CONFIANÇA
… que
ell havia de ressuscitar.
La
«confiança»
és una paraula humil, senzilla, natural, però és al mateix temps
una de las més essencials per a viure. Sense confiança no hi ha
amor, no hi ha fe, no hi ha vida. Sense confiança «caminem
tots sols, aïllats en una espècie de “túnel”
construït amb nostres problemes, nostres preocupacions i nostres
inquietuds»
(O. Clement).
A
voltes s'oblida que Pasqua és, abans que res, la festa de la
confiança. Ara sabem en mans de qui estem. Nostra vida, creada per
Déu amb amor infinit, no se perd en la mort. Tots estem englobats en
el misteri de la resurrecció de Crist. No hi ha ningú que no
estigui inclòs en aqueix destí últim de vida plena.
En
el fons, totes les nostres pors i angoixes broten de la angústia
davant la mort. Tenim por al dolor, a la vellesa, la desgràcia, la
incertesa, la soledat. Ens afarrem a tot el que ens pot donar quelcom
de seguretat, consistència o felicitat. Projectem sobre els altres
nostra angoixa tractant de sobresortir i dominar, lluitant per tenir
«alguna cosa»
o ser «algú».
La
festa de Pasqua ens convida a reemplaçar l'angoixa de la mort per la
certesa de la resurrecció. Si Crist ha ressuscitat, la mort no té
la darrera paraula. Podem viure amb confiança. Podem esperar més
allà de la mort. Podem avançar sense caure en la tristesa de la
vellesa, sense enfonsar-nos en la soledat i el pessimisme, sense
aferrar-nos al consumisme, a la droga, a l'erotisme i a tantes
formes d'oblit i evasió.
Viure
des d'aquesta confiança no és deixar de ser lúcid. Sentir-nos en
nostra pròpia carn la fragilitat, el sofriment i la malaltia. La
mort sembla amenaçar-nos per totes bandes. El hambre y el horror de
la guerra destruyen a poblaciones enteras. Siguen la tortura,
l'extermini i la crueltat. La confiança en la victòria final de la
vida no ens torna insensibles. Al contrari, ens fa sofrir i compartir
amb més profunditat les desgràcies i sofriments de la gent.
Portem
dins nostre cor la alegria de la resurrecció, però, per això
precisament, ens enfrontem a tanta insensatesa que arranca a les
persones la dignitat, la alegria i la vida.
EL
NOU ROSTRE DE DÉU
Que
havia de ressuscitar d'entre els morts.
Ja
no tornaren a ser els mateixos. L'encontre amb Jesús, ple de vida
després de la execució, transformà totalment els seus deixebles.
Ho veieren tot de manera nova. Déu era el ressuscita a Jesús.
Prest en tingueren les conseqüències.
Déu
és amic de la vida.
No havia ara cap dubte. El que havia dit Jesús era veritat: «Déu
no és un Déu de morts, sinó de vius».
Els homes podran destruir la vida de mil maneres, però si Déu ha
ressuscitat a Jesús, això significa que sols vol la vida per als
seus fills. No estem sols ni perduts davant la mort. Podem comptar
amb un Pare que, part damunt de todo, inclús part damunt de la mort
ens veure plens de vida. En endavant, solament hi ha una manera
cristiana de viure. Se resumeix així: posar vida on altres posen
mort.
Déu
és dels pobres. Ho
havia dit Jesús de moltes maneres, però no era fàcil creure'l. Ara
és distint. Si Déu ha ressuscitat a Jesús, vol dir que és
veritat: «feliços els pobres perquè ells tenen a Déu». La última
paraula no la té Tiberi ni Pilat, la última decisió no és de
Caifàs ni de Annàs. Déu és l'últim defensor dels que no
interessen a ningú. Solament hi ha una manera de semblar-se a ell:
defensar els petits i indefensos.
Déu
ressuscita els crucificats.
Déu ha reaccionat front a la injustícia criminal dels que han
crucificat a Jesús. Si l'ha ressuscitat és perquè vol introduir
justícia part damunt de tant abús i crueltat com se comet en el món.
Déu no està de part dels que crucifiquen, està con los
crucificats. Sols hi ha una manera d'imitar-lo: estar sempre junt als
que sofreixen, lluitar sempre contra els que fan sofrir.
Déu
eixugarà nostras llàgrimes. Déu
ha ressuscitat a Jesús. El rebutjat per tots ha estat acollit per
Déu. El menyspreat ha estat glorificat. El mort està més viu que
mai. Ara sabem com és Déu. Un dia ell «eixugarà
totes nostres llàgrimes, i no hi haurà ja mort, no hi haurà crits
ni fatigues. Tot això haurà passat».
DÉU
LI HA DONAT LA RAÓ
Quan
encara era fosc.
La
font més antiga que tenim sobre la vida dels primers cristians és
un escrit redactat cap allà l'any 80. Se'l nomena tradicionalment
«Els
Fets dels Apòstols».
Segons aquest escrito els primers que parlaren de Jesús ressuscitat
seguien sempre el mateix guió:
«Vosaltres
(els
poderosos)
el matareu, però Déu l'ha ressuscitat».
Aquest
fou el primer esquema de la predicació pasqual. Els poderosos han
volgut eliminar a Jesús i apagar la seva veu. Ningú volia oir que
els últims són els primers per a Déu. Per això, han interromput
violentament sa predicació. Mort Jesús, tot tornarà a l'orde.
Però, inesperadament, Déu l'ha ressuscitat.
Aquesta
és la gran notícia. Déu ha donat la raó al crucificat
desautoritzant els seus crucificadors. El rebutjat per tots ha estat
acollit. El menyspreat ha estat glorificat. El mort està més viu que
mai. Se confirma el que Jesús predicava: Déu s'identifica amb els
crucificats.
Ningú
sofreix que Déu no sofreixi. Cap crit que no sigui escoltat. Cap
queixa se perd en el vacu. Els «nins
del carrer», de Bucarest o Sao Paulo tenen Pare. Les
dones ultratjades per sa parella tenen un últim defensor. Els joves
que se suïciden a Europa acaben sa vida acompanyats per Déu. I Déu
sols vol la vida, la vida eterna, la vida per a tots. Ho albirem ja
en la glòria del ressuscitat.
Aquest
Déu que ha ressuscitat a Jesús està en nostres llàgrimes i penes
com a consol misteriós. Està en nostres depressions com a presència
callada que acompanya en la soledat i tristesa incompreses. Està en
nostre pecat com amor misericordiós que ens suporta amb paciència
infinita. Estarà inclús en nostra mort conduint-nos a la vida,
quan sembla que s'extingeix.
Avui
és la festa dels que es troben tot sols i perduts, dels malalts
incurables i dels moribunds. És la festa dels que viuen morts per
dintre i sense força per a ressuscitar. La festa dels que sofreixen
en silenci aclaparats pel pes de la vida o la mediocritat de son cor.
És la festa dels mortals perquè Déu és nostra resurrecció.
RESSUSCITAR
NOSTRA VIDA
Havia
de ressuscitar d'entre els morts.
La
festa de Pasqua no és sols una celebració litúrgica. És, abans
que res, una manifestació de l'amor poderós de Déu que hem de
celebrar, viure i gaudir en el fons de nostre ésser. ¿És possible
experimentar avui sa força vivificadora?
Primer
és prendre consciència de que la vida està habitada per un Misteri
acollidor que Jesús deia Pade. En el món hi ha tant de mal i tal
«excés» de
sofriment que la vida ens semblar quelcom caòtic i absurd. No és
així. Encara que, a voltes, no sigui fàcil experimentar-ho, nostra
existència està sostinguda i dirigida per Déu vers una plenitud
final.
Això
ho hem de viure des de cada un de nosaltres: jo soc estimat per Déu;
a mí me espera una plenitud sense fi. Hi ha tal acumulació de
frustracions en nosaltres, ens valorem a voltes tan poc, ens
menyspreem tant, que podem ofegar en nosaltres la alegria de viure.
Déu l'ha ressuscitat pot desvetllar de nou nostra confiança i nostre
goig.
Malgrat
tantes notícies, dades i experiències en contra, podem viure sense
angoixar-nos pel futur. Vivim, a voltes, amb tal tensió i ansietat
que se'ns pot fer difícil treballar amb fe per un món més humà.
La resurrecció de Jesús ens posa davant el vertader horitzó de
tot.
No
és la mort que té la darrera paraula sobre el dolor i la mort, sinó
Déu. És son amor salvador el que reconstrueix i dóna sentit a
nostres sofriments, fracassos i morts. Hi ha tanta mort injusta,
tanta malaltia dolorosa, tanta vida sense sentit, que podem
enfonsar-nos en la desesperança. La resurrecció de Jesús ens
recorda que Déu existeix i salva. Ell ens farà conèixer la vida
plena que aquí no hem conegut.
Celebrar
la resurrecció de Jesús és obrir-nos a la energia vivificadora de
Déu. El vertader enemic de la vida no és el sofriment sinó la
tristesa. Ens falta passió per la vida i compassió per als que
sofreixen. I ens sobra apatia, compulsió cap a la pròpia felicitat
i hedonisme barat que ens fa viure sense fruir el millor de la
existència: l'amor. La Pasqua pot ser font i estímul de una vida
nova.
NO
QUALSEVOL ALEGRIA
Que
ell havia de ressuscitar d'entre els morts.
¿Se
pot celebrar la Pasqua quan en bona part del món és Divendres Sant?
¿És possible la alegria quan tanta gent segueix crucificada? ¿No
hi ha falsedat i cinisme en nostres cants de goig pasqual? No són
preguntes retòriques, sinó interrogants que li neixen al creient
des del fons de son cor cristià.
Sembla
que només podríem viure alegres en un món sense plors ni dolor,
aplaçant nostres cants i festes fins que vingui un món feliç per a
tots, i reprimint nostre goig per no ofendre el dolor de les
víctimes. La pregunta és inevitable: si no hi ha alegria per a
tots, ¿quina alegria podem alimentar en nosaltres?
Cert,
no se pot celebrar la Pasqua de qualsevol manera. La alegria pasqual
no té res a veure amb la satisfacció d'uns homes i dones que
celebren complaguts son propi benestar, aliens al dolor dels altres.
No és una alegria que se viu i es manté a base de oblidar als que
solament coneixen una vida desgraciada.
La
alegria pasqual és una altra cosa. Estem alegres, no perquè han
desaparegut la fam i les guerres, ni perquè han cessat les
llàgrimes, sinó perquè sabem que Déu vol la vida, la justícia i
la felicitat dels desgraciats. I ho va assolir. Un dia, «eixugarà
tota
llàgrima
dels seus ulls, i no hi haurà ja mort, ni haurà més plors, ni
crits, ni dolor»
(Ap 21, 4).
Un día, tot això haurà passat.
Nostra
alegria pasqual s'alimenta d'aquesta esperança. Per això, no
oblidem els que sofreixen. Al contrari, ens deixem commoure i afectar
pel seu dolor, deixem que ens incomodin i molestin. Saber que Déu
farà justícia als crucificats no ens torna insensibles. Ens anima a
lluitar contra la insensatesa i la maldat fins al final dels temps.
No ho hem de oblidar mai: quan fugim del sofriment dels crucificats
no estem celebrant la Pasqua del Senyor, sinó nostre propi egoisme.
RECUPERAR
EL RESSUSCITAT
Havia
de ressuscitar d'entre els morts.
Per
a no pocs cristians, la Resurrecció de Jesús és solament un fet
del passat. Quelcom que passà al mort Jesús després de ser
executat a les afores de Jerusalem fa uns dos mil anys. Un
esdeveniment que amb el pas del temps se allunya cada vegada més de
nosaltres perdent força per a influir en el present.
Per
altres, la Resurrecció de Crist és, abans de tot, un dogma que hi
ha que creure i confessar. Una veritat que està en el Credo com
altres veritats de fe, però que no se sap molt bé en què poó
consistir. Son cristians que tenen fe, però no coneixen «la
força de
la fe»; no saben per experiència el que és viure
fonamentant la vida en el Ressuscitat.
Las
conseqüències poden ser greus. Si perden el contacte viu amb el
Ressuscitat, los cristians se queden sense Aquell que és son
«Esperit vivificador».
La Església pot entrar llavors en un procés d'envelliment, rutina i
decadència. Pot créixer sociològicament pero debilitar-se per
dintre; son cos pot ser gran i poderós, però sa força
transformadora petita.
Si
no hi ha contacte amb Crist com algú que està viu i dóna vida,
Jesús se queda en un personatge del passat al qual se pot admirar
però que no inflama els cors; son Evangeli se redueix a «lletra
morta», sabuda i desgastada, que ja no fa viure. El
vacu que deixa Crist ressuscitat s'omple per l'autoritat, la
doctrina, la teologia, els ritus o l'activitat pastoral. Però res
d 'això dóna vida si en l'arrel falta el Ressuscitat.
Poques
coses poden desvirtuar més el ser i el quefer dels cristians que
pretendre substituir amb la institució, la teologia o la
organització el que sols pot brotar de la força vivificadora del
Ressuscitat. Per això, és urgent recobrar la experiència fundant
que se visqueren als començaments. Els primers deixebles
experimenten la força secreta de la resurrecció de Crist, viuen
«una
cosa» que
transforma llurs vides. Com diu sant Pau coneixen «el
poder de la resurrecció»
(Flp 3, 10). El exégeta suís R.
Pesch
afirma
que la experiència primera va consistir en que «els
deixebles se deixen agafar, fascinar
i transformar»
pel Ressuscitat. En definitiva, això és celebrar la Pasqua.
SÍ
A LA VIDA
Va
veure i cregué.
La
resurrecció de Crist desvetlla en el creient la esperança en una
vida eterna més allà de la mort, però és, al mateix temps, un
estímul decisiu per a impulsar la vida ara mateix en aquesta terra.
Los teòlegs senyalen amb raó que la llum amb la qual Crist
ressuscitat s'apareix als deixebles no fou considerada com a
«resplandor
del matí de
la eternitat»,
sinó com a «llum
del primer dia de la nova creació»
(J. Moltmann).
La Pasqua no és sols anunci de vida eterna. És també
«vivificació»
de
nostra condició actual.
Creure
en la resurrecció de Crist és molt més que adherir-se a un dogma.
De la fe pasqual neix en el vertader creient un amor nou a la vida.
Una afirmació de la vida malgrat els mals, les injustícies, els
sofriments i la mateixa mort. Una lluita apassionada contra tot el
que pugui ofegar-la, fer-la malbé o destruir-la.
Aquest
amor a la vida cura records dolorosos i allibera de pors i
humiliacions que bloquegen l'expansió sana de la persona. Déu ens
vol plens de vida. Aquesta convicció pasqual mena a lluitar contra
la resignació i la passivitat Orienta nostra llibertat vers tot el
que és vida i ajuda a desplegar les possibilitats que Déu ha
sembrat en cada ésser humà.
Aquest
sí total a la vida és una de les primeres experiències de
l'Esperit del Ressuscitat al qual se l'anomena «fons
vitae»,
font de vida. Qui viu d'ell no se avesa a la mort, no se fa
insensible a les víctimes, no s'adorm davant els que sofreixen. Dir
sí a la vida és dir no a la violència i la destrucció, no a la
misèria i a la fam, no al que mata i envileix.
Aquest
amor a la vida genera una «vitalitat»
que no res té a veure amb les filosofies vitalistes arrelades en la
«voluntat
de poder» (E
Nietzsche)
o amb el «culte
a
la salut»
de
la societat occidental. És «el
coratge d'existir»
(P
Tillich)
propi del que viu amb l'esperança de que Déu estima la vida, vol
per a l'home la vida i té poder per a ressuscitar-la quan queda
destruïda per la mort.
En
els primers discursos que se recorden dels deixebles, Pere crida al
Ressuscitat «l'autor
de la vida»
(Fets
3, 15).
És una expressió de contingut profund, ja que realment Crist
ressuscitat és el que engendra en nosaltres vertadera vida. És bo
recordar-ho i celebrar-lo en aquesta matí de Pasqua.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada