LA
«BERAKAH
"ברכה"
Us
enalteixo, Pare...
Entre
les oracions de Jesús recollides per la tradició una de les més
belles és aquest crit espontani de goig, admiració i agraïment que
surt dels seus llavis: «T'enalteixo,
Pare, Senyor del cel i de la terra, perquè has revelat als senzills
tot això que has amagat als savis i entesos».
Els
exegetes descobreixen en aquestes paraules de Jesús una «berakah»
o
«benedicció
a Jahvé»,
que és la oració més típica de la espiritualitat jueva."ברכה
אֲדוֹנִי
En
la forma més senzilla, la «berakah»
és
un crit d'admiració,
«¡Beneït
sigui el Senyor” (Baruk
Yahveh ברוך
האדו ברוק האדו )
al
qual
segueix una exposició del motiu que provoca l'acció de gràcies.
Per
al creiente israelita, tot pot ser motiu de «berakah»,
de
lloança i acció de gràcies: al matí i al capvespre, la calor
benefactora del sol i les pluges de primavera, el naixement del fill
i la mort serena de l'ancià, el regal de la vida i el fruir la
litúrgia del temple.
Aquestes
«berakah»
que
acompanyen la vida quotidiana del jueu, des de que se desvetlla fins
que es colga, creen tot un estil de vida on l'acció de gràcies i
la lloança ocupen un lloc central.
Tal
volta, una desgràcia del cristianisme sigui haver perdut el talant i
l'actitud religiosa que entranya la «berakah»
jueva.
De fet, la religió de bastants cristians s'alimenta més de la por
que de l'admiració i la lloança.
Quan
Déu és percebut com un ser amenaçador i temible davant el qual el
millor és protegir-se, la por a aqueix Déu provoca una religió en
la qual el més important és mantenir-se purs, no transgredir els
seus manaments, expiar nostres pecats i assegurar-nos així la
salvació.
Quan,
per contra, Déu és captat com amor infinit i misteri fascinant,
l'admiració davant aquest Déu suscita una vivència religiosa en la
qual predominen la lloança, l'acció de gràcies i el reconeixemet
gojós.
La
pregària eucarística, nascuda de la «berakah»
Jueva,
està funamentada en l'admiración, la lloança i l'acció de
gràciaes. No se parla de recompenses ni de càstigs. El llenguatge
no és la utilitat o el pragmatisme. Se'ns convida a aixecar el cor
i donar gràcies a Déu.
Per
això, X.
Basurko, en
un capítol de «Compartir
el pan. De la misa a la eucaristía», veu
en la pregària eucarística «una
escola per a
l'aprenentage
existencial de la gratuïtat».
Celebrar la eucaristia és aprendre a desvetllar en nosaltres
l'admiració, el goig i la lloança pel regal immens de la vida.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada