracàs. L'amor demana renunciar a egoismes, enveges i ressentiments. Però, sense aquesta renúncia no hi ha amor, i sense amor no hi ha creixement de la persona.
La vida és un regal però és una tasca. Ser humà és una dignitat però és també un treball. No hi ha creixement sense desprendiment; no hi ha llibertat sense sacrifici; no hi ha vida sense renúncia. Un error és confondre la “felicitat” amb la “facilitat”. L'advertència de Jesús val també al nostre temps. Sense renúncia no es guanya aquesta vida ni l'eterna.


EROTISME
Esforceu-vos en entrar per la porta estreta.
L'actitud social davant el sexe ha canviat. Qui vulgui pertànyer a aquesta societat moderna ha de rebutjar tota por o tabú sexual i defensar dins aquest camp una llibertat absoluta.
Qualsevol normativa o prohibició és considerada repressió inaceptable en una societat que no tolera cap imposició. L'únic criteri que val és “la prohibició de prohibir”, ja que cada persona s'ha de comportar com li plagui i vingui de gust.
El clima actual demana una clarificació. Si era ingènua i equivocada aquella condemna absoluta que veia en el sexe quelcom negatiu i degradant, també ho és la postura dels que no veuen els riscs del sexe viscut sense criteri orientador.
Un element positiu de la cultura moderna de la sexualitat és el descobriment de l'erotisme com a força enriquidora de la persona, que movilitza la fantasia, desvetlla l'emoció, cerca l'encontre gratificant i satisfà la necessitat de comunió amorosa amb l'altre.
L'home modern ha redescobert els cos com “signe eròtic de desig amorós”. El cos suggereis, expressa, atreu i estimula l'encontre gojós i plaent.. Un cos que no és mer instrument de plaer, sinó curs d'una comunicació amorosa que no acaba en el goig de la possessió sinó en la comunicació profunda amb l'altre.
Ja Plató descrivia en el “Banquet”, “Eros” és fill de “Poros” (riquesa) i de “Penia” (pobresa). L'erotisme crea misteri, encant, goig i admiració perquè és regal i do plaent que neix de la riquesa de la persona. Però, pot desvetllar l'egoisme, la manipulació i la set de possessió, ja que neix també de la indigència i pobresa de l'individu.
Aquí està tota l'ambigüitat. L'erotismne pot enriquir fins a límits insospitats l'encontre amorós, però pot reduir-lo també a mer interés, on l'altre deixa de ser persona per a convertir-se en objecte de possessió i utilitat per a satisfer un plaer.
Per això, cal també avui afirmar i defensar que tot el que sigui instrumentalitzar la persona, fomentar la recerca instintiva del mer plaer sense cap respecte a l'altre, incitar a la violència sexual, convertir el sexe en font de ganància econòmica... és indigne i deshumanitzador. Cap persona sensata acceptarà que un projecte com aquest sigui model de sexualitat que s'imposi en nostra cultura.
Cal recordar també que no és la via ampla i relaxada la que mena a la salvació de l'esser humà. Molts homes i dones fruirien més de l'encontre amorós i descobririen tot el goig humà de l'erotisme si escoltassin aquestes paraules de Jesús: “Esforceu-vos en entrar per la porta estreta”.




LA PORTA ESTRETA
Esforceu-vos en entrar per la porta estreta.
Hi ha frases a l'evangeli que ens resulten tan dures i molestes que les tanquem en un còmode parèntesi i les oblidem per a no sentir-nos massa interpel.lats. La que escoltem avui: ”Esforceu-vos en entrar per la porta estreta”.
Estem en una societat cada cop més tolerant i permisiva, i això, que té aspectes vàlids i enriquidors, provoca el que diuen “involució moral”. Comportaments èticament reprobables que abans romanien en l'esfera del privat, són airejats i exhibits públicament.
A banda, s'imposa en àrees determinades (infiddelitat matrimonial, avortament...) una permissivitat jurídica més grossa cada vegada Quan la llei civil se suavitza o es fa tolerant, se dóna un “buit moral” en tots aquells que prenen la llei civil com a guia de conducta.
Però, la crisi moral té arrels més profundes. La societat actual està fent néixer un tipus de “home amoral”. Aquesta societat de consum ataca el nucli moral de la persona i el des-moralitza, posant en primer terme el valor de les coses i empobrint l'esperit humà de les persones.
Donen importància a banalitats i es perd el sentit profund. La persona s'afanya per moltes coses i l'ànima li fuig. «Es difícil en verdad que en el hombre-masa crezcan los valores éticos» (López Ibor).
La competència es transforma en agressivitat. Les relacions humanes es desintegren. La producció es redueix a lucre. L'amor es degrada i la sexualitat es converteix en un producte més de consum.
Però, en aquesta societat hi ha homes i dones que descobreixen que cal entrar per la “porta estreta”, que no és moralisme raquític i sense horitzons, sinó comportament lúcid i responsable. La porta per la qual entren els que s'esforcen per viure fidelment l'amor, els que cerquen viure al servei del germà i no darrera la possessió de les coses, els que saben viure amb sentit de solidaritat i no desencadenen agressivitat ni violència.
José Antonio Pagola








Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada