dimecres, 11 de setembre del 2019

DIUMENGE XXIV DURANT L'ANY




Jesús els va proposar aquesta paràbola: Si un home d'entre vosaltres té cent ovelles i en perd una, ¿no deixa les noranta-nou al desert i va a buscar la perduda fins que la troba? I quan l'ha trobada, ¿no se la posa a les espatlles ple d'alegria i, arribant a casa, convida els amics i els veïns dient-los: "Veniu a celebrar-ho amb mi: he trobat l'ovella que havia perdut"?
»Igualment jo us dic que en el cel hi haurà més alegria per un sol pecador que es converteix que no pas per noranta-nou justos que no necessiten convertir-se.







24º diumenge Temps ordinari (C)

EVANGELI
Hi haurà més alegria en el cel per un sol pecador convertit.
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 15,1-32
Jesús i els pecadors
1 Els publicans i els altres pecadors s'acostaven tots a Jesús per escoltar-lo. 2 Els fariseus i els mestres de la Llei murmuraven i deien:
--Aquest home acull els pecadors i menja amb ells.
Paràbola de l'ovella perduda
3 Jesús els va proposar aquesta paràbola:
4 --Si un home d'entre vosaltres té cent ovelles i en perd una, ¿no deixa les noranta-nou al desert i va a buscar la perduda fins que la troba?5 I quan l'ha trobada, ¿no se la posa a les espatlles ple d'alegria 6 i, arribant a casa, convida els amics i els veïns dient-los: "Veniu a celebrar-ho amb mi: he trobat l'ovella que havia perdut"?
7 »Igualment jo us dic que en el cel hi haurà més alegria per un sol pecador que es converteix que no pas per noranta-nou justos que no necessiten convertir-se.
Paràbola de la dracma perduda
8 »O bé, si una dona té deu monedes de plata i en perd una, ¿no encén una llàntia i escombra la casa amb tota cura fins que la troba? m9 I quan l'ha trobada, ¿no convida les amigues i veïnes dient-los: "Veniu a celebrar-ho amb mi: he trobat la moneda que havia perdut"?
10 »Igualment jo us dic que hi ha una alegria semblant entre els àngels de Déu per un sol pecador que es converteix.
Paràbola del fill pròdig
11 I digué encara:
--Un home tenia dos fills. 12 Un dia, el més jove digué al pare:
»--Pare, dóna'm la part de l'herència que em toca.
»Ell els va repartir els béns. 13 Al cap d'uns quants dies, el més jove va vendre's tot el que tenia i se'n va anar amb els diners en un país llunyà.
»Un cop allí, dilapidà la seva fortuna portant una vida dissoluta. 14 Quan s'ho hagué malgastat tot, vingué una gran fam en aquell país i començà a passar necessitat. 15 Llavors es va llogar a un propietari d'aquell país, que l'envià als seus camps a pasturar porcs. 16 Tenia ganes d'atipar-se de les garrofes que menjaven els porcs, però ningú no li'n donava. 17 Llavors reflexionà i es digué: "Quants jornalers del meu pare tenen pa de sobres i jo aquí m'estic morint de fam! 18 Aniré a trobar el meu pare i li diré: Pare, he pecat contra el cel i contra tu. 19 Ja no mereixo que em diguin fill teu; tracta'm com un dels teus jornalers." 20 I se n'anà a trobar el seu pare.
»Encara era lluny, que el seu pare el veié i es commogué, corregué a tirar-se-li al coll i el besà. 21 El fill li digué:
»--Pare, he pecat contra el cel i contra tu. Ja no mereixo que em diguin fill teu.
22 »Però el pare digué als seus criats:
»--De pressa, porteu el vestit millor i poseu-l'hi, poseu-li també l'anell i les sandàlies, 23 porteu el vedell gras i mateu-lo, mengem i celebrem-ho, 24 perquè aquest fill meu era mort i ha tornat a la vida, estava perdut i l'hem retrobat.
»I es posaren a celebrar-ho.
25 »Mentrestant, el fill gran era al camp. Quan, de tornada, s'acostava a la casa, va sentir músiques i balls 26 i cridà un dels criats per preguntar-li què era allò. 27 Ell li digué:
»--El teu germà ha tornat. El teu pare l'ha retrobat en bona salut i ha fet matar el vedell gras.
28 »El germà gran s'indignà i no volia entrar. Llavors el seu pare va sortir i el pregava. 29 Però ell li respongué:
»--Fa molts anys que et serveixo sense desobeir mai ni un de sol dels teus manaments, i tu encara no m'has donat un cabrit per a fer festa amb els meus amics. 30 En canvi, quan ha tornat aquest fill teu després de consumir els teus béns amb prostitutes, has fet matar el vedell gras.
31 »El pare li contestà:
Paraula de Déu.

EL GEST MÉS ESCANDALÓS
El gest més provocatiu i escandalós de Jesús fou la seva manera d'acollir amb simpatia especial a pecadors i pecadores, exclosos pels dirigents religiosos i marcats socialment per la conducta al marge de la Llei. El que més irritava era el costum de menjar amistosament amb ells.
Sovint, oblidem que Jesús creà una situació sorprenent en la societat del seu temps. Els pecadors no fugen d'ell. Per contra, es senten atrets per sa persona i son missatge. Lluc ens diu que “els pecadors i publicans solien apropar-se a Jesús per escoltar-lo”. Sembla que troben en ell una acollida i comprensió que no troben enlloc.
Mentre, els sectors fariseus i els doctors de la Llei, els homes de més gran prestigi moral i religiós davant el poble, només saben criticar escandalitzats el comportament de Jesús: “Aquest home acull els pecadors i menja amb ells”. ¿Com pot un home de Déu menjar a la mateixa taula amb aquells gent pecadora i indesitjable?
Jesús no fa cas de les crítiques. Sabia que Déu no és el Jutge sever i rigurós del qual parlaven amb tanta seguretat aquells mestres que s'asseien als primers llocs a les sinagogues. Ell coneix el cor del Pare. Déu entén els pecadors; ofereix el seu perdó a tots; no exclou ningú, ho perdona tot. Ningú ha d'enfosquir i desfigurar el seu perdó insondable i gratuït.
Per això, Jesús els ofereix la seva comprensió i amistat. Aquelles prostitutes i recaudadors es senten acollits per Déu. És el primer. Fora por. Poden seure a taula, poden beure vi i cantar càntics devora Jesús. La seva acollida els guareix per dintre. Els allibera de la vergonya i la humiliació. Els retorna l'alegria de viure.
Jesús els acull tal com són, sense exigir res a canvi. Els contagia la seva pau i la seva confiança en Déu, sense saber si respondran, canviant de conducta. Els fa confiar totalment en la misericòrdia de Déu que els espera braços oberts, com un pare bo que corre a l'encontre del fill perdut.
La primera tasca d'una Església fidel a Jesús no és condemnar els pecadors sinó comprendre'ls i acollir-los amistosament. Vaig comprovar a Roma que, sempre que el Papa Francesc insistia en que Déu perdona sempre, ho perdona tot, perdona a tots... la gent aplaudeix amb entusiasme. Segurament és el que molta gent de fe petita i vacil.lant necessita escoltar avui amb claretat de l'Església.







  1. En arribar al terme de la nostra vida, tota persona humana, també nosaltres, ens trobarem cara a cara amb Déu.
    Com ens imaginem aquesta trobada? Quina imatge ens hem fet de Déu?
    No oblidem que, aquesta imatge, condicionarà la nostra fe i tota la nostra vida. No viu igual aquell que pensa que Déu és un jutge implacable, que aquell que creu que és un pare que ens estima.El primer, només es mourà per por. L'altre en canvi, s'esforçarà per ser fidel, com a resposta a l'estimació que Déu li té.
    I aquesta imatge de Déu també condicionarà tota la nostra conducta envers els altres. Aquell que considera Déu un jutge, té tendència a ser una persona dura i exigent. Qui el considera un pare bo, té molta més comprensió amb les persones que l'envolten.
    Qui té raó? Com és realment Déu?

    2. Nosaltres, a Déu, no l'hem vist mai. Però n'hi ha un que sap perfectament com és: aquest és Jesús, el Fill de Déu. I Ell, a l'evangeli d'avui, ens dóna un tret essencial del nostre Déu: és aquell que busca ovelles perdudes i que s'alegra quan les troba.
    És aquesta la imatge que tinc de Déu?
    Fixem-nos quina diferència hi ha entre la concepció de Déu dels antics i la que ens presenta Jesús.
    A la primera lectura, hem vist com Déu s'indigava amb el seu poble perquè li ha estat infidel. I és Moisés, amb el seu clam ple d'amor i de tendresa, qui aconsegueix el perdó. És una imatge imperfecta de Déu.
    A l'evangeli, en canvi, no és així: és Déu mateix qui està preocupat per aquells que s'han allunyat, i és Ell mateix qui pren totes les iniciatives per recuperar-los.
    No és el jutge que condemna, ni l'amo que espera que li demanin clemència. Sinó que és aquell que està preocupat perquè ha perdut una cosa que li interessava molt, i farà tots els impossibles per aconseguir retrobar-la.

    3. Sempre sorprèn, quan llegim aquest evangeli, l'expressió, que en el cel hi haurà gran alegria per "un sol" pecador convertit. Nosaltres podríem pensar que l'èxit es donaria, si es convertissin "molts" Jesús, en canvi, només parla de la conversió "d'un sol" pecador.
    Això ens fa veure que cada un de nosaltres val immensament als seus ulls: som el seu "tresor".
    Val la pena que ens deixem impactar per aquestes imatges tan expressives de l'evangeli, perquè l'ovella perduda puc ser jo, pots ser tu, podem ser qualsevol de nosaltres.
    Això ens hauria de fer reflexionar. Quan prenem consciència d'haver caigut, hauríem d'estar convençuts que, si ens convertim, hi haurà gran alegria al cel, aquesta immensa alegria que ens parla l'evangeli.
    Hi pensem en això?

    4. Sens dubte que tots som pecadors. Però, com deia un sant baró: "Sóc una calamitat; però una calamitat molt estimada de Déu". Tots nosaltres som ovelles perdudes, monedes que Déu cerca escombrant fins el darrer racó de la casa.
    I ho fa perquè ens estima, perquè ens vol al seu costat. Perquè sap que és l'únic lloc on nosaltres hi trobarem la pau, l'esperança i l'estimació que tant necessitem.
    Per això, quan ens convertim, no sols hi ha alegria al cel: també n'hi ha, i molt gran, al nostre cor. Només podem ser feliços prop del Senyor. Una alegria que regenera i transforma la nostra vida. Ho hem vist en sant Pau, que, de gran pecador es va transformar en el més gran apòstol de Jesucrist.
    Tant de bo que la nostra resposta siguin aquells sentiments de penediment que expressava el Salm que hem escoltat: "Compadiu-vos de mi, Déu meu, vós que estimeu tant". "Vós que sou tan bo, esborreu les meves faltes". "Déu meu, creeu en mi un cor ben pur".

    Aquest Salm 50 del salteri, l'hauríem de llegir sovint. Ens faria bé.
    Reflexionem-hi.
EL  DÉU  DELS  PERDUTS

va a cercar la perduda fins que la troba
Jesús cercava la ”conversió” de tot el poble d'Israel. No hi ha dupte. Idò, ¿per què perdia el temps acollint prostitutes i recaudadors, gent indesitjable i pecadora? ¿ Per què es despreocupava dels que vivien en el marc de l'Aliança i es dedicava tant a un petit grup de perduts i perdudes?
Jesús respon amb unes paràboles. Volia ficar dins el cor de tots el que porta dintre. Els “perduts” pertanyen a Déu. Ell els cerca amb passió i, quan els retroba, la seva alegria és incontenible. Tots tindriem que alegrar-nos amb ell.
A una paràbola parla d'un “pastor insensat” que ha perdut una ovella. Encara que perduda, aquella ovella és seva. Per això, no dubta en sortir a cercar-la, abandona en “el camp” la resta del ramat. Quan la troba, la seva alegria és indescriptible. “Se la carrega a les espatlles” en un gest de tendresa i afecte, i la porta a casa. Quan arriba, convida els amics a compartir l'alegria. “He trobat l'ovella que havia perdut”
No s'ho poden creure. ¿No és follia arriscar la sort de tot el ramat? ¿O una ovella val més que les noranta nou? ¿Pot aquest pastor insensat se metàfora de Déu? ¿Serà veritat que Déu no rebutja els “perduts”, sinó que els cerca amb passió? ¿Serà cert que el Pare no dóna ningú per perdut?
La paràbola explica per què Jesús cerca trobar-se amb pecadors i prostitutes. La seva actuació amb les “ovelles perdudes” d'Israel dóna a pensar. ¿On es mouen avui els pastors cridats a actuar com Jesús? ¿Dins la pleta o prop de les ovelles allunyades? ¿Quants es dediquen a escoltar els “perduts”, oferir-lis l'amistat de Déu i acompanyar-los al possible retorn al Pare?
Nosaltres som més “sensats” que Jesús. Per a nosaltres, primer és cuidar i defensar els cristians. Després, cridar des de lluny a tota la gent perduda que viu al marge de la moral que prediquem. Aleshores però, ¿com podran creure que Déu no els està condemnant des de lluny sinó cercant des de prop?



ENTRAR A LA FESTA
I no volia entrar.
Un títol desencertat ha desenfocat el relat d'aquesta bella paràbola mal titulada del “fill pròdig”. En realitat, es tracta de la paràbola del pare bo que vol assolir una vertadera llar i no pot. O perquè el fill petit se'n va d'aventura. O perquè le major no vol entrar a la festa i rebre el seu germà. Aquesta és la història dels homes. La tragèdia d'una llar que no es pot construir.
Sempre solem parar atenció a la figura del fill menor. Tanmateix, en la dinàmica del pensament de Jesús és la conducta del fill major la que ens ha d'interpel·lar
La paràbola ens descriu un gran contrast. Al final del relat, el pecador que s'havia allunyat de casa, celebra una gran festa amb el pare. Per contra, el fill major, l'home recte i observant que mai ha partit de casa i mai ha desobeït una orde del pare, roman fora sense participar a la festa.
L'ensenyança de Jesús és desconcertant. Decisiu per entrar a la festa final és saber reconéixer nostres equivocacions, creure en l'amor d'un Pare i saber estimar i perdonar als germans.
I aquesta és la tragèdia del germà major. Tot ho fa bé. No s'allunya de casa. Sap complir totes les ordes del pare. Però no sap estimar. No sap entendre l'amor de son pare. No sap comprendre i estimar el germà. S'incapacita a ell mateix per celebrar la festa fraterna.
Un home pot endinsar-se per camins de pecat, sentit l'esclavitud del mal, viure l'experiència del buit, i descobrir la necessitat d'una vida nova, diferent i millor, sempre possible pel perdó gratuït de Déu. I, encara que sembli paradòxic, es pot viure una vida rutínària de pràctica i observança religiosa, sense vertadera fe en Déu Pare i sense amor fraternal als germans.
Això és clar. Només entrarà a la festa final qui comprengui que Déu és Pare de tots i sàpiga acollir, comprendre i perdonar els seus gerrmans. Aquest és el missatge de Jesús.




SANEJAR EL PROFUND
Estava mort i ha tornat viu.
Quan es parla del cristianisme sempre se sol pensar en una religió que s'ofereix per salvar del pecat, és a dir, d'un mal moral. S'oblida que els evangelis presenten a Jesús que perdona i allibera les persones d'un mal més complexe i profund que els impedeix viure de manera humana. Des d'aquesta clau estan escrits el relats d'expulsions d'esperits malignes.
No és estrany que teòlegs moderns es demanin: ¿És la fe només estímul i gràcia per vèncer al pecat o podem trobar en ella una força capaç de guarir-nos d'aquest mal que a voltes bloqueja des del “pregon” a la persona? ¿pot la fe sanejar les nostres pulsions, zones fosques, ferides i pors, angoixes i bloquejos? Aquest és el plantejament de Simone Pacot en el llibre: L’évangélisation des profondeurs (Ed. Du Cerf, París 1998).
No vol dir ignorar o suplir l'acció de psicoteràpia, necessària i indispensable en molts casos. Les lleis de l'esperit no van contra les lleis de la psicologia. Més tost les assumeixen i superen. La força guaridora de la fe en Déu està en que pot arrelar la persona en les gran lleis de la vida que no podem transgredir sense romandre ferits o frustrats. La principal contribució de la fe es pot resumir en dues aportacions.
L'esser humà necessita amor: La persona que no es sent estimada no pot viure de manera sana. La fe ofereix aquesta seguretat essencial: “Tu ets estimar de manera única i incondicional, ja que has estat creat només per amor”. És la primera llei de vida. Sigui quin sigui el teu passat, Déu acull amb tendresa la teva fragilitat, les teves frustracions, buits i ferides. Pots confiar-te a Ell sense por a ser jutjat, rebutjat o avergonyit. Déu t'estma
L'esser humà necessita viure en la veritat. És la segona llei de vida. El que viu en la confusió, la mentida o la fuita d'ell mateix no pot créixer com a persona. Saber-se estimat per Déu ajuda al creient a acceptar-se a ell mateix amb llums i ombres, deixar-se il·luminar fins al fons, posar en orde la pròpia vida i esforçar-se per caminar en la veritat.
La Paràbola del “Pare bondadós” no és només una invitació a creure en el perdó immens de Déu. És, endemés, una crida a veure en aquest perdó una força capaç d'alliberar-nos de deterior moral i físic, de la confusió, del fracàs i de sense-sentit. “Aquest fill més que ja donàvem per mort, ha tornat viu, ja el donàvem per perdut i l'hem retrobat”.




CAMINS
Aquest fill meu estava mort i ha tornat viu.
Són cada cop més les persones que, havent abandonat la pràctica religiosa tradicional, senten tanmateix nostàlgia de Déu. Quelcom des dels fons del seu esser els convida a cercar el Misteri últim de la vida.
Desitjarien trobar-se amb un Déu Amic, vertadera font de vida i alegria. Però, ¿on trobar signes de la seva presència? ¿Quins camins seguir per a iniciar la seva recerca? ¿Quina novetat introduir en una vida superficial tan allunyada de qualsevol experiència religiosa?
El primer camí pot ser la natura. Malgrat el estralls que s'han comès contra ella, l'home por albirar encara en el cosmos el Creador. Aquest Univers que ens envolta, escenari fascinant on es reflexen mil formes de bellesa, força i misteri de la vida, pot ser una invitació callada per a orientar el cor cap aquell que és l'origen de tot esser. L'arribada de la tardor amb tots els colors de nostàlgia i convidada al recolliment, ¿no serà presència humil del Misteri insondable?
Un altre camí pot ser l'experiència estètica. Fruir de la bellesa artística convida i remet cap a la bllesa absoluta i glòria de Déu. Enmig d'una vida agitada i dispersa que impedeix escoltar els nostres desitjos i aspiracions més nobles, ¿no pot ser el goig musical una experiència que creï en nosaltres un espai interior i comenci un moviment regenerador i una actitud més oberta cap al Misteri de Déu?
Un altre camí és, sens dubte, l'encotre amorós entre persones. L'amistat entranyable, el disfrut íntim de l'amor, el perdó mutu, la confiança compartida són experiències que ens fan assaborir l'existència d'una manera més pregona, ens alliberen de l'inseguretat, la soledat i la tristesa, i ens conviden a albirar la tendresa i acollida incondicional de Déu. ¿No poden uns esposos fruir els seus encontres amorosos presentint la plenitud insondable de qui sols és Amor?
Pels cristians, el primer camí és Jesucrist. Molts que s'han allunyat de l'Església poden trobar el camí en conéixer millor Jesús, llegir sense prejudicis el seu missatge, deixar-se guanyar pel seu esperit i sintonitzar amb son estil de viure i descobrir el vertader rostre de Déu.
La paràbola del fill pròdig ens recorda que tots vivim massa oblidats de Déu, espatllant nostra vida de moltes maneres, lluny d'aquell que pot introduir una alegria nova en nostra existència. Però Dés és aquí, en l'interior mateix de la vida, ens espera i ens cerca.
Més encara. Déu es deixa trobar fins i tot per aquells que no s'interessen per ell. Recordem aquelles paraules sorprenent del profeta Isaïes. Així diu el Senyor: “Jo m'he deixat encontrar de qui no preguntava per mi; m'he deixat trobar de qui no em cercava. Vaig dir: Aquí som, aquí som”.



AMOR INCONDICIONAL
El seu pare el veié i es commogué.
La “Psicologia humanista” fa esforços extraordinaris per a ajudar a les persones a créixer i realitzar-se de manera més plena i creativa.
Psicòlegs com A.H. Maslow, C. Rogers, H.S. Sullivan, G. Alport.. marquen els camins que l'home o la dona han de recórrer si volen viure una vida més sana i feliç.
Els seus estudis, quasi tots, parlen d'una actitud bàsica perquè la persona camini cap a la seva relització: l'auto-acceptació.
Saber-se acceptar i estimar a un mateix amb valors i limitacions. Ser el millor amic d'un mateix.
Menysprear-nos o afligir-nos sense pietat no serveix de res. La guerra amb un mateix és font de divisió interna i malaltíssa. Només el que s'estima a ell mateix pot créixer de manera segura i sana.
Per això convida a destruir en nosaltres els sentiments de culpa, allunyar “el fantasma de la culpabilitat”, guarir les ferides que ens han fet els nostres errors i males accions.
Tanmateix, la tasca no és fàcil. No basta desculpabilitzar-nos amb tècniques hàbils. L'home necessita sentir-se perdonat.
Els mateixos científics afirmen que per recobrar l'auto-estima, necessitem ser i sentir-nos estimats incondicionalment. Només quan una persona se sent estimada per ella mateixa i no pels seus èxits i triumfs, és capaç d'estimar-se com és i créixer de manera sana.
Els que ens diem cristians pot ser no valorem degudament “l'amor incondicional de Déu” i la força que conté per un desenvolupament vertader i humà de la persona.
Oblidem que Déu no ens estima perquè nostra vida és recta i santa, sinó perquè ens sent com els seus fills. No ens estima perquè som bons nosaltres sinó perquè Ell és bo.
Això, tal volta, pot semblar una diferència subtil i, tanmateix, canvia totalment l'actitud del creient i és quelcom essencial en l'experiència del vertader cristià.
La Paràbola del Pare que abraça el fill sense parar esment del pecat ni imposar cap condició, ens convida a creure més que mai, i sempre, que podem comptar amb el perdó incondicional de Déu.
Aquest perdó real de Déu ens allibera de records que ens humilien i de sentiments de culpa que ens deprimeixen. Aquest perdó ens fa créixer de manera sana malgrat els nostres errors i misèries.
NO ESTÀ TOT PERDUT
He trobat l'ovella que havia perdut.
Bo de fer és, en la vida, tenir la sensació d'estar perdut. Prest o tard, el desencant, el fracàs, la decepció poden entrar en el fons del cor. Quants homes i dones, joves o adults, es senten acabats, sense cap il·lusió. Perduts. Tot sols. ¡
Molts secretament se senten rosegats pel propi pecat. Amb la sensació d'haver comès moltes equivocacions i haver gastat les energies de la vida al servei d'ideals molt roïns.
Diu Edit Piaf en son testament, que hi ha moments en els quals cal esser sincer amb un mateix i llavors “es pregunta si no s'ha viscut per res”.
Els creients no tindríem que oblidar mai que, per molt perduts que ens trobem, per molt fracassats que ens sentim, per molt culpables que ens vegem, “sempre hi ha sortida”. Quan ens trobem perduts, una cosa és segura: Dés ens cerca.
Aquesta és la bona nova de Jesús. Déu és qui cerca precisament els perduts. Com el pastor que corre darrera l'ovella perduda. Déu és el Déu dels perduts, dels fracassats, dels “acabats”, els que ja no troben sortida en la vida, els que “no tenen solució”
Encara que sembli paradoxal, precisament, quan ens veiem pobres i perduts és quan més a prop pot estar nostra salvació.
Pot ser el moment de trobar-nos amb aquest Déu que camina darrera els homes perduts. Tal volta necessitem més silenci. Només en el silenci podrem trobar-nos amb Déu, plorar nostra vida i renéixer de bell nou.
Sense silenci ningú pot sentir l'ànima(J. M. Ballarin). Vivim en una societat que no afavoreix el silenci. El renou, l'agitació, les presses ens atordeixen.
Però no estem perduts. Comencem a tenir set de silenci. Tal volta mai l'havíem apreciat tant, i disposats a cercar-lo.
Però un creient no cerca el silenci. Cerca Déu, aquest Déu “amic dels pecadors”, l'únic capaç d'encendre de nou nostra vida i recrear nostra existència.
Els homes necessitem ser perdonats. I no ens sentim salvats sinó quan ens sentim reconciliats en el més pregon del nostre esser.
F. Mauriac, descobrí el Déu del perdó: “Me sembla que el que jo he, si no comprès, sí al manco sentit, és que l'amor és infinitament lliure, i que és misericòrdia... Enfront el barem de pecats, enfront les tarifes fixades amb minuciositat farisaica, ressonaven dins mi les cinc paraules que, a l'evangeli, basten per escombrar totes les misèries i totes les vergonyes d'una pobre vida: Els teus pecats et són perdonats”.


CÓMO IMAGINA JESÚS A DÉU
Un Pare tenia dos fills...
Jesús no volia que la gent de Galilea sentissin a Déu com un rei, senyor o jutge. Ell l'experimenta com un pare bo. A la paràbola del pare i dos fills els vol mostrar com imaginava ell a Déu.
Déu és com un pare que no pensa en la pròpia herència. Respecta les decisions dels seus fills. No s'ofèn qun un d'ells el dóna per “mort” i la demana la part de l'herència.
El veu partir de casa amb tristesa, però mai l'oblida. Aquell fill sempre podrà tornar a casa sense cap por. Quan un dia el veu venir famolenc i humiliat, el pare es commou, perd el control i corre a l'encontre del seu fill.
Oblida la dignitat de “senyor” de la família, i l'abraça i besa efusiu com una mare. Atura la seva confessió per estalviar-li humiliacions. Ja ha sofert prou. No necessita explicacions per a acollir-lo com a fill.
No dóna cap càstig. No exigeig ritual de purificació. Ni tan sols sembla sentir la necessitat de manifestar el perdó. No cal. Mai ha deixat d'estimar-lo. Sempre ha cercat la seva felicitat.
Ell mateix es preocupa de que el fill es trobi bé. Li regala l'anell de la casa i el millr vestit. Ofereix una festa a tot el poble. Hi haurà banquet, música i ball. El fill ha de conéixer al costat del pare la festa bona de la vida, no la diversió falsa que cercava entre prostitutes paganes.
Així sentia Jesús a Déu i així ho repetiria avui també als oblidats d'ell, se sentin lluny o comencin a veure's “perduts” enmig de la vida.
Qualsevol teologia, predicació o catequesi que oblidi aquesta paràbola central de Jesús i impedeixi experimentar a Déu com a Pare repectuós i bo, que acull els seus fill perduts oferint perdó gratuït i incondicional, no prové de Jesús ni transmet la seva Bona Nova de Déu.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada