QUINT DIUMENGE AMOR
(POWER-POINT)
(POWER-POINT)
Quan
Judes va ser fora, Jesús digué: Ara el Fill de l'home
és
glorificat, i Déu és glorificat en ell. Si Déu és glorificat en
ell, també Déu mateix el glorificarà, i el glorificarà ben
aviat.(...) Us dono un manament nou: que us estimeu els uns als
altres tal com jo us he estimat. Així, doncs, estimeu-vos els uns
als altres. Tothom coneixerà que sou deixebles meus per l'amor que
us tindreu entre vosaltres.
Senyor,
sabem que ets Amor!
Tu
ets un Déu vençut en la tendresa.
Tu
esperes sempre, Pare, i aculls i restaures la vida.
Acull-nos,
oh Pare, oh Mare, oh bressol,
oh
casa de tots els que retornen cercant la teva abraçada!
Pere
Casaldàliga
EVANGELI
Us
dono un manament nou: que us estimeu els uns als altres.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 13,31-33a. 34-35
31Quan
Judes va ser fora, Jesús digué:
--Ara
el Fill de l'home és glorificat, i Déu és glorificat en ell. 32
Si Déu és glorificat en ell, també Déu mateix el
glorificarà, i el glorificarà ben aviat. 33
Fills meus, encara estic amb vosaltres per poc temps.,.....
34 Us dono un manament nou: que us
estimeu els uns als altres tal com jo us he estimat. Així, doncs,
estimeu-vos els uns als altres. 35 Tothom
coneixerà que sou deixebles meus per l'amor que us tindreu entre
vosaltres.
Paraula
de Déu.
Avui
en començar l’eucaristia demanem a Déu que ens miri. Si tanquem
els ulls i imaginem la seva mirada sobre nosaltres, potser se’ns
dóna un tast i ens adonem quant ens estima.
En
obrir els ulls de nou, ens diríem a nosaltres mateixos: “¿on
aniria o quina altra cosa buscaria que no fos la seva mirada a cada
instant?” I amb els ulls i el cor ben obert desitjaríem viure
sempre davant Déu, com un nen s’esplaia jugant davant del seu
pare, que el contempla i l’estima.
La
mirada Déu sobre nosaltres ens recorda que d’Ell venim, per Ell
ens movem i som. La seva mirada és el millor marc on enquadrar la
nostra existència, el context on tot el que fem o diem pren el seu
sentit més ple.
Pau
i Bernabé tenen ben present aquesta mirada de Déu sobre ells. Sota
el seu esguard realitzen aquest complicat periple de gaire bé mil
quilòmetres per terra i mar, travessant totes les ciutats,
confortant i exhortant a la fidelitat dels creients.
Aquells
que havien sentit la proximitat de la mirada de Déu en Jesús i es
van convertir a Crist, ara, expressaven als apòstols les seves
dificultats per viure el quotidià des d’aquesta experiència
tan fondant. Les paraules del Pau i Bernabé venen aleshores a donar
nom, de nou, a aquest amor de Déu. Ells els encoratgen a persistir
i ordenen preveres, que puguin acompanyar cada comunitat.
Abans
d’emprendre el viatge, els cristians d’Antioquia havien confiat
a Pau i Bernabé l’obra que ara, de retorn, els hi relataven.
Mentre ho expliquen, semblen adonar-se que ells no actuaven sols,
sinó que Déu ho feia amb ells. Fins i tot, també els no jueus
havien albirat en les seves paraules la mirada i l’accent de Déu.
Per
la seva part, l’evangeli d’avui ens remet al cenacle i al moment
de l’inici de la Passió de Crist. Jesús diu als deixebles que
els millors arguments per convèncer de la proximitat de Déu, no es
sustenten en els mots, sinó en l’amor. Aquell amor que va portar
Jesús, tot agafant un gibrell i una tovallola, a rentar els peus
dels seus amics; fins i tot els de qui l’havia de trair.
“Estimeu-vos com jo us he estimat”, digué en acabat.
Sota
aquesta perspectiva, ens resulta fàcil imaginar-nos com ha de ser
un missatge convincent sobre Déu i l’Evangeli. Fàcil d’imaginar,
difícil de dur a terme. Sovint ens amaguem rere les paraules o rere
els silencis, sense deixar que la mirada de Déu pugui arribar a
tants que l’estan esperant.
Si
comencéssim per estimar com Jesús estima, mirar com ell mira,
sentiríem que Déu col·labora en els nostre gest. I, sobre tot,
els qui es sentissin estimats d’aquesta manera entendrien que som
enviats per Ell a donar glòria a Déu portant arreu la notícia,
que cadascú dels habitants d’aquest planeta, en el fons del seu
cor, està esperant.
NO
PERDRE LA IDENTITAT
Així
com jo us he estimat.
Jesús
s'acomiada dels seus deixebles. En poc temps ja no el
tindran amb ells. Jesús els parla amb tendresa: “Fillets,
és per poc temps que encara estic amb
vosaltres”.
La comunitat és petita i fràgil. Acaba de néixer. Els
deixebles són com infants. ¿ Què serà d'ells sense el
Mestre?
Jesús
els fa un regal: “Us
dono un manament nou: que us
estimeu
els uns als altres així com jo us he estimat”.
Si s'estimen amb l'amor amb el qual Jesús ha volgut, el
sentiran viu enmig d'ells. L'amor que han rebut de Jesús
s'escamparà entre els seus.
Per
això, Jesús afegeix: “Per
l'amor que us tindreu entre vosaltres tothom coneixerà si
sou deixebles meus”.
El que farà descobrir que una comunitat que es diu
cristiana és realment de Jesús, no és la confessió d'una
doctrina, ni l'observança d'uns ritus, ni el compliment
d'una disciplina, sinó l'amor viscut amb l'esperit de
Jesús. En aquest amor està la seva identitat.
Vivim
en una societat on s'imposa la “cultura de l'intercanvi”.
Les persones s'intercanvien objectes, serveis i prestacions.
Sovint, s'intercanvien també sentiments, cossos i fins i
tot amistat. Eric
Fromm
diu que “l'amor
és un fenomen marginal en
la
societat contemporània”.
La gent capaç d'estimar és una excepció.
Potser
pequi de pessimista aqueix anàlisi, però cert és que per
a viure avui l'amor cristià, cal resistir l'atmósfera que
envolta la societat actual. No és possible viure un amor
inspirat per Jesús sense fer-se lluny de l'estil de
relacions i intercanvis interessats que dominen sovint entre
nosaltres.
Si
l'Església “se disol” enmig de la societat contemporània
no és només per la crisi profunda de les institucions
religioses. En el cas del cristianisme és, també, perquè
moltes vegades costa veure en nostres comunitats deixebles
de Jesús que es destaquin per la capacitat d'estimar com
ell estimava. Ens manca el distintiu cristià.
Els
cristians parlem molt de l'amor. Tanmateix, no sempre hem
encertat o no hem gosat donar-li vertader contingut a
partir de l'esperit i les actituds concretes de Jesús.
Ens manca aprendre que ell visquè l'amor com un
comportament actiu i creador que el portava a una actitud
de servei i lluita contra tot el que deshumanitza i fa
sofrir l'esser humà.
José
Antonio Pagola
AMISTAT
DINS L'ESGLÉSIA
Abans
del seu traspàs, Jesús celebrava el darrer sopar amb els
seus. Havia rentat els peus als deixebles. Judes havia pres
la tràgica decisió, i, després de la darrera bocinada de
mans de Jesús, havia partit a la seva feina. Jesús en
veu alta diu el que tots senten: “Fillets, és per
poc temps que encara estic amb vosaltres”.
Els
parla amb tendresa. Vol gravar en son cor els darrers
gests i paraules: “Us dono un manament nou:
que us estimeu els uns als altres; tal com jo us
he estimat, estimeu-vos entre vosaltres. Així coneixeran
tots que sou deixebles meus si us
estimeu uns als altres”. Aquest és el testament de
Jesús.
Jesús
parla d'un “manament nou”. ¿ On està la
novetat ? La consigna d'estimar el proïsme està present a
la tradició bíblica. També filòsofs diversos parlen de
filantropia i d'amor a tot esser humà. La novetat està
en la forma d'estimar pròpia de Jesús: “estimeu
com jo us he estimat”. Així s'estendrà a través
dels seguidors son estil d'estimar.
Els
deixebles han experimentat que Jesús els ha estimat com a
amics: “No us dic servents... a vosaltres us he dit
amics”. En l'Església ens hem d'estimar senzillament
com amics i amigues. I entre amics es cuida la igualtat,
la proximitat i el recolzament mutu. Ningú està part
damunt l'altre. Cap amic és senyor dels seus amics.
Per
això, Jesús talla de rel les ambicions dels deixebles
quan discuteixen per quins seran els primers. Cercar
protagonismes interessats romp l'amistat i la comunió.
Jesús els recorda son estil: “no he vingut a ser
servit sinó a servir”. Entre amics ningú
s'imposa. Tots han d'estar disposats a servir i
col·laborar.
Aquesta
amistat viscuda pels seguidors de Jesús no genera una
comunitat tancada. Per contra, el clima cordial i amable
que es viu entre ells disposa a acollir als que
necessiten acollida i amistat. Jesús els ha ensenyat a
córrer amb pecadors i gent exclosa i menyspreada. Els ha
renyat per apartar els infants. En la comunitat de
Jesús no fan nosa els petits sinó els grans.
Un
dia, el mateix Jesús que senyalà Pere com a “Roca”
per a construir la seva Església, cridà els Dotze, posà
un nin enmig, l'abraçà i els diu: “Qui acull un
nin com aquest en nom meu, m'acull a mi”.
En l'Església volguda per Jesús, els més petits, fràgils
i vulnerables estan en el centre de l'atenció i cura
de tots.
José
Antonio Pagola
COMUNITAT
D'AMISTAT
… que
us estimeu uns als altres així com jo us he estimat.
Jesús
s'acomiada dels seus deixebles. En poc temps ja no el
tindran amb ells. ¿ Qui omplirà el buit ? Jesús els diu:
“Us
dono un
manament
nou: que us estimeu uns als altres tal com jo us he
estimat”.
Si es saben estimar com Jesús ha volgut, el sentiran viu
enmig d'ells.
L'evangelista
Joan posa atenció en la comunitat cristiana. No pensa en
els de fora. Quan Jesús no hi sigui, en la comunitat
s'han d'estimar com amics perquè així els ha estimat
Jesús: “vosaltres
sou
els meus amics; ja no us dic servents, a vosaltres us he
dit
amics”.
La comunitat de Jesús serà una comunitat d'amistat.
Aquesta
imatge de la comunitat cristiana com “comunitat
d'amics”
aviat l'oblidaren. Durant molts segles, els cristians s'han
vist com una
“família”
on alguns són pares (el Papa, els bisbes, els sacerdots,
els abats...); altres són
fills fidels,
i tots han de viure com a germans.
Entendre
així la comunitat cristiana estimula la fraternitat,
però té sos riscs. En la família cristiana es sol
subratllar el lloc que toca a cadascú. Es destaca el que
diferencia, no el que uneix; es dóna importància a
l'autoritat, l'ordre, la unitat, la subordinació. I es
risca de promoure la dependència, l'infantilisme i la
irresponsabilitat de molts.
Una
comunitat basada en “amistat cristiana” enriqueix i
transforma l'Església de Jesús. L'amistat promou el que
ens uneix, no el que diferencia. Entre amics es cultiva la
igualtat, la reciprocitat i el recolzament. Ningú està
part damunt ningú. Cap amic és superior a l'altre. Es
respecten les diferències, però es té cura de la
proximitat i relació.
Entre
amics i amigues és més fàcil sentir-se responsable i
col·laborar. I no és tan difícil estar oberts al
estranys i diferents, els que necessiten acollida i
amistat. De la comunitat d'amics costa anar-se'n. D'una
comunitat freda, rutinària i indiferent, la gents se'n va,
i els que romanen, sols no se-n'adonen.
José
Antonio Pagola
UN
ESTIL D'ESTIMAR
Tal
com jo us he estimat.
Els
cristians començaren la seva expansió en una societat en
la qual hi havia distints termes per a expressar els que
nosaltres diem avui amor. La paraula més usada era φιλία
“philia”
que designava l'afecte cap a una persona pròxima i
servia per a parlar de l'amistat, l'afecte o l'amor als
parents i amics. S'usava també Ἔρως
“eros”
per a designar la inclinació de plaer, l'amor apassionat o
senzillament el desig dirigit cap al que ens dóna goig i
satisfacció.
Els
primers cristians deixaren aqueixa terminologia i posaren
de moda
ἀγάπη)
“àgape”, paraula
poc coneguda i a la qual donaren contingut nou i
original. No volien que es confongués amb qualsevol cosa
l'amor inspirat en Jesús. D'aquí l'interés en formular
bé el “manament
nou l'amor”:
“Us
dono un manament nou: que us estimeu uns als altres tal
com jo us he estimat”.
L'estil
d'estimar de Jesús és inconfundible. No s'acosta a les
persones cercant son propi interés o satisfacció, sa
seguretat o benestar. Solament s'interessa en fer el bé,
acollir, regalar el millor que té, oferir amistat, ajudar
a viure. Ho recordaran així anys més tard en les primeres
comunitats cristianes: “Passà
tota sa vida fent el bé”.
Per
això, son amor té caràcter servicial. Jesús es posa al
servei dels qui ho necessiten més. Fa lloc dins son cor
i dins sa vida als qui no en tenen dins la societat ni
en la preocupació de les gents. Defensa els dèbils i
petits, els que no tenen poder per a defensar-se ells
mateixos, els que no són grans o importants per a ningú.
S'apropa als qui estan tot sols i desvalguts, els que
no tenen ningú.
D'habitud
és entre nosaltres estimar els que ens aprecien i volen
de veres, ser afectuosos i atents amb nostres familiars i
amics. Normal és viure indiferents cap als que sentim com
estranys i aliens al nostre petit món d'interessos. Fins
i tot sembla correcte viure rebutjant i excloent als que
ens rebutgen i exclouen. Tanmateix, el que distingeix al
seguidor de Jesús no és qualsevol “amor”,
sinó precisament aquest estil d'estimar que consisteix en
saber apropar-se als que ens poden necessitar. No ho
tindriem que oblidar.
José
Antonio Pagola
DAVANT
DEL CINISME
Que
us estimeu uns als altres.
Malgrat
tanquem el ulls i les orelles, les dades estan aquí amb
tota brutalitat. Nou milions de sers humans moren cada any
de fam i desnutrició. Per a millor entendre-ho, cada dia
es dóna una tragèdia més horrible que le “Torres
Bessones”. 25.000 persones moren de fam. A Nova York
moriren 2.792.
No
cal utilitzar bombes químiques. No calen armes de
destrucció massiva. Nosaltres, els pobles més civilitzats del
Planeta, anem destrossant massivament essers humans,
desenvolupem sense cap límit nostre benestar a costa
d'esprémer o ignorar els pobles més indefensos.
Aquesta
és avui la nostra vergonya. Tenim recurs per a eliminar
la fam, però seguim cecs nostra carrera egoista cap a un
benestar sempre més gros, mentre 840 milions de nins
vénen al món només per sofrir i morir de desnutrició
en pocs anys.
Els
experts han despertat “l'alerta” fa temps. Portem
massa lluny la desigualtat i el desequilibri. Els exclosos
de la vida no soporten ja tanta burla cruel. I a
Occident sentim ja l'encalç, la rebel·lió desesperada i
fins i tot la reacció violenta dels que no es resignen
a viure sense esperança.
Els
teòlegs parlen d'introduir en el Planeta una “ètica de
la compassió universal”. Ments lúcides criden
a un altre cocepte de “desenvolupament sostenible”
per a tots els pobles. Però els poderosos de la Terra
estan cecs i sords. No saben impulsar polítiques
d'apropamenr, cooperació i solidaritat. Només pensen mesures
de força: endurir fronteres, frenar l'immigració, fer
“guerres preventives”, controlar el petroli,
defensar el propi benestar.
En
front d'aquesta actitud crítica i temerària, les Esglésies
cristianes han de reaccionar de manera enèrgica. Cal
crear consciència en els pobles rics d'Occident. Els
cristians hem de recordar més que mai les paraules de
Jesús: “Per
l'estimació que us tindreu entre vosaltres tothom coneixerà
si sou deixebles meus”.
DÉU
ESTIMA EL MÓN
Que
us estimeu uns als altres tal com jo us he estimat.
A
l'Evangeli hi ha paraules que tindríem que gravar amb foc
en nostre interior, i que poden transformar d'arrel nostra
visió de Déu : “Déu
estimà tant el món, que entregà son Fill únic...
Déu
no envià son Fill al món per a condemnar el món, sinó
perquè
el món
es salvi per ell”
(Jn
3, 16-17).
Mai
ha estat fàcil la relació dels cristians amb el món. A
voltes, ha predominat l'actitud pessimista (Sant
Agustí, Tomàs de Kempis)
que predicaven el menyspreu
del món, la condemna del mundà i la fuita del “terrenal”
per
a trobar-se amb Déu. A voltes, un optimisme
fútil
ha portat l'Església a viure un “neopaganisme
mundà” molt
allunyat de l'Evangeli. ¿
Quin és l'actitud de Déu ?
Déu
estima el món. És
el primer que cal recordar. Déu no condemna, no exclou
ningú, no discrimina. No abandona ningú en cap
circunstància. Estima la humanitat, estima la història que
els humans fan, estima les cultures i les religions, estima
els pobles. A tots. El seu amor no depèn de nostres
classificacions i fronteres.
Déu
vol salvar el món. Déu
estima el món no perquè el món sigui bo, sinó perquè
arribi a ser-ho. En el món hi ha injustícies, mentides i
indignitats. Déu estima per a salvar, perquè el món
esdevengui més humà, més digne, més habitable. Orientar
la vida cap a la vertadera voluntat de Déu sempre porta a
fer-la més sana, més responsable, més plenament humana.
Dos
trets de l'actitud del cristià davant el món. El
cristià estima el món i estima la vida. Vol les
persones, frueix dels avanços de la humanitat, gaudeix amb
tot allò bo i admirable de la creació, li agrada viure
intensament. Ho veu tot des de l'amor de Déu, i això
el porta a viure una actitud de simpatia universal, de
misericòrdia i de perdó.
Sap
també que el món necessita ser transformat i “salvat”.
Per això, la seva manera d'estar en el món està marcada
pel deler de fer la vida més humana i el món més
habitable. No es desentén de cap problema greu, sofreix
amb els pobles que sofreixen, li dolen les guerres i la
violència criminal, lluita contra la xenofòbia i els
racismes, té cura dels qui no tenen lloc digne en la
societat, fa el que pot per fer la vida més suportable i
més humana per a tots. Els seu cor és el d'un
“fill
de Déu”.
Per
això, la única marca decisiva per la qual es coneix el
deixeble de Crist és sempre la mateixa: saber estimar tal
com ell ens ha estimat. Això és l'essencial. Sense, no
hi ha cristianisme.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada