Un
dels criminals penjats a la creu l'injuriava dient: ¿No ets el
Messies? Doncs salva't a tumateix i a nosaltres!
Però
l'altre, renyant-lo, li respongué: ¿Tu tampoc no tens temor de Déu,
tu que sofreixes la mateixa pena? I nosaltres la sofrim justament,
perquè rebem el que mereixen els nostres actes, però aquest no ha
fet res de mal. I deia: Jesús, recorda't de mi quan arribis al teu
Regne.
Jesús
li digué: T'ho asseguro: avui seràs amb mi al paradís.
Jesucrist
Rei de l'Univers
EVANGELI
Senyor,
recordeu-vos de mi quan arribeu al vostre regne.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 23,35-43
35
El poble era allà mirant-ho, però les autoritats se'n reien
dient:
--Ell
que va salvar-ne d'altres, que se salvi a si mateix, si és el
Messies de Déu, l'Elegit!
36
També els soldats l'escarnien: se li acostaven a oferir-li
vinagre 37 i deien:
--Si
ets el rei dels jueus, salva't a tu mateix!
38
Sobre d'ell hi havia un rètol que deia: «Aquest és el rei
dels jueus.»
39
Un dels criminals penjats a la creu l'injuriava dient:
--¿No
ets el Messies? Doncs salva't a tu mateix i a nosaltres!
40
Però l'altre, renyant-lo, li respongué:
--¿Tu
tampoc no tens temor de Déu, tu que sofreixes la mateixa pena? 41
I nosaltres la sofrim justament, perquè rebem el que mereixen
els nostres actes, però aquest no ha fet res de mal.
42
I deia:
--Jesús,
recorda't de mi quan arribis al teu Regne.
43
Jesús li digué:
--T'ho
asseguro: avui seràs amb mi al paradís.
Paraula
de Déu.
CARREGAR
AMB LA CREU
Aquest
és el rei dels jueus,
El
relat de la crucifixió, proclamat en la festa de Crist
Rei, ens recorda als seguidors de Jesús que el seu regne
no és un regne de glòria i de poder, sinó de servei,
amor i entrega total per a rescatar l'esser humà del mal,
dels pecat i de la mort.
Avesats
a proclamar la “victòria de la Creu”,
arrisquem d'oblidar que el Crucificat no té res a veure amb
un fals triumfalisme que buida de contingut el gest més
sublim de servei de Déu a les criatures. La Creu no és
una espècie de trofeu que mostrem amb orgull, sinó el
símbol de l'Amor crucificat de Déu que ens convida a
seguir el seu exemple.
Cantem,
adorem i besam la Creu de Crist perquè en el pregon de
nostre esser sentim la necessitat de donar gràcies a Déu
pel seu amor insondable, però sense oblidar que el que ens
demana Jesús de manera insistent no és besar la Creu
sinó carregar amb ella. I això és senzillament seguir les
seves petjades de manera responsable i compromesa, sabent
que aquest camí ens portarà prest o tard a compartir son
destí dolorós.
No
ens està permès apropar-nos al misteri de la Creu de
manera passiva, sense intenció de carregar amb ella. Per
això, hem de tenir cura de certes celebracions que poden
crea en torn a la Creu una atmósfera atractiva però
perillosa, si ens desviem del seguiment fidel al Crucificat
i ens fem la il·lusió d'un cristianisme sense Creu.
Quan besem la Creu hem d'escoltar la crida de Jesús: ”Qui
no pren la seva creu i em segueix, no és digne de mi.”
Per
als seguidors de Jesús, reivindicar la Creu és apropar-se
servicialment als crucificats; introduir justícia allà on s'abusa
dels indefensos; reclamar compassió allà on hi ha
indiferència devant els que sofreixen. Això ens durà
conflictes, rebuig i sofriment. Serà nostra manera humil de
carregar amb la Creu de Crist.
El
teòleg catòlic J. Bp. Metz adverteix del perill que la
imatge del Crucificat ens oculti el rostre dels que viuen
avui crucificats. En el cristianisme del països del benestar
passa un fenómen molt greu: “La Creu no
intranquil·litza a ningú, no té agulló; ha perdut la
tensió del seguiment a Jesús, no crida a cap
responsabilitat, sinó que descarrega d'ella”.
¿No
hem de revisar tots quina és la nostra vertadera actitud
devant el Crucificat ? ¿ No hem d'apropar-nos a ell de
manera més responsable i compromesa ?
Ser
REI
és
el Gran Cap d'un país, la persona, la més important i que el
dirigeix.
Abans
anomenaven a tots els "personatges" de dalt, Reis o
Emperadors. Actualment encara existeixen els anomenats Rei o Reina de
tal país, però ha canviat la manera de considerar aquestes
persones. El poder real sobre un poble l'exerceixen els Presidents.
¿Com
es pot dir a Jesús REI, quan ell va venir sobre la terra com un nen
qualsevol, d'una família humil, i mai no va acceptar que li
diguessin Rei d'Israel? Probablement perquè era també l'anomenat
Messies,un títol atribuït al Rei David o als seus descendents, però
amb un aspecte més místic, de Salvador de la Humanitat
Jesús,
esperat pel seu poble com EL MESSIES, va haver de dir clarament,
davant del procurador Pilat, que el seu regne no era d'aquest món.Tot
i això, els soldats que el van clavar a la creu van posar un títol
escrit a la part alta de la creu: “Jesús, rei dels jueus” Era
una burla; però això no va impedir que un dels que havien estat
crucificats amb Jesús, li digués: "Jesús, recordeu-vos de mi,
quan tornis a la terra com a veritable Rei." Ell tenia la
fe en Jesús Salvador dels homes, pel do generós de la seva vida.
A
la història hi ha hagut pocs reis, pocs presidents d'un país que
s'hagin comportat com Jesús. Ja ho veiem actualment: voler ser
President és per fer-se valer, davant d'un poble que demana ser
governat; sovint és la decepció per la poca qualitat o l'egoisme
d'aquests anomenats reis o presidents, que no busquen més que
valoritzar la seva pròpia persona, en lloc d'actuar pel bé de la
població.
Ho
estem comprovant d'una manera que desconcerta. Els presidents i els
polítics en general no actuen amb l'esperit de l'Evangeli, de servir
i no ser servits. Molts mostren defectes seriosos, d'egoisme, orgull,
mentides, etc. No cito noms ja que són de tots coneguts, personatges
mediocres que no ajuden al progrés dels seus pobles.
Sant
Pau ens ha dit que Déu ens ha destinat a entrar al Regne del seu
Fill estimat. Jesús li va dir al condemnat amb ell a la creu: "Avui
seràs amb mi al Paradís". Nosaltres volem sentir aquesta
mateixa paraula d'esperança, però hem de separar-nos dels ídols,
que tants segueixen i veneren. Per això hem de seguir el camí de
Jesús, que encara que ens porta a la creu, també ens farà
ressuscitar amb Ell.
Confiem
en Jesús, a qui el Nou Testament diu Rei de Reis, l’ Únic que
posseeix la Immortalitat, on seu a la dreta del Pare. Confiem-li la
nostra Església, i el nou any litúrgic que comença aquest proper
mes de desembre.
RECORDEU-VOS
DE MI
Segons
el relat de Lluc, Jesús ha agonitzat enmig de burles i
menyspreus dels que l'envolten. Ningú sembla haver entès la
seva vida. Ningú sembla haver captat la seva entrega als
que sofreixen ni el seu perdó als culpables. Ningú ha
vist en el seu rostre la mirada compassiva de Déu. Ningú
sembla intuir en aquella mort cap misteri.
Les
autoritats religioses se burlen amb gestos despectius: ha
pretès salvar-ne d'altres; que es salvi ara a ell mateix.
Si és Messies de Déu, “l'Elegit” per
ell, ja vindrà Déu en defensa.
Els
soldats també s'afegeixen a les burles. Ells no creuen en
cap Enviat de Déu. Se'n riuen de rètol que Pilat ha
manat col·locar a la creu: “Aquest és el rei dels
jueus”. És absurd que ningú pugui regnar sense
poder. Que demostri sa força salvant-se a ell mateix.
Jesús
roman callat, però no baixa de la creu. ¿Què fariem
nosaltres si l'enviat de Déu cerqués la pròpia salvació
escapant d'aquesta creu que l'uneix per a sempre a tots
els crucificats de la història ? ¿ Com podríem creure en
un Déu que ens abandona per a sempre a la nostra sort ?
De
cop, enmig de tantes burles i menyspreus, una sorprenent
invocació: “Jesús, recordeu-vos de mi, quan
arribeu al vostre Regne”. No és un
deixeble ni un seguidor de Jesús. És un dels delinqüents
crucificats vora ell. Lluc el proposa com un exemple
admirable de fe en el Crucificat.
Aquest
home, a punt de morir ajusticiat, sap que Jesús és home
innocent, que no ha fet més que bé a tots. Intueix en
sa vida un misteri que a ell li escapa, però està
convençut que Jesús no és derrotat per la mort. De son
cor brolla una súplica. Sols demana a Jesús que no
s'oblidi: qualque cosa podrà fer per ell.
Jesús
respon de seguida: “T'ho
asseguro: avui seràs amb mi al paradís”.
Ara
ambdós units per l'angoixa i la impotència, però Jesús
l'acull com a company inseperable. Moriran crucificats, però
entraran junts en el misteri de Déu.
Enmig
de la societat descreguda del nostrs temps, molts viuen
desconcertats. No saben si creuen o no creuen. Sense
saber-ho, porten en el cor una fe petita i fràgil. A
voltes, sense saber perquè ni com, agobiats pel pes de la
vida, invoquen a Jesús a la seva manera. “Jesús,
recordeu-vos de mi”
i Jesús els escolta: “Tu
seràs
sempre amb mi”.
Déu té camins per a trobar-se amb cada persona i no
sempre passen per on indiquen els teòlegs. Decisiu és
tenir un cor que escolta la pròpia consciència.
Salva't
a tu mateix.
Lluc
descriu amb accents tràgics l'agonia de Jesús enmig de
burles i bromes dels que l'envolten. Ningú sembla valorar
son gest. Ningú ha captat son amor als darrers. Ningú
ha vist en sa cara la compassió de Déu a l'esser
humà.
Des
de la distància, les autoritats religioses i el
poble se'n riuen de Jesús i fan ganyotes: Ell
que en salvava d'altres; que se salvi a ell mateix si és
el Messies. Els soldats de Pilat, quan se n'adonen
que té set, li ofereixen vinagre, popular entre ells,
mentre es riuen d'ell: Si ets el rei dels jueus,
salva't a tu mateix. Igual diu un dels delinqüents,
crucificat devora ell: ¿ No ets el Messies? Salva't
a tu mateix i a nosaltres.
Fins
a tres cops repeteix Lluc la burla:
Salva't a tu mateix.
¿Quin Messies pot ser aquest si no té poder per a
salvar-se a ell mateix? ¿Quina classe de Rei pot ser ?
¿Com salvar el seu poble de l'opressió de Roma si no pot
escapar dels quatre soldats que guarden la seva agonia? ¿
Com estarà Déu de sa part si no l'allibera?
De
cop, enmig de tanta burla, una invocació: Jesús
recordeu-vos de mi quan arribeu al vostre regne. És
l'altre delinqüent que reconeix la innocència de Jesús,
confessa la seva culpa i ple de confiança en el perdó de
Déu, només demana a Jesús que es recordi d'ell. Jesús
li respon tot d'una: Avui estàrà amb mi al
paradís. Ara ambdós agonitzen, units en el
desempar i la impotència. Però avui mateix estaran junts
fruint de la vida del Pare.
¿Què
seria de nosaltres si l'Enviat de Déu cerqués la pròpia
salvació fugint d'aqueixa creu que l'uneix per a sempre
a tots els crucificats de la història ? ¿ Com podríem
creure en un Déu que ens deixes enfonsats en nostre
pecat i en nostra impotència devant la mort ? També avui,
se'n riuen del Crucificat. No saben el que fan. No ho
farien amb Che Guevara ni amb M. Luther King.
Es burlen de l'home més humà que ha donat la història.
¿ Quina és la postura més digna devant aquest Crucificat,
revelació suprema de la proximitat de Déu al sofriment
del món, burlar-se o invocar-lo?
MÀRTIR FIDEL
Aquest
és el rei dels jueus.
Els
cristians hem donat al Crucificat diferents noms: “redentor”,
“salvador”, “rei”, “alliberador”. El podem
contemplar commoguts: ningú ens ha estimat així. Podem
abraçar-nos a ell, i trobar forces enmig dels nostres
sofriments i penes.
Però,entre
els primers cristians deien “màrtir”,és a dir
“testimoni”. L'Apocalipsi, redactat al segle
primer, veu en el crucificat el “màrtir
fidel”, “testimoni fidel”. Des
de la creu, Jesús se'ns presenta com a testimoni fidel d'una
manera d'entendre i viure l'existència identificats amb els
darrers.
S'identificà
tant amb les víctimes innocents que acabà com ells. La
seva paraula molestava. Havia anat massa lluny en parlar de
Déu i sa justícia. Ni l'Imperi ni el Temple ho podien
consentir. L'havien d'eliminar. Abans que Pau elaborés sa
teologia de la Creu, entre els pobres de Galilea vivien
aquesta convicció: “ha
mort per nosaltres”,
“per
defensar-nos fins a la fi”,
“per
gosar parlar de Déu com a
defensor
dels últims”.
En
mirar el Crucificat, cal recordar el dolor i la humiliació de
tantes victimes desconegudes que han sofert, sofreixen i sofriran.
Seria una burla besar el Crucificat, invocar-lo o adorar-lo
com a Rei, mentre vivim idiferents al sofriment que no
sigui nostre.
El
Crucifixi es veu poc a nostres llars i institucions, però
els crucificats segueixen. Els podem veure cada dia. Cal
aprendre a venerar el Crucificat no en un crucifixi petit
sinó en les víctimes innocents de la fam i de les
guerres, en les dones assassinades per la parella, en els
ofegats a les “pateres”.
Confessar
el Crucificat com a Rei no és solament fer professions
de fe. La millor manera d'acceptar-lo com a Senyor és
imitar-lo identificat amb els que sofreixen injustament.
Aquest
és el rei dels jueus.
L'escena
és cruel. Segons el relat de Lluc, Jesús és crucificat
enmig de la burla general. Les
“autoritats”,
els “soldats”
i el “poble”
se'n riuen d'aquell que és crucificat, no per gents
perverses, sinó pels representants autoritzats de la llei.
Pau
de Tars mostra la força salvadora d'aquesta
“execució”
de Crist tenint com a
“teló de fons”
els dos intents més extraordinaris que s'han fet per a
salvar el món del caos:
la
saviesa grega
i la llei
jueva:
“Elsjueus
demanen prodigis, i els grecs cerquen saviesa,23però
nosaltres prediquem un Messies crucificat, que és un escàndol per
als jueus i, per als grecs, un absurd. 24
Però
és poder i saviesa de Déu per a tots els qui són cridats, tant
jueus com grecs. (1
Co 1, 22-24).
Aquest
és el pensament de Pau. La «saviesa
grega»
preten
estructurar el món seguint la lògica de la racionalitat, però
segons «sa»
lògica, els savis de Grècia construeixen la República sobre un
sector de innumerables esclaus i proscrits. La «llei
jueva», per
sa banda, preten posar justícia en el món imposant la llei però,
seguint la llei, s'acaba matant a l'innocent Jesús.
A
la creu se revela una altra dinàmica.
«Efectivament,
Déu, en Crist,
reconciliava
el món amb ell mateix, no tenint-li més en compte els seus pecats,
i a nosaltres ens
ha encomanat l'anunci de la reconciliació»
(2
Co
5,
19).
Seguint la lògica humana i la dinàmica de la llei, Déu tindría
que destruir a qui crucifica a son Fill innocent. No ho fa perquè
segueix una altra «saviesa»:
la de salvar el món des de l'amor i la reconciliació. Pau afirma
amb goig:
«Crist
ens ha rescatat de la maledicció de la Llei ...»
(Ga
3, 13).
L'EXPERIENCIA
DE L'INCURABLE
Jesús,
recordeu-vos de mi.
Tots
sabem que hem de morir. Però vivim com si la mort no
anés per a nosaltres. Ens sembla natural que morin els
altres, inclús essers estimats, la desaparició dels quals
ens entristeix profundament. Però ens costa “imaginar”
que nosaltres també morirem. No ho neguem amb el cap. És
una altra cosa. Un pensador diu quer es tracta d'una
“negació emocional” que
ens permet viure i projectar el futur com si no haguessim
de morir.
Tanmateix,
la medicina moderna provoca cada vegada més situacions de
persones que es veuen a viure l'experiència de saber o
intuir que, en un temps, més o manco curt, viuran la
pròpia mort. Qualsevol de nosaltres pot sofrir avui una
intervenció “a via o mort” o veure's a
llargs tractaments de malaltia terminal.
Les
reaccions poden ser diverses. És normal que, de cop, se desvetlli
la por. La persona se sent «atrapada». Impotent
devant un mal que pot acabar amb la seva vida. De seguida comencen a
sortir preguntes inquietants: ¿He de morir ja? I, ¿quan i com
serà?, ¿què sentiré en aqueixos moments?, ¿què passarà
després?, ¿acabarà tot en la mort?, ¿serà veritat que me
trobaré amb Déu?
Aquestes
preguntes, plantejadas des d'una actitud d'angoixa reprimida i
formulades un pic i un altre en el secret d'un mateix, no fan bé.
La postura ha de ser una altra. És el moment de viure més
intensament que mai el regal de cada dia. És ara quan se pot viure
amb més veritat i també amb més amor. Sense perdre la confiança
en Déu, comunicant-se amb la persona amiga, col·laborant amb els
metgescon per a viure amb dignitat i sense sofrir molt.
Un
metge del segle passat deia que «los
enfermos incurables pierden la vida, pero no la esperanza».
Tal volta, aquest és el gran repte del incurable: no perdre
l'esperança. Però, ¿esperança en què?, ¿esperança en qui ? En
un Congrés recent, el professor Laín
Entralgo
ens parlava d'aquesta «esperança
genuina»
que, segons els estudis del metge de Heilderberg,
H. Plügge,
habita a la persona devant la mort, i que se dóna inclús en qui no
professa cap religió. Una esperança oculta que no s'orienta cap a
aquest món ni cap a les coses d'aquesta vida, sinó que tendeix cap
a quelcom indeterminat i apunta a la vida com aspiració ferme i
segura de l'esser humà.
L'incurable
creient confía tot aquest anhel de vida en mans de Déu. Tot el
demés torna secundari. No importen els errors passats, la
infidelitat o la vida mediocre. Ara només compta la bondat i la
força salvadora de Déu. Per això, de son cor brolla una oració
semblant a la del malfactor moribund en la creu: «Jesús,
recordeu-vos de mi quan arribeu al vostre Regne»
Una oració que es invocació confiada, petició de perdó i, sobre
tot, acte de fe viva en un Déu salvador.
DESPRÉS
DE LA BURLA
Se'n
reien d'ell...
Molts
avui se'n riuen de les creences religioses i fan
caricatura permanent del creient. Basta encendre el televisor
o mirar les revistes i setmanaris de moda, per a trobar
burles i paròdies de tota classe sobre el fet religiós.
Diriem
que una actitud de modernitat i permissivitat progessista
porta el sarcasme i la irreverència vers tot el sagrat.
A
voltes dóna la impressió que el creient és considerat
com estúpid, a qui se'l tolera però que la seva postura
religiosa diu poc en favor de la maduresa humana i
cultural.
Si
la fe és “això” que ens presenta sovint la petita
pantalla, està destinada a ser aliment de persones malaltes
i poc desenvolupades.
Els
atacs i les burles augmenten més encara quan es tracta
de presentar l'Església com un institució reaccionària,
totalitèria i lligada sempre al poder.
Certament,
en la història passada i present de l'Església, hi ha
no poques facetes ombrívoles i a ningú estranya que
bastants pensin tenir el dret de “passar factura”.
Però,
¿es pot, sense ignorància o mala fe, silenciar tants
aspectes positius del cristianisme i reduir la història de
l'Església a la vida del Borgia, l'actuació de la Inquisició
espanyola, la condemna de Galileu o altres episodis
semblants presentats de manera simplista i sense rigor?
Important
és demanar-os que hem de fer després de burlar-nos del
sagrat. Perquè les preguntes fonamentals segueixen vives en
el cor de l'home: ¿ Què som ? ¿D'on venim ? ¿ On anem ?
¿ Què ens espera ?
¿
Fins a on continuar la farsa? ¿És més humà aquest home
superficial que se defensa de Déu, burlant-se d'ell o aquell
que cerca un sentit últim al misteri de l'existència
disposat a obrir-se a tot oferiment de salvació ?
¿Quina
és la postura més humana davant Crist crucificat, culmen
de la proximitat de Déu als homes ? ¿ La postura dels
soldats que se burlen d'ell o l'oració del malfactor que
crida: “Recorda't de mi” ?
Aquest
és el Rei...
De
manera paradoxal, celebrem a Crist com a Rei, i se'ns ofereix
als creients la imatge de Jesús regnant des d'un creu. Un
Rei que estableix el seu regne de justícia i pau per
la pròpia sang.
Hi
ha en la creu un missatge que no sempre hem escoltat els cristians i
és aquest: A l'home se'l salva derramant per ell nostra pròpia sang
i no la dels altres.
¿Pot
aquest Jesús crucificat dir-nos quelcom vàlid, viu, concret als que
vivim envoltats per la violència i el terrorisme?
¿És
el missatge de la creu inservible? ¿És una utopia inútil i
perjudicial recordar que des de la fe en el crucificat és més humà
deixar- se matar per una causa que matar per ella?
Tots
sabem que la violència deshumanitza profundament a qui la practica i
que desferma una lógica de violència sempre major.
La
violència terrorista no sembla tenir límits ni control. L'execució
inútil d'un segrestat, sens la mínima consideració de sa vida,
está més allà de tota violència que se posi al servici d'una
causa. Qui mata amb aquesta fredor se degrada com home i no pot
ajudar-nos a construir cap societat més humana.
Per
altra banda, l'exasperació i l'agressivitat creixen de manera
incontenible. Hem començat a escoltar paraules de maledicció sobre
els assasins. Se parla de «guerra bruta» i de nova llei del talió
«vida per vida, segrest per segrest». Creix el desig quasi
instintiu d'esclafar el terrorisme de qualsevol manera.
Però,
¿és així com vindrà una convivència més pacífica? La violència
no queda erradicada només per haver estat esclafada per una
violència més poderosa. Una aparent victòria sobre el terrorisme a
base d'un terror major només genera nova violència i agressivitat.
Jesús
no ha cregut mai en la força, la violència o el terror com a
solució per a establir una societat més justa, lliure i fraternal.
Important no és ferir esclafar a l'altre, sinó desarmar-lo com
enemic. Lluitar per tots els mitjans perquè la violència no sia
necessària. Buscar tota classe de camins perquè el del terrorisme
sia cada vegada més injustificable.
Jesús
mort a la creu en actitud de respecte total a l'home ens desenmascara
i interpel·la a tots. No avencem cap a una societat més humana
si, per a assolir-la, comencem nosaltres mateixos per violar els
drets de l'home, i trepitjar la seva dignitat i destruir inclús sa
vida.
José
Antonio Pagola
Aquest
és el Rei dels jueus.
La
imatge que cada un dels cristians ens fem de Crist té
importància decisiva ja que condiciona essencialment nostra
manera d'entendre i viure la cristiana
Una
imatge unilateral falsificada de Crist ens durà inevitablement a
viure la fe d'una manera unilateral i falsa. D'aquí la importància
de prendre consciència de les possibles deformacions i manipulacions
que conscient o inconscientement adulteren nostra fe.
Pot
passar que, en lloc d'adherir-nos a Crist i escoltar son
missatge interpel·lador, projectem sobre Jesús nostres
desitjos, anhels i aspiracions, i convertiguem Crist en simple
símbol de nostra ideologia als servei dels nostres
interessos.
Això
ha passat amb Crist Rei. Sovint, una imatge falsa d'un
Crist Rei poderós ha servit per a personificar i exaltar
el poder absolut, i legitimar i sacralitzar sistemes
totalitaris aliens a la concepció cristiana de l'home.
Aquest
Crist Rei venerat amb devoció en els altars, adorat com a Senyor a
l'Eucaristia, passejat en processó pels carrers com a Rei de reis,
i present en nostres ciutats des d'imatges i monuments, no és,
tanmateix, principi de renovació i transformació d'aqueixa
societat.
Al
contrari, la nació és consagrada a Crist Rei, però no en
una actitud de conversió individual i col·lectiva, sinó
en un gest que enforteix, confirma i sacralitza una situació
ideològica i un sistema social determinats.
Aleshores,
el «viva Crist Rei» ja no és una confessió de fe,
sinó un crit de guerra per a atacar a tot el que tracti de canviar
el sistema o defensi una causa diferent a «els guerrillers de
Crist Rei».
I
així, una vegada més Crist és instrumentalitzat al servei
de moviments, “creuades” i guerres santes
que no tenen res a veure amb l'evangeli de Jesús.
La
reacció contrària és clara. Un Crist proletari, subversiu i
revolucionari servirà per a impulsar i sacralitzar accions violentes
de signe contrari.
I,
mentre, seguirà sense escoltar-se el minssatge d'aquel Jesús que
trià morir abans que matar. Aquell Crist que regna des de la creu i
no des del poder.
És
una manipulació matar a un home en nom de Crist Rei o de Jesús
Revolucionari. No se pot sacralitzar en nom de Crist cap terrorisme
de dretes ni d'esquerres. No se pot legitimar cap violència
destructora ni de dalt ni d'abaix en nom de aquell que ens crida a
construir una societat de germans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada