dimecres, 1 de maig del 2019

TEMPS PASQUAL TERCER DIUMENGE


(Power-Point)


Quan hagueren menjat, Jesús va preguntar a Simó Pere: -Simó, fill de Joan, m'estimes més que aquests?
Ell li respongué: Sí, Senyor, tu saps que t'estimo.
Jesús li diu: Pastura els meus anyells.












Temps Pasqual - Tercer diumenge


(Jn 21, 1-19)
1 Després de tot això, Jesús es va tornar a aparèixer als deixebles vora el llac de Tiberíades. L'aparició va ser d'aquesta manera:
2 Es trobaven plegats Simó Pere, Tomàs, l'anomenat Bessó, Natanael, de Canà de Galilea, els fills de Zebedeu i dos deixebles més. 3 Simó Pere els diu:
--Me'n vaig a pescar.
Els altres li diuen:
--Nosaltres també venim amb tu.
Sortiren, doncs, i pujaren a la barca, però aquella nit no van pescar res. 4 Quan va despuntar el dia, Jesús es presentà vora el llac, però els deixebles no s'adonaven que fos ell. 5 Llavors Jesús els digué:
--Nois, no teniu res per a menjar?
Li respongueren:
--No.
6 Ell els digué:
--Tireu la xarxa a la dreta de la barca i trobareu peix.
Així ho van fer i ja no la podien estirar de tants peixos com hi havia. 7 Llavors aquell deixeble que Jesús estimava diu a Pere:
--És el Senyor.
Així que Simó Pere va sentir que era el Senyor, es posà el vestit que s'havia tret i es llançà a l'aigua. 8 Els altres deixebles, que només eren a uns cent metres de terra, van arribar amb la barca, arrossegant la xarxa plena de peixos. 9 Quan baixaren a terra, veieren pa i unes brases amb peix coent-s'hi. 10 Jesús els diu:
--Porteu peixos dels que acabeu de pescar.
11 Simó Pere pujà a la barca i va estirar cap a terra la xarxa plena de peixos: eren cent cinquanta-tres peixos grossos. Tot i haver-hi tant de peix, la xarxa no es va esquinçar. 12 Jesús els digué:
--Veniu a menjar.
Cap dels deixebles no gosava preguntar-li qui era, perquè sabien que era el Senyor. 13 Jesús s'acostà, prengué el pa i els el donava. Igualment va fer amb el peix.

14 Aquesta fou la tercera vegada que Jesús es va aparèixer als deixebles després de ressuscitar d'entre els morts.
Jesús i Pere
15 Quan hagueren menjat, Jesús va preguntar a Simó Pere:
--Simó, fill de Joan, m'estimes més que aquests?
Ell li respongué:
--Sí, Senyor, tu saps que t'estimo.
Jesús li diu:
--Pastura els meus anyells.
16 Per segona vegada li pregunta:
--Simó, fill de Joan, m'estimes?
Ell li respon:
--Sí, Senyor, tu saps que t'estimo.
Jesús li diu:
--Pastura les meves ovelles.
17 Li pregunta Jesús per tercera vegada:
--Simó, fill de Joan, m'estimes?
Pere es va entristir que Jesús li preguntés per tercera vegada si l'estimava, i li respongué:
--Senyor, tu ho saps tot; ja ho saps, que t'estimo.
Li diu Jesús:
--Pastura les meves ovelles. 18 T'ho ben asseguro: quan eres jove et cenyies tu mateix i anaves on volies, però a les teves velleses obriràs els braços i un altre et cenyirà per portar-te allà on no vols.
19 Jesús va dir això per indicar amb quina mort Pere havia de glorificar Déu.
Després d'aquestes paraules, Jesús va afegir:
--Segueix-me.
Paraula de Déu.



Aquest tercer diumenge de Pasqua ens ofereix un ensenyament molt important per fer –nosaltres, avui- l’experiència vital de trobada amb el Ressuscitat. La vida cristiana, tot ella, és això. Aquest llarg temps de Pasqua és la crida concreta a posar-nos-hi.
A.- La comunitat dels anys 30.
1.- Una gran decepció.
La comunitat està en shock. Encara no ha integrat –ni sap com fer-ho- la mort de Jesús a la creu. No sap com reaccionar. No sap què pensar. Sense esma per fer res. Sense llums per sortir-se’n. Sense pistes per interpretar-ho. És el final, i el pitjor i més decebedor final.
Així estant, Pere, impulsiu i inquiet, es posa a fer el que sap. Surt a pescar. Sona molt a un “...marxo a escampar la boira... a veure si em distrec una mica...” I, possiblement, en aquella barca, aquells d’homes enfonsats i desanimats fan de la pesca un espai terapèutic i d’airejar-se.    
Comencen a pescar rutinàriament. Potser sense posar massa atenció. Amb els automatismes de les seves lliçons ben apreses. A la seva manera. Des de la seva experiència, llargament apresa i interioritzada. Ara surt automàtica. Sense posar massa atenció al que fan. I Jesús s’hi fa present.
2.- No sabien que era Jesús.
Però aquells deixebles que pesquen al seu aire, no el reconeixen. Ells ja en saben prou, d’això de pescar. Si és el seu ofici!! És la seva vida. I la viuen al seu aire. Jesús –anònim desconegut, en aquests moments- els diu que la vida han de viure-la, no des de les pròpies habilitats i esquemes. Han de viure-la a l’aire de Jesús. Tot seguint les indicacions de Jesús. Han de posar en joc el que han après d’ell. El que li han escoltat. I aleshores, quan ho fan “a la manera de Jesús”, la cosa canvia radicalment. Quan fan present Jesús a les seves vides, tot és diferent.
3.- Sabien prou bé que era el Senyor.
Sorprèn molt, el contrast d’aquestes dues expressions. Passen del “ No sabien que era Jesús”. Al “sabien prou bé que era el Senyor”.
I, què ha passat, per transformar la primera vivència en la segona? Alguna cosa ha succeït.
4.- Les cinc dimensions que fan possible el canvi.
Podem veure, en aquest episodi, cinc disposicions que fan possible el pas de la foscor a la llum.
a) Aquests pescadors –tan segurs d’ells mateixos!- s’han obert... a un desconegut. A una manera nova de pensar i fer. S’han relativitzat ells mateixos i les seves seguretats inamovibles. Han deixat a banda allò tan cegador i esterilitzant de que “jo ja sé de què va, això...” “Si sempre hem fet...” I s’han atrevir a tirar la xarxa d’una altra manera.
b) Confien. S’han obert a la confiança.
c) Miren –i veuen!- més enllà de primeres aparences.
d) S’escolten uns als altres. S’escolten en les seves diferents percepcions personals i comunitàries. L’amor (el deixeble estimat) percep la presència del Ressuscitat abans que la jerarquia (Pere). I la jerarquia és preguntada sobre el seu amor.
e) Clarifiquen la mirada –s’alliberen del plor paralitzant i pesarós- i, aleshores, poden descobrir que en el servei, Crist Ressuscitat els precedeix. En el servei i l’atenció.
B.- La comunitat del 2019...
Ara, a nosaltres, ens toca descobrir que aquest relat és, exactament, el de les nostres comunitats. Aquest relat parla de nosaltres i del nostre avui. I ens toca aprendre d’aquells primers pescadors del llac.
Potser estem molt capficats en els nostres esquemes. I ens seguim entestant en fer les coses “com sempre les hem fet”. O, potser, hem d’aprendre a reconèixer millor el nostre desconcert i el nostre estat d’ànim?  I sentir la necessitat del Ressuscitat. Necessitats de la seva presència i el seu impuls! O, potser hem de fer més atenció  que el nostre actuar i el nostre sentir sigui més “a la manera de Jesús”, i ensinistrar la nostra escolta?
Ara ens toca a nosaltres. Passar de no veure’l enlloc ni reconèixer-lo, a descobrir-lo ben present en tots els espais, crides i ocasions. A nosaltres ens toca preguntar-nos per l’amor que posem en joc.
A nosaltres ens toca deixar espai perquè El Ressuscitat sigui algú real i ben present en el nostre viure.
És la Pasqua. És la nostra vida.





SENSE JESÚS NO ÉS POSSIBLE
Aquella nit no pescaren res.
L'encontre de Jesús ressuscitat amb els seus deixebles vora al llac de Galilea està descrit amb clara intenció catequètica. En el relat es nota el simbolisme central de la pesca al mig de la mar.
El relat ens descriu, primer, el treball esforçat dels deixebles en la fosca de la nit. Tot comença amb la decisió de Simó Pere: “Me'n vaig a pescar”. Els altres deixebles se'n van amb ell: “Nosaltres també hi venim”. Tornen a estar junts, però hi manca Jesús. Surten a pescar, però no senten la seva crida, sinó la iniciativa de Simó Pere.
El narrador senyala que aqueix treball es fa de nit i és infructuós: “aquella nit no pescaren res” La “nit” significa en el llenguatge de l'evangelista l'absència de Jesús que és la Llum. Sense la presència de Jesús ressuscitat, sense el seu alè i la seva paraula orientadora, no hi ha evangelització fecunda.
Amb l'arribada de l'alba, Jesús es fa present. Des de loa vorera, es comunica amnb el seus per la Paraula. Els deixebles no saben que sigui Jesús. Només el reconeixeran quan, dòcils a les indicacions, assoleixin una pescada sorprenent. Això sols pot ser de Jesús, el Profeta que un dia els cridà a ser “pescadors d'homes”
La situació de parròquies i comunitats cristianes és crítica. Les forces minven. Els cristians més compromesos es multipliquen per abastar tasques: sempre el mateixos i el mateixos per a tot. ¿ Cal seguir intensificant esforços i rendiments a qualsevool preu, o millor aturar-nos a cuidar tenir la presència viva del Ressuscitat ?
Per a difondre la Bona Nova de Jesús i col·laborar en son projecte de manera eficaç, important és “no fer moltes coses”, sinó cuidar millor la qualitat humana i evangèlica del que fem. Decisiu no és l'activisme sinó el testimoni de vida que poguen irradiar els cristians.
No podem restar a la “epidermis de la fe”. Tenir cura de l'essencial. Omplim nostres comunitats de paraules, textos i escrits, però decisiu és que escoltem a Jesús. Fem moltes reunions, però important és la que ens aplega cada diumenge per a celebrar la Cena del Senyor. Solament en ell es nodrirà la nostra força evangelitzadora.
José Antonio Pagola




A TRENC D'ALBA
A l'epíleg de l'evangeli de Joan hi ha recollit un relat de l'encontre de Jesús ressuscitat amb el seus deixebles a la riba del llac de Galilea. Quan es redactà, els cristians vivien moments difícils de proves i persecucions: alguns renegaven de la fe. El narrador vol revifar la fe dels lectors.
De nit fosca, els deixebles surten a pescar. No són tots Dotze. El grup s'ha trencat en la crucifixió del Mestre. Tornen a estar amb les barques i les xarxes que havien deixat per a seguir Jesús. Tot s'ha acabat. Tornen a estat tot sols.
La pescada un fracàs complet. El narrador ho subratlla amb força: “Sortiren, pujaren a la barca però aquella nit no agafaren res”. Tornaren amb les xarxes buides. ¿ No és aquesta l'experiència de moltes comunitats cristianes quan veuen les forces minvades i dèbil la capacitat evangelitzadora.
Sovint, els nostres esforços enmig d'una societat indiferent no donen gaire resultats. Constatem també nosaltres que les nostres xarxes estan buides. Fàcil és la temptació del desànim i desesperança. ¿ Com sostenir i revifar la nostra fe ?
Dins aquest context de fracàs, el relat diu que “ja clarejava quan Jesús s'aturà vora l'aigua”. Tanmateix, els deixebles no el reconegueren des de la barca. Tal volta és la distància, tal volta la boira del matí, i, sobre tot, el seu cor entristit impedeixen veure-lo. Jesús parla amb ells, però “no saben que sigui Jesús”.
¿ No és aquest un dels efectes més dolents de la crisi religiosa que sofrim ? Preocupats per a sobreviure, constatem cada cop més nostra debilitat, no sabem reconéixer entre nosaltres la presència de Jesús ressuscitat, que des de l'Evangeli ens parla i ens alimenta en la celebració de la cena eucarística.
És el deixeble més estimat per Jesús el primer que se n'adona: “¡És el Senyor!”. No estem tot sols. Tot pot començar de bell nou. Tot pot ser diferent. Amb humilitat però amb fe, Pere reconeixerà son pecat i confessarà son amor sincer a Jesús: “Senyor, tu saps que t'estim”. Els altres deixebles no poden sentir diferent.
Dins els nostres grups i comunitats cristianes necessitem testimonis de Jesús. Creients que, amb sa vida i sa paraula ens ajudin a desscobrir en aquests moments la presència viva de Jesús enmig de nostra experiència de fracàs i fragilitat. Els cristians sortirem d'aqueixa crisi augmentant nostra confiança en Jesús. Avui no som capaços de sospitar sa força per a treure'ns del desànim i la desesperança.




QUALSEVOL NO SERVEIX
¿ M'estimes ?
Després de compartir l'apat amb els seus a la vorera del llac, Jesús conversa amb en Pere. El diàleg ha estat treballat amb cura, però té com a objectiu recordar una cosa important per a la comunitat cristiana: entre els seguidors de Jesús només pot ser guia i pastor el qui destaca per son amor a ell.
No hi ha hagut ocasió perquè Pere mostràs la seva adhesió absoluta a Jesús part damunt dels altres. Tanmateix, en el moment de la veritat és el primer que el nega. ¿ Què hi ha de veres en la seva adhesió ? ¿ Pot ser guia i pastor dels seguidors de Jesús ?
Abans de confiar-li el seu “ramat”, Jesús li fa la pregunta fonamental: “¿M'estimes més que aquests?” No li demana: ¿ Et sents amb forces ? ¿Coneixes bé la doctrina ? ¿ Et veus capaç de governar els meus ? No. És l'amor a Jesús el que capacita per a animar, orientar i nodrir als seguidors com ell ho ha fet.
Pere respon amb humilitat i sense comparar-se amb ningú: “Tu saps que t'estim.” Però Jesús insisteix dos cops més en la pregunta incisiva: “¿M'estimes? “M'estimes de veres?” L'inseguretat de Pere creix. Cada cop gosa menys proclamar la seva adhesió. Acaba amb tristesa. Ja no sap que respondre: “Tu ho saps tot”.
A mesura que Pere pren consciència de l'importància de l'amor, Jesús li confia el ramat perquè en tengui cura, l'alimenti i comuniqui vida als seus seguidors, començant pels més petits i necessitats: els anyells.
Sovint els jerarques i pastors només saben governar   amb autoritat o predicar amb garantia la veritat. Tanmateix , hi ha adhesions a Crist, fermes, segures i absolutes que, buides d'amor, no capaciten per a cuidar i guiar els seguidors de Jesús.
El factor més decisiu per a la conversió de l'Església és la conversió dels jerarques, bisbes, sacerdots i dirigents religiosos a l'amor a Jesús. Som nosaltres els primers que hem d'escoltar la pregunta: “¿M'estimes més que aquests? ¿ Estimes els meus anyells i les meves ovelles ?” 



¿ M'ESTIMES ?
¿M'estimes...?
Aquesta pregunta que el ressuscitat fa a Pere ens recorda a tots els creients que la vitalitat de la fe no és cosa de comprensió intel·lectual, sinó d'amor a Jesucrist.
És l'amor que permet a Pere entrar en relació viva amb Crist ressuscitat i el que ens pot introduir també a nosaltres en el misteri cristià. Qui no estima no pot “entendre” gaire la fe cristiana.
No oblidem que l'amor brolla en nosaltres quan ens obrim a una altra persona en una actitud de confiança i entrega que sempre va més enllà de raons, proves i demostracions. Estimar és sempre “aventurar-se” en l'altre.
Així passa també en la fe cristiana. Tenc raons que em moven a creure en Jesucrist. Però si l'estim, no és per les dades que donen els investigadors ni les explicacions que ofereixen els teòlegs, sinó perquè ell desvetlla en mi una confiança radical en sa persona.
Però més encara. Quan volem realment a una persona concreta, pensem en ella, la cerquem, l'escoltem, ens sentim a prop. De qualque manera, tota la nostra vida roman tocada i transformada per aquesta persona, per sa vida i son misteri.
La fe cristiana és “una experiència d'amor”. Per això, creure en Jesucrist és més que “acceptar veritats” sobre ell. Creim realment quan experimentem que ell es converteix en el centre del nostre pensar, del nostre voler i del nostre viure.
Un teòleg serè com K.Rahner afirma que només podrem creure en Jesucrist “en el supost de que el volguem estimar i tinguem coratge per abraçar-lo”. 
Aquest amor a Jesucrist no reprimeix ni destrueix nostre amor a les persones. Per contra, és justament el que pot donar-nos la vertadera pregonesa i alliberar de mediocritats i mentides. Quan es viu en comunió amb Crist és més fàcil descobrir que això que diem “amor” no és sinó “egoisme sensat i calculador” de qui sap comportar-se hàbilment sense arriscar-se mai a estimar amb desinterés a ningú.
L'experiència de l'amor a Crist pot donar-nos forces per a alliberar la nostra existència de sensatesa freda i calculada, per a estimar sense esperar sempre qualque ganància, per a renunciar qualque vegada a petites avantatges en favor de l'altre.
Tal volta quelcom realment nou es donaria en nostres vides si fóssim capaços d'escoltar amb sinceritat la pregunta del ressuscitat: “Tu, ¿m'estimes?”



VIURE ENAMORAT
Simó, fill de Joan, ¿ m'estimes ?
El canadenc B. Lonergan ha estat el darrer teòleg que ha recordat de manera penetrant que “creure és estar enamorat de Déu”. ¿ Què pot pensar avui qui escolti aquesta afirmació ? Els teòlegs no solen parlar d'aquesta manera, ni els predicadors paren en sentimentalismes d'aquesta mena. Tanmateix, ¿quina altra cosa pot ser confiada a un Déu que sols és Amor?
Res ens apropa més de veres al nucli de la fe cristiana que l'experiència de l'enamorament. La idea no és la “genialitat” d'un teòleg piadós, sinó la tradició constant de la teologia mística que parteix del quart evangeli: “Com el Pare m'ha estimat, així jo us he estimat: romaneu en mon amor”
L'enamorament és l'experiència cim de l'existència humana. No hi ha res més gojós. No hi ha res que ompli tant el cor. Res allibera amb més força de la soledat i de l'egoisme. Res il·lumina i potencia amb més plenitud la vida. Els místics ho saben. Per això, quan parlen de sa fe i entrega a Déu, s'expressen com a enamorats.
Es senten tan atrets per Ell que Déu comença a ser el centre de llur vida. El mateix que l'enamorat arriba a viure de qualque manera en la persona estimada, així els passa a ells. No sabrien viure sense Déu. Ell omple llur vida d'alegria i de llum. Sense Ell invadeix la tristor i la pena. Res ni ningú podria omplir el buit de llur cor.
Podriem pensar que tot això és per a persones especialment dotades per a viure el misteri de Déu. En realitat, aquests creients enamorats de Déu ens diuen cap on apunta la vertadera fe. Ser creient no és viure “sotmès” a Déu i als seus manaments. Més que res, ser creient és viure “enamorat” de Déu.
Per l'enamorat no és cap pes recordar la persona estimada, sintonitzar amb ella, correspondre als seus desitjos. Per al creient enamorat de Déu no és cap càrrega estar en silenci davant ell, acollir-lo en pregària, escoltar sa voluntat, viure de son Esperit. Malgrat ho oblidem un pic i un altre, la religió no és obligació, és enamorament.
En aquest context l'escena del quart evangeli assoleix una pregonesa especial. La pregunta de Jesús a Pere és decisiva: “Simó, fill de Joan, ¿ m'estimes?” La resposta de Pere és entranyable: Senyor, tu ho saps tot,  tu saps que t'estim”.
José Antonio Pagola





¿ ON HI HA DÉU ?
Simó, fill de Joan, ¿ m'estimes ?
La crisi religiosa fa perdre a no pocs les seguretats on es recolzava en altre temps la vida cristiana. No pocs tenen l'impressió de que Déu ha desaparegut. D'aquella fe que veia a Déu per tot, se passa a “on és Déu?”. De la religiositat que confessava “tot parla de Déu”, s'esdevé al “silenci” total.
Tot sembla menar a l'”eclipsi de Déu”. Se esborren les “petjades” de sa presència. Cada cop sembla més difícil escoltar sa veu. La pregunta religiosa més radical del nostre temps esdevé aqueixa: ¿ On està Déu? ¿ On podem trobar-nos amb ell ?
Déu està segueix present en la vida dels homes i dones del nostre segle. Moltes coses l'amaguen, però més la nostra ceguesa. Molts sorolls apaguen sa veu, però més sa nostra pròpia sordesa. Per això, per a trobar-nos amb ell, no basta demanar “¿ on està Déu ?” És necessari també demanar-se: “¿ on estem nosaltres ? “
Déu no es troba de qualsevol manera. La seva presència no aflora en qualsevol consciència. ¿Com podrà percebre'l qui viu fora d'ell mateix, separat de sa rel, bolcat sobre ses possessions, dispers en quefers? La paràbola de Jesús es dóna també avui: els convidats no escolten la invitació perquè van “ocupats en ses terres i sos negocis”. L'encontre amb Déu és possible quan la persona passa de la superficialitat a l'atenció interior, de la dispersió al centre de l'esser, del egoisme a l'amor.
Qui viu sempre bolcat cap a l'exterior no pot percebre la presència de Déu. El primer és recobrar el desig d'interpretar i viure la pròpia vida des de dintre. “No vulguis anar fora teu, és en l'home interior on habita la veritat” ( sant Agustí).
No es pot escoltar tampoc a Déu quan es viu de manera dispersa i fragmentada, en funció d'una agenda i no d'un projecte de  vida.   És necessari arribar al centre de la persona. El teòleg suís, H. Von Balthasar, diu que “l'home és un esser amb un misteri en son cor, que és més gran que ell mateix”. Aquí ressona de forma callada però permanent la veu de Déu.
Però, no pot pressentir a Déu dins sa vida el que viu manipulant els altres, organitzant tot en funció del seu benestar, dominat només pel propi interés. La raó és clara. Els primers creients així ho veren: “Qui no m'estima, no coneix a Déu, perquè Déu és Amor”. El que viu de forma egoista i interessada, ¿ què pot entendre d'amor i gratuitat?, ¿com pressentirà el misteri últim de l'existència ? Tal volta, hem d'esoltar tots en el fons del cor la mateixa pregunta que sentí Pere de boca de Jesús: “Simó, fill de Joan, ¿ m'estimes ?”  




Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada