dimecres, 8 de maig del 2019

TEMPS PASQUAL - QUART DIUMENGE

TEMPS PASQUAL – QUART DIUMENGE

Ha mort
Mn. Bartomeu Tauler Valens
Vetla: Dissabte 11 de maig de 16 a 18:30 h al tanatori Parc de l'Auba (Felanitx)
Funeral: Dilluns 13 de maig a les 20 h a la Parròquia de Sant Miquel de Felanitx

Les llàgrimes són part de l'abraçada.
No tinguis por a plorar, ni a trobar a faltar.
No reprimeixis el dol ni disfressis l'absència.
Només intenta creure, també avui,
que la darrera paraula la té la Vida,
encara que ara dolgui.

La memòria,
que a estones cou,
es tenyirà de gratitud
quan el dolor s'aquieti;
gratitud per la seva vida, per la seva presència, per la seva petjada.
Però no tinguis pressa, no vulguis forçar al temps
que tots necessitem espai pel dol.

Arribarà un dia de resurrecció, en que tot estarà bé.
Ara ens queda l'amor,
al que ni la mort pot silenciar."

*   *   *   *   *


BON PASTOR


Les meves ovelles escolten la meva veu. Jo les conec, i elles em segueixen. Jo els dono vida eterna: mai no es perdran, i ningú no me les arrencarà de les mans. Allò que el Pare m'ha donat val més que tot, i ningú no podrà arrencar res de les mans del meu Pare. Jo i el Pare som u.





La imatge del pastor i les ovelles  per descriure la relació entre Déu i el poble pertany a la més clàssica tradició bíblica profètica. I Jesús s’ inspira en ella i la matisa per descriure la seva relació amb els seus seguidors i amb que serà el nou poble de Déu, com a comunitat cristiana, com a Església.
Aquesta relació  integrarà el nou pastor, Jesús, amb la col·lectivitat dels seguidors del nou poble de Déu, la comunitat cristiana i  cada un dels seus membres.
I Jesús, avui ha fonamentat aquesta relació en tres actituds mútues: l’escolta, el coneixement i el seguiment.
Escolta
Les ovelles del ramat estan atentes a les indicacions del pastor. Els seguidors de Jesús estan atents i escolten la  seva veu. Per tant, la comunitat cristiana dels diversos temps, també avui, cal que estigui amb actitud oberta a la paraula de Jesús, que sempre es fa present. La comunitat no pot tancar-se al passat, al de “sempre s’ha fet així”. La paraula de Jesús  s’encarna en el present. Per això, l’Església ha d’estar oberta a l’Esperit de Jesús.
I...també se’m dirigeix a mi com a persona! Hi estic obert i atent?
Però és que el pastor, per la seva banda, també està atent i escolta el ramat, com Déu va escoltar, a l’antigor, el clam del poble escollit esclavitzat a Egipte. O com Jesús de Natzaret estava atent al dolor i al patiment.  I, també, avui, està atent a tants famolencs, tants migrants, tants sotmesos a jous dels poders fàctics i... també està atent a mi i a la meva situació!
I jo, per la meva banda,  des de la meva situació, sigui la que sigui, estic cridat a estar atent a la situació dels altres. Estem cridats a ser pastors uns dels altres. En som conscients?
Coneixement
L’actitud de conèixer, en sentit bíblic, ja sabem que no és un coneixement superficial, purament racional i fred. Conèixer, en sentit bíblic, és entrar en sintonia, en comunió amb l’altre. El pastor entra en comunió amb les seves ovelles, fa pròpies les seves situacions. El nostre pastor, el Fill de Déu, per l’encarnació, va fer seus els goigs, les inquietuds i les angoixes de la col·lectivitat humana i de cada u de nosaltres.
I jo, per la meva banda, entro, en sintonia i en comunió amb Ell? I en sintonia i comunió amb els altres?
Seguiment
Les ovelles es fien del pastor i el segueixen. Els seguidors de Jesús confiem en ell, ens refiem d’ell i ens hem d’esforçar per seguir-lo. A tots i a cada u de nosaltres ens senyala un camí concret segons les nostres qualitats i circumstàncies. El segueixo?
Però és que el pastor, quan les ovelles es desvien, és ell qui les segueix per poder-les reorientar.  Jesús va seguint els nostres passos, sovint esgarriats, per redreçar-los. Jesús ens segueix a tots i a cada u. nosaltres.
I per altra banda, les nostres paraules, les nostres actituds i capteniments, poden orientar o potser desorientar els altres?
I, evidentment, tot plegat es viu en una relació d’amor. Jesús, el pastor, la va tenir tan forta que va donar la seva vida humana per tots els humans. Però, tot ressuscitant, ens n’ha comunicat una d’eterna. Jesús ens ho acaba de dir: “Jo els dono vida eterna: no es perdran mai, ni me les prendrà mai ningú”.    
 Donem-ne, doncs, ara gràcies en aquesta eucaristia, perquè, com ens diu ell mateix, “allò que el Pare m’ha donat, val més que tot”.
Francesc Xicoy, sj.








4º diumenge de Pasqua (C)
EVANGELI
Jo don la vida eterna a les meves ovelles.
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 10,27-30
27 Les meves ovelles escolten la meva veu. Jo les conec, i elles em segueixen. 28 Jo els dono vida eterna: mai no es perdran, i ningú no me les arrencarà de les mans. 29 Allò que el Pare m'ha donat val més que tot, i ningú no podrà arrencar res de les mans del meu Pare. 30 Jo i el Pare som u.
Paraula de Déu.






ESCOLTAR I SEGUIR LES PETJADES


Les meves ovelles escolten la meva veu.
L'escena és tensa i conflictiva. Jesús es mou dins el recinte del temple. De cop, un grup de jueus l'enrevolta acossant-lo amb aire amenaçador. Jesús no s'intimida, sinó que els repren obertament per la manca de fe: “Vosaltres no creis perquè no sou de les meves ovelles”, L'evangelista diu que, en acabat, el jueus agafaren pedres per apedregar-lo.
Per demostrar que no són ovelles seves, Jesús gosa explicar que vol dir ser dels “seus”. Subratlla dos trets, els mé essencials i imprescindibles: “Les meves ovelles escolten la meva veu... i em segueixen”. Vint segles després, els cristians necessitem encara recordar que l'essencial per a ser de l'Església de Jesús és escoltar la seva veu i seguir ses petjades.
Primer és desvetllar la capacitat d'escoltar Jesús. Desenvolupar en les nostres comunitats aquesta sensibilitat, que està viva en molts cristians senzills que saben captar la Paraula que prové de Jesús amb frescor i sintonitzar amb sa Bona Nova de Déu. Joan XXIII va dir que “l'Església és com una font vella de poble per l'aixeta de la qual ha de córrer sempre aigua fresca”. En aquesta Església vella de vint segles ha de córrer l'aigua fresca de Jesús.
Si no volem que la nostra fe es disolgui en formes decadents de religiositat superficial, dins una societat que envaeix nostres consciències amb missatges, consignes, imatges, comunicats i reclams de tota mena, hem d'aprendre a posar en el centre de nostres comunitats la Paraula viva, concreta i inconfundible de Jesús, nostre únic Senyor.
No és suficient escoltar la seva veu. Cal seguir-lo, a Jesús. Cal decidir-nos entre una “religió burguesa” que tranquil·litza les consciències però ofega l'alegria, o aprendre a viure la fe cristiana com una aventura aapassionant  de seguir Jesús.
L'aventura està en creure el que ell cregué, donar importància al que ell en donà, defensar la causa de l'esser humà com ell la defensà, apropar-nos als indefensos i desvalguts com ell s'apropà, ser lliures per a fer el bé com ell, confiar en el Pare com ell hi confià i enfrontar-nos a la vida i a la mort amb l'esperança amb que ell s'hi enfrontà.
Si els que viuen perduts, tot sols o desorientats, poden trobar en la comunitat cristiana un lloc on aprendre a viure junts de manera més digna, solidària i alliberada seguint Jesús, l'Església oferirà a la societat un dels millors serveis.


ESCOLTAR I SEGUIR A JESÚS
Era a l'hivern. Jesús passejava pel pòrtic de Salomó, per una de les galeries del defora, que envoltaven l'esplanada del Temple. Aquest pòrtic era un lloc freqüentat per la gent i estava protegit contra el vent per una muralla.
Aviat, un grup de jueus envolten Jesús. El diàleg és tens. Els jueus l'ataquen a preguntes. Jesús els critica perquè no accepten son missatge ni s'actuació, En concret, els diu: “Vosaltres no creieu perquè no sou de les meves ovelles”. ¿ Què vol dir aqueixa metàfora ?
Jesús parla clar: “Les meves ovelles escolten la meva veu, i jo les conec; elles em segueixen, i jo les don la vida eterna”. Jeús no obliga ningú. Ell sols crida. La decisió de seguir-lo depèn de cadascú. Només si l'escoltem i el seguim, establim  amb Jesús aquesta relació que porta a la vida eterna.
Decisiu per esser cristià és agafar la decisió de viure com seguidors de Jesús. El risc dels cristians ha estat sempre pretenir ser-ho, sense seguir Jesús. De fet, molts que s'han allunyat de les nostres comunitats són persones a les quals ningú ha ajudat a agafar aquesta decisió de seguir les seves petjades.
Tanmateix, aquesta és la primera decisió d'un cristià. La decisió que ho canvia tot, perquè és començar a viure de manera nova l'adhesió a Crist i pertànyer a l'Església: trobar, el camí, la veritat, el sentit i la raó de la religió cristiana.
I el primer per aquesta decisió és escoltar la seva crida. Ningú es posa en camí darrera les petjades de Jesús seguint la pròpia intuició o els desitjos de viure un ideal. Comencem a seguir-lo quan ens sentim atrets i cridats per Crist. Per això, la fe no consisteix en creure quelcom sobre Jesús sinó creure'l a ell.
Quan manca el seguiment a Jesús, cuidat i reafirmat un cop i un altre en el propi cor i en la comunitat creient, nostra fe risca de romandre reduïda a una acceptació de creences, una pràctica d'obligacions religioses i una obediència a la disciplina de l'Església.
Bo de fer és instal·lar-se en la pràctica religiosa i no qüestionar-se per les crides que Jesús fa des de l'evangeli que escoltem cada setmana. Jesús està dins aqueixa religió, però no ens atreu darrera seu. Sense adonar-nos, ens avesem a viure de manera rutinària i repetitiva. Ens manca la creativitat, la renovació i l'alegria dels qui viuen esforçant-se a seguir a Jesús.
José Antonio Pagola



DÉU NO ESTÀ EN CRISI
El meu Pare... supera a tots.
És molt freqüent . Els creients diem creure en Déu, però en la pràctica vivim com si no existís. Aquest és el risc que tenim avui en envestir la crisi religiosa i el futur incert de l'Església. Viure aquests moments de manera “atea”.
Ja no sabem caminar en la “presència de Déu”. Analitzem les nostres crisis i planifiquem el treball pensant en nostres possibilitats. Oblidem que el món està en mans de Déu, no a les nostres. Ignorem que el Gran Pastor que té esment i guia la vida de cada esser humà és Déu.
Vivim com a cristians “orfes” que han perdut son Pare. La crisi ens desborda. El que se'ns demana ens sembla excessiu. És impossible perseverar amb ànim en una tasca quan no es veu l'èxit per cap banda. Ens sentim tot sols i cada un es defensa així com pot.
Segons el relat evangèlic, Jesús és a Jerusalem comunicant son missatge. És a l'hivern i es passeja pels pòrtics del temple, envoltat de jueus que l'ataquen amb preguntes. Jesús parla de les “ovelles” que escolten la seva veu i el segueixen. A un punt: Allò que el Pare m'ha donat val més que tot, i ningú no podrà arrencar res de les mans del meu Pare”.
Segons Jesús, Déu supera a tots. Que nosaltres estem en crisi, no significa que Déu estigui en crisi. Que els cristians perdem els ànims, no vol dir que Déu no tingui forces per a salvar. Que nosaltres no sapiguem dialogar amb l'home d'avui, no vol dir que Déu ja no trobi camins per a parlar al cor de cada persona. Que les gents fugin de les nostres esglésies, no vol dir que s'escapin a Déu de ses mans protectores.
Déu és Déu. Cap crisi religiosa ni cap mediocritat de l'Església podrà arrencar de les seves mans aquests fills i filles els quals estima amb amor infinit. Déu no abandona ningú. Té camins per a tenir esment i guiar a cadascun dels seus fills, i els seus camins no són necessàriament els que nosaltres pretenim senyalar.
José Antonio Pagola



TORNAR A JESÚS
Les meves ovelles escolten la meva veu.
El món necessita avui saba nova per a viure. Les esglésies cerquen nou alè i esperança. Les multituds pobres del planeta reclamen justícia i pa. Occident no sap com sortir-se'n de la tristesa dissimulada que cap benestar pot amagar.
El problema no és només de canvis polítics ni renovacions teològiques, sinó de vida. Necessitem quelcom parescut al “foc” que Jesús encengué al seu pas per la terra: sa mística, sa lucidesa, sa passió per l'esser humà. Necessitem persones com ell, paraules com les seves, esperança i amor com els seus. Necessitem tornar a Jesús.
Des del començament, els cristians veren que ell podia guiar els esser humans. Amb llenguatge conegut, el quart evangeli el presenta com el “pastor” capaç d'alliberar les ovelles de la pleta on es troben tancades per a “treure-les a defora”, a un nou terreny de vida i dignitat. Ell va al davant marcant el camí als que el volen seguir.
Jesús no imposa res. No força ningú. Crida a cada un “pel seu nom”. Per a ell no hi ha masses. Cada un té nom i rostre propis. Cada un ha d'escoltar la seva veu sense confondre-la amb la d'estranys que no són sinó “lladres” que roben al poble llum i esperança.
Això és decissiu: no escoltar veus estranyes, fugir de missatges que no vénen de Galilea. Sempre que l'Església ha cercat renovar-se, s'ha desvetllat retornar a Jesús per a seguir les seves petjades. Com s'ha recordat tantes vegades, “segueix-me" és la primera i la darrera paraula de Jesús a Pere (D. Bonhoeffer)
Però tornar a Jesús no és tasca exclusiva del Papa ni dels bisbes. Tots els creients som responsables. Per a tornar a Jesús no cal esperar cap orde. Francesc d'Assís no esperà que l'Església del seu temps agafàs decisions. Ell mateix es convertí a l'evangeli i començà l'aventura de seguir a Jesús de veritat. ¿ A què esperar per a desvetllar entre nosaltres una passió nova per l'evangeli i per Jesús ?



DES D'ABAIX
Les conec..., i les don vida eterna.
La imatge del pastor està plena de simbolisme religiós dins la tradició bíblica. El pastor simbolitza el cap que governa i dirigeix el poble. La seva tasca és vigilar, guiar i protegir el ramat. Déu és “el pastor d'Israel” perquè mena el poble, vetlla per ell i el protegeix. Aquest és també el significat quan es parla en l'Església dels pastors que “guien el poble”.
Tanmateix, quan els primers cristians parlen de Jesús com a “Bon Pastor”, no en parlen per a presentar-lo com a cap i capdill del poble, sinó per a destacar la seva cura per la vida de les persones. Jesús és “Bon Pastor” , no perquè sap governar, menar i vigilar millor, sinó perquè “dóna la vida” pels altres.
Aquesta teologia del Bon Pastor recull l'actuació de Jesús. La seva preocupació no fou salvaguardar la doctrina, vigilar la moral o controlar la litúrgia, sinó desviure's per la gent, lluitar contra el sofriment de qualsevol casta i treballar per una vida més digna i feliç per a tots, fins a “donar sa vida” en aquest afany. L'Església té la responsabilitat de convidar i orientar els creients cap a la veritat de Crist, però Crist s'esmerçava per llevar sofriments i donar vida. Només des d'aquí revelava i anunciava el vertader Déu.
En aquests temps que tanta gent “abandona el ramat” i s'allunya de la fe, la millor manera de guiar cap a la “veritat de Crist” seria veure que l'Església està dedicada en cos i ànima a la gent perquè sigui més feliç, estigui manco desamparada i més protegida contra el mal i el sofriment.
Els mateixos cristians que confessaren a Jesús com a “pastor”, el presentaren també com “anyell” sacrificat pels altres. És un recordatori per als pastors de la comunitat cristiana. El treball pastoral no és imposar-se “des d'alt”, sinó servir des  d'abaix. No se va a Crist des del poder i domini, sinó des de la compassió i la lluita contra el sofriment i desempar.
José Antonio Pagola





CREURE DE MANERA DIFERENT
Les meves ovelles escolten la meva veu.
Creure és sempre una decisió personal, qualsevol sigui l'edat i trajectòria del que creu. Una decisió que res ni ningú pot suplantar la persona. No se creu en Jesucrist per tradició familiar o pressió ambiental. La fe no es transmet ni és heretada. Neix de la llibertat de cada persona com a decisió important de la vida.
L'acte de creure res a veure amb la credulitat o l'il·luminisme. Llunyanes són les tesis cientistes del segle passat, que consideraven la fe com a fruit d'una debilitat mental o psicològica. Creure és un acte responsable i compromès.
L'acte de creure no és, tanmateix, resultat d'una investigació científica. La ciència no pot respondre a les qüestions últimes de l'existència. No és la seva competència. Sap investigar el funcionament del món. Una cosa és l'actitud oberta i confiada davant el Misteri últim de l'existència que diem “Déu” y una altra, l'acumulació de coneixements organitzats que una societat ha assolit en un temps de la seva història.
En la fe cristiana decisiu és l'encontre personal amb Crist. El punt de partida i els itineraris de cada persona poden ser diferents, però Crist és el “camí” que porta cap a Déu. Per això, és decisiu conéixer Crist, Ell és el “Bon Pastor”, i els que es deixen guiar per ell el “coneixen”.
No és un coneixement teòric. En llenguatge bíblic, “conéixer” és experimentar, entrar en comunió íntima. No es coneix des de la distància, sinó per una relació vital. Conéixer a Crist és estimar-lo, experimentar que sa presència ens fa  bé, acollir-lo com a algú únic i inconfundible que dóna un altre to i vitalitat al nostre viure de cada dia.
Molts batejats, la fe dels quals es mou en una atmósfera abstracta de conviccions, creences i ritus, no “coneixen” vitalment a Crist. En son cristianisme manca Crist, l'únic que podria revifar llur fe, eliminar sos prejudicis i resistències, ensenyar-los a creure de manera diferent. Per a ser cristià, el primer és trobar-se personalment amb Crist, “escoltar la seva veu” i seguir-lo.




AMIC I MESTRE
Les conec...i les don la vida eterna.
Els primers creients plasmaren la fe en Jesús amb imatges i títols vàlids per al seu món d'experiència, però necessitats a voltes de “traducció” per a ser viscuts pels homes i dones d'avui. Així passa amb títols com “Senyor”, “Rei” o “Pastor” que, llegits des d'una cultura refractària a tot autoritarisme, poden no expressar l'experiència original dels primers cristians.
La bella imatge de Jesús com a “Bon Pastor” molt arrelada en els primers segles del cristianisme (apuntem sa presència a les “catacumbes romanes”), suggereix la cura de Crist pels seus, son servei i entrega totals, sa disponabilitat a donar la vida pels seus. Tanmateix, ha perdut atractiu i força en nostre temps en quan pot evocar el seguiment gregari a Crist d'una “guarda” de cristians poc conscients i responsables.
En la cristologia contemporània es nota avui un desplaçament cap a dos títols, d'origen neo-testament ambdós, i que, tal volta, responen millor a l'experiència actual: Crist Amic i Mestre.
El títol de “Amic” arranca de l'evangeli de Joan i subratlla la relació amistosa i confiada que hi ha entre Crist i el creient: Ja no us dic servents, perquè el servent no sap què fa el seu amo. A vosaltres us he dit amics perquè us he fet conèixer tot allò que he sentit del meu Pare”. (Jn 15,15).
Crist no és només el Senyor que salva, sinó l'Amic pròxim que comprèn i acompanya. La teologia actual subratlla la importància de Crist Amic en una època en la que molts experimenten la pèrdua d'identitat i la soledat existencial. Teòlegs i cristòlegs senyalen aquestes paraules com a resumen de l'actuació de Jesús: No trencarà la canya esquerdada ni apagarà el ble que vacil·la fins que faci triomfar la justícia.” (Mt 12,
El títol de “Mestre” té també les seves arrels en la tradició evangèlica: “No es feu dir a ningú mestre, perquè de mestre només en teniu un, Crist “ (Mt 23). Crist no és solament el gran revelador del Pare, sinó el mestre interior que ensenya a viure amb saviesa: És important recordar-ho sempre en temps de crisi de sentit en que no pocs són víctimes de la confusió i l'escissió interna.
No basta confessar-se cristià i seguidor de Jesús. És decisiva la relació que s'estableix amb ell. No és el mateix obeir a Crist Legislador, que comunicar-se amb Crist Amic i company de camí. No és igual acceptar a Crist “revelador de la doctrina cristiana”, que deixar-se ensenyar cada dia per ell.
José Antonio Pagola





LA VIDA
Jo les don vida eterna.
És bo recordar de tan en quan, encara que sigui senzillament, els trets fonamentals del viure humà. Ens pot ajudar a viure de manera més lúcida i responsable.
Abans de res, cal recordar que la vida és una cosa personal. La meva vida és tasca meva i només jo la puc viure. Ningú em pot substituir. Si jo no estim, sempre mancarà en el món aquest amor. Si jo no crec, no gaudeix, no creixo..., mancarà per sempre aqueixa creativitat, aqueix goig o aqueix creixement.
Això vol dir també que no existeix la vida en abstracte. Existim els vivents. No hi ha valors en abstracte com l'amor, la bondat, la justícia, sinó persones que estimen, persones bones, persones justes.
La vida és quelcom irrepetible. Cada experiència, cada goig o sofriment que visc en aquest moment no tornarà. No solament es viu una vegada, sinó que tot en la vida es viu una sola vegada. L'experiència següent podrà ser millor o pitjor, però mai serà la mateixa.
Per això, cada instant de la vida conté una novetat. El que s'ofereix en aquest moment no tornarà a oferir-se així. Cada moment és nou i en cada decisió dono a ma vida una direcció o una altra.
La vida és, per altra banda, quelcom inacabat. Una tasca sempre per fer. La vida és expansió, desenvolupament, desplegament. El més terrible que es pot dir de qualcú és que està “acabat”. Quan això esdevé, la vida fineix.
Per això, la vertadera vida consisteix en anar fent-se un mateix. Com diu l'antropòleg Konrad Lorentz, aquí està la grandesa i la debilitat de l'esser humà, en que “pot anar sempre més lluny, però també caure més avall. Sempre es dóna la possibilitat constitutiva de superar-se o perdre's”. D'aquí la importància de mantenir sempre el desig de viure i créixer.
Però, ¿ vers on va la nostra vida ? ¿ On acaba ? ¿ On assoleix son vertader compliment ? Recolzats en Crist ressuscitat, els cristians creim que la vida no acaba en l'extinció biològica sinó que està cridada a transcendir-se. La vida és més que aquesta vida que coneixem. Hem nascut per a una “vida eterna” que assoleix la plenitud en Déu.
Aquesta postura pot ser rebutjada i fins i tot ridiculitzada. Però la vida és aquí amb tot son misteri. Cadascú tindrà que demanar-se on ha descobert una llum més lluminosa, un camí més estimulant i una esperança més alliberadora per a enfrontar-se a la vida.







Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada