2º
diumenge de Pasqua (A)
EVANGELI
Vuit
dies més tard, Jesús entrà
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 20, 19-31
Jesús
s'apareix als deixebles
19
Al capvespre d'aquell mateix dia, que era diumenge, els
deixebles, per por dels jueus, tenien tancades les portes del lloc on
es trobaven. Jesús va arribar, es posà al mig i els digué:
--Pau
a vosaltres.
20
Dit això, els va mostrar les mans i el costat. Els deixebles
s'alegraren de veure el Senyor. 21 Ell
els tornà a dir:
--Pau
a vosaltres. Com el Pare m'ha enviat a mi, també jo us envio a
vosaltres.
22
Llavors va alenar damunt d'ells i els digué:
--Rebeu
l'Esperit Sant. 23 A qui perdonareu els
pecats, li quedaran perdonats; a qui no els perdoneu, li quedaran
sense perdó.
24
Quan vingué Jesús, Tomàs, un dels Dotze, l'anomenat Bessó,
no era allà amb els altres deixebles. 25 Ells
li van dir:
--Hem
vist el Senyor.
Però
ell els contestà:
--Si
no li veig a les mans la marca dels claus, si no fico el dit a la
ferida dels claus i no li poso la mà dins el costat, jo no creuré
pas!
26
Al cap de vuit dies, els deixebles es trobaven altra vegada en
aquell mateix lloc, i Tomàs també hi era. Estant tancades les
portes, Jesús va arribar, es posà al mig i els digué:
--Pau
a vosaltres.
27
Després diu a Tomàs:
--Porta
el dit aquí i mira'm les mans; porta la mà i posa-me-la dins el
costat. No siguis incrèdul, sigues creient.
28
Tomàs li va respondre:
--Senyor
meu i Déu meu!
29
Jesús li diu:
--Perquè
m'has vist has cregut? Feliços els qui creuran sense haver vist!
30
Jesús va fer en presència dels seus deixebles molts altres
senyals prodigiosos que no es troben escrits en aquest llibre. 31
Els que hi ha aquí han estat escrits perquè cregueu que
Jesús és el Messies, el Fill de Déu, i, creient, tingueu vida en
el seu nom.
Paraula
de Déu.
JESÚS
SALVARÀ A LA ESGLÉSIA
Morts
de por per la execució de Jesús, els deixebles se refugien en una
casa coneguda. De nou estan reunits, però no està amb ells Jesús.
En la comunitat hi ha un buit que ningú pot omplir. Les manca Jesús.
¿A qui seguiran ara? ¿Què faran sense ell? “És el vespre” en
Jerusalem i també en el cor dels deixebles.
Dins
de la casa, estan “amb les portes tancades”. És
una comunitat sense missió i sense horitzó, tancada en ella
mateixa, sense capacitat d'acollida. Ningú pensa ja en sortir pels
camins a anunciar el regne de Déu i curar la vida. Amb les portes
tancades no és possible apropar-se al sofriment de les gents.
Els
deixebles estan plens de “por als jueus”. És una
comunitat paralitzada per la por, en actitud defensiva. Només veuen
hostilitat i rebuig per totes bandes. Amb por no és possible estimar
el món com l'estimava Jesús, ni infondre en ningú ànim i
esperança.
De
cop, Jesús ressuscitat agafa la iniciativa. Ve a rescatar els seus
seguidors. “Entra en la casa i se posa enmig de ells”.
La petita comunitat comença a transformar-se. De la por passen a la
pau que els infon Jesús. De la foscor de la nit passen a la alegria
de tornar a veure'l ple de vida. De les portes tancades passen aviat
a l'obertura de la missió.
Jesús
els parla i posa en aquells pobres homes tota la seva confiança:
“Com el Pare m'ha enviat, així també us envio
jo”. No els diu a qui s'han d'acostar, què han d'anunciar
ni com han d'actuar. Ja ho han pogut aprendre d'ell pels camins de
Galilea. Seran en el món el que ha estat ell.
Jesús
coneix la fragilitat dels seus deixebles. Moltes vegades els ha
criticat la seva fe petita i vacil·lant. Necessiten la força del
seu Esperit per a complir la seva missió. Per això fa amb ells un
gest especial. No els imposa les mans ni els beneeix com als malalts.
Exhala son alè sobre ells i els diu: “Rebeu l' Esperit
Sant”.
Sols
Jesús salvarà a la Església. Sols ell ens alliberarà de les pors
que ens paralitzen, romprà els esquemes avorrits en els quals
pretenen tancar-lo, obrirà tantes portes que hem tancat al llarg
dels segles, redreçarà tants camins que ens han desviat d'ell.
El
que se'ns demana és revifar molt més en tota la Església la
confiança en Jesús ressuscitat, moure'ns per a posar-lo sense
por en el centre de nostres parròquies i comunitats, i concentrar
totes nostres forces en escoltar bé el que son Esperit ens está diu
avui als seus seguidors i seguidores.
NOU
COMENÇAMENT
Aterrits
per l'execució de Jesús, els deixebles se refugien en una casa
coneguda. De nou estan reunits, però ja no està Jesús amb ells. En
la comunitat hi ha un buit que ningú pot omplir. Els falta Jesús.
No poden escoltar les seves paraules plenes de foc. No poden veure'l
beneint amb tendresa els desgraciats. ¿A qui seguiran ara?
Era
el vespre a Jerusalem i també en llurs cors. Ningú els pot
consolar de la tristesa. A poc a poc, la por s'ha apoderat de tots,
però no la tenen a Jesús perquè enfortesqui els ànims. L'únic
que els dóna seguretat és «tancar
les portes».
Ja ningú pensa en sortir pels camins a anunciar el regne de Déu i
curar la vida. Sense Jesús, ¿com contagiaran la Bona Nova?
L'evangelista
Joan descriu de manera insuperable la transformació que se dóna en
els deixebles quan Jesús, ple de vida, se fa present enmig d'ells.
El Ressuscitat està de nou en el centre de comunitat de seguidors.
Així ha de ser per a sempre. Amb ell tot és possible: alliberar-se
de la por, obrir les portes i posar en marxa la evangelització.
Segons
el relat, el primer que infon Jesús a la comunitat és la pau. Cap
retret per haver-lo abandonat, cap queixa ni reprovació. Sols pau i
alegria. Els deixebles senten el seu alè creador. Tot comença de
noue. Impulsats pel seu Esperit, seguiran col·laborant al llarg dels
segles en el mateix projecte salvador que el Pare encomanà a Jesús.
El
que necessita avui la Església no és reformes religioses i cridades
a la comunió. Necessitem experimentar en nostres comunitats un "nou
inici" a partir de la presència viva de Jesús enmig de
nosaltres. Només ell ha d'ocupar el centre de la Església. Sols ell
pot impulsar la comunió. Sols ell pot renovar nostres cors.
No
basten nostres esforços i treballs. És Jesús qui pot desencadenar
el canvi d'horitzó, l'alliberació de la por i les recels, el clima
nou de pau i serenitat que tant necessitem per a obrir les portes i
ser capaços de compartir el'Evangeli amb els homes i dones de nostre
temps.
Però
hem d'aprendre a acollir amb fe la seva presència enmig de
nosaltres. Quan Jesús torna presentar-se als vuit dies, el narrador
ens diu que encara les portes segueixen tancades. No és només Tomàs
el que ha d'aprendre a creure amb confiança en el Ressuscitat. També
els altres deixebles han de superar a poc a poc les dubtes i pors que
encara els fan viure amb les portes tancades a l'evangelització.
NO
AMAGAR EL RESSUSCITAT
S'alegraren
de veure al Senyor.
Maria
de Magdala ha comunicat als deixebles la seva experiència i els ha
anunciat que Jesús viu, però ells segueixen tancats en una casa amb
les portes barrades per por als jueus. L'anunci de la resurrecció no
dissipa llurs pors. No té força per a desvetllar l'alegria.
L'evangelista
evoca en poques paraules llur desemparança enmig d'un ambient hostil. Al
«fer-se fosc». La por els fa tancar totes les
portes. Sols cerquen seguretat. És la seva única preocupació.
Ningú pensa en la missió rebuda de Jesús.
No
basta saber que el Senyor ha ressuscitat. No és suficient escoltar
el missatge pasqual. A aquells deixebles els falta el més important:
l'experiència de sentir a Jesús viu enmig d'ells. Solament quan
Jesús ocupa el centre de la comunitat, se converteix en font de
vida, d'alegria i de pau per als creients.
Els
deixebles «s'alegraren en veure el Senyor». Sempre és
així. En una comunitat cristiana se desvetlla l'alegria, quan allà, enmig de tots, és possible «veure» a Jesús
viu. Nostres comunitats no superaran les pors, ni sentiran la alegria
de la fe, ni coneixeran la pau que sols pot donar Crist, mentre Jesús
no ocupi el centre de nostres encontres, reunions i assemblees, sense
que ningú l'oculti.
A
voltes som nosaltres mateixos els que el fem desaparèixer. Ens
reunim en el seu nom, però Jesús està absent de nostre cor. Ens
donem la pau del Senyor, però tot queda reduït a un salutació
entre nosaltres. Se llegeix l'evangeli i diem que és «Paraula
del Senyor», però a voltes sols escoltem el diu el
predicador.
En
la Església sempre parlem de Jesús. En teoria no hi ha res més
important per a nosaltres. Jesús és predicat, ensenyat i celebrat
constantment, però en el cor de molts cristians hi ha un buit:
Jesús està com absent, amagat per tradicions, costums i rutines que
el deixen en segon pla.
Tal
volta, nostra primera tasca sigui avui «centrar»
nostres comunitats en Jesucrist, conegut, viscut, estimat i seguit
amb passió. És el millor que tenim.
UN NOU ALÈ
Alenà
damunt d'ells.
Ningú
sap com va passar. Els primers deixebles solament ens diuen que, a
partir de sa resurrecció, les coses no foren com abans.
Experimentaven a Jesús d'una altra manera. La seva presència no era
com a Galilea, però era igualment real i transformadora. La seva
vida també es va transformar. En endavant viurien de son Esperit.
El
primer que el ressuscitat els transmetia era una pau nova i
inconfundible. Una pau que guarí llur por i la transformà en
alegria. Tal volta, és el primer que necessitem en la Església. Una
pau que ens alliberi de les pors que ens paralitzen. Una pau que no
la trobarem cercant poder i seguretat sinó acollint l 'Esperit de
Jesús.
El
ressuscitat els va treure de l'actitud covarda, del desencís i
desesperança. Els seus seguidors no podien romandre reclosos en el
«cenacle»
a la defensiva dels possibles adversaris. Ni llavores ni avui. Una
Església tancada en els seus propis problemes, sense altre horitzó
que els possibles riscs i perills, no és una Església impulsada
per l' Esperit de Jesús.
El
ressuscitat els arrancà del passat i els feu mirar al futur. No
havia que «somniar» en Galilea. Era el moment de
introduir una esperança nova en el món i d'encendre en els cors el
foc que Jesús volia veure encès. No se pot acollir l' Esperit del
ressuscitat amb la mirada posada en el passat. L'evangeli de Jesús
ens posa sempre mirant al futur.
El
ressuscitat mogué els primers creients i els posà en marxa vers
la missió evangelitzadora. Amb el ressuscitat present enmig de la
comunitat no és possible la passivitat, la rutina tranquil·la, la
comoditat de la inèrcia. On está viu l' Esperit del ressuscitat se
desvetlla la creativitat i s'obren camins sempre nous
d'evangelització.
Comunitats
cristianes mancades d'alegria, en excés replegades sobre elles
mateixes, amb les «portes
tancades»
i sense horitzó, ¿no necessitem l'alè, la alegria i la pau del
ressuscitat? ¿No serà això el primer que hem de cuidar?
¿SERÀ
VERITAT ?
No
siguis tan incrèdul, siguis creient.
Pocs
mesos abans de morir, J.
P Sartre
feia
aquesta confessió en una entrevista concedida al diari Le Monde:
«Davant aqueixa barreja miserable que forma nostre planeta, torna
atormentar-me la desesperació; és la idea de que tot s'acabarà, de
que solament existeixen fins particulars per als quals lluitar... no
hi ha un objectiu humà..., no hi ha més que desordre.»
Aquestes
paraules no recullen sols el testament pessimista del cèlebre
filòsof francès. Expressen la sensació de molts homes i dones de
nostres dies. Jo mateix les he escoltat en conversacions
confidencials: «No sé si hi ha Déu o no, però
tinc la sensació de que tot s'acaba amb la mort. És
una pena. Voldria creure una altra cosa, però no puc.
No sé qui me podrà convèncer del contrari.»
Què
fàcil és comprendre aquest gènere de confessions. Tots portem molt
dedins el desig d'una vida eterna; el mateix Sartre se resistia a
morir sense esperança: «Me
resisteixo amb tota justícia i sé que moriré amb alguna
esperança
que, tanmateix, seria precís fonamentar.» Tots
voldríem tras la mort, tornar veure nostres éssers estimats,
conèixer una vida nova i gojosa, ser felices per a sempre. Però
està la mort amb la seva obscuritat i son misteri tancant-nos el pas
a qualsevol il·lusió ingènua.
Tal
volta per això mateix, no
és una insensatesa interessar-nos pel que se diu de Crist.
Hi ha quelcom que no se pot negar, mai, enlloc, i
de ningú s'ha afirmat res semblant al que la fe cristiana gosa confessar de Crist
quan diu que «ha
estat
ressuscitat d'entre els morts».
¿Està aquí el secret últim de la vida?
Avui
tot segueix mesclat i confús: vida i mort, sentit i “sense sentit”,
justícia i injustícia; tot sembla en desordre i a mitges; dins de
nosaltres mateixos lluiten entre si el desig de vida eterna i la
desesperança. ¿Serà veritat que no tot acaba amb la mort?, ¿serà
cert que al final està Déu rescatant l'ésser humà per a una vida
nova i feliç? Des de Crist ressuscitat ens arriba una invitació
humil. Les paraules de Jesús a Tomàs estan dirigides també a
nosaltres: «No
siguis tan
incrèdul.
Sigues creient.»
ESCOLTAR
LA INVITACIÓ
No
siguis incrèdul, sinó creient.
El
relat evangèlic és breu i concís. Jesús ressuscitat se dirigeix a
Tomàs amb unes paraules que tenen molt de invitació amorosa, però
també de crida apressant. «No
siguis incrèdul, sigues creient.»
Tomàs respon amb la confessió de fe més solemne de tot el Nou
Testament: «Senyor
meu i Déu meu.»
¿Quin
recorregut interior ha fet aquest home fins llavors dubitatiu i
vacil·lant? ¿Com se camina des de la resistència i el dubte fins a
la confiança? La pregunta no és superflua, ja que, més prest o més
tard, de forma totalment inesperada o com a fruit d'un procés
interior, tots podem escoltar més o menys clarament la mateixa
invitació: «No
siguis incrèdul, sinó creient. »
Tal
volta la primera condició per a escoltar-la és percebre's estimat
per Déu, sigui quina sigui la meva postura o trajectòria
religiosa. «Som estimat», aquesta és la veritat més
profunda de la meva existència. Soc estimat per Déu tal com som,
amb els meus desitjos inconfesables, ma inseguretat i les meves
pors. Soc acceptat per Déu amb amor etern. Déu m'estima des de
sempre i per a sempre, part damunt del que altres puguin veure en mi.
Se
pot donar una passa més. «Soc beneït per Déu.» Ell
no me maleeix mai, ni quan jo mateix em condemno. Més d'una vegada
escoltaré en mon interior veus que me diuen pervers, mediocre,
inútil o hipòcrita. Per a Déu som quelcom valuós i molt estimat.
Puc confiar en ell malgrat tot.
En
Déu trobo a algú en el qual mon ésser pot sentir-se fora de perill
enmig de tanta obscuritat, maledicència i acusacions. Puc confiar en
ell sense por, amb agraïment. La gratitud vers Déu se desvetlla al
mateix temps que la fe. No se pot tornar a Déu sinó amb un sentit
profund de gratitud.
M'he
demanat moltes vegades per què uns «decideixen» ser agraïts,
generosos i confiats, i per què altres se inclinen a ser amargats,
egoistes i recelosos. No ho sé. En qualsevol cas, estic convençut
de que nostra vida no està predeterminada o totalment marcada per
endavant. Sempre hi ha retxilleres per les quals se'ns passa la
invitació a creure i confiar.
Cadascun
podem fer-nos les preguntes decisives: ¿Per qué no crec?, ¿per què
no confio? ¿què és el que en el fons estic rebutjant? No tindria
que passar-me la vida sense enfrontar-me amb sinceritat amb jo
mateix: ¿Quan som més humà i realista, quan pretenc salvar-me a jo
mateix o quan invoco amb fe: «Senyor
meu i Déu meu»?
¿PER
QUÈ NO LA REENCARNACIÓ?
Feliços
els qui creuran sense haver vist.
Sembla
que, s'estén en Occident la seducció per la creença en la
«reencarnació». Basta donar un cop d'ull a estudis
sociològics per a comprovar que són cada vegada més els que se
senten atrets per ella. ¿Per què jugar-ho tot a una carta? ¿No
seria més raonable comptar amb una segona oportunitat o amb totes
les que facin falta, per a purificar-nos a través de vides
successives fins assolir la salvació?
A
dir ver, és difícil trobar entre nosaltres la concepció original
de la «reencarnació» en sa puresa hindú, budista o jaïnita. Se
tracta més aviat de versions indefinides i fins i tot desfigurades a
voltes per altres corrents esotèriques (influència dels morts en
nostra vida, etc.). En qualque programa de TV se pretenia, inclús,
provar «científicament»
la reencarnació, en la línia dels doctors Stevenson
i Noworocki.
Paradoxa
és trobar persones que pensen que «resurrecció» i
«reencarnació» són creences pràcticament
equivalents o que la «reencarnació» pot ser, inclús, una
complementació de la fe cristiana en la «resurrecció».
Aquesta podria muy bien donar-se després d'una sèrie de
«reencarnacions » successives.
El
respecte a la veritat exigeix, tanmateix, recordar alguns punts de
profund desacord per a evitar malentesos nefasts per a tots.
Des
d'una perspectiva cristiana, la vida està regida per l'amor de Déu
que busca el bé de cada persona. Els individus no estan abandonats a
son propi destí, de reencarnació en reencarnación, dintre d'un
procés mecànic dirigit per la llei inflexible del «karma».
Per
això, la resurrecció és fruit de l'amor infinit de Déu que
perdona nostres pecats i ens salva a cada un del poder de la mort, i
no resultat d'una purificació impersonal on tot se decideix per la
llei de la compensació del mal pel bé, amb absència absoluta de
l'amor de Déu.
Per
altra banda, segons la fe cristiana, cada persona té un valor únic
i original. Mai serà sacrificada al Tot diví. Per això està
cridada a ressuscitar amb son propi cos pera entrar en un diàleg
personal d'amor etern amb Déu, Pare. Des de la perspectiva de reencarnar-se, pel contrari, l'important és «la eterna gènesi
del Absolut», mentre els individus circulen en una successió
indefinida de naixements i morts, on cada cos és sols un «suport
provisional» i on la salvació se realitza, en definitiva, per la
fusió dels éssers amb el Tot.
En
el fons, està en joc la concepció de Déu i sa presència d'amor en
el mon. Mentre el cristià, recolzat en Crist ressuscitat, mor
abandonant-se a l'amor infinit de Déu, el reencarnar mor
abandonant-se a les forces misterioses de la existència, regides per
la mecànica del «karma».
PASQUA
VOL DIR «PAS»
S'alegraren...
Pasqua
és una paraula de origen semita que prové de l'arameuפסחא,cognata
l'hebreu פֶּסַפֶּסַח
a(Péssah
«pasha»
(en
hebreu «pesah»).
El
seu significat original és discutit. Probablement significa «pas»,
«trànsit» i amb aquest sentit és usada en diversos escrits jueus.
En
qualsevol cas, les primeres generacions cristianes han entès la
Pasqua com «el pas» de Crist de la mort a la vida,
que ens convida també a nosaltres a «passar» d'una
vida vella i gastada a una vida renovada.
Per
això, Pasqua no és sols una festa que se celebra de manera
litúrgica. La resurrecció de Crist se celebra, sobre tot, en
nosaltres mateixos, ressuscitant a una vida nova. Per als primers
cristians, la resurrecció de Crist amaga una energia capaç de
transformar la existència i omplir-la de nova vitalitat.
Els
relats evangèlics insisteixen en aquesta transformació que se
produeix al encontrar-se amb el Ressuscitat. Aquests homes tancats a
casa després de la mort del Mestre, passen de l'angoixa a la pau,
de la por a l'alegria, de la covardia a l'anunci valent de
l'evangeli.
¿Cap
a on hem de canviar nosaltres? ¿Quin és el «pas» que
hem de donar? ¿En quina direcció s'ha d'operar «el canvi
pasqual» en nostres vides?
A
alguns se'ns demana, tal volta, passar d'una vida superficial i
dispersa a una existència més autèntica i unificada; d'una actitud
passiva o convencional a una postura més creativa i espontània.
Potser
Pasqua ha de ser per a altres el pas d'aqueix home agressiu i
ressentit que hi ha en nosaltres a un altre més acollidor i amorós;
d'aqueix home intransigent i conflictiu a un altre més tolerant i
pacificador.
Per
a algú, Pascua pot ésser una cridada a donar un pas en aquesta
direcció: de recelós i solitari a confiat i amistós; d'acaparador
i individualista a generós i solidari; d'invasor i antipàtic a
respectuós i amable.
Per
a altre, Pasqua serà tal volta una invitació a renovar sa vida
passant de l'home apàtic i avorrit al ser sensible i festiu; del
triste i crispat al serè i alegre; del pessimista i amargat a
l'esperançat.
Probablement,
a tots se'ns demana renovar nostra actitud davant Déu. Passar de la
por a la confiança, de la fuita a l'entrega, de l'arrogància a la
humilitat, de l'oblit a l'oració, de la no creença a la fe.
Pasqua
significa «passar» de la mort a la vida. Celebrar la
Pasqua és viure en nosaltres un procés de renovació personal.
LA
ALEGRIA DE PODER CANVIAR
Pau
a vosaltres.
Sovint
oblidem que l'encontre dels deixebles amb el ressuscitat ha estat
fonamentalment “una experiència de perdó».
Aquells
homes són conscients de la seva infidelitat al Mestre. L'han
abandonat en el moment decisiu. Per això, la tristesa que els entra no és només el dolor d'haver perdut a l'amic proper i
estimat, sinó la tristesa de qui se sent culpable. Aqueixa tristesa
que tan bé coneixem tots els homes.
Els
relats subratllen, un pic i un altre, la salutació repetida del
ressuscitat: “Pau a vosaltres». Els
deixebles se senten perdonats i readmesos de nou a la amistat i la
comunió amb Jesús. Aquest és el nucli de la seva experiència
pasqual.
Se
tornen a encontrar amb Jesús com “una nova possibilitat de vida”
(E.
Schillebeeckx).
El ressuscitat els ofereix la possibilitat d'iniciar un nou mode de
viure i de ser. Poden canviar i tornar al seguiment de Jesús.
Tot
sembla indicar que cada vegada gosem menys recordar nostra pròpia
culpabilitat per a no generar en nosaltres sentiments d'angoixa o
frustració.
Preferim
viure de manera més irresponsable, culpant sempre els altres,
atribuint tots els nostres mals a una societat mal organitzada i
llevant importància als nostres errors i injustícies.
Però,
els homes no deixem de ser responsables perquè fem desaparèixer de
nostra consciència el sentit de culpabilitat. El que necessitem és
assumir el que hem fet de nostra vida i de nosaltres mateixos,
sentir-nos de nou reconciliats i saber que «sempre podem
canviar».
El
solemne pregó pasqual que la Església proclama amb goig la Nit de
Pasqua canta així: «Aquesta nit santa allunya els pecats, fa
innocents els caiguts, torna l'alegria als entristits, dissipa els
odis, restableix la concòrdia».
Quants
homes i dones que vien secretament en el fons del seu cor la tristesa
de la pròpia culpa recuperarien la alegria si sabessin encontrar-se
amb Crist ressuscitat.
Aquest
Crist que ens entén en nostra debilitat i malícia, que ens acull en
nostra injustícia i ens perdona i restableix al nostre ésser més
autèntic. El Crist ressuscitat que viu i fa viure a tot el que
s'acosta a ell amb confiança.
Per
a molts la experiència pasqual pot consistir en escoltar de Crist
aquestes paraules: «La pau sigui amb tu. Estas perdonat. Pots
iniciar una vida nova».
LA
AMNISTIA DEL RESSUSCITAT
La
pau sigui vosaltres.
Ha
estat E.
Schillebeeckx
qui
ens ha recordat que l'encontre amb el ressuscitat ha estat una
«experiència
de perdó».
Els deixebles han experimentat al ressuscitat com algú que els
perdona i els ofereix pau i salvació.
Cap
al·lusió a l'abandó dels seus. Cap retret per la traïció covarda.
Cap gest d'exigència per a reparar la injúria. Les aparicions
signifiquen una vertadera «amnistia» en el sentit
etimològic de la paraula: oblit total de l'ofensa rebuda.
Els
relats insisteixen en que la salutació del ressuscitat és sempre de
pau i reconciliació: «Pau
a vosaltres».
I és Aquest perdó pacificador i aquesta oferta de salvació els que
posen una alegria i una esperança noves en la vida dels deixebles.
Vivim
en una societat que no és capaç de valorar el perdó. Se'ns ha
volgut convèncer de que el perdó és «la virtut dels dèbils»
que se resignen i se dobleguen davant les injustícies perquè no
saben lluitar i arriscar-se.
I,
tanmateix, els conflictes humans no tenen mai una vertadera solució,
si no s'introdueix la dimensió del perdó.
No
és possible donar passes fermes cap a la pau, des de la violència,
l'enduriment i la mutua destructivitat, si no som capaços
d'introduir el perdó en la dinàmica de nostres lluites.
El
perdó no és només la liquidació de conflictes passats. Al mateix
temps, desvetlla l'esperança i les energies en el que perdona i en
aquell que és perdonat.
El
perdó, quan se dóna realment i amb generositat, és, en l' aparent
fragilitat, més vigorós que tota la violència del món. La
resurrecció ens descobreix als creients que la pau no sorgeix de
l'agressivitat i la sang sinó de l'amor i el perdó.
Necessitem
recuperar la capacitat de perdonar i oblidar. La vertadera pau no s'aconsegueix quan uns hombres vencen sobre altres, sinó quan tots
junts tractem de vèncer les incomprensions, agressivitats i mutua
destructivitat que hem desencadenat.
La
pau no arriba mentre uns i altres ens obliguem en no oblidar el
passat. La pau no és realitat entre nosaltres sense un esforç ample
i generós de mútua comprensió, apropament i reconciliació.
En
una societat tan conflictiva com la nostra, els creients estem
cridats a reivindicar la força social que pot tenir el perdó.
DEL
DESENCÍS A LA PAU
Pau
a vosaltres.
Poques
coses podem afirmar amb seguretat sobre les experiències viscudes
pels primers deixebles, quan se trobaren amb el Ressuscitat. Però,
sense por a equivocar-nos, podem dir que fou una experiència que els
omplí de pau. Així ho subratllen quasi sense excepció, totes. les
tradicions conservades entre els primers creients.
Aquell
grup desconcertat d'homes i dones, defraudats en el més íntim de
les seves conviccions, trencades les seves esperances més pregones,
angoixats pel fracàs del seu líder més estimat, impotents per a
donar ja un sentit a nous projectes de vida, encontraran en Jesús
una força i una pau que els alliberarà del desencant.
Potser
sigui aquest el nucli més important de l'experiència pasqual:
l'encontre amb algú viu capaç d'alliberar-nos del desencís i
descobrir-nos el camí vers la pau. Aquesta és la salutació
invariable del Ressuscitat:
«Pau a vosaltres».
Malauradament,
vivim en una situació en la qual la paraula
«pau»
sols no significa altra cosa sinó l'absència de guerra o el
cessament de fets violents de sang. En la cultura bíblica, per
contra,
«pau» o «shalom»
שלום
עליכם
designa
l'harmonia de l'home amb ell mateix i amb els altres, el fruir gojós
i exultant de la vida, la convivència en el respecte i la justícia.
Aquesta
pau és fruit de la fidelitat radical a Déu i és torbada i
destruïda pels diversos ídols als quals l'home conscient o
inconscient es rendeix.
Erich
Fromm
en
el llibre «i sereu com a déus» ha fet un lúcid psicoanálisis de
la societat humana i ens ha recordat que és la actitud
idolàtrica
de
l'home l que posa en perill la pau de la humanitat.
Els
ídols moderns no estan fets de argila o madera. Porten noms com
consum, producció, plaer, progrés, diners, confort, sexe, benestar.
Però sotmeten l'home, l'esclavitzen i l'impedeixen viure en pau amb
ell mateix i amb els altres.
I
és que l'home transfereix en l'ídol respectiu les seves ànsies de
possessió, poder, fama, seguretat. Ens enganyem cercant una pau
social, si no lluitem per alliberar-nos individual i col·lectivament
de tants ídols que esclavitzen. Ens enganyem cercant només més
«llibertats» regulades per la llei si no som capaços de conseguir
una major llibertat interior.
La
pau no arribarà mai sols amb un «alto al foc», ni serà mer fruit
d'esforços polítics ni policials. La pau la construeixen aquells
homes i dones que, sense deixar-se dominar per l'ànsia de possessió,
poder, diner..., s'esforcen per crear una convivència més justa i
fraterna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada