dijous, 9 de juliol del 2020

DIUMENGE QUINZÈ DURANT L'ANY


15º diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
El sembrador va sortir a sembrar.
  • Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 13, 1-9)
Paràbola del sembrador
(Mc 4,1-9;Lc 8,4-8)

1 Aquell dia, Jesús va sortir de la casa i es va asseure vora el llac. 2 Es reuní tanta gent entorn d'ell, que va haver de pujar en una barca i s'hi assegué. La gent es quedà vora l'aigua. 3 Ell els va parlar llargament en paràboles. Deia:
--Un sembrador va sortir a sembrar. 4 Tot sembrant, una part de les llavors va caure arran del camí; vingueren els ocells i se les van menjar. 5 Unes altres llavors van caure en un terreny rocós, on hi havia poca terra, i de seguida van germinar, ja que la terra tenia poc gruix; 6 però, quan sortí el sol, recremà les plantes, i es van assecar, perquè no tenien arrels. 7 Unes altres llavors van caure enmig dels cards; els cards van créixer i les ofegaren. 8 Però una part de les llavors va caure en terra bona i donà fruit: unes llavors van donar el cent, unes altres el seixanta, unes altres el trenta per u.
9 »Qui tingui orelles, que escolti.
Paraula de Déu.



SEMBRAR
Acabat el relat de la paràbola del sembrador, Jesús fa aquesta crida: “Qui tingui orelles, que ho senti”. Se'ns demana parà atenció a la paràbola. Però, ¿en què cal reflexionar? ¿En el sembrador? ¿En la llavor? ¿En els diferent terrenys ?
Els cristians ens hem fixat quasi exclusivament en els terrenys on cau la llavor, per a revisar quina és nostra actitud en escoltar l' Evangeli. Tanmateix és important posar atenció al sembrador i al mode de sembrar.

El relat diu: “El sembrador va sortir a sembrar”. Ho fa amb confiança sorprenent. Sembra a balquena. La llavor cau arreu, inclús on sembla difícil que pugui germinar. Així ho feien els camperols de Galilea, que sembraven inclús a la vora dels camins i en terrenys pedrosos.
No és difícil identificar el sembrador. Així sembra Jesús son missatge. Surt tots els matins a anunciar la Bona Nova de Déu. Sembra sa Paraula entre la gent senzilla que l'acull, i també entre els escribes i fariseus que el rebutgen. Mai se desanima. La sembra no serà estèril.
Desbordats por una crisis religiosa, pensem que l' Evangeli ha perdut força i el missatge de Jesús no atreu la atenció de l'home o la dona d' avui. No és el moment de “collir” èxits cridaners, sinó d'aprendre a sembrar sense desanimar-nos, amb més humilitat i veritat.
No és l' Evangeli que ha perdut la força que humanitza, som nosaltres els que l'anunciem amb una fe dèbil i vacil·lant. No és Jesús que ha perdut poder d'atracció. Som nosaltres que el desvirtuem amb nostres incoherències i contradiccions.
El Papa Francesc diu que, quan un cristià no viu una adhesió forta a Jesús, “pronto pierde el entusiasmo y deja de estar seguro de lo que transmite, le falta fuerza y pasión. Y una persona que no está convencida, entusiasmada, segura, enamorada, no convence a nadie”.
Evangelitzar no es propagar una doctrina, sinó fer present enmig de la societat i en el cor de les persones la força que humanitza i salvadora de Jesús. Això no es pot fer de qualsevol manera. Decisiu no és el nombre de predicadors, catequistes i ensenyants de religió, sinó la qualitat evangèlica que irradiem els cristians. ¿Què contagiem? ¿Indiferència o fe convençuda? ¿Mediocritat o passió per una vida més humana?


SORTIR A SEMBRAR
Abans de contar la paràbola del sembrador que «sortí a sembrar», l'evangelista ens presenta a Jesús que «surt de casa» a encontrar-se amb la gent per a «asseure's» sense presses i dedicar-se un «temps» a sembrar l' Evangeli entre tota classe de gent. Segons Mateu, Jesús és el vertader sembrador. D'ell hem d'aprendre a sembrar l' Evangeli.
Primer és sortir de nostra casa. És el que demana sempre Jesús als seus deixebles: «Aneu a tots els pobles... i feu-los deixebles meus,..». Per a sembrar l' Evangeli hem de sortir de nostra seguretat i nostres interessos. Evangelitzar és "desplaçar-se", buscar l'encontre amb la gent, comunicar-nos amb l'home i la dona, no viure tancats en nostre petit món eclesiàstic.
Aquesta "sortida" cap als altres no és proselitisme. Res a veure en imposicions o reconquistes. És oferir l'oportunitat d'encontrar-se amb Jesús i conèixer una Bona Nova que, si la acullen, els pot ajudar a viure millor i de manera més encertada i sana. És l'essencial.
A sembrar no se pot sortir sense portar la llavor. Abans de pensar en anunciar l' Evangeli als altres, l'hem d'acollir dins l' Església, en nostres comunitats i nostres vides. És un error sentir-nos dipositaris de la tradició cristiana amb la única tasca de transmetre-la als altres. Una Església que no viu l' Evangeli, no pot contagiar-lo. Una comunitat on no se respira el desig de viure vers les passes de Jesús, no pot convidar ningú a seguir-lo.
Les energies espirituals que hi ha en nostres comunitats romanen sense explotar, bloquejades per un clima generalitzat de desànim i desencant. Ens dediquem a "sobreviure" més que a sembrar vida nova. Cal desvetllar nostra fe.
La crisi que vivim ens mena a la mort d'un cert cristianisme, però també al començament d'una fe renovada, més fidel a Jesús i més evangèlica. L' Evangeli té força per engendrar en cada època la fe en Crist de manera nova. També en nostres dies.
Hem d'aprendre a sembrar-lo amb fe, amb realisme i amb veritat. Evangelitzar no és transmetre una herència, sinó fer possible el naixement de una fe que broti, no com a "clonació" del passat, sinó com a resposta nova a l' Evangeli escoltat des de les preguntes, els sofriments, els goigs i les esperances de nostre temps . No distreure la gent amb qualsevol cosa. És l'hora de sembrar en els cors l'essencial de l' Evangeli.


TENIR ORELLES I NO SENTIR
Escoltar sense sentir ni entendre.
Les paràboles de Jesús han captivat sempre als seus seguidors. Els evangelis han conservat unes de quaranta. Segurament, les que Jesús va repetir més vegades o les que amb més força es gravaren en el cor i el record dels deixebles. ¿Com llegir aquestes paràboles? ¿Com captar el missatge?
Mateu ens recorda que les paràboles han estat «sembrades» en el món per Jesús. «Sortí Jesús de casa» a ensenyar son missatge a la gent, i sa primera paràbola comença així: «Sortí el sembrador a sembrar». El sembrador és Jesús. Les paràboles són una crida a entendre i viure la vida tal com l'entenia i vivia ell. Si no sintonitzem amb Jesús, no entendrem les seves paràboles.
El que Jesús sembra és «la paraula del Regne». Així diu Mateu. Cada paràbola és una invitació a passar d'un món vell, convencional i poc humà a un «país nou», ple de vida, tal com el vol Déu per als seus fills i filles. Jesús l'anomenava «regne de Déu». Si no seguim a Jesús i treballem per un món més humà, ¿com entendrem les seves paràboles?
Jesús sembra el seu missatge «en el cor», és a dir, en l'interior de les persones. Allí es produeix la vertadera conversió. No basta predicar les paràboles. Si el «cor» de la Església i dels cristians no s'obre a Jesús, mai captarem sa força transformadora.
Jesús no discrimina a ningú. El que passa és que als que són «deixebles» i caminen darrera les seves passes Déu els dóna a «conèixer els secrets del Regne». Als altres no. Els deixebles tenen la clau per a captar les paràboles; el coneixement del projecte de Déu serà cada cop més profund. Però els que no fan el pas, i viuen sense fer l'opció per Jesús no entenen son missatge, i el poc que escolten el perden.
El nostre problema és viure amb el «cor embotat». Llavors passa  l'inevitable. Tenim «orelles», però no escoltem cap missatge. Tenim «ulls», però no mirem a Jesús. Nostre cor no entén res. ¿Com se sembra l'evangeli en nostres comunitats cristianes? ¿Com desvetllem entre nosaltres l'acollida al Sembrador?


REALISME I CONFIANÇA
Sortí el sembrador a sembrar.
No fou fàcil per a Jesús tirar endavant son projecte. De seguida se trobà amb la crítica i el rebuig. Sa paraula no era acollida com podia esperar. Entre els seus seguidors més pròxims es despertava el desànim i la desconfiança. ¿Valia la pena seguir treballant vora Jesús? ¿No era una utopia impossible?
Jesús els diu el que pensava. Els contà la paràbola d'un sembrador per fer veure el realisme amb el qual treballa i la fe que l'anima. Cert, un treball estèril que se pot perdre, però el projecte final de Déu no fracassarà. No cal el desànim. Cal seguir i sembrar. Al final, hi haurà collita a balquena.
Els que escoltaven la paràbola, sabien que parlava d'ell mateix. Així era Jesús. Sembrava sa paraula en qualsevol part on veia esperança que pogués germinar. Sembrava gests de bondat i misericòrdia en els ambients insospitats: entre gents molt allunyades de la religió.
Jesús sembrava amb el realisme i la confiança d'un llaurador de Galilea. Tots sabien que la sembra se perdria a més d'un lloc en aquelles terres tan desiguals. Però això no desanimava a ningú: cap camperol deixava per això de sembrar. L'important era la collita final. Quelcom semblant passa amb el regne de Déu. Hi ha obstacles i resistències, però la força de Déu donarà son fruit. Seria absurd deixar de sembrar.
En el moviment de Jesús no necessitem recol·lectors. No és recollir èxits, conquerir el carrer, dominar la societat, omplir les esglésies, imposar nostra fe religiosa. Ens manquen sembradors. Seguidors i seguidores de Jesús que sembrin per allà on passen paraules d'esperança i gests de compassió.
Aquesta és la conversió que hem de promoure avui entre nosaltres: passar de l'obsessió per «collir» a la pacient labor de «sembrar». Jesús ens deixà en herència la paràbola del sembrador, no del recol·lector.


CREATIVITAT

El que escolta la Paraula... aquest donarà fruit.
Les societats pre-modernes, s'han desenvolupat seguint la tradició. Les generacions aprenien a viure mirant el passat. La tradició oferia un codi de sabers, valors i costums que se transmetia de pares a fills. La saviesa del passat servia para regir la vida de las persones i la societat.
Avui no és així. La tradició està en crisi. La societat moderna canvia de manera tan accelerada que el passat no té cap autoritat si no es veu  interès per al futur. Se viu mirant cap avant. No hi ha per què fer les coses com s'han fet sempre. Les solucions del passat no resolen els problemes inèdits. No basta mirar a la tradició. Cal aprendre a viure amb creativitat.
No és aquesta la actitud en la Església actual. La creativitat és un concepte absent en el magisteri de la Església. Es tendeix a abordar les qüestions inspirant-se en la tradició. Tanmateix, una Església sense creativitat és una Església condemnada a estancar-se. Si el cristianisme es percep com «assumpte del passat», cada cop interessarà menys.
La Església actual té por a promoure la creativitat. Aquesta por sembla raonable ja que n'hi ha que confonen «creativitat» amb espontània improvisació o arbitrarietat. Però tallar la creativitat i oposar-se a nous plantejaments davant problemes inèdits en el passat pot dur la Església a un immobilisme que està lluny de l'esperit que animà a Jesús.
Sorprèn la creativitat que desenvolupà la Església en els primers segles que respongué amb audàcia a les noves circumstàncies a les quals se'n enfrontà. Impressiona la capacitat per a abandonar el context cultural i religiós en el qual nasqué el moviment de Jesús i arrelar-se en la cultura grega o llatina. ¿No té el cristianisme actual un dret a la creativitat semblant al cristianisme d'altres èpoques?
La paràbola del sembrador ens segueix interpel·lant.



LA FORÇA DE L'EVANGELI
I donà fruit ...
La paràbola del sembrador és una invitació a la esperança. La sembra de l' Evangeli, moltes vegades inútil per diverses contrarietats i oposicions, té una força incontenible. Malgrat tots els obstacles i dificultats i encara amb resultats molt diversos, la sembra termina en collita fecunda que fa oblidar altres fracassos.
Els creients no hem de perdre l'alegria a causa de la aparent impotència del regne de Déu. Sempre sembla que «la causa de Déu» està en decadència i que l' Evangeli és quelcom insignificant i sense futur. No és així. L' Evangeli no és una moral ni una política, ni una religió amb més o manco avenir. L' Evangeli és la força salvadora de Déu sembrada» per Jesús en el cor del món i de la vida dels homes.
Empesos pel sensacionalisme dels mitjans de comunicació, sembla que sols tenim ulls per a veure el mal. Ja no sabem endevinar aqueixa força de vida que s'oculta baix les aparences més apagades o descoratjades.
Si poguéssim observar l'interior de les vides, ens meravellaríem davant tanta bondat, entrega, sacrifici, generositat i amor vertader. Hi ha violència i sang entre nosaltres, però creix en molts l'anhel d'una vertadera pau. Se imposa el consumisme egoista en nostra societat, però cada cop són més els que descobreixen el goig d'una vida senzilla i del compartir. La indiferència sembla haver apagat la religió, però són molts els cors on se desvetlla la nostàlgia de Déu i la necessitat de la pregària.
La energia transformadora de l' Evangeli està aquí treballant a la humanitat. La set de justícia i d'amor seguirà creixent. La sembra de Jesús no terminarà en fracàs. El que se'ns demana és acollir la llavor. Girar la nostra vida com una dura i difícil terra que cal remoure perquè rebi i faci fructificar la sembra de Déu.
¿No descobrim en nosaltres aqueixa força que no prové de nosaltres i que ens convida a créixer, a ser més humans, a transfigurar nostra vida, a edificar unes relacions noves entre les persones, a viure amb més transparència, a obrir-nos amb més veritat a Déu?



HEDONISME
Roman estèril.
L'home sempre ha buscat el plaer. No és il·legítim. Voler fruir i saber-ho fer és quelcom essencial en una vida sana i feliç. Però hi ha èpoques en que s'exalta el plaer fins a convertir-lo en l'únic objectiu de la vida. Avui vivim en una societat hedonista, polaritzada per la recerca del plaer.
Aquest hedonisme contemporani té trets propis i característics. No és l'hedonisme del mestre Epicur que, per fruir de la felicitat, exigia en ocasions renunciar al plaer, rebutjar el superflu i practicar una vida sòbria.
No és tampoc l'hedonisme de J. Stuart Mill, que aspirava a una màxima felicitat per al major nombre d'homes. Una felicitat «a l'alçada de l'hombre», que exigeix justícia, igualtat i solidaritat.
En l'hedonisme actual se busca l' intensificació del propi plaer. Interessen molts plaers, plaers intensos, abundància d'excitants, experimentació continua. Per altra banda, hi ha una tendència a sofisticar el plaer. Atrauen els plaers cars, els que costen diners. Els plaers senzills i gratuïts interessen menys.
Aquest hedonisme és descompromès. L'hedonista modern no se compromet a res que sigui arriscar-se. D' aquí la crisis generalitzada de tota classe de militàncies. Però és individualista i egolatre. Incapaç de crear relacions inter-personals de caràcter estable. Interessa la relació breu, novetosa, intensa i fugaç..Tot s'usa i se tira. També les persones.
Aquest hedonisme se converteix en el vertader «opi» de la societat moderna. Per altra banda, està en l'arrel d'un allunyament cada cop major de l'evangeli com a forma de vida fraterna i solidària. No hem de oblidar que per a ser hedonista i postmodern cal tenir un determinat nivell econòmic i viure en les societats del benestar.
La paràbola de Jesús és significativa. La Paraula de Déu queda estèril en moltes vides perquè la persona «no té arrels», o perquè «els afanys de la vida i la seducció de les riqueses l'ofeguen».


«ZAPPING»
Allò sembrat en terreny pedregós.
Cada dia són més les persones que, armades de son "comandament" a distància, se dediquen a passar i repassar els canals un cop i un altre, per veure si troben qualque cosa que desperti interès. Són els addictes al «zapping».
No se tracta d'elegir el programa preferit de manera còmoda, sense haver d'aixecar-se a canviar el canal. El «zapping» s'ha convertit per a molts en una manera de «matar el temps» passant d'unes imatges a altres  en ràpida successió, sense aturar-se mai en un programa concret.
El fenomen no s'explica sols com a reacció del telespectador insatisfet davant la pèssima programació que se ofereix. Sociòlegs i psicòlegs analitzen el «zapping» des de diversos angles amb la finalitat d'oferir-nos algunes claus per a millor comprensió.
El «zapping» representa una avidesa de sensacions i imatges, mala d'assaciar. L'individu necessita saber què se dóna en aquest moment en cada canal. No busca res especial. Vol «posseir-ho» tot.
El professor E. Rojas veu en aquest «interès per tot i per res» un signe de «clara insatisfacció de fons». La persona cerca no se sap què, mentre se deixa dur d'impressions fugaces i sense cap connexió. En el fons, només hi ha dispersió. No interessa res més. Només distreure-se i oblidar les tensions i problemes de cada dia.
És difícil saber els efectes que el «zapping» pot tenir en una persona que viu aferrada al televisor d'aqueixa manera. El fenomen seria preocupant en la mesura en que pugui representar tota una manera de viure els trets de la qual és fàcil detectar en algunes persones: interès quasi obsessiu por tot el que pot ser «actualitat», junt a l'incapacitat per a fer la pròpia síntesi; dispersió i desig de conèixer experiències noves, junt a la falta de projecte de vida i de criteris bàsics de actuació; culte al desig immediat i absència de vertadera llibertat personal.
Si l' Evangeli no troba avui ressò i eco en moltes persones no és sols per l'egoisme que habita sempre en el ser humà. És també perquè l'home d' avui viu sovint una vida in-transcendent i superficial. Com diu Jesús en sa paràbola, la llavor cau en «terreny pedregós» i no pot «posar rels». Quan se viu ple de tòpics, slogans i impressions de tota classe, és difícil acollir un missatge que pugui transformar la vida.


HOME «LIGHT»

Sembrat en terreny pedregós...
Així anomena el catedràtic de psiquiatria E. Rojas a cert tipus d'home, fruit típic de la civilització contemporània.
Tots coneixem aquests productes moderns «rebaixats» del seu vertader contingut: cafè descafeïnat, llet descremada, tabac sense nicotina. Aliments i begudes en forma «light», magres en calories i atenuats en sa força natural.
Segons prestigiosos sociòlegs i psiquiatres, creix entre nosaltres un tipus d'home «rebaixat» de vertader contingut humà. Un home «light».
Se tracta d'un home ben informat, però amb escassa formació humanística. Molt atent a tot allò pragmàtic, però amb poca profunditat. Interessat per moltes coses, però només de manera epidèrmica.
Un home trivial i lleuger, carregat de tòpics, incapaç de fer una síntesis personal de tot quant arriba a son abast. Un ésser amb poca consistència interna, que camina per la vida sense criteris bàsics de conducta.
Un home que ha escoltat tantes doctrines i teories, i ha vist tants canvis i tan ràpids que ja no sap a què atenir-se. La seva actitud és la del «qui més en dóna», «tot se sembla», «per què somniar».
Aleshores se busca allò més fàcil, allò més plaent, allò que se pot aconseguir al moment mostrant la targeta de crèdit. Com apunta el sociòleg A. Orizo, «ara diner equival a èxit. Ja no hi ha altres formes de triomfar socialment. Vivim temps d'hedonisme i consumisme».
No és difícil reconèixer el perfil de l'home «light» en alguns trets de les persones retratades per Jesús en la paràbola del sembrador. Homes «sense arrels», en els quals l'evangeli o no pot penetrar o queda ràpidament ofegat «pels afanys de la vida i la seducció de les riqueses».
Però aquest home se sent víctima del seu propi buit. És un ésser a la deriva, que perd fins i tot el gust de viure. «L'home light no té referent, ha perdut el punt de mira i està cada cop més perdut davant els grans interrogants de l'existència» (E. Rojas).
Aquest home sent necessitat d'una major autenticitat humana. No se resigna a viure com un autòmat en una societat standard. Intueix que hi ha altres camins per a ser lliure sense caure en l' esclavatge del «vedell d'or עגל זהב χρυσό μοσχάρι». Quelcom el crida a una vida més saludable i natural.
L'evangeli té avui de nou la seva oportunitat. L'home contemporani el necessita per a viure de manera més intensa i més sana. Sembrat amb convicció, pot produir també avui nous fruits.



SEMBRAR
Sortí el sembrador a sembrar.
Tots els anys per aquestes dates, les qualificacions escolars se converteixen en la màxima preocupació de moltes famílies.
Són explicables les reaccions de molts pares davant el fracàs escolar dels seus fills, però les tensions, renyines, amenaces i càstigs no són quasi mai el mitjà adequat per a millorar les coses.
Molt manco si s'entremescla el menyspreu al fill incapaç d'èxit o la irritació per unes vacacions que és necessari retallar o programar d'una altra manera a causa dels seus suspensos.
Si volem realment ajudar a aquests nins o joves, hem de fer un esforç per aprofundir en les causes d'aqueix fracàs escolar i preguntar-nos amb sinceritat si no tenim també nosaltres nostra part de culpa.
Tant els pares com els professors solen tenir unes expectatives respecte al rendiment escolar. Però aqueixes expectatives no sempre indiquen un vertader interés pel creixement humà d'aquest nen o jove.
¿Què hem fet durant el curs per a apropar-nos amistosament a ell, conèixer els seus problemes i compartir els seus desànims?
¿Quantes vegades ens hem preguntat quin sofriment s'amaga darrera aqueix nerviosisme o atabalament que li impedeix concentrar-se en l'estudi? ¿Què és que el du al retraïment i la indiferència o l'empeny a la rebel·lió?
¿Què és el que realment ens preocupa ara? ¿No poder presentar-lo amb èxit en una societat tan competitiva como la nostra? ¿No poder veure realitzat tampoc en ell aquell ideal que nosaltres tal volta no poguérem assolir?
Las notes escolars al final d'un curs no ho són tot. L'important és saber si aquest nin o aquest jove aprèn a ser cada vegada més humà.
I aleshores la pregunta que ens hem de fer és aquesta: ¿Què els ensenyo jo no sols amb les meves paraules sinó amb la manera de ser i ma conducta? ¿Quins valors i conviccions poden percebre en mi? ¿Què irradio jo en ses vides? ¿Què els contagio? ¿Com els ajudo a créixer?
La paràbola del sembrador que escoltem de llavis de Jesús ens convida a preguntar-nos no sols com acollim el que se sembra en nosaltres, sinó també què sembrem al nostre voltant.


SEMBRAR AMB FE
Sortí el sembrador a sembrar.
En pocs anys, estem passant d'una societat profundament religiosa en la qual el cristianisme jugava un paper decisiu en la vida de les persones i la regulació de la societat, a un altre estil de vida més laic i no creient on allò religiós perd importància.
Avesats a una «societat de cristiandat» on tot allò religiós estava present i visible en nostres carrers, places, escoles i llars, són molts els creients que se senten malament i sofreixen davant la nova situació.
Més encara. Quasi sense adonar-nos, podem pensar que l'evangeli ha perdut s' anterior virtualitat, i el missatge de Jesús no té ja ganxo ni força de convicció per a l'home modern.
És necessari escoltar la paràbola de Jesús. Els creients no hem d'oblidar que l'evangeli conté una virtualitat poderosa per a «salvar» a l'home d' allò que el deshumanitza.
Quan se penetra en el contingut de l'evangeli i la força del missatge de Jesús, un se convenç de que hi trobarà l'home d 'avui quelcom que pot donar un sentit molt humà i alliberador a llur vida .
Per exercir tota sa força alliberadora, aquest evangeli ha de ser presentat amb fidelitat, en tota sa veritat, ses exigències i s'esperança. Sense deformacions ni covardies. Sense parcialismes intencionats ni manipulacions interessades.
L'evangeli exigeix una acollida sincera i una disponibilitat total. I molts factores, com la riquesa, els interessos egoistes o la covardia, poden ofegar i anul·lar la'eficàcia de la paraula de Jesús.
Cal insistir entre nosaltres en la fidelitat a l'evangeli precisament quan és mal rebut en la societat, i ens pot enfrontar als nostres amics, nostra família i nostre propi poble.
Però l'evangeli conté una energia humanitzant insospitada. Oblidar-ho seria un error lamentable per a l'home modern. En qualsevol cas, els creients hem de recordar que no és aquest moment de «collir», sinó hora de sembrar, amb una fe convençuda en la força renovadora que s'amaga en l'evangeli.










Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada