dimecres, 8 d’abril del 2020

LA CENA DEL SENYOR

CELEBRACÍÓ EUCARISTIA



La Cena del Senyor, la tarda del Dijous sant, és la primera celebració del tridu pasqual. Segons la tradició més antiga, recollida per sant Pau (1Co 11,23), «el Senyor Jesús, en la nit en que havien d'entregar-lo», agafà primer pa i després el calze ple de vi, i va dir: «Això és el meu cos», «aquest és el calze de la meva sang», «feu-ho per celebrar el meu memorial». Per això, cada vegada que mengeu aquest pa i beveu aquest calze anuncieu la mort del Senyor fins que torni”. La Cena del Senyor se celebrà en les comunitats cristianes des dels començaments, com testimonia també el llibre dels Fets dels apòstols (Act. 2,42).
La celebració de la Cena del Senyor, que inclou sempre el relat del que Jesús havia fet i dit «quan havia de ser entregat a sa Passió, voluntariament acceptada», seguit de la comunió en el pa i el vi, cos i sang de Crist (2Co 11,27-28), evolucionà en el pas dels segles. En un principi, el que presidia la «assamblea» litúrgica, dita també synaxis, tenia un ampli marge d' iniciativa. Però això no durà molt. Prest es codificà la manera d'actuar. Per una banda, treure del propi fons és una cosa que saben fer molts pocs; la majoria necessita un suport per a «improvisar». Se difongueren aleshores formularis que destacaven per llur qualitat i que serviren de referència. Per altra banda, en periodes de controvèrsia, havia que vetllar per la ortodòxia dels texts litúrgics. Tal és l'origen de les «pregàries eucarístiques», dites també "ἀναφορά", anàfores, és a dir, «oblacions». En la Església llatina, a partir del segle IV, se imposà un model exclusiu, el «Canon romà», fins que el missal posterior al Vaticà II va reconèixer altres «pregàries eucarístiques». Se ha recuperat així flexibilitat, que permet adaptar-se a les diverses assemblees. Però, tant en Orient i en Occident, és sempre la mateixa eucaristia la que se celebra «en memòria del Senyor», repetint, com ell demanà, el mateix que feu «la vigília de sa passió».
La celebració de «la Cena», el Dijous sant, no difereix de la eucaristia dels altres dies de l'any. Però té un valor exemplar. Al recordar allò que el Senyor feu en la última Cena amb els seus deixebles, s'hi afegeix «avui». Demà, en efecte, serà el día dedicat a la Passió. Però aquesta manera de parlar té un sentit absolutament general. Cada vegada que la Església celebra la eucaristia i els altres sagraments, dels quals és font, se renova per a nosaltres, avui, per obra de l' Esperit, l'obra de Déu, que Crist feu real una vegada per a sempre. Allò que Jesús feu un dia és sempre actual i nou, encara que se repeteix indefinidament. Efectivament, en cada celebració litúrgica, i especialment en cada eucaristia, esdevé per a nosaltres aquí i ara la salvació que Déu fa real des del principi. Crist està present. Actúa per signes eficaços i pel poder de l' Esperit. La lectura del llibre del Èxode recorda que la eucaristia posa les seves arrels en la litúrgia ancestral de la Pasqua jueva, el que manifiesta clarament son caràcter tradicional al mateix temps que la seva absoluta novetat.
L'evangeli segons sant Joan conta com Jesús, en la última Cena amb els seus deixebles, «abans de la festa de la Pasqua», se llevà el mantell i els rentà els peus. Perquè Pere acceptàs que el Senyor se rebaixàs d'aquest mode, aquest tingué que dir-dir-li: «Si no et rento, tu no ets dels meus»; i afegí: «Us he donat exemple perquè vosaltres ho feu tal com jo ho he fet». Aquest «manament», semblant al que el Senyor dóna a propòsit del pa i del calze, se refereix a la missió i al comportament recíproc dels deixebles. Però e'evangelista introdueix el relat dient: «Jesús, havent estimat els seus que estaven en el món, els estimà fins a l'extrem». ¿Com no veure en aquest gest insòlit del Mestre una predicació pràctica de l'amor, llei fonamental de la comunitat cristiana, de la qual la Cena del Senyor és font i exigència?


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada