¿QUÈ
FER DAVANT EL DOLOR?
Qui
no porta la seva creu...
Prest
o tard, a tots ens toca sofrir. Una malaltia greu, un
accident inesperat, la mort d'un esser estimat, desgràcies i
esquinços de tota mena, ens obliguen a prendre postura
davant el sofriment. Alguns es rebel·len. És una actitud
explicable: protestar, sublevar-se davant el mal. Però,
aquesta reacció intensifica més el sofriment. La persona es
crispa i exaspera. És fàcil acabar en agotament i
desesperança.
Altres
es tanquen dins l'aïllament. Viuen replegats sobre el seu
dolor i es relacionen només amb les penes. No es deixen
consolar. No accepten cap alleujament. Per aquest camí es
poden auto-destruir.
Altres
adopten la postura de víctimes i viuen compatint-se d'ells
mateixos. Necessiten mostrar les seves penes a tothom: “Mireu
que ho som de desgraciat”. “Vegeu com em
maltracta la vida”. És una manera de manipular el
sofriment, que no ajudarà a la persona a madurar.
L'actitud
del creient és diferent. El cristià no estima el
sofriment, no el cerca, no el vol ni per ell ni pels
altres. Segueix les petjades de Jesús, lluita amb totes les
forces per arrabassar-lo del cor de l'existència. Però,
quan és inevitable, sap “portar la seva creu”
en comunió amb el Crucificat.
Aquesta
acceptació del sofriment no consisteix en doblegar-nos
davant el dolor perquè és més fort que nosaltres. Això
seria estoicisme o fatalisme, però no actitud
cristiana. No es tracta tampoc de cercar “explicacions”
artificioses considerant-lo com a càstig, prova o
purificació que Déu envia. Déu no és un “sàdic”
que ens vegi sofrir ni exigeix tampoc per satisfer son
honor o glòria.
El
cristià veu en el sofriment una experiència en la qual,
unit a Crist, pot viure la seva veritat més autèntica. El
sofriment és dolent, però per això, es converteix en
l'experiència més relista i pregona per a viure la
confiança radical en Déu i la comunkió amb els que
sofreixen.
Viscuda
així, la creu és el més oposat al pecat. ¿ Per què ?
Pecar és cercar egoísticament la pròpia felicitat
trencant amb Déu i els altres. “Portar la creu”
en comunió amb el Crucificat és exactament el contrari, ja
que és obrir-se confiadament al Pare i solidaritzar-se
amb els germans, precisament en l'absència de felicitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada