dimarts, 28 de maig del 2019

DIUMENGE DE L'ASCENSIÓ


Els digué: Així ho diu l'Escriptura: El Messies ha de patir i ha de ressuscitar el tercer dia d'entre els morts, i cal predicar en nom d'ell a tots els pobles la conversió i el perdó dels pecats, començant per Jerusalem. Vosaltres en sou testimonis. I jo faré venir damunt vostre aquell que el meu Pare ha promès. Quedeu-vos a la ciutat fins que sigueu revestits de la força que us vindrà de dalt.


7º Diumenge de Pasqua. - L'Ascensió del Senyor (C)
EVANGELI
Mentre els beneïa, era emportat amunt cap al cel.
+ Conclusió del sant evangeli segons sant Lluc 24,46-53
46 Els digué:
--Així ho diu l'Escriptura: El Messies ha de patir i ha de ressuscitar el tercer dia d'entre els morts, 47 i cal predicar en nom d'ell a tots els pobles la conversió i el perdó dels pecats, començant per Jerusalem. 48 Vosaltres en sou testimonis. 49 I jo faré venir damunt vostre aquell que el meu Pare ha promès. Quedeu-vos a la ciutat fins que sigueu revestits de la força que us vindrà de dalt.
Ascensió de Jesús
50 Després se'ls endugué fora de la ciutat fins a prop de Betània, alçà les mans i els va beneir. 51 I mentre els beneïa, es va separar d'ells i fou endut cap al cel. 52 Ells el van adorar. Després se'n tornaren a Jerusalem plens d'una gran alegria. 53 I contínuament eren al temple beneint Déu.
Paraula de Déu.

PREGUNTES.
- Què vol dir ascenció...???

- Què diuen els evangelis

- Que pot significar per a nosaltres ??

CREIXEMENT I CREATIVITAT
Els evangelis donen claus per a entendre com començaren les primeres comunitats cristianes sense la presència de Jesús al davant. Tal volta, no fou tot tan senzill com imaginem. ¿ Com entengueren i visqueren la relació amb ell, quan haguè desaparegut de la terra.
Mateu no diu ni paraula de l'ascensió al cel. Acaba el seu evangeli amb una escena de comiat a una muntanya de Galilea en la qual Jesús els fa una promesa solemne: “Sabeu que jo estic amb vosaltres tots els dies fins a la fi del món”. Els deixebles no han de notar l'absència. Jesús estarà sempre amb ells. Però ¿ com ?
Lluc ofereix una visió diferent. En l'escena final del seu evangeli, Jesús “mentre els beneïa, es va separar d'ells i fou portat amunt cap al cel”. Els deixebles han d'acceptar la separació: Jesús viu ja en el misteri de Déu. Però puja al Pare “beneint” als seus. Els seus seguidors comencen llur camí protegits per aquella benedicció amb la qual Jesús guaria els malalts, perdonava els pecadors i acaronava els petits.
L'evangelista Joan posa en boca de Jesús unes paraules que proposen una altra clau. En acomiadar-se dels seus, Jesús els diu: “Jo me'n vaig al Pare i vosaltres esteu trists... Tanmateix, us convé que jo me'n vagi perquè rebreu l'Esperit Sant”. La tristesa dels deixebles és explicable. Desitgen la seguretat que els dóna tenir a Jesús vora ells. És la temptació de viure de manera infantil baix la protecció del Mestre.
La resposta de Jesús és de sàvia pedagogia. La seva absència farà créixer la maduresa dels seus seguidors. Els deixa l'impronta de l'Esperit. Ell serà qui, en l'absència, promourà el creixement responsable dels seus. És bo recordar-ho en uns temps en els quals sembla haver-hi por a la creativitat, temptació a l'immobilisme o enyorança per un cristianisme d'altre temps i cultura.

Els cristians hem caigut sovint en la temptació de viure el seguiment de Jesús de manera infantil. La festa de l'Ascensió del Senyor del Senyor ens recorda que, acabada la presència històrica de Jesús, vivim “el temps de l'Esperit”, temps de creativitat i creixement responsable. L'Esperit no dóna als seguidors de Jesús “receptes eternes”. Ens dóna llum i alè per anar cercant camins sempre nous per a reproduir avui la seva actuació. Així ens mena cap a la veritat completa de Jesús.



L'ART DE BENEIR
Mentre els beneia s'allunyava d'ells.
Segons el relat de Lluc, Jesús torna a son Pare “beneint” els seus deixebles. És son darrer gest. Jesús deixa la seva benedicció. Els deixebles responen al gest de Jesús anant al temple plens d'alegria. I allí “beneïen” a Déu.
La benedicció és una pràctica arrelada en quasi totes les cultures com el desig més gran que podem desvetllar en nosaltres. El judaïsme, l'islam i el cristianisme sempre han donat importància a la benedicció. I, malgrat en nostre temps resti com un ritual quasi en desús, molts subratllen son contingut i la necessitat de recobrar-la.
Beneir és, abans que res, desitjar el bé a les persones que trobem pel camí. Voler bé de manera incondicional i sens reserva. Voler la salut, el benestar, l'alegria..., tot el que pot ajudar a viure amb dignitat. Quan més desitgem i afirmem el bé per a tots, més possible és llur manifestació.
Beneir és aprendre a viure des d'una actitud bàsica d'amor a la vida i a les persones. El que beneeix elimina de son cor altres actituds poc sanes com agressivitat, por, hostilitat o indiferència. No és possible beneir i, al mateix temps, viure condemnant, rebutjant, odiant
Beneir és desitjar a algú el bé des del més pregon de nostre ser, malgrat no som mai nosaltres la font de la benedicció, sinó testimonis i portadors. Qui beneix evoca, desitja i denana la presència bondadosa del Creador, font de tot bé. Per això, sols es pot beneir en actitud gojosa i agraïda a Déu.
La benedicció fa bé a qui la rep i a qui la dóna i practica. Qui beneeix a altres es beneeix a ell mateix. La benedicció ressona dins son interior com una pregària silenciosa que transforma son cor, i el fa més bo i noble. Ningú pot sentir-se bé amb ell mateix mentre maleeixi a algú en el fons del ser.
La festa de l'Ascensió és una invitació a ser portadors i testimonis de la benedicció de Crist a la humanitat.
José Antonio Pagola





L’ASCENSIÓ DEL SENYOR PREPARADA PER “QUARANTA DIES D’EXERCICIS”
    Les contemplacions de l’Ascensió de Lluc, tant a l’evangeli, com en els Fets dels Apòstols, em fan pensar en una mena d’Exercicis Espirituals que el Ressuscitat proposa i “acompanya” als seus íntims.
    El Ressuscitat els ajudarà a fer el pas del “coneixement extern” al “coneixement intern” del Senyor, el pas de comprendre’l com a “Jesús històric” a reconèixer-lo com el “Crist de la fe”.
    Lluc ens fa contemplar el procés interior dels deixebles (per exemple a Emmaús, a l’aparició al cenacle, etc). Serà un procés lent, ple de consolacions i desolacions, de llum i foscor, de fe i dubte, de “veure” i “no veure”. El pas d’entendre de manera molt superficial, a la “il·luminació” mística.
1. Prou que coneixien a Jesús “per fora”
    I Déu-n’hi do com el coneixien i estimaven! Amb ell varen fer moltes vegades l’experiència de la solidaritat: no podran oblidar mai quan els pocs pans arribaren a tots, i ells descobriren que era possible una humanitat de germans... sense pobres i rics...!
    Feren l’experiència de trencar situacions endimoniades, de “desdimoniar” persones “posseïdes” de mals esperits, d’humanitzar els infrahumans, els trencats per dintre...
    Experimentaren que era possible incloure els exclosos de la societat: l’estranger, com el Centurió o la Cananea; el leprós de qui tothom fuig (“que no ens contamini!”); els publicans i pecadors, amb els quals seu a taula...; els “últims” que per a Ell són els primers!
    Amb Jesús sentiren que Déu no era “enemic” a qui calia “apaivagar”..., i que tampoc no ho eren els proïsmes.
    Amb Jesús “tocaren” Déu, el sentiren al costat, el respiraren, l’experimentaren. Els envaí la pau i reconciliació, i perceberen que al seu entorn s’anava creant una nova humanitat. Realment era un gran profeta, el fill de l’Home, el Messies.
2. Però la seva fou una comprensió poc “cristiana”
    Per això a la primera de canvi, fiquen escandalosament la pota! Quan Pere, en nom de tots i amb una excel·lent bona voluntat, el confessa Messies, de seguida es veu que estan pensant en un Messies poderós: “lluny de tu la creu i el fracàs!”. El Messies no pot ser un Crucificat, un perdedor.
    Una comprensió a l’alçada de la de Satanàs a les Temptacions del Desert: “El Messies arriba des de la riquesa, poder, prestigi”.
    Una incomprensió que fins i tot ens fa riure per la seva ingenuïtat: com quan els dos Zebedeus pretenen la dreta i l’esquerra del Rei Messies, i els altres deu companys s’omplen de gelosia, perquè aquests dos companys s’han avançat en cercar influències, de manera un xic corrupte.
    Estan pensant en un Déu i un  Messies infantil que els tregui les castanyes del foc...! En comptes de deixar que el Mestre vagi fent d’ells homes lliures, solidaris, capaços d’encaixar la complexa condició humana.
3. I  tot desembocà en un estrepitós i inesperat fracàs: una creu, un cadàver
    Quina llàstima, comentaven entre ells els d’Emaús, de tot allò, res de res! Per això s’esborren de la “comunitat” que havia creat Jesús. No val la pena mesurar-se amb el Regne, amb les coses grans, més val tornar al realisme de “la caseta i l’hortet”, lluny d’utopies.
    Calia que perdessin aquella fe falsa: la del Déu-totpoderós-soluciona-problemes [que ha creat tant d’ateisme].
    Ara, en aquests “Quaranta dies d’Exercicis” han de recuperar la “humanitat” de Jesús, tan “normaleta”. I justament, encaixant la “humanitat” del Senyor, fins a assumir tota la seva feblesa (la kènosi), faran la descoberta de la “divinitat” de Jesús. Serà el pas del “coneixement extern” del Senyor, al “coneixement intern”
3. Lenta recuperació de Jesús (40 dies). Vers el “coneixement intern”
    La lectura d’avui dels Fets dels Apòstols és d’un detallisme magnífic, que val la pena de llegir a poc a poc. Testimonia que costa molt veure la divinitat del Ressuscitat rere la feblesa de la humanitat: és un llarg procés acompanyat per Jesús que dura 40 dies. I fins al darrer dia no comprendran. Just quan ja no estigui amb ells, arrabassat per un núvol, aleshores l’adoraran, com contempla poèticament el relat.
    Ara saben dir: Ah! aquell home-home, era Déu! Per tant Déu és feble, contingent, es cansa, té una mare, plora, sua sang, mor amb un crit a la creu. És un més dels humans que tenen fam, neixen en una cova, són immigrants a Egipte, desplaçats, són a la masmorra del palau dels Pilats de torn.
    Quaranta dies en que Jesús, el catequista, els fa comprendre que “el crucificat és el ressuscitat” i que per tant, “el ressuscitat és el crucificat”.
4. La fe que els és donada en els Quaranta dies
    Concretem només tres punts.   
    És la descoberta d’un altre Déu, un Déu feble, solidari dels nostres fracassos, un Déu crucificat, un Salvador crucificat
    No s’ha de mirar enlaire per a trobar Déu, sinó a la terra. Aquesta és la darrera reflexió que els és feta per àngels, al final del relat, quan el Senyor ja no hi és.
    Un cop que han copsat això, Jesús ja pot desaparèixer, com a Emaús. No el necessiten a fora, el tenen al cor. Aviat l’Esperit Sant els acabarà de donar “coneixement intern” que els faci ser nous “crist”, cristians. I repetiran el que feia Jesús en favor de tothom.




LA BENEDICCIÓ DE JESÚS
Són els darrers moments de Jesús amb els seus. Tot seguit els deixarà per a entrar en el misteri del Pare. Ja no els podrà acompanyar pels camins del món com ha fet per Galilea. La seva presència no la podrà substituir ningú.
Jesús sols pensa en que l'anunci del perdó i la misericòrdia de Déu arribi a tots els pobles. Que tots escoltin la seva crida a la conversió. Ningú s'ha de sentir perdut. Ningú ha de viure sense esperança. Tots han de saber que Déu comprèn i estima els seus fills i filles sense fi. ¿ Qui podrà anunciar aquesta Bona Nova ?
Segons el relat de Lluc, Jesús no pensa en sacerdots ni bisbes. Tampoc pensa en doctors o teòlegs. Vol deixar a la terra “testimonis”. Això és el primer: “vosaltres sou testimonis d'aquestes coses”. Seràn els testimonis de Jesús els que comunicaran la seva experiència d'un Déu bo i contagiaran son estil de vida treballant per un món més humà.
Però Jesús els coneix bé. Són dèbils i covards. ¿ On trobaran l'audàcia per a ser testimonis d'algú que ha estat crucificat pel representant de l'Imperi i els dirigents del Temple? Jesús els tranquil·litza: “Jo vos enviaré el que el Pare ha promès”. No els mancarà la “força de dalt”. L'Esperit de Déu els defensarà.
Per a expressar el desig de Jesús, l'evangelista Lluc descriu la partida d'aquest món de manera sorprenent: Jesús torna al Pare elevant les mans i beneint els deixebles. Son darrer gest. Jesús entra en el misteri insondable de Déu i sobre el món davalla la seva benedicció.
Els cristians hem oblidat que som portadors de la benedicció de Jesús. La nostra primera tasca és ser testimonis de la Bondat de Déu. Matenir viva l'esperança. No rendir-nos davant el mal. Aquest món que sembla un “infern maleït” no està perdut. Déu el mira amb tendresa i compassió.
També avui és possible cercar el bé, fer el bé, difondre el bé. És possible treballar per un món més humà i un estil de vida més sà. Podem ser més solidaris i manco egoistes, Més austers i manco esclaus dels diners. La mateixa crisi econòmica ens pot empènyer a cercar una societat no tan corrupta.
En l'Església de Jesús hem oblidat que el primer és promoure un “pastoral de la bondat”. Ens hem de sentir testimonis i profetes d'aquest Jesús que passà sa vida sembrant gests i paraules de bondat. Així desvetllà en les gents de Galilea l'esperança en un Déu Salvador. Jesús és una benedicció i la gent ho ha de conéixer.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada