UN SOPAR
Ens
trobem en un sopar d’amics. Jesús amb els seus seguidors més
propers. Celebrem el sopar pasqual per fer memòria de la seva fe en
el Déu alliberador i garant d’una terra, que se’ls va prometre
ja des dels seus avantpassats. Això i, segurament, només això era
el que creien els seguidors de Jesús, fidels a la seva fe jueva.
Però
al llarg del sopar es va desvetllant el nou significat, que aquell
sopar, d’aquell vespre, tenia. A mida que s’allargava s’anava
carregant d’ atmosfera de comiat i de promeses.
Sopar
de comiat
La
disparitat de criteris i d’actuació que tenia Jesús enfront dels
notables del poble, havia portat a aquests a buscar la manera de
desfer-se de Jesús. Ell ho havia més que intuït. I, per això,
Jesús va anar manifestant que aquell sopar era també un sopar de
comiat de l’amic i del mestre.
En
aquell sopar Jesús va voler expressar el desig de mantenir i, fins i
tot, aprofundir la relació d’amistat i de transmissió de la seva
missió. Amb expressió seva, no els vol deixar orfes de la seva
presència, del seu escalf, del seu mestratge, del seu amor, perquè
puguin continuar la missió que ell va iniciar, i de la que en va ser
l’únic i autèntic mestre. I va deixar com a testament el memorial
del seu amor entregat, l’eucaristia.
Promesa
de l’Esperit
I,
a més, Jesús promet als seus deixebles que rebran l’Esperit
Sant. Va ser el millor que Jesús els podia deixar. El seu mateix
Esperit, que va ser el que els va anar inspirant, conduint i
enfortint al llarg de tota la seva vida.
El
seu mateix Esperit serà el que anirà acompanyant els seus seguidors
en la veritat, en el camí evangèlic, en el camí de la instauració
de l’autèntic Regne de Déu.
Jesús,
doncs, no els va deixar sols. I la mateixa companyia que van tenir
ells, la tenim nosaltres, perquè, a partir de Jesús i dels seus
primers deixebles, l’Esperit es va anar trameten als seguidors, que
s’hi adherien, com ja hem recordat a la primera lectura. I
l’Esperit de Jesús ha arribat a tots nosaltres, com ja se’ns
mostra a partir del nostre baptisme, i es manté present i viu dia
rere dia, molt sovint sense que en siguem conscients.
Esperit
d’amor
I,
evidentment, no es pot concebre aquesta vivència fundant sense una
relació d’amor. No pot haver una relació de Déu amb nosaltres
que no sigui d’amor. L’encarnació del Fill de Déu és fruit del
gran amor que ens ha tingut. Jesús en va donar la millor mostra, i
el seu Esperit n’és la seva presència en nosaltres i en tota la
nostra actuació.
I
avui Jesús ens mou a cada un de nosaltres a preparar-nos per
celebrar la vinguda de l’Esperit d’aquí dues setmanes, perquè
visquem en profunditat a través d’Ell la participació, que ens
dona de la vida d’amor de Déu. Necessitem la seva inspiració, la
seva força per a la nova etapa de la vida que ens ha de moure a
viure, a tots nivells, el després d’aquesta inesperada i dolorosa
pandèmia. Vivim temps, viurem temps en el que necessitem i
necessitarem molta llum, molt coratge i molta solidaritat
7º
Diumenge de Pasqua – ASCENSIÓ
DEL SENYOR (A)
EVANGELI
Déu
m' ha donat plena autoritat al cel i i a la terra.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 28, 16-20
Jesús
ressuscitat envia els seus deixebles
16
Els onze deixebles se n'anaren a Galilea, a la muntanya que
Jesús els havia indicat. 17 En veure'l,
el van adorar; abans, però, havien dubtat. 18
Jesús s'acostà i els va dir:
--He
rebut plena autoritat al cel i a la terra. 19
Aneu, doncs, a tots els pobles i feu-los deixebles meus,
batejant-los en el nom del Pare i del Fill i de l'Esperit Sant 20i
ensenyant-los a guardar tot allò que us he manat. Jo sóc amb
vosaltres dia rere dia fins a la fi del món.
Paraula
de Déu.
OBRIR
L 'HORITZÓ
Ocupats
només en assolir un major benestar i atrets per petites aspiracions
i esperances, arrisquem empobrir l'horitzó de nostra existència i
perdre el anhel d'eternitat. ¿És un progrés? ¿És un error?
Hi
ha dos fets que no és difícil comprovar en aquest nou mil·lenni en
el qual vivim. Per una banda, creix en la societat humana
l'expectativa i el desig d'un món millor. No ens contentem amb
qualsevol cosa: necessitem progressar
cap a un món més digne, més humà i feliç.
Per
altra banda, está creix el desencant, l'escepticisme i la incertesa
davant el futur. Hi ha tant sofriment absurd en la vida de les
persones i dels pobles, tants conflictes, tants abusos contra el
Planeta, que no és fàcil mantenir la fe en l' ésser humà.
Tanmateix,
el desenvolupament de la ciència i la tecnologia assoleix resoldre
molts mals i sofriments. En el futur se obtindran èxits encara més
espectaculars. No som capaços d'intuir la capacitat que s'amaga en
l'ésser humà per a desenvolupar un benestar físic, psíquic i
social.
Però
no seria honest oblidar que aquest desenvolupament prodigiós ens
“salva” només d'alguns mals i de manera limitada. Ara que gaudim
cada cop més del progrés humà, percebem millor que l'ésser humà
no pot donar-se a ell mateix tot el que anhela i busca.
¿Qui
ens salvarà de l'envelliment, de la mort inevitable o del poder
estrany del mal? No ens ha de sorprendre que molts sentin la
necessitat de quelcom que no és ni tècnica ni ciència ni doctrina
ideològica. L' ésser humà se resisteix a viure tancat per a sempre
en aquesta condició caduca i mortal.
Tanmateix,
no pocs cristians viuen mirant només a la terra. No gosem mirar més
enllà de l' immediat de cada dia. En aquesta festa cristiana de l'
Ascensió del Senyor recordem unes paraules del científic i místic,
Theilhard de Chardin: “Cristians, a vint segles de
l' Ascensió, ¿què n'heu fet de la'esperança cristiana?”.
Enmig
d'interrogants i incerteses, els seguidors de Jesús caminem por la
vida, portats per una confiança i una convicció. Quan sembla que la
vida se tanca o s'extingeix, Déu hi és. El misteri últim de la
realitat és un misteri de Bondat i d'Amor. Déu és una Porta
oberta a la vida que ningú pot tancar.
ESCOLA
DE JESÚS
La
situació que se viu avui en nostres comunitats cristianes no és
gens fàcil. En nostre cor de seguidors de Jesús sorgeixen moltes
preguntes: ¿On reafirmar nostra fe en aquests temps de crisis
religiosa? ¿Què és important en aquests moments? ¿Què hem de fer
en les comunitats de Jesús? ¿ Cap a on cal orientar nostres
esforços?
Mateu
conclou el seu relat evangèlic amb una escena excepcional. Jesús
convoca per darrera vegada els seus deixebles per a confiar-lis sa
missió. Són les últimes paraules que escoltaran de Jesús: les que
han d'orientar la seva tasca i sostenir la seva fe al llarg dels
segles.
Per
les indicacions de les dones, els deixebles se reuneixen a Galilea.
Allí havia començat l'amistat amb Jesús. Allí s'havien compromès
a seguir-lo i colaborar en son projecte del regne de Déu. Ara venen
sense saber què se poden trobar. ¿Tornaran a veure's amb Jesús
després de la seva execució?
L'encontre
amb el Ressuscitat no és fàcil. Al veure'l, els deixebles «se
prostren»
davant
ell; reconeixen en Jesús quelcom nou; volen creure, però «alguns
vacil·len».
El grup se mou entre la confiança i la tristesa. L'adoren però no
estan lliures de dubtes i inseguretat. Els cristians d' avui els
entenem. A nosaltres ens passa.
Admirable és que Jesús no els
retreu res. Els coneix des de quan els va cridar a seguir-lo. Llur
fe segueix petita, però malgrat els dubtes i vacil·lacions, confia
en ells. Des d'aquesta fe petita i fràgil anunciaran son missatge
en el món enter. Així sabran acollir i comprendre els que durant
segles viuran una fe vacil·lant. Jesús els sostindrà a tots.
La
tasca fonamental que els confía és clara: «fer
deixebles»
seus
en tots els pobles. No els mana exposar doctrina, sinó treballar
per a que en el món hi hagi homes i dones que visquin com a
deixebles de Jesús. Seguidors que aprenguin a viure com ell. Que
l'acollin com a Mestre i no deixin mai d'aprendre a ser lliures,
justs, solidaris, constructors d'un món més humà.
Mateu
entén la comunitat cristiana com una "escola de Jesús".
Serem molts o pocs. Entre nosaltres hi haurà creients convençuts
i
creients vacil·lants. Cada cop serà més difícil atendre a tot com
voldríem. Important serà que entre nosaltres se pugui aprendre a
viure amb l'estil de Jesús. Ell és nostre únic Mestre. Els altres
som germans que ens ajudem i animem a ser els seus deixebles.
FER
DEIXEBLES DE JESÚS
Feu
deixebles.
Mateu
descriu la despedida de Jesús mostrant les línies de força que han
d'orientar per a sempre els seus deixebles, els trets que han de
marcar la seva Església per a complir fidelment la seva missió.
El
punt de partida és Galilea. Allà els convoca Jesús. La resurrecció
no els ha de fer oblidar allò viscut amb ell a Galilea. Allí han
sentit parlar de Déu amb paràboles commovedores. Allí l'han vist
aliviar el sofriment, oferir el perdó de Déu i acollir els més
oblidats. És això el que han de transmetre.
Entre
els deixebles hi ha «creients» i qui «vacil·la».
El narrador és realista. Els deixebles «se prostren».
Volen creure, però en alguns se despert el dubte i la indecisió.
Tal volta estan espantats, no poden captar tot el que significa.
Mateu coneix la fe fràgil de les comunitats cristianes. Si no
contassin amb Jesús aviat s'apagaria.
Jesús
«s'acosta» i entra en contacte amb ells. Ell
té la força i el poder que a ells els manca. El ressuscitat ha
rebut del Pare l'autoritat del Fill de Déu amb «ple poder en
el cel i en la terra». Si se recolzen en ell, no
vacil·laran.
Jesús
els indica amb precisió quina ha de ser la seva missió. No és
«ensenyar doctrina». No és sols «anunciar al
ressuscitat». Sens dubte, els deixebless de Jesús tindran
que cuidar diversos aspectes: «donar testimoni del
ressuscitat», «proclamar l'evangeli», «implantar
comunitats»..., pero tot estarà orientat a un objectiu:
«fer deixebles» de Jesús.
Aquesta
és nostra missió: fer «seguidors»
de
Jesús, que coneguin son
missatge, sintonitzin amb son projecte, aprenguin a viure com ell i
reprodueixin la seva presència en el món. Activitats tan
fonamentals com el baptisme
compromís
d'adhesió a Jesús, i l' ensenyança
de
«tot
allò manat»
per ell, són camins per a aprendre a ser seus deixebles. Jesús els
promet sa presència i ajuda constant. No estaran sols ni
desemparats. Encara que siguin pocs. Encara que només siguin dos o
tres.
Així
és la comunitat cristiana. La força del ressuscitat ho omple tot
amb son Esperit. Tot està orientat a aprendre i ensenyar a viure
corn Jesús i des de Jesús. Ell segueix viu en ses comunitats.
Segueix amb nosaltres i entre nosaltres cura, perdona, acull...
humanitza la vida.
PACIÈNCIA
Jo
estic amb vosaltres
L'
Ascensió és per al creient una crida a «seguir esperant» malgrat
les decepcions, desenganys i desànims que amenacen el nostre caminar
vers la llar definitiva. Al llarg de la vida podem sentir una doble
temptació: o desistir de la marxa perquè el camí ens resulta massa
fatigós, o anticipar l'arribada a la meta perquè el camí se'ns fa
massa llarg.
L'
Ascensió és un bon dia per a escoltar l'exhortació de la Carta
de Sant Jaume: «Teniu
paciència fins que arribi el dia del Senyor».
Se parla poc de la paciència. Tenim por de tombar en una postura de
resignació o debilitat, indigna de l' ésser humà. Oblidem que,
segons S. Pau, la
paciència engendra
esperança
(Rom
5, 4).
Hem
d'entendre-la bé, ja que la paciència no consisteix en adoptar una
postura de «dimissió» davant la vida. Per contra,
l'home pacient resisteix activament a les adversitats, manté un
esperit ferm i fort davant el desgast dels anys. Però en nostres
dies hem de recordar, sobre tot, que la paciència s'oposa a aqueixa
pressa i ansietat que ens fan viure inquiets i agitats, sempre
corrent encara que no sabem molt bé cap a on.
Hem
d'aprendre a respectar el ritme de la vida. Cada cosa a son temps. És
una insensatesa estirar el tall d'una planta per a accelerar el
creixement. Cal regar la vida i saber esperar. Tenir paciència amb
nosaltres.
És
perillosa «la fuita cap endavant» de l'impacient que adopta sempre
les posicions que creu més progressistes per a sacudir-se el
passat...
Hem
d'aprendre a recórrer nostre camí. Un camí únic i original. Amb
goigs i tristeses, èxits i fracassos, moments bons i moments
dolents. Recordem els versos de León Felipe. «Nadie
fue ayer ni va hoy, ni irá mañana hacia Dios, por este camino que
yo voy. Para cada hombre guarda un rayo nuevo de luz el sol, y un
camino virgen Dios».
En
aquest caminar, els creients sabem que no estem tots sols. Ens
acompanya el Ressuscitat. La seva presència ens sosté, Les seves
paraules ens omplen de nou alè: «Jo
seré amb vosaltres cada dia fins a la fi del món».
SALVACIÓ
Jo
soc amb vosaltres.
Hi
ha dos fets que tots podem comprovar cadascú a sa manera. Per una
banda, creix en la societat moderna l'expectativa i el desig d'un
futur millor. No ens acontentem amb qualsevol cosa. Volem quelcom
diferent. El món tindria que ser més digne, més just, més humà i
feliç per a tots.
Al
mateix temps, creix el desencant, l'escepticisme i la por davant el
futur. Veiem tants sofriments absurds en les persones i en els
pobles, tanta injustícia i abús, tantes guerres i misèries que no
és fàcil mantenir l'esperança.
L'
ésser humà ha assolit resoldre molts mals i sofriments per la
ciència i la tècnica. En el futur tindrà èxits encara més
espectaculars. No som encara capaços d'intuir la capacitat que hi ha
en la ment humana per a desenvolupar el benestar físic, psíquic i
social.
Tanmateix,
aquest desenvolupament ens «salva» sols d'alguns mals i de manera
limitada. Ara que gaudim dels avanços de la ciència, veiem que l'
ésser humà no pot donar-se tot el que busca. Hi ha coses que mai
resoldrà la tècnica, i els científics ho saben: tenir que
envellir, no poder escapar de la mort, el poder del mal. La història
és obstinada i genera sofriment, intolerància, guerres....
Després
d'una conferència sobre «El sentit de la fe avui», un
manifestà que l'home actual no necessita ja cap Déu «salvador».
Un altre, que parlar de la «salvació de Déu», endemés de fals i
anacrònic, és ofensiu per a l'home.
Comprenc
aquestes posicions però no me convencen. Molts reclamen «quelcom»
que no és tècnica, ni ciència, ni doctrina ideològica. Quelcom o algú
on poder posar l'esperança última. El cristià pot viure ple de
dubtes i incerteses, però albira on està la salvació final. És el
que ens recorda la festa de l' Ascensió.
AMOR
I FESTA
Jo
estic amb vosaltres.
Al
llarg dels segles s'han divulgat formes diverses de «imaginar»
el cel. A voltes s'ha considerat el paradís com una espècie de
«país
de les meravelles»,
situat més allà de les estrelles, el «happy
end»
de la pel·lícula terrestre, oblidant pràcticament a Déu com a
font del compliment definitiu de l' ésser humà.
A
voltes, per contra, s'ha insistit quasi exclusivament en la «visió
beatífica de Déu», com si la contemplació de l'essència divina
exclogués o fes superflua tota altra felicitat o experiència plaent
que no fos la comunicació de Déu amb les ànimes.
Se
parla també amb freqüència de la «pau eterna» que expressa bé
la fi de les fatigues d'aquesta vida, però que pot reduir el
contingut de la plenitud final a una experiència inerta, monótona i
poc atractiva.
La
teologia contemporània és molt sòbria en parlar del cel. Els
teòlegs se cuiden molt de descriure'l amb representacions ingènues.
Nostra plenitud final està més allá de qualsevol experiència
terrestre encara que la podem evocar, esperar i anhelar com el
fascinant compliment en Déu d'aquesta vida que alena en nosaltres.
Els teòlegs acudeixen, sobre tot, al llenguatge de l'amor i de la
festa.
L'amor
és l'experiència més profunda i planificant de l' ésser humà.
Poder estimar i poder ser estimat de manera íntima, plena, lliure i
total: aquesta és l'aspiració més radical que espera compliment
ple. Si el cel és qualque cosa, ha de ser experiència plena de
l'amor: estimar i ser estimats, conèixer la comunió gojosa amb Déu
i amb les criatures, experimentar el gust de la amistat i l'èxtasi
de l'amor en totes les dimensions.
Però,
«on
se gaudeix l'amor neix la festa».
Sols en el cel se compliran plenament aquestes paraules de sant
Ambròs
de Milán.
Allí serà «la festa de l'amor reconciliador de Déu». La festa
d'una creació sense mort, ruptures ni dolor; la festa de l'amistat
entre tots els pobles, races, religions i cultures; la festa de les
ànimes i dels cossos; la plenitud de la creativitat i de la bellesa;
el goig de la llibertat total. Els cristians d' avui mirem poc vers el
cel. No sabem alçar nostra mirada més allà de l'immediat de cada
dia. No gosem esperar molt de res ni de ningú, ni siquiera d'aquest
Déu revelat com Amor infinit i salvador en Crist ressuscitat. Ho
deia Teilhard
de Chardin
fa
uns anys: «Cristians,
a tan sols vint segles de l' Ascensió, ¿ què n'heu fet de
l'esperança cristiana?»
OBLIDAR
EL CEL
Jo
estic amb vosaltres.
Un
home se perd quan perd el seu centre. Un home no viu quan no s'agafa
temps per a viure. Un cristià no sap per què és cristià quan no
gaudeix de la seva fe. Un cristià se perde quan perd l'horitzó d'un
Déu Salvador i no espera ni recorda mai la felicitat eterna.
Hi
ha quelcom nuclear en la fe cristiana. Se pot formular així en
poques paraules: El més important, el més decisiu de la vida està
sempre salvat, baix la misericòrdia infinita de Déu. Encara que tot
s'enfonsi, Déu està aquí, Roca última de salvació.
El
creient camina per la vida i treballa per aquesta convicció: quan no
tens ja a ningú que t'ajudi, quan no veus cap altra sortida, quan la
vida se tanca o s'extingeix, Déu està sempre aquí. Per a ell ningú
està definitivament perdut. Sa fidelitat i sa bondat estan part
damunt de tot, part damunt
inclús de nostra mediocritat i falta de fe, part damunt de la
mateixa mort. Des de Crist ressuscitat ens arriben aquestes paraules
consoladores: «Mira,
he posat davant teu una
porta
oberta que ningú no pot tancar.»
(Apo. 3, 8)
Aquesta
fe no li lleva duresa a la vida. No dispensa al cristià del
sofriment i les penalitats de l'existència. Tot sembla seguir igual.
Els problemes segueixen aquí com sempre. Tanmateix, tot canvia
perquè se pot «esperar
contra tota
esperança».
Enmig de l' incertesa i la desgràcia se pot entreveure en l'horitzó
la Bondat salvadora de Déu.
Una
de les mancances de nostra manera actual de viure la fe és l'oblit
del cel. Exposava la visió cristiana del cel en dues ciutats
diferents. En ambdós llocs vaig percebre en els oients una atenció
i interés inusitats. Acabada l'exposició, bastantes persones me
manifestaren la mateixa queixa: «Per què hem oblidat tant el cel?,
¿per què se parla tan poc de la felicitat eterna?, ¿per què se'ns
priva del goig que genera l'esperança en la salvació última de
Déu?»
Ocupats
només en assolir immediat d'un major benestar i atrets per petites
i variades esperances, arrisquem d'empobrir l'horitzó de nostra vida
perdut l'anhel de felicitat eterna. Greu error. En el relat de l'
Ascensió del Senyor,
dos homes vestits de blanc se dirigeixen als deixebles amb aquestes
paraules: «Galileus,
¿què
feu aquí plantats mirant al cel?»
(Fet.1, 11). El redactor vol, sin duda, alertar als cristians del
risc de viure la fe somniant en el cel sense comprometre's en la
terra. Avui, pot ser, necessitem escoltar també el contrari:
«Creients, ¿què feu en la terra sense mirar mai al cel?»
UN
ART DIFÍCIL
Jo
seré amb vosaltres.
L'home
contemporani no sap com morir. Ja no encerta a viure la mort des de
la fe religiosa de fa alguns anys, però encara no ha après una
actitud nova i digna davant el propi morir.
Hi
ha els que moren de manera solitària. Viuen per a ells sols i moren
per a ells sols. Són persones que, en perdre el sentit profund de la
vida, han perdut també el sentit de la mort. Millor morir de manera
ràpida i inconscient.
Hi
ha també els que esperen la mort com l'extinció definitiva de tot.
No és fàcil. La mort no deixa de ser un misteri. L' últim i més
decisiu. Per això, se viuen els darrers moments buscant al màxim la
distracció. Malalt i familiars parlen de tot, s'ocupen de mil
detalls. Ningú gosa afrontar l'inevitable.
Alguns
semblen adoptar una actitud entre nihilista i escèptica. És famosa
la frase de Rabelais
ja
moribund: Me'n vaig a buscar el gran «potser».
Quelcom
semblant. Se pensa que, tal volta, hi ha qualque cosa després de la
mort, però no se sap com endinsar-se vers aquest gran «pot
ser».
H.
Küng
suggeria
que tindria que donar-se altra volta qualque cosa així com un «ars
moriendi»
(un art de morir), no a l'estil de les èpoques d'epidèmies i en
l'ambient de l' Edat Mitjana, però sí un «art
de morir» impregnat
de sentit humà. ¿Per què no serà possible morir d'una forma
distinta, no sense dolors i preocupacions, però sí des d'una
confiança bàsica?
No
hi ha una manera més humana de morir que la del que s'acomiada i
dóna gràcies per la vida i demana perdó per la mediocritat i
misèria que porta. Tota persona, qualsevol sigui sa trajectòria
religiosa o moral, pot morir confiant en ell Misteri últim de
l'existència.
El
creient viu això des de la fe en Déu. No està en l'obscuritat, el
buit o el no res. Se confía a un Pare. En Ell, la última veritat.
«Ell és l'únic que m'estima tal com som. Torno a Ell. Ara seré
comprès, alliberat de la culpa, acceptat i perdonat.»
Aquesta
fe no elimina el temor o la fosca. Posa sentit, llum i esperança en
el morir humà. «Quan
se trenquen totes les garanties, suports i ponts amb que assegurar
nostra vida, quan no fem peu i ens enfonsem, quan ja no podem tenir
relacions, aleshores la fe se revela com el que sempre és o tindria
que ser: un abandó a Déu».
UN
TREN ESTRANY
Fins
a la fi del món.
Això
era i no era... un tren ple de viatgers que corria veloç sense
aturar-se...
Dins
del tren, tot era moviment, renou i agitació. Els viatgers
s'instal·laven cadascú a sa manera i s'organitzava el viatge com
millor podia. Sorprenent era que cap d'ells sabia a on anava.
Eren
freqüents dins del tren les disputes i enfrontaments ja que quasi
tots lluitaven per viatjar en els cotxes de primera i se disputaven
els seients més còmodes i segurs. Encara que ningú coneixia cap on
anava el tren.
Mentrestant,
molts aprofitaven el viatge per a fer el propi negoci. En el tren se
venien i compraven tota clasta d'objectes, enginys i joguines per a
fer més còmode i agradable el trajecte. A voltes, tot el tren
semblava una gran fira o mercat ambulant. Ningú coneixia, tanmateix,
el destí últim del tren.
Alguns
s'interessaren per estudiar l'estructura i el funcionament del tren.
Amb esforç i constància admirables assoliren desentranyar secrets
de maquinària
i aprengueren a aprofitar millor els resorts. Tanmateix, no podien
adivinar cap a on se dirigia aquella màquina tan poderosa i bella.
La
majoria cercava algún passa-temps per a fer més soportable el
viatge. Bastants passaven temps davant la pantalla d'un “video”.
Alguns ullaven avorrits las revistes de sempre amb les notícies i
reportatges de sempre. Altres dormitaven en els seients. A ningú
semblava preocupar-li el final del viatge.
Amb
el temps, se posaren, dintre del tren una consigna estranya. Els
viatgers se digueren uns als altres: “Ja que no sabem a on se
dirigeix el tren, no hi pensem... No preguntem quin és nostre destí
final. Sens dubte, anirem més tranquils”.
I
la consigna s'estengué i ningú preguntava pel destí últim del
viatge i quan algú ho feia, els altres el miraven estranyats i
alguns, tal volta, amb somrís burleta: De fet, ¿no és el més
normal viatjar sense preguntar-se cap a on se va?
En
esta festa de l' Ascensió i després de llegir aquesta paràbola,
sols una pregunta: ¿És assenyat viure sense preguntar-nos mai per
la darrera parada de nostra vida?
EL
GRAN SECRET
Sabeu
que jo estic amb vosaltres.
Jesús
no és un difunt. És algú viu que ara mateix està present en el
cor de la història i en nostres pròpies vides.
No
hem de oblidar que ser cristià no és admirar a un personatge del
passat que amb la seva doctrina pot aportar-nos qualque llum sobre el
moment present. Ser cristià és trobar-se amb un Crist ple de vida,
l' Esperit del qual ens fa viure.
Per
això Mateu no ens ha deixat cap relat sobre l' ascensió de Jesús.
Ha preferit que quedin gravades en el cor dels creients aquestes
paraules del ressuscitat: «Jo
estic amb vosaltres tots els dies fins a la fi del món».
Aquest
és el gran secret que alimenta i sostén al vertader creient: el
poder comptar amb el ressuscitat com a company únic d'existència.
Ell
és amb nosaltres dissipant angoixes del nostre cor i recordant-nos
que Déu és algú pròxim a cada un de nosaltres.
Ell
està aquí perquè no ens deixem dominar pel mal, la desesperació o
la tristesa. Ell infón en el més pregon de nostre ésser la certesa
de que no és la violència o la crueltat sinó l'amor, l'energia
suprema que fa viure l'home més allà de la mort.
Ell
ens contagia la seguretat de que cap dolor és irrevocable, cap
fracàs és absolut, cap pecat imperdonable, cap frustració
decisiva.
Ell
ens ofereix una esperança incommovible en un món d'horitzó tancat
a tot optimisme. Ell ens descobreix el sentit que pot orientar
nostres vides enmig d'una societat capaç de oferir-nos medis
prodigiosos de vida, sense poder dir-nos perquè hem de viure. Ell
ens ajuda a descobrir la vera alegria enmig d'una civilització que
ens proporciona coses sense poder indicar-nos què és el que ens pot
fer feliços.
En
ell tenim la gran seguretat de que l'amor triomfarà. No ens està
permès el desànim. No pot haver-hi desesperança. Aquesta fe no ens
dispensa del sofriment ni fa les coses fàcils. És el
gran secret
que
ens fa caminar cada da plens de vida, de tendresa i esperança.
El
ressuscitat està amb nosaltres.
ESTIC
AMB VOSALTRES
Jo
estic amb vosaltres fins a la fi del món.
Mateu
no ha volgut acabar la seva narració evangèlica amb el relat de
l' Ascensió. El seu evangeli, redactat en condicions difícils i
crítiques per a les comunitats creients, demanava un final diferent
al de Lluc.
Una
lectura ingènua i equivocada de l' Ascensió podia crear en aquelles
comunitats la sensació d'orfandat i abandó, davant la partida
definitiva de Jesús.
Per
això, Mateu terminarà el seu evangeli amb una frase inoblidable de
Jesús ressuscitat: «Sabeu
que jo estaré amb vosaltres tots els dies, fins a la
fi
del món».
Aquesta
és la fe que ha animat a les comunitats cristianes des del principi.
No estem sols, perduts enmig de la història, abandonats a nostres
pròpies forces i a nostre pecat. Ell està amb nosaltres.
En
moments com els que vivim els creients, és fàcil tombar en
lamentacions i desànims. Hem oblidat una cosa que cal recordar: Ell
està amb nosaltres.
Es
teòlegs reunits en el Concili Vaticà II constataven unànimes la
falta d'una teologia de la presència de Crist en la Església. Una
preocupació equivocada per defensar i precisar la presència del Cos
i la Sang de Crist en la Eucaristia, ha empobrit la fe en una
actuación viva i profunda del Senyor ressuscitat en tota la
comunitat cristiana.
Tanmateix,
per als primers creients, Jesús no és un personatge del passat, un
difunt al qual se venera i dóna culte, sinó algú viu, que anima,
vivifica i omple amb son esperit a la comunitat creient.
Quan
dos o tres creients se reuneixen en son nom, allà està ell enmig
d'ells. Els encontres dels creients no són assemblees buides d'homes
orfes que volen animar-se uns als altres. Enmig d'ells està el
ressuscitat, amb son alè i força dinamitzadora. Oblidar-ho és
arriscar-nos a afeblir de rel nostra esperança.
Però,
encara mès. Quan ens trobem amb un home necessitat, menyspreat i
abandonat, ens trobem amb qui volgué solidaritzar-se amb ells.
Per
això, nostra adhesió actual a Crist enlloc se verifica millor que
en l'ajuda i solidaritat amb el necessitat. «Allò
que féreu a un d'aquests petits m'ho féreu a mí».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada