17º
diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Ven
tot el que té i compra el camp.
- Lectura del sant evangeli segons sat Mateu 13, 44-52
Paràbola
del tresor amagat
44
»Amb el Regne del cel passa com amb un
tresor amagat en un camp: l'home que el troba el torna a amagar i,
ple de joia, se'n va a vendre tot el que té i compra aquell camp.
Paràbola
de la perla
45»També
passa amb el Regne del cel com amb un mercader que busca perles
fines: 46 quan en troba una de gran
valor, va a vendre tot el que té i la compra.
Paràbola
de la xarxa
47
»També passa amb el Regne del cel com quan tiren una
xarxa a l'aigua i la xarxa arreplega tota mena de peixos. 48
Un cop plena, la treuen a la platja, s'asseuen, i recullen
en coves els peixos bons i llencen els dolents. 49
Igualment passarà a la fi del món: sortiran els àngels i
destriaran els dolents dels justs, 50 i
els llançaran a la fornal ardent; allà hi haurà els plors i el
cruixit de dents.
Coses
noves i coses velles
51»¿Ho
heu entès, tot això?
Li
responen:
--Sí.
52
Ell els diu:
--Doncs
bé, tot mestre de la Llei que s'ha fet deixeble del Regne del cel
és semblant a un cap de casa que treu del seu tresor coses noves
i coses velles.
Paraula
de Déu.
|
|
LA
DECISIÓ MÉS IMPORTANT
L'evangeli
recull dues paràboles curtes de Jesús amb mateix missatge. En
ambdós relats, el protagonista descobreix un tresor valuós o una
perla de valor incalculable. I ambdós reaccionen del mateixa manera:
venen amb i i decisió el que tenen, i se fan amb el tresor o la
perla. Segons Jesús, així reaccionen els que descobreixen el regne
de Déu.
Sembla,
si Jesús té por de que la gent el segueixi per interessos distints,
sense descobrir l'atractiu i important: aqueix projecte apassionant
del Pare, que consisteix en conduir a la humanitat cap a un món més
just, fratern i feliç, encaminant així vers la seva salvació
definitiva en Déu
¿Què
podem dir avui després de vint segles de cristianisme? ¿Per què
tants cristians viuen tancats en sa pràctica religiosa amb la
sensació de no haver descobert cap “tresor”? ¿On
està la rel última d'aqueixa falta de entusiasme i alegria en molts
àmbits de nostra Església, incapaç d'atreure cap el nucli de l'
Evangeli a tants homes i dones que s'allunyen d' ella, sense renunciar
per això a Déu ni a Jesús?
Després
del Concili, Pau VI féu aqueixa afirmació: ”Sols el regne
de Déu és absolut. Tot l'altre és relatiu”.
Anys més tard, Joan Pau II ho reafirmà: “La Església no és
ella son propi fi, ja que està orientada al regne de Déu del qual
és germen, signe i instrument”. El Papa Francesc ens
repeteix: “El projecte de Jesús és instaurar el regne de
Déu”.
Si
aquesta és la fe de la Església, ¿per què hi ha cristians que ni
tan sols han sentit parlar del projecte que Jesús anomena “regne
de Déu”? ¿Per què no saben que la passió
que animà tota la vida de Jesús, la raó de ser i l'objectiu de
tota la seva actuació, fou anunciar i promoure aqueix projecte
humanitzador del Pare: cercar el regne de Déu i sa justícia?
La
Església no pot renovar-se des de s' arrel si no descobreix el
“tresor” del regne de Déu. No és el mateix cridar
els cristians a col·laborar amb Déu en son projecte de fer un món
més humà, que viure distrets en
pràctiques
i costums que ens fan oblidar el vertader nucli de l' Evangeli.
El
Papa Francesc ens diu que “el regne de Déu ens reclama”. Aquest
crit ens arriba des del cor mateix de l'
Evangeli. L'hem d'escoltar. La decisió més important que hem de
prendre avui a la Església i en nostres comunitats cristianes és
recobrar el projecte del regne de Déu amb alegria i entusiasme.
UN
DÉU SENSE ATRACTIU
Jesús
tractava de comunicar a la gent la seva experiència de Déu i del
seu gran projecte de fer un món més digne i feliç per a tots. No
sempre assolia despertar son entusiasme. Estaven massa avesats a
sentir parlar d'un Déu sols preocupat per la Llei, el compliment del
dissabte o els sacrificis del Temple.
Jesús
els contà dues petites paràboles per a sacsar la seva indiferència.
Volia desvetllar en ells el desig de Déu. Els volia fer veure que
encontrar-se amb el que ell deia "regne de Déu" era
una cosa molt més gran que el que vivien els dissabtes a la sinagoga
del poble: Déu pot ser un descobriment inesperat, una sorpresa gran.
En
les dues paràboles l'estructura és la mateixa. En el primer relat,
un llaurador «troba»
un
tresor amagat en el camp... Ple d'alegria, «ven
tot el
que
té»
i
compra el camp. En el segon relat, un comerciant en perles fines
«troba»
una
perla de gran valor... «ven
tot el que té»
i
compra la perla.
Quelcom
així passa amb el «regne
de Déu»
amagat
en Jesús, el seu missatge i la seva actuació. Aquest Déu resulta
tan atractiu, inesperat i sorprenent que el que el troba, se sent
tocat en el més pregon del seu ésser. Res pot ja ser com abans.
Per
primera vegada, comencem a sentir que Déu ens atreu de veritat. No
pot haver-hi res més gran per a animar i orientar la existència.
El "regne de Déu" canvia nostra forma de
veure les coses. Creiem en Déu de manera diferent. Ara sabem per
què viure i per a què.
A
nostra religió li manca l' "atractiu de Déu".
Molts cristians se relacionen amb ell per obligació, per por, per
costum, per deure..., però no se senten atrets per ell. Prest o
tard poden abandonar aqueixa religió.
A
molts cristians se'ls ha presentat una imatge tan deformada de Déu i
de la relació que podem viure amb ell, que la experiència religiosa
els resulta inacceptable i inclús insuportable. No poques persones
abandonen ara a Déu perquè no poden viure ja per més temps en un
clima religiós insà, impregnat de culpes, amenaces, prohibicions o
càstigs.
Cada
diumenge, molts preveres i bisbes prediquen l' Evangeli, comenten les
paràboles de Jesús i els seus gests de bondat a moltíssims
creients. ¿Quina experiència de Déu comuniquen? ¿Quina imatge
transmeten del Pare i del seu regne? ¿Atreuen els cors cap el Déu
revelat en Jesús? ¿Els allunyen del seu misteri de Bondat?
LA
DECISIÓ
Ven
tot el que té.
No
era fàcil creure a Jesús. Alguns se sentien atrets per les seves
paraules. Altres, per contra, tenien molts dubtes. ¿Era raonable
seguir a Jesús o una follia? Avui passa igual: ¿val la pena
comprometre's en son projecte que humanitza la vida o és més
pràctic que cadascú cerqui son benestar ? Mentrestant, se'ns pot
passar la vida sense agafar cap decisió.
Jesús
conta dues petites paràboles per a seduir el cor d'aquells
camperols. Un pobre llaurador cava en un terreny que no és seu. Se
troba de cop un «tresor amagat». Sorpresa i alegria.
No s'ho pensa dos cops. «Ple d'alegria», ven tot el
que té i se fa amb el tresor.
El
mateix li passa a un ric «comerciant en perles fines».
De cop se troba una perla de valor incalculable. El seu nas d'expert
no l'enganya. Tot d'una agafa una decisió. Ven tot lel que té i se
fa amb la perla.
El
regne de Déu està «ocult». Molts no han descobert
encara el gran project que té Déu d'un món nou. Tanmateix, no és
un misteri inaccessible. Està «ocult» en Jesús, en
sa vida i en son missatge. Una comunitat cristiana que no ha
descobert el regne de Déu no sap per què ha nascut de Jesús.
El
descobriment del regne de Déu altera la vida de qui ho descobreix.
La seva «alegria»
és inconfusible. Ha trobat l'essencial de la vida, el millor
de Jesús, el valor que pot canviar sa vida. Si els cristians no
descobrim el projecte de Jesús, en la Església no hi haurà
alegria.
Els
dos protagonistes de les paràboles agafen la mateixa decisió:
«venen tot el que tenen». Res més important
que «cercar el regne de Déu i sa justícia». Tot l'altre ve després,
és relatiu i ha de quedar subordinat al projecte de Déu.
Aquesta
és la decisió més important que hem d'agafar en en
la Església i en les comunitats cristianes: alliberar-nos de coses
accidentals per a comprometre'ns en el regne de Déu. Despullar-nos
del superflu. Oblidar-nos d'altres interessos. Saber «perdre»
per a «guanyar» en autenticitat. Si ho fem,
col·laborem en la conversió de la Església.
UN
TRESOR PER DESCOBRIR
Se
sembla a un tresor amagat.
No
tots s'entusiasmaven amb el projecte de Jesús. En bastants sorgien
dubtes i interrogants. ¿Era raonable seguir-lo? ¿No era una follia?
Són les preguntes d'aquells galileus i de tots els que se troben amb
Jesús a un nivell poc profund.
Jesús
contà dues petites paràboles per a «seduir» als que
romanien indiferents. Volia sembrar en tots un interrogant decisiu:
¿no hi haurà en la vida un «secret» que encara no
hem descobert?
Tots
entengueren la paràbola d'aquell llaurador pobre que cavava en una
terra que no era seva i trobà un tresor amagat en un cofre. No s'ho
pensà dos cops. Era l'ocasió de sa vida. No la podia desaprofitar.
Va vendre tot lo que tenia i, ple d'alegria, agafà el tresor.
El
mateix féu un ric traficant de perles quan en descobreix una de gran
valor. Mai havia vist cosa semblant. Ven tot el que tenia i se féu
amb la perla.
Les
paraules de Jesús eren seductores. ¿Serà Déu així?, ¿serà això
trobar-se amb ell?, ¿descobrir un «tresor» més bell
i atractiu, més sòlid i vertader que tot el que nosaltres vivim i
gaudim?
Jesús
comunicava la seva experiència de Déu: el que havia transformat la
seva vida. ¿Tindria raó? ¿Serà això seguir-lo?, ¿encontrar
l'essencial, tenir la immensa fortuna de trobar el que l'ésser humà
anhela des de sempre?
En
els països del Primer Món molts abandonen la religió sense haver
assaborit a Déu. Els entenc. Faria el mateix. Si no s'ha descobert
la experiència de Déu que vivia Jesús, la religió és un
avorriment. No val
la pena.
És
trist trobar tants cristians les vides dels quals no estan
marcades per l'alegria, l'admiració o la sorpresa de Déu. Viuen
tancats en sa religió, sens haver trobat cap «tresor».
Entre els seguidors de Jesús, cuidar la vida interior no és una
cosa més. És imprescindible per a viure oberts a la sorpresa de
Déu.
NOSTÀLGIA
DE DÉU
Se
sembla a un tresor amagat.
Els
estudis sociològics diuen que la crisis religiosa llisca en Europa
vers una «indiferència» cada vegada més grossa. Una
indiferència tranquil·la, aliena a tot plantejament sobre Déu.
Tanmateix, cada cop són més els que, moguts per una «nostàlgia
de Déu» necessiten cercar «quelcom diferent»,
una manera nova de creure i confiar en ell. ¿Com cercar a Déu?
Cadascú
ha de partir de sa pròpia experiència. No cal copiar als altres. No
cal fer res forçat ni postís. Cadascú coneix els propis desitjos i
misèries, buits i pors. Cadascú sap la seva «necessitat»
de Déu. La seva veu no calla mai. No crida amb els llavis, però ens xiuxiueja al cor.
Per
això, no basta buscar a Déu per fora: en els llibres, les
discussions o el debat. Una cosa és «discutir de religió»
i una altra molt distinta buscar a Déu amb cor sincer. Un mateix se
n'adona, quasi sempre amb claredat, quan escapa de Déu i quan el
cerca de veritat. San Agustín deia: «No t'escampis.
Concentra't en ta intimitat. La veritat resideix en l'home interior».
Buscar
a Déu exigeix esforç, però trobar-se amb ell no és mai resultat
d'un voluntarisme fanàtic ni d'una ascesi crispada. Déu és un
regal i l'important
és acollir-lo amb «simplicitat d'ànima». Recordem la reflexió de
la vella priora en el Diàleg de Carmelites de Benanos: «Un
cop sortits de la infància, hi ha que sofrir molt per a tornar a
ella, com sols després d'una llarga nit torna a aparèixer de nou
l'aurora. ¿He tornat jo a ser de nou nin?»
No
és el millor buscar a Déu recolzant-se sols en les pròpies
intuïcions. Hi ha moltes formes de enganyar-se o de donar voltes
sobre un mateix, sobre sentiments i idees. Per això, és bo
compartir i contrastar la pròpia experiència amb algú que ens pugui guiar des de sa vivència de Déu. Aquest compartir mutu pot ser el
millor estímul per a seguir cercant.
En
la paràbola del «tresor amagat en el camp», Jesús
parla de l'home que, «ple d'alegria», ven tot
quant té per fer-se amb el tresor. Cercar a Déu no produeix
tristesa ni amargura; per contra, genera alegria i pau perquè la
persona descobreix a on està la vertadera felicitat. Recordem a sant
Agustí: «Sols el que fa bo a l'home pot fer-lo feliç».
UN
TRESOR AMAGAT
Un
tresor amagat.
E.
Fromm
escriu
així: «Nostra
cultura porta a una forma difusa i descentrada de viure que quasi no
registra paral·lel en la història. Se fan moltes coses a la
vegada... Som consumidors amb la boca sempre oberta, ansiosos i
disposts a empassar-s'ho tot... Aquesta falta de concentració se
manifesta en nostra dificultat per a estar a soles amb nosaltres
mateixos.»
És
en aquesta cultura on hem d'escoltar la crida de Jesús a aprofundir
en l'existència per a trobar aquest «tresor
amagat»
que pot transformar nostra vida. L'home d 'avui necessita per a
trobar-lo tres coses: fugir de la dispersió, viure des de dedins i
recuperar la pau.
El
nostre primer esforç ha de ser lluitar contra la dispersió. No
deixar-nos desbordar pel diluvi d'informacions que cau sobre
nosaltres. Resistir-nos a ser joguina d'estímuls, imatges i
impressions que poden rossegar-nos de banda a banda i destruir
nostra harmonia interior. Això exigeix una ascesis personal i un
ensinistrament. La dispersió sols se supera quan es viu arrelat en
les grans conviccions que donen sentit a sa vida. És aquí on el
creient descobreix el poder unificador de la fe en Déu i la
importància de l'experiència religiosa per a adquirir una
consistència interior.
Necessitem
viure les coses des de dedins. Sols llavors trobem nostra pròpia
veritat; cada peça de nostre «puzzle»
interior se col·loca en son lloc i aflora nostre vertader rostre.
Sols llavors ens relacionem amb les persones des de nostre vertader
ésser, sens projectar sobre elles nostres il·lusions, frustracions
o temptacions de domini. També això exigeix disciplina. És
necessari viure de manera conscient cada una de nostres activitats.
Estar «aquí i ara» en cada moment del dia. És llavors quan el
creient descobreix i experimenta la profunditat que proporciona a
l'existència viure la vida davant Déu.
L'home
d' avui necessita assossec interior. Però com la pau del
cor
no se pot comprar amb diners, moltes persones que ho tenen quasi tot,
no saben com adquirir-la. La serenitat del cor sols ve quan netegem
nostre interior de pors, culpabilitats i conflictes. Un gran regal de
la vida, a voltes tan dura i inhòspita, és poder experimentar a Déu
com a font de veritat última, de pau interior i descans vertader.
Qui sap estar així davant Déu encara que sigui de tan en quan,
«bebiendo
sabiduría, amor y sabor» (S.
Juan de la Cruz)
encuentra
«un
tesoro escondido».
PER
A NO ENVELLIR
Un
tresor amagat en el camp.
La
vellesa porta limitacions importants. Els sentits s'embalben; falla
la memòria; se perd la vitalitat d' abans. És propi de edat
avançada. Però hi ha també altres signes, que poden aparèixer a
qualsevol edat i que sempre revelen un procés d'envelliment
espiritual.
Així
passa quan la persona retalla l'horitzó de la seva existència i
s'acontenta amb «anar prenent». Res de nou apareix ja en sa vida.
Sempre els mateixos hàbits, els mateixos esquemes i costums. Cap
objectiu nou, cap ideal. Sols la rutina de sempre.
En
el fons, la persona s'ha tancat, tal volta, a tota crida nova que
pugui transformar la existència. No escolta aqueixa veu interior que
des de dins, convida sempre a una vida més elevada, generosa, noble
i més creativa.
L'individu
se tanca en son propi egoisme. La vida se redueix a cercar sempre les
pròpies avantatges, servir al propi interès. No compten els altres.
Dins son petit món, no viu els esdeveniments que sacsegen la
Humanitat, ni es commou davant les persones que sofreixen a la vora.
Però,
quan l'amor s'apaga, s'apaga també la vida. La persona no se
comunica de veres amb ningú. No encerta a estimar gratuïtament. La
vida segueix, però l'individu, dins sa mediocritat, ja no vibra.
Prest percebrà dins son cor avorriment, decepció, soledat o
ressentiment.
No
és fàcil reaccionar i rompre aqueixa trajectòria. La persona
necessita trobar-se amb quelcom que toqui el fons de son ésser i
faci llum a sa existència, que desvetlli la dignitat i el desig
d'una vida diferent. Que generi
un estil de viure més generós, més sa i més gojós.
Per
a molts, Déu és una paraula gastada, un concepte buit, com un
personatge nebulós i llunyà. Pot sorprendre que, en la «paràbola
del tresor...»,
Jesús presenta l'encontre amb Déu com una experiència gojosa,
capaç de transformar la persona tocant sa vida entera.
L'encontre
amb Déu és sempre creador i transformador. No és possible la
experiència de Déu sense viure la experiència d'una llum que
il·lumina tot de manera diferent, una alegria que obre horitzons
nous a la vida, una força que permet enfrontar-se a la vida amb
confiança. En la vida del creient també hi ha moments dolents,
d'obscuritat i buit, però el que s'ha trobat de veres amb Déu ja no
ho oblida.
¿PER
ON COMENÇAR?
Se
sembla a un tresor amagat.
Pronunciava
una conferència davant un públic jove. Després es donà un animat
debat sobre la fe. En un moment, una jove, després d'adherir-se als
que confessaven una postura agnòstica, va dir més o menys: «Avui
segueixo agnòstica, però se'n desvetlla en mi el desig o la
necessitat de creure. ¿Per on he de començar?»
La
pregunta m'entrà endins: «Per on començar?»
Sincerament vaig contestar que no sé com se surt de l'agnosticisme i
com se recupera una fe viva en Déu. A banda, crec que els camins
poden ser diversos. Però la pregunta de la jove m'obliga a pensar
què puc aportar jo des de la meva experiència creient a qui busca
recuperar o «re-fundar» sa fe.
Penso
que, des de fora, no se pot «ensenyar» a ningú a
creure, com no se pot ensenyar a sentir, a plorar o a gaudir. Puc
compartir la meva experiència i mostrar com visc el misteri de la
vida, però el camí de la fe l'ha de recórrer cada un, «atret»
secretament per Déu.
Estic
convençut que la fe no és qüestió de raciocinis i discussions.
Creure és una altra cosa. Essencial no és verificar de manera
raonable la «hipòtesi» de Déu. El vertader problema
està a una altra banda. Sempre que he discutit amb algú sobre
qüestions teòriques de fe, he tingut la impressió de que no parlem
de «l' important».
Tal
volta, primer és encontrar-se amb un mateix i davallar fins al
«cor», aquest lloc simbòlic i secret on se prenen
les decisions fonamentals. Vivim massa distrets i ocupats, i no
encertem a plantejar-nos la vida davant el misteri de la Presència o
la Absència de Déu. Aqueixa actitud és decisiva.
Per
això és important la qüestió de la oració. ¿Tu pregues o no
pregues? Crec que aquí abordem l'essencial. La oració no és
teoria, ni discussió ni reflexió. És una actitud responsable i
lliure davant el misteri últim de la existència. Quan prego, em
plantejo les qüestions més decisives: ¿Puc confiar en Algú, o som
jo mateix el centre absolut de la meva existència? Ma vida, ¿acabo
en jo mateix, o puc esperar en Déu?
Postura
honesta i valenta és la de l'home o la dona que, des d'una actitud
de recerca sincera, sap dir de veres: «Déu, si existeixes,
fes que jo cregui en Tu.» El misteri de Déu, segons Jesús,
se sembla a un «tresor amagat en el camp». Qui el
troba se desprèn de tot per a fer-se amb Ell.
LA
DECISIÓ DE CREURE
Un
tresor amagat en el camp.
Molts
cristians viuen avui en un estat intermedi entre el cristianisme
tradicional que alimentà els primers anys de sa vida i una descristianització que progressivament ho envaeix tot.
Sense
expressar-ho amb paraules, més d'un viu amb la inquietud de que els
profunds canvis soci-culturals que es donen amenacen amb fer
desaparèixer de nostre poble la mateixa religió.
Normal
és aleshores aqueix cristianisme «a la defensiva» que se veu en
bastants creients, desconcertats davant costums i plantejaments que
arrasen el sentit cristià de la vida i torbats per tanta burla atac
a la fe.
Normal
és també que se cerqui l'empara de les institucions eclesiàstiques
i la seguretat que ofereix un magisteri ferm i autoritari.
Però
la fe no es pot recolzar en institucions eclesiàstiques, sinó que
ha de ser conquistada per la decisió personal i la experiència de
cada un.
Una
fe exposada a crítiques i molt combatuda, sols pot ser viscuda amb
autenticitat pels que descobreixen el goig de trobar-se amb el Déu
viu.
Cadascú
ha de fer la pròpia experiència. Pertànyer a la Església i
confessar amb els llavis la doctrina cristiana no protegeix contra la
incredulitat de manera mecànica. Necessària és «la experiència
religiosa».
De
poc serveix confessar rutinàriament creences, si no descobreixen la
fe com experiència gojosa, càlida i revitalitzadora. Decisiu és
sempre encontrar «el tresor amagat en el
camp». Encontrar-se amb el Déu de
Jesucrist i experimentar que Ell és qui pot respondre de manera
plena a les preguntes més vitals i els anhels més pregons.
Necessitem
més que mai pregar, fer silenci, curar-nos de tanta pressa i
superficialitat, parar-nos davant Déu, obrir-nos amb sinceritat i
confiança al misteri insondable. No se pot ja ser cristià per
naixement, sinó per una decisió que s'alimenta en la experiència
personal de cada un.
És
trist que molts abandonen avui la fe cristiana sense haver descobert
tot el que en ella s'amaga. Els que, per contra, descobreixen «el
tresor
amagat»,
senten avui el mateix que Pere: «Senyor,¿a
qui aniríem ? Tu tens paraules de vida eterna».
VIURE
AMB HUMOR
Ple
d'alegria...
No
són pocs els psicòlegs que creuen descobrir en l'home contemporani
les tres reaccions bàsiques que l'animal pot adoptar davant un
conflicte: l'atac, la fugida o la passivitat.
Moltes
persones s'enfronten a la vida en actitud
agressiva.
La seva preocupació és que ningú els trepitgi. Per això ataquen
abans que ningú els ataqui. Viuen culpant sempre els altres
de tot quant els passa. Sols ells són víctimes maltractades
injustament per la vida.
Altres
fugen de la vida i es refugien en la depressió.
De
manera inconscient se culpen a ells mateixos de tot. «Ningú
me pot entendre».
Ningú
me pot estimar».
«Millor
seria acabar d'una vegada».
El buit i la tristor interior ofeguen en ells el desig de viure.
Altres
se defensen i adopten una postura de passivitat.
Res té massa importància. El millor és no sofrir ni gaudir massa
amb res. «Anar
prenent»
enmig de la indiferència i l'escepticisme.
Hi
ha una cosa en comú a totes aquestes actituds i és la manca
d'alegria i gust per la vida.
Molt
diferent és l'actitud de qui sap aprofundir en la existència i
troba aquest «tresor» del qual parla Jesús en la
paràbola capaç de “omplir d'alegria”
el cor de l'home.
Com
exemple aqueixa oració admirable de Tomás
Moro,
aquell conseller honest decapitat en Londres baix Enric
VIII. Una
oració penetrada de vida, goig i humor cristià, digna de ser
repetida en nostres dies.
«Senyor,
doneu-me un poc de sol, un poc de treball i un poc d'alegria.
Doneu-me el pa de cada dia i un poc de mantega. Doneu-me una bona
digestió i qualque cosa per digerir.
Doneu-me
una ànima que ignori l'avorriment, els laments i els sospirs. No
permetis que me preocupi massa d'aquesta cosa complicada a la qual
anomeno “jo”.
«Senyor,
doneu-me humor per a treure un poc de felicitat d'aquesta vida i així
ajudi als altres. Doneu-me una mica de cançó per als meus llavis i
una poesia o una novel·la per a distreure'm.
Ensenya'm
a comprendre els sofriments sense veure en ells una maledicció.
Doneu-me sentit comú que el necessito molt.
Fes-me,
Senyor, bo, una ànima despresa, tranquil·la, passible, caritativa,
benèvola, tendra i compassiva. Que tingui en totes les meves accions
i en totes les meves paraules i en tots els meus pensaments, el gust
del teu Esperit sant i beneït».
EL
GOIG DE CREURE
Són
molts els homes i dones que semblen condemnats a no entendre mai
l'evangeli com a font de vida i alegria.
Déu
se'ls presenta com algú exigent que fa més incòmoda la vida i més
pesada la existència. En el fons pensen que la religió és un pes
que impedeix viure la vida en tota la seva espontaneïtat i riquesa.
Tanmateix,
Jesús en les seves paràboles ens descriu el creient com un home
sorprès per la troballa d'un tresor i envaït per un goig abastador
que determina en endavant la seva conducta.
¿Per
què escassegen tant avui aquests creients plens de vida i d'alegria?
D'ordinari trobem cristians «les vides dels quals no estan marcades
per l'alegria, l'admiració o la sorpresa ni mai hi estigueren»
(A.M.
Greeley).
Cristians
que mai han cregut res amb entusiasme.
Homes
i dones que recolzen sa fe en la doctrina o la organització de la
Església però en ses vides no hi ha goig ni sorpresa, perquè mai
han descobert per experiència l'evangeli com a «el gran
secret de la vida».
Durant
segles, els cristians hem elaborat sistemes teològics, hem organitzat
una Església universal, hem omplert biblioteques amb comentaris molt
erudits a l'evangeli, però són pocs els creients que senten el goig
de l'home que trobà aquell tresor ocult.
I
tanmateix, també avui «pot
passar que un home se trobi davant l'experiència de Déu, i que
d' aquí resulti un goig abastador capaç de
determinar
en endavant tota sa vida»
(N.
Perrin).
El
que se'ns demana és «cavar» amb confiança.
Aturar-nos a meditar i assaborir a poc a poc el que amb lleugeresa
confessen nostres llavis.
No
quedar-nos en fórmules externes ni en compliment de ritus, sinó
aprofundir en nostres vivències, descobrir les arrels més pregones
de nostra fe, obrir-nos amb pau a Déu, tenir el coratge
d'abandonar-nos a ell.
Descobrirem
llavors per primera i sense que ho diguin de fora, com Déu pot ser
font de vida i goig abastador. Sabrem llavors que la renuncia i el
desprendiment no són un mitjà per a trobar-nos amb Déu sinó la
conseqüència d'una troballa que se'ns regala per sorpresa.
ALEGRIA
DE CREURE
...el
troba... i, ple de'alegria, ho ven tot.
En
veure l'actitud resignada dels cristians, l'observança rutinària de
ses «obligacions
religioses»,
el conformisme de ses vides i manca d'alegria en les celebracions, fa
pensar que els creients no sabem gaudir
de
la fe.
Es
diria que la religió s'ha convertit en un pes, un costum, una rutina
o una obligació. Déu no sembla ser font de goig i alegria per als
creients.
Per
contra, més aviat s'ha convertit en persona «no grata*
per a molts. Me ressonen les paraules d'un jove, dites amb total
convicció i sinceritat: «Tant de bo no hi hagués Déu».
Molts
homes d' avui ja no deuen veure en Déu l' «amic de la vida»,
sinó l' «esgarriacries» de tota felicitat
No
poden entendre a Déu com impulsor de la vida i creador de futur,
sinó com el que prohibeix goigs i alegries, i l'anul·lador de tota
creativitat.
No
encerten a veure en Déu l'alliberador de la vida i humanitzant de
la història, sinó el tirà poderós que anul·la a l'home i
reprimeix qualsevol intent de llibertat.
El
Déu que evoca, amb freqüència, nostre passat religiós no atreu ni
omple d'alegria a les generacions actuals. La idea de Déu no va
unida a experiències
gojoses i alliberadores, sinó a vivències amargues i negatives.
Per
a molts, Déu és la paraula que evoca un món desagradable de
sentiments, pors, conflictes, tensions i remordiments que és millor
oblidar.
Difícilment
creurà l'home actual, si no és capaç de descobrir per experiència
un Déu amic de la vida i la felicitat.
Difícilment
se desvetllarà en ell la fe, si no és capaç de «cavar»
pacientment en la vida, entrar en el profund de tot l'humà, i
descobrir «ple d'alegria» el tresor amagat de Déu.
La
nostra època necessita de testimonis alegres de la fe. Homes i
dones capaces de gaudir, celebrar i fruir de llur fe en Déu.
Creients que, malgrat de les seves crisis, dubtes i lluites
doloroses, puguin parlar de sa experiència gojsa de Déu.
Solament
des de l'alegria de la fe, se pot prendre la decisió de viure amb
sinceritat les seves exigències. Solament el que troba el tresor
amagat és capaç de vendre-ho tot per adquirir-lo.
La
paràbola de Jesús ens ha fer reflexionar també als creients
d' avui: ¿No pretenem viure amb radicalitat les exigències de la fe
cristiana, sense haver descobert la riquesa i el valor que en ella
s'amaga? ¿Se pot intentar una «conversió cristiana» sense
haver assaborit abans
l'evangeli de Jesucrist?
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada