Durant
molts dies el jutge no en feia cas, però finalment va pensar: "Jo
no tinc temor de Déu ni consideració pels homes, però aquesta
viuda m'amoïna tant que li hauré de fer justícia; si no, anirà
venint aquí fins que no podré aguantar més."
I
el Senyor va afegir: Fixeu-vos què diu aquest jutge, que és injust.
¿I Déu no farà justícia als seus elegits que clamen a ell de nit
i de dia? ¿Creieu que els tindrà esperant?
EVANGELI
Déu
farà justícia als seus elegits que li reclamen de nit i
de dia.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 18,1-8
Paràbola
del jutge i la viuda
1
Jesús els va proposar una paràbola per
fer-los veure que cal pregar sempre sense defallir:
2
--En una ciutat hi havia un jutge que no
tenia temor de Déu ni consideració pels homes. 3
A la mateixa ciutat hi havia una viuda que
l'anava a trobar sovint i li deia:
»--Fes-me justícia contra
l'home amb qui tinc un plet.
4
»Durant molts dies el jutge no en feia cas,
però finalment va pensar: "Jo no tinc temor de Déu ni
consideració pels homes, 5
però aquesta viuda m'amoïna tant que li
hauré de fer justícia; si no, anirà venint aquí fins que no
podré aguantar més."
6
I el Senyor va afegir:
--Fixeu-vos què diu aquest
jutge, que és injust. 7
¿I Déu no farà justícia als seus elegits
que clamen a ell de nit i de dia? ¿Creieu que els tindrà
esperant? 8
Us asseguro que els farà justícia molt
aviat. Però el Fill de l'home, quan vingui, ¿trobarà fe a la
terra?
|
Paraula
de Déu.
EL
CLAMOR DELS QUE SOFREIXEN
Feu-me
justícia.
La
paràbola de la viuda i el jutge sense escrúpols és un
relat obert que suscita en els oients ressonàncies
diferents. Segons Lluc, és una crida a pregar sense
desanimar-se, però és també una invitació a confiar que
Déu farà justícia als que li clamen. ¿Quina ressonància
pot tenir avui aquest relat dramàtic que ens recorda
tantes víctimes abandonades injustament ?
En
la tradició bíblica la viuda és símbol de la persona
que viu tota sola i desemparada. Aquesta dona no té marit
ni fills que la defensin. No compta amb recolzaments ni
recomanacions. Només té adversaris que abusen i un jutge
sense religió ni consciència, al qual no l'importa el
sofriment de ningú.
El
que demana la dona no és un capritx. Solament reclama
justícia. Aquesta és la seva protesta repetida amb fermesa
davant el jutge: “Feu-me justícia”. La
seva petició és la de tots els oprimits injustament. Un
crit que està en la línia del que diu Jesús:
“Cerqueu el regne de Déu i la seva justícia”.
Cert
que Déu té la darrera paraula i farà justícia als que
criden nit i dia. Aquesta és l'esperança que ha encès
en nosaltres Crist, ressuscitat pel Pare d'una mort injusta.
Però, mentre arriba aquesta hora, el clam dels que viuen
cridant sense que ningú escolti el seu crit, està aquí.
Per
una gran majoria de la humanitat la vida és una nit
de mai no acabar. Les religions prediquen salvació. El
cristianisme proclama la victòria de l' Amor de Déu encarnat
en Jesús crucificat. Mentre, milions d' éssers humans només
experimenten la duresa dels seus germans i el silenci de
Déu. I, sovint, som els mateixos creients els que amaguem
el seu rostre de Pare tapant-lo amb nostre egoisme
religiós.
¿
Per què nostra comunicació amb Déu no ens fa escoltar el
clamor dels que sofreixen injustament i ens criden de mil
formes: “Feu-nos justícia”? Si, al pregar,
ens trobem de veritat amb Déu, ¿ com no som capaços
d'escoltar amb més força les exigències de justícia que
arriben fins al seu cor de Pare?
La
paràbola ens interpel·la a tots els creients. ¿ Seguirem
alimentant les nostres devocions privades oblidant als que
viuen sofrint ? ¿ Continuarem pregant a Déu per a posar-lo
al servei dels nostres interessos, sense que ens importin
les injustícies que hi ha en el món ? ¿ I si pregar
fos oblidar-nos de nosaltres mateixos i cercar amb Déu un
món més just per a tots ?
Avui
celebrem el Diumenge per l’evangelització dels pobles. Sentim la
crida a ser missioners nosaltres en el nostre context i a sostenir,
mitjançant l’oració i l’ajut econòmic, la tasca que els
missioners i missioneres desenvolupen en els llocs on són presents.
A totes i tots ens cal sentir-nos recolzats i units, en comunió, en
Església.
Pel
fet de creure, de ser deixebles i persones seguidores de Jesús,
d’alguna manera ja mostrem amb la nostra vida que Déu ha canviat
la nostra existència, i que ha fet possible que creixi en nosaltres
l’esperança, l’alegria i l’amor. Encara que sempre ens trobem
amb dificultats interiors i exteriors, que sovint n’enfosqueixen
l’experiència, o encara que passem per situacions de nit fosca, la
llum i les brases hi són.
Sovint
traspuem quelcom de lluminós que ens dona vida i esperança, i que
ens fa entomar situacions de la vida amb actituds evangèliques a
voltes molt diferents de les que solen ser habituals en la nostra
cultura i societat. I, de tant en tant, tenim l’oportunitat de
‘donar raó de la nostra esperança’, mirant d’explicitar amb
paraules allò que ens mou per dintre.
Sant
Pau avui ens anima a no ser porucs i a gosar parlar i expressar més
la nostra experiència de fe. Perquè, el que està en joc és que a
d’altres germanes i germans els arribi una notícia d’esperança,
de sentit, de Salvació. Amb insistència, amb respecte i amor, amb
pedagogia, el millor que sapiguem. Però sobretot amb confiança i
bona voluntat. Si ens ho pensem massa, creurem que és difícil o
complicat i acabarem no dient res! Sovint ens arriba més un
testimoni autèntic que no amaga les limitacions i els defectes que
un discurs ‘químicament pur’.
Què
en faran de les nostres paraules? No ho sabem del cert. Però potser
el Senyor se’n serveixi per a desvetllar alguna cosa en el seu cor
en el seu procés de creixement. És l’Esperit qui engendra nous i
noves creients.
Volem
ajudar d’altres a trobar-se amb Jesús, a creure en Déu, a fer
experiència de la Seva misericòrdia, a trobar més sentit a la vida
lliurant-se als demés, a créixer en esperança, a participar de
l’Església... Preguem, doncs, sempre, sense perdre mai
l’esperança, com ens diu l’evangeli d’avui. Demanem
contínuament al Senyor gràcia per a tot, per a tot allò que anem a
fer, gran o petit, especial o habitual. Així ens anem descentrant de
nosaltres mateixos, posem a Déu al centre i fem cas de les paraules
de Jesús quan ens diu: “busqueu primer el Regne de Déu i fer el
que ell vol, i tot això us ho donarà de més a més”.
¿
CREIEM EN LA JUSTÍCIA ?
Lluc
conta una paràbola curta indicant que Jesús la contà
per a explicar als deixebles “com havien de pregar
sempre sense perdre mai l'esperança”.
Aquest tema és molt estimat per l'evangelista que repeteix
sovint la mateixa idea. La paràbola ha estat llegida
sempre com una invitació a cuidar la perseverança de
nostra oració a Déu.
Tanmateix,
si mirem el contingut del relat i la conclusió del
mateix Jesús, veiem que la clau de la paràbola és la
set de justícia. Fins a quatre es repeteix l'expressió
“fer justícia”. Més que model d'oració, la viuda del
relat és exemple de lluita per la justícia enmig d'una
societat corrupta que abusa dels més dèbils.
El
primer personatge és un jutge que “desconeix el
temor a Déu i la consideració als homes”. És
l'encarnació exacta de la corrupció que denuncien els
profetes: els poderosos no tenen por a la justícia de Déu
i no respecten la dignitat ni els drets dels pobres. No
són casos aïllats. Els profetes denuncien la corrupció
del sitema judicial a Israel i l'estructura masclista
d'aquella societat patriarcal.
El
segon personatge és una viuda indefensa enmig d'una
societat injusta. A una banda, viu sofrint els abusos d'un
“adversari” poderós. A altra banda, és víctima
d'un jutge que no té consideració a la seva persona i el
seu sofriment. Així viuen milions de dones de tot temps
en la major part de pobles.
Conclusió
de la paràbola: Jesús no parla d'oració. Demana
confiança en la justícia de Déu. “¿ No farà Déu
justícia als seus elegits que li clamen dia
i nit ?” Aquests elegits no són “els
mebres de l'Església” sinó els pobres de
tots els pobles que clamen justícia, d'ells és el regne
de Déu.
Llavors,
Jesús fa una pregunta que és un desafiament per als
deixebles: “Quan vinga el Fill de l'Home, ¿trobarà
fe a la terra?” No està pensant en la fe com
adhesió doctrinal, sinó en la fe que anima l'actuació
de la viuda, model d'indignació, resistència activa i
coratge per a reclamar justícia als corruptes.
¿És
aquesta la fe i l'oració dels cristians satisfets de les
societats del benestar ? Raó té J.B. Metz quan
denuncia que en l'espiritualitat cristiana hi ha massa
càntics i pocs crits d'indignació, massa complaença i poca
nostàlgia d'un món més humà, massa consol i poca fam
de justícia.
¿FINS
QUAN DURARÀ AIXÒ?
Déu,
¿no farà justícia als seus elegits...?
La
paràbola és curta i s'enté bé. En escena dos
personatges que viuen a la mateixa ciutat. Un jutge al qual
manquen dues actituds bàsiques a Israel per a ser humà:
Desconeix
el temor de Déu i la consideració als homes. Home
sord a la veu de Déu i indiferent al sofriment dels
oprimits.
La
viuda
es
una mujer sola, privada de un esposo que la proteja y sin apoyo
social alguno. En la tradición bíblica estas viudas
son,
junto a los niños huérfanos y los extranjeros, el símbolo de las
gentes más indefensas. Los más pobres de los pobres.
La
dona no pot fer sinó pressionar, moure's un i un altre
cop per a reclamar els seus drets, sense resignar-se als
abusos de l'adversari.
Tota sa vida és un crit: “Feu-me
justícia”.
Durant
temps, el jutge no reacciona. No es deixa conmoure's, no
vol atendre aquell crit incessant. Després, reflexiona i
decideix actuar. No per compassió ni per justícia.
Senzillament, per evitar molèsties i perquè les coses no
empitjorin.
Si
un jutge mesquí i egoista acaba fent justícia a aquesta
viuda, Déu que és un Pare compassiu, atent als
indefensos, ¿ no farà justícia als seus elegits que
li reclamen de nit i de dia ?
La
paràbola conté un missatge de confiança. Els pobres no
estan abandonats. Déu no és sord als seus crits.
L'esperànça està permesa. La seva intervenció final és
segura. Però ¿no tarda massa ?
D'aquí
la pregunta inquietant de l'evangeli. Cal confiar, cal
invocar Déu de manera incessant i sense defallir; cal
cridar-li que faci justícia als que ningú defensa. Però,
quan vengui el Fill de l'Home, ¿trobarà aquesta fe a
la terra?
¿
És nostra oració un crit a Déu demanant justícia per
als pobres del món o l'hem substituïda per una altra,
plena del nostre propi jo? ¿ Ressona en nostra litúrgia
el clam dels que sofreixen o el nostre desig d'un
benestar sempre millor i més segur ?
DÉU
NO ÉS IMPARCIAL
Feu-me
justícia front als meus adversaris.
La
paràbola de Jesús reflexa una situació habitual en
la Galilea del seu temps. Un jjutge corrupte menysprea
arrogant una pobra viuda que demana justícia. El cas de
la dona sembla desesperat ja que no té cap baró que la
defensi. Tanmateix, ella no es resigna i segueix cridant
pel seus drets. A la fi, el jtge molest l'escolta.
Lluc
presenta el relat com una exhortació a pregar sense
“perdre l'esperança”, però la paràbola
conté un missatge previ, molt estimat per Jesús. Aquest
jutge és “anti-metàfora” de Déu, la justícia
del qual és escoltar els pobres més vulnerables.
El
símbol de la justícia en el món grec-romà és una
dona que amb els ulls embenats, imparteix un veredicte
“imparcial”. Segons Jesús, Déu no és
aquest jutge “imparcial”. No té els ulls
embenats. Coneix les injustícies que es fan als dèbils i
la seva misericòrdia l'inclina a favor d'ells.
Aquesta
“parcialitat” de la justícia de Déu cap
als dèbils és un escàndol per a les nostres orelles
occidentals i democràtiques, però convé recordar-la ja que
en la societat moderna funciona una altra “parcialitat”
de signe contrari: la justícia afavoreix al poderós i no
al dèbil. ¿ Com no estarà Déu de part dels que no
es poden defensar ?
Ens
creiem justs i imparcials defensant que “tots
els éssers
humans
neixen lliures i iguals en dignitat i drets”, però
tots sabem que és fals. Per a fruir de drets reals i
efectius és més important néixer en un país poderós i
ric que ser persona humana en un país pobre.
SENSE
PERDRE L'ESPERANÇA
Pregar
sempre sense perdre l'esperança.
Una
experiència descoratjadora pel creient és pensar que Déu
no escolta les nostres súpliques. No hi valen explicacions
piadoses. Els nostres sofriments no semblen commoure a Déu.
No és estrany que aquesta sensació d'indiferència i
abandó per part de Déu meni molts al desengan, la
irritació o l'incredulitat.
Hem
demanat a Déu, i no ens ha respost. Hem cridat, i roman
mut. Hem plorat davant d'Ell, i no ha servit per res.
Ningú ha vingut a assecar nostres llàgrimes i alleugerir
nostra pena. ¿ Com podem creure que és el Déu de la
justícia i el Pare de les misericòrdia ? ¿ Com podem
creure que existeix i té cura de nosaltres ?
No
és només mon dolor personal i ma pena. Des de que el
món és món hi ha sofriments sense resposta. ¿Per què
pequen els pares, i expien els fills: per què milions de
nins moren sense conéixer l'alegria; per què romanen sense
ser atesos els crits dels innocents morts injustament; per
què ningú ajuda a tantes dones humiliades; per què hi ha
tanta estupidesa, brutalitat i indignitat ?
Déu
és l'acusat. I Déu calla. Calla per segles i mil·lennis.
Poden seguir les acusacions i els atacs. Déu no surt
del silenci. D'Ell sols ens arriben les paraules de Jesús:
“No tinguis por. Només ten fe”. Aquestes
paraules són l'únic recolzament del creient, i poden
generar en ell una confiança última en Déu encara que
només vegem petjades de la seva saviesa, justícia
o bondat en el món.
¿
Entenc qui és Déu i qui som nosaltres? ¿Com pretendre
jutjar Déu, si no El puc abastar ni comprendre ? ¿ Com
voler tenir la darrera paraula, si no conec on acaba ma
vida ni la salvació de Déu ? ¿ Què signifiquen aquests
sofriments dels quals demano a Déu que m'alliberi ? ¿ On
està el mal i a on la vida ?
Jesús
morí experimentant l'abandó de Déu, però confiant sa
vida al Pare. Mai hem d'oblidar dos crits: “Déu
meu, ¿ per què m'has abandonat ?” i
“Pare, confio el meu alè a les teves mans”. En
aquesta actitud de Crist es recull el nucli de la
súplica cristiana: l'angoixa del que cerca protecció en
aquesta vida i la fe indestructible de qui confia en la
salvació última de Déu. Des d'aquesta mateixa actitud, el
creient prega segons l' invitació de Jesús: “Sense
perdre l'esperança”.
¿RELIGIÓ
SENSE DÉU?
Pregar
sempre.
Fa
uns anys circulà una dita que reflectia l posició de
molts: Jesús
sí; Església no.
Es volia dir que s'acceptava a Jesús i son missatge però
es rebutjava l'actuació i el funcionament de l' Església.
J.M. Metz
suggereix a una publicació que, tal volta, el que millor
representa el sentir de la societat europea de finals
d'aquest mil·lenni és aqueixa altra expressió: Religió
sí; Déu no.
Sens
dubte, hi ha veritat en aquest diagnòstic. Es difon avui
una actitud més benèvola i complaent cap al fet religió.
La religió pot tenir un lloc en el temps lliure de
l'home contemporani. El mateix que la poesia o l'art,
poden contribuir a l'harmonia i la felicitat de la
persona; creure en la reencarnació tranquil·litza de pors
difícils de controlar; escoltar cant gregorià en un
monestir dóna una sensació de pau.
Una
cosa diferent és posar-se davant Déu i escoltar la crida
amistosa però exigent. Segons Metz entrem en “una
època de religió sense Déu” en la
qual s'accepta una religió de caràcter estètic o
gratificant, i s'ignora Déu com a principi i criteri
d'actuació. De fet, ha mort en no pocs “la
consciència moral religiosa”. Déu no compta per a
orientar el comportament.
És
la temptació de sempre. Fer petita la religió o
rebaixar-la per no convertir-se massa. Oblidar Déu i
després oblidar el que hem oblidat i entretenir-se amb
algunes pràctiques religioses. O convertir-ho en un “Déu
acceptable”
amb el qual es pot viure còmodament i sense problemes.
Tanmateix,
en el centre de la religió bíblica hi ha una crida a
escoltar Déu. Així comença la confessió de fe, coneguda
com Shema Israel, que ha de repetir cada dia
el jueu piadós: “Escolta, Israel: el
Senyor és nostre Déu; sols el Senyor” (Dt 6,4 )
Per altra banda, la fe cristiana parteix de l'escolta a
Jesucrist. Sant Marc recorda l 'invitació que se'ns fa a
tots: “Aquest és el meu Fill estimat:
escolteu-lo” (Marc 9,7). Si l'home ignora a Déu
i s'escolta a ell mateix, de poc serveix la religió.
El
programa Religió sí; Déu no, amaga en el fons
una greu contradicció. ¿ Quin sentit té acomplir unes
pràctiques religioses si se fa el recorregut de la vida
sense Déu ? A banda, ¿ què pot significar creure en un
Déu al qual no es recorda, amb el qual no es dialoga,
al qual no s'escolta i del qual no s'espera res ? Ens hem
avesat a dir que creim en Déu, però ¿ quan cerquem a
qui està al darrera d'aquest mot?, ¿ on i quan escoltem
la seva veu ?, ¿ on i quan ens posem davant ell ?
Jesús
convida els seus deixebles a “pregar
sense perdre
l'esperança”.
Una oració que ha de néixer d'una confiança gran en
Déu. Però hem d'escoltar la greu advertència de Jesús:
“Quan
vinga el Fill de l'Home, ¿ creieu que trobarà fe a la
terra ? “
APRENDRE
A PREGAR
Com
havien de pregar.
S'ha
dit que
“el problema pastoral més urgent de nostre
temps
és com ensenyar a pregar al nostre poble”
(T.
Dicken).
És cert que si el cor no s'obre a Déu, cap pedagogia
ens podrà ensenyar a pregar, però també és veritat que
el creient necessita una orientació que li ajudi a
caminar a l'encontre amb Déu. Tanmateix, moltes persones que
desitgen aprendre a pregar no saben on fer-ho.
A
les parròquies es treballa molt en els diversos camps
de l'acció pastoral, però, en general, és poc i
insuficient el que es fa per a ensenyar als creients a
pregar. Inclús, els mateixos que col·laboren en aquest
treball pastoral ho fan, a voltes, privats de vertader
aliment per a la vida interior.
Així,
desbordats per l'activitat i agafats en la roda dels
compromisos, reunions i tasques diverses, risquen de
convertir-se en funcionaris més que testimonis d'una fe
viva.
Cert
és que les persones més inquietes van a monestirs,
comunitats religioses i llocs de pregària per a cercar
l'encontre amb Déu, però molta gent senzilla no pot fer
aqueixes passes i es troba poc assistida per a aprendre a
pregar de manera profunda.
Ens
manquen també, avui a occident, mestres de pregària que
acompanyin espiritualment les persones en tempteigs, moments
obscurs o entusiasmes falsos.
Però
surten entre nosaltres grups de pregària, “tallers
d'oració” i corrents d'espiritualitat que poden ser
vertaderes escoles de pregària.
Grups
que creen clima d'oració, desvetllen el desig de Déu,
ensenyen a fer silenci per a escoltar sa Paraula, ofereixen
suggerències per a créixer en capacitat d' interior,
estimulen i sostenen la pregària personal de cadascun.
Les
parròquies haurien d'acollir-los i promoure'ls amb vertader
interés, evitant abusos i desviacions, sempre possibles en
aquest tipus d'experiències.
Escoltem
les paraules d'un mestre espiritual de nostre temps: «Estoy
convencido de que si, después de veinte siglos, al inmenso esfuerzo
de predicación, enseñanza y catequesis, se añadiera un esfuerzo no
menos intenso de iniciación a la oración interior, el rostro del
mundo sería diferente.»
En
les comunitats cristianas hem de seguir més de prop l'exemple de
Jesús que, segons l'evangelista Lluc, se dedicava a «explicar
als deixebles cóm tenien que orar sempre sense desanimar-se».
CONFIAR
Pregar
sempre sense perdre l'esperança.
Les
enquestes i sondeigs d'opinió revelen que en l'home contemporani
creix la desconfiança cap als altres, cap a l'entorn i
davant la vida en general.
Sembla
que l'aïllament, el competir i el caràcter complexe
de la vida moderna causin un home ple de suspicàcia i
recel.
Les
persones es senten inclinades a tancar-se en un “realisme
migrat”, en actitud quasi sempre defensiva i
cautelosa, sense confiar en res ni en ningú. Tanmateix,
malgrat les aparences de realisme docte i sensat, la
desconfiança no ajuda a viure de manera plena i creativa.
Per
contra, la persona necessita confiar per a créixer i
fer front a la vida. No oblidem que la confiança és una
“estructura bàsica” de l'esser humà, i
suprimir-la en nosaltres seria destruir una font important
del viure quotidià.
D.
Bonhoeffer, que sabia de la traïció i persecució,
escrivia aquesta advertència des del camp de concentració:
“Res és pitjor que sembrar i afavorir la
desconfiança; per contra, hem d'afavorir la confiança per
on és possible. Ella seguirà essent per a nosaltres un
dels millors regals, entre els escasos i bells en la vida
dels homes”.
És
la confiança el que sosté les persones en les situacions
difícils i el que els dóna potencial d'energia per a
fer front a l'existència.
La
persona que se tanca en la desconfiança es destrueix a
ella mateixa, es deixa morir o “se deixa viure”
que és una manera triste però freqüent d'abandonar-se
estèrilment al curs de la vida.
La
fe cristiana no pot brollar ni créixer en un cor
desconfiat. Inútil aportar-li indicis, testimonis o
arguments. La persona es defensarà darrera un recel. Només
creurà en les seves proves.
És
la postura de Tomàs, tipus de tots els dubtes, recels i
incerteses que sorgeixen en l'home davant Crist ressuscitat.
Quan el Senyor es presenta, li diu aqueixes paraules:
“No siguis incrèdul, sinó creient”.
Molts
cristians avui se senten rosegats pel dubte. El misteri
últim de la vida se'ls escapa. Nostra raó comprèn que
no pot comprendre i el creient sent neguit i malestar.
Voldria veure amb els propis ulls, tocar amb les pròpies
mans.
Primer
és confiar. No tancar cap porta. No desoir cap crida.
Obrir-se confiadament a Déu. Cercar son rostre i
“pregar sense perdre l'esperança”, com
demana Jesús. Qui cerca Déu amb confiança ja l'està
trobant.
L'ORACIÓ
DE LA MAJORIA
Sense
perdre l'esperança.
Bastants
són els homes i dones que s'inicien en l'art de la
meditació i s'esforcen per recobrar el silenci interior.
Estudis hi ha que conviden a descobrir camins nous de
contemplació i mètodes de concentració i purificació
interior.
Dóna
goig veure aquests esforços i s'ha d'animar-los en les
comunitats creients. Però, la majoria dels cristians
senzills no podran assaborir aquesta oració curada,
profunda i purificada.
Per
això, bo és veure que Jesús, per a convidar-nos a
“pregar sempre sense perdre l'esperança”,
posa l'exemple d'una dona senzilla i en dificultats que
insisteix en sa petició fins a assolir el que desitja.
Aquesta
és l'ensenyança de Jesús: si romaneu units a Déu en
la oració, no perdeu l'esperança en cap dificultat ja que
no sereu abandonats per vostre Pare.
Hi
ha una oració vulgar, la única que sap fer la gent
senzilla quan passa dificultats, i que hem menyspreat massa
en nostre temps.
És
aqueixa oració, pot ser massa “interessada”
i fins i tot contaminada d'actituds màgiques. Una oració
feta de fórmules repetides amb senzillesa. Oració plena de
distraccions, sense gran profunditat ni pretensions de
contemplació.
Aqueixa
oració dels moments d'angoixa, quan s'està desbordat per
la por, la depressió, la soledat o el desencís. L'oració
en el fracàs matrimonial o el conflicte dolorós amb
els fills. L'oració davant la sala d'operacions o al llit
del moribund.
¿
No hauríem de mirar amb més simpatia aquesta oració
modesta, poc lluïda, poc sublim, que és l'oració dels
pobres, els angoixats, els ignorants ?
Aqueixa
oració neix des de la consciència de la pròpia
indignitat. L'oració dels que no saben analitzar-se a ells
mateixos ni poden profundir. L'oració dels que no saben
parlar amb destresa ni amb ells ni amb els altres.
En
un llibre, J.M.
Zunzunegui
ha dit: «Es ésta, sin duda, la
oración de la mayoría
en todas las religiones del mundo, la oración que desata la ternura
de Dios y que es, en definitiva, suficiente para la inmensa mayoría
de la humanidad».
Aquesta
oració, a voltes tan poc valorada, no té problemes per
aquest Déu que entén els pobres i el farà justícia com
ningú.
¿DE
QUÈ SERVEIX RESAR?
Orar
sense defallir...
Sens
dubte, mols factors han provocat el desvalorar de
l'oració en nostra societat. No és casual que l'home
modern hagi perdut la capacitat d'invocar Déu i dialogar
sincerament amb Aquell que és la font de nostre esser i
nostre viure.
En
una societat en la qual s'accepta com a criteri quasi únic
de valoració l'eficàcia, el rendiment i la producció, no
és estrany que sorgeixi la pregunta per la utilitat i
l'eficàcia de l'oració. ¿ De què serveix resar ? Aquesta
és quasi la única pregunta de l'home modern quan
pensa en l'oració.
Entenem
l'oració com un mitjà més, un instrument per a assolir
uns objectius determinats. Important per a nosaltres és
l'acció, l'esforç, el treball, la programació, les
estratègies, els resultats. I, per tant, orar quan tenim
tant a fer ens sembla “perdre el temps”.
L'oració pertany al món de “l'inútil”.
Aquesta
experiència de l'home actual pot ser positiva, ja que
pot ajudar a descobrir el vertader valor de l'oració
cristiana. En qualque manera, és cert que l'oració és
“cosa inútil” i no ens serveix per a assolir
tantes coses per les quals ens esforcem cada dia.
Com
és “inútil” el goig de l'amistat, la tendresa
d'uns esposos, l'enamorament d'uns joves, l'afecte i el
somrís dels fills, el descans en una persona de confiança,
l'intimidat de la llar, el goig d'una festa, la pau d'un
horabaixa... ¿ Com mesurar “l'eficàcia” de tot això que
dóna, tanmateix, l'ànim que manté el nostre viure ?
Equivocació
seria reduir l'eficàcia de l'oració a l'èxit de les
peticions que brollen de nostra boca en una situació
concreta. L'oració cristiana és “eficaç”
perquè ens fa viure amb fe i confiança en el Pare i
en solidaritat incondicional amb els germans.
L'oració
és “eficaç” perquè ens fa més creients
i més humans. Obre les orelles de nostre cor per a
escoltar amb més sinceritat a Déu. Neteja nostres criteris,
nostra mentalitat i nostra conducta d' allò que ens
impedeix ser germans. Anima nostre viure diari, reanima
nostra esperança, enforteix nostra debilitat, alleugera
nostre cansament.
L'home
que aprèn a dialogar constantment amb Déu i invocar-lo
“sense perdre l'esperança”, com ens diu
Jesús, descobreix on es troba la vertadera eficàcia de
l'oració i perquè serveix resar. Senzillament, per viure.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada