Cap
criat no pot servir dos senyors, perquè, si estima l'un, avorrirà
l'altre, i si fa cas de l'un, no en farà de l'altre. No podeu servir
alhora Déu i el diner.
EVANGELI
No
podeu servir a Déu i a les riqueses.
+
Lectura
del sant evangeli segons sant Lluc 16,1-13
1
Jesús deia també als seus deixebles:
--Un
home ric tenia un administrador, que va ser acusat de malversar els
seus béns. 2 Ell el cridà i li digué:
»--Què
és això que sento a dir de tu? Dóna'm comptes de la teva
administració, perquè d'ara endavant ja no podràs administrar els
meus béns.
3
»L'administrador va pensar: "Què faré, ara que el meu
amo em treu de la feina? Cavar, no m'hi veig amb forces; captar, em
fa vergonya. 4 Ja sé què faré per a
trobar gent que em rebi a casa seva quan perdi l'administració."
5
»Llavors va cridar un per un els qui tenien deutes amb el seu
amo. Al primer li digué:
»--Quant
deus al meu amo?
6
»Li respongué:
»--Cent
gerres d'oli.
»Ell
li digué:
»--Aquí
tens el teu rebut. Seu i ara mateix escriu-ne un que digui cinquanta.
7
»A un altre li digué:
»--I
tu, quant deus?
»Li
respongué:
»--Cent
sacs de blat.
»Ell
li diu:
»--Aquí
tens el teu rebut. Escriu-ne un que digui vuitanta.
8
I el Senyor va lloar l'administrador del diner, que és
enganyós, perquè havia actuat amb astúcia:
--Els
homes d'aquest món, en els tractes entre ells, són més astuts que
els fills de la llum. 9 I jo us dic:
Guanyeu-vos amics a costa del diner, que és enganyós, perquè, quan
tot s'hagi acabat, us rebin a les estances eternes. 10
Qui mereix la confiança en una cosa molt petita, també la
mereix en una de gran, i qui enganya en les coses petites, també
enganya en les grans. 11 Per tant, si no
heu merescut la confiança en l'administració del diner, que és
enganyós, ¿qui us confiarà els béns veritables? 12
I si no heu merescut la confiança en les coses que són d'un
altre, ¿qui us donarà allò que us pertany? 13
Cap criat no pot servir dos senyors, perquè, si estima l'un,
avorrirà l'altre, i si fa cas de l'un, no en farà de l'altre. No
podeu servir alhora Déu i el diner.
Paraula
de Déu.
DINERS
La
societat que Jesús va conéixer era molt diferent a la
nostra. Només les famílies poderoses de Jerusalem i els
grans terratinents de Tiberíades podien acumular monedes
d'or i polata. Els camperols només podien fer-se amb
qualque moneda de bronze o coure, de poc valor. Molts
vivien sense diners, canviant-se productes de subsistència.
En
aqueixa societat, Jesús parla dels diners amb freqüència
sorprenent. Sense terres ni treball fix, la seva vida
itinerant de Profeta dedicat a la causa de Déu li permet
parlar amb tota llibertat. A banda, el seu amor als
pobres, la seva passió per la justícia
de Déu l'urgeixen a defensar sempre els més exclosos.
Parla
dels diners amb un llenguatge molt personal. Diu
espontàniament “diner injust” o “riqueses
injustes”. Sembla no conéixer “diners nets”.
La riquesa d'aquells poderosos és injusta perquè ha estat
amassada de manera injusta i perquè la gaudeixen sense
compartir-la amb els pobres i famolencs.
¿Què
poden fer els que posseeixen aquestes riqueses injustes?
Lluc ha conservat unes curioses paraules de Jesús. Malgrat
la frase pugui semblar obscura per concisió, el contingut
no ha de tombar en l'oblit: “Jo
us dic: Guanyeu-vos amics a costa de la riquesa enganyosa
perquè quan desaparegui trobeu qui us rebi eternament a
casa seva”.
Jesús
diu als rics: “Useu
vostra riquesa injusta en ajudar als pobres; guanyeu-vos
l'amistat compartint amb ells els vostres bens. Ells seran
els vostres amics i, quan a l'hora de la mort els
diners ja no serveixen per res, ells us acolliran a la
casa del Pare”.
Dit amb altres paraules:
“Guanyeu-vos amics amb les riqueses injustes”.
Les
seves paraules no foren ben acollides. Lluc ens diu que
“estaven
escoltant aquestes coses uns fariseus, que estimen les
riqueses, i es burlaven d'ell”.
No entenen el missatge de Jesús. No els interessa sentir
parlar de diners. A ells els preopcupa conéixer i complir
fidelment la llei. La riquesa la consideren com a signe de
que Déu beneeix la seva vida.
Encara
que reforçada per una tradició bíblica, aquesta visió de
la riquesa com a signe de benedicció no és evangèlica.
Cal dir-ho ben alt perquè hi ha persones riques que de
manera espontània pensen que el seu èxit econòmic i
prosperitat és signe de que Déu beneeix la seva vida.
Un
seguidor de Jesús no pot fer qualsevol cosa amb els
diners; hi ha una manera de guanyar diners, de gastar-los
i de disfrutar-los que és injusta ja que oblida els més
pobres.
- Jesús, al final de l'evangeli que acabem d'escoltar, ens ha dit aquestes paraules: "Ningú no pot servir dos amos". És una afirmació molt assenyada que ens ha de fer reflexionar.Nosaltres, per tenir pau, per viure amb esperança, per ser cristians de debó, necessitem unitat interior. Qui té el cor i els pensaments dividits, no progressa, no viu feliç.Tots portem dins una energia interior que hem de saber canalitzar vers una mateixa direcció, ,si no volem acabar destruint-nos a nosaltres mateixos. Perquè només hi ha una felicitat i una veritat: la que porta cap a Déu.
Per tant, la gran pregunta que ens planteja l'evangeli d'avui és: Quina orientació pren la meva vida?
2. Jesús completa la seva pregunta amb aquestes paraules: "No podem ser servidors de Déu i de les riqueses". Són dues coses incompatibles.
Evidentment, tots nosaltres tenim riqueses, és a dir, diners, qualitats, temps, influències... Tot això són "riqueses" que hem rebut del Senyor i que hem de saber utilitzar degudament.Però, de vegades, som incoherents.Les persones que tenen com objectiu de la seva vida viure bé, passar-s'ho bé, saben perfectament com han d'utilitzar tots els seus recursos per aconseguir aquesta finalitat.Totes les seves energies, tot el seu temps, totes les seves qualitats s'orienten a guanyar diners o, com diuen, "a gaudir de la vida". Encara que aquesta actitud porti sempre a una buidor de cor, a una vida estèril, que no produeix autèntica felicitat.Però, almenys, són coherents: utilitzem tots els seus recursos peer aconseguir l'objectiu que consideren prioritari en la seva vida.
3. Nosaltres, en canvi, diem que volem ser fidels al Senyor que ens crida a estimar-lo i a estimar els altres i que ens crida també a anar construint un món més d'acord amb el seu pla.Volem això perquè estem segurs que aquesta orientació de la vida és l'única que té sentit, que omple el cor i que ens porta cap a Déu, que és la font de l'autèntica felicitat. N'estem plenament convençuts d'això.
Però, llavors, la pregunta que ens podem fer és si som coherents amb aquest plantejament. És a dir, què en faig del meu temps, de les meves qualitats, dels meus diners? Em serveixen realment per acostar-me cap a Déu?
Cal reconèixer amb humilitat que sovint donem la impressió que l'objectiu de la nostra vida sigui el mateix que tenen els "homes del món", per dir-ho en frase evangèlica.No som coherents. Diem que volem ser "servidors de Déu", però de fet, en la pràctica, som més aviat "servidors de les riqueses". Potser per això no acabem de trobar la pau interior: tenim el cor dividit.
4. Recordem, per acabar, aquella frase enigmàtica que ens diu Jesús: "Guanyeu-vos amics a costa de la riquesa enganyosa, perquè quan desaparegui, trobeu qui us rebi eternament a casa seva".
Semblen paraules enigmàtiques, però és molt clar el que el Senyor ens vol dir. Aquell administrador, que l'únic que li interessava era viure bé, va fer servir els diners per assegurar-se la vida.Nosaltres, que el que ens interessa és l'amor i la vida de Déu, hem d'utilitzar les nostres riqueses per guanyar-nos l'amistatdels amics del Senyor. I aquests són, especialment, les persones necessitades, sigui d'ajut econòmic, de companyia o d'afecte.Si dediquem el nostre temps, les nostre energies, els nostres recursos econòmics, als qui ho necessiten, llavors "Déu ens rebrà eternament a casa seva". Altrament, quedaríem fora.A la llum de la Paraula de Déu que hem escoltat, tal vegada fora bo que sabéssim buscar algun moment de serenor, de silenci interior - perquè llavors se sent amb més claredat la veu de Jesús- i li preguntéssim que opina de la meva coherència.I escoltem la seva resposta sense por. Les seves paraules no són mai portadores de tristesa, ni de desànim. Sinó de pau i d'esperança.
Reflexionem-hi.
CRISTIANISME
IMPOSSIBLE
No
podeu servir a Déu i als diners.
Jesús
era ja gran quan Antipas posà en circulació monedes
acunyades a Tiberìades. Sens dubte, la monetització
suposava un progrés en el desenvolupament de Galilea, però
no assolí promoure una societat més justa i equitativa.
Fou al revés.
Els
rics de les ciutats podien operar millor en els negocis.
La monetització els permetia “atresorar” monedes
d'or i plata que els proporcionaven seguretat, honor i
poder. Per això anomenaven aqueix tresor “mammon”,
diner “que dóna seguretat”
Mentre,
els camparols ni tan sols podien fer-se amb unes poques
monedes de coure o bronze, de poc valor. Impensable era
atresorar “mammon” a un poblet. Prou hi havia en
subsistir i entre ells intercanviar petits productes.
Com
passa sempre, el progrés dóna més poder als rics i
enfonsa un poc més els pobres. Així no era possible
acollir el regne de Déu i sa justícia. Jesús no calla:
“Cap servent pot servir a dos amos ja que es
dedicarà a un i oblidarà l'altre. No
podeu servir a Déu i a les riqueses”. Cal
escollir. No hi ha alternativa.
La
lògica de Jesús és aplastant. Si un viu subjugat pels
Diners, només pensarà en acumular bens, no podrà servir
aquest Déu que vol una vida més justa i digna per a
tots, començant pels últims.
Les
seves paraules sacsejaren la consciència dels que
escoltaven. Per a ser de Déu, no basta formar part del
poble elegit ni donar culte en el temple. És necessari
mantenir-se lliure davant el Diners i escoltar la seva
crida a treballar per un món més humà.
Qualque
cosa falla en el cristianisme dels països rics, quan
són capaços d'afanyar-se per assegurar i augmentar més i
més nostre benestar, i no sentir-nos interpel·lats pel
missatge de Jesús i el sofriment dels pobres del món.
Qualque cosa falla quan som capaços de viure l'impossible
el culte a Déu i el culte al Benestar.
Quelcom
important falla en l'Església quan, en lloc de cridar
amb la nostra paraula i nostra vida que no és possible
la fidelitat a Déu i el culte a la riquesa, contribuïm
a endormir les consciències i desenvolupar una religió
burguesa i tranquil·litzadora.
DESAFIAMENT
No
podeu servir a Déu i a les riqueses.
L'evangelista
Marc resumeix el missatge de Jesús quan diu que
“proclamava la Bona Nova de Déu” i
predicava: “El Regne de Déu és a prop.
Convertiu-vos i creieu en la Bona Nova”. Pocs
sospiten el desafiament i provocació que contenen aquestes
paraules, piedoses i inofensives en aparença.
Jesús
qüestiona la manera d'entendre la realitat que domina
avui en el món occidental. Nostra visió és estreta i
unidimensional. Per l'home modern, la realitat acaba on acaba
la curiositat de comprovar les coses. No hi ha res que no
poguem verificar (!) . Davant aquest “ateisme pràctic”
que configura la cultura moderna, Jesús parla de Déu.
Hi ha una dimensió que està més enllà del món visible
de nostra experiència ordinària; la realitat és més rica
i profunda que el que la ciència ens vol fer creure: hi
ha Déu.
Aquesta
Realitat que Jesús anomena Déu no és cosa tenebrosa per
l'esser humà. No és tampoc in ídol insaciable al qual
les religions s'esforcen per aplacar. Déu és una
“Bona Nova”, ja que l'únic que cerca és una
vida digna i feliç per a tots. És greu error de la
cultura moderna arrabassar de les consciències la fe en
aquest Déu, ja que és deixar l'esser humà sense la
força d'orientació i realització.
Oblidat
aquest Déu qe defensa la vida i la dignitat de tot
l'esser humà, comprès el més indefens i desgraciat,
Occident desenvolupa una idolatria cada cop més massiva i
decadent. Obsessionats pel culte als diners, al benestar, a
la satisfacció material o el poder, cada vegada estem més
cecs per a ser víctimes sacrificades en honor dels
nostres ídols. Els polítics més poderosos justifiquen de
manera vergonyosa l'egoisme d'Occident, i les Esglésies,
domesticades per la cultura del benestar, no tenen força
per a cridar i desvetllar les consciències.
La
crida de Jesús és més actual que mai. “No podeu
servir a Déu i als diners”. Cal
canviar nostra manera de veure la realitat. Cal centrar de
bell nou la història en aquest Déu que ens recorda la
dignitat de tot esser humà. Hem de transformar les
consciències i rebelar-nos front a l'indignitat d'aquesta
civilització. Al manco, que no comptin amb els que volem
seguir Jesús.
PROGRÉS
No
podeu servir a Déu i a les riqueses.
El
concepte de progrés, tan familiar per l'home modern, és
d'origen recent i nascuda de la voluntat d'emancipació i de
l'avanç de les ciències. En altres èpoques s'ha viscut
amb la idea d'estar anclats en un “etern retorn”
i amb enyorança en una “edat d'or” ja
passada.
Avui
tenim consciència de viure en constant progrés. Cada
generació edifica damunt el construït per les generacions
anteriors i millora el passat. Aquest progrés s'agafa com
quelcom inexorable. Res ni ningú podrà aturar-lo. La
Humanitat progressarà indefinidament cap a un futur sempre
millor.
Aquesta
idea d'un progrés irreversible és una creença que no pot
ser fonamentada científicament. És una espècie de “article
de fe” o “dogma modern” que s'accepta de
manera cega i sense sentit crític. De fet, els seus
defensors han utilitzat un llenguatge religiós. Es parla
d'una “mística del progrés”.
Tanmateix,
és evident que l'esser humà segueix essent lliure per
elegir entre el bé i el mal. Més encara, quant més poder
tinga, més capacitat tindrà per a fer el bé o el mal.
A banda, és evident que no en tot es progressa per al
bé. El benestar d'uns es construeix, sovint, sobre el
sofriment i l'opressió d'altres. Al progrés material no
respon de forma automàtica un progrés en solidaritat,
justícia i vida millor per a tots.
D'aquí
la necessitat de mantenir la lucidesa necessària i el
sentit crític. ¿De què serveix un desenvolupament material
indefinit, si ens fa més egoistes i insolidaris i atrofia
en nosaltres el sentit de justícia o la recerca de la
veritat? Paraules de Jesús: “¿Què
en trauria
l'home
de guanyar tot el món si perdia la vida?
¿Què
no donaria l'home a canvi de la seva vida?
(Mt
16, 26). Comentaristes contemporanis volen veure en aquestes
paraules una contestació penetrant de nostra “civilització
unidimensional”
que no desenvolupa el progrés de l'esser humà en totes
les dimensions ni crea solidaritat i comunió entre els
homes. Qualcú parafraseja així la dita evangèlica: “¿De
que serveix tenir-ho tot, si ja no és res?”
Lluc
ens recorda a l'evangeli la dita de Jesús: “No
podeu servir a Déu i a les riqueses”.
Els creients hem de criticar tot progrés orientat al major
benestar dels forts però aliè al sofriment dels dèbils.
No es pot servir a Déu, Pare de tots, i defensar tal
progrés.
DÉU
I LES RIQUESES
No
podeu servir a Déu i a ls riqueses.
Frase
prou coneguda. Cap exégeta dubta de l'autenticitat. Per
contra, és la sentència que reflexa millor l'actitud de
Jesús davant els diners. A banda, la claretat i
contundència amb que Jesús s'expressa exclou tot intent de
suavitzar el sentit: “No podeu servir a Déu
i a les riqueses”.
Avui
parlem molt de la crisi religiosa provocada pel racionalisme
contemporani, però oblidem que aqueix “allunyament”
de Déu té l'origen no en l'agnosticisme, sinó en el
poder seductor dels diners. Tanmateix, segons Jesús, el que
s'aferra als diners s'allunya de Déu.
Sempre
s'ha fet notar que, curiosament, l'evangeli no denuncia
tant l'origen immoral de les riqueses assolides de manera
injusta com quant els diners tenen el poder de
deshumanitzar la persona i separar-la del Déu viu.
Les
paraules de Jesús impacten a qui les escolta i l'oposen
front al senyoriu de Déu i l'esclavitud dels diners. No es
pot ser fidel a Déu i viure esclau dels diners. La
riquesa subjuga de manera irresistible. Quan l'individu entra
en la dinàmica de guanyar sempre més i viure sempre
millor, els diners acaben per substituir Déu i exigir
obediència absoluta. En aqueixa vida ja no regna el Déu
que demana amor i solidaritat, sinó els diners que només
miren el propi interés.
Els
exégetes han anlitzat amb rigor el text evangèlic. El
“diner” és designat amb el terme “mammón”,
que només surt quatre vegades en el Nou Testament i
sempre en boca de Jesús. Es tracta d'un terme que prové
de la rel aramea “aman” (confiar, recolzar) i vol
dir qualsevol riquesa en la qual l'individu recolza la seva
existència. El pensament de Jesús apareix amb clarfetat:
quan una persona fa del diner l'orientació fonamental de
sa vida, l'únic punt de referència i única meta,
l'obediència al Déu vertader es dilueix.
La
raó és senzilla. El cor de l'individu agafat pel diners
s'endureix. Tendeix a cercar només el propi interés, no
pensa en el sofriment i necessitat dels altres. En la seva
vida no hi ha lloc per l'amor desinteressat i la
solidaritat.
El
missatge evangèlic no ha perdut actualitat ja que
restitueix als “diners “ son vertader valor i
el caràcter humà. Avui també és un error fer dels
diners “l'absolut” de l'existència. ¿Quina
humanitat pot amagar-se en qui acapara més i més, i
oblida els que passen necessitat?
AMB
DINERS PERÒ SENSE FELICITAT
No
podeu servir a Déu i a les riqueses.
Per
aprendre a viure de manera nova, el més important no
és fer grans esforços per a canviar nostra vida. Decisiu
és desvetllar i gosar veure les coses tal com són,
donar-lis el vertader nom.
Sorprenent
és amb quina senzillesa Jesús desemmascara nostres
il·lusions i falsetats. Escoltem les seves paraules: “No
podeu servir a Déu i a les riqueses”.
Pensem
ingenuament que ens servim dels diners. Jesús parla de
que servim als diners. Pensem ser amos del nostre diner i
no veiem que és el diner nostre amo i senyor. Creiem
posseir les coses i no ens adonem que les coses ens
posseeixen.
La
nostra set de posseir i tenir sempre més neix de la
nostre ingenuïtat. Necessitem reafirmar-nos a nosaltres
mateixos, protegir-nos devant els altres, assegurar-nos el
futur. Però cometem una equivocació. Quantes més coses
posseïm i acumulem al nostre entorn, més augmenta nostra
inseguretat i nostra preocupació. Més difícil és
assegurar nostra felicitat.
Molt
senzill. Si depositem nostra felicitat en les coses, diners i
compte corrent i els entreguem el poder de fer-nos felices,
nostra felicitat risca cada vegada més. La font de nostra
felicitat ja no està en nosaltres sinó en aquestes coses
i aquests diners que hem de defensar i assegurar contra
tots i contra tot.
Però,
els homes i les dones s'estimen més fer diners i tenir
cada vegada més coses, en lloc de viure i ser feliços.
No volen veure que viure esclaus de tantes coses és el
que impedeix conéixer la felicitat i assaborir la vida.
Mentre,
s'agoten cercant l'últim model a adquirir o amb quin
article sofisticat ens “sorprendran”, i ni ells
mateixos se n'adonen de que s'empobreixen i incapaciten per
a fruir el bo, gran i bell que s'amaga en una vida
senzilla i modesta.
La
felicitat no és una cosa que s'abasti posseint coses sinó
quelcom que s'intueix i experimenta quan el nostre cor és
alliberat de lligams i esclavituds.
Massa
habituats a escoltar les paraules de Jesús, no volem
“entendre” que mentre “servim als
diners”, no ens obrim ni sabem el que és la
vida, l'amor i l'alegria.
NO
HI HA DOLOR ALIÉ
No
podeu servir a Déu i a les riqueses.
En
teoria entenem la radical incompatibilitat que Jesús
denuncia, quan crida: “No podeu servir a Déu i a
les riqueses”.
Sabem
que es pot viure esclau del benestar econòmic i escoltar
sincerament les exigències d'un Déu que és Pare
predilecte dels més pobres i ens crida a estar a prop
dels necessitats.
Però
no ens sentim massa interpel·lats. No creim que estem tan
esclavitzats pel diners sinó senzillament que ens preocupem
d'assegurar les necessitats més “normals”
avui en una família.
A
banda, no ens creim tampoc que la fe exigeixi una
constant i real solidaritat amb els més abandonats. ¿No és
suficient “donar qualque ajuda”
desiara?
Reaccions
devant les “catàstrofes”... ????
COMPROMIS
IMPOSSIBLE
No
podeu s ervir a Déu i a les riqueses.
El
missatge de Jesús ens obliga a un replantejament total de
la vida. El que escolta sincerament l'evangeli intueix que
es convidat a comprendre, de manera nova, el sentit últim
de tot i l'orientació decisiva de tots conducta.
És
difícil romandre indiferent devant la paraula de Jesús si
creiem en la possibilitat de ser més humans cada dia.
Difícil no sentir inquietud i un cert malestar en
escolrar paraules com les que avui ens recorda el text
evangèlic: “No podeu servir a Déu i a les
riqueses”.
I,
tanmateix, s'enten bé el pensament de Jesús. És
impossible ser fidel a un Déu que és Pare de tots els
homes i viure, al mateix temps, esclau dels diners i
del propi interés.
Només
hi ha una manera de viure com “fill”
de Déu, i és , viure realment com “germà”
dels altres. Per això, el que viu al servei dels bens,
diners i interessos, no pot preocupar-se dels seus germans
i no pot, per tant, ser fill de Déu.
Hi
ha una cosa que els cristians oblidem fàcilment. Ser
cristià exigeix canviar nostres criteris d'actuació i
canalitzar nostra vida per camins diferent als que ofereix
la societat actual.
Qui
agafa Jesús seriosament, sap que no pot organitzar sa
vida des del projecte egoista de posseir ilimitadament
sempre més i més, sinó que ha d'aprendre a compartir i
solidaritzar-se amb els més necessitats. L'home que viu
dominat per l'interés econòmic, malgrat visqui una vida
pietosa i recta, manca de l'essencial per a ser cristià:
rompre la servitud del “posseir” que lleva
la llibertat per a escoltar i respondre a les necessitats
dels més pobres.
No
hi ha altra alternativa. No és possible enganyar-se amb
allò de “pobre d'esperit” en el cor. Perquè
el que realment té ànima de pobre, no frueix
tanquil·lament dels seus bens mentre a la vora hi ha homes
necessitats del més elemental.
No
podem enganyar-nos creient que “els rics” sempre
són els altres. La situació de crisi econòmica deixa
molts sense feina i ens pot ajudar a revisar nostros
presuposts de vida, per a veure si no tenim que reduir-los
i solidaritzar-nos de manera més concreta. Bon “test”
per a descobrir si servim a Déu o a les riqueses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada