“L’Evangeli ens ensenya el refús radical de l’acumulació de béns i de riqueses”
Jesús
ja era un home fet, un adult, quan Antipas va posar en circulació
monedes fetes a la ciutat de Tiberíades. Sens dubte, la monetització
suposava un progrés en el desenvolupament de Galilea. Però no va
aconseguir promoure una societat més justa i equilibrada. Va
resultar al contrari.
Els
rics de la ciutat podien ara operar millor en els seus negocis. La
monetització els permetia atresorar monedes d’or i de plata que
els proporcionava seguretat, honor i poder. Per això anomenaven a
aquest tresor “mamona”, és a dir:
diner
que dóna seguretat.
Mentrestant,
els pobres camperols només podien arreplegar unes poques monedes de
bronze o de coure, de valor escàs. Era pràcticament impossible en
un poblet atresorar diner per a la seguretat personal i familiar. Com
sempre passa,
el
progrés donava més poder als que ja eren rics i enfonsava més als
pobres.
Amb
aquesta dinàmica no era possible acollir el Regne de Déu i la seva
justícia.
Però
Jesús no va callar: “Cap servent no pot servir a dos amos: es
dedicarà a l’un i no farà cas de l’altre. No podeu servir a Déu
i al Diner.”
Per
tant, cal escollir. No hi ha alternativa.
La
lògica de Jesús és evident, és aclaparant.
Si
una persona viu dominada, esclavitzada pel Diner no pot servir a
aquell Déu que vol una vida més justa i digna per a tots, començant
pels més desgraciats, començant pels últims.
Les
paraules de Jesús, necessàriament, varen sacsejar la consciència
dels que l’escoltaven.
Per
ser de Déu no n’hi ha prou de formar part del poble elegit ni de
donar-li culte en el Temple.
Cal
mantenir-se lliure davant del Diner i escoltar la crida de Jesús i
treballar per un món més humà.
I
com s’aconseguirà això? Molt senzill:
compartint
amb els que més ho necessiten, el poc o el molt que tinguem.
Realment,
fem això nosaltres?
Alguna
cosa greu deu fallar en el cristianisme dels països rics quan som
capaços d’afanyar-nos per assegurar i fer créixer més i més el
nostre benestar, sense sentir-nos interpel·lats pel missatge de
Jesús i pel sofriment dels pobres del món sencer, començant pels
de la nostra ciutat.
Alguna
cosa molt greu deu fallar quan som capaços de viure l’impossible:
el culte a Déu i el culte al Benestar i a la butxaca o al Compte
Corrent.
Alguna
cosa greu i important deu fallar en l’Església de Jesús quan en
comptes de cridar amb la nostra paraula i la nostra vida que
no
és possible la fidelitat a Déu i al culte a la riquesa, contribuïm
a adormir les consciències, desenvolupant una religió burgesa i
tranquil·litzadora.
És
aquest el nostre cas? Com pensem reaccionar? Quins canvis ens cal
introduir?
Sintetitzem:
Què és el decisiu, l’indiscutible que ens ensenya aquest
evangeli? El refús radical de l’acumulació de béns i de
riqueses. Això és el que ens ha de quedar clar. La sentència final
que pronuncia Jesús no admet dubtes: “No podeu servir a Déu i al
Diner.”
Si
Déu s’ha encarnat, s’ha humanitzat, és a dir, s’ha fos amb lo
humà, la sentència de Jesús afirma que l’acumulació de riquesa
deshumanitza. L’acumulació de riquesa destrueix la nostra pròpia
humanitat, ens fa insensibles ens endureix. Això és el que, en
definitiva, significa que no podem servir a Déu i al Diner.
Realment,
ho tenim clar? Realment, actuem en conseqüència?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada