La
religió i els diners
La
trobada de Jesús amb el ric Zaqueu és un episodi evangèlic prou
conegut i comentat. Zaqueu és un home ric ben conegut a Jericó.
Petit d’estatura però poderós cap dels recaptadors d’impostos
que controlen el pas de les mercaderies en una important cruïlla de
camins i que està al servei dels romans, els invasors.
No
és un home estimat.
La
gent el considera un pecador exclòs del poble creient per
col·laborar amb l’enemic i per lladre. Viu explotant els altres.
No és fill d’Abraham. Però aquest home vol veure Jesús. Ha
sentit parlar d’ell però encara no el coneix. No li importa fer el
ridícul actuant d’una manera poc concordant amb la seva dignitat
de persona important. Com una criatura espavilada corre i s’enfila
en un sicòmor. Només busca veure Jesús.
Probablement
ni ell mateix sap que està buscant la pau, la veritat i un sentit
diferent per a la seva vida.
En
arribar Jesús en aquell punt i lloc alça els ulls i veu Zaqueu. El
relat evangèlic suggereix un
intercanvi
de mirades
entre
el profeta defensor dels pobres i aquell homenet ric i explotador.
Jesús el crida pel seu nom: “Zaqueu, baixa de seguida. Avui mateix
haig d’allotjar-me a casa teva i parlar amb tu.” Jesús vol
entrar en el món d’aquest ric. Zaqueu li obre les portes de casa
seva amb alegria. El deixa entrar en el seu món de diners i poder.
Mentrestant,
a Jericó tots critiquen Jesús per haver entrat a casa d’un
pecador públic i notori.
Al
contacte amb Jesús, Zaqueu canvia.
Comença
a pensar en els pobres:
compartirà
amb ells els seus béns.
També
es recorda dels que són víctimes dels seus negocis: els retornarà
amb escreix el que els ha robat.
Deixa
que Jesús introdueixi en la seva vida veritat, justícia i
compassió.
Zaqueu
se sent tot un altre. Amb Jesús tot és possible. Jesús s’alegra.
S’alegra perquè
la
salvació ha arribat també a aquesta casa poderosa i rica.
Ha
vingut al món per això: a buscar i salvar el que estava perdut.
Jesús és sincer: les vides dels que són esclaus del diner són
vides perdudes: vides sense veritat, sense justícia, sense compassió
envers els que pateixen. Però Jesús també estima els rics. No vol
que cap d’ells es perdi. Qualsevol ric que el deixi entrar en el
seu món experimentarà la seva força salvadora.
Nosaltres
no ho som, de rics, però també necessitem la seva energia
salvadora. Posem-nos a les seves mans. I, què vol dir posar-se a les
mans de Jesús? Vol dir saber i voler compartir el poc o el molt que
tinguem. Mireu: quan la fe toca la butxaca, la caixa forta, el compte
bancari, aleshores comença la conversió, aleshores comença el
canvi. Comença la millora real de la persona concreta: tu, jo o uns
altres.
És
a dir:
la
Salvació de la que parla Jesús no és un assumpte de religió.
És
un assumpte de diners. M’explico: Això és així, no perquè la
religió no importi - la religió importa – sinó perquè el diner
és
l’indicador
més
clar de què la religió es pren i es viu seriosament.
Quan
canvia Zaqueu? Quan es converteix? Quan decideix compartir el que té
i retornar el que ha robat. I nosaltres, què decidim fer avui? quina
serà la nostra opció? Serà compartir? O serà retenir egoistament?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada