dimecres, 23 d’octubre del 2019

DIUMENGE XXX - DURANT L'ANY

DIUMENGE XXXº
(POWER-POINT)


Davant la situació de tensió global que ha creat la sentència, des de pregaria.cat animem a pregar pel nostre país. Les elevades penes de presó no ajuden a la convivència. Demanem que la resposta sigui sempre pacífica i que no sigui criminalitzada. En aquest sentit, condemnem tota violència vingui d'on vingui, d'actes vandàlics al carrer o de cossos policials. Que Déu pugui inspirar-nos les decisions per avançar en lloc de retrocedir, i que la noviolència pugui regir sempre tota reacció o reivindicació.
PREGUEM  PEL  PAÍS

30º diumenge Temps ordinari (C)

EVANGELI
El publicà tornà perdonat a casa seva. I el fariseu, no.
+ Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 18,9-14
Paràbola del fariseu i el publicà
9 A uns que es refiaven de ser justos i menyspreaven els altres, Jesús els proposà aquesta paràbola:
10 --Dos homes van pujar al temple a pregar: l'un era fariseu i l'altre publicà.
11 »El fariseu, dret, pregava així en el seu interior: "Déu meu, et dono gràcies perquè no sóc com els altres homes, lladres, injustos, adúlters, ni sóc tampoc com aquest publicà 12 Dejuno dos dies cada setmana i dono la desena part de tots els béns que adquireixo."
13 »Però el publicà, de lluny estant, no gosava ni aixecar els ulls al cel, sinó que es donava cops al pit, tot dient: "Déu meu, sigues-me propici, que sóc un pecador."
14 »Jo us dic que aquest va baixar perdonat a casa seva, i no l'altre; perquè tothom qui s'enalteix serà humiliat, però el qui s'humilia serà enaltit.
Paraula de Déu


LA POSTURA JUSTA
Sigueu-me propici, que som un pecador.
Segons Lluc, Jesús dirigeix la paràbola del fariseu i el publicà als que presumeixen de ser justs devant Déu i menyspreen els altres. Els dos protagonistes que pugen al temple a pregar representen dues actituds religioses contraposades i irreconciliables. Però, ¿ quina és la postura justa i encertada devant Déu? Aquesta és la qüestió.
El fariseu és un observant escrupolós de la llei i un practicant fidel de sa religió. Es sent segur en el Temple, Prega dempeus i amb el cap alt. La seva oració és la més bella: una pregària de lloança i acció de gràcies a Déu. Però no li dóna gràcies per la seva grandesa, la seva bondat o misericòrdia, sinó perquè ell mateix és bo i gran.
Tot d'una s'observa cosa falsa en aquesta pregària. Més que pregar, aquest home es mira a ell mateix. Se conta la seva pròpia història plena de mèrits. Necessita sentir-se en regla devant Déu i exhibir-se com a superior als altres.
Aquest home no sap que és pregar. No reconeix la grandesa misteriosa de Déu ni confessa la pròpia petitesa. Cercar Déu per a enumerar devant ell les nostres obres i menysprear els altres és estúpid. Darrera una pietat aparent s'amaga una oració “atea”. Aquest home no necessita Déu. No li demana res. Se basta ell mateix.
L'oració del publicà és molt diferent. Sap que la seva presència en el Temple és mal vista per tots. El seu ofici de recaudador és odiat i menyspreat. No s'excusa. Reconeix que és pecador. Els cops de pit i les poques paraules que xiuxiueja ho diuen tot: “! O Déu ¡ sigues-me propici, que som un pecador”.
Aquest home sap que no es pot vanagloriar. No té res que oferir a Déu, però si molt que rebre d'ell: el seu perdó i sa misericòrdia. En la seva pregària hi ha autenticitat. Aquest home és pecador, però està en el camí de la veritat.
El fariseu no s'ha trobat amb Déu. Aquest recaudador, per contra, troba de seguida la postura correcta devant ell: l'actitud del qui no té res i ho necessita tot. No s'atura si més no a confessar amb detall el seus pecats. Es reconeix pecador. D'aquesta consciència brolla l'oració: “Sigueu-me propici que som pecador”.
Ambdós pugen al Temple a pregar, però cadascun porta al cor la seva imatge de Déu i la manera de relacionar-se amb ell. El fariseu segueix enredat en una religió legalista: per a ell l'important és estar en regla amb Déu i ser més observant que ningú. El recaudador, per contra, s'obre al Déu de l'Amor que predica Jesús: ha après a viure del perdó, sense vanagloriar-se de res i sense condemnar ningú.
La paràbola de Jesús comença presentant-nos dos protagonistes. Dos homes pugen al temple a pregar. Un d’ells tornarà a casa seva reconciliat, l’ altre no. Tot dependrà de l’ actitud amb que es disposen, un i l’ altre, a l’encontre amb Déu i el pròxim.
Cadascú de nosaltres també avui hem pujat al temple a pregar. Podem descobrir, per començar, amb quina actitud he sortit de casa per arribar a aquest espai: d’ esma o conscient? sol o amb altres? disposat a trobar-nos en comunitat o anant a la meva? 
I a continuació també podem visualitzar-nos de retorn a casa: què ens agradaria sentir en deixar enrere el temple. Potser coincidiríem en que ens agradaria entendre millor que la vida mereix ser viscuda. Rebre una nova empenta de part del Creador de totes les coses, convidant-nos a recrear-les, fent-ho  tot nou de nou en el seu nom. Diguem-nos-ho així: Sí, m’agradaria tornar reconciliat a casa.
La paràbola de Jesús em serà, doncs, una bona ocasió per preguntar-me com he pujat al temple, com és la meva pregària, i quin esperit m’agradaria que m’habités en emprendre el camí de retorn.
Tornem, però, als dos homes. El primer d’ells, dempeus, diu, amb la seva presència altiva, que és allà, de ple dret, amb la consciència segura del seu recorregut vital i dels motius que el porten al temple.
No comença malament. Comença donant gràcies. I aquest fariseu, que ja sabem que no tornarà perdonat a casa, tanmateix ens dona una lliçó. La primacia de donar gràcies. 
Tal com proposa Sant Ignasi en els Exercicis Espirituals, cal començar donant gràcies pels bens rebuts. Ni exigint a Déu allò que –creiem- ens pertoca, ni obviant el fet d’haver estat creat, redimit i salvat en esperança. Què important  serà començar donant gràcies! Perquè la iniciativa sempre es del Senyor que no para de treballar en les coses creades, perquè visquem en plenitud.
El problema del fariseu de la paràbola de Jesús és que empra el seu “gràcies, Senyor” per distanciar-se de la resta dels homes, començat per aquell que també havia pujat a pregar al temple. En el seu interior es postula davant Déu com a únic mereixedor de l’adjectiu “fidel”. Exactament, com aquells que van sentir, per primer cop, la paràbola: dels que es refiaven que eren justos i tenien per no res a tots els altres. 
En haver triat aquest Evangeli per avui, podríem pensar que la santa mare Església està errant la punteria. Perquè queda clar que els destinataris de la paràbola eren homes ben superbs i ben menyspreadors, no com nosaltres! O, mirant-ho bé, serà que en nosaltres, sempre queden traces d’actituds semblants que obstaculitzen l’aliança amb el Senyor? La Paraula de Déu avui ens diu: vigila! No caiguis en la pregària enganyosa que et separa de Déu i dels altres.
No són poques les ajudes espirituals que posa en joc el fariseu: dejunar dos dies cada setmana, donar la desena part de tots els seus ingressos. Ho fa tot: prega, dejuna i fa almoina. Però aquest tot no li serveix de res si trenca la comunió.
¿Per què rentar els plats, si mentre ho faig maleeixo el negligent que ho havia de fer? ¿Per què donar almoina, si això em paga la medalla a la generositat? ¿Per què pregar, si, davant Déu, menystinc els altres?
Per contra, el cobrador d’impostos, el que tornarà reconciliat a casa seva, no comença massa bé la seva pregària. El seu quedar-se apartat, i ni gosar aixecar els ulls al cel, el situen gaire bé fora. Tan indigne de l’atenció del Senyor es sent!  Però les seves paraules “sigueu-me propici, que sóc un pecador” són suficients perqué Déu l’escolti. 
Déu, en efecte, té l’oïda fina pels pobres, pels oprimits, pels orfes, per les vídues, pels desvalguts, pels humils, pels que sofreixen, pels desfets, pels abandonats. La seva pregària, com un penetrant fil de veu, travessa els núvols.
En aquest moment de la meva vida, -com el recaptador d’impostos objecte de menyspreu social- potser encaixo en alguna d’aquestes categories. Que m’ompli, doncs, d’esperança la resposta inesperada de Déu al meu fil de veu que arriba amb claredat a les seves oïdes. Ell és Senyor. Ell és qui fa justícia. Ell qui rescata de la mort, i sols Ell.



¿QUI SOM JO PER A JUTJAR?
La paràbola del fariseu i el publicà sol desvetllar en molts cristians un rebuig cap al fariseu que es presenta davant Déu arrogant i segur d'ell mateix, i una simpatia cap al publicà que reconeix humilment el seu pecat. Paradoxalment el relat pot desvetllar en nosaltres aquest sentiment: “Te don gràcies , Déu meu, perquè no som com aquest fariseu”.
Per escoltar correctament el missatge de la paràbola, cal tenir en compte que Jesús no la contà per a criticar els sectors fariseus, sinó per sacsejar la consciència de “alguns que es refiaven que eren justos, i tenien per no res a tots els altres”. Entre aquests ens trobem certament molts catòlics del nostre temps.
L'oració del fariseu ens revela la seva actitud interior: “¡ O Déu! Et dono gràcies perquè no som com els altres”. ¿Quina classe d'oració és aquesta de creure's millor que els altres? Fins i tot un fariseu, fidel complidor de la Llei, pot viure en una actitud pervertida. Aquest home se sent just davant Déu i per això, se converteix en jutge que menysprea i condemna als que no són com ell.
El publicà, per contra, només sap dir: “¡O Déu! Sigueu-me propici perquè som pecador”. Aquest home reconeix humilment el seu pecat. No es pot gloriar de sa vida. S'encomana a la compassió de Déu. No es compara amb ningú. No jutja els altres. Viu en veritat davant ell mateix i davant Déu.
La paràbola és una crítica que desemmascara una actitud religiosa enganyosa, que ens permet viure davant Déu segurs de nostra innocència, mentre condemnem des de nostra superioritat moral a qui no pensa o actua com nosaltres.
Corrents triomfalistes allunyades de l' Evangeli ens han fet als catòlics proclius a aqueixa temptació. Per això, hem de llegir la paràbola cadascú en actitud d'auto-crítica: ¿Per què ens creiem millors que els agnòstics ? ¿ Per què ens sentim més a prop de Déu que els no practicants? ¿Què hi ha en el fons de certes oracions per la conversió dels pecadors? ¿Què és reparar els pecats dels altres sense viure convertits a Déu?
Davant la pregunta d'un periodista, el Papa Francesc féu aquesta afirmació: “ ¿Qui som jo per a jutjar un “gay” ? “. Les seves paraules sorprengueren. Sembla que ningú esperava una resposta tan senzilla i evangèlica d'un Papa catòlic. Tanmateix, aquesta és l'actitud de qui viu de veres devant Déu.



CONTRA LA IL·LUSIÓ D'INNOCÈNCIA
Jo no som com els altres.
Paràbola de Jesús prou coneguda. Un fariseu i un recaudador d'imposts pugen al Temple a resar. Ambdós comencen la pregària amb la mateixa advocació: O Déu. Tanmateix, el contingut de l'oració i la manera de viure davant aquest Déu són força diferents.
Lluc ens dóna la clau de lectura. Segons ell, Jesús pronuncià aquesta paràbola per les persones que convençudes de ser justes, pensen que la seva vida plau a Déu i passen el temps condemnant els altres.
El fariseu resa “dempeus”. Se sent segur davant Déu. Acompleix tot el que mana la llei mosaica i més. Tot ho fa bé. Parla a Déu dels seus “dejunis” i dels “delmes” pagats, però no diu res de les seves obres de caritat i de la seva compassió cap als darrers. La seva vida religiosa és suficient.
Aquest home viu embolicat en la “il·lusió d'innocència total”: jo no som com els altres. Des de sa vida “santa” no pot evitar sentir-se superior als que no poden presentar-se davant Déu amb els mateixos mèrits.
El publicà, a banda, entra en el Temple, però roman darrere. No mereix estar en aquell lloc sagrat entre persones religioses. No gosa aixecar els ulls al cel cap aquest Déu gran i insondable. Es dóna cops pel pit, ja que sent de veres el seu pecat i la seva mediocritat.
Examina llur vida i no troba res grat que oferir a Déu. No gosa tampoc prometre res pel futur. Sap que la seva vida no canviarà molt. No se pot aferrar més que a la misericòrdia de Déu: O Déu, sigueu-me propici que som pecador.
La conclusió de Jesús és revolucionària. El publicà no ha pogut presentar a Déu cap mèrit, però ha fet el més important: acollir-se a sa misericòrdia. Torna a casa transformat, beneït, “justificat” per Déu. El fariseu, per contra, ha decepcionat a Déu. Surt del Temple així com va entrar: sense conéixer la mirada compassiva de Déu.
A voltes, els cristians pensem que “no som com els altres”. L' Església és santa i el món viu en pecat. ¿Seguirem alimentant nostra il·lusió d'innocència i la condemna als altres, oblidant la compassió de Déu cap a tots els seus fills i filles?


DESCONCERTANT
Aquest baixà justificat i aquell no.
Una de les paràboles més desconcertants de Jesús. Un fariseu piadós i un recaudador d'imposts deshonest pugen al Temple a resar.
¿ Com reaccionarà Déu davant dues persones de vida moral i religiosa tan diferent i oposada ?
El fariseu prega dempeus, segur i sense temor. La seva consciència no l'acusa de res. No és hipòcrita. El que diu és veritat. Acompleix fidelment la llei i inclús la sobrepassa. No s'atribueix a ell mateix mèrits sinó que tot ho agraeix a Déu: “O Déu, et dono gràcies”. Si aquest home no és sant, ¿qui ho serà? Segur que pot comptar amb la benedicció de Déu.
El recaudador es posa a un racó. No es troba còmode en aquell lloc sant. No és el seu lloc. No gosa aixecar els ulls de terra. Se dóna cops al pit i reconeix el seu pecat. No promet res. No pot deixar la seva feina ni tornar el que ha robat. No pot canviar de vida. Només abandonar-se a la misericòrdia de Déu: “O Déu, sigueu-me propici que som un pecador”. Ningú voldria estar al seu lloc. Déu no pot aprovar aquella conducta.
De cop, Jesús acaba la paràbola amb una afirmació desconcertant: “Jo us dic que aquest recaudador baixà a casa perdonat, i aquell fariseu no”. Als oients se'ls trenquen tots els esquemes. ¿Com pot parlar d'un Déu que no reconeix al piadós o, per contra, concedeix la seva gràcia al pecador? ¿No juga Jesús amb foc? ¿Serà veritat que, al final, decisiu no és la vida religiosa sinó la misericòrdia de Déu?
Si és vera el que diu Jesús, davant Déu no hi ha seguretat per a ningú, per molt sant que es cregui. Tots hem d'apel·lar a sa misericòrdia. Quan un es sent segur amb ell mateix, apel·la a la pròpia vida i no sent necessitat de res més. Quan un es sent acusat per la consciència i sense capacitat per canviar, només sent necessitat d'acollir-se a la misericòrdia de Déu i només a la misericòrdia.
Quelcom fascinant en Jesús. És tan desconcertant la seva fe en la misericòrdia de Déu que no és bo de fer creure en ell. Probablement els que millor ho entenen són els que no tenen forces per a sortir de la seva vida immoral.


PARA INACEPTABLES
Sigueu-me propici, que som un pecador.
Unes paraules de Jesús reflecten una convicció i un estil d'actuar que sorprengueren i escandalitzaren als seus contemporanis: “No necessiten el metge els qui estan sans, sinó els malalts...Jo no he vingut a cridar els justs, sinó els pecadors”. És històric: Jesús no es dirigí als cercles piadosos, sinó als indignes i indesitjables.
Raó molt senzilla. Jesús capta que el seu missatge és superflu i innecessari pels que viuen segurs i satisfets en sa pròpia religió. Els “justs” no senten estar necessitats de “salvació”. Tenen la tranquil·litat que dóna sentir-se dignes davant Déu i a la consideració dels altres.
Jesús ho diu gràficament: Un individu ple de salut i fortalesa no va la metge ¿Per què necessiten el perdó de Déu els que no se senten pecadors?, ¿com poden agrair el seu amor immens i la seva comprensió els que es senten “protegits” davant ell per l'observança escrupulosa de la llei ?
Qui es sent pecador viu una experiència diferent. Té consciència clara de sa misèria. Sap que no se pot presentar amb dignitat davant ningú; tampoc davant Déu; ni davant ell mateix. ¿ Què pot fer sinó esperar-ho tot del perdó de Déu? ¿ On trobarà la salvació si no és abandonant-se als seu amor infinit?
No sé qui llegirà això. Penso en els que vos sentiu incapaços de viure d'acord amb les normes que imposa la societat; els que no teniu forces per a viure l'ideal moral que estableix la religió; els que esteu agafats en una vida indigna; els que no gosau mirar als ulls de vostra esposa ni del vostres fills; els que sortiu de la presó per tornar-hi; les que no podeu fugir de la prostitució... No l'oblideu: Crist ha vingut per a vosaltres.
Quan us sentiu jutjats per la llei, sentiu-vos compresos per Déu; quan la societat us rebutgi, sabeu que Déu us acull; quan ningú perdoni vostra indignitat, sentiu el perdó de Déu. No ho mereixeu. Ningú s'ho mereix. Però Déu és així: amor i perdó. Vosaltres ho podeu fruir i agrair. No l'oblideu mai: segons Jesús, només sortí net i justificat del Temple aquell publicà que es donava cops al pit i deia: “O Déu, sigueu-me propici que som pecador”.


RECOBRAR L'ORACIÓ
O Déu, sigueu-me propici que som pecador.
¿Què pot fer una persona que ha viscut de pràctiques religioses i vol ara comunicar-se amb Déu de manera més viva, sense limitar-se a «resar ses oracions»? ¿Qué pot fer qui porta temps allunyat de tot, però comença a sentir inquietud per Déu? ¿És possible recobrar l'oració?
El primer pas és el desig d'encontrar-se amb Déu. Un desig dèbil i tal volta imprecís. O un desig poderós i fort. Poc importa. Si la persona sent aquest desig en son interior, ja està pregant. Millor dit, l' Esperit de Déu està orant en ella. En el fons, orar no és més que posar atenció a aquest desig de Déu que hi ha en nosaltres. A voltes, pot semblar que la fe d'una persona està morta per sempre. No és així. En qualsevol moment se pot desvetllar.
En segon lloc, és important buscar la comunicació amb Déu dirigint-nos a Ell directament. Al principi ens podem sentir un poc estranys ja que mai ho hem fet, o hem perdut costum. No importa. Ch. de Foucauld deia que orar és «parlar amb Déu estimant-lo». Difícil és dir-ho millor.
En tercer lloc, hi ha que recordar que l'oració sincera s'alimenta de la vida, dels esdeveniments que ens passen, de les experiències que vivim. No se resa de la mateixa forma quan un està trist i abatut, quan es viu a gust i amb pau, quan necessita sentir-se perdonat o quan está deprimit i fart de tot.
Els salms són un exemple viu de cóm orar des dels diferents estats d'ànim: 12 Déu meu, crea en mi un cor ben pur, fes renéixer en mi un esperit ferm.13 No em llancis fora de la teva presència,no em prenguis el teu esperit sant.14 Torna'm el goig de la teva salvació, que em sostingui un esperit magnànim.15 Ensenyaré els teus camins als pecador si tornaran a tu els qui t'han abandonat.16 No em demanis compte de la sang que he vessat, Déu meu, Déu que em salves, i aclamaré la teva bondat. 17 Obre'm els llavis, Senyor, i proclamaré la teva lloança. 18 Les víctimes no et satisfan; si t'oferia un holocaust, no me'l voldries. 19 La víctima que ofereixo és un cor penedit; un esperit que es penedeix, tu, Déu meu, no el menysprees.


REACCIONAR
O Déu, sigueu-me propici que som un pecador.
La societat moderna té poder sobre els seus membres i sotmet quasi tots a les seves ordes i servei. Absorbeix les persones amb ocupacions, projectes i expectatives, però no eleva a una vida més noble i digna. L'estil de vida imposat per la societat aparta els individus de l'essencial i impedeix ser ells mateixos.
El resultat és deplorable. L'home contemporani és cada cop més indiferent a “l'important” de la vida. Les grans qüestions de l'existència no interessen. Molts viuen sense certeses ni conviccions profundes, carregats de tòpics, interessats per moltes coses però sense “nucli interior”. Fàcil és que la fe s'apagui a poc a poc en llurs cors.
Tal volta, sigui aqueix un gran error. Tenim cura de mil coses i no sabem cuidar l'important: l'amor, l'alegria interior, l'esperança, la pau de consciència. Igual passa amb la fe; no sabem estimar-la, cuidar-la i nodrir-la. ¿ Com reaccionar ?
Primer, “agafar distància” i gosar mirar de front nostra vida amb rutines, equilibri fràgil i mediocritat. Escoltar el murmuri  de necessitats insatisfetes i desitjos contradictoris. Un cert distanciament permet assolir una nova perspectiva de les coses i abordar nostra vida amb més veritat.
Necessari és també saber plantejar-se qüestions que afecten a la pròpia vida en la totalitat: “Jo ¿ què cerc ? ¿per què no assoleix la pau interior?, ¿ en què he d'encertar per a viure de manera més sana?”.
Decisiu és reaccionar. Prendre decisions personals i conscients. “¿Què vull fer de ma vida?, ¿Què fer de ma fe?, ¿anar tirant com fins ara?¿obrir-me amb confiança a Déu?”.
Qui es fa aquestes preguntes en veritat, ja està canviant.
La invocació del publicà, en la paràbola contada per Jesús, expressa quina ha de ser nostra invocació: “O Déu, sigueu-me propici que som un pecador”. Déu, que ha modelat el cor humà, entén i escolta aquesta oració.



DEMAGÒGIA
Segurs d'ells mateixos, menyspreaven els altres.
Molts observadors detecten en la societat actual un creixement i agudització de la demagògia en l'activitat política i en els àmbits de la vida pública. La raó és senzilla: Només té força social allò que se transmet al poble pels “mitjans” de comunicació.
La paraula emesa a tots els ambients, la imatge televisiva introduïda a les cases, la propaganda penetrant tot l'espai social... són els grans instruments que configuren les conviccions i el sentir de la societat.
És normal que els polítics s'esforcin per utilitzar tots els mitjans al seu abast per a invadir tots els espais de la vida i cercar convèncer els ciutadans del seu missatge.
És explicable que posin més atenció que mai a la “imatge” i cerquin donar més força persuasiva als discursos i accentuar la dimensió demagògica de les seves paraules.
Decisiu no és la veritat coherència moral del que es proclama, sinó sintonitzar amb la gent, afalagar les aspiracions del poble i oferir una imatge pública amb atractiu.
Tot això és molt explicable en les “campanyes electorals”. Risca però de fer difícil acceptar les crítiques dels altres i sotmetre les pròpies posicions a una sana auto-crítica. Quants d'esforços per a explicar després els resultats negatius.
Aquesta actitud de ressaltar els errors i defectes dels altres i oblidar o amagar els propis no es dóna només en els polítics. És el risc de tots els grups, col·lectius i institucions - també l' Església – que volen fer present llur missatge en la societat.
Tots podem actuar com aquests grups als quals Jesús critica en les paràboles “uns que es refiaven de ser justos i menyspreaven els altres”.
Tanmateix, un poble dels que no saben auto-criticar-se i corregir els propis erros no pot créixer de manera sana. Una societat de col·lectius i institucions que no accepten crítiques i no revisen les possibles deficiències no anirà cap a una convivència més humana. Créixer en demagogia i recular en auto-crítica no ens menarà a una societat millor.


UNA ALEGRIA OBLIDADA

O Déu, sigueu-me propici que som pecador.
Ningú vol sentir parlar dels seus pecats. Sembla indigne d'un home modern haver de respondre de les seves culpes devant algú.
El més progressista és superar temps passats quan es sentia “el pes del pecat”. Fer desaparèixer en nosaltres tota experiència de culpa. Oblidar allò que pot pertorbar nostra consciència.
Jean Lacroix diu que “l'ateisme contemporani és el rebuig de la culpabilitat”. L'home actual assaja camins imaginables per sacsar-se del damunt la culpa i esborrar Déu de la consciència.
El primer és reduir al mínim la llibertat responsable de cada persona. ¿No estem condicionats per una predisposició genètica? ¿No actuem moguts per aquest món obscur del nostre subconscient? ¿No som, en qualque manera, producte de la societat ?
Paradoxalment, exaltem la llibertat de la persona com un valor.
Un altre camí és acusar sempre els altres. És el millor per esquitllar-se de la pròpia culpa. Tothom dóna la culpa a tothom. La culpa sempre és de l'altre. Així, la llibertat dels altres no està tan condicionada com la pròpia. És la postura típica del fariseu davant el publicà.
Si, malgrat tot, un es sent culpable d'haver traït el cònjuge, haver estat injust amb una persona, haver enganyat a una altra, sempre queda el recurs de deixar-ho com a “debilitats” normals de l' esser humà.
Però no és bo de fer suprimir la culpa. Ofegar-la en l'interior, pot sorgir baix com angoixa, inseguretat, tristor, agressivitat o desencís d'un mateix.
Tal volta, el problema pel qual moltes persones perden la fe en Déu és no saber que fer amb la seva culpabilitat. La paràbola del fariseu i el publicà ens recorda a tots el camí més sa  i alliberador també per avui.
El primer és reconèixer nostre pecat. Cridar les coses pel seu nom. Confessar-nos pecadors i saber penedir-nos sense angoixes ni remordiments estèrils.
El remordiment no és cristià. Mira al passat, ens tanca en la culpa i pot enfonsar-nos en l'angoixa neuròtica. El penediment cristià, per contra, mira al futur, s'obre amb confiança al perdó de Déu i genera ja l'esperança d'una vida renovada.
Quantes persones roseguen el pes d'una culpabilitat reprimida per que, en abandonar el sacrament de la confessió, no coneixen ja l'experiència gojosa del perdó de Déu. ¿ Per què no recobrar aqueixa alegria oblidada que pot pacificar nostra vida i renovar-la? ¿ Per què no aturar-se i confessar humilment com el publicà: “O Déu, sigueu-me propici que som un pecador”.

FARISEUS D' AVUI

Es refiaven que eren justos...i tenien per no res a tots els altres.
Avui, ningú voldria ser cridat com a “fariseu”, i amb raó. Però això no prova que els fariseus hagin desaparegut. Per contra, si la paràbola del fariseu i el publicà fou dirigida a “uns que es refiaven que eren justos, i tenien per no res a tots els altres”, potser l'auditori hauria augmentat.
El fariseu d' ahir i d' avui és el mateix. Un home satisfet d'ell mateix i segur del seu “valer”. Un que pensa tenir sempre la raó. Posseir en exclusiva la veritat, i servir-se d'ella per a jutjar i condemnar els altres.
El fariseu jutja, condemna, classifica. Ell sempre està entre els que posseeixen la veritat i tenen les mans netes. El fariseu no canvia, no es penedeix de res, no es corregeix. No se sent còmplice de cap injustícia. Per això, exigeix sempre als altres canviar, renovar-se i ser més justos.
Potser sigui aquest un mal greu de nostra societat. Volem canviar les coses. Assolir una societat més humana i més habitable. Transformar la història dels homes i fer-la millor. Però, il·lusos, pensem canviar la societat sense canviar nosaltres.
Volem assolir el naixement d'un home més lliure i responsable, i pensem que l'esclavitud i les cadenes ens les imposen sempre des de fora. I, en nostra ingenuitat farisaica, pensem poder assolir una convivència social més lliure i reponsable, sense alliberar-nos cadascú de l'egoisme i els interessos mesquins que ens esclavitzen de dintre.
Volem una societat més justa i estem disposats a lluitar per ella, oblidant tal volta que el primer combat el tenim que fer amb nosaltres mateixos, ja que cadascú és un “petit opressor” que, en la mesura de nostres petites possibilitats, crea injustícia.
Volem pau i augmenta nostra insensibilitat i nostra irresponsabilitat personal davant la violència. Pensem estar lliures de tota culpa, perquè en nostre interior condemnem encara aquests fets. Creiem resoldre-ho tot classificant els morts i condemnant exclusivament les morts d'un determinat color.
I no gosam cridar un “no” absolut i radical. Un “no” rotund, que no és condemna farisaica d'altres que maten. Sinó condemna a tots nosaltres, incapaços de resoldre nostres problemes sense violència.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada