4º
diumenge de Pasqua (A)
EVANGELI
Jo
soc la porta de les ovelles.
- Lectura del sant evangeli segons sant Joan 10, 1-10
La
paràbola del pastor
1
»Us ho ben asseguro: el qui no entra per la
porta al corral de les ovelles, sinó que salta per un altre
indret, és un lladre i un bandoler. 2
El qui entra per la porta és el pastor de
les ovelles: 3
a ell, el guarda li obre la porta, i les
ovelles escolten la seva veu; crida les que són seves, cada una
pel seu nom, i les fa sortir. 4
Quan les té totes a fora, camina al seu
davant, i elles el segueixen, perquè reconeixen la seva veu. 5
Però si és un estrany, en comptes de
seguir-lo en fugen, perquè no reconeixen la veu dels estranys.
6
Jesús els va proposar aquesta comparació,
però ells no van entendre de què els parlava.
7 Per
això Jesús continuà:
--Us ho ben asseguro: jo sóc
la porta de les ovelles. 8
Tots els qui han vingut abans de mi eren
lladres i bandolers, però les ovelles no se'ls escoltaven. 9
Jo sóc la porta: els qui entrin per mi se
salvaran, podran entrar i sortir lliurement i trobaran
pasturatges. 10
El lladre només ve per robar, matar i fer
destrossa; jo he vingut perquè les ovelles tinguin vida, i en
tinguin a desdir.
Paraula de Déu.
|
NOVA
RELACIÓ AMB JESÚS
En
les comunitats cristianes necessitem viure una experiència nova de
Jesús revifar nostra relació amb ell. Posar-lo en el centre de
nostra vida. Passar d'un Jesús confessat de manera rutinària a un
Jesús acollit vitalment. L'evangeli de Joan fa algunes suggerències
importants en parlar de la relació de les ovelles amb el seu Pastor.
Primer
és “escoltar la seva veu” en tota la frescor i
originalitat. No confondre-la amb el respecte a les tradicions ni amb
la novetat de les modes. No deixar-nos distreure'ns ni atordir per
altres veus estranyes que, encara que s'escolten en l'interior de la
Església, no comuniquen sa Bona Nova.
És
important sentir-nos cridats per Jesús “pel nostre nom”.
Deixar-nos atreure per ell personalment. Descobrir poc a poc, i cada
cop amb més alegria, que ningú respon com ell a nostres preguntes
més decisives, nostres anhels més profunds i nostres necessitats
últimes.
És
decisiu “seguir“ a Jesús. La fe cristiana no
consisteix en creure coses sobre Jesús, sinó en creure'l a ell:
viure confiant en sa persona. Inspirar-nos en son estil de vida per a
orientar nostra pròpia existència amb lucidesa i responsabilitat.
És
vital caminar tenint a Jesús “devant nostre”. No
fer el recorregut de nostra vida en solitari. Experimentar en algun
moment, encara que de manera torpe, que és possible viure la vida
des de s'arrel: des d'aquest Déu que se'ns ofereix en Jesús, més
humà, més amic, més proper i salvador que totes les teories.
Aquesta
relació viva amb Jesús no neix en nosaltres de manera automàtica.
Se desvetlla en nostre interior de forma fràgil i humil. Al
principi, és quasi sols desig. Creix voltada de dubtes, interrogants
i resistències. Però, no se sap com, hi ha un moment en el qual el
contacte amb Jesús comença a marcar decisiva nostra vida.
Estic
convençut de que el futur de la fe entre nosaltres se decideix en la
consciència dels que en aquests moments nos sentim cristians. Ara
mateix, la fe se revifa o s'extingeix en nostres parròquies i
comunitats, en el cor dels sacerdots i fidels que les formem.
La no creença comença a penetrar en nosaltres des del moment en que
nostra relació amb Jesús perd força, o queda adormida per la
rutina, la indiferència i la despreocupació. Per això, el Papa
Francesc ha reconegut que “necessitem crear espais motivants
i sanadors... llocs on regenerar la fe en Jesús”. Hem
d'escoltar la seva crida.
LA
PORTA
Jesús
proposa a un grup de fariseus un relat metafòric en el qual critica
amb duresa als dirigents religiosos d'Israel. L'escena està presa de
la vida pastoril. El ramat està recollit dintre d'una pleta,
envoltada per una tanca o un petit mur, mentre un guarda vigila
l'accés. Jesús centra l'atenció sobre aqueixa «porta»
que permet arribar fins a les ovelles.
Hi
ha dues maneres d'entrar a la pleta. Depen del que es pretén fer amb
el ramat. Si algú s'acosta a la pleta i «no entra per la
porta», sinó que bota «per altra
banda», és evident que no és el pastor. No ve a cuidar a
son ramat. És «un estrany» que ve a
«robar, matar i fer mal».
L'actuació
del vertader pastor és molt diferent. Quan s'acosta a la pleta
«entra
per la porta»,
crida a les ovelles pel seu nom i elles atenen la seva veu. Les treu
fora i, quan les ha reunit a totes, se posa al capdavant i camina
davant elles fins a les pastures on se podran alimentar. Les ovelles
el segueixen perquè reconeixen la seva veu.
¿Quin
secret s'amaga en aqueixa "porta" que
legitima els vertaders pastors que passen per ella i que desenmascara
els estranys que entren «per altra banda», no per a cuidar del
ramat sinó per a fer-li mal? Els fariseus no entenen de què els
parla aquell Mestre.
Llavores
Jesús els dóna la clau del relat:
«Us
ho dic amb tota veritat que
jo
soc la porta de les ovelles».
Els
que entren pel camí obert per Jesús i el segueixen viuen son
evangeli, són vertaders pastors: sabran alimentar a la comunitat
cristiana. Els que entren a la pleta i deixen de banda a Jesús i
ignoren la seva causa, són pastors estranys: faran mal al poble
cristià.
En
no poques Esglésies sofrim tots molt: els pastors i el poble de Déu.
Les relacions entre la Jerarquia i el poble cristià se viuen sovint
de manera recelosa, crispada i conflictiva: hi ha bisbes que se
senten rebutjats; hi ha sectors cristians que senten marginats.
Seria
massa fàcil atribuir-ho tot a l'autoritarisme abusiu de la Jerarquia
o a la insubmissió
inaceptable dels fidels. La rel és més profunda i complexa. Hem
creat una situació molt difícil. Hem perdut la pau. Necessitarem
cada vegada més a Jesús.
Hem
de fer créixer entre nosaltres el respecte mutu i la comunicació,
el diàleg i la recerca sincera de veritat evangèlica. Necessitem
respirar un clima més amable en la Església. No sortirem d'aquesta
crisis si no tornem tots a l'esperit de Jesús.
Ell és "la Porta".
ENCERTAR
AMB LA PORTA
Jo
soc la porta.
L'evangeli
de Joan presenta a Jesús amb imatges originals i belles. Vol que els
seus lectors descobreixin que sols ell pot respondre a les
necessitats més fonamentals de l'ésser humà. Jesús és «el
pa de la vida»: el que s'alimenti d'ell no tindrà fam. És
«la llum del món»: el que el segueixi, no caminarà
a les fosques. És «el bon pastor»: qui escolti la
seva veu, encontrarà la vida.
Entre
aquestes imatges hi ha una, humil i quasi oblidada, que té un
contingut profund. «Jo soc la porta». Així és
Jesús. Una porta oberta. Qui el segueix, travessa un llindar que
mena a un món nou: una manera nova d'entendre i viure la vida.
L'evangelista
ho explica amb tres trets: «Qui
entri per mi, se salvarà».
La vida té moltes sortides. No totes porten a l'èxit ni garanteixen
una vida plena. Qui, de alguna manera, «entén» a Jesús i tracta
de seguir-lo, entra per la porta encertada. No perdrà sa vida. La
salvarà.
L'evangelista
diu qualque cosa més. Qui entra per Jesús, «podà sortir i
entrar». Té llibertat de moviments. Entra en un espai
on pot ser lliure, ja que sols se
deixa guiar per l 'Esperit de Jesús. No és el país de l'anarquia o
del llibertinatge. «Entra i surt» passant sempre a
travers d'aquesta «porta» que és Jesús, i se mou
seguint les seves petjades.
Encara
afegeix l'evangelista un altre detall: qui entri per aquesta porta
que és Jesús «encontrarà
pastures», no
passarà fam ni set. Encontrarà aliment sòlid i abundant per a
viure.
Crist
és la «porta» per la qual hem d'entrar també avui
els cristians, si volem revifar nostra identitat. Un cristianisme
format per batiats que se relacionen amb un Jesús mal conegut,
vagament recordat, afirmat de tant en quan de manera abstracta, un
Jesús mut que no diu res especial al món d 'avui, un Jesús que no
toca els cors... és un cristianisme sense futur.
Solament
Crist ens pot conduir a un nivell nou de vida cristiana, millor
fonamentada, motivada i alimentada en l'evangeli. Cada un podem
contribuir a que, en la Església de demà, se'l senti i se visqui a
Jesús de manera més viva i apassionada. Podem fer que la Església
sigui més de Jesús.
LA
VEU
Les
ovelles el segueixen perquè coneixen la seva veu.
En
alguns àmbits de la Església s'insisteix més que mai en la
necessitat d'un «magisteri eclesiàstic» fort per a
dirigir als fidels enmig de la crisis actual. Aquestes crides no assoleixen, tanmateix, aturar sa creixent «devaluació»
entre amples sectors de cristians.
De
fet, no poques intervencions dels bisbes provoquen reaccions encontrades.
Uns les alaben amb fervor, altres les critiquen durament i la majoria
les oblida als pocs dies. Mentrestant, en el'evangeli se'ns recorden
unes paraules de Jesús que ens interpel·len a tots:
«Les ovelles segueixen al pastor
perquè
coneixen la seva veu».
Primer
i decisiu és que, en la Església, els creients escoltem «la
veu» de Jesucrist en tota la puresa original, no
el pes de les tradicions ni la novetat de les modes, no les
«preocupacions» dels eclesiàstics ni els «gusts»
dels teòlegs, no nostres interessos, pors o acomodacions.
Això
exigeix no confondre la veu de Jesucrist amb qualsevol paraula que se
pronuncia en la Església. No hem de donar per suposat que en tota
intervenció dels bisbes, en tota predicació dels capellans, en tot
escrit dels teòlegs o en tota exposició dels catequistes s'escolti
fidelment la veu de Jesús.
Sempre
hi ha un risc. Que omplim la Església d'escrits i cartes pastorals,
de documents i llibres de teologia, de catequesis i predicacions,
substituint amb nostre «soroll» la veu inconfundible de Jesús,
nostre únic mestre. Ho recordava un pic i un altre el bisbe sant
Agustí: «Tenim
un sol mestre. I, baix d'ell, tots som condeixebles. No ens
constituïm en mestres pel fet de parlar des del púlpit. El vertader
Mestre parla des de dintre».
RENOU
Les
ovelles atenen a sa veu.
S'ha
dit que el problema de l'home modern és un problema de renou.
Envoltat en soroll exterior i interior, agitat per tota classe de
estímuls i sensacions, enduit d'una banda a altra per l'ansietat i
les presses, l'home de nostres dies s'ha quedat sense silenci i no
sap com curar-se d'aquesta greu malaltia que comença a arruinar el
seu ésser.
El
renou impedeix a la persona conèixer-se degudament a ella mateixa ja
que obstaculitza l'accés a son món interior. L'individu no té
orelles per a escoltar el millor d'ell mateix. Així parlava fa uns
anys aquell gran Papa Pau VI: «Nosaltres,
homes moderns, estem massa extravertits, vivim fora de nostra casa i
inclús hem perdut la clau per a tornar a entrar a ella.»
Al
mateix temps, el renou aliena a la persona, ja que la disgrega,
introdueix dins ella confusió i la fa viure des de l'exterior.
L'home sense silenci i assossec interior corre el risc de viure
dirigit des de fora. Se converteix en un ésser vulnerable al qual
li manca consistència interior i profunditat. Qualsevol esdeveniment
negatiu pot fer-li perdre estabilitat.
Per
altra banda, a l'home renouer se li fa difícil l'encontre amb Déu.
Perd el contacte amb son nucli interior; no encerta a escoltar amb
claredat la veu de sa consciència ni son anhel d'infinit; sa
religiositat se fa cada cop més superficial. El problema de no
poques persones indiferents i desencantades de Déu és un problema
de soroll interior.
El
silenci és imprescindible si la persona vol viure amb pregonesa.
L'assossec interior ajuda a la persona a encontrar-se amb ella
mateixa i escoltar els seus vertaders desitjos. Un cos relaxat, una
ment serena, un esperit pacificat ajuden a curar-se de molts
problemes, ja que permeten enfrontar-se a ells amb més força
interior. El silenci, l'atenció a nostre món interior, la meditació
obren l'accés a tot allò més humà.
La
fe en Jesucrist és possible, quan de qualque manera, s'escolta la
seva veu encara que sigui de manera quasi imperceptible. En el quarto
evangeli se recullen aquestes paraules de Jesús: «Les
ovelles segueixen al pastor perquè
coneixen
la seva veu»
(Jn 10, 4). Quan se viu ple de renou interior i soroll exterior és
difícil escoltar aquesta veu.
NO
SE IMPROVISA
Atenen
sa veu.
No
és rar trobar-se avui amb persones que valoren sincerament la
religió i estan convençudes de que la fe en Déu no és una
il·lusió. Tanmateix, la seva fe està com bloquejada. Fa temps que
no resen ni prenen part en cap celebraci´religiosa. Tanmateix, el
seu problema és més profund: no encerten a comunicar-se amb Déu.
Aquesta
comunicació amb Déu no s'improvisa. No és quelcom que brota des
de la superficie de la persona. Requereix una actitud interior
d'obertura i un cert aprenentatge.
El
primer és
situar-se davant Algú.
Déu no és una força temible, l'energia que dirigeix el cosmos
o quelcom semblant. És Amic i Pare. L'important davant Déu és
captar la seva presència amistosa. Tot l'altre ve després. Sentir a
Déu com Amic ho canvia tot.
En
segon lloc, cal que arriscar-se
a confiar.
La vida no és sempre fàcil.
Prest
o tard, tots coneixem la experiència del vacu, la impotència o el
sense sentit. Els dies se'ns llisquen de mode irrecuperable, sense que
puguem encontrar descans i pau. Qui s'obre al Déu revelat en
Jesucrist aprèn a escoltar en el fons del seu ésser aquestes
paraules decisives:
«No
tingueu por.»
És
important captar
a Déu com el Creador de vida.
En el més pregon de cada un de nosaltres habita son Esperit que és
«Senyor
i dador de vida».
Aquest obrir-se a Déu no consisteix en viure de forma ingenua,
infantil o irresponsable. Al contrari, és reforçar nostra vertadera
identitat, creure com a persones, aprendre a viure la vida
intensament, amb pregonesa, des de l'arrel.
El
creient tracta, també, d'escoltar la
voluntat
de Déu,
és a dir, «el
bo,
agradable,
perfecte», el
que pot estar en sintonia amb Aquell que sols vol el bé i la
felicitat de tot ser humà. No és fàcil. Cal aprendre a aprofundir
en el propi desig. Descobrir nostre desig més profund, no els
desitjos que ho enmascaren i desfiguren, sinó «això» que realment
cerca nostre cor des del més pregon. Aquest desig interior necessita
ser purificat, pero no està lluny de la «voluntat
de
Déu».
Per
a l'evangelista sant Joan, és decisiu en la fe cristiana «atendre
a la veu»
de Crist. Sols les ovelles que reconeixen la veu del Pastor i se
senten cridades per ell, són capaces de seguir-lo fidelment.
UN
FENOMEN NOU
Jo
he vingut perquè tinguin vida i la tinguin abondant
S'ha
parlat molt aquests anys de l'abandó de la fe per molts cristians
que, per diverses raons, s'han distanciat de la pràctica religiosa
lliscant-se vers la indiferència religiosa. Se parla a Europa d'un
fenomen encara minoritari però no menys significatiu: persones que
se havien allunyat de la religió fan un camí de retorn cap la
recuperació de llur fe. A França els diuen «les
recommençants»,
els que «tornen
començar».
No
és bo de fer precisar el que cerquen. Volen encontrar de bell nou
una base per a sostenir llur fe; senten necessitat de quelcom
diferent en llurs vides; desitgen viure d'una altra manera. Per altra
banda, no volen vincular-se massa a cap Església; tenen por a perdre
la llibertat. S'interessen de nou per Déu. Se fan preguntes com
aquesta que feia algú: «Podrem Déu i jo ser encara amics?»
A
voltes, tot comença amb una experiència que desencadena el procés:
el naixement d'un fill, una malaltia greu, la conversa amb un
creient, la lectura de un article... Altres vegades, és un buit o
nostalgia que agafa cos: «Una nit em vaig
demanar per què no creia jo en Déu” (testimoni real d'un
francès).
Aquestes
persones senten necessitat de «aclarir el terreny»:
desfer prejudicis, desmuntar falses idees sobre la religió, aclarir
concepcions embrollades de la fe, descobrir qué és fonamental dins
d'un cristianisme a voltes massa complicat i sobrecarregat. Alguns
necessitaran a més curar ferides i decepcions passades per a superar
una agressivitat que els impedeix viure el religiós amb serenitat.
«Tornar
a creure» no vol
dir retornar a la fe del passat. Aquestes persones no cerquen
recobrar costums religiosos ja oblidats, ni viure de bell nou les
experiències tal volta poc grates d'altres temps. Volen descobrir la
fe d'una manera nova, més convincent i positiva. Volen comprendre
millor les coses i creure d' una forma més intel·ligent i més
personal.
Aquest
recorregut vers la fe no sempre es fàcil, ja que se tracta de
reconstruir la vida i el seu sentit més profund. És necessari que
la persona estigui disposada a buscar amb sinceritat, que tingui una
«relativa confiança» en la Església, que no se
distregui en coses secundàries, que vagi a l'essencial: l'encontre
amb un Déu viu.
Tanmateix,
el testimoni dels que viuen aquesta experiència és unànime en
parlar dels seus efectes positius: una alegria nova en les seves
vides, una impressió de veritat i llibertat, una manera distinta de
veure les qüestions religioses, una forma diferent de viure i, sobre
tot, el poder dirigir-se a Déu amb una confiança i un goig nous.
Aquestes persones entenen d'una manera nova les paraules de Jesús:
«Jo
he vingut per a que tinguin vida i la tinguin abondant.»
EL
MANDAT DE VIURE
Jo
he vingut perquè tinguin vida.
Ens
queixem tant dels problemes, treballs i penalitats de nostre viure
diari que arrisquem d'oblidar que la vida és un regal. El gran regal
que tots hem rebut de Déu
Si
no haguéssim nascut, ningú ens trobaria a faltar. Ningú hauria
notat nostra absència. Tot hauria seguit la marxa i nosaltres
haguéssim quedat oblidats per a sempre en el no res.
I,
tanmateix, vivim. S'ha donat aquest miracle únic i irrepetible que
és la meva vida. Com diu el pensador jueu M.
Buber, «cada
un dels homes representa
quelcom
nou, quelcom que mai abans va existir, quelcom original i únic».
Ningú
abans de mi, ha estat igual que jo ni ho serà mai. Ningú veurà mai
el món amb els meus ulls. Ningú acaronarà amb les meves mans.
Ningú resarà a Déu amb els meus llavis. Ningú estimarà mai amb
el meu cor.
Ma
vida és insubstituïble. És tasca meva i només jo la puc viure.
Si jo no ho faig, quedarà per a sempre sense fer. Hi haurà en el
món un buit que ningú podrà omplir.
Per
això, encara que sovint ho oblidem, el primer mandat que els homes
rebem de Déu és viure.
Mandat
que no està escrit en taules de pedra, sinó gravat en el més
pregon de nostre ésser.
Nostre
primer gest d'obediència a Déu és viure, estimar la vida, acollir-la
amb cor agraït, cuidar-la amb sol·licitud, desplegar totes les
possibilitats amagades.
Però
viure no significa sols assegurar un bon funcionament de nostre
organisme físic o assolir un desenvolupament harmoniós de nostre psiquisme, sinó créixer com éssers plenament humans.
El
ideal de «mens
sana in corpore sano»
pot
ser una cosa perfectament inhumana
i empobridora, si no vivim escoltant la cridada del
Absolut,
oberts a l'amor, creant en nostre entorn una vida sempre més
humana.
Molts
cristians que no arriben ni a sospitar que la fe és un principi de
vida i vida sana. Els manca descobrir per experiència personal que
Déu no és algú que, de totes maneres, ha d'existir i a qui convé
tenir en compte per si ve el cas sinó que Déu és precisament i abans
que res «algú
que fa viure».
Malgrat
tots els dubtes i incerteses, el creient descobreix a Déu com algú
que sostén la vida inclús en els moments més adversos, algú que
dóna forces per a començar sempre de nou, algú que alimenta en
nosaltres una esperança indestructible quan la vida sembla apagar-se
per a sempre.
En
escoltar les paraules de Jesús: «Jo
he vingut par a que tinguin vida i la
tinguin
abondant»,
el
creient no necessita acudir a altres per a que li expliquin el
seu sentit. Ell sap que són veritat.
ALLUNYAR-SE
A
un estrany no el seguiran.
No
és fàcil traçar la frontera entre creença i no creença. Menys
encara saber quina és la raó última que mou a una persona a
abandonar la fe que ha viscut durant anys.
De
la comparació del pastor i les ovelles, Jesús diu que els seus el
segueixen perquè coneixen la seva veu. Però
que “a
un estrany no el seguiran sinó fugiran d'ell”.
¿Què pot passar per a que Déu acabi essent un estrany?
Sens
dubte, les causes que poden dur a la no creença són molt diverses i
complexes com ho mostren els estudis existents. Però sempre hi ha un
itinerari
personal
que
el no creient ha recorregut dia rera dia fins a allunyar-se de Déu.
Alguns
s'han instal·lat en una forma de viure que de fet impedeix
l'exercici de la fe. El treball agitat, el món de preocupacions i
interessos, la falta de silenci interior, la manera de consumir
notícies i TV, no deixen sols cap escletxa per a alimentar la fe.
Poc a poc Déu se
dilueix en llurs consciències.
Altres,
contagiats per un determinat ambient social, renuncien a sa pròpia
veritat i no saben reaccionar front a un fals “progressisme
científic”. Pensan que tot all que no pot ser controlat o
verificat per la ciència, senzillament no existeix. Déu queda així
fora de son horitzó, esborrat per una ciència a la qual se li dóna
un caràcter diví que els mateixos científics li neguen.
Alguns
han reduït la fe a una pràctica cultual purament externa. En
canviar ara de costums de vida, abandonen les pràctiques i amb elles
la mateixa fe. Déu desapareix així de les seves vides si no deixa
rastre.
En
altres tanmateix, l'allunyament de Déu ha deixat un buit i una
espècie de nostàlgia difícil de definir. Avui viuen insatisfets,
tractant d'omplir sa vida de coses, sense adonar-se de que, en el
fons, busquen “substitutius” de quelcom insustituible que han
arrencat del seu cor.
No
pensem en altres. Tots podem donar passes que ens allunyin més o
manco de la fe i poden apagar en nosaltres tot desig o necessitat de
Déu.
Podem
seguir per aquest camí. Som lliures i cadascun hem de decidir què
volem ser. Però ens hauriem de fer alguna pregunta: ¿Som ara més
felices després d'haver arraconat a Déu? ¿Hi ha més alegria i pau
en nostre cor? ¿Hem crescut com a persones?
LLIURES
PERÒ NO ALLIBERATS
Jo
soc la Porta.
Poques
vegades s'haurà parlat de la llibertat amb tanta ambigüitat i
confusió com en nostres dies.
Hi
ha una «alliberació» imposada pel nou context social
que enlloc de ser un camí de creixement personal és repressió i
anul·lació d'una vertadera personalitat humana.
«¿Encara
no t'has alliberat?» Aquesta es la cridada que s'ns fa avui
des de diversos àmbits de la societat, invitant-nos a rompre amb
tradicions, costums o fidelitats passades, per a entrar en una altra
esclavitud imposada per noves modes i pressions socials.
Hi
ha els que se creuen més lliures pel fet de rompre amb tot allò
prohibit anul·lant tota consciència de culpabilitat. Obliden que
aquest és el camí millor per a caure en la irresponsabilitat, el
narcisisme i l'esterilitat.
Altres
volen ser «lliures com els ocells» i fugen de tot
allò que pot exigir compromís i entrega. Obliden que estem fets per
a ser lliures no com ocells sinó com homes.
Ser
lliure és una il·lusió si no ens mena a ser més humans. ¿Què és
la llibertat si no ens du a una major fidelitat a nosaltres mateixos,
una coherència major amb nostres conviccions més profundes, una
recerca sincera i sacrificada del que pot donar un sentit més digne
i noble a nostra vida?
¿Se
pot dir que un home «s'ha alliberat» pel fet d'haver
superat escrúpols tradicionals en el camp religiós, moral i social,
si viu avorrit, sense projecte ni cap horitzó, incapaç de donar
sentit al seu viure diari?
¿Se
pot dir que «s'ha alliberat» qui actúa mogut
únicament per esperit de competència, eficàcia i èxit, utilitzant
el seu poder per a imposar-se, ple
d'horror davant el fracàs, incapaç de res que signifiqui entrega
generosa i gratuïta a l'altre?
Molts
són els contagiats per això que s'ha dit «el mal de la
llibertat», és a dir, la recerca obsessiva d'una llibertat
buida de contingut, que no vol saber res d'entrega, fidelitat,
solidaritat, creixement personal i comunitari.
Ser
creient és viure vinculat
a Crist.
Però, aquesta vinculació i adhesió a Crist és el que permet al
cristià donar contingut humà a sa llibertat. Ell és la porta que
dóna accés a la autèntica alliberació.
Aquesta
és la promesa de Jesús: «Jo soc la porta. Qui
entri per mi se salvarà i podrà entrar i sortir, i
encontrarà pastures». Respondre a sa cridada, orientar la
vida en la direcció que senyala son missatge, comprometre's en
construir «el regne de Déu», és el que pot
ajudar-nos a conèixer la vertadera alliberació.
VERTADER
LÍDER
Les
ovelles atenen a sa veu.
És
un fet constatat pels observadors. En aquests moments en que una greu
crisis cultural i socio-política s'estén per tota la terra, no
sembla fàcil encontrar líders convincents capaços de senyalar-nos
camins de salvació i contagiar esperança en les gents.
Són
els joves els qui senten com ningú aquesta falta de vertaders
líders. Hem construït una societat en la qual ells se senten a la
intempèrie, sense raons vàlides per a viure i sense que nostres
normes de conducta i los models de vida que els oferim, els puguin
servir per a poder donar un sentido últim a llurs vides.
Costa
reconèixer que no troben en les generacions anteriors «mestres
de vida» a qui poder mirar, ni models
d'identificació que els puguin orientar.
Per
això, la capacitat d'admiració i la necessitat inconscient de
«idolatrar» que sembla amagar-se en l'home, se
polaritzen amb freqüència en l'últim cantant que es llancen les
cases discogràfiques, l'artista del moment en el cinema o la T. V.,
o en els esportistes que guanyen la màxima competició futbolística.
Fa
uns anys sorgia en Norte-america el Moviment de Jesús o la «Jesus
Revolution», que ha tingut una sort efímera com
altres moviments juvenils nats en les costes calentes de San
Francisco.
Mils
de joves, decebuts per la societat de consum i farts de tant
egoisme, violència, hipocresia, injustícies, superficialitat i
interessos materialistes, se buscaven Jesús de Natzaret.
Se
tracta d'un moviment ple d'ambigüitats, incoherències, simplismes
i ingenuïtat, com tants altres que naixen quan una societat viu
crisis de valors.
Però,
tal volta, aquests joves ens han recordat als creients una gran
veritat. Jesús pot ser el gran mestre
de vida i líder espiritual
que
necessitem tots.
En
llegir els testimonis d'aquests joves, s'observa sintonia amb les
primeres comunitats cristianes que veren en Jesús al vertader
pastor guía
dels
homes.
Sempre arrisquem els cristians de pretendre viure un cristianisme en el qual
manca la persona de Crist.
I,
tanmateix, ser cristià és creure'l a Crist i seguir les seves
petjades. Acceptar-lo com a nostre vertader Pastor, com algú proper,
capaç d'orientar nostra vida, transformar nostres cors, humanitzar
nostres persones i reanimar nostra esperança.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada