dijous, 2 d’abril del 2020

DIUMENGE DE RAMS


Diumenge de Rams en la Passió del Senyor (A)


Mateu 21,1-11
Quan es van acostar a Jerusalem i arribaren a Betfagé, a la muntanya de les Oliveres, Jesús va enviar dos deixebles amb aquest encàrrec:
--Aneu al poble que teniu al davant i tot seguit trobareu una somera fermada, amb un pollí al seu costat. Deslligueu-la i porteu-me'ls. Si algú us preguntava res, responeu-li: "El Senyor els ha de menester, però de seguida els tornarà."
Això va succeir perquè es complís allò que havia anunciat el profeta:
Digueu a la ciutat de Sió:
Mira el teu rei que ve cap a tu;
arriba humilment,
muntat en una somera i en un pollí,
fill d'un animal de càrrega.
Els deixebles hi anaren i feren el que Jesús els havia manat: portaren la somera i el pollí, van posar els mantells al seu damunt, i ell hi va muntar. Molta gent va començar a estendre els seus mantells pel camí; d'altres tallaven branques dels arbres i encatifaven el terra. La gent que anava davant d'ell i els qui seguien darrere cridaven:
-- Hosanna al Fill de David! Beneït el qui ve en nom del Senyor! Hosanna a dalt del cel!
10 Quan hagué entrat a Jerusalem, tota la ciutat es va inquietar, i preguntaven:
--Qui és aquest?
11 La multitud responia:

--Aquest és el profeta Jesús, de Natzaret de Galilea.

PASSIÓ   DE  NOSTRE   SENYOR  JESUCRIST
EVANGELI

Passió de nostro Senyor Jesucrist

+ Passió de nostre Senyor Jesucrist segons sant Mateu 26, 14-27, 66
14 Llavors un dels Dotze, l'anomenat Judes Iscariot, se n'anà a trobar els grans sacerdots 15 i els digué:
--Què esteu disposats a donar-me si us entrego Jesús?
Ells li van oferir trenta monedes de plata. 16 I des d'aleshores Judes buscava una ocasió per entregar-lo.
Preparatius del sopar pasqual
(Mc 14,12-16; Lc 22,7-13)
17 El primer dia dels Àzims, els deixebles anaren a dir a Jesús:
--On vols que et fem els preparatius per a menjar el sopar pasqual?
18 Ell respongué:
--Aneu a la ciutat, a casa de tal, i digueu-li: "El Mestre diu: La meva hora és a prop. Faré el sopar pasqual amb els meus deixebles a casa teva."
19 Els deixebles van complir el que Jesús els havia ordenat i prepararen el sopar pasqual.
Anunci de la traïció de Judes
(Mc 14,17-21; Lc 22,14.21-23; Jn 13,21-30)

20 Arribat el capvespre, Jesús es posà a taula amb els Dotze. 21 Mentre sopaven, digué:
--Us ho asseguro: un de vosaltres em trairà.
22 Molt entristits, li anaven preguntant, l'un rere l'altre:
--¿No sóc pas jo, Senyor?
23 Jesús respongué:
--Un que suca amb mi al mateix plat és el qui em trairà. 24 El Fill de l'home se'n va, tal com l'Escriptura ha dit d'ell, però ai de l'home que el traeix! Més li valdria no haver nascut.
25 Judes, el qui el traïa, li preguntà:
--¿No sóc pas jo, rabí?
Ell li respongué:
--Tu ho has dit.
L'últim sopar
(Mc 14,22-26; Lc 22,15-20; 1Co 11,23-25)
26 Mentre sopaven, Jesús prengué el pa, digué la benedicció, el partí i, tot donant-lo als deixebles, digué:
--Preneu, mengeu-ne: això és el meu cos.
27 Després prengué una copa, digué l'acció de gràcies i els la donà tot dient:
--Beveu-ne tots, 28 que això és la meva sang, la sang de l'aliança, vessada per tothom en remissió dels pecats. 29 Us asseguro que des d'ara ja no beuré d'aquest fruit de la vinya fins al dia que begui vi nou amb vosaltres en el Regne del meu Pare.
30 Després de cantar els salms, van sortir cap a la muntanya de les Oliveres.
Anunci de les negacions de Pere
(Mc 14,27-31; Lc 22,31-34; Jn 13,36-38)
31 Llavors Jesús els digué:
--Aquesta nit, davant el que em passarà, tots vosaltres fallareu, perquè diu l'Escriptura:Mataré el pastor, i es dispersaran les ovellesdel ramat.32 Però quan hauré ressuscitat aniré davant vostre a Galilea.
33 Pere li va contestar:
--Ni que tots fallin, jo no fallaré pas.
34 Jesús li digué:
--T'ho asseguro: aquesta mateixa nit, abans no canti el gall, m'hauràs negat tres vegades.
35 Llavors Pere li diu:
--Ni que em calgui morir amb tu, no et negaré.
I tots els altres deixebles digueren el mateix.
Pregària de Jesús a Getsemaní
(Mc 14,32-42; Lc 22,39-46)
36 Llavors Jesús va arribar amb els deixebles en un terreny anomenat Getsemaní, i els digué:
--Seieu aquí mentre vaig allà a pregar.
37 Va prendre amb ell Pere i els dos fills de Zebedeu, i començà a sentir tristor i abatiment. 38 Llavors els digué:
--Sento a l'ànima una tristor de mort. Quedeu-vos aquí i vetlleu amb mi.
39 S'avançà un tros enllà, es prosternà amb el front a terra i pregava dient:
--Pare meu, si és possible, que aquesta copa s'allunyi de mi. Però que no es faci com jo vull, sinó com tu vols.
40 Després va cap als deixebles i els troba dormint. Diu a Pere:
--Així, doncs, ¿no heu estat capaços de vetllar una hora amb mi? 41 Vetlleu i pregueu, per no caure en la temptació. L'esperit de l'home és prompte, però la seva carn és feble.
42 Se n'anà per segona vegada i va pregar dient:
--Pare meu, si aquesta copa no pot passar lluny sense que jo la begui, que es faci la teva voluntat.
43 Després tornà i els trobà dormint: és que els ulls els pesaven.
44 Els deixà i se'n tornà a pregar per tercera vegada, dient les mateixes paraules. 45 Llavors va cap als deixebles i els diu:
--Dormiu ara i reposeu! S'acosta l'hora, i el Fill de l'home serà entregat en mans dels pecadors. 46 Aixequeu-vos, anem! El qui em traeix ja és aquí.
Jesús és detingut
(Mc 14,43-50; Lc 22,47-53; Jn 18,3-11)
47 Encara Jesús parlava quan va arribar Judes, un dels Dotze. L'acompanyava molta gent, armada amb espases i garrots, que venia de part dels grans sacerdots i dels notables del poble. 48 El qui el traïa els havia donat aquest senyal:
--És el qui jo besaré: deteniu-lo.
49 Tot seguit es va acostar a Jesús i li digué:
--Salve, rabí!
I el besà.
50 Jesús li digué:
--Company, estigues pel que has de fer.
Llavors s'abraonaren sobre Jesús i el detingueren. 51 Però un dels qui anaven amb ell desembeinà tot seguit l'espasa i, d'un cop, tallà l'orella al criat del gran sacerdot.
52 Jesús li diu:
--Torna l'espasa a la beina, que tots els qui empunyen l'espasa, per l'espasa moriran. 53 ¿Et penses que no puc demanar ajut al meu Pare? Ara mateix m'enviaria més de dotze legions d'àngels.54 Però llavors, com es complirien les Escriptures, segons les quals cal que sigui així?
55 En aquella mateixa hora, Jesús digué a la gent:
--Heu sortit a agafar-me armats amb espases i garrots, com si fos un bandoler. Cada dia m'asseia al temple per ensenyar i no em vau detenir. 56 Però tot això ha passat perquè es complís el que hi ha escrit en els llibres dels Profetes.
Llavors tots els deixebles l'abandonaren i fugiren.
Jesús davant el Sanedrí
(Mc 14,53-65; Lc 22,54-55.66-71; Jn 18,12-14.19-24)
57 Els qui havien detingut Jesús se'l van endur a casa de Caifàs, el gran sacerdot, on s'havien reunit els mestres de la Llei i els notables.58 Pere el seguia de lluny, fins que va arribar al pati de la casa del gran sacerdot. Hi entrà i s'assegué amb els guardes per veure quin seria el desenllaç.
59 Els grans sacerdots i tot el Sanedrí buscaven una falsa declaració contra Jesús per condemnar-lo a mort,60 però no en van trobar cap, tot i que es van presentar molts falsos testimonis. Finalment se'n presentaren dos 61 que van declarar:
--Aquest va dir: "Puc destruir el santuari de Déu i reconstruir-lo en tres dies."
62 Llavors el gran sacerdot s'aixecà i va dir a Jesús:
--¿No contestes res? Què en dius, de les acusacions que aquests et fan?
63 Però Jesús callava. El gran sacerdot li digué:
--Et conjuro pel Déu viu que ens diguis si tu ets el Messies, el Fill de Déu!
64 Jesús li respon:
--Tu ho has dit. Us ho asseguro: des d'ara veureu el Fill de l'home assegut a la dreta del Totpoderós ivenint sobre els núvols del cel
65 Aleshores el gran sacerdot s'esquinçà els vestits exclamant:
--Ha blasfemat! Per què necessitem més testimonis? Ara mateix acabeu de sentir la blasfèmia.66 Què us en sembla?
Ells respongueren:
--Mereix pena de mort!
67 Llavors es posaren a escopir-li a la cara i a donar-li cops de puny. Altres li pegaven bufetades68 tot dient:
--Fes de profeta, Messies! Endevina qui t'ha pegat!
Negacions de Pere
(Mc 14,66-72; Lc 22,56-62; Jn 18,15-18.25-27)
69 Mentrestant, Pere s'estava assegut a fora, al pati. Se li va acostar una criada i li digué:
--Tu també hi anaves, amb Jesús, el Galileu.
70 Però ell ho negà davant de tothom:
--No sé de què parles.
71 Quan Pere sortia cap al portal, una altra criada el veié i digué als qui eren allí:
--Aquest anava amb Jesús, el Natzarè.
72 Pere ho tornà a negar tot jurant:
--No conec aquest home.
73 Poc després, els qui eren allí es van acostar a Pere i li digueren:
--És veritat que tu també ets d'ells: si fins i tot se't nota per l'accent amb què parles!
74 Llavors es posà a maleir i a jurar dient:
--Jo no conec aquest home!
A l'instant va cantar el gall.75 Pere es va recordar d'allò que Jesús li havia dit: «Abans no canti el gall, m'hauràs negat tres vegades.»
I així que va ser fora va plorar amargament.
Jesús, conduït davant de Pilat
27
Quan va despuntar el dia, tots els grans sacerdots i els notables del poble van prendre l'acord de condemnar Jesús a mort. I després de fer-lo lligar, se'l van endur i l'entregaren a Pilat, el governador.
Mort de Judes
Aleshores Judes, el qui l'havia traït, quan veié que l'havien condemnat, es penedí del que havia fet. Va retornar les trenta monedes de plata als grans sacerdots i als notables, i els digué:
--He pecat entregant a la mort un innocent.
Però ells li contestaren:
--I a nosaltres què ens importa? Això és cosa teva!
Ell va llençar les monedes al santuari i sortí. Se'n va anar i es va penjar.
Els grans sacerdots recolliren les monedes tot dient-se:
--No és permès de tirar-les al tresor del temple, perquè són preu de sang.
Llavors van prendre l'acord de comprar amb aquells diners el Camp del Terrisser per sepultar-hi els forasters.Per això, fins al dia d'avui aquell camp s'anomena Camp de Sang.Així es va complir allò que havia anunciat el profeta Jeremies: Prengueren les trenta monedes, el preu d'aquell que alguns israelites havien avaluat, 10 i les donaren a canvi del Camp del Terrisser, tal com m'havia ordenat el Senyor.
Jesús, interrogat per Pilat
(Mc 15,2-5; Lc 23,3-5; Jn 18,33-38)
11 Jesús comparegué davant el governador. El governador el va interrogar:
--¿Tu ets el rei dels jueus?
Jesús li respongué:
--Tu ho dius.
12 Però Jesús no contestava res a les acusacions que li feien els grans sacerdots i els notables.
13 Aleshores Pilat li diu:
--¿No sents quants testimonis presenten contra tu?
14 Però Jesús no li va respondre res sobre cap acusació, i el governador n'estava tot sorprès.
Jesús, condemnat a mort
(Mc 15,6-15; Lc 23,13-25; Jn 18,39-19,16)
15 Cada any, per la festa de Pasqua, el governador tenia el costum de deixar lliure el pres que la gent volia.16 Llavors tenien un pres famós, un tal Barrabàs.17 Quan la gent, doncs, s'hagué reunit, Pilat els digué:
--Qui voleu que us deixi lliure, Barrabàs, o Jesús, l'anomenat Messies?
18 Deia això perquè sabia que li havien entregat Jesús per enveja.
19 Mentre Pilat era al tribunal, la seva dona li féu arribar aquest missatge:
--Desentén-te del cas d'aquest just. Avui, en somnis, he patit molt per causa d'ell.
20 Mentrestant els grans sacerdots i els notables van convèncer la gent que reclamessin Barrabàs i fessin matar Jesús.21 El governador els preguntà:
--Quin d'aquests dos voleu que us deixi lliure?
Ells respongueren:
--Barrabàs!
22 Pilat els diu:
--I de Jesús, l'anomenat Messies, què n'he de fer?
Tots van respondre:
--Que el crucifiquin!
23 Ell replicà:
--Però quin mal ha fet?
Ells cridaven encara més fort:
--Que el crucifiquin!
24 Pilat, veient que no en treia res i que més aviat començava un avalot, es rentà les mans amb aigua davant la gent i els va dir:
--Jo sóc innocent de la sang d'aquest home. Això és cosa vostra.
25 Tot el poble respongué:
--Que la seva sang caigui sobre nosaltres i els nostres fills!
26 Llavors els deixà lliure Barrabàs i, després de fer assotar Jesús, el va entregar perquè fos crucificat.
Burles dels soldats
(Mc 15,16-20;Jn 19,2-3)
27 Els soldats del governador es van endur Jesús dins el pretori i reuniren al seu voltant tota la cohort. 28El van despullar, el cobriren amb una capa de color escarlata 29 i li posaren al cap una corona d'espines que havien trenat, i a la mà dreta una canya. S'agenollaven al seu davant i l'escarnien dient:
--Salve, rei dels jueus!
30 Després li escopien, prenien la canya i li pegaven al cap.
31 Acabada la burla, li tragueren la capa, li posaren els seus vestits i se l'endugueren per crucificar-lo.
Crucifixió de Jesús
(Mc 15,21-32; Lc 23,26-43; Jn 19,17-27)
32 Quan sortien van trobar un home de Cirene, que es deia Simó, i l'obligaren a portar la creu de Jesús.33 Arribats en un indret anomenat Gòlgota —que vol dir «lloc de la Calavera»—, 34 li donaren a beure vi barrejat amb fel; ell el va tastar, però no en volgué beure.
35 Després de crucificar-lo,es repartiren els seus vestits jugant-se'ls als daus36 I s'estaven asseguts allà custodiant-lo.
37 Damunt el seu cap havien posat escrita la causa de la seva condemna: «Aquest és Jesús, el rei dels jueus.»
38 Juntament amb ell foren crucificats dos bandolers, l'un a la dreta i l'altre a l'esquerra.39 Els qui passaven per allí l'injuriaven movent el cap amb aires de mofa40 i dient:
--Tu que havies de destruir el santuari i reconstruir-lo en tres dies, salva't a tu mateix, si ets Fill de Déu, i baixa de la creu!
41 També els grans sacerdots se'n burlaven, amb els mestres de la Llei i els notables, tot dient:
42 --Ell que va salvar-ne d'altres, a si mateix no es pot salvar! És rei d'Israel: que baixi ara de la creu i creurem en ell! 43 Ha confiat en Déu: que l'alliberi ara, si tant se l'estima! Ell, que va dir: "Sóc Fill de Déu"!
44 Els bandolers que havien estat crucificats amb ell l'insultaven de la mateixa manera.
Mort de Jesús
(Mc 15,33-41; Lc 23,44-49 Jn 19,28-30)
45 Des del migdia fins a les tres de la tarda es va estendre una foscor per tota la terra.46 I cap a les tres de la tarda, Jesús va exclamar amb tota la força:
--Elí, Elí, ¿lemà sabactani?—que vol dir: «Déu meu, Déu meu, per què m'has abandonat?»
47 En sentir-ho, alguns dels qui eren allí deien:
--Aquest crida Elies.
48 De seguida un d'ells corregué a prendre una esponja, la xopà de vinagre, la posà al capdamunt d'una canya i la hi donava perquè begués.49Els altres deien:
--Deixa, a veure si ve Elies a salvar-lo.
50 Però Jesús tornà a cridar amb tota la força, i va expirar.
51 Llavors la cortina del santuari s'esquinçà en dos trossos de dalt a baix; la terra tremolà, les roques s'esberlaren;52 els sepulcres s'obriren, i molts cossos dels sants que hi reposaven van ressuscitar. 53Sortiren dels sepulcres i, després de la resurrecció de Jesús, van entrar a la ciutat santa i s'aparegueren a molts.
54 El centurió i els qui amb ell custodiaven Jesús, veient el terratrèmol i tot el que havia passat, van agafar molta por i deien:
--És veritat: aquest era Fill de Déu.
55 També hi havia allà moltes dones que s'ho miraven de lluny estant. Havien seguit Jesús des de Galilea i li prestaven ajut.56 Entre elles hi havia Maria Magdalena, Maria, mare de Jaume i de Josep, i la mare dels fills de Zebedeu.
Sepultura de Jesús
(Mc 15,42-47Lc 23,50-56;Jn 19,38-42)
57Arribat el capvespre, vingué un home ric d'Arimatea, que es deia Josep i era també deixeble de Jesús.58 Aquest anà a trobar Pilat per demanar-li el cos de Jesús, i Pilat va manar que l'hi donessin.59 Josep prengué el cos, l'embolcallà amb un llençol per estrenar60 i el va dipositar en un sepulcre nou, que ell s'havia fet tallar a la roca. Després va fer rodolar una gran pedra a l'entrada del sepulcre i se n'anà. 61 També eren allà Maria Magdalena i l'altra Maria, assegudes enfront del sepulcre.
La guàrdia al sepulcre
62 El dissabte, l'endemà del dia de la preparació, els grans sacerdots i els fariseus es reuniren i anaren a trobar Pilat 63 per dir-li:
--Senyor, ens hem recordat que aquell impostor, quan encara vivia, va dir: "Al cap de tres dies ressuscitaré."64 Dóna ordre, doncs, que assegurin el sepulcre fins al tercer dia, no fos cas que els seus deixebles vinguessin a robar el cos i després diguessin al poble: "Ha ressuscitat d'entre els morts." Seria una impostura pitjor que la primera.
65 Pilat els digué:
--Aquí teniu una guàrdia. Aneu al sepulcre i assegureu-lo tan bé com sapigueu.
66 Ells anaren al sepulcre i l'asseguraren segellant-ne la pedra de l'entrada i posant-hi la guàrdia.
Paraula de Déu





RES EL VA ATURAR

L'execució del Baptista no fou casual. Segons una idea molt estesa en el poble jueu, el destí que espera al profeta és la incomprensió, el rebuig i, en molts casos, la mort. Probablement, Jesús comptà des de molt prest la possibilitat d'un final violent.
Però Jesús no fou un suicida. Tampoc buscava el martiri. Mai volgué el sofriment ni per a ell ni per ningú. Dedicà sa vida a combatre-lo en la malaltia, las injustícies, la marginació o la desesperança. Va viure entregat a «cercar el regne de Déu i sa justícia»: aquest món més digne i feliç per a tots que busca el seu Pare.
Si Jesús accepta la persecució i el martiri és per fidelitat a aquest projecte de Déu, que no vol veure sofrir els seus fills i filles. Per això no corre vers la mort, però tampoc se torna enrere. No fuig davant les amenaces; tampoc modifica son missatge ni se desdiu de ses afirmacions en defensa dels últims.
Hagués estat fácil per ell evitar la execució. Hagués bastat callar-se i no insistir en el que irritava en el temple o en el palau del prefecte romà. No ho feu. Seguí el seu camí. Va preferir ser executat abans que trair sa consciència i ser infidel al projecte de Déu, son Pare.
Aprengué a viure en un clima de inseguretat, conflictes i acusacions. Dia a dia se reafirmà en sa missió i seguí anunciant amb claredat el seu missatge. Gosà difondre'l no sols en els pobles retirats de Galilea, sinó en l'entorn perillós del temple. Res el va aturar.




ESCÀNDOL I FOLLIA
Els primers cristians ho sabien. Sa fe en un Déu crucificat sols podia ser considerada com un escàndol i una follia. ¿A qui s'hagués ocorregut dir quelcom tan absurdo i horrorós de Déu ? Mai una religió havia gosat confessar una cosa així.
El primer que tots descobrim en el crucificat del Gólgota, torturat fins a  la mort per les autoritats religioses i el poder polític, és la força destructora del mal, la crueltat de l'odi i el fanatisme de la mentida. Però aquí, en aquesta víctima innocent, els seguidores de Jesús veiem a Déu identificat amb totes les víctimes de tots els temps.
Despullat de tot poder dominador, de tots revela, en allò més pur i insondable de son misteri, com amor i sols amor. No existeix ni existirà mai un Déu fred, apàtic i indiferent. Sols un Déu que pateix amb nosaltres, sofreix nostres sofriments i mor nostra mort.
Aquest Déu crucificat no és un Déu poderós i controlador, que tracta de sotmetre als seus fills i filles buscant sempre sa glòria i honor. És un Déu humil i pacient, que respecta fins al final la llibertat de l'ésser humà, encara que nosaltres abusem un pic i un altre de son amor. Prefereix ser víctima de llurs criatures abans que botxí.
Aquest Déu crucificat no és el Déu justicier, ressentit i venjatiu que encara segueix torbant la consciència de no pocs creients. Des de la creu, Déu no respon al mal amb el mal. "En Crist està Déu, no tenint en compte les transgressions dels homes, sinó reconciliant el món amb ell mateix" (2 Corintis 5,19). Mentre nosaltres parlem de mèrits, culpes o drets adquirits, Déu ens acull a tots amb el seu amor insondable i el seu perdó.
Aquest Déu crucificat se revela avui en totes les víctimes innocents. Està en la creu del Calvari i està en totes las creus on sofreixen i moren els més innocents: els nins famolencs i las dones maltractades, els torturats pels botxins del poder, els explotats per nostre benestar, els oblidats per nostra religió.
Els cristians seguim celebrant al Déu crucificat, per a no oblidar mai “l'amor foll" de Déu a la humanitat i per a mantenir viu el record de tots els crucificats. És un escàndol i una follia. Tanmateix, per als que seguim a Jesús i creiem en el misteri redemptor que s'inclou en sa mort, és la força que sosté nostra esperança i nostra lluita per un món més humà.




CARREGAR AMB LA CREU
L'endugueren a crucificar.
El que ens fa cristians és seguir a Jesús. Res més. Aquest seguiment a Jesús no és quelcom teòric o abstracte. Significa seguir els seus passos, comprometre-ns com ell a «humanitzar la vida», i viure així contribuint a que, a poc a poc, se faci realitat el seu projecte d'un món on regni Déu i sa justícia.
Això vol dir que els seguidors de Jesús estem cridats a posar veritat on hi ha mentida, a introduir justícia on hi ha abusos i crueltat amb els més dèbils, a reclamar compassió on hi ha indiferència i passivitat davant els que sofreixen. I això exigeix construir comunitats on se viu amb el projecte de Jesús, amb son esperit i ses actituds.

Seguir així a Jesús porta, més prest o més tard, conflictes, problemes sofriment. Hi ha que estar disposat a carregar amb les reaccions i resistències dels que, per una raó o una altra, no cerquen un món més humà, tal com el vol aquest Déu revelat en Jesús. Volen una altra cosa.
Els evangelis han conservat una crida realista de Jesús als seus seguidors. L'escandalós de la imatge sols pot provenir d'ell: «Si algú vol venir darrera mí... carregui sobre l'esquena la seva creu i me segueixi». Jesús no els enganya. Si el segueixen de veritat, tindran que compartir el seu destí. Acabaran com ell. Aquesta será la millor prova de que son seguiment és fidel.
Seguir a Jesús és una tasca apassionant: és difícil imaginar una vida més digna i noble. Però té un preu. Per a seguir a Jesús, és important «fer»: fer un món més just i més humà; fer una Església més fidel a Jesús i més coherent amb l'evangeli. Tanmateix, és tan important o més «patir»: patir per un món més digne; patir per una Església més evangèlica.
Al final de sa vida, el teòleg K. Rahner va escriure així: «Crec que ser cristià és la tasca més senzilla, la més simple i, a la vegada, aquella pesada “càrrega lleugera” de que parla l'evangeli. Quan un es carrega amb ella, ella carrega amb un, i quant més temps viu un, tan més pesada i més lleugera arribarà a ser. Al final sols queda el misteri. Però és el misteri de Jesús».

NO BAIXIS DE LA CREU
L'endugueren a crucificar.
Segons el relat evangèlic, els que passaven devant Jesús crucificat se burlaven d'ell i, l'insultaven amb aires de mofa, li feien dues suggerències sarcàstiques: Si ets Fill de Déu, «salva't a tu mateix» i «baixa de la creu».
Aqueixa és exactament nostra reacció davant el sofriment: salvar-nos a nosaltres mateixos, pensar només en nostre benestar i evitar la creu, passem la vida sortejant tot el que ens pot fer sofrir. ¿Serà Déu així? ¿Algú que sols pensa en ell mateix i en sa felicitat?
Jesús no respon a la provocació dels que se burlen d'ell. No pronuncia cap paraula. No és el moment de donar explicacions. Sa resposta és el silenci. Un silenci que és respecte als que el menyspreen, comprensió de sa ceguesa i, sobre tot, compassió i amor.
Jesús sols romp son silenci per a dirigir-e a Déu amb un crit punyent: «Déu meu, Déu meu, ¿per què m'heu abandonat?» No li demana que el salvi baixant-lo de la creu. Sols que no s'amagui, ni l'abandoni en aquest moment de mort i sofriment extrem. I Déu, son Pare, roman en silenci.
Sols escoltant en el pregon aquest silenci de Déu, descobrim quelcom de son misteri. Déu no és un ésser poderós i triomfant, tranquil i feliç, alié al sofriment humà, sinó un Déu callat, impotent i humiliat, que sofreix amb nosaltres el dolor, l'obscuritat i fins i tot la mateixa mort.
Per això, en contemplar al crucificat, nostra reacció no és de burla o menyspreu, sinó d'oració confiada i agraïda: «No te baixis de la creu. No ens deixis sols en nostra aflicció. ¿Per a qué ens serviria un Déu que no conegués nostra creu? ¿Qui ens podria entendre?»
¿En qui podrien esperar els torturats de tantes presons secretes? ¿On podrien posar llur esperança tantes dones humiliades i violentades sense cap defensa? ¿A on s'aferrarien els malalts crònics i els moribunds? ¿Qui podria oferir consol a les víctimes de tantes guerres, terrorismes, fams i misèries? No. No te baixis de la creu... si no te sentim «crucificat» al costat nostre, ens veurem més «perduts».

AMOR I VERITAT
El crucificaren.
Per a un cristià, la creu de Crist no és un esdeveniment més que és perd en el passat. Manco, una celebració religiosa capaç de commoure encara avui els cors de persones piadoses. La vida de Crist entregada fins a la mort és l'esdeveniment redemptor que ens marca el camí per a humanitzar i salvar l'ésser humà.“carregar amb el pecat». Por supuesto, hay que eliminar el mal la injusticia, hay que
La Creu ens revela, en primer lloc, que és important “carregar amb el pecat». Per suposat, hi ha que eliminar el mal, la injustícia, hi ha que combatre-ls ètica i humanament de totes les formes combatre'ls ética i humanament de totes las formes possibles. Però hi ha que estar disposats a carregar amb aqueix mal fins on faci falta. Crist redimeix sofrint. Sols els que s'impliquen des de dintre fins a sofrir el mal en pròpia carn humanitzen el món.
La Creu es revela, endemés, que l'amor redimeix de la crueltat. Molts diran que l'important és la defensa de la democràcia i dels seus valors, ¿per què volem l'amor? Doncs bé, l'amor és necessari par a arribar a ser senzillament humans. S'oblida que la mateixa “II·lustració” fonamentà la democràcia sobre «la llibertat, la igualtat i la fraternitat». Avui s'insisteix molt en la llibertat, sols no es parla de igualtat i no se diu res de la fraternitat Crist redimeix estimant fins el final. Una democràcia sense amor ni fraternitat no portarà a una societat més humana.
La Creu revela, també, que la veritat redimeix de la mentida. Se pensa que, per a combatre el mal, l'únic important és la eficàcia de les estratègies. No és cert. Si no hi ha voluntat de veritat, si se difon la mentida o se tapa la realitat, s'obstaculitza el camí vers la reconciliació. Crist redimeix donant testimoni de la veritat fins al final. Sols els que busquen la veritat part damunt propis interessos humanitzen el món.
Nostra societat necessita amor i veritat. Hem de concretar ses exigències entre nosaltres. Però concretar l'amor i la veritat, no significa desvirtuar-los o manipular-los, manco eliminar-los. Els que «carreguen amb el pecat» de tots i lluiten fins al final per posar amor i veritat entre els homes generen esperança. Un teòleg feia aquesta afirmació: «No tota vida és motiu de esperança, pero sí aquesta vida de Jesús, que per amor agafà sobre sí la creu la mort


CRUCIFICAT AMB NOSALTRES
El crucificaren.

El sofriment duu a molts a cridar a Déu. No tots ho fan de la mateixa forma. Alguns pregunten per Dios teòricament: «¿Com pot Déu permetre això?» Tenen la impressió de que Déu és una espècie de força cega i insensible que no se preocupa de ningú. Aquest plantejament ho fa, en general, l'espectador. No és aquesta la pregunta del que sofreix en sa pròpia carn. Son crit té un altre accent més punyent: «Déu meu, ¿on ets?, ¿per què t'amagues?, ¿no sents el meu dolor i ma pena?»
En el centre de la fe cristiana hi ha una història de la Passió. És la història de Crist perseguit, abandonat, torturat i crucificat. Cap altra religió té una figura martiritzada en son centre. Però, en el centre d'aqueixa passió està la experiència de l'abandó de Déu. Després de tres hores de silenci, clavat a la creu, esperant la mort, Jesús llança un crit punyent: «Déu meu, Déu meu, ¿per què m'heu abandonat?»
El que angoixa a Crist no és sols la mort. És el temor a que, després d'haver confiat totalment en el Pare, aquest el pot «abandonar». ¿On quedarà el Regne de Déu la felicitat del qual ha anunciat als pobres i desgraciats del món? És el silenci espantós de Déu allò que el fa cridar. I és aquest el crit al qual tantes persones turmentades s' uneixen encara avui, ja que expressa el que senten: «Déu meu, ¿per què m'heu abandonat?»
Però, ¿és realment així? Si l' ha deixat morir sol i abandonat a la creu, Déu no solament seria un Déu insensible, sinó també un Déu cruel. Però en la primera comunitat cristiana afirmen rotundament el contrari. «En Crist Déu reconciliava el món amb ell mateix » (2 Co 5, 19). Quan Crist sofreix a la creu, el Pare sofreix la mort del seu Fill estimat. Ambdós sofreixen encara que de manera distinta: Crist sofre la mort en sa carn humana. El Pare sofreix la mort del seu Fill. La Passió de Crist fa sofrir a Déu, és la Passió de Déu.
Això ho canvia tot. Si Déu mateix sofria en Crist, aleshores Crist porta la comunió de Déu amb els que se veuen humiliats i crucificats com ell. Sa creu, aixecada entre nostres creus, és la senyal de que Déu sofreix en tot sofriment humà. A Déu li dol la fam dels nins de Rwanda, la humiliació de lés dones de Irak o la angoixa dels torturats en tantes presons secretes.
Aquest Déu «crucificat amb nosaltres» és nostra esperança. No sabem perquè Déu permet el mal. I si ho sabéssim, no ens serviria de molt. Sabem que Déu sofreix amb nosaltres. Això és decisiu, ja que, amb Déu, la creu acaba en resurrecció, el sofriment en goig etern.


DEGRADACIÓ DE LA CREU
Se l'endugueren per crucificar-lo.
Els homes som capaços d'envilir i degradar els símbols més venerables. Així ha passat al llarg dels segles amb el signe més carregat de significat per als cristians: la Creu de Crist.
Encara avui la podem veure convertida en joia composta de safirs, esmaragdes i robins, o fabricada d'or, platí o qualsevol metall preciós. La Creu de Crist, que evoca una vida austera, d'entrega incondicional i abnegada, acaba essent adorn frívol o símbol d'ostentació enmig d'una societat que sacrifica els menys favorits per a assegurar el benestar dels privilegiats.
La «creu-espasa» és una altra de les caricatures amb que s'ha degradat el signe de la Creu al llarg de la història. Sempre hi ha els que se senten obligats a «desembeinar la espasa» per a fer de la creu i de la religió una arma per a destruir els adversaris. Tanmateix, la Creu sempre serà el record de l'actitud radicalment contrària del Mestre que demanà a Pere «torna a embeinar l'espasa» i preferir ser crucificat abans de crucificar a ningú.
La creu ha servit també per a adornar les corones dels reis, legitimar «imperis sagrats» i posar en marxa «croades» de tota classe. Una «creu imperial» que desfigura i falseja la Creu d'aquell que morí per instaurar en el món «un regne de pau, de justícia i de fraternitat».
Està també la «creu-condecoració», que serveix per a poder lluir-la amb orgull en les grans ocasions, o la «creu-amulet» que pot dur sort i alliberar de mals. Creus «degradades» que impedeixen captar el vertader contingut de la Creu de Crist.
Ens hem avesat massa a la Creu. L' hem adornada i desfigurada de tantes maneres que ja no ens resulta incòmoda ni perillosa. Tanmateix, la Creu de Crist sempre estarà aquí desvetllant la veritat o la mentida de nostre cristianisme.
Aquest Crist crucificat per la seva fidelitat al Pare, son amor a la veritat i la seva identificació amb els més humiliats és qui millor desemmascara nostres mentides, covardies i mediocritat. El jutge més implacable de nostra falsa acomodació a l'esperit dels temps, de l'aburgesament de la fe i de nostra despreocupació pels crucificats.
La Creu de Crist pot ser celebrada i admirada. Pot suscitar compassió i ha de desvetllar l'agraïment immens del creient a l'amor insondable de Déu. Però, al mateix temps, la Creu convida a la conversió. Fa pensar. Ens obliga a preguntar-nos què hi ha en nostra vida de vertadera fidelitat al Pare i d'amor incondicional als que sofreixen.


UNA SETMANA DIFERENT
El s'endugueren a crucificar.
Encara se'n diu «setmana santa», però ja ha desaparegut quasi del tot aquell clima tan «especial» que se respirava aquests dies entre nosaltres amb la supressió de cinemes i espectacles, la celebració de processons o la programació religiosa de ràdios i T.V.
Avui són molts els que aprofiten aquestes dates per a desplaçar-se fora de la llar i fruir d'un petit descans en qualque racó tranquil. De qualque manera, la setmana santa ve a ser per a bastants aqueixes «vacances de primavera» que permeten seguir treballant fins al descanso d'estiu.
Aquest nou clima social de vacances i descans no té perquè impedir als creients una celebració digna dels misteris centrals de sa fe. L'important és aprendre a viure la setmana santa conjugant de manera responsable i intel·ligent aqueix descans tan necessari amb la celebració viva de la litúrgia. Vet aquí alguns suggerències.
Primer, programar-nos de tal manera que puguem tenir part en les celebracions de cada dia. No és difícil acostar-nos a una església de l'entorn, informar-nos dels horaris, aturar nostra excursió en el lloc adequat. Sempre és una experiència enriquidora compartir la pròpia fe amb gent d'altres pobles.
Participarem en celebracions senzilles, però transmeses de profunda pietat popular o viurem la liturgia cuidada d'un monestir. Important serà nostra participació personal. D'aquí la conveniència d'arribar d'hora a la celebració, ocupar un lloc adequat en el temple, escoltar amb atenció interior la Paraula de Déu, viure els gests litúrgics, cantar amb el cor.
Tal volta puguem també encontrar un forat per al silenci, l'oració i l'encontre amb Déu. Ens ajudarà a descansar de manera més harmoniosa i completa. Les possibilitats són múltiples: l'oració silenciosa davant el sagrari a l'horabaixa del dijous, la lectura reposada de la Passió del Senyor en un lloc recollit de la casa, la mirada agraïda al crucifix, el concert sacre o la música religiosa que eleva nostre cor vers Déu.
La setmana santa ha de culminar sempre en aquesta celebració pasqual de la nit del dissabte. És una pena veure que bastants cristians que celebren els dies abans la mort del Senyor, desconeixen aquesta celebració de sa resurrecció, la més important i central de tota la litúrgia cristiana. Redescobrir son contingut profund pot ser per a molts una experiència renovadora.
El ciri pasqual encès enmig de la  nit, la solemne invitació a viure la alegria pasqual, la proclamació gojosa de la resurrecció de Crist, el cant joiós del AL·LELUIA, la celebració agraïda de la Eucaristia, són la millor invitació a ressuscitar a una vida nova.




HOME DE DOLORS
El s'endugueren a crucificar.
Tres camins diferents pot seguir l'ésser humà per a donar sentit a sa vida. La primera possibilitat consisteix en crear qualque cosa, construir el món, configurar-lo de manera nova. La segona possibilitat és fruir, gaudir la bellesa, descobrir la veritat, viure l'amor o l'amistat. La tercera consisteix en sofrir i patir el propi destí.
No és fàcil entendre aquest tercer camí i descobrir el sentit que se pot amagar en el sofriment.
Per a viure de manera creativa basta utilitzar els talents que cada un posseïm. Per a gaudir de la vida, ens basta tanmateix desenvolupar la capacitat de goig que hi ha en nosaltres. Però “dotar de sentit” al sofriment és una cosa que hem d'aprendre dia a dia.
L'home contemporani ha pretès embellir la vida ignorant el sofriment i refugiant-se en dos ídols: l'activitat i la racionalitat.
La cultura actual sols sembla tenir ulls per a apreciar el “homo faber, l'home creatiu i dinàmic, ple de vida i activitat, O per a magnificar el «homo sapiens» l'home racional i científic, disposat a conquerir amb audàcia l'univers enter.
Ens havíem fet la il·lusió de que, amb la activitat tècnica i la audàcia de la ciència, el sofriment, el dolor i la mort desapareixerien del món.
El científic “V. Frankl, fundador de la logoteràpia”, ens recorda en l'obra “El home dolent” que sempre que esguardem la existència humana, descobrim que l'ésser humà és, en el fons i en definitiva, passió i que la essència de l'home és ser dolent: homo patiens.
Els homes necessitem força per a assumir el sofriment i audàcia per a afrontar nostre destí dolorós amb realisme i veritat. D'aquí la actualitat perenne de la Creu de Crist.
Mirant el crucificat, podem aprendre els creients a créixer com homes, inclús en el sofriment, sense caure en la desesperació o la rebel·lió inútil.

Perquè “agafar la creu» darrera Jesucrist no es buscar el sofriment de manera masoquista. No és refugiar-nos en la auto-compassió del que diu: “Mireu, que ho soc de desgraciat».
No se tracta tampoc d'oferir en espectacle nostres desgràcies i nostres penes. Ni torturar-nos a nosaltres mateixos amb sofriments innecessaris per a castigar nostres errors.
Assumir la creu és descobrir des de Crist que la manera més humana d'afrontar el destí dolorós de nostra existència és obrir-nos confiadament al misteri d'un Déu que ha redimit nostre sofriment compartint-lo.



DÉU SOFREIX AMB NOSALTRES
El s'endugueren a crucificar.
És esgarrifós aturar-se a escoltar el sofriment que s'acumula avui en el món, destruint de manera implacable a homes i dones nascuts un dia per a la vida i la felicitat.
Basti recordar algunes xifres aterridores: 450 milions sofreixen avui de fam, i d'ells, 45 milions moren cada any; 15 milions de refugiats vaguen pel món sense pàtria ni llar; prop de 100 mil persones han desaparegut en Latino-américa; 600 milions no tenen feina...
I tot això passa davant els ulls mateixos de Déu. No és estranya la queixa adolorida i acusadora: ¿On està Déu? ¿Qui és? ¿Per què se calla? ¿Per què no fa res?
És cert que aquestes queixes procedeixen, sovint, no dels que sofreixen els horrors d'una vida inhumana sinó dels espectadors saturats de benestar que sols coneixem aqueix sofriment a través del televisor o les estadístiques.
Però la queixa no és per això menys vertadera: ¿On està Déu? ¿ Què diu davant el sofriment de tots i cada un dels homes?
Déu no ha respost amb belles paraules ni belles teories sobre el dolor. Senzillament ha compartit «des de dintre» el drama humà i ha sofert amb nosaltres.
Si volem conèixer la resposta de Déu al sofriment dels homes, la tenim que descobrir en el rostre infamat i torturat d'un crucificat que «ha mort darrera un misteriós crit llançat al cel però no contra el cel» (L. Boff).
Des d'aquella tarda de Divendres Sant, el dolor no es signe de la absència de Déu. També en el dolor absurd i en el sofriment cruel i destructor està Déu.
En els moments de màxim absurd, impotència, abandó, soledat i buit, Déu està allí, al costat de l'home, solidari amb el que sofreix, afectat també ell pel mateix sofriment.
Allí on sembla que no hi ha Déu o que s'ha retirat, és on està Déu més proper que mai. Allí on nosaltres veuríem la seva absència total, allí està precisament la màxima revelació de Déu i del inexplicable amor a l'home.
«Aquest amor de Déu no protegeix de tot sofriment, però protegeix en tots els sofriments». (H.Küng). Creure en la creu és descobrir la proximitat de Déu i la seva presència en nostre mateix dolor i sofriment, sabent que un dia «ell mateix eixugarà totes les llàgrimes dels nostres ulls i no existirà més la mort, ni el dolor, ni crits, ni sofriment. Perquè les coses d' abans han passat» (Ap 21, 4)





COMPROMETRE LA VIDA
I el s'endugueren a crucificar.
Estem tan familiaritzats amb la creu del Calvari que ja no ens causa cap impressió. El costum ho domestica i lo «rebaixa» tot. Tal volta, aquesta setmana de tan profund significat per als creients, siui una bona ocasió per a recordar aspectes massa oblidats del Crucificat.
Podem dir que Jesús no ha mort de mort natural. Sa mort no ha estat l'extinció esperada de sa vida biològica. A Jesús l'han matat amb violència.
Però no ha mort tampoc víctima d'un accident casual ni fortuit, sinó ajusticiat, després d'un procés solemne fet per les forces religioses i civils més influents d'aquella societat.
Sa mort ha estat conseqüència de la reacció que provocà amb la seva actuació lliure, fraterna i solidària amb els més pobres i abandonats  d'aquella societat.
Això vol dir que no se pot viure l'evangeli impunement. No se pot construir el regne de Déu que és regne de fraternitat, llibertat i justícia, sense provocar el rebuig i la persecució d'aquells als quals no interessa cap canvi. Impossible la solidaritat amb els indefensos sense sofrir la reacció dels poderosos.
Jesús se va comprometre a viure l'amor a l'home fins al final. I precisament per això, veié compromesa sa vida. Son compromís per crear una societat més justa i humana fou tan concret i seriós que fins i tot sa mateixa vida quedà compromesa.
I, tanmateix, Jesús no fou un guerriller ni un líder polític ni un fanàtic religiós. Sinó un home en el qual s'encarnà i se feu realitat l'amor il·limitat de Déu als homes.
Per això, ara sabem quines són les forces que se senten amenaçades quan l'amor vertader penetra en una societat, i com reaccionen violents tractant de suprimir i ofegar l'actuació dels que busquen una fraternitat més justa i lliure.
L'evangeli sempre serà perseguit pels que posen la seguretat i i l'orde legal part damunt de la fraternitat i la justícia (fariseisme). El regne de Déu sempre se veurà obstaculitzat per tota força política que s'entengui a sí mateixa com a poder absolut (Pilat). El missatge de l'amor serà rebutjat de rel per tota religió en la qual Déu no sigui Pare de tots (sacerdots jueus).
El seguiment a Jesús mena sempre a la creu. Implica disponibilitat a sofrir el conflicte, la polèmica, la persecució i fins i tot la mort.
Però la resurrecció de Jesús ens descobrirà que aquest és el camí de salvació i ens recordarà una cosa que tampoc avui hem d'oblidar: no se salva a l'home matant-lo sinó morint per ell.


CRIDÀ AMB TOTA LA FORÇA
No tenia diners ni poder. No tenia autoritat religiosa. No era sacerdot ni escriba. No era ningú. Però portava en son cor el foc de l'amor als crucificats. Sabia que per a Déu eren els primers. Això marcà per a sempre la vida de Jesús.
S'acostà als últims i se feu un d'ells. També él viuria sense família, sense sostre i sense treball fix. Curà els que trobà malalts, abraçà els seus fills, tocà els que ningú tocava, se va asseure a taula amb ells i a tots els retornà la dignitat. El seu missatge sempre era el mateix: “Aquests que excloïen de vostra societat són els predilectes de Déu”.
Fou suficient per a convertir-se en un home perillós. Havien d'eliminar-lo. La seva execució no fou un error ni una desgraciada coincidència de circunstancies. Tot estava calculat. Un home així sempre és una amenaça en una societat que ignora els últims.
Segons la font cristiana més antiga, quan morí, Jesús “donà un fort crit”. No era sols el crit final d'un moribund. En aquell crit estaven cridant tots els crucificats de la història. Era un crit d'indignació i de protesta. Era, al mateix temps, un crit d'esperança.
Mai oblidaren els primers cristians aqueix crit final de Jesús. En el crit d'aquest home deshonrat, torturat i executat, però obert a tots sense excloure ningú, està la veritat última de la vida. En l'amor impotent d'aqueix crucificat està Déu mateix, identificat amb tots els que sofreixen i criden contra les injustícies, abusos i tortures de tots els temps.
En aquest Déu se pot creer o no creure, però ningú se pot burlar d'ell. Aquest Déu no és una caricatura del Ésser suprem i omnipotent, dedicat a exigir a ses criatures sacrificis que augmenten encara més el seu honor i la seva glòria. És un Déu que sofreix amb els que sofreixen, que crida i protesta amb les víctimes, i que cerca amb nosaltres i per a nosaltres la Vida.
Per a creure en aquest Déu, no basta ser piadós; es necessari, endemés, tenir compassió. Per a adorar el misteri d'un Déu crucificat, no basta celebrar la setmana santa; és necessari, endemés, mirar la vida des dels que sofreixen i identificar-nos un poc més amb ells.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada