Diumenge
de Pentecostés (A)
EVANGELI
Com
el Pare m'ha enviat, aixíí també us envio jo.
Rebeu
l'Esperit Sant.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 20, 19-23
Jesús
s'apareix als deixebles
19
Al capvespre d'aquell mateix dia, que era diumenge, els
deixebles, per por dels jueus, tenien tancades les portes del lloc on
es trobaven. Jesús va arribar, es posà al mig i els digué:
--Pau
a vosaltres.
20
Dit això, els va mostrar les mans i el costat. Els deixebles
s'alegraren de veure el Senyor. 21 Ell
els tornà a dir:
--Pau
a vosaltres. Com el Pare m'ha enviat a mi, també jo us envio a
vosaltres.
22
Llavors va alenar damunt d'ells i els digué:
--Rebeu
l'Esperit Sant. 23
A
qui perdonareu els pecats, li quedaran perdonats; a qui no els
perdoneu, li quedaran sense perdó.
Paraula
de Déu.
VIURE
A DÉU DES DE DINTRE
El
teòleg alemany,
Karl Rahner, gosava afirmar que el principal i més urgent problema
de la Església de nostre temps és la "mediocritat espiritual".
Aquestes eren les seves paraules: el vertader problema de la
Església és "seguir caminant amb resignació i
avorriment cada vegada majors camins comuns d'una mediocritat
espiritual."
El
problema s'ha agreujat en les darreres dècades. No han servit els
intents de reforçar les institucions, salvaguardar la litúrgia o
vigilar la ortodòxia. En el cor de molts cristians s'apaga la
experiència interior de Déu.
La
societat moderna ha apostat per "l' exterior".
Tot ens convida a viure des de fora. Tot ens pressiona per a moure'ns
amb pressa, quasi sense aturar-se en res ni en ningú. La pau no
troba escletxes per a penetrar fins al nostre cor. Vivim quasi sempre
en la crosta de la vida. Se 'ns oblida el que és assaborir la vida
des de dedins. Per ser humana, a la nostra vida le falta una dimensió
essencial: la interioritat.
És
trist observar que en las comunitats cristianes tampoc sabem cuidar i
promoure la vida interior. Molts no saben el que és el silenci del
cor, no s'ensenya a viure la fe des de dintre. Privats de
l'experiència interior, sobrevivim oblidant la nostra ànima:
escoltem paraules amb les orelles i pronunciem oracions amb els
llavis, mentre nostre cor està absent.
En
la Església se parla molt de Déu, però, ¿on i quan escoltem els
creients la presència callada de Déu en el més profund del cor?
¿On i quan acollim a l' Esperit del Ressuscitat en nostre interior?
¿ Quan vivim en comunió amb el Misteri de Déu des de dedins ?
Acollir
l' Esperit de Déu vol dir deixar de parlar només amb un Déu al
qual casi sempre col·loquem lluny i fora de nosaltres, i aprendre a
escoltar-lo en el silenci del cor. Deixar de pensar a Déu amb el
cap, i aprendre a
percebre'l en el més pregon de nostre ésser.
Aquesta
experiència interior de Déu, real i concreta, transforma nostra fe.
Un es pot sorprendre de com ha pogut viure sense descobrir-lo abans.
Ara sap per què és possible creure inclús en una cultura
secularitzada. Ara coneix una alegria interior nova i diferent. Me
sembla difícil mantenir per molt temps la fe en Déu enmig de
l'agitació i la frivolitat de la vida moderna, sense conèixer,
encara de manera humil i senzilla, qualque experiència interior del
Misteri de Déu.
INVOCACIÓ
Segons
Sant Joan, l' Esperit fa present a Jesús en la comunitat cristiana,
ens recorda el seu missatge, ens fa caminar en sa veritat
interior el mandat de l'amor. A l' Esperit invoquem a
Pentecostes.
Veniu
Esperit Sant i ensenyeu-nos a invocar Déu amb aquest nom entranyable
de "Pare" que ens ensenyà Jesús. Si no
sentim sa presència bona enmig de nosaltres, viurem com orfes.
Recordem que sols Jesús és el camí que ens porta cap a ell. Que
sols sa vida entregada als últims ens mostra son vertader rostre.
Sense Jesús mai entendrem sa set de pau, de justícia i dignitat per
a tots els seus fills i filles.
Veniu
Esperit Sant i feu-nos caminar en la veritat de Jesús. Sense la seva
llum i alè, oblidarem son Projecte del regne de Déu. Viurem sense
passió i sense esperança. No sabrem per què el seguim ni per a
què. No sabrem per què viure i sofrir. I el Regne seguirà esperant
col·laboradors.
Veniu
Esperit Sant i ensenyeu-nos a anunciar la Bona Nova de Jesús. Que no
carreguem res feixuc als altres. Que no dictaminem sobre problemes
que no ens dolen ni condemnem a qui necessita acollida i comprensió.
Que no trenquem la canya esquerdada ni apaguem el ble que
vacil·la.
Veniu
Esperit Sant i infoneu en nosaltres l'experiència religiosa de
Jesús. Que no ens perdem en trivialitats mentre oblidem la
justícia, la misericòrdia i la fe. Que res ni ningú ens distregui de
seguir-lo com únic Senyor. Que cap doctrina, pràctica o devoció
ens allunyi de son Evangeli.
Veniu
Esperit Sant i augmenteu nostra fe per a experimentar la força de
Jesús en el centre de nostra debilitat. Ensenyeu-nos a alimentar
nostra vida, no de tradicions humanes ni paraules buides, sinó del
coneixement intern de sa Persona. Que ens deixem guiar sempre per son
Esperit audaç i creador, no per nostre instint de seguretat.
Veniu
Esperit Sant, transforma nostres cors i convertiu-nos a Jesús. Si
cada un de nosaltres no canvia, res canviarà en la seva Església.
Si tots seguim captius de la inèrcia, res nou i bo naixerà entre
els seus seguidors. Si no ens deixem arrastrar per sa creativitat,
son moviment quedarà bloquejat.
Veniu
Esperit Sant i defenseu-nos del risc de oblidar a Jesús. Agafats per
nostres pors i incerteses, no som capaços d'escoltar la seva veu ni
sentir son alè. Desvetlla nostra adhesió ja que, si perdem el
contacte amb ell, creixerà en nosaltres el nerviosisme i la
inseguretat.
FANG
ANIMAT PER L' ESPERIT
Rebeu
l' Esperit Sant.
Joan
ha cuidat l'escena en la qual Jesús confia als seus deixebles sa
missió. Vol deixar clar què és l'essencial. Jesús està en el
centre de la comunitat donant a tots pau i alegria. Però als
deixebles els espera una missió. Jesús no els ha convocat sols per
a gaudir d'ell, sinó per a fer-lo present en el món.
Jesús
els «envia».
No els diu en concret a qui han d'anar, què han de fer o com han
d'actuar: «Com
el Pare m'ha enviat, així també us envio jo».
La tasca és la mateixa de Jesús. No en tenen altra: la que Jesús
ha rebut del Pare. Han de ser en el món el que ha estat ell.
Ja
han vist a qui s'ha acostat, com ha tractat als més desvalguts, com
ha tirat endavant son projecte d'humanitzar la vida, com ha sembrat
gests d'alliberació i de perdó. Les ferides de ses mans i son
costat els recorden l'entrega total. Jesús els envia ara per a que
«reproduesquin» sa presència entre les gents.
Però
sap que els seus deixebles són fràgils. Moltes vegades ha romàs
sorprès de sa «fe
petita».
Necessiten son propi Esperit per a complir sa missió. Per això, se
vol fer amb ells un gest especial. No els imposa les mans ni els
beneeix, com feia amb els malalts i els petits: «Exhala
son alè
sobre
ells i els diu: Rebeu l' Esperit Sant».
El
gest de Jesús té una força que no sempre sabem captar. Segons la
tradició bíblica, Déu modelà a Adam amb «fang»; llavors bufà
sobre ell son «alè de vida»; i aquell fang se convertí en un
«vivent». Això és l' ésser humà: un poc de fang,
animat per l' Esperit de Déu. I això serà sempre la Església:
fang animat per l' Esperit de Jesús.
Creients
fràgils i de fe petita: cristians de fang, teòlegs de fang,
sacerdots i
bisbes
de fang, comunitats de fang... Sols l' Esperit de Jesús és us envio jo».
La tasca és la mateixa de Jesús. No en tenen altra: la que Jesús
ha rebut del Pare. Han de ser en el món el que ha estat ell.
Ja
han vist a qui s'ha acostat, com ha tractat als més desvalguts, com
ha tirat endavant son projecte d'humanitzar la vida, com ha sembrat
gests d'alliberació i de perdó. Les ferides de ses mans i son
costat els recorden l'entrega total. Jesús els envia ara per a que
«reproduesquin» sa presència entre les gents.
Però
sap que els seus deixebles són fràgils. Moltes vegades ha romàs
sorprès de sa «fe
petita».
Necessiten son propi Esperit per a complir sa missió. Per això, se
vol fer amb ells un gest especial. No els imposa les mans ni els
beneeix, com feia amb els malalts i els petits: «Exhala
son alè
sobre
ells i els diu: Rebeu l' Esperit Sant».
El
gest de Jesús té una força que no sempre sabem captar. Segons la
tradició bíblica, Déu modelà a Adam amb «fang»; llavors bufà
sobre ell son «alè de vida»; i aquell fang se convertí en un
«vivent». Això és l' ésser humà: un poc de fang,
animat per l' Esperit de Déu. I això serà sempre la Església:
fang animat per l' Esperit de Jesús.
Sense
l' Esperit creador de Jesús, podem finir i que ningú en la Iglesia
cregui diferent. Tot ha de ser com ha estat. No està permès somniar
en novetats. El segur és una religió estàtica i controlada, que
canvia poc. El que hem rebut és el millor.
Nostres generacions han de celebrar la fe vacil·lant amb llenguatge
i ritus de fa segles. Els camins estan marcats. No calen “perquès”...
¿Com
no cridar: «¡Veniu, Esperit Sant! Veniu a vostra Església.
Veniu a alliberar-nos de la por, la mediocritat i la falta de fe en
vostra força creadora»? Cal obrir cadascú nostre propi
cor.
CUIDAR
EL COR
Rebeu
l' Esperit Sant.
En
la cultura actual el «cor» és la seu de l'amor. No
ha estat sempre així. Segons una tradició que arrela en la fe
bíblica i fou cultivada per grans místics dels primers segles, el
«cor» és el més íntim de la persona, el lloc d'on
se poden integrar i harmonitzar totes les dimensions del ésser.
La
visió d'aquests pares i mares del desert és grandiosa. L' ésser
humà no és només un compost biològic: una ànima agafada en la
carn, un «pobre animal» sacsejat per forces i
pulsions. En el més íntim de son «cor» hi ha un
espai on pot acollir l' Esperit de Déu que és font de vida,
integració i harmonia de tota la persona.
En
la soledat del desert, aquests homes i dones se conegueren
interiorment de manera difícil de superar. Per a ells, el pecat no
és una «qüestió moral», sinó la força que descentra
l'individu, el disgrega i el fa perdre harmonia i alegría interior.
El
pitjor que pot passar a una persona és viure amb un cor de pedra,
ressec i endurit, incapaç d'obrir-se a l' Esperit Sant; un cor
tancat a l'amor i la tendresa, dividit i dispers, sense força per
unificar son ser i alimentar sa vida.
Els
homes i dones creiem saber de tot i no sabem cuidar nostre cor.
Víctimes de nostra frivolitat, no coneixem una vida harmoniosa i
integrada: vivim avorrits en buscar diversió; sempre canviem i
sempre perseguits per la
monotonia; sempre busquem benestar i sempre decebuts. Ens manca
un cor obert a l' Esperit de Déu que faci conèixer la font de la
vida.
Per
això, invocar l' Esperit de Déu no és una oració més. Cridar des
del fons de nostre ésser: «Veniu, Esperit San», és desitjar vida
nova. Nostre cor de pedra se pot convertir en cor de carn; nostre
buit interior, omplir de Esperit. La festa cristiana de Pentecostes
viscuda en actitud d'invocació seria punt de partida d'una vida
renovada per l' Esperit.
CURACIÓ
MÉS PROFUNDA
Rebeu
l' Esperit Sant.
La
medicina occidental corregeix l'oblit del paper de l'esperit en la
curació de la persona. Avui se reconeix que moltes malalties
modernes són d'origen psico-somatic o condicionades per la
deterioració espiritual de la persona. És normal que la ciència
mèdica tracti d'analitzar les causes i el procés de cada malaltia
concreta, però és lamentable que ningú pari més atenció a
l'existència de la persona que pot estar malalta en la rel del seu
ser, a un nivell més profund que el detectat pels metges.
Se
nota una convergència notable entre els que se fiquen a estudiar el
misteri del emmalaltir humà i les causes més profundes. Hi ha, dos
factors que fan emmalaltir a molts: la falta de sentit i la
necessitat d'amor. És difícil que coneguin una vida més sana si no
coneixen una experiència més viva de l'amor o no troben una raó
per a viure. No se tracta sols d'encontrar el sentit de la vida
familiar, amorosa o econòmica, sinó el sentit de la existència
mateixa, que alliberi l'individu de la sensació de buit, absurd i frustració.
No se tracta de viure experiències amoroses de qualsevol tipus, sinó
de saber-se estimat de manera plena i segura.
L'
experiència de l' Esperit viscuda des del origen del cristianisme
com l' experiència de l'amor indestructible de Déu a cadascun de
nosaltres. Ho descriu sant Pau de manera insuperable: «L'amor
de Déu ha estat
derramat
en nostres cors per l' Esperit Sant que ens ha estat donat»
(Rm 5, 5). Aquesta és la convicció radical del creient: «Jo
som estimat per Déu, no perquè sigui bo, sant i sense pecat, sinó
perquè Ell és bo, sant i m'estima amb amor insondable. Som acceptat
incondicionalment. Ningú me podrà separar de l'amor que Déu me té
i que se m'ha revelat en Crist».
D'aquest
«saber-se estimat» per Déu neix estabilitat interior i pau «puc
confiar, cap mal és definitiu, res me pot destruir per a sempre. Puc
viure sense odiar-me; les ferides del passat són aquí; la meva
mediocritat no desapareix, però l'important és la seguretat de
l'amor de Déu». Aquesta convicció cura interiorment. Aqueste amor
viscut en la fe dura fins a la mort i més enllà de la mort. Ja no
acaba. És promesa de vida eterna. Una cosa així és acollir en
nosaltres l' Esperit Sant de Déu.
LA
GRÀCIA DE L' ESPERIT
Rebeu
l' Esperit Sant.
No
és fàcil parlar de l' Esperit Sant. L'home contemporani se posa en
guàrdia davant tot allò que no pot verificar amb proves tangibles,
i l' «espiritual» suggereix un món desconegut incert i eteri.
¿Qui pot creure avui en l' Esperit Sant?
Per
altra banda, ¿què és creure en l' Esperit Sant? La catequesis
cristiana ha oblidat sovint la importància d'ensenyar a creure en
l'acció de l' Esperit de Déu. Molts cristians invoquen al Pare,
s'esforcen per viure com Jesús, però ignoren l'acció de l'
Esperit. El Credo de Nicea afirma que és «Senyor i dador de
vida», però per als creients, és el gran desconegut.
Jo
sé que no és possible comunicar a altres la pròpia fe a través de
paraules. Sé també que cada un té sa forma concreta de viure la
experiència cristiana i que cadascú ha d'obrir-se a l'acció de l'
Esperit des de son propi ser. Però diré amb paraules senzilles l'
experiència que viuen molts creients.
Déu
m'ha creat i m'ha donat la vida. No ha estat cosa meva. Ma vida sols
té una explicació: «A mi hi ha algú que m'estima inclús abans
d'haver arribat a la existència.» Però Déu no és per a mi una
força que ha posat en marxa la meva vida per a després
desentendre's. Aquesta vida que jo visc i experiment ara, és
creada, sostinguda i animada per son Esperit.
Ma
vida entera està així baix el signe de l'amor. Esdeveniments,
persones, goigs i sofriments, errors i encerts..., res queda fora de
l'amor de Déu. Ni el meu pecat i mediocritat són obstacle. L'
Esperit de Déu m'embolca me amb son amor.
La
teologia cristiana ha encunyat una paraula clau per a parlar
d'aquesta experiència: la vida entera se m'ofereix com a «gràcia».
Habit un món que se m'ha regalat. Visc en un moment de la història
que jo no he elegit. Som estimat per persones que no han estat
creades per mí. Ma vida no és només fruit del meu treball, ni
resultat del que m'aporten els altres. Dec a persones, però ¿a qui
he d'agrair l'amor que sento, la confiança que m'anima, l'esperança
que me sosté, la vida que me habita? Jo no me «explico»
ma
existència sense l' Esperit de Déu.
També
el no creient pot experimentar la vida com a gràcia i regal, ja que
l' Esperit de Déu actúa en tots, i ningú pot viure si no és
sostingut per son amor. Per això, Gilbert
K. Chesterton
diu
que «el
moment més enutjós per a un ateu és quan sent que ha d'agrair i
no sap a qui».
En la festa de Pentecostes, els cristians acollim amb fe la gràcia
de l' Esperit.
PREGÀRIA
D'UN HOME MEDIOCRE
Rebeu
l' Esperit Sant.
Senyor,
celebrem aquest regal que Tú ens fas a tots i a cada un dels éssers
humans i que és ton Esperit Sant. Avui és Pentecostes.
¿Per
què sento aquest dematí amb força especial mon buit interior i la
mediocritat del meu cor? Mes hores, mons dies, ma vida està plena de
tot, menys de Tu. Agafat per les ocupacions, treballs i impressions,
visc dispers i buit, oblidat quasi sempre de ta proximitat. Mon
interior està habitat pel renou i tragí diaris. Ma pobre ànima és
com «un immens magatzem» on se posa de tot. Tot hi cap, manco Tú.
Aquesta
experiència se repeteix un cop i un altre. Arriba un moment que
aqueix renou i tragí sòn més dolços que el silenci vora teu.
Déu
de ma vida, teniu misericòrdia de mi. Tu saps que quan fuig de
l'oració i silenci, no vull fugir de Tu. Fuig de jo mateix, de mon
buit i superficialitat ¿On podría anar amb ma rutina, mes
ambigüitats i pecat ? ¿Qui podria entendre la meva mediocritat
interior i mon desig de Déu ?
Déu
de ma alegria, jo sé que Tu m'entens. Sempre has estat i seras el
millor que tinc. Tú ets el Déu dels pecadors. També dels pecadors corrents,
ordinaris i mediocres com jo. Senyor, ¿no hi ha qualque camí enmig
de la rutina, que me pugui portar cap a Tu? ¿qualque
escletxa enmig del renou i l'agitació, on pugui trobar-te ?
Tú
ets «l'etern misteri de ma vida». M'atreus com ningú, des del fons
del meu ésser. Però, un pic i un altre, m'allunyo de Tu cap a
altres coses i persones que me semblen més acollidores que ton
silenci.
Penetra
en mi amb la força consoladora de ton Esperit. Tu tens poder per a
actuar en aquesta profunditat meva on a mi se m'escapa quasi tot.
Renova mon cor cansat. Desvetlla en mi el desig. Dóna'm força per a
començar sempre de nou; alè per a esperar contra tota esperança;
confiança en les meves derrotes; consol en les tristeses.
Déu
de ma salvació, sacseja la meva indiferència. Neteja'm de tant
egoisme. Omple el meu buit. Ensenyeu-me els vostres camins. Tu
coneixes ma debilitat i inconstància. No te puc prometre grans
coses. Jo viuré de ton perdó i misericòrdia. La meva pregària de
Pentecostes és hoy humil com la del salmista: «Ton
Esperit que és bo, me guia per terra plana»
PREGAR
NO ÉS TAN DIFÍCIL
Rebeu
l' Esperit.
Tot
sembla indicar que perdem el sentit de la profunditat i del misteri.
Molts no coneixen ja els camins que menen a la interioritat. Molts no
encerten a encontrar-se amb Déu.
Per
això, hi ha preguntes broten en aquesta festa de Pentecostes: ¿Podem
aprendre a obrir-nos a l' Esperit ? ¿Podem recuperar el gust per la
pregària ? ¿Què pot fer un home o una dona que vol encontrar a Déu
i no té qui li ensenya a orar?
Des
d'aquest petit racó oferir suggerències que, tal volta, poden
despertar en algú la recerca de Déu.
Hem
de recordar una cosa muy important. Si jo no trobo a Déu
dins
meu,
difícilment
l'encontraré fora. Si, per contra, puc percebre'l en mon interior,
el podré descobrir enmig de la vida.
Per
a obrir-me a Déu, he d'adoptar sempre una actitud de confiança
i
amistat.
Déu
m'estima, m'enten i me perdona com jo mateix no som capaç
d'estimar-me, entendre'm i perdonar-me. Puc sentir-me segur davant
son amor insondable.
Davant
Déu me presento tal
com som
en
realitat. Posant a banda aquest
«personatge»
que vull ser davant els altres o que els altres creuen que som. Déu
me coneix i me mira amb amor. No té sentit cercar defensar-me,
enganyar-lo o dissimular.
Davant
Déu he d'estar jo
tot enter,
amb
mon cos
relaxat,
un esperit atent i una respiració en calma. Jo, amb el que sento i
visc en aquest moment. Amb els meus desitjos i necessitats. Amb les
meves pors, alegries i sofriments.
En
l'oració sempre comencem per parlar nosaltres a Déu quan el més
important i decisiu és escoltar.
Escoltar
el que brota dintre de nosaltres. Fer silenci per a percebre la
presència amorosa i gojosa de Déu
Tot
el que és part de la meva vida pot ser
ocasió d'oració.
Una
alegria, un dolor, un èxit, un fracàs, un problema, una necessitat,
un moment feliç. Així la pregària se fa a vegades invocació, a
vegades acció de gràcies, altres, lloança o petició de perdó.
No
se necessita parlar molt davant Déu. Basten poques
paraules,
repetides
a poc a poc i amb fe:
«Déu meu, te necessito».
«Tu
coneixes la meva debilitat».
«Ensenya'm
a viure».
«Tu
sols ets gran i bo».
«Ten
compassió
de mi que no som capaç de canviar».
«Te
dono gràcies
perquè
ens estimes».
«Ta
força me sostén sempre».
«Guieu-me
pel
camí
recte».
«Desvetlla en mi l'alegria».
«Ensenya'm
a orar».
CURAR-SE
PER DINTRE
Rebeu
l' Esperit Sant.
La
medicina actual reconeix que les malalties de moltes persones tenen
origen a un nivell més profund que la úlcera de estomac o la
deterioració del sistema nerviós.
El
que destrueix la salut de les persones no és un mal funcionament
bioquímic ni un psiquisme alterat. El mal és més profund. És
l'ésser de la persona el que està malalt i necessita ser curat.
La
societat moderna agafa major consciència de la importància de les
dietes, els hàbits de vida i els métodes de relaxació per a una
vida sana.
Per
altra banda, se albiren les possibilitats que té el yoga, el control
mental o la meditació zen.
Però
l'home occidental ignora el paper de l' Esperit en la curació de la
persona.
Tanmateix,
la malaltia més profunda de tot home és sa caducitat, sa
infidelitat a ell mateix, sa limitació, aqueixa impotència per a
donar-se a ell mateix el que busca, la por existencial a perdre's.
Per
això, encara que ho vulguem ignorar, la pregunta clau que hem de
fer-nos és aquesta: ¿Què ens pot fer sentir-nos bé des de la rel
del ser?
La
resposta compartida avui pels estudiosos del ser humà apunta en una
direcció: la vertadera seguretat i curació de l' home neix de la
experiència de saber-se estimat de manera total i absoluta.
I
aquesta experiència és una experiència religiosa. L' home se sent
salvat quan viu la experiència de que és acceptat i estimat.
No
és que sigui estimat perquè som bo, sant i sense pecat. És quelcom
més decisiu i sorprenent. Som estimat per Déu tal com som, amb els
meus pecats i mediocritat. Som estimat encara que no canvii.
Aquesta
és la experiència que impactà als primers creients:
«l'amor de
Déu
ha estat derramat en nostres cors per l' Esperit Sant que ens ha
estat donat” (Rm
5, 5).
Una
experiència que ens permet viure amb confiança als nivells més
profunds de nostre ser i consciència. Una experiència que ens ajuda
a alliberar-nos de fixacions negatives que poblen nostre esperit.
Una
fe en la qual ens podem refugiar amb nostra debilitat i nostres
ambigüitats. Una fe que ens ajuda a suportar-nos a nosaltres
mateixos i a mirar compassivament i en cert humor nostres covardies i
pecats.
Una
experiencia que ens treballa des de dins i en s
defensa de la destrucció.«Veniu,
Esperit Sant i saneu en nosaltres el que és malalt “.
DADOR
DE VIDA
Rebeu
l' Esperit Sant.
Segons
estimacions de sicòlegs, la majoria de persones només viuen al deu
per cent de les seves possibilitats.
Veuen
el deu per cent de la bellesa del món que els envolta. Escolten el
deu per cent de la música, la poesia i la vida que hi ha als
voltants. Sols estan oberts al deu per cent de ses emocions, sa
tendresa i son pensament. Son cor vibra només al deu per cent de sa
capacitat d'estimar. Són persones que moriran sense haver viscut
realment.
Se
podria dir semblant de molts cristians. Moriran sense haver conegut
mai per experiència personal el que podia haver estat per a ells la
vida creient.
En
Pentecostés, molts confessaran sa fe en l' Esperit Sant «Senyor
i
dador
de vida»,
sense sospitar tota la energia, l'impuls i la vida que poden rebre
d'ell.
I
tanmateix, aquest Esperit, dinamisme misteriós de la vida íntima de
Déu, és el regal que el Pare ens fa en Jesús per a donar-nos vida.
És
aquest Esperit el que ens ensenya a assaborir la vida en tota sa
pregonesa, a no malgastar-la, a no passar a vora de l'essencial.
És
aquest Esperit el que ens infon gust nou per l'existència i ens
ajuda a trobar una harmonia nova amb el ritme més profund de nostra
vida.
És
aquest Esperit el que ens obre a una comunicació nova i més
profunda amb Déu, amb nosaltres i amb els altres.
És
aquest Esperit qui ens envaeix amb alegría secreta, ens dóna
transparència interior, confiança en nosaltres i amistat nova amb
les coses.
És
aquest Esperit qui ens allibera del buit interior i la difícil
soletat i ens torna la capacitat de donar i rebre, d'estimar i ser
estimats.
És
aquest Esperit qui ens ensenya a estar atents a allò bo i senzill,
amb atenció fraterna a qui sofreix perquè li falta l'alegria de
viure.
És
aquest Esperit qui ens fa renéixer cada dia i ens permet un nou
començament malgrat el desgast, el pecat i el deterior del viure
diari.
Aquest Esperit és la vida de Déu que se'ns ofereix com do. L'home més
ric, poderós i satisfet, és desgraciat si falta aquesta vida de l'
Esperit.
Aquest
Esperit no se compra, no s'obté, no s'inventa ni se fabrica. És un
regal de Déu. El que podem fer és preparar nostre cor per a
acollir-lo amb fe senzilla i atenció interior.
HOMES VACUS
Rebeu
l' Esperit Sant.
Pot
ser nostre vertader problema no sigui tant el tenir que
enfrontar-nos a diari en diversos problemes i conflictes com el no
comptar amb força interior i energía espiritual per a escometre'ls.
Solament
gosem confessar la pobresa i el buit que albirem, quan som capaços
de mirar amb sinceritat nostre món interior.
Poc
alimentats espiritualment i amb una «vida interior» raquítica,
acabem per ser joquina de les més variades manipulacions.
Bolcats
cap a fora, incapaços d'escoltar les aspiracions més nobles i els
desitjos més humans que sorgeixen de nostre interior, vivim com a
«robots» programats i dirigits des del exterior.
L'home
actual té una necessitat quasi obsesiva d'estar informat, i les
notícies li arriben onsevulla que es trobi mediante la premsa, la
ràdio o la televisió. Tot això afegeix una dimensió nova a la
seva existència.
Vivim
rebent una informació constant de tot, però sense capacitat de
assimilar-la i sense força interior per a reaccionar amb vertadera
llibertat i créixer com a éssers humans amos d'ells mateixos.
Des
de fora ens diuen el que hem de pensar, els ídols que hem d'admirar,
els productes que necessitem comprar, la concepció de la vida que
hem d'acceptar.
I
hi ha persones que s'identifiquen tan bé amb les consignes rebudes
que acaben per viure amb ànima de dòcils esclaus, satisfets i
contents.
En
la societat actual no se pot ser vertader lliure sense lluitar
per una llibertat interior i sense cultivar i enriquir la vida de
l'esperit en el silenci, l'encontre amb un mateix, la reflexió i
l'obertura a Déu.
Els
primers creients parlaven de l' home
interior,
és a dir, de l'home que sap viure des de dins, escolta des del més
íntim de son ser la veu de l 'Esperit i s' esforça per ser dòcil a
la seva cridada.
En
Pentecostes, hem d'escoltar el crit de Pau de Tars: «No
apagueu l' Esperit». Perquè també avui és
veritat la convicció dels primers cristians: «On està l'
Esperit del Senyor, allí està la llibertat».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada