CLASSISME
Hi
havia un home ric... i un pobre anomenat Llàtzer.
Jesús
veu amb lucidesa que un obstacle greu perquè es doni entre
el homes una vertadera fraternitat és l'afany de
possessió que s'apodera de l'home.
La
paràbola del pobre Llàtzer i del ric sense entranyes és
tal volta la que més dramàticament ens descriu la tragèdia
amarga que es repeteix de generació en generació en la
història de la humanitat.
Per
a l'home que no coneix la necessitat, la vida és una
festa gojosa, un esplèndid banquet. Sembla com si la
seguretat econòmica pogués oferir tot el que es necessita:
benestar, poder, tranquil·litat, felicitat.
I,
tanmateix, precisament aqueixa seguretat i fruir alegre
dels seus bens és el que deshumanitza profundament el ric
i el fa cec, superficial i inconscientment cruel. Mentre
Llàtzer s'enfonsa en la misèria i experimenta la
indigència humana, el ric viu enganyat en un món
privilegiat de riquesa i poder, oblidat de la seva condició
d'home i germà.
Aquesta
ceguesa cruel és el risc que amenaça sempre a qui
viu sense preocupacions ni cuites econòmiques. No veu els
necessitats. No és capaç de comprendre les angoixes, les
pors, la impotència. No entén que són germans.
Així,
aquest home, preocupat només per gaudir tranquil·lament de
la vida, crea amb son egoisme quasi inconscient, ruptura i
violència. Obre un abisme entre els homes, provoca un
classisme insalvable.
La
paràbola del ric i del pobre és verament significativa.
Ambdós es troben cada dia, però viuen absolutament
allunyats un de l'altre. I és el ric el que crea aqueixa
separació i distància inhumanes. L'abisme que el separa més
allà de la mort no és més que la continuïtat de la
tràgica divisió volguda pel ric en aqueixa terra.
El
pensament de Jesús és clar. El classisme que crea el ric
i l'aïllament en el qual es tanca, l'allunyen per a
sempre de la fraternitat humana. Mai se trobaran amb el
Pare aquells que han estat incapaços de descobrir la
responsabilitat devant els germans submisos en la
necessitat.
És
bo que ens demanem si no som tots “classistes”,
preocupats cadascú per defensar de manera egoista el seu petit
món de felicitat, cecs i sords devant les necessitats
dels que són manco privilegiats que nosaltres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada