5º
diumenge de Pasqua (A)
EVANGELI
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 14, 1-12
Jesús,
el camí que porta al Pare
14
1
»Que els vostres cors s'asserenin. Creieu en Déu, creieu
també en mi. 2 A casa del meu Pare hi
ha lloc per a molts; si no n'hi hagués, ¿us podria dir que vaig a
preparar-vos-hi estada? 3 I quan hauré
anat a preparar-vos-la, tornaré i us prendré amb mi, perquè també
vosaltres estigueu allà on jo estic. 4 I
allà on jo vaig, ja sabeu quin camí hi porta.
5
Tomàs li pregunta:
--Senyor,
si ni tan sols sabem on vas, com podem saber quin camí hi porta?
6
Jesús li respon:
--Jo
sóc el camí, la veritat i la vida. Ningú no arriba al Pare si no
és per mi. 7 Si m'heu conegut a mi,
també coneixereu el meu Pare. I des d'ara ja el coneixeu i l'heu
vist.
8
Li diu Felip:
--Senyor,
mostra'ns el Pare, i no ens cal res més.
9
Jesús li respon:
--Felip,
fa tant de temps que estic amb vosaltres, i encara no em coneixes?
Qui m'ha vist a mi ha vist el Pare. Com pots dir que us mostri el
Pare?10 ¿No creus que jo estic en el
Pare i el Pare està en mi? Les paraules que jo us dic, no les dic
pel meu compte. És el Pare qui, estant en mi, fa les seves obres. 11
Creieu-me: jo estic en el Pare i el Pare està en mi; i, si
més no, creieu per aquestes obres. 12 Us
ho ben asseguro: qui creu en mi, també farà les obres que jo faig,
i encara en farà de més grans, perquè jo me'n vaig al Pare.
Paraula
de Déu.
EL
CAMÍ
Al
final del darrer sopar, els deixebles comencen a intuir que Jesús ja
no estarà molts temps amb ells. La sortida precipitada de Judes,
l'anunci de que Pere el negarà, les paraules de Jesús parlant de sa
pròxima partida, han deixat a tots desconcertats i abatuts. ¿Què
serà d'ells?
Jesús
capta llur tristesa i torbació. El seu cor es commou. Oblidant-se
d'ell mateix i del que li espera, Jesús tracta d'animar-los:”Que
els vostres cors s'asserenin; confieu en Déu, confieu
també en mi”. Més tard, en el curs de la conversa, Jesús
els fa aquesta confessió: “Jo soc el camí, la veritat i la
vida. Ningú no arriba al Pare, si no hi va per mi”.
No ho han d'oblidar mai.
“Jo
soc el camí”.
El problema de molts no és que viuen extraviats o descaminats.
Senzillament, viuen sense camí, perduts en una espècie de laberint:
caminant i desencaminant els mil camins que, des de fora, els van
indicant les consignes i modes del moment.
I,
¿què pot fer un home o una dona quan se troba sense camí? ¿A qui
se pot dirigir? ¿A on pot acudir? Si s'acosta a Jesús, el que
encontrarà no és una religió, sense un camí. A voltes, avançarà
amb fe; altres, encontrarà dificultats; inclús podrà anar en rera,
però està en el camí encertat que mena al Pare. Aquesta és la
promesa de Jesús.
“Jo
soc la veritat”.
Aquestes paraules inclouen una invitació escandalosa a les orelles
modernes. No tot se redueix a la raó. La teoria científica no conté
tota la veritat. El misteri últim de la realitat no se deixa atrapar
pels anàlisis més sofisticats. El ésser humà ha de viure davant
el misteri últim de la realitat.
Jesús
se presenta com a camí que mena i apropa a aquest Misteri últim.
Déu no s'imposa. No força a ningú amb proves ni evidències. El
Misteri últim és silenci i atracció respectuosa. Jesús es el camí
que ens pot obrir a la seva Bondat.
“Jo
soc la vida”.
Jesús pot transformar nostra vida. No com el mestre llunyà que ha
deixat un legat de saviesa admirable a la humanitat, sinó com algú
viu que, des del fons de nostre ésser, ens infon un germen de vida
nova.
Aquesta
acció de Jesús en nosaltres se dóna quasi sempre de forma discreta
i callada. El mateix creient sols intueix una presència
imperceptible. A voltes, tanmateix, ens envaeix la certesa, la
alegria incontenible, la confiança total: Déu existeix, ens estima,
tot és possible, inclús la vida eterna. Mai entendrem la fe
cristiana si no acollim a Jesús com
el
camí, la veritat i la vida.
Al
final de la última cena Jesús comença a acomiadar-se dels seus: ja
no estarà molt temps amb ells. Els deixebles queden desconcertats i
esglaiats. Encara no els parla clarament, tots intueixen que prest la
mort els arrancarà del seu costat. ¿Què serà d'ells sense ell?
Jesús
els veu enfonsats. És el moment de reafirmar-los en la fe i
ensenyar-los a creure en Déu de manera diferent: «Que
el vostre cor s'assereni. Confieu en Déu i confieu també en mi».
Han de seguir confiant en Déu, però d'ara en endavant han de
creure també en ell, ja que és el millor camí per a creure en Déu.
Jesús
els descobreix després un horitzó nou. La seva mort no ha de fer
naufragar la seva fe. En realitat, els deixa per a encaminar-se vers
el misteri del Pare. Però no els oblidarà. Pensarà en ells. Els
prepararà un llloc a la casa del Pare i un dia tornarà per a
portar-los amb ell. A la fi estaran novament junts per a sempre!
Als
deixebles se'ls fa difícil creure una cosa tan gran. En son cor se
desperten tota classe de dubtes i interrogants. També a nosaltres
ens passa quelcom semblant: ¿No és tot això un bell somni? ¿No és
una il·lusió enganyosa? ¿Qui ens pot garantir un destí semblant?
Tomàs, amb son sentit realista de sempre, sols li fa una pregunta:
¿Com
podem saber el camí que
mena
al misteri de Déu?
La
resposta de Jesús es un repte inesperat: «Jo
soc el camí, la veritat i la
vida».
No
se coneix en la història de les religions una afirmació tan audaç.
Jesús s'ofereix com el camí que podem recórrer per a entrar en el
misteri d'un Déu Pare. Ell ens pot descobrir el secret últim de la
existència. Ell ens pot comunicar la vida plena que anhela el cor
humà.
Molts
homes i dones s'han quedat sense camins vers Déu. No són ateus. Mai
han rebutjat de llur vida a Déu de manera conscient. Ni ells
mateixos saben si creuen o no. Senzillament, han deixat la Església
perquè no han trobat en ella un camí atractiu per a buscar amb
goig el mister últim de la vida que els creients anomenem "Déu".
En
abandonar la Església, alguns han abandonat al mateix temps a Jesús.
Des d'aquestes línies, jo us vull dir una cosa. Jesús és més gran
que la Església. No confongueu a Crist amb els cristians. No
confongueu l' Evangeli amb nostres sermons. Encara que ho deixeu tot,
no us quedeu sense Jesús. En ell trobareu el camí, la veritat i la
vida que nosaltres no us hem sabut mostrar. Jesús us pot
sorprendre.
SABEM
EL CAMÍ
Ja
sabeu el camí
Només
havien conviscut amb él dos anys i uns mesos, però devora ell a él
havien après a viure amb confiança. Ara, al separar-se, Jesús ho
vol deixar gravat en llurs cors: «Assereneu-vos.
Confieu en Déu. Confieu també en mi».
Es el seu gran desig.
Jesús
comença a dir-lis paraules que mai han estat pronunciades així a la
terra per ningú: «Vaig
a preparar-vos estada a la casa del meu Pare».
La mort no destruiïà nostres llaços d'amor. Un dia estarem de nou
junts. «I
allà on jo
vaig,
ja sabeu el camí».
Els
deixebles l'escolten desconcertats. ¿Com no tenir por? Si Jesús i
tot que havia desvetllat en ells tanta confiança els serà pres de
seguida de manera injusta i cruel. Al final, ¿en qui podem posar
nostra esperança última?
Tomàs
intervé per a posar realisme: «Senyor,
no sabem a on vas. ¿Com
podem
saber el camí?».
Jesús li contesta sense dubtar: «Jo
soc el camí que
porta
al Pare».
El camí que condueix des d'ara a experimentar a Déu com el Pare.
Els altres no són camins. Són evasions que ens allunyen de la
veritat i de la vida. Això és fonamental: seguir les petjades de
Jesús fins a arribar al Pare.
Felipe
intueix que Jesús no parla de qualsevol experiència religiosa. No
basta confessar a un Déu poderós per a sentir la seva bondat, massa
gran i llunyà per a experimentar la seva misericòrdia. El que Jesús
els vol infondre és diferent. Per això diu: «Senyor,
mostreu-nos el Pare i ens basta».
La
resposta de Jesús és inesperada i grandiosa: «Qui
m'ha vist a mi ha vist el Pare».
La vida de Jesús: la seva bondat, la seva llibertat per a fer el bé,
el seu perdó, el seu amor als últims... fan visible i creïble al
Pare. La seva vida ens revela que en el més pregon de la realitat hi
ha un misteri últim de bondat i d'amor. Ell l'anomena Pare.
Els
cristians vivim d'aquestes dues paraules de Jesús: «No
tingueu por
perquè
jo vaig a preparar-vos un lloc a la casa del meu Pare», «Qui me veu
a
mi, veu el Pare». Sempre
que gosem viure quelcom de la bondat, la llibertat, la compassió...
que Jesús introduí en el món, fem més creïble a un Déu Pare,
últim fonament de nostra esperança.
¿QUÈ
ÉS EL CRISTIANISME?
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
Els
cristians de la primera i segona generació no pensaren que, amb
ells, naixia una religió. De fet, no sabien amb quin nom designar a
aquel moviment que creixia de manera no sospitada. Encara vivien
impactats pel record de Jesús al qual sentien viu enmig d'ells.
Per
això, els grups que se reunien en ciutats com Corint o Éfes
començaren a dir-se «esglésies»,
és a dir, comunitats que se formen convocades per una mateixa fe en
Jesús. En altres bandes, al cristianisme li deien «el
camí».
Un escrit redactat vers l'any 67 i que s'anomena Carta
als hebreus
diu
que és un «camí
nou i viu»
per
a enfrontar-se a la vida. El camí «inaugurat»
per
Jesús i que cal recórrer «amb
els ulls fixos en ell».
No
hi cap dubte. Per a aquests primers creients, el cristianisme no era
una religió sinó una forma nova de viure. El primer per a ells no
era viure dins d'una institució religiosa, sinó aprendre junts a
viure com Jesús enmig d'aquell vast imperi. Aquí estava la força.
Això era el que podien oferir a tots.
En
aquest clima s'entenen les paraules que el quart evangeli posa en
boca de Jesús: «Jo
soc el camí, la veritat i la vida».
Aquest és el punt d'arrancada del cristianisme. Cristià és un home
o una dona que en Jesús descobreix el camí més encertat per a
viure, la veritat més segura per a orientar-se, el secret més
esperançador de la vida.
Aquest
camí és molt concret. De poc serveix sentir-se conservador o
declarar-se progressista. L'opció que hem de fer és una altra. O
ens organitzem la vida a nostra manera o aprenim a viure des de
Jesús. Cal elegir.
Indiferència
cap als que sofreixen o compassió en totes les seves formes. Només
benestar per a mi i els meus o un món més humà per a tots.
Intolerància i exclusió dels que són diferents o actitud oberta i
acollidora cap a tots. Oblit de Déu o comunicació confiada en el
Pare de tots. Fatalisme i resignació o esperança última per a la
creació entera.
«Jo
soc el camí, la veritat i la vida».
Els
catecismes solen parlar d'algunes
«notes»
o atributs que caracteritzen a la vertadera Església de Crist. Com
confessem en el credo, la Església de Crist és «una,
santa, catòlica i apostòlica».
Certament, no podríem reconèixer-la en una Església de comunitats
enfrontades, on predominara la injustícia, se exclogués els altres
i s'abandonàs la fe inicial predicada pels apòstols.
Però
hi ha una cosa que és prèvia i no hem de oblidar. Una Església
vertadera és una Església que «se sembla» a Jesús.
Si no té qualque paregut amb ell, en aqueixa mateixa mesura deixem
de ser la seva Església, malgrat diguem pertànyer a una Església
santa, catòlica i apostòlica.
Semblar-se
a Jesús significa reproduir avui son estil de vida i sa manera de
ser; encarnar-se en la vida real de la gent com s'encaminava ell;
despertar en el cor de les persones confiança en Déu i, sobre tot,
estimar com estimava ell. Ho diu Jesús: «Jo
soc el camí, la veritat i la vida».
La manera de caminar vers el Pare és seguir les seves petjades.
A
la Església se li nota que és de Jesús si se preocupa dels que
sofreixen, si s'arrisca a perdre prestigi i seguretat per defensar la
causa dels últims, si estima part damunt de tot a els desvalguts. Si
estimem la Església hem de preocupar-nos de que en ella des d'ella
s'estimi a la gent com l'estimava Jesús.
Una
Església on s'estima a les persones i se busca una vida més digna i
feliç per a tots «se fa notar» en el món d' avui
perquè això és el que més manca en el món: en les relacions
entre pobles rics i pobres, en l'economia controlada pels poderosos,
en la societat dominada pels forts.
A
banda, sols així se fa la Església creïble. Si no sabem reproduir
l'amor de Jesús, és inútil que tractem de fer-nos creïbles per
altres medis. Se veurà que som com tots: incapaços de regir-nos per
l'amor compassiu. No serem «Església de Jesús» ja que ens faltarà
el tret que millor el caracteritzà. Jesús haurà deixat de ser per
a nosaltres «el
camí, la veritat i la vida».
CREURE'L
AL CRIST
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
En
la vida hi ha moments de vertadera sinceritat en que, de cop,
sorgeixen de nostre interior amb lucidesa i claredat desacostumades
las preguntes més decisives: En definitiva, ¿jo en què crec?, ¿què
és el que espero?, ¿en qui recolzo la meva existència?
Ser
cristià és creure'l a Crist. Tenir la sort de haver-nos encontrat
amb Ell. Part damunt de tota creença, fórmula, ritu, o
ideologia decisiu en l'experiència cristiana és l'encontre
amb Crist.
Descobrir
per experiència personal, sense que ningú ens ho digui des de fora,
tota la força, la llum, l'alegria, la vida que podem rebre de Crist.
Poder dir des de la pròpia experiència que Jesús és «camí,
veritat i vida».
En
primer lloc, descobrir-lo com a camí.
Escoltar en ell la invitació a caminar, a canviar, avançar sempre,
no aturar-nos mai, renovar-nos, créixer com homes, aprofundir en la
vida, construir, fer la història més evangèlica. Recolzar-nos en
Crist per a fer dia a dia el camí dolorós i al mateix temps gojós
que va des de la incredulitat a la fe.
En
segón lloc, encontrar en Crist la
veritat.
Descubrir des de Ell a Déu en l'arrel i en el terme de l'amor que
els homes ens donem i acollim. Adonar-nos de que l'home sols és home
en l'amor. Descobrir que la única veritat és l'amor i descobrir-lo
acostant-nos a l'home concret que sofreix i és oblidat.
En
tercer lloc, encontrar en Crist la
vida.
En realitat, els homes creiem a aquell que ens dóna vida. Per això,
ser cristià no és admirar a un líder ni formular una confessió
sobre Crist. És encontrar-se amb un Crist viu i capaç de fer-nos
viure.
Jesús
és «camí,
veritat i vida».
És
un altre mode de caminar per la vida. Una altra manera de veure i
sentir la existència. Una altra dimensió més profunda. Una altra
lucidesa i una altra generositat. Una altre horitzó i una altra
comprensión. Otra luz. Otra energía. Otro modo de ser. Otra
libertad. Otra esperança. Un altre viure i un altre morir.
ETAPA
DECISIVA
Us
portaré amb mi....
He
llegit diversos treballs sobre la dita «tercera edat».
Intento conéixer millor aquesta etapa decisiva per al ser humà, ja
que me sembla important veure com pot la fe cristiana il·luminar el
vespre de la vida dels homes i dones de nostres dies.
Són
molts els llibres que ofereixen orientacions per a envellir
sàviament desenvolupant de manera sana les diverses dimensions de la
vida. Vull senyalar aquí, pel caràcter senzill i pràctic, la
col·lecció Para
Mayores
de
Editorial Popular amb títols com «Envejecer
es vivir», «La fuerza de la experiencia», «Alimentarse con
salud».
Tanmateix,
no sempre s' aten a la dimensió religiosa ni a la profunda crisis que
pot aflorar en aquest moment de la vida, quan, sense poder evitar-lo,
la persona comença a fer-se les grans preguntes de la existència:
¿Per què he fet tanta feina ?, ¿perquè he viscut?, ¿Això era
tot?, ¿què m'espera ara?
Cada
edat té forma pròpia d'expressió religiosa, i aquesta última
etapa de la vida pot ser un auténtic regal de Déu si el creient sap
revifar la seva fe i descobrir totes les possibilitats que se li
ofereixen.
La
jubilació és un temps propici per a encontrar-se amb un mateix i
anar més al fons del cor. És el moment d'escoltar «cridades
oblidades» i de posar l'atenció en l'important. La persona
ha recorregut ja un llarg tram de l'existència. Coneix millor sa
debilitat i limitacions. Sap «el que dóna la vida».
Ara arriba el moment de la veritat.
La
jubilació pot ser, sobre tot, un temps d'encontre sincer amb un Déu
Amic i Salvador. Déu està aquí, enmig de nostra vida. Hi ha estat
sempre encara que nosaltres haguem caminat anys oblidats d'ell. És
el moment de confiar en son perdó i escoltar el que vol dir-nos en
el capvespre de nostra vida.
Tal
volta el primer que se'ns demana és aprendre a abandonar-nos en els
seus braços. Estar davant d'ell en silenci, sense parlar molt, sense
demanar massa coses. Senzillament, estar davant ell amb fe, esperar
la seva gràcia i el seu perdó, donar gràcies perquè, al final de
tot, ens espera i ens ofereix la seva salvació.
Què
consolador pot ser per als creients escoltar al final de la vida les
paraules de Jesús: “
Que els vostres cors s'asserenin, confieu en Déu i confieu també
en mi.. Quan vagi, us prepararé lloc, tornaré i us portaré amb mi,
perquè on estic jo estigueu també vosaltres.»
Tots
tenim ja preparat un lloc en el cor de Déu.
DEIXAR
DE SER CRISTIÀ
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
En
l'últim llibre, «Identité
chrétienne»,
el teòleg de Lyon, Henry
Burgeois,
se fa una pregunta que no sol ésser freqüent, però que pot fer
llum sobre l'actitud i el comportament de molts davant el
cristianisme: ¿Com se deixa de ser cristià?
Sens
dubte, el camí més freqüent és l'abandó de tot allò que pot
nodrir i reavivar la fe. Poc a poc, privada de son vertader aliment,
la fe s'extingeix. Aquestes persones donen les seves raons: «No
tinc temps per aqueixes coses», «la
religió no em diu res», «jo tinc la meva fe», «jo
crec en l'amor i en la dignitat de la persona». Molts se
segueixen dient «cristians» i, sens dubte, sa postura
és respectable. Però en son cor no hi ha pròpiament fe evangèlica.
Altres
deixen de ser cristians perquè la fe de la infància se'ls ha quedat
curta i petita. No ha crescut a mesura que creixia la persona. És
normal que aqueixa «representació infantil» de la religió, que
encara està en els records, no els serveix per a donar sentit i
orientació a llurs vides adultes. Moltes d'aquestes persones
abandonen la fe cristiana sense haver-la conegut i experimentat com
adults.
Altres
deixen el cristianisme perquè s'han vist maltractats per la vida i
ja no creuen en res ni en ningú; les seves ferides són massa
doloroses perquè puguin viure una relació serena amb Déu. Altres
se senten decebuts o escandalitzats per actuacions i posicions de
la Església o dels cristians. I, encara que és cert que no hi ha
que confondre mai a Déu amb la Església ni als creients amb la fe,
per a ells és motiu suficient per a abandonar-ho tot.
Hi
ha també els que deixen de ser cristians presionats per l'ambient
general. La seva fe no és suficientement forta como per a suportar
la coacció social: «encara vas a missa?»,
«encara no estàs alliberat?», «encara creus
aqueixes fabules? La fe d'aquestes persones queda com a
«reprimida» en son interior. Senzillament se limiten
a fer «el que fan els altres».
Sens
dubte, són múltiples els factors i circunstancies que condicionen
l'itinerari religiós de cada persona; l'important és buscar
sincerament i mantenir-se obert al Misteri. Fa anys ja que aquell
gran cristià, Emmanuel Mounier, denunciava que «hi
ha un ateisme confortable com hi ha un cristianisme
confortable».
¿Quin és el vertader camí? L 'Evangeli ens recorda les paraules de
Jesús: «Jo
soc el camí, la veritat i la vida. Ningú va al Pare sinó és per
mi. Si em coneguéssiu a mi, coneixeríeu també al meu Pare.»
NO
DESTRUIR LA VIDA
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
Entre
nosaltres se parla molt de violència, però no sempre s'aprofundeix
en les arrels d'on broten certes formes de violència i
destructivitat pròpies de la societat actual.
Hi
ha un tipus de violència l'arrel principal de la qual és la
frustració. Quan una persona se sent frustrada en les seves
aspiracions més profundes fins el punt de no poder ja creure en
l'amor, l'amistat o la justícia, és fàcil que dins son cor creixi
la hostilitat i el rebuig.
El
desengany pot conduir a l'odi a la vida. Aqueixa persona necessita
demostrar que la societat és despreciable, que tot està malament,
els homes són dolents, un mateix és dolent.
Aleshores
rebutja les idees i els valors, maltracta a les persones, destrueix
les coses, se destrueix a ell mateix. Per aquest camí se pot arribar
al suïcidi psíquic i físic.
Hi
ha una altra violència que és resultat d'una vida vacía, mutilada,
no viscuda. El ser humà no tolera la vacuïtat. Necessita donar
sentit a sa vida, deixar petjada en el món, fer-se sentir. I si no
pot crear vida, la destrueix.
Per
a crear vida, se necessita il·lusió, estímul, treball, dedicació.
Per a destruir-la, basta sols una cosa, usar la força. Aleshores la
persona s'afirma a ella mateixa i se sent qualcú destruint,
maltractant, fent mal.
Psicòlegs
nos adverteixen també d'una tendència patològica que sembla
estendre's avui en alguns sectors de la societat, i és l'amor al
mort, la «necrofilia».
E.
Fromm no
dubta en considerar-la un greu «síndrome
de
decadència».
Quan
no se troba un sentit profund a la vida, pot créixer en la persona
la atracció pel mort, l' inanimat. Fascinen més las màquines o
els cotxes que les mateixes persones. Allò mecánic atreu més que
els éssers vius. S'estima la nit més que la llum del dia.
Se
busca el renou i l'agitació, i no tant la creativitat i el
creixement interior. Poc a poc la vida «s'exterioritza».
L'alegria de viure és substituïda per la fredor del funcionament.
Les preguntes clau són aquestes: ¿ja funciones? ¿com va ton cos ?
¿funciona vostre matrimoni?
Però
l'home no és una màquina. Ho sàpiga o no, el ser humà necessita
viure's a ell mateix i viure la vida entera fins la darrera pregonesa
i veritat.
Per
a no veure's perdut i desorientat, necessita conèixer el
camí.
Saber
cap a on ha d'orientar les seves energies, sa vitalitat, sa capacitat
creadora.
Per
a estimar
la vida,
per
a construir-la dia a dia, la persona necessita un horitzó, una
esperança final.
Això
és el que el cristià descobreix en Aquell les paraules del qual
recordem encara avui: «
Jo soc el camí, la veritat i la vida».
SENSE
CAMÍ
Jo
soc el camí.
El
problema de moltes persones no consisteix en viure extraviades o
desencaminades, sinó en quelcom més profund i tràgic.
Senzillament, viuen sense camí.
Són
persones que, tal volta, se mouen molt, parlen, s'agiten, treballen,
s'organitzen. Se les veu sempre corrents però, en realitat, no van
enlloc.
Viuen
girant sempre en torn a elles mateixes i els seus petits interessos.
La seva vida és pura repetició. No coneixen l'alegria del que se
renova i creix. Afegeixen anys a sa vida pero no saben infondre vida
als seus anys.
La
seva existència transcorre sense direcció ni horitzó. No saben el
que és extraviar-se ni reencontrar-se. No tenen tampoc la
experiència de saber-se guiats, sostinguts i orientats.
O
allò encara més trist. La seva vida se redueix a caminar i
desencaminar cada dia els mil camins que els marquen les consignes
del moment, la propaganda o les modes de torn.
Tancats
en son propio ego no coneixen el camí que els acosti a l'encontre
amb els altres. Tal volta tracten amb moltes persones però ignoren la
vertadera amistat o la tendresa. Manipulen a la descarada o utilitzen
els altres amb habilitat, però no paren esment el misteri de
l'altre.
Se
mouen pel món, veuen els colors, toquen les coses, gusten els
aliments, però no encerten a descobrir mai la presència del Ser que
ho penetra tot. En son petit món no hi ha cap encletxa per a
obrir-se a Déu.
Fa
temps que no se troben tampoc amb ells mateixos. Viuen en
l'epidermis, sense albirar cap camí interior per a davallar al fons
del seu ésser i descobrir la crida de la vertadera vida que busca
revelar-se i créixer en ells.
I
¿què pot fer un home quan descobreix que la seva ànima és un
immens desert sense camins? ¿A qui dirigir-se? ¿Cap on caminar?
Encara
que, per raons diverses, hem arraconat de nostra vida el religiós
com una cosa inútil i desfasada, no cal rebutjar a la lleugera
aquestes paraules enigmàtiques i que interpel·len de Crist: “Jo
soc el camí”.
Tal
volta hem abandonat quelcom que ni hem arribat a conèixer de
veritat. Pensem que ser cristià consistia en confessar unes
doctrines i acceptar unes pràctiques.Ens falta descobrir que Crist
és un camí que cal recórrer.
L'únic
camí encertat per a viure intensament, oberts al més pregon del
ser, cercar nostra pròpia veritat, acollir la vida fins la última
plenitud.
ENCONTRAR-SE
AMB CRIST
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
Hi
ha en la vida moments de vertadera sinceritat en els quals sorgeixen
de nostre interior amb lucidesa i claredat no usuals, les preguntes
més decisives: En definitiva, ¿jo en què crec? ¿què espero? ¿en
qui recolzo la existència?
Ser
cristià és creure'l
a
Crist. Tenir la sort de haver-nos
encontrat amb ell.
Part damunt de tota creença, fórmula, ritus, ideologia o
interpretació, decisiu en la experiència cristiana és el encontre
amb Crist.
Descobrir
per experiència personal, sense que ningú ens ho tinga que dir des
de fora, tota la força, la llum, l'alegria, la vida que podem rebre
de Crist. Poder dir des de la pròpia experiència que Jesús és
«camí,
veritat i vida».
En
primer lloc, descobrir-lo com a camí. Escoltar en ell
la invitació a caminar, a canviar, avançar sempre, no establir-nos
mai, renovar-nos constantment, sacsar-nos de pereses i seguretats,
créixer com homes, aprofundir en la vida, construir sempre, fer
història més evangèlica. Recolzar-nos en Crist per a caminar dia a
dia el camí dolorós i gojós que va des de la incredulitat a la fe.
En
segon lloc, encontrar en Crist la veritat.
Descobrir
des d'ell a Déu en la rel i en el
terme de l'amor que els homes donem i acollim. Adonar-nos de que
l'home sols és home en l'amor. Descobrir que la única veritat és
l'amor. I descobrir-lo apropant-nos a l'home concret que sofreix i és
oblidat.
En
tercer lloc, encontrar en Crist la
vida.
En realitat, els homes creiem a aquell que ens dóna vida. Ser
cristià no és admirar a un líder ni formular una confessió sobre
Crist. És encontrar-se amb un Crist viu i capaç de fer-nos viure.
A
Jesús l'empetitim i desfigurem. Sols el reconeixem en estimar, en
resar, en compartir, en oferir amistat, en perdonar, en crear
fraternitat.
A
Jesús no el posseïm. A Jesús l'encontrem quan ens deixem canviar
per ell, quan gosem estimar com ell, quan creixem com homes i fem
créixer humanitat.
Jesús
és «camí, veritat i vida». Es una altra manera de
caminar per la vida. Un altre mode de veure i sentir la existència.
Una altra dimensió més profunda. Una altra lucidesa i una altra
generositat. Un altre horitzó i una altra comprensió. Una altra
llum. Una altra energia. Un altre mode de ser. Una altra llibertat.
Una altra esperança. Un altre viure i un altre morir.
VIURE
Jo
soc el camí, la veritat i la vida.
El
quart evangelista ha sabut resumir en termes inoblidables el que
Jesúsignificava per a les primeres comunitats creients: «Jo
soc el camí, la veritat i la vida».
Els
hebreus del desert sabien bé que un pot seguir mil camins diferents
per les árides terres del Arabà i deixar-se atreure per mil rastres
distints. Però, si un no encerta amb el
camí verdader,
pot donar-se per home mort.
Els
grecs que escoltaven en les places als filòsofs, sentien parlar de
veritats molt diferents a cada un. Però ¿on encontrar la
veritat?
¿qui pot ajudar a descobrir-la?
Els
homes de tots els temps volem viure. Viure més. Viure millor. Però,
viure ¿què?, viure ¿per a què? ¿Qué és viure la vida? ¿Què
hi ha que fer per a encertar a viure?
Preguntes
tremendes, elementals i senzilles a les qual no és fàcil respondre.
Un
pot pensar que viure és quelcom que un ho sap ja, i que l'únic
important és que a un el deixin viure.
Però
la realitat no és tan senzilla. No se tracta de ser un «vividor»
ni d'anar «tirant la vida». Se tracta de
descobrir quina és la manera més encertada, mes humana i més plena
d'enfrontar-se a una existència que se'ns presenta amb freqüència
tan obscura i enigmàtica.
En
el fons de tota postura creient existeixen la pretensió de tractar
de viure la vida en tota la seva profunditat i radicalitat. Com diu
J.
Cardonnel: «Ser
cristiano
es
tener la audacia de ser hombre hasta el final».
No
és estrany que els primers creients hagin entès la experiència
cristiana com un «nou naixement» i hagin parlat del
cristià com d'un «home nou».
Els
que hem rebut la fe com una herència transmesa de generació en
generació, arrisquem de viure-la quasi per inèrcia i como costum
sociològic, sense descobrir que és la gran aventura de viure
renovant-nos.
Potser
un se sent cristià el dia en que pot dir que la fe en Jesucrist el
fa viure de manera nova.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada