16º
diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Deixeu
que creixin junts fins a l'hora de la sega.
- Lectura del santo evangelio según san Mateo 13, 24-33Paràboles del blat i el jull, el gra de mostassa, el llevat...
24
Després els proposà aquesta altra paràbola:
--Amb
el Regne del cel passa com amb un home que va sembrar bona llavor en
el seu camp; 25 però, mentre tothom
dormia, vingué el seu enemic, va sembrar jull enmig del blat i se'n
va anar. 26 Quan els brins van créixer
i es va formar l'espiga, aparegué també el jull. 27
Els mossos anaren a trobar l'amo i li digueren:
»--Senyor,
¿no vas sembrar bona llavor en el teu camp? D'on ha sortit, doncs,
el jull?
28
»Ell els respongué:
»--Això
ho ha fet un enemic.
»Els
mossos li diuen:
»--¿Vols
que anem a arrencar el jull?
29
»Ell els respon:
»--No
ho feu pas, no fos cas que, arrencant el jull, arrenquéssiu també
el blat. 30
Deixeu
que creixin junts fins al temps de la sega, i llavors diré als
segadors: "Arrenqueu primer el jull i feu-ne feixos per
cremar-lo; el blat, en canvi, arreplegueu-lo i porteu-lo al meu
graner."
31
Els
proposà encara una altra paràbola:
--Amb
el Regne del cel passa com amb el gra de mostassa que un home va
sembrar en el seu camp: 32 la mostassa
és la més petita de totes les llavors; però, quan ha crescut, es
fa més gran que les hortalisses i arriba a ser un arbre; fins i tot
vénen els ocells del cel a fer niu a les seves branques .
33 Els
digué una altra paràbola:
--Amb
el Regne del cel passa com amb el llevat que una dona va posar dins
tres mesures de farina, fins que tota la pasta va fermentar.
Paraula
de Déu.
Al
cristianisme li ha fet molt mal el triomfalisme, la set de poder i
l'afany d'imposar-se als seus adversaris. Encara hi ha cristians que
enyoren una església poderosa que omple els temples, conquista
els carrers i imposa sa religió a la societat sencera.
Cal
llegir dues petites paràboles en les quals Jesús deixa clar que la
tasca dels seus seguidors no és construir una religió poderosa,
sinó posar-se al servei del projecte del Pare que humanitza (el regne
de Déu), sembrar petites “llavors” d' Evangeli i
introduir-se en la societat com a petit “llevat” de
vida humana.
Una
paràbola parla de un gra de mostassa que se sembra a la “horta”.
¿Què té aqueixa llavor? Que és la més petita de totes, però,
quan creix, se converteix en un arbust més gros que les hortalisses.
El projecte del Pare té uns començaments molt humils, però sa
força transformadora no la podem ara ni imaginar.
L'activitat
de Jesús en Galilea sembrant gests de bondat i de justícia no és
res grandiós i espectacular: ni a Roma ni en el Temple de Jerusalem
són conscients del que està passant. El treball que fem avui els
seus seguidors és insignificant: els centres de poder ho ignoren.
Els
cristians podem pensar que és inútil treballar per un món millor:
el ser humà, un cop i un altre, comet els mateixos horrors de
sempre. No som capaços de captar el lent creixement del regne de
Déu.
Un
altra paràbola parla d'una dona que introdueix un poc de llevat en
tres mesures de farina. Sense saber com, el llevat fa la feina en la
massa fins a fermentar-la completament.
Així
passa amb el projecte humanitzant de Déu. Un cop que és introduït
en el món, transforma calladament la història humana. Déu no actua
imposant-se des de fora. Humanitza el món atraient les consciències
dels seus fills cap a una vida més digna, justa i fraternal.
Hem
de confiar en Jesús. El regne de Déu sempre és quelcom humil i
petit en els començaments, però Déu treballa entre nosaltres i
promou la solidaritat, el desig de veritat i justícia, l'anhel d'un
món més feliç. Hem de col·laborar amb ell i seguir a Jesús.
Una
Església menys poderosa, més mancada de privilegis, més pobre i
més propera als pobres, serà una Església més lliure per a
sembrar llavors d' Evangeli, i més humil per a viure enmig de la
gent com a llevat...
COM
EL LLEVAT
Amb
una audàcia desconeguda, Jesús sorprèn a tots proclamant el que
cap profeta d'Israel havia gosat dir: "Ja
és aquí Déu amb tota sa força
creadora
de justícia obrint-se camí en el món per a fer la vida dels
seus
fills més humana i feliç".
Cal canviar. Aprendre a viure creient en aquesta Bona Nova: el
regne de Déu és a prop.
Jesús
parlava amb passió. Molts se sentien atrets per les seves paraules.
Altres tenien dubtes. ¿No era tot una follia? ¿On se podia veure la
força de Déu transformant el món? ¿Qui podia canviar l' Imperi
romà?
Jesús
contà una paràbola breu. És tan petita que, moltes vegades, ha
passat desapercebuda pels cristians. Diu així: «Amb
el regne de Déu
passa
com amb el llevat que una dona amaga en tres mesures de
farina,
fins que tot està fermentat».
Aquella
gent senzilla sabia de què els parlava Jesús. Tots havien vist a
ses mares elaborar el pa en el pati de casa. Sabien que el llevat queda "amagat", però no roman inactiu. De manera
callada i oculta ho fermenta tot des de dins. Així actua Déu des de
l'interior de la vida.
Déu
no s'imposa des de fora, transforma a les persones des de dintre. No
domina amb poder, atreu amb son amor al bé. No força la llibertat
de ningú, s'ofereix per fer més feliç nostra vida. Així hem
d'actuar també nosaltres si volem obrir camins al seu regne.
Comença
un temps nou per a la Església. Los cristians hem d'aprendre a viure
en minoria, en una societat plural. El futur del cristianisme
dependrà del naixement de petits grups de creients, atrets per l'
evangeli i reunits en torn Jesús.
Aprendrem
a viure la fe de manera humil, sense fer renou ni donar grans
espectacles. No cultivarem desitjos de poder ni de prestigi. No farem
grans operacions de imatge. Caminarem en l'essencial: la veritat de
Jesús.
Tractarem
de viure com a "llevat" de vida sana enmig de
la societat i com un poc de "sal" que se
dilueix humil per a donar sabor evangèlic a la vida moderna.
Contagiarem en nostre entorn l'estil de
vida de Jesús i irradiarem la força inspiradora i transformadora de
l' Evangeli. Passarem la vida fent el bé. Com Jesús.
COM
EL LLEVAT
...se
sembla al llevat
Jesús
ho repetia una vegada i una altra: ja és aquí Déu per a
transformar el món; el seu regnat és a prop. No era fàcil
creure'l. La gent esperava una cosa més espectacular: ¿On són les
«senyals del cel» de les quals parlen els escriptors
apocalíptics? ¿On se pot captar el poder de Déu imposant son
regnat als impius?
Jesús
els va ensenyar a captar sa presència d'una altra manera. Recordava
una escena que havia pogut contemplar des de nin en el pati de casa
seva. Sa mare i les altres dones s'aixecaven de bon matí, la vigília
del dissabte, a elaborar el pa per a tota la setmana. A Jesús li
suggeria ara l'actuació maternal de Déu introduint el seu
“llevat” en el món.
Amb
el regne de Déu passa com amb el «llevat» que una
dona «amaga» en la massa de farina per a que «tot»
quedi fermentat. Així és la forma d'actuar de Déu. No imposar des
de fora son poder com l'emperador de Roma, sinó a transformar des de
dins la vida humana, de manera callada i oculta.
Així
és Déu: no s'imposa, sinó transforma; no domina, sinó atreu. I
així han d'actuar els que col·laboren en son projecte: com a
«llevat» que introdueix en el món sa veritat, sa
justícia i el seu amor de manera humil, però amb força
transformadora.
Els
seguidors de Jesús no podem presentar-nos en aquesta societat com
«des de fora» tractant de imposar-nos per a dominar i
controlar els que no pensen com nosaltres. No és aqueixa la forma de
obrir camí al regne de Déu. Hem de viure «dintre»
de la societat, compartir les incerteses, crisis i contradiccions del
món actual, i aportar nostra vida transformada per l' Evangeli.
Hem
d'aprendre a viure nostra fe «en minoria» com a
testimonis fidels de
Jesús. El que necessita la Església no és més poder social o
polític, sinó més humilitat per a deixar-se transformar per Jesús
i poder ser ferment d'un món més humà.
MÉS
QUE EL QUE ES VEU
Passa
com amb un gra de mostassa.
Tenim
tendència a buscar a Déu en l'espectacular i prodigiós, no en allò
petit i insignificant. Era difícil pels galileus creure a Jesús
quan deia que Déu actuava ja en el món. ¿On es podia sentir el seu
poder? ¿On les «senyals
extraordinàries»
de
que parlaven els escriptors apocalíptics?
Jesús
tingué que ensenyar a captar la presència salvadora de Déu d'una
altra manera. Els descobrí sa gran convicció: la vida és més que
el que es veu. Mentre vivim de manera distreta sense captar res
especial, quelcom misteriós està passant en l'interior de la vida.
Amb
aquesta fe vivia Jesús: no podem experimentar res extraordinari,
però Déu està treballant el món. La seva força és irresistible.
Se necessita temps per a veure el resultat final. Se necessita, sobre
tot, fe i paciència per a mirar la vida fins al pregon i intuir
l'acció secreta de Déu.
La
paràbola que més els va sorprendre fou la del gra de mostassa. És
la més petita de totes, com el cap d'una agulla, però amb el temps
esdevé un formós arbust. Per abril, tots poden veure esbarts de
caderneres arrecerar-se en les seves rames. Així és el «regne
de Déu».
El
desconcert va ser general. No parlaven així
els profetes. Ezequiel el comparava amb un «cedre
magnífic», plantat
en una «muntanya
elevada
i excelsa»
on brotaria un ramatge frondós que serviria de recer a tots els
ocells del cel. Per a Jesús, la vertadera metàfora de Déu no és
el «cedre»
que
fa pensar en quelcom grandiós i poderós, sinó la «mostassa»
que
suggereix allò petit i insignificant.
Per
a seguir a Jesús no hi ha que somniar en coses grans. És un error
que els seus seguidors cerquin una Església poderosa i forta, que
s'imposa sobre els altres. L'ideal no és el cedre encimbellat sobre
una muntanya alta, sinó l'arbust de mostassa que creix vora els
camins i acull per abril les caderneres.
Déu
no està en l'èxit, el poder o la superioritat. Per a descobrir la
seva presència salvadora, hem d'estar atents al petit, l'ordinari i
quotidià. La vida no és sols el que es veu. És molt més. Així
pensava Jesús.
DÉU
CONEIX ELS SEUS
Deixeu
que creixin junts.
Vivim
en una societat caracteritzada pel que diuen «la disseminació
religiosa». Podem trobar-nos amb creients piadosos i
amb ateus convençuts, amb persones indiferents al religiós i amb
adeptes a noves religions i moviments, con gent que creu vagament en
«qualque cosa» i amb
individus que s'han fet una «religió a la carta» per
a son ús particular, amb persones que no saben si creuen o no creuen
i amb persones que desitgen creure i no saben com fer-ho.
Tanmateix,
encara vivim junts i mesclats, i ens trobem en la feina, el descans i
la convivència, i sabem poc del que pensa l'altre sobre Déu, la fe
o el sentit últim de la vida. A voltes ni les parelles coneixen el
món interior de l'altre. Cada un porta en son cor qüestions,
dubtes, incerteses i recerques que no coneixem.
Entre
nosaltres se diuen «no creients» els que han abandonat
la fe religiosa. No sembla un terme molt adequat. Cert que aquestes
persones han abandonat «qualque cosa» que un dia visqueren, però
llur vida no es recolza en aqueix rebuig o abandó. Són persones que
viuen d'altres conviccions, difícils a vegades de formular, però
que a elles les ajuden a viure, lluitar, sofrir i fins i tot morir
amb un sentit. En el fons de cada vida hi ha conviccions, compromisos
i fidelitats que donen consistència a la persona.
No
és fàcil saber com Déu s'obre avui camí en la consciència de
cadascú. La «paràbola del blat i el jull» ens convida a no
apressar-nos. No ens toca a nosaltres identificar a cada individu.
Menys encara excloure i excomunicar als que no s'identifiquen en el
«ideal de cristià» que nosaltres ens fem des de
nostra manera d'entendre el cristianisme i que no és tan perfecta
com nosaltres pensem.
«Sols
Déu coneix als seus» deia sant Agustí. Sols ell sap qui
viu amb el cor obert a son Misteri, qui respon al desig profund de
pau, amor i solidaritat entre els homes. Els que ens diem «cristians»
hem d'estar atents als que es situen fora de la fe religiosa, ja que
Déu està també viu i operant en llurs cors. Descobrirem que en ell
bo, noble i sincer. Descobrirem que Déu pot ser buscat sempre per
tots.
BLAT
I JULL
Deixeu
que creixin junts fins a la sega.
Un
fenomen característic de nostra època és, sens dubte, la
contestació la protesta, conseqüència del malestar que
s'experimenta en una societat conflictiva. La contestació és
quelcom necessari per a purificar nostra societat. I la fe cristiana
pot i ha de ser font dinàmica de comportament contestatari. Però no
és positiu contestar qualsevol cosa i de qualsevol manera. No tota
protesta ni tota condemna és igualment constructiva en la recerca
titubejant d'una nova societat. També la contestació necessita ser
criticada i purificada.
Hi
ha una protesta amargada que neix de la frustració i l'agressivitat,
i que difícilment pot aportar res vàlid al naixement d'un home nou.
Hi ha una protesta que surt de la intolerància, el fanatisme i la
intransigència, i que fàcilment pot accentuar les divisions, les
discòrdies i els partidismes, fent més difícil l'esforç comú
necessari per a una transformació social.
Però
hi ha quelcom que el fenomen de la contestació i la protesta ha fet
créixer entre nosaltres de manera particular aquests anys. De manera
fàcil i irresponsable tendim a «classificar»
a les persones segons categories preconcebudes.
I pengem etiquetes de progressistes o conservadores, avantguardistes o
integristes, esquerres o dretes, i dividim de el món en «bons
i dolents»
i
condemnem a qui no coincideix nostra visió.
Així,
empobrim nostra capacitat de diàleg i col·laboració, adoptem
postures prèvies que ens tanquen en nostra pròpia posició i
col·loquen part damunt dels altres. Sovint una condemna fàcil i
indiscriminada dels altres, no és sinó una manera infantil de voler
amagar la pròpia mediocritat i la incapacitat d'actuar de manera més
constructiva i compromesa.
No
és callar nostra consciència crítica, sinó saber assumir nostra
pròpia responsabilitat amb lucidesa, i no veure sempre en els
altres «jull»
que
cal arrancar i en nosaltres «blat
net»
que
cal respectar.
No
és suficient recriminar als altres, lamentar-se de les estructures
existents o descarregar nostra responsabilitat, considerant sempre
les injustícies conseqüència del pecat dels altres. També en
cadascun de nosaltres hi ha «jull»
que
ha de desaparèixer.
ESTIU
Dient
paràboles.
L'estiu
és un regal de Déu per a refrescar nostre ánim, descansar nostre
cos i nostre esperit, i renovar nostra vida tan malmenada sovint
pels problemes i l'agitació de cada dia. Però, probablement,
necessitem aprendre a gaudir-ho amb més de originalitat i
creativitat personal.
Per
a bastants, la platja és sols aqueix camp de batalla on hi ha que
lluitar per trobar un buit per torrar-se al sol entre crits i olors
d'olis i cremes. Però la platja té altres secrets. Els descobreix
el que es passeja de matí a la vora del mar quan l'aire és encara
net i el dia s'estrena. El mar està brillant i fresc a aquestes
hores. No hi ha renous. Sols el ritme serè de les ones. ¡Què fàcil
és aleshores descansar, respirar profund, donar gràcies per la vida
i la creació!
Una
altra experiència estiuenca són les festes dels pobles, plenes de gatzara i color. Hi ha moltes formes de divertir-se i participar a la
festa. Enriquidor pot ser-ho el rencontre amb les persones que un
coneix de la seva infància, la sobretaula amb els amics, el passeig
pels entorns que ens veren créixer, la visita a la pila baptismal on
rebérem el baptisme. Tornar a les arrels.
Les
guies turístiques senyalen en els mapes els llocs d' interès artístic
o els punts on es pot fruir de bells panorames. Però és cadascú
qui ha de descobrir
llocs i camins tranquils on reposar l'esperit. Les ermites ofereixen
sovint un entorn privilegiat. N'hi ha petites i menys petites,
amagades entre els arbres o elevades dalt d'un pujol. És una
experiència reconfortant asseure's i descansar aixecant nostre
esperit al Creador.
N'hi
ha que saben gaudir de les nits càlides de l'estiu, quan tot convida
al descans i la pau. Nits clares en les quals se pot veure brillar
aqueixes estrelles que durant l'any no és possible distingir entre
les llums i la contaminació de la ciutat. És fàcil recordar les
paraules del salmista:
«Quan
miro el cel que han creat les teves mans, la
lluna i els estels
que
hi has posat,
jo
dic: «Què és l'home, perquè te'n recordis?»
La
creació contemplada amb ulls nets i tranquils pot ser un gran llibre
on poder descobrir les petjades de Déu i aprendre a captar sa
presència. Els exégetes posen de relleu que, per a Jesús, la
natura era una «paràbola de Déu». Ses inoblidables paràboles
extretes de la vida del camp o de la mar ens mostren que en tot era
capaç de descobrir les empremtes del Creador i les seves cridades
al ser humà.
TOLERÀNCIA
Deixeu
que creixin junts.
Sense
tolerància no és possible progressar en els intricats problemes del
món modern. Sense més tolerància mai coneixerem els homes la pau.
La tolerància no és la solució per cap conflicte. Però és
condició bàsica per a apropar-nos a algun tipus de solució. El
clima necessari i indispensable perquè gents de ideologies o
postures polítiques diferents puguin buscar fórmules de convivència
pacífica.
La
tolerància no té com punt de partida el consens, sinó justament el
contrari. La tolerància consisteix en acceptar el dissentiment que neix
del pluralisme de postures per a assolir entre tots allò que que
millor pot respondre al bé comú.
Per
a la persona que s'enfronta als problemes amb esperit tolerant, les
diferències no tenen per què un obstacle per al mutu enteniment.
Per contra, ens podrien dur a una convivència més rica i
estimulant. La diferència de postures no és una amenaça, sinó un
repte per avançar.
L'enemic
de la tolerància és el fanatisme. Aqueixa postura cega i
intransigent de qui es creu en possessió de la veritat o la
justícia, i exclou a tots aquells que se li oposin. Des del
fanatisme és impossible el diàleg i la convivència pacífica.
Només impera la força i la imposició.
La
tolerància capacita per a «acceptar» a l'altre, no per a
destruir-lo o eliminar-lo. Seria una equivocació pensar que se
tracta sols d'una actitud passiva, de «suportar» que
l'altre pensi o actua de forma diferent a la meva. La tolerància és
activa i operant. Busca l'assentament d'una convivència sempre més
justa i sempre menys violenta.
Hi
ha quelcom «intolerable», i és l'atemptat contra la
dignitat i el valor inalienable de la persona humana. No se pot
invocar cap ideologia, pàtria o religió per a justificar
l'agressió, el menyspreu o la destrucció de la persona. Quan està
en joc la dignitat o la vida d'un és ser
humà, és un deure ser intolerant davant al mal. Així fou
l'actuació de Jesús que no permeté que res, ni la religió,
s'utilitzés contra l' home.
Per
això ens ensenyà en la paràbola del blat i el jull a respectar
sempre la dignitat de l'altre. Ningú ha de «arrancar»
la
vida de cap ésser humà sols per considerar-lo “jull”,
mentre un s'auto-proclama «blat
net».
CONVIURE
AMB NO CREIENTS
Deixeu
que creixin junts...
Malgrat
l'advertència de Jesús, un pic i un altre, els cristians tombem
sovint en la temptació de pretendre separar el blat i el jull, i
creure'ns cadascú “blat net”.
Sorprèn
la duresa amb la qual certes persones que se senten «creients»
gosen condemnar als, per raons molt diverses, s'han allunyat de la fe
i de la Església.
Però
creença i no creença, igual que el blat i el jull de la paràbola,
estan entremesclats en nosaltres, i honest seria descobrir al no
creient el que hi ha en cada un de nosaltres i reconèixer el creient
que batega en el pregon de bastants allunyats.
Per
altra banda, no és l'escàndol o el torbament la única reacció
possible davant els no creients. La seva presència pot, inclús,
ajudar-nos a entendre i viure millor nostra pròpia fe.
Que
hi hagi homes i dones que viuen sense creure en Déu
descobreix que soc lliure en creure. La meva fe no és quelcom
imposat. No me sento coaccionat per res ni per ningú. La meva fe és
un acte de llibertat.
Per
altra banda, els no creients m'ensenyen a estar més atent i ser més
exigent en confessar i viure la meva fe. Sovint observo que els no creients rebutgen un Déu ridícul i fals que no existeix, però
que el poden deduir de la vida dels que ens diem creients.
No
hem d'oblidar les paraules del Vaticà II: «En aquesta proliferació
de l'ateisme pot passar que una part no petita de la responsabilitat
carregui sobre els creients en quant que, per negligència en educar
sa fe o per una exposició deficient de la doctrina... o també pels
defectes de sa vida religiosa, moral o social, en lloc de revelar el
rostre autèntic de Déu i de la religió s'ha de dir que més aviat
el velen».
Els
no creients me obliguen a recordar que en mi existeix també un
incrèdul. Cert que podem parlar avui de creients i no creients. Però
aquesta divisió és, a voltes, massa còmoda. La frontera entre fe i
no creença passa per dins de cada un. Llavors aprenc a no ser un
creient arrogant, enorgullit o fanàtic, sinó a seguir caminant humil darrera les petjades del Déu ocult.
No
me sento malament entre no creients. Crec que Déu està en ells i
cuida sa vida amb amor infinit. No puc oblidar aquelles paraules tan de consol de Déu: «Jo,
el Senyor, he respost als qui no em
consultaven,
m'he deixat
trobar
pels qui no em cercaven. ...., li he dit: "Aquí em
teniu,
aquí em teniu!"
(Is.
65,1).
PROPIETARIS
DE LA FE
Sembrà
bona llavor.
No
som conscients de la influència que exerceix en nosaltres “la
societat adquisitiva» en la qual vivim.
No
ens adonem fins a quin punt el tenir, l' adquirir, el posseir
configuren tota nostra persona, empobreixen nostre ser més ric i
profund.
En
un anàlisi “Tenir
o Ser?”,
E. Fromm
ha
descrit amb lucidesa com el
“tenir”
substitueix
l' “ésser”
en
la experiència quotidiana de l'home contemporani.
Per
a molts nens, aprendre no és obrir-se a la vida i interessar-se per
un món sempre nou, sinó emmagatzemar dades per a guardar-les en ses
notes o retenir-les en s memòria.
Per
a moltes persones, el saber se limita a “tenir coneixements”.
No viuen i creixen en saviesa i experiència humana. Simplement
“posseeixen” una cultura.
Són
molts també els que no saben ser amics i apropar-se amistosament als
altres. L'únic que els preocupa es “tenir amics”, «adquirir”
nous contactes, “posseir” un cercle ample de relacions.
Molts
altres per a créixer necessiten “posseir” un nivell econòmic
més elevat, fer-se amb una posició social, tenir qualque lloc de
rellevància.
Aquest
mode d'entendre i viure les coses ha penetrat tan profund en
nosaltres que inclús deforma la vida de fe de molts homes i dones d'
avui.
Hi
ha cristians que entenen la fe com una cosa que es té. Uns la
posseeixen i altres no. Feliçment ells estan en possessió de la
veritat.
Se
sotmeten a unes fórmules creades en son temps per altres creients,
se fan llur pròpia síntesi del cristianisme i no se deixen
transformar. S'han instal·lat interiorment. Ja no creixen. No
s'aventuren a donar passes en seguiment de Jesucrist.
En
sentir-se «felices propietaris de la fe vertadera”
els dispensa de buscar per ells mateixos i obrir-se dia a dia al
misteri de Déu.
Tanmateix,
la fe no és una cosa que se posseeix, sinó una vida que creix en
nosaltres. Jesús ens parla en les seves paràboles de “la
llavor que
creix”
i
del “llevat
que fermenta la massa”.
La
fe és orientació de tota nostra persona vers Déu. És recerca,
renaixement constant, creixement interior, expansió en tota nostra
vida. El que ha entès a Jesús sap que no és el mateix «posseir
fe” que créixer en Ell i caminar darrera les seves
petjades.
LLEVAT
DE HUMANITAT
Se
sembla al llevat...
Sorprèn
veure amb quina freqüència se dirigeix Jesús als seus deixebles per
a posar-los en guàrdia contra una falsa «impaciència messiànica»
que no sap respectar el ritme de l'acció discreta de Déu.
Als
que esperen d'ell un moviment contundent i apressat capaç de llevar
d' enmig altres corrents i alternatives, Jesús els parla d'una acció
de Déu més humil i respectuosa.
El
món és un camp de sembres oposades. I el Regne de Déu creix aquí,
en la densitat d'aqueixa vida a voltes tan ambigua i complexa.
Aquí
està Déu que salva a l'home. En aquests comportaments col·lectius
de la humanitat animats per grans ideals i altres per obscurs
egoismes. En aquests mil gests que fem els homes cada dia i on se
mesclen la generositat amb les mesquineses més inconfessables.
Als
que esperen el desplegament de quelcom espectacular i poderós, Jesús
els parla de un regnat de Déu més senzill i discret. Quelcom que no
està fet per a desencadenar moviments grandiosos de masses.
El
Regne de Déu actua però com un
gran de mostassa
minúscul
i quasi irrisori que empeny cap a la vida, com un tros imperceptible de llevat
que
se perd en la massa i la fermenta des de dins.
Jesús
no ha trobat imatges més apropiades per a evocar i explicar el que
ell vol posar en marxa en el món. Però els cristians seguim sense
voler entendre'l.
La
salvació no vindrà de tal institució, de tal moviment, de tal
nació, de tal teologia ni de tal església, sols perquè nosaltres
pretenguem veure allà el Regne de Déu.
Al
Regne de Déu no li obrirem camí llançant excomunions sobre altres
grups, partits o ideologies ni condemnant tot el que no coincideixi
amb nostre «dogma particular».
El
Regne de Déu no l'implantarem en la societat concentrant grans
masses en els estadis o assolint l'aplaudiment passatger de les
multituds.
El
Regne de Déu és un «ferment
de humanitat»
i creix en qualsevol racó obscur del món on s'estima a l'home i a
on se lluita per una humanitat més digna.
Al
Regne de Déu li obrirem camí deixant que la força de l'evangeli
«fermenti» nostre estil de viure, d'estimar,
treballar, gaudir, lluitar i ser.
PENJAR
ETIQUETES
Deixeu
que creixin junts fins a la sega.
Un
fenomen de la nostra època és la contestació i la protesta,
conseqüència del malestar que s'experimenta en una societat
conflictiva, ocupada en cercar un nou futur soci-cultural.
La
contestació és necessària per a purificar nostra societat. I la fe
cristiana pot ser font dinàmica d'un comportament contestatari.
Però
no per això és positiu contestar qualsevol cosa i de qualsevol
manera. No tota protesta i tota condemna és igualment constructiva
en la recerca titubejant d'una nova societat. També la contestació
necessita ser criticada i purificada.
Hi
ha una protesta amarga que neix de la frustració i l'agressivitat, i
que difícilment pot aportar res vàlid al naixement d'un home nou.
Hi
ha una protesta que surt de la intolerància, el fanatisme i la
intransigència, i que pot accentuar les divisions, les discòrdies i
els partidismes, i fer més difícil l'esforç comú per a la
transformació social.
Però
hi ha quelcom que el fenomen de la contestació i la protesta ha fet
créixer entre nosaltres de manera particular aquests anys.
De
manera fàcil i irresponsable tendim a «classificar» a les persones
en a categories preconcebudes. I pengem etiquetes de progressistes o
conservadors, avantguardistes o integristes, esquerres o dretes,
dividim de nou el món en «bons i dolents» i condemnem al que no
coincideix nostra particular visió de les coses.
D'aquesta
manera, empobrim nostra capacitat de diàleg i col·laboració,
adoptem postures prèvies que ens tanquen en nostra pròpia seguretat
i ens col·loquen falsament part damunt dels
altres .
Quantes
vegades una condemna fàcil i indiscriminada dels altres, no és sinó
una manera infantil de voler ocultar la pròpia mediocritat i la
incapacitat d'actuar de manera més constructiva i compromesa.
No
se tracta de callar nostra consciència crítica, sinó de saber
assumir nostra pròpia responsabilitat amb lucidesa, sense veure
sempre en els altres «jull a arrancar» i en
nosaltres «blat net» que hi ha que respectar.
No
és suficient recriminar a altres, lamentar-se de les estructures
existents o descarregar nostra responsabilitat, considerant sempre
les injustícies com a conseqüència del pecat dels altres. També
en cada un de nosaltres hi ha «jull» que ha de
desaparèixer.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada