Molta
gent feia camí amb Jesús. Ell es va girar i els digué: Si algú ve
a mi i no m'estima més que el pare i la mare, la dona i els fills,
els germans i les germanes, i fins i tot que la seva pròpia vida, no
pot ser deixeble meu. Qui no porta la seva creu i em segueix, no pot
ser deixeble meu.
PREGÀRIA
Ho
tenim tot per avançar endavant amb esperança. Déu ens dona a mans
plenes la seva gràcia, els seus signes, ara bé, no ens estalvia el
nostre esforç.
Gna. Christine
Kaufmann.
EVANGELI
Qui
no renuncia a tot, no pot ser deixeble meu.
+
Lectura del santo evangelio según san Lucas 14,25-33
El
seguiment de Jesús
25
Molta gent feia camí amb Jesús. Ell es va girar i els digué:
26--Si
algú ve a mi i no m'estima més que el pare i la mare, la dona i els
fills, els germans i les germanes, i fins i tot que la seva pròpia
vida, no pot ser deixeble meu. 27 Qui no
porta la seva creu i em segueix, no pot ser deixeble meu.
28
»¿Qui de vosaltres, si vol construir una torre, no s'asseu
primer a calcular-ne les despeses i veure si té recursos per a
acabar-la? 29 Altrament, si posava els
fonaments i no podia acabar l'obra, tots els qui ho veurien
començarien a burlar-se d'ell 30 dient:
"Aquest home va començar a construir però no ha pogut acabar."
31
»O bé, quin rei, si va a la guerra a lluitar amb un altre
rei, no s'asseu primer a decidir si amb deu mil homes pot fer front
al qui ve contra ell amb vint mil? 32 I
si veu que no pot, enviarà una ambaixada a demanar la pau quan
l'altre encara és lluny.
33»Així,
doncs, el qui de vosaltres no renuncia a tots els seus béns no pot
ser deixeble meu.
Paraula
de Déu.
NO
DE QUALSEVOL MANERA
Jesús
de camí cap a Jerusalem. L'evangelista ens diu que “anava
amb molta gent”. Tanmateix, Jesús no se fa il·lusions.
No se deixa enganarf per l'entusiasme fàcil de la gent.
Avui ens preocupa com minva el nombre de cristians. A
Jesús l'interessava més la qualitat dels seus seguidors
que la quantitat.
De
cop “es girà” i parlà a aquella gent de
les exigències concretes que suposa acompanyar-lo de manera
lúcida i responsable. No vol que la gent el segueixi de
qualsevol manera. Ser deixeble de Jesús és una decisió
que marca tota la vida de la persona.
Jesús
parla de la família. Aquella gent tenen la pròpia
família: pares i mares, dona i fills, germans i germanes.
Els seus essers estimats. Però, si no posen a part els
interessos familiars per a col·laborar amb ell en promoure
una família humana, no basada en llaços de sang sino
construïda des de la justícia i la solidaritat fraterna,
no podran esser deixebles seus.
Jesús
no pensa desfer les llars i eliminar l'afecte i la
convivència familiar. Però, si es posa part damunt de tot
l'honor de la família, el patrimoni, l'herència o el
benestar familiar, no es pot ser deixeble ni treballar amb
ell en projecte d'un món més humà.
Més
encara. Si qualcú pensa en ell mateix i les seves coses,
si viu només per fruir del benestar, si té cura només
dels seus interessos, que no s'engani, no pot ser deixeble
de Jesús. Li manca llibertat interior, coherència i
responsabilitat per agafar-ho seriosament.
Jesús
parla amb cruesa: “Qui
no porta la seva creu i em segueix, no pot ser deixeble meu”. Si
un viu evitant problemes i conflictes, si no sap assumir riscs i
penalitats, si no està disposat a suportar sofriments pel regne de
Déu i sa justícia, no puede ser deixeble de Jesús.
No
pot ser cristià de qualsevol manera. No hem de confondre
la vida cristiana amb maneres de viure que desfiguren i
buiden el contingut del seguiment humil, però responsable
a Jesús.
El
Papa Francesc denuncia estils de cristians que poc tenen a
veure amb els deixebles de Jesús: “cristianos de buenos
modales, pero malas costumbres”, “creyentes de
museo”, “hipòcritas de casuística”,
“cristianos incapaces de vivir contra corriente”,
cristians “corruptos” que només pensen en ells
mateixos, “cristianos educados” que no
anuncien l'evangeli...
José
Antonio Pagola
- L'evangeli d'avui és d'aquells que fa pensar. Jesús ens exposa les condicions per ser deixebles seus. I això ens planteja un interrogant seriós. Com és que després de tants anys de ser practicants, de celebrar el Nadal, de viure la Quaresma i la Pasqua, de participar a les eucaristies, de fer les nostres pregàries, i altres coses, ¿com és que ens sentim encara tan lluny de l'ideal que ens proposa Jesús? Per què?
2. Penso que la resposta ens la dóna l'últim verset de l'evangeli d'avui. Diu Jesús: "Així també ningú de vosatres no pot ser deixeble meu, si no renuncia a tot el que té". "A tot"- diu Jesús.Sí, nosaltres volem ser cristians, i no es pot negar que fem moltes de les coses que ens diu Jesús. No tot ho fem malament, és clar. Però, si som sincers, hem de reconèixer que tots tenim un "raconet", un petit "tresor", al qual nosaltres no acabem de renunciar mai.Per a uns serà, per exemple, la seva comoditat. Faran certes coses, però mentre no els portin problemes o maldecaps. Això no va per a ells.
Per a altres, serà el seu nivell de vida. Ja ho saben que hi ha persones que s'ho passen malament i que caldria ajudar-les: hi ha misèria i fam en el Tercer Món. I també a prop nostre. Ja ho saben. Però si prestar aquest ajut, suposa renúncies per a ells, que no hi comptin. Ells volen viure bé.Per a altres seran, potser, raons de prestigi, de poder figurar, d'amor propi. Seran capaços de fer moltes coses, algunes potser difícils, però amb una condició: que puguin tenir "protagonisme": que els doni prestigi. Ara, si es tracta de fer coses necessàries, però que no donen lluïment o que obliguen a restar en segon terme, no s'hi avindran: no ho faran.I en fi, altres coses que podríem dir i que cadascú se sap.El cert és que, sense negar que som capaços de fer moltes coses de les que ens demana Jesús, cal reconèixer amb humilitat, que tots ens guardem un "raconet" que és innegociable: no hi volem renunciar.Tots tenim un "tresor" que, més o menys conscientment, valorem més que Jesús. I això és el que ens destorba de ser cristians de veritat. Perquè ser cristià suposa que l'amor i la fidelitat a Jesús és el valor més important de la meva vida. Si no és així, pròpiament no sóc cristià.Quin és el valor més important de la meva vida, aquell que preval per damunt de tot? Realment és la fidelitat a l'evangeli?3. És possible que, en algun moment de la nostra vida, hàgim de definir-nos davant de qüestions difícils: un negoci brut, un amor egoista, una causa injusta, una petició d'ajut..L'evangeli d'avui deixa ben clar que a l'hora de prendre la decisió, allò que ha de passar per damunt de tot, ha de ser Jesús. No hi ha d'haver res que estigui per damunt d'aquesta fidelitat. Res.Amb tot, no confonguem les coses. És evident que ser cristià suposa renúncies. Evident.
Però això no significa quedar-nos buits. Al contrari: és renunciar a certes coses, però per quedar-nos més plens: més plens de l'amor del Senyor que és l'única font de la joia, de la pau, de l'esperança autèntiques.No tinguem por de renunciar per Jesús: no hi sortirem pendent. Ell mai no es deixa vèncer en generositat. Renunciar per Jesús, no és empobrir-se, sinó enriquir-se: és una bona inversió.Això ens fa comprendre també l'afirmació de Jesús, que diu que l'hem d'estimar més a Ell que els pares, esposa, fills o germans.No tinguem por: aquesta preferència per Jesús no suposa deixar oblidats o abandonats aquells que més estimem.Perquè l'amor de Déu no exclou, sinó que integra. L'amor sincer a Déu, dóna més tendresa i més profunditat a l'amor humà. Com més estimem el Senyor, més augmentarem i perfeccionarem el nostre amor als pares, espòs o esposa, fills o germans.Perquè l'acostament al Senyor va destruït el nostre egoisme que és l'obstacle que ens impedeix d'estimar de veritat.Posem l'amor de Jesús en el centre del nostre cor i deixem-nos guiar per ell. Mai no ens n'haurem de penedir.Reflexionem-hi.
No
pot ser deixeble meu.
Els
exemples que fa servir Jesús són prou diferents, però la
seva ensenyança és la mateixa: qui emprén un projecte
important de manera temerària, sense examinar abans si té
mitjans i forces per a assolir el que pretén, s'arrisca
a fracassar.
Cap
pagès comença a construir una torre per protegir la
vinya, sense mesurar abans si la podrà acabar, no fos
cosa que romangués inacabada i causaria les burles del
seus veïnats. Cap rei entra en combat contra l'adversari
poderós, sense analitzar si aquella batalla pot acabar en
victòria o seria un suicidi.
Pot
semblar que Jesús convida a un comportament prudent i
previngut, allunyat de l'audàcia amb la qual sol parlar als
seus. No és així ni de molt. La missió que encomana als
seus és tan important que ningú s'ha de comprometre de
manera inconscient, temerària o poresumptuosa.
La
seva advertència té força actualitat en moments crítics
i decisius per al futur de la nostra fe. Jesús crida a
la reflexió madura: els dos protagonistes de les paràboles
“s'asseuen” a reflexionar. Seria greu
irresponsabilitat viure com a deixebles de Jesús sense
saber el que es vol, ni on es vol arribar, ni amb quins
mitjans es treballa.
¿
Quan ens asseurem per a unir forces, reflexionar i cercar
entre tots el camí que cal seguir ? Necessitem deicar més
temps, més escoltar l'evangeli i més meditació per a
descobrir cridades, devetllar carismes i cultivar un estil
renovat de seguiment de Jesús.
Jesús
crida al realisme. Vivim un canvi socio-cultural sense
precedents. ¿És possible contagiar la fe en aquest món
nou que neix, sense conéixer-lo bé i sense comprendre'l
des de dintre? ¿És possible facilitar l'accés a l'Evangeli
ignorant el pensament, sentiments i llenguatge dels homes
i dones del nostre temps ? ¿No és un error respondre als
reptes d'avui amb estratègies d'ahir ?
Temerari
seria actuar de manera inconscient i cega. Ens exposariem al
fracàs, la frutració i al ridícul. Segons la paràbola,
la “torre sense acabar” provoca les burles de la
gent cap al contructor. No oblidem el llenguatge realista
i humil de Jesús que convida els deixebles a ser
“ferment” enmig del poble o “sal”
que dóna sabor nou a la vida de la gent.
CRISTIANS
LÚCIDS
¿Qui
de vosaltres si vol construir una torre...?
Error
és pretendre ser “deixeble” de Jesús sense
parar esment a les exigències concretes que suposa seguir
les seves petjades, i sobre les forces amb que comptem.
Jesús no pensar en seguidors inconscients, sinó en persones
lúcides i responsables.
Les
dues imatges que usa són prou concretes. Ningú “construeix
una torre” sense reflexionar sobre com la
podrà acabar. Seria un fracàs començar a “construir”
i no poder acabar.
L'evangeli
que proposa Jesús és una manera de “construir”
la vida. Un projecte ambiciós, capaç de transformar la
nostra existència. Per això no és possible viure de
manera evangèlica sense tenir esment a les decisions
oportunes que agafar cada moment.
També
és clar l'altre exemple. Ningú fa front a un adversari
que ataca amb un exèrcit poderós, sense reflexionar si
aquell combat acabarà en victòria o serà un suicidi.
Seguir Jesús és fer front als adversaris del regne de Déu
i sa justícia. No és possible lluitar a favor del
regne de Déu de qualsevol manera. Cal tenir lucidesa,
responsabilitat i decisió.
En
els dos exemples de Jesús es repeteix el mateix: els dos
personatges “s'asseuen” a reflexionar sobre les
vertaderes exigències, els riscs i les forces amb que es
compta per a assolir la comesa. Segons Jesús, entre els
seus seguidors, sempre serà necessària la meditació, el
debat, la reflexió. Per contra, el projecte cristià pot
romandre inacabat.
Error
és ofegar el diàleg o impedir el debat. Necessitem més
que mai reflexionar i deliberar junts sobre la conversió
que hem de viure avui els seguidors de Jesús. No seguir
treballant com si no passés res. “Asseure'ns”
per a pensar amb quines forces hem de construir el regne
de Déu en la societat moderna. Per contra, la nostra
evangelització serà “una torre inacabada”.
MÉS
QUE UNA OPINIÓ
… no
pot ser deixeble meu.
Saber
que passa en la consciència religiosa dels individus no
és fàcil. Convivim en la mateixa societat i ens trobem
cada dia a la llar, a la feina o en les relacions
socials, però de veritat sabem poc del que pensa l'altre
sobre Déu, la fe o el sentit últim de la vida. Cadascú
viu dins son interior interrogants, dubtes o recerques que
no coneixem.
Tanmateix,
és difícil sostreure's a una impressió. Sense veure-ho,
sense precisar-ho amb claretat, sembla que entra una nova
manera de pensar, d'actuar i de viure que ja no està
marcada per la fe cristiana.
Ens
familiaritzem a una cultura en la qual cada cop es
prescindeix de Déu. Sembla que els mateixos cristians ens
avesem a aquesta nova situació d'indiferència. ¿Com viure
amb lucidesa i responsabilitat cristiana en aquests temps
?
Els
experts diuen que un canvi profund que es dóna és el
pas d'una “societat de creences” a una
“societat d'opinions”. Abans, els individus
actuaven moguts per una fe que els servia de criteri,
sentit i norma de vida; la fe marcava profundament llurs
vides. Avui es tendeix a viure d'opinions: cadascú té la
pròpia “opinió religiosa”, però no
necessitat de viure-la, alimentar-la, i fer d'ella principi
inspirador del seu comportament.
El
cristià no viu la fe com una opinió: “tu opines
així, però jo opino d'una altra manera”.
Creure en Jesucrist és més que tenir una opinió en
front d'altres que opinen de manera diferent. ¿En què es
converteix la fe si ja no és capaç d'inspirar el sentit
global de la vida ni de motivar i mobilitzar la
persona?
Creure
en Jesucrist no és tenir una opinió sobre ell, sinó
seguir-lo. I seguir-lo de manera incondicional anteposant sa
persona a tot i aprendre a viure com va viure ell. Per
contra, “ningú pot ser deixeble seu”.
ÍDOLS
PRIVATS
Qui
no renuncia a tots els seus bens...
Escandalós
i insoportable és apropar-se a Jesús des del clima
d'autosuficiència i afirmació personal de l'home del segle
XX. Jesús és radical quan demana adhesió a sa persona.
L'home ha de subordinar-ho tot al seguiment incondicional
de Jesús.
No
és “un consell evangèlic” per a cristians
selectes o una “elit” d'esforçats seguidors. És
la condició indispensable del deixeble. Les paraules de
Jesús són clares i rotundes. “El que no renuncia
a tots els seus bens, no pot ser deixeble meu”.
L'home
sent des del pregon del seu esser l'anhel de la
llibertat. Tanmateix, hi ha una experiència que s'imposa de
generació en generació: l'home sembla condemnat a ser
“esclau d'ídols”. Incapaços de contentar-nos a
nosaltres mateixos, passem la vida cercant quelcom que
respongui a les nostres aspiracions i desitjos més
fonamentals.
Cadascú
cerca un “déu”, quelcom que ens sembla essencial
per a viure , quelcom que inconscientment convertim en
l'essencial de nostra vida. Quelcom que ens domina i
s'apodera de nosaltres. Paradoxalment, cerquem ser lliures,
independents i autónoms, però sembla que no podem viure
sense entregar-nos a qualque “ídol” que ens orienti i
determini la nostra vida
Aquests
ídols són diversos. Diners, salut, èxit, poder, prestigi,
sexe, tranquil·litat, felicitat a tot preu... Cadascú sap
el nom dels seu “déu privat” al qual dóna culte i
entrega en secret el seu esser.
Per
això, quan en un gest de “llibertat ingènua”
fem qualque cosa “perquè ens va de gust”, ens
hem de demanar honestament què és el que ens domina i a
qui obeïm en realitat.
L'invitació
de Jesús és provocativa. Només hi ha un camí per a
apropar-nos a la llibertat i només ho entenen els que
gosen seguir Jesús: viure en obediència total a Déu
Pare, origen i centre de referència de tota vida humana,
i servir els homes com a germans
ASSEURE'S
No
s'asseu primer.
Molts
viuen sense aturar-se mai en el camí. Mai es demanen pel
sentit de la vida o reflexionen sobre el rumb que agafen
al pas dels anys. No coneixen la saviesa del qui es retira
de tan en quan a la soledat o es recull dins la cambra
per a “meditar” sa vida.
En
el relat evangèlic (Lc 14, 28-32), Jesús empra dues
imatges: la de l'home que vol construir una torre i la
del rei obligat a fer front a l'enemic que el cerca. En
ambdues es repeteix el mateix: els dos personatges
“s'asseuen” a reflexionar sobre les
exigències, els riscs i les forces amb que compten per
enfrontar-se saviament a la vida.
¿Per
què no “ens seiem”, acabat l'estiu, per a
reflexionar sobre la vida que tornem emprendre? Aquesta
reflexió ens ajudarà a no deixar-nos arrossegar per la
rutina o el tràfec de cada dia. Compormisos, obligacions,
treballs..., tots té un sentit més humà quan la
persona viu aquesta “suau vigilància” (D.
Maurin) que permet a la persona ser “madona”
de sa vida, reaccions i sentiments.
Sentència
de Pascal, prou coneguda: “La desgràcia dels homes
prové d'una sola cosa, de no saber estar assossegats
en una habitació” (Pensaments 136).
Tal
volta, necessitem mirar i acceptar amb veritat nostre esser.
Acollir amb senzillesa nostra vida quotidiana sense
perdre'ns en l'agitació de cada dia. Disposats per cuidar
l'important: la confiança en Déu, l'amor a les persones,
el goig de viure, la feina ben feta, la pau interior.
Quan
dins el cor de la persona és viva la fe, aquests
moments de reflexió sobre la vida es converteixen en
pregària sincera. Una oració que no és la repetició
rutinària d'unes fórmules apreses d'infància, sinó
comunicació viva i espontània amb un Déu sentit com a
Pare i Amic.
Les
alegries i els goigs de la vida porten a l'agraïment:
“Mon cor s'alegra: ja em veig salvat, cantaré
al Senyor pels seus favors” (Salm 12). Els
sofriments i problemes conviden a l'invocació: “Les
forces m'abandonen... i s'apaga la llum dels meus ulls.. No
m'abandonis, Senyor” (Salm 37). Enmig de
l'obscuritat està Ell: “Senyor, tu em mantens la
llàntia encesa; Déu meu, claror en les meves nits”
(Salm 17). En la nostra impotència podem comptar amb
Ell: “Jo som un pobre desvalgut, però el Senyor
pensa amb mí” (Salm 39).
José
Antonio Pagola
¿QUÈ
FER DAVANT EL DOLOR?
Qui
no porta la seva creu...
Prest
o tard, a tots ens toca sofrir. Una malaltia greu, un
accident inesperat, la mort d'un esser estimat, desgràcies i
esquinços de tota mena, ens obliguen a prendre postura
davant el sofriment. Alguns es rebel·len. És una actitud
explicable: protestar, sublevar-se davant el mal. Però,
aquesta reacció intensifica més el sofriment. La persona es
crispa i exaspera. És fàcil acabar en agotament i
desesperança.
Altres
es tanquen dins l'aïllament. Viuen replegats sobre el seu
dolor i es relacionen només amb les penes. No es deixen
consolar. No accepten cap alleujament. Per aquest camí es
poden auto-destruir.
Altres
adopten la postura de víctimes i viuen compatint-se d'ells
mateixos. Necessiten mostrar les seves penes a tothom: “Mireu
que ho som de desgraciat”. “Vegeu com em
maltracta la vida”. És una manera de manipular el
sofriment, que no ajudarà a la persona a madurar.
L'actitud
del creient és diferent. El cristià no estima el
sofriment, no el cerca, no el vol ni per ell ni pels
altres. Segueix les petjades de Jesús, lluita amb totes les
forces per arrabassar-lo del cor de l'existència. Però,
quan és inevitable, sap “portar la seva creu”
en comunió amb el Crucificat.
Aquesta
acceptació del sofriment no consisteix en doblegar-nos
davant el dolor perquè és més fort que nosaltres. Això
seria estoicisme o fatalisme, però no actitud
cristiana. No es tracta tampoc de cercar “explicacions”
artificioses considerant-lo com a càstig, prova o
purificació que Déu envia. Déu no és un “sàdic”
que ens vegi sofrir ni exigeix tampoc per satisfer son
honor o glòria.
El
cristià veu en el sofriment una experiència en la qual,
unit a Crist, pot viure la seva veritat més autèntica. El
sofriment és dolent, però per això, es converteix en
l'experiència més relista i pregona per a viure la
confiança radical en Déu i la comunkió amb els que
sofreixen.
Viscuda
així, la creu és el més oposat al pecat. ¿ Per què ?
Pecar és cercar egoisticament la pròpia felicitat
trencant amb Déu i els altres. “Portar la creu”
en comunió amb el Crucificat és exactament el contrari, ja
que és obrir-se confiadament al Pare i solidaritzar-se
amb els germans, precisament en l'absència d e felicitat.
UN
OBLIT GREU
Qui
no porta la seva creu...
En
el cristianisme la creu és el criteri decisiu per a
verificar el que és cristià. Quan s'oblida, el
cristianisme s'aburgesa, es dilueix i perd força.
Per
això, els creients hem de demanar-nos quin és el
significat més original de la crida de Jesús: “Qui
no porta la seva creu per venir amb mi, no pot ser
deixeble meu”.
Anc
que sembli sorprenent, els cristians hem desenvolupat sovint
aspectes de la creu, però hem oblidat el primer i
fonamental.
Així,
hi ha cristians que pensen que seguir al Crucificat es
cercar petites mortificacions, privar-se de satisfaccions i
renunciar a goigs legítims per arribar pel sofriment a
una comunió més profunda amb Crist.
Sens
dubte, gran és el valor de l'ascesi cristiana i més en
una societat com la nostra, però Jesús no apareix als
evangelis com un asceta que viu cercant mortificacions i,
quan parla de la creu, convida a una “vida
mortificada”. Per altres “portar la creu”
és acceptar les contrarietats de la vida, les desgràcies
o adversitats. Però els evangelis mai parlen d'aquests
sofriments “naturals” de Jesús. La seva creu
ha estat el rebuig i l'agressió que ha provocat ell
mateix amb la seva actuació d'obediència absoluta al Pare
i de defensa de tots els petits
Sens
dubte, hem de valorar el contingut cristià d'aquesta
postura de saber acceptar “la part obscura i dolorosa”
de la vida des d'una actitud de fe, però si volem
descobrir el sentit original de la crida de Jesús, hem
d'escoltar amb tota senzillesa què era “portar la
creu”.
Portar
la creu era un ritus que pertanyia al ceremonial de
l'execució. El reu era obligat a travessar la ciutat
portant la creu i portant el “titulus” on
apareixia el delicte. D'aquesta manera apareixia com a
culpable davant la societat, exclòs del poble, rebutjat per
tots.
Aquesta
ha estat la vertadera creu de Jesús. Veure's rebutjat pel
seu poble i aparéixer com a culpable davant la societat,
precisament per la seva fidelitat al Pare i el seu amor
alliberador als homes.
Sense
menysprear altres aspectes de la vida cristiana, els
creients no hem d'oblidar que el seguidor de Jesús ha
d'estar disposat a sofrir les reaccions, rebutjos i condemnes
del seu poble, dels seus amics i fins i tot dels sus
familiars, provocat per la seva fidelitat a Déu i a
l'evangeli.
TORNAR
A L'ESSENCIAL
El
que no renuncia a tots el seus bens...
Hi
ha moments en la vida dels pobles i en la pròpia vida en
els quals és més fàcil escoltar la crida a arrelar-nos
en l'essencial. Quan s'acaba l'estiu, quan ha passat
qualque tragèdia se mesclen el sentiment d'impotència i
la tristesa davant els destí de l'home.
A
banda, el retorn a la vida ordinària de la feina, els
problemes i preocupacions ens recorden el risc de
deshumanitzar-nos enmig de l'activitat, el nerviosisme i la
fatiga. Ja no som els mateixos d'abans.
Precisament,
en l'experiència col·lectiva de la fragilitat humana i
l'experiència individual de la possible
“alienació”
del nostre quefer diari podem escoltar amb més urgència
la cridada a viure l'essencial.
L'important
és l'home. Posar la “causa de l'home” part
damunt d'objectius partidistes i aprendre a organitzar-ho
tot cercant sincerament el bé de l'home, de tot home i
de tots els homes.
Cercar
solidàriament el bé de l'home part damunt de teories,
estratègies, convencionalismdes i sigles. Desemmascarar
l'insensatesa dels nostres enfrontaments i fer convergir més
els nostres esforços.
Per
altra part, aficats dins la vida monótona de cada dia,
sabem que el decisiu no és el que fem cada dia, sinó
el que aquest treball fa de nosaltres. D'aquí que el mode
de viure el treball diari sigui tan important o més que
el treball mateix.
Necessitem
renunciar a tot els que ens deshumanitza com a poble i
com individus i torna a l'essencial, més enllà de
nostres contradiccions.
A
l'evangeli d'avui escoltem, els creients, aquesta crida
radical de Jesús que ens convida a la decisió agafada
amb lucidesa i realisme.
Tal
volta, anem desancaminats fa estona. Tal volta no sabem
com tornar a ser humans. Hem de partir amb realisme del
que som. Acceptar nostres contradiccions i lluitar per
superar-les des d'una recerca sincera, humil i confiada.
Els
homes i els pobles valem el que valen les nostres
decisions. Petites o grans, són les nostres decisions les
que ens porten a ser més humans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada