3º
diumenge de Pasqua (A)
EVANGELI
El
reconegueren quan partia el pa.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 24, 13-35
Els
deixebles d'Emmaús
13Aquell
mateix dia, dos dels deixebles feien camí cap a un poble anomenat
Emmaús, que es trobava a onze quilòmetres de Jerusalem, 14
i conversaven entre ells de tot el que havia passat.15
Mentre conversaven i discutien, Jesús mateix se'ls va acostar
i es posà a caminar amb ells,16però
els seus ulls eren incapaços de reconèixer-lo.
17
Jesús els preguntà:
--De
què parleu entre vosaltres tot caminant?
Ells
es van aturar amb un posat de decepció,18 i
un dels dos, que es deia Cleofàs, li respongué:
--¿Tu
ets l'únic foraster dels que hi havia a Jerusalem que no saps el que
hi ha passat aquests dies?
19
Els preguntà:
--Què
hi ha passat?
Li
contestaren:
--El
cas de Jesús de Natzaret, un profeta poderós en obres i en paraules
davant de Déu i de tot el poble: 20 els
nostres grans sacerdots i els altres dirigents el van entregar perquè
el condemnessin a mort, i el van crucificar 21Nosaltres
esperàvem que ell seria el qui hauria alliberat Israel. Però ara ja
som al tercer dia des que han passat aquestes coses! 22
És cert que algunes dones del nostre grup ens han esverat:
han anat de bon matí al sepulcre, 23 no
hi han trobat el seu cos i han tornat dient que fins havien tingut
una visió d'àngels, els quals asseguraven que ell viu.24Alguns
dels qui són amb nosaltres han anat també al sepulcre i ho han
trobat tot tal com les dones havien dit, però a ell no l'han vist
pas.
25
Aleshores Jesús els digué:
--Feixucs
d'enteniment i de cor per a creure tot el que havien anunciat els
profetes!26 ¿No calia que el Messies
patís tot això abans d'entrar a la seva glòria?
27
Llavors, començant pels llibres de Moisès i continuant pels
de tots els profetes, els va explicar tots els passatges de les
Escriptures que es refereixen a ell.
28
Mentrestant, s'acostaven al poble on anaven i ell va fer com
si seguís més enllà. 29 Però
ells van insistir amb força dient-li:
--Queda't
amb nosaltres, que es fa tard i el dia ja ha començat a declinar.
I
va entrar per quedar-se amb ells. 30 Quan
s'hagué posat amb ells a taula, prengué el pa, digué la
benedicció, el partí i els el donava. 31Llavors
se'ls obriren els ulls i el van reconèixer, però ell desaparegué
del seu davant. 32 I es van dir l'un a
l'altre:
--¿No
és veritat que el nostre cor s'abrusava dins nostre mentre ens
parlava pel camí i ens obria el sentit de les Escriptures?
33
Llavors mateix es
van aixecar de taula i se'n tornaren a Jerusalem. Allí van trobar
reunits els Onze i els qui eren amb ells, 3
4 que els van dir:
--Realment
el Senyor ha ressuscitat i s'ha aparegut a Simó!
35
També ells contaven el que havia passat pel camí i com
l'havien reconegut quan partia el pa.
Paraula
de Déu.
ACOLLIR
LA FORÇA DE L 'EVANGELI
Dos
deixebles de Jesús s'allunyen de Jerusalem. Caminen trists i
desolats. Quan l'han vist morir en la creu, en llur cor s'ha apagat
l'esperança que havien posat en ell. Tanmateix continuen pensant en
ell. No el poden oblidar. ¿Haurà estat tot una il·lusió?
Mentre
conversen i discuteixen de tot el viscut, Jesús s'apropa i se posa
a caminar amb ells. Tanmateix, els deixebles no el reconeixen. Aquell
Jesús en el qual tant havien confiat i al qual havien estimat amb
passió els sembla ara un vianant estrany.
Jesús
s'uneix a la conversa. Els caminants l'escolten primer sorpresos,
però a poc a poc quelcom es desperta en el seu cor. No saben
exactament què els passa. Més tard diran: «¿No
és veritat que els nostres cors s'abrusaven mentre
ens
parlava pel camí i ens obria el sentit de les Escriptures?».
Els
vianants se senten atrets per les paraules de Jesús. Arriba un
moment en el qual necessiten sa companyia. No volen deixar-lo marxar:
«Queda't
amb nosaltres».
Durant el sopar se'ls obriren els ulls i el reconeixen. Aquest és el
gran missatge d'aquest relat: quan acollim a Jesús com company de
camí, les seves paraules poden desvetllar en nosatres l'esperança
perduda.
Durant
aquests anys, moltes persones han perdut
la confiança en Jesús. A poc a poc se'ls ha convertit en un
personatge estrany i no cognoscible. Tot el que saben d'ell és el
que poden reconstruir, de manera parcial i fragmentària, a partir
del que han escoltat a predicadors i catequistes.
Sens
dubte, la homilia dels diumenges compleix una tasca insubstituïble,
però resulta insuficient per a que les persones d 'avui puguin entrar
en contacte directe i viu amb l' Evangeli. Tal com se fa, devant un
poble que ha de romandre mut, sense exposar les inquietuds,
interrogants i problemes, és difícil conseguir regenerar la fe
vacil·lant de tantes persones que cerquen, a voltes sense saber.ho,
encontrar-se amb Jesús.
¿No
ha arribat el moment de instaurar, fora del contexte de la litúrgia
dominical, un espai nou i diferent per a escoltar junts l' Evangeli de
Jesús? ¿Per què no reunim laics i preveres, dones i homes,
cristians convençuts i persones que se interessen per la fe, a
escoltar, compartir, dialogar i acollir l' Evangeli de Jesús?
Hem
de donar a l' Evangeli l'oportunitat de entrar amb tota la seva força
transformadora en contacte directe i immediat amb los problemes,
crisis, pors i esperances de la gent d' avui. Pot ser sigui ja massa
tard per a recobrar entre nosaltres la frescor original de
l 'Evangeli. Avui és possible. Això és el que se pretén amb la
proposta dels Grups de Jesús.
RECORDAR
MÉS A JESÚS
El
relat dels deixebles de Emaús ens descriu l'experiència viscuda per
dos seguidors de Jesús mentre caminen des de Jerusalem cap al petit
poblet de Emaús, a vuit kilòmetres de distància de la capital. El
narrador ho fa amb tal mestria que ens ajuda a revifar també avui
nostra fe en Crist ressuscitat.
Dos
deixebles de Jesús s'allunyen de Jerusalem abandonant el grup de
seguidors que s'ha format al voltant d'ell. Mort Jesús, el grup se
desfà. Sense ell, no té sentit seguir reunits. El somni s'ha esvaït. Al morir Jesús, mor també l'esperança que havia
desvetllat en els seus cors. ¿No passa semblant en nostres
comunitats? ¿No deixem morir la fe en Jesús?
Tanmateix,
aquests deixebles segueixen parlant de Jesús. No el poden oblidar.
Comenten el que ha passat. Desitgen buscar algun sentit al que han
viscut a la vora d'ell. «Mentre
conversaven, Jesús els aconsegueix i se posa a caminar amb ells».
És
el primer gest del Ressuscitat. Els deixebles no són capaços de
reconèixer-lo, però Jesús ja está present caminant vora d'ells, No
camina avui Jesús velat junt a tants creients que abandonen la
Església però el segueixen recordant?
La
intenció del narrador és clara: Jesús s'acosta quan els deixebles
el recuerden i parlen d'ell. Se fa present allà on se comenta el seu
evangeli, on hi ha interés pel seu missatge, on se conversa sobre
son estil de vida i son projecte. ¿No està Jesús absent entre
nosaltres perquè parlem poc d'ell?
Jesús
està interessat en conversar amb ells: «¿De
què discutíeu tot caminant ?»
No
s'imposa revelant sa identitat. Els demana que contin l'experiència.
Conversant amb ell, descobriran su ceguesa. Se'ls obriran els ulls
quan, guiats per sa paraula, fan un recorregut interior. És així.
Si en la Església parlem més de Jesús i conversem més amb ell,
nostra fe reviurà.
Els
deixebles li parlen de les expectatives i decepcions; Jesús els
ajuda a aprofundir en la identitat del Messies crucificat. El cor
dels deixebles s'abrusa; senten necessitat de que aquell "desconegut"
se quedi amb ells. Al celebrar la cena eucarística, se'ls obren els
ulls i el reconeixen: ¡Jesús està amb ells!
Els
cristians hem de recordar més a Jesús: citar les seves paraules,
comentar el seu estil de vida, aprofundir en son projecte. Hem d'obrir
més els ulls de nostra fe i descobrir-lo ple de vida en nostres
eucaristies. Ningú ha d'estar més present. Jesús camina vora
nostre.
DUES
EXPERIÈNCIES CLAU
Es
posà a caminar amb ells.
Al
pas dels anys, en les comunitats cristianes se plantejà un problema molt
real. Pere, María Magdalena i els altres deixebles havien viscut
experiències «especials» d'encontre amb Jesús viu
després de la seva mort. Unes experiències que els dugueren a
«creure» en Jesús ressuscitat. Per els que s'acostaren més
tard al grup de seguidors, ¿com podien desvetllar i alimentar
aquesta mateixa fe?
Aquest
és també avui el problema. Nosaltres no hem viscut l'encontre amb el
ressuscitat que visqueren els primers deixebles. ¿Amb quines
experiències podem comptar nosaltres? Això és el que planteja el
relat dels deixebles de Emaús.
Ells
dos caminen cap a casa, trists i desolats. La fe en Jesús s'ha
apagat. Ja no esperen res d'ell. Tot ha estat una il·lusió. Jesús
que els segueix sense fer-se notar, els abasta i camina amb ells.
Lluc exposa així la situació: «Jesús se posà a caminar amb ells,
però els seus ulls no eren capaços de reconèixer-lo». ¿Què
poden fer per a poder reconèixer la seva presència viva devora ells?
L'important
és que aquests deixebles no obliden a Jesús; «conversen
i discuteixen»
sobre ell; recorden les seves «paraules»
i els seus «fets»
de gran profeta; deixen que aquell desconegut els expliqui tot el que
ha passat . Els seus ulls no s'obren de
seguida, però «el seu cor comença a abrusar-se».
És
el primer que necessitem en nostres comunitats: recordar a Jesús,
aprofundir en son missatge i en la seva actuació, meditar en sa
crucifixió... Si, en qualque moment, Jesús ens commou, les seves
paraules ens entren molt endins i nostre cor se comença a abrusar,
és senyal de que nostra fe se desvetlla.
No
basta. Segons Lluc és necessària l'experiència de la cena
eucarística. Encara no saben qui és, els dos vianants senten
necessitat de Jesús. Els fa bé la seva su companyia. No volen que
els deixi: «Queda't
amb nosaltres».
Lluc ho subratlla amb goig: «Jesús
entrà per a quedar-se amb ells».
A la cena s'ls obren els ulls.
Aquestes
són les dues experiències clau: sentir que nostre cor s'abrusa en
actualitzar son missatge, l'actuació i la vida entera; sentir que,
al celebrar la eucaristia, sa persona ens alimenta, ens enforteix i
ens consola. Així creix en la Església la fe en el Ressuscitat.
TOT
O RES
Es
posà a caminar amb ells.
Camí
de Emaús dos deixebles marxen amb aire trist. No tenen meta ni
objectiu. La seva esperança s'ha apagat. Jesús ha desaparegut de
llurs vides. Parlen i discuteixen sobre ell, però, quan se'ls apropa
ple de vida, els seus ulls «no
són capaços de reconèixer-lo».
Jesús
els havia imaginat d'una altra manera, al enviar-los de dos en dos:
plens de vida, contagiant pau en cada casa, aliviar el sofriment,
curant la vida i anunciant a tots que Déu està a prop i té cura de
nosaltres.
Aparentment,
aquests deixebles tenen tot el necessari per a mantenir viva la fe,
però quelcom ha mort dins ells. Coneixen les escriptures sagrades:
no serveix de res. Han escoltat l'evangeli a Galilea: tot els sembla
ara una il·lusió del passat. Ha arribat fins ells l'anunci de que
Jesús està viu: coses de dones, ¿qui pot creure coses semblants?
Aquests deixebles ho tenen tot i no tenen res. Els falta l'únic que
pot fer «abrusar» son cor: el
contacte personal amb
Jesús viu.
¿No
serà aquest nostre problema? ¿Per què tanta frustració i
desencant entre nosaltres? ¿Per què tanta indiferència i rutina?
Se predica una i altra vegada la doctrina cristiana; s'escriuen
excel·lents encícliques i cartes pastorals; se publiquen estudis
erudits sobre Jesús. No falten paraules i celebracions. Ens falta,
tal volta, una experiència més viva d' algú que no pot ser
substituït per res ni per ningú: Jesucrist, el Vivent.
No
basta celebrar misses ni llegir textos bíblics de qualsevol manera.
El relat de Emaús parla de dues experiències bàsiques. Els
deixebles no llegeixen un text, escolten la veu inconfundible de
Jesús que fa abrusar llur cor. No celebren una litúrgia, se senten
com a amics a la mateixa taula i descobreixen junts que és el
mateix Jesús qui els alimenta.
¿Per
què seguir fent coses d'una manera que no ens transforma? ¿No
necessitem, abans que res, un contacte més real amb Jesús? ¿Una
nova simplicitat? ¿Una fe diferent? ¿No necessitem aprendre a
viure-ho tot amb més veritat i des d'una dimensió nova? Si Jesús
desapareix de nostre cor, tot el demés és inútil.
CADA
DIUMENGE
Posat
a la taula amb ells, prengué el pa.
La
eucaristia no és sols el centre de la litúrgia cristiana.
És, endemés i per això mateix, l'experiència que, viscuda
diumenge rera diumenge, pot alimentar les grans actituds que
configuren la vida d'un cristià. El que menja i beu en aquesta
cena, alimenta sa vida de deixeble fidel de Crist.
En
primer lloc, la eucaristia és acció
de gràcies
a Déu
per
la vida i per la salvació que ens ofereix en son Fill Jesucrist. Les
paraules d'acció de gràcies, l'estructura de tot el conjunt, el to
de tota la celebració contribueixen a viure una experiència intensa
de lloança i agraïment a Dieu que no ha de reduir-se a aquest
moment cultual. La vida quotidiana d'un cristià ha d'estar marcada
per l'acció de gràcies.
La
eucaristia és, també,
comunió amb Crist ressuscitat.
Jesús no és una figura del passat, algú cada vegada més llunyà
en el temps, sinó el Senyor de tots els temps que roman viu entre
els seus. No som seguidors de un gran líder del passat. La
eucaristia ens ensenya a viure en comunió amb un Crist actual,
acollir realment son esperit i força renovadora.
La
eucaristia és també escolta
de les paraules de Jesús
que són «esperit i vida». Per a un deixeble de Crist, l'evangeli
no és un mer testament literari o un text fundacional. En
l'eucaristia ens reunim per a escoltar la paraula viva de Jesús que
il·lumina nostra experiència humana de avui. Aquesta acció
dominical ens convida a no viure com a cecs, sense evangeli ni cap llum. El cristià viu alimentat per la Paraula de Jesús.
La
eucaristia és un
acte comunitari
per
excel·lència. Tots els diumenges, els cristians deixen les seves
llars, se reuneixen en una església i formen comunitat visible de
seguidors de Jesús. Totes les oracions de la eucaristia se diuen en
plural: invoquem, demanem perdó, oferim, donem gràcies... sempre
junts. Els textos diuen que som «família»,
«poble» «Església».
No
se'ns tindria que oblidar. Els cristians no som individus aïllats
que, cada un per son compte, tracten de viure l'evangeli. Formem una
comunitat que vol ser en el món testimoni i invitació a viure de
manera fraterna i solidària.
La
cena de Jesús ressuscitat amb els seus deixebles en el poblet de
Emaús és una invitació a revifar nostres eucaristies dominicals.
RECOBRAR
L' ESPERANÇA
Se
posà a caminar amb ells.
Els
relats pasquals ens descobreixen diversos camins per a encontrar-nos
amb el Ressuscitat. El relat de Emaús és, tal volta, el més
significatiu i, sens dubte, el més extraordinari.
La
situació dels deixebles està ben descrita des del començament, i
reflexa un estat d'ànim en el qual se poden trobar els cristians un
pic i un altre. Els deixebles tenen tots els elements necessaris per a
creure. Coneixen els escrits de l
'Antic Testament, el missatge de Jesús, la seva actuació i la seva
mort en la creu. Han escoltat també el missatge de la resurrecció.
Les dones els han comunicat la seva experiència i els han confessat
que «està
viu».
Tot és inútil. Ells segueixen el seu camí envoltats en tristesa i
desànim. Totes les esperances posades en Jesús s'han esvaït amb el
fracàs de la creu.
L'evangelista
ens va a revelar dos camins per a recobrar l'esperança i la fe viva
en el Ressuscitat. El primer és l'escolta
de la paraula de Jesús.
Aquells homes segueixen, malgrat tot, pensant en Jesús, parlen de
Ell, demanen per Ell. I és precisament llavores, quan el
Ressuscitat se fa present en el seu caminar. Allà on uns homes i
dones recorden a Jesús i se demanen per el significat del seu
missatge i la seva persona, allà está Ell, encara que siguin
incapaços de reconèixer la seva presència i sa companyia.
No
esperem grans prodigis. Si qualque vegada, en escoltar l' Evangeli de
Jesús i recordar les seves paraules, hem sentit
«abrusar
nostre cor»,
no
oblidem que Ell camina junt a nosaltres.
Però
l'evangelista ens recorda una segona experiència. Es el
gest de la
Eucaristia.
Els deixebles retenen el caminant desconegut per a sopar junts en el
poblet de Emaús. El gest es senzill però entranyable. Uns caminants
cansats del viatge s'asseuen a compartir la mateixa taula. S'accepten
com amics i descansen junts de les fatigues d'un llarg camí. És
aleshores quan als deixebles se'ls «obriran
els seus ulls»
per a descobrir a Jesús com algú que alimenta les seves vides, els
sosté en el cansament i els enforteix per al camí.
Si
qualque vegada, per petita que sigui nostra experiència, al celebrar
la Eucaristia,
ens sentim enfortits en nostre camí i animats per a continuar nostre
viure diari, no oblidem que Ell és nostre
«pa de vida».
SENSE
HERÈNCIA RELIGIOSA
Se'ls
obriren els ulls i el reconegueren.
S'ha
dit que
«vivim en la cultura de la experiència com contraposada a la
cultura
de la obediència»
(Gallagher).
És així. La gent, sobre tot jove, només confia en el que pot
experimentar o viure personalment. Si avui a bastants els costa
creure és senzillament perquè mai han tingut una experiència
personal un poc viva de Déu.
És
significatiu el que passa en els joves. Molts creixen enmig d'un
«buit
religiós»
desolador. James
Mc Auley
ha
descrit de forma magistral la situació dels que ell diu «la
generació dels desheretats». Joves que s'han quedat «sense
herència
religiosa»
ja que no han rebut, ni de la família ni de la societat, cap
experiència religiosa. La única herència és la confusió, la
desconfiança davant la religió i, sobre tot, la indiferència.
Segons el professor australià, molts de ellos «ja
no neguen ni dubten; simplement, no tenen ni idea».
Aquesta no creença no és fruit de una decisió personal. És l'estat al
qual s'arriba quan a la persona li falta una mínima experiència
religiosa i rep de l'ambient una sèrie de missatges socials que li
presenten el religiós com quelcom trivial i sense importància per a
l'ésser humà.
No
és veritat que els joves abandonen la fe. El que passa és que en
molts joves la fe difícilment pot brotar. ¿Com creure un jove que a
casa només ha conegut silenci i indiferència religiosa, que en la
televisió no veu sinó burla i crítiques a una religió ridícula,
i que en la Església solament capta els aspectes externs d'una
institució que li resulta estranya i antiquada?
El
primer que necessiten aquests joves no és doctrina. Ningú els
convencerà amb paraules d'una cosa que no poden experimentar ni
viure amb goig. El que necessiten és que algú els ajudi a descobrir
a un Déu Amic en el pregon del seu cor. L'important no és tractar
d'imposar-lis unes obligacions religioses que no poden «entendre»,
sinó ajudar-lis a comunicar-se amb Crist. Aquesta és la gran
responsabilitat de la Església: oferir a l'home i la dona d' avui la
possibilitat de viure una experiència d'encontre gojós amb Déu. La
resta vindrà després.
No
se pot creure en Déu quan falta la comunicació amb ell. No se pot
seguir a Crist quan no hi ha contacte amb ell. El relat de Emaús ens
suggereix un doble camí a seguir per a desvetllar la fe cristiana.
En primer llc, una escolta viva de les Escriptures que faci «abrusar
el cor».
Després, una celebració de la Cena del Senyor on se pugui
«reconèixer-lo».
La fe dels joves sols se desvetllarà si algú els ajuda a viure
aquestes experiències.
A
UN AGNÒSTIC BEAT
Mentre
conversaven i discutien, Jesús mateix els aconseguí.
Amic
Andrés
Aberasturi,
he llegit el teu llibre «Déu
i jo».
Reconec que el llarg subtítol, « Crónica sentimental de una
relación codificada» ja m'ho advertia. Però, ¿què vols?, jo
m'havia fet la il·lusió d'albirar la teva relació personal amb
Déu. Allò dels codificadors m'interessava menys. Volia conèixer
l'eco que el misteri de Déu podia encontrar en un home en el qual
percep lucidesa i tendresa.
No
has obert en ma fe cap ferida. No et preocupis. Hi ha un moment en el
qual creure o no creure en Déu no depen tant del que altres et
puguin dir, sinó de ta pròpia recerca. A aquestes alçades, ja
sabem que, posats a «codificar» o «descodificar»
a Déu, tots som bastant «barroers».
El
que sí me sorprèn és que no recordis en el teu llibre a Jesús de
Natzaret. ¿Ningú t'ha parlat d' Ell? ¿No ha deixat en tu cap
rastre? Que la imatge de Déu que t'oferien els teus educadors et
desenganyés profundament és lamentable, però resulta secundari.
És més important saber si et decepciona la imatge de Déu anunciada
i desvelada per Jesús.
Per
això, sento com un «buit»
gros en els teus records. Al meu judici, falta precisament el
decisiu, el vertader «codificador» de Déu. Aquest Jesús que
revela el rostre de un Déu Pare, preocupat sols pel bé i la
felicitat de l'ésser humà, un
Déu
Amic de l'home, «bo inclús amb els desagraïts i perversos» (Lc
6, 35-36).
Com
pots imaginar, m'alegra que hagis abandonat la representació de Déu
«com un triangle amb un gran ull en el centre» i que
rebutgis el «catastrofisme» de les oracions de certa
època. També altres ho hem fet fa temps. Només em pregunto si has
deixat d'invocar per a sempre a Déu, o si te resulta catastròfica
l'oració del «Parenostre»
ensenyada per Jesús.
Comprenc
molt bé els teus records sobre el pecat, el sexe, el judici de Déu
i tantes coses manipulades per una «utilització de la por»
indigna, com dius, de un missatge sobre Déu. Solament me dóna pena que no
hagi quedat en el fons de ta consciència la imatge d'aquest Déu de
«la paràbola del fill pròdig», la
moral del «bon samarità» o el
missatge de les benaurances.
Andrés,
no te vull ocultar la meva curiositat. ¿Què ha estat d'aquell nin
que feia tantes preguntes sobre Déu? ¿Segueix avui buscant el seu
rostre? Al final del teu llibre te declares
«agnòstic beat». I ho dius de veritat. De manera
humil, humana.
Tanmateix,
és això el que a mi em resulta més difícil de comprendre. Perquè
l'agnòstic busca a Déu i, quan no troba raons per a creure en Ell,
suspèn el judici. La seva recerca termina en frustració o, al manco,
en impotència per a respondre. «No sé si hi ha Déu. Jo no
trobo raons ni per a creure ni per a no creure».
Andrés, ¿és això el que et fa beat i feliç? Un forta abraçada.
LA
TEMPTACIÓ DE LA FUITA
Se'ls
obriren els ulls.
No
són pocs els que miren avui a la Església amb pessimisme i
desencant. No és la que ells desitjarien. Una Església viva i
dinàmica, fidel a Jesucrist, compromesa realment en construir una
societat més humana.
La
veuen immòbil i desfasada, en excés ocupada en defensar una
moral obsoleta que ja a pocs interessa, fent penosos esforços per
recuperar una credibilitat que sembla trobar-se «baix
mínims».
La
perceben com una institució que està aquí quasi sempre per a
acusar i condemnar, poques vegades per a ajudar i infondre esperança
en el cor humà
La
senten sovint trista i avorrida i, d'alguna manera, intueixen amb G.
Bernanos que
«el
contrari d'un poble cristià és un poble trist».
La
temptació fàcil és l'abandó i la fuita. Alguns fa temps que ho
feren, inclús de manera ostentosa. Avui afirmen quasi amb orgull
creure en Déu, però no en la Església.
Altres,
tal volta, se distancien d'ella a poc a poc, «de puntetes i
sense soroll». Sense ningú adonar-se', s'apaga en son cor
l'afecte i l'adhesió d'altre temps.
Cert,
seria una equivocació alimentar en aquests moments un optimisme
superficial i ingenu, pensant que vindran temps millors. Més greu
encara seria tancar els ulls i ignorar la mediocritat i el pecat de
la Església.
Però
nostre major pecat seria «fugir cap a Emaús»,
abandonar la comunitat i dispersar-nos cada un pel seu camí, moguts
sols per la decepció i el desencant.
Hem
d'aprendre «la lliçó de Emaús». La solució no
està en abandonar la Església, sinó en refer nostra vinculació
amb algún grup cristià, comunitat, moviment o parròquia on poder
compartir i revifar nostra esperança .
On
uns homes i dones caminen preguntant-se per Jesús i aprofundint en
son missatge, allà se fa present el Ressuscitat. És fàcil que un
dia, en escoltar l'evangeli, sentin de nou «abrusar-se son
cor».
On
uns creients s'encontren per a celebrar junts la Eucaristia, allà
està el Ressuscitat alimentant llurs vides. És fàcil que un dia
«s'obrin els seus ulls» i el vegin.
Per
morta que sembli davant nostres ulls, en la Església habita el
Ressuscitat. Per això, també aquí tenen sentit els versos de A.
Machado: «Creí
mi
hogar apagado, revolví las cenizas..., me quemé la mano».
NO
CAMINEM TOT SOLS
Se
posà a caminar amb ells.
Una
equivocació greu és imaginar a Déu com un ésser distant, que
dirigeix nostra vida des d'una llunyania infinita i no encertar a
percebre mai la seva presència propera i amistosa en l'interior de
nostra vida quotidiana.
Per
altra banda, vivim de manera tan apressada i “ocupats» per
tantes coses que no ens resta temps ni espai per a aturar-nos a
escoltar nostre propi cor.
La
vida que portem no ens permet ser nosaltres mateixos. Bolcats vers
l'exterior i consumits pel tragí de cada dia, s'atrofia, a poc a
poc, nostra “capacitat de Déu».
I
tanmateix, Déu és aquí, en el centre de nostres experiències més
íntimes. Pròxim a cada persona d'una manera única i singular que
sols se dóna així per a aqueixa persona concreta.
Per
a percebre la seva presència, no hem de pensar sols en aquells
instants en que Déu se'ns manifesta de manera penetrant, amb certesa
golosa i sense clarobscurs, omplint de vida nostre ésser enter.
Déu
ens acompanya, ens crida i ens cerca de mil maneres, inclús quan els
nostres ulls, com els dels deixebles de Emaús, no són capaços de
reconèixer-lo.
Quan
experimentem la petitesa de nostre cor i ens avergonyim de nostra
mediocritat, nostra falta d'amor i nostra incapacitat per a viure
intensament cada moment, Déu està aquí recordant-nos que estem
cridats a una vida més gran i més plena.
Quan
experimentem en nosaltres aqueixa tristesa que penetra en nostra vida
sense causa raonable, l'avorriment i la monotonia de cada dia, el
descontent de nosaltres mateixos, en aqueixa insatisfacció interior
està Déu com anhel d'una felicitat i vida infinites.
Ell
està en nostres desil·lusions i desitjos avortats, en nostres
limitacions i nostre cansament, en les amargures i les fregades de la
vida ordinària. Si sabem aprofundir en cada una d'aquestes
experiències i escoltar amb sinceritat el fons de nostre cor, Déu
ens sortirà a l'encontre.
I
no pot ser d'altra manera ja que ell ens acompanya sempre. Per això,
també l'home poc religiós i fred pot encontrar el camí de retorn
cap a Déu si sap aprofundir en les seves experiències
d'insatisfacció, desorientació i cansament.
El
més important és demanar per ell. Buscar el seu rostre i la seva
veritat. «Buscar
a Déu tal volta en l'últim de nostres forces, tal volta enmig de la
desesperació i la por, a voltes en l'angoixa i el desànim»
(L.
Boros).
Descobrirem com els de Emaús que algú camina al costat nostre.
¿QUÈ
SE N' HA FET DE L ' ALEGRIA?
¿No
s'abrusava el nostre cor...
Els
relats pasquals ens parlen sense excepció de l'alegria irreprimible
que inunda el cor dels creients en encontrar-se amb el ressuscitat.
Els
deixebles de Emaús en «el viatge de retorn de la desesperança»
senten que llur cor s'abrusa i se il·lumina amb la presència i
companyia del Senyor.
¿On
està avui aqueixa alegria pasqual? ¿Què se n'ha fet d'ella en
aquesta Església, tan cansada i temerosa, com a societat que hagués
donat ja el millor d'ella mateixa i, exhausta de forces, tractés de
buscar recolzaments diversos fora d' Aquell que la pot omplir de vigor
i alegria nova?
¿On
està l'alegria pasqual en aqueixa Església, sovint, tan seria, tan
poc somrient, amb tan poc humor per a reconèixer els seus propis
errors i limitacions, tan ocupada en girar una vegada i una altra en
torn als seus problemes, buscant la pròpia defensa més que la de la
humanitat entera?
¿On
està el goig pasqual en aquests cristians que «practiquen la
religió” trists i avorrits, sense haver descobert el que
és celebrar la vida cristiana?
Se
diria que els cristians no som capaços de viure la «alegria
cristiana»,
i ni tan sols aparentar.la.
Perquè
aquesta alegria que se respira junt al ressuscitat no és l'optimisme
ingenu de qui no té problemes. No és tampoc la satisfacció que
produeix haver saciat nostres desitjos o el plaer que dóna el
confort, la comoditat i la possessió.
Aquesta
alegria és fruit d'una presència del Senyor en el fons de l'ànima i
enmig de la vida. Una presència que omple de pau, dissipa el temor,
dilata nostres forces, ens fa acceptar amb serenitat nostres
limitacions, ens fa viure davant la presència del Déu de la vida.
Aquesta
alegria no se dóna sense amor i oració. És alegria que
s'experimenta com
«nou començament»
i resurrecció. És fruit de l'encontre sincer i agraït amb el
Senyor que demana alberg I acollida. J.M.
Velasco
diu
que «tan
central es esta experiencia para la vida cristiana que puede decirse
sin
exageración
que ser cristiano es haber hecho esta experiencia y desgranarla en
vivencias, actitudes, palabras y acciones a lo largo de la vida».
Aquesta
alegria no se viu d'esquena al sofriment del món. Al contrari, sols
és possible quan un percep que aquest món de mort, trist, malmenat
i ombrívol, és acceptat amb amor i tendresa infinites per aqueix
Déu que ha ressuscitat Jesús de la mort,
¿
No ha de ser avui una tasca important de la Església redescobrir
aquesta alegria en son cor que és Crist ressuscitat i irradiar-la en
la societat ?
COMPANYS
DE VIATGE
Se
posà a caminar amb ells.
Els
relats pasquals mostren el carácter prodigiós de les «aparicions»
del Ressuscitat i ens descobreixen camins per a encontrar-nos amb
ell.
El
relat de Emaús és el més significatiu i el més extraordinari.
La
situació dels deixebles està ben descrita des del començament, i
reflexa un estat d'ànim en el qual se perden trobar els cristians un
pic i un altre.
Els
deixebles tenen els elements necessaris per a creure. Coneixen els
escrits de l'Antic Testament, el missatge de Jesús, la seva actuació
i mort a la creu. Han escoltat també el missatge de la resurrecció.
Les dones els han comunicat l'experiència i els han confessat que
«està viu».
Tot
és inútil. Els de Emaús segueixen el seu camí envoltats en
tristesa i desànim. Totes les esperances posades en Jesús s'han
esvaït amb el fracàs de la creu.
L'evangelista
ens revela dos camins per a recobrar l'esperança i la fe viva en el
ressuscitat.
El
primer camí és la
escolta de la paraula de Jesús.
Aquells homes, malgrat tot, segueixen pensant en Jesús, parlen
d'ell, demanen per ell. I és, precisament llavores, quan el
ressuscitat se fa present en llur caminar.
Allà
on homes i dones recorden a Jesús i se pregunten pel significat de
son missatge i sa persona, allà està ell, encara que siguem
incapaços de reconèixer la seva presència i la seva companyia.
No
esperem grans prodigis. Si qualque vegada, en escoltar l'evangeli de
Jesús i recordar les seves paraules, hem sentit «abrusar-se nostre
cor», no oblidem que ell camina junt a nosaltres.
Però
l'evangelista ens recorda una segona experiència. És el
gest de la Eucaristia.
Els deixebles retenen el caminant desconegut per a sopar junts en el
poblet de Emaús.
El
gest és senzill però entranyable. Uns vianants, cansats del viatge,
que s'asseuen a compartir la mateixa taula. Uns homes que s'accepten
com a amics i descansen junts de les fatigues d'un llarg caminar.
És
aleshores quan els deixebles «obriran els ulls» per a descobrir a
Jesús com algú que alimenta les seves vides, els sosté en el
cansament i els enforteix per al camí.
Si
qualque vegada, per petita que sigui nostra experiència, en celebrar
la Eucaristia, ens sentim enfortits en nostre camí i animats per a
continuar nostre viure diari, no oblidem que ell és nostre «pa
de vida».
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada