DÉU
VOL LA VIDA
… que
ell havia de ressuscitar d'entre els morts.
«A
mi no m'agrada la mort de ningú.»
Així
parla Déu per boca del profeta Ezequiel
(18,
32). Aquest és el primer pensament que brota dintre meu en aquest
matí de Pasqua. Déu no vol la mort. És amic de la vida, vol per a
tots la vida. La mort el fa sofrir fins el punt de que ha volgut
experimentar-la des de dintre per a obrir a la Humanitat un camí
vers la resurrecció.
Moltes
ideologies nascudes aquest segle han predicat el no res després de
la mort. El seu missatge sempre és el mateix: som una «composició
físico-química»
que, durant uns anys, escapa del m.on material per a desenvolupar un
curiós tipus d'existència lliure i conscient, però, al morir, tots
tornem a l'obscur univers del món mineral. Tanmateix, l'ésser humà
no aprèn a resignar-se. Des del més pregon del seu ésser anhela
vida yi vida eterna. Com decía Miguel
de Unamuno,
important és saber si podem viure amb aquesta esperança. Una altra
cosa és retòrica. Si no hi ha vida eterna, res ni ningú ens pot
consolar de la mort.
La
actitud profunda de Déu davant la mort està recollida en
l'actuació de Jesús vora a la tomba del seu amic Llàtzer.
L'evangeli destaca dos moments: «Jesús
començà
a plorar»
(Joan 11, 35).
És el verset més curt de les Escriptures, però basta per a captar
l'amor i la reacció de Déu davant la mort humana. Després, crida
amb veu forta: «Llàtzer,
surt a fora» (Joan 11, 43).
Un crit que expressa l'actuació poderosa de Déu, capaç d'alliberar
a l'home de son fatal destí.
Segons
una llarga tradició cristiana, sols existeix en definitiva un pecat:
no creure en el Déu de la vida, oblidar sa força que ressuscita, no
esperar en Déu nostre Salvador. Així diu Isaac
el Siri
amb
conegut ardor: «El
pecat consisteix en no comprendre la gràcia de la resurrecció. ¿On
està l'infern, que ens pot turmentar? ¿On està la condemnació que
ens pot atemorir fins el punt de vèncer la alegria de l'amor que Déu
ens té?»
Pasqua
és la festa que ens revela l'amor redemptor de Déu, la veritat
última, el miracle de la vida eterna que ens espera. No hi ha vacu
ni destrucció final. No hi ha mort eterna. Hi ha vida i resurrecció.
Res
ni ningú ens separarà de l'amor de Déu. Llavores «tota carn veurà a Déu» (Isaïes ).
ni ningú ens separarà de l'amor de Déu. Llavores «tota carn veurà a Déu» (Isaïes ).
EL
COR DEL MÓN
Havia
de ressuscitar d'entre el morts.
La
Pasqua no és la celebració d'un esdeveniment aïllat que passà fa
molts anys. No se canta el al·leluia
sols
perquè «quelcom degué passar» després de la crucifixió de
Jesús. És molt més. La resurrecció de Crist ha decidit el final
gloriós de tot. Ressuscitant a Jesús, Déu ha iniciat una cosa que
ara mateix està passant: el moviment del món enter vers la vida
eterna.
Per
això, la Pasqua no és pròpiament una «festa exclusiva» per a
cristians. Qualque cosa que afecta solament a la Església. És el
fet més decisiu per a la humanitat. Un esdeveniment universal que
orienta i arrastra tot cap a la salvació.
A
K
Rahner
li
agradava dir que el Ressuscitat és «el cor del món», la energia
secreta que sosté el cosmos i l'impulsa cap a son vertader destí,
la lle secreta que ho mou tot, la força creadora de Déu que atreu
la història de l'home i del món cap a sa vida misteriosa i
insondable.
Tot
això s'ens escapa perquè encara estem en camí. Avui tot està
entremesclat. Coneixem la vida i la mort, el sentit i el sense sentit,
el fruir i el dolor, els èxits i el fracàs. En el fons, sembla que
ens habita una esperança secreta: vivim buscant una vida feliç i
eterna. Però tot queda a mitges. ¿Per què pretendre la
immortalitat ?
Aquestes
són les grans preguntes que porta dedins l'ésser humà, encara que
la trivialitat o l'escepticisme d'aquests temps vulguin borrar-les
del seu cor. ¿Tenim motius vertaders i fundats per a viure i morir
amb esperança? Tota la resta, com deia Miguel
de Unamuno,
és retòrica. Si no hi ha vida eterna, res ni ningú ens pot
consolar de la mort.
Per
això, el més gran i també el més agosarat del cristianisme és la
fe en la resurrecció. Crist ressuscitat està vivo en su palabra
evangélica aunque a no pocos les parezca hoy utópica o vacía. Está
viu en la Església encara que son ésser més pregon no sigui captat
ni pels que vien dedins. Está viu en el cor de tots els homes i
dones, desvetllant en ells fam d'amor, de justícia i de vida, que
no pot ser saciat en aquesta terra que ara coneixem. Déu s'ha
convertit en «la
inquietud eterna de este món»
(K.
Rahner).
Seria
una falsificació mesquina de la fe pasqual reduir-la a esperar la
vida eterna sols per a un mateix. «Déu
vol que tots els homes se salvin i arribin a conèixer la veritat»
(1
Tm 2, 4). Si en aquest día de Pasqua se desvetlla dins meu un goig
únic és perquè espero la vida eterna de Déu, sobre tot, per a
tanta gent a la que veig sofrir en aquest món sense conèixer la
felicitat i la pau.
LA
PRÒPIA EXPERIÈNCIA
Va
veure i cregué.
No
és suficient el testimoni dels primers deixebles perquè se
desvetlli en nosaltres la fe en Crist ressuscitat. No basten tampoc
les explicacions dels exegetes o els arguments dels teòlegs. La
resurrecció de Crist és un esdeveniment que, per sa pròpia
naturalesa, supera el que un ésser humà pot testificar a altres.
Sens
dubte, és legítim i necessari analitzar amb rigor el que passà
després de l'execució de Jesús i tractar de comprovar a què se
deu aqueixa transformació radical d'uns homes que abans se resistien
a creure en Jesús i ara arrisquen llur vida pel ressuscitat. Aquest
testimoni apostòlic constitueix el punt de arrancada de la fe
cristiana, però no basta per a «fonamentar»
l'acte de fe de cada creient. Per a que se desvetlli la
«fe pasqual» és necessària també la pròpia
experiència de cada un.
El
plantejament encertat podria formular-se així: Aquests primers
deixebles han viscut unes experiències que a ells els han duit a
creure en Crist ressuscitat. ¿Amb quines experiències podem comptar
nosaltres avui per a agregar-nos a la seva fe? Recolzats en llur
testimoni, ¿què ens pot dur a nosaltres a creure en un Crist viu?
Suggereixo dues experiències bàsiques.
Moltes
persones no saben el que és llegir personalment l'Evangeli i se
priven d'una experiència fonamental: l'escolta directa de les
paraules de Jesús. Qui ho fa, no pot evitar prest o tard una
pregunta decisiva: ¿Amb què me trobo aquí?, ¿amb les paraules
d'un profeta del passat, el contingut del qual resulta cada vegada
més anacrònic i desfassat a mesura que passen els anys i els
segles, o amb el missatge de qui està viu i segueix dient paraules
que són «esperit i vida»? ¿És el
mateix llegir a Plató o Dostoievski que escoltar aqueste missatge?
Una
altra experiència bàsica és la eucaristia cristiana viscuda amb el
cor obert al misteri. ¿Què és aquesta litúrgia , ¿un
entreteniment religiós de cap de setmana per a satisfer necessitats
obscures del ésser humà o encontre amb algú que està viu?,
¿cantem sense ser escoltats per ningú?, ¿ens dirigim a un difunt
desaparegut fa temps?, ¿la comunió és sols un bell símbol vacu de
contingut real? O més bé ¿som alimentats i confortats per algú
que segueix viu enmig de nosaltres? ¿És el mateix celebrar un
congrés sobre Hegel que reunir-nos en nom de Crist per a confessar
nostra esperança?
Davant
el misteri últim de la vida on se sitúa en definitiva la fe en
Crist ressuscitat no serveixen els discursos teòrics ni les
explicacions d'altres. Cada un ha de fer el seu propi recorregut i
viure sa experiència. Per contra corre el risc de parlar «del
que ha sentit». La festa de Pasqua és una
invitació a obrir el cor.
UNA
ESPERANÇA DIFERENT
...que
ell havia de ressuscitar d'entre els morts.
Hi
ha creients que, al celebrar la resurrecció de Crist, posen la
mirada en el passat,
en el que li esdevingué al Crucificat. L' atenció se centra, sobre
tot, en aquest gest creador del Pare que aixecà de la mort a Jesús
per a introduir-lo en la vida plena de Déu. Aquesta manera de viure
la resurrecció fa brotar el cant, la lloança i l'acció de gràcies
a aquest Déu que no abandona mai a qui confia en ell.
Sense
negar aquesta intervenció de Déu, hi ha creients que viuen la
resurrecció de Jesús com una experiència present,
que
il·lumina i renova la seva existència. Crist està avui viu,
«ressuscitant»
nostres vides. Aquesta manera de viure la resurrecció genera una fe
com la de sant Pau: «Ja
no soc jo qui viu. És Crist qui viu en mi»
Però
hi ha un altre camí per a viure la resurrecció de Crist,
fonamental en la experiència dels primers creients i pot tenir una
importància particular en temps de crisis i desencant. La
resurrecció de Crist ens impulsa a mirar el
futur
amb
esperança. És important saber què li passà al mort Jesús en el
passat. És fonamental viure la adhesió a un Crist viu en el present.
Però tot assoleix sa vertadera orientació quan encertem a viure amb
l'esperança posada en Crist ressuscitat i en el que se'ns promet.
Qui
viu animat per la fe en la resurrecció de Crist posa sa mirada en el
futur. No roman esclau de les ferides y pecados que ha podido haber
en su pasado. No se detiene tampoco en las crisis i sofriments del
present. Mira sempre cap endavant, vers el que ens espera. El que
encara està ocult però se'ns anuncia ja en Crist ressuscitat.
Aquesta
esperança genera una manera nova d'estar en la vida. El cristià ho
veu tot en marxa, en gestació, es mou vers la realització plena. No
se contenta amb les coses tal com són avui; cerca l'esdevenidor. Res
aquí és definitiu, ni nostres èxits ni nostres fracassos. Tot és
penúltim. Tot és caminar vers la
«resurrecció
final.»
Per això, el pecat contra l'esperança cristiana no necessita
manifestar-se com a «desesperació».
Basta amb viure sense horitzó, sense «futur
últim»
(J Moltmann), fer absolut l'immediat, bolcats en el present com si aquesta vida
de cada día ho esgotàs tot.
La
festa de Pasqua és una crida a desvetllar en nosaltres l'esperança
cristiana, i recordar el que tenim massa oblidat, inclús, pels que
ens diem creients: «Aquí
no tenim
ciutat
permanent, caminem en recerca de la futura»
(Hb.
13, 14).
AFIRMAR
LA VIDA
Havia
de ressuscitar d'entre els morts.
Després
d'una conferència sobre la resurrecció de Crist, un demanà la
paraula per a dir-me això:
«Després de la resurrecció de Crist, la història dels homes ha
seguit com sempre. Res ha canviat. ¿Per a què serveix creure que
Crist ha ressuscitat? ¿Què pot canviar la meva vida d' avui?»
Sé
que no és fàcil transmetre a un altre la pròpia experiència de
fe. ¿Com se li explica amb paraules la llum interior, l'esperança,
la dinàmica que genera viure recolzat radicalment en Crist
ressuscitat? Però és bo que els creients exposem des d'on vivim la
vida.
Primer
és experimentar una gran confiança davant la existència. No estem
sols. No caminem perduts i sense meta. Malgrat nostre pecat i
mesquinesa els homes som acollits per Déu. Mai meditarem prou la
salutació que Crist, crucificat dies abans, repeteix ara un pic i
un altre:
«Pau a vosaltres.»
La humanitat pot comptar amb el perdó.
Podem
viure amb llibertat, sense que ens esclavitzi el desig de possessió
i de plaer. No necessitem
«devorar» el temps com si ja no hi hagués res més.
No cal agafar-ho tot i viure i «esprémer»
la vida abans que s'acabi. Se pot viure de manera més sensata. La
Vida és més que aquesta vida. No hem si «començat»
a viure.
Podem
viure amb generositat, comprometent-nos en favor dels altres. Viure i
estimar anb desinterés no és perdre, és guanyar per a sempre. Des
de la resurrecció de Crist sabem que l'amor és més fort que la
mort. Viure i fer el bé és la forma més encertada d'entrar en el
misteri del més allà.
A
banda, fruïm de tot el formós i bo que hi ha en la vida, acollim
amb goig les experiències de pau, de comunió amorosa o de
solidaritat. Són fragmentàries, però són experiències on se'ns
manifesta la salvació de Déu. Un día, tot el que aquí no ha pogut
ser, el que ha quedat a mitges, el que ha estat arruïnat per la
malaltia, la traïció o el desagraïment, veurà sa plenitud.
Sabem
que un día arribarà nostre morir. Hi ha moltes formes d'acostar-se
a aqueste esdeveniment decisiu. El creient no mor en una fosca, un
buit, un no res. Amb fe humil s'entrega al misteri confiant-se a
l'amor insondable de Déu.
«La
fe en la resurrecció —ha escrit Manuel
Fraijó—
és
una fe difícil de compartir. En canvi, no és difícil d'admirar.
Representa un noble esforç per seguir afirmant la vida inclús allà
on aquesta cau derrotada per la mort». Aquesta és la fe en Crist
ressuscitat que els cristians celebrem en aquest dia de Pasqua.
VIURE
RESSUSCITANT
Va
veure i cregué.
Els
cristians parlem quasi sempre de la resurrecció de Crist com d'un
esdeveniment que és el fonament de nostra pròpia resurrecció i és
promesa de vida eterna, més allà de la mort. Però se'ns oblida que
aquesta resurrecció de Crist és el punt de partida per a viure ja
des d'ara de manera renovada i amb un dinamisme nou.
El
que ha entès el que significa la resurrecció del Senyor, se sent
urgit a viure aquesta vida com «un procés de resurrecció», mor al
pecat i a tot allò que ens deshumanitza, i ressuscita a una vida
nova, més humana i més plena.
No
hem d'oblidar que el pecat no és només ofensa a Déu. És quelcom
que paga sempre amb la mort, ja que mata en nosaltres l'amor,
enfosqueix la veritat en nostra consciència, apaga l'alegria
interior, arruina nostra dignitat humana.
Per
això, viure «ressuscitant» és fer créixer en nosaltres la vida,
alliberar-nos de l'egoisme estèril i parasitari, il·luminar nostra
existència amb una llum nova, revifar en nosaltres la capacitat
d'estimar i crear vida.
Tal
volta, el primer signe d'aquesta vida renovada és la alegria.
Aquesta alegria dels deixebles
«en veure el Senyor».
Una alegria que no prové de la satisfacció de nostres desitjos ni
del plaer que produeixen les coses posseïdes ni de l'èxit que
assolim en la vida. Una alegria diferent que ens inunda des de dins
i que té son origen en la confiança total en aquest Déu que ens
estima part damunt de tot, inclús, part damunt de la mort.
Parlant
d'aquesta alegria, Maccari
el Gran
diu
que als creients «se'ls inunda l'esperit d'una alegria i un amor tal
que, si fos possible, acollirien a tots els homes en llur cor, sense
distingir entre bons i dolents”. Cert. Aquesta alegria pasqual
impulsa el creient a perdonar i acollir a tots els homes, inclús els
més enemics, perquè nosaltres hem estat acollits i perdonats per
Déu.
Per
altra part, d'aquesta experiència pasqual neix una actitud nova
d'esperança front a totes les adversitats i sofriments de la vida,
una serenitat diferent davant els conflictes i problemes diaris, una
paciència gran amb qualsevol persona.
Aquesta
experiència pasqual és tan central per a la vida cristiana que se
pot dir que ser cristià és fer aquesta experiència i desgranar-la
en vivències, actituds i comportament durant la vida.
CRIST
SEGUEIX VIU
El
primer dia de la setmana...
Els
deixebles descriuen de diverses maneres la experiència viscuda
després de la mort de Jesús i usen maneres diferents per a suggerir
el que els ha passat. Però vénen a dir el mateix: Jesús viu i està
amb ells i revifa llurs vides.
Important
és que recobrin a Jesús com algú que viu i surt a l'encontre. Tota
altra cosa passa a segon terme. El que canvia llurs vides és
aquesta presència viva de Jesús a qui havien perdut en la mort.
Aquesta
fou la experiència fonamental dels deixebles i aquesta és sempre la
vertadera experiència pasqual: encontrar-nos de nou amb un Crist que
viu en l'interior de nostra vida i posa esperança a tot.
Experimentar que Jesús no és qualcú acabat sinó algú que viu i
impulsa nostres pobres vides cap a la seva plenitud.
Per
això, quan escoltem les paraules recollides pels evangelistes, no
escoltem el missatge més o menys interessant d'un líder ja difunt.
Aquestes paraules broten avui mateix del ressuscitat i ens arriben a
nosaltres amb la seva primera frescor, com paraules que són “esperit
i vida“.
Per
a qui creu en el ressuscitat, l'important no és analitzar el que diu
aquest predicador o el que escriu aquell teòleg. Decisiu és
escoltar aquest Crist viu que avui ens segueix parlant des del fons
del nostre ser: “Mira
som a la porta i truco; si algú
escolta
la meva veu i m'obre la porta, entraré a casa seva i soparé amb
ell (Ap
3, 20).
Tal
volta, nostra millor manera de viure la Pasqua és desprendre'ns d'un
Jesús vist sols com un personatge del passat i recuperar a Crist com
a algú viu i operatiu en nostres vides. Crist ressuscita avui per a
nosaltres quan, de qualque manera, podem repetir les paraules de Sant
Pau: “Ja
no soc jo qui viu, sinó que és Crist qui viu en mi”
(Ga
2, 20).
Per
això, el més important no és creure que Jesús, fa dos mil anys,
curà cecs, netejà leprosos, feu caminar a coixos o ressuscità
morts. Decisiu és experimentar que avui Crist ens ensenya a veure la
vida amb una altra profunditat, ens ajuda a viure de manera més neta
i humana, ens fa caminar amb esperança i ressuscita en nosaltres tot
el que és bo.
Quan
se dóna una vertadera experiència pasqual, el creient sent de
qualque manera que una vida nova s'obre davant ell. Enten les
paraules que el Apocalipsi posa en boca del ressuscitat: “Jo
he obert davant teu una porta que ningú pot tancar”
(Ap
3, 8).
LA
FESTA DE LES FESTES
Havia
de ressuscitar d'entre els mors.
Així
s'anomena a la Pasqua en una antiga litúrgia oriental. «Festa
de les festes» perquè sols en ella se pot fonamentar
tota altra festa vertadera.
De
fet, si no hi ha resurrecció, la mort seguirà tenint la última
paraula, i les festes dels homes acabaran prest o tard en el sabor
amarg d'una mort que està sempre aquí, amenaçant todo.
No
ens resulta avui fàcil evocar el goig indescriptible i l'exaltació
gojosa amb la qual han viscut la Pasqua las primeres generacions
cristianes. Los cants i al·leluies, la música i la dansa se sumen
a la festa. Segons Hipòlit
de Roma, el
propi Ressuscitat és «el
primer dansaire»
i la Església sa «novia
que dansa amb ell».
Pasqua
és la festa de la fidelitat i l'amor increíble de Déu a les seves
criatures. Ho recorda S.
Joan Crisóstom a
una homilia que se llegeix encara avui a les esglésies ortodoxes
la nit de Pasqua: «Que
ningú plori encara els seus pecats, perquè el perdó
ha
resplendit de la tomba. Que ningú temi a la mort, perquè la mort
del Senyor ens ha alliberat».
Pasqua
és «la alegria immensa» de descobrir i experimentar el perdó
insondable, incondicional i etern de Déu. Isaac
el Siri ho
expressava així: «El
pecat de tota la humanitat, en comparació amb la misericòrdia de
Déu, es un grapat d'arena en la immensa mar».
Nostre
vertader pecat, segons ell, consistiria en no creure ni confiar
suficientment la resurrecció de Crist que «ens
ressuscita a l'alegria del seu amor». En endavant,
decisiu no és témer el judici de Déu o merèixer la salvació,
sinó creure en l'amor de Déu i obrir-nos confiadament a la vida que
ens ofereix.
Per
això, ningú ha de ser exclòs de aquesta festa de Pasqua. S.
Joan Crisóstom convida
a tots a gaudir d'ella: els que han viscut la conversió quaresmal i
els que romanen encara en llur pecat. Tots poden acostar-se sense
temor: creients fervents i homes mediocres, els sants i els pecadors.
A tots se'ls ofereix el perdó i la vida.
Aquesta
és la festa que ens revela la veritat última de tot, el misteri
profund de la existència, el miracle de vida eterna que ens espera a
cada ser i a cada cosa. No hi ha soledat. No hi ha buit ni caos
final. Res ens separarà de l'amor de Déu.
Pasqua
és una invitació a viure «en
estat de festa»
encara que enmig dels combats de la vida quotidiana. S.
Ambròs de Milà ens
convida a arrelar nostra existència en el Ressuscitat amb aquestes
paraules: «Si vols curar-te de tes ferides, Ell és metge; si et
mors de set, Ell és font; si necessites ajuda, Ell és força; si
tems la mort, Ell és vida; si fuigs de les tenebres, Ell és la
llum; si tens fam, Ell és aliment.
ESDEVENIMENT
DECISIU
Va
veure i cregué...
No
és fàcil evocar avui la “explosió de vida” que significà la
resurrecció de Jesús que posà en marxa el cristianisme.
No
ens adonem fins a quin punt estem configurats per una cultura
obsessionada per l'anàlisis i la valoració dels “fenomens
observables”, però miop per a sintonitzar amb tot allò
que no pot esser reduït a dades controlables.
Ens
creiem superiors a generacions passades sols perquè hem assolit
tècniques més sofisticades per a verificar la realitat de nostre
petit món i no ens adonem de que hem perdut capacitat per a
obrir-nos a les realitats més importants de l'existència.
La
resurrecció no és un esdeveniment més, que pot i ha de ser
aiîllat i analitzat des de fora. No és un fenomen que hi ha que
il·luminar des de l'exterior, donar-li un sentit des d'altres
verificacions més sòlides i fiables.
La
resurrecció, per contra, és l'esdeveniment
decisiu
des d'on se'ns revela el misteri últim de tot, el que ho il·lumina
tot des de son interior, el que dóna sentit a tota nostra
existència.
La
resurrecció de Jesucrist o ens atreu cap al misteri de Déu i ens
fa entrar en relació amb la Vida que ens espera o queda reduït a un
fenomen “curiós”
i inaccesible que encara té un impacte religiós en persones
“ingènues” que no han sabut adaptar-se encara a
la societat del progrés.
Tanmateix,
la salvació de Jesucrist ressuscitat és oferida a totes les
generacions i a totes les èpoques.
I
l'home modern, miop per a tot el que no pot tocar amb les mans o
dominar amb sa tècnica, malalt de nostàlgia d'una salvació que li
permeti caminar sense desesperar, està necessitat d'un missatge
d'esperança.
Les
Esglésies no tindrien que oblidar que la societat moderna necessita
directrius morals sobre sa conducta política i econòmica o son
comportament sexual, però necessita, sobre tot, l'oferta convençuda
d'una salvació que doni sentit a tot.
Els
cristians tindrien que ser una “reserva inagotable d'esperança”
enmig d'un món tan amenaçat pel sense sentit i l'absurd.
La
celebració litúrgica de la Pasqua ens ha d'ajudar als creients a
revifar nostra vocació de testimonis de la resurrecció.
AL·LELUIA
הַלְּלוּיָהּ
Va
veure i cregué.
El
cant del al·leluia, repetit de manera rutinària, no té avui per a
molts cristians un contingut especialment joiós.
Pocs
comprendrien la inmensa alegria de Sant
Agustí
que,
al començament de la Pasqua, convidava així als seus fidels: «Veniu
cantors bons, fills de la lloança del Déu vertader. Han arribat els
dies en els quals cantem
הַלְּלוּיָהּ
al·leluia”.
¿Què
se'amaga en aquest alel·luia que ha emmudit durant la quaresma i ha
de ressonar ara durant el temps pasqual en els llavis i el cor dels
creients?
Són
molts els que el canten ignorant que alel·luia
és
una paraula composta de dues veus hebrees: “Hallelu”
הַלְּלi
לוּיָהּ
הַלְּלוּיָהּ
que
significa “alabeu” y “Yah”
que
és el nom abreviat de Jahvé.
Alel·luia
significa doncs “lloeu a
Yahve Déu” i és el crit entusiasta i agraït dels
creients que se conviden uns a altres a alabar a Déu per la vida
que se'ns regala en el ressuscitat
Ningú
gosà en les primeres comunitats d'origen grec, llatí o siri a
tocar aquestes paraules carregades de força i contingut
intraducible. Avui se segueixen cantat amb el sabor original dels
primers creients.
El
al·leluia és la resposta jubilosa de la Església a Crist
ressuscitat. El càntic que ella entonará fins a la fi dels temps
agraint al Senyor la redempció del món.
Els
creients li deien “el
càntic nou”. El cant que sols poden cantar de
veritat “els
homes nous»,
els que se senten redimits i coneixen la vida nova que brota del
ressuscitat.
El
al·leluia és el cant de l'alegria. Però no d'aqueixa alegría
falsa dels que disfruten a costa del sofriment i la marginació dels
dèbils, sinó de l'alegria que neix de l'amor i l'agraïment al
crucificat pels homes.
Avui
el al·leluia sols el podem cantar en l'esperança i el desig del
cel. Diu Sant
Agustí que
“quan,
després d'aquest esforç d'aquí, arribem a aquell descans, nostra
única ocupació serà l'alabança a Déu, nostre únic quefer el
al·leluia”.
Celebrar
la Pasqua és descobrir en nostre cor el contingut profund d'aquest
cant per a aprendre a cantar-lo en nostra vida. Crist ha ressuscitat
en nosaltres, encara enmig de nostre cansament, penes i treballs,
brotarà el AL·LELUIA.
LA
FESTA DE LA VIDA
Tenia
que ressuscitar d'entre els morts.
La
Pasqua no és la celebració d'un esdeveniment passat que cada any
que queda més lluny. Els creients celebrem avui al ressuscitat que
VIU i omple de vida la història dels homes.
Creure
en Crist ressuscitat no és creure el que li passà a Jesús. Es
saber escoltar des de el més pregon aquestes paraules: “No
tingueu por, soc jo, el que viu. Era mort, però
ara estic viu pels segles dels segles” (Ap 1,
17-18).
Crist
ressuscitat viu ara penetrant-ho tot de la energia vital. De manera
oculta però real, impulsant nostres vides vers la plenitud final.
Ell és
“la llei secreta” que
dirigeix la marxa cap a la Vida. Ell és «el
cor del món”
segons expressió de K.
Rahner.
Per
això celebrar la Pasqua és entendre la vida de manera diferent.
Intuir amb goig que el ressuscitat està aquí, enmig de nostres
pobres coses, sostenint per a sempre tot allò bo, bell, net que
floreix en nosaltres como promesa de infinito y pasa, se disuelve y
muere sin haber llegado a su plenitud.
El
está en nuestras lágrimas y penas com a consol permanent i
misteriós. Ell està en nostres fracassos i impotència com a força
segura que ens defensa. Ell està en nostres depressions acompanyant
en silenci nostra soledat i nostra tristesa...
Ell
està en nostres pecats com a misericòrdia que ens soporta amb
paciència infinita i ens compren i acull fins el final. Ell està
inclús en nostra mort com a vida que triomfa quan sembla
extingir-se.
Cap
ésser humà està sol. Ningú viu oblidat. Cap queixa cau en el
buit. Cap crit deixa de ser escoltat. El ressuscitat està amb
nosaltres i en nosaltres per a sempre.
Per
això, avui és la festa dels que se senten sols i perduts. La festa
dels que senten vergonya de sa mesquinesa i son pecat. La festa dels
que no estan nets, dels que se senten morts per dedins. La festa
dels que gemeguen doblegats pel pes de la vida i la mediocritat de
son cor.
Avui
és la Festa de la vida. La festa de tots els que ens sabem mortals
però hem descobert en Crist ressuscitat l'esperança d'una vida
eterna.
Feliços
els que aquest matí de Pasqua deixen penetrar en son cor les
paraules de Crist: “Tingueu
pau en mi. En el món tindreu tribulació, però, ànim, jo he vençut
el món” (Jo 16, 33).
SI
A LA VIDA
Ha
ressuscitat.
Quan
un és pres per la força de la resurrecció de Jesús, comença a
entendre a Déu d'una manera nova, com un Pare «apassionat per la
vida» dels homes, i comença a estimar la vida d'una manera
diferent.
La
raó és senzilla. La resurrecció de Jesús ens descobreix, abans
que res, que Déu és algú que posa vida on els homes posem mort.
Algú que genera vida on els homes la destruïm.
Tal
volta mai la humanitat, amenaçada de mort des de tants fronts i per
tants perills que ha desencadenat, ha necessitat tant com avui homes
i dones compromesos i de manera radical en la defensa de la vida.
Aquesta
lluita per la vida hem de iniciar-la en nostre propi cor, «camp
de batalla en el qual dues tendències se disputen la primacia:
l'amor a la vida i l'amor a la mort» (E.
Fromm).
Des
de l'interior de nostre cor decidim el sentit de nostra existència,
O ens orientem vers la vida pels camins d'un amor creador, una
entrega generosa als altres, una solidaritat generadora de vida.., O
ens endinsem per camins de mort, instal·lant-nos en un egoisme
estèril i decadent, una utilització parasitària dels altres, una
apatia i indiferència total davant el sofriment aliè.
És
en son propi cor on el creient, animat per la seva fe en el
ressuscitat, ha de vivificar la existència, ressuscitar tot el que
s'ha mort i orientar les seves energies vers la vida, superant
covardies, pereses, desgasts i cansaments que ens podrien tancar en
una mort anticipada.
Però
no se tracta solament de reviure personalment sinó de posar vida on
tants posen mort.
La
«passió per la vida»
pròpia del que creu en la resurrecció, ha
d'impulsar-nos a fer-nos presents allà on «se
produeix mort», per a lluitar amb totes nostres
forces en front de qualsevol atac a la vida.
Aquesta
actitud de defensa de la vida neix de la fe en un Déu que ressuscita i «amic de
la vida» i ha de ser ferma i coherent en tots els
fronts.
Tal
volta sigui aquesta la pregunta que hem de fer-nos aquest matí de
Pasqua: ¿Sabem defensar la vida amb fermesa en tots els fronts?
¿Quina és la nostra postura personal davant les morts violentes,
l'avortament, la destrucció lenta dels marginats, el genocidi de
tants pobles, la instal·lació d'armes mortíferes sobre les
nacions, la deterioració creixent de la natura?
DÉU
L'HA RESSUSCITAT
Va
veure i cregué...
Pocs
escriptors han assolit fer-nos intuir el vacu immens d'un univers
sense Déu com el poeta Jean
Paul
en
son esborronador «Discurs
de Crist mort»
escrit
en 1795.
Jean
Paul
ens
descriu una visió terrible i punyent. El món apareix al descobert.
Els sepulcres se clivellen i els morts avancen cap a la resurrecció.
Apareix en el cel un Crist
mort.
Els homes corren al seu encontre amb una terrible interrogant: ¿No
hi ha Déu ? i Crist mort els respon: No n'hi ha.
Llavores
els conta l'experiència de sa pròpia mort: «He
recorregut els mons, he pujat part damunt dels sols, he volat amb la
vía làctia a travers de les immensitats desertes dels cels. Doncs
bé, no hi ha Déu. He baixat fins el més profund a on el ser
projecta la seva ombra, he mirat dins l'abisme i he cridat allà:
¡Pare! ¿On ets? Sols vaig escoltar com a resposta el renou de
l'huracà etern al qual ningú governa... I quan vaig buscar en el
món immens l'ull de Déu, se fixà en mí una òrbita vacua i sense
fons...».
Aleshores
els nins morts s'acosten i li pregunten: Jesús, ¿ja no tenim
Pare? I ell va contestar entre un riu de llàgrimes: Tots som orfes.
Vosaltres i jo. ¡Tots estem sense Pare!...».
Després
Crist mira el buit immens i el no res etern. Els seus ulls s'omplen
de llàgrimes i diu plorant: «En un temps vaig viure a la
terra. Llavores encara era feliç. Tenia un Pare infinit i podia
oprimir mon pit contra son rostre acaronar-te i cridar-li en la mort
amarga: ¡Pare! treu a ton fill d'aquest cos sagnant i puja'l a ton
cor. Ai, vosaltres, feliços habitants de la terra que encara creis
en Ell. Després de la mort, vostres ferides no se tancaran. No hi ha
mà que ens curi. No hi ha Pare...».
Quan
el poeta despert d'aquest terrible malson, diu així.
«La meva ànima plorà d'alegria al poder adorar de bell nou a Déu.
Mon goig, mon
plor
i ma fe en Ell foren la meva pregària».
Cristians
habituats per una fe rutinària i superficial, ¿no tindríem que
sentir qualque cosa semblant en aquest matí de Pasqua? Alegria.
Alegria incontenible. Goig i agraïment. «Hi
ha Déu. En l'interior mateix de la mort ha esperat a Jesús per a
ressuscitar-lo. Tenim un Pare. No estem orfes. Algú ens estima per a
sempre».
Y
si davant Crist ressuscitat, sentim que nostre cor vacil·la i dubta,
siguem sincers. Invoquem amb confiança a Déu. Seguirem cercant-lo
amb humilitat. No el substituirem per qualsevol cosa. Déu està a
prop. Més a prop del que sospitem.
AMENAÇATS DE RESURRECCIÓ
Ell
havia ressuscitat d'entre els morts.
Cada
vegada és més intens l'any de tots per esprémer la vida,
reduint-la el disfrutar intens i il·limitat del present. És la
consigna que troba cada cop més addictes: «Ho volem tot i ho volem
ara».
No
dominem el esdevenir i és cada vegada mes temptador viure sense
futur, actuar sense projectes, organitzar només el present. La
incertesa d'un futur massa obscur sembla empènyer-nos a viure
l'instant present de manera absoluta i sense horitzó.
No
semblen ja tan importants els valores, els criteris d'actuació o la
construcció del demà. El demà encara no existeix. Hi ha que viure
el present.
Tanmateix,
cadascun de nosaltres viu més o menys conscient amb un interrogant
en son cor. Podem distraure'ns estrenar nou model de cotxe, fruir
d'unes vacacions, submergir-nos en nostre treball diari, tancar-nos
en la comoditat de la llar. Però, tots sabem que estem «amenaçats
de mort».
A
l'interior de la felicitat més transparent s'amaga sempre la
insatisfacció de no poder evitar la seva fugacitat ni poder
assaborir-la sense l'amenaça de la ruptura i la mort.
I
encara que no tots sentim amb la mateixa força la tragèdia de tenir
que morir un dia, tots entenem la veritat que amaga el crit de Miguel
de Unamuno:
«No
vull morir-me,
no,
no, no vull ni puc voler-ho; vull viure sempre, sempre, sempre, i
viure jo, aquest pobre jo que soc i me sento ser ara i aquí».
Aquest
pobre home que som tots i les petites esperances se veuen prest o
tard malmeses i, inclús destrossades, necessita descobrir en
l'interior mateix de son viure un horitzó que posi llum i alegria a
s' existència.
Feliços
els que aquest matí de Pasqua puguin comprendre des del pregon de
son ésser, les paraules d'aquel periodista guatemaltec que, amenaçat
de mort, expressava així la seva esperança cristiana:
«Diuen
que estic amenaçat de mort... ¿Qui no hi està amenaçat de
mort? Ho estem tots des de que neixem... Però hi ha en l'advertència
un error conceptual. Ni jo ni ningú estem amenaçats de mort. Estem
amenaçats de vida, amenaçats d'esperança, amenaçats d'amor.
Anem
errats. Els cristians no estem amenaçats de mort. Estem
«amenaçats» de resurrecció. Perquè endemés del Camí i la
Veritat, ell és la Vida, encar que crucificada en la cima de
l'abocador del Món».
EL
REPTE DE LA RESURRECCIÓ
Ha
ressuscitat.
En
una cultura orientada cap al domini de la naturalesa, el progrés
tècnic i el benestar, la mort ve a ser «la
petita fallada del sistema». Quelcom desagradable i
molest que convé socialment ignorar.
Tot
passa com si la mort se convertís per a l'home contemporani en un
modern «tabú»
que substitueix altres que cauen.
És
significatiu observar com nostra societat se preocupa cada vegada més
d'iniciar el nin en tot el referent al sexe i a l'origen de la vida,
i com se li oculta amb cura la realitat última de la mort. Potser
aqueixa vida que neix de manera tan meravellosa, ¿no terminarà
tràgicament en la mort ?
Cert
és que la mort trenca tots els nostres projectes individuals i posa
en qüestió el sentit últim de tots els nostres esforços
col·lectius.
I
l'home contemporani ho sap, encara que intenti oblidar-ho. Tots sabem
que, inclús en el més íntim de qualsevol felicitat, podem
assaborir sempre l'amargura de la limitació, ja que no podem
desterrar l'amenaça de fugacitat, ruptura i destrucció que crea en
nosaltres la mort.
El
problema de la mort no se resol escamotejant a la lleugera. La mort
és l'esdeveniment cert, inevitable i irreversible que ens espera a
tots. Per això, solament en la mort se pot descobrir si hi ha
vertadera qualque esperança definitiva per a aquest anhel de
felicitat, de vida i alliberació gojosa que habita nostre ésser.
És
aquí on el missatge pasqual de la resurrecció de Jesús se
converteix en un repte per a tot home que se planteja en tota
pregonesa el sentit últim de l'existència.
Sentim
que quelcom radical, total i incondicional se'ns demana i se'ns
promet. La vida és més que aquesta vida. La última paraula no és
per a la brutalitat dels fets que ara ens oprimeixen i reprimeixen.
La
realitat és més complexa, rica i profunda del que ens vol fer
creure el realisme. Les fronteres del possible no
estan determinades pels límits del present. Ara se gesta la vida
definitiva que ens espera. Enmig d'aquesta història dolorosa i
apassionant dels homes s'obre un camí cap a l'alliberació i la
resurrecció.
Ens
espera un Pare capaç de ressuscitar el mort. Nostre futur és una
fraternitat feliç i alliberada. ¿Per què no aturar-se avui davant
les paraules del Ressuscitat en el Apocalipsi
«He obert davant tu una porta que ningú pot tancar.»?
ESPERANÇA
PER ALS CRUCIFICATS
Maria
Magdalena anà al sepulcre quan encara era fosc.
Els
cristians hem oblidat sovint una cosa que els primers creients
subratllen amb força: Déu ha ressuscitat precisament al Crucificat.
Així
ho anuncien des del primer moment: «Vosaltres el matàreu, però Déu
el ressuscità». El Ressuscitat no és altre que l'executat a la
creu.
Déu
no ha ressuscitat a un monjo de Qumran, ni a un noble saduceu, ni a un
escriba fariseu, ni a un revolucionari zelote, sinó a un crucificat.
I
això és important. La resurrecció de Jesús ha estat, abans que
res, la reacció de Déu davant la injustícia criminal dels que han
crucificat a Jesús. El gest de Déu ens desvetlla no sols el triomf
de la seva omnipotència, sinó la victòria de sa justícia, part
damunt de les injustícies dels homes.
Per
això, la resurrecció de Jesús és esperança, en primer lloc, per
als crucificats. No li espera resurrección a qualsevol vida, sinó a
una existència crucificada i viscuda amb l'esperit del Crucificat.
Déu
ressuscità a un crucificat, i des de aleshores hi ha esperança pel
crucificats de mil maneres al llarg de la història. Però, això significa que tots caminem cap a la resurrecció en la mesura en que
nostra vida té quelcom de crucifixió.
Caminem
vers la resurrecció quan nostre viure diari no és una còmoda
evasió dels problemes aliens, sinó una entrega constant agotadora
als altres. Quan nostra vida no és una cerca confortable de
felicitat sinó un desviure-se pels altres. Quan nostra vida no és
inhibició i absentisme egoista, sinó defensa i lluita arriscada per
tants desvalguts, pobres i indefensos.
Sols
des d'aquesta participació humil en la crucifixió de Jesús podem
esperar amb fe la resurrecció. Per a dir-ho gràficament amb Jon
Sobrino:
«seria un greu error pretendre apuntar-se a la resurrecció de Jesús
en son últim estadi, sense recórrer les mateixes etapes històriques
que va recórrer Jesús».
L'actual
solidaritat amb els crucificats és la garantia de nostra futura
resurrecció. Per això, aquest matí de Pasqua
hem de fer-nos una pregunta decisiva per a nostre ser cristià.
¿Estem
del costat dels que crucifiquen o d'aquells que són crucificats?
¿Estem junt als que maten la vida i deshumanitzen als homes, o
d'aquells que «moren» per defensar l'humà i se desviuen en el
servei a la vida?
Una
vida crucificada en el servei als germans i en la defensa dels
crucificats és el millor testimoni d'una fe viva en la Resurrecció
CREURE
EN EL RESSUSCITAT
No
havien entès que ell tenia que ressuscitar d'entre els morts.
«No
puc imaginar-me creient de fórmules verbals».
En aquests termes s'expressa el psiquiatra escocès Renald
Laing.
I és cert que la fe és més que asseveracions de una fórmula.
Aquest
matí de Pasqua ens ha de recordar que la fe en Jesucrist ressuscitat
és molt més que l'assentiment a una fórmula del credo.
Inclús, més que l'afirmació de quelcom extraordinari que
esdevingué al mort Jesús fa dos mil anys.
Creure
en el Ressuscitat és creure que ara Crist està viu, Ple de força i
creativitat, impulsant la vida vers son últim destí i alliberant a
la humanitat de caure en el caos definitiu.
Creure
en el Ressuscitat és creure que Jesús està viu i es fa present de
qualque manera enmig dels creients. És participar activament en els
encontres i les tasques de la comunitat cristiana, sabent amb goig
que quan dos o tres ens reunim en son nom, allà està ell posant
esperança en nostres vides.
Creure
en el Ressuscitat és descobrir que nostra oració no és un monòleg
buit, sense interlocutor que escolti nostra invocació, sinó diàleg
amb qui viu que está vora nostre en la mateixa arrel de la vida
Creure
en el Ressuscitat és deixar-nos interpel·lar per sa paraula viva
recollida en els evangelis, i descobrir pràcticament que les seves
paraules són «esperit i
vida» per qui sap alimentar-se d'elles.
Creure
en el Ressuscitat és tenir l'experiència personal de que avui
encara Jesús té força per a canviar nostres vides, ressuscitar tot
allò bo que hi ha en nosaltres i alliberar-nos de tot el que mata
nostra llibertat
Creure
en el Ressuscitat és saber veure-l aparèixer viu en l'últim i més
petit dels homes, cridant-nos a la fraternitat i la solidaritat amb
el germà pobre.
Creure
en el Ressuscitat és creure que Ell és «el primogènit d'entre
els morts» en el qual se inicia ja nostra
resurrecció i en el qual se'ns obren ja las vertaderes possibilitats
de viure eternament.
Creure
en el Ressuscitat és creure que ni el sofriment ni la injustícia,
ni el càncer ni l'infart, ni la metralleta, l'opressió o la
mort tenen la darrera paraula. La última paraula la té el
Ressuscitat, Senyor de la vida i la mort.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada