dimecres, 8 de gener del 2020

BAPTISME DEL SENYOR


El Baptisme del Senyor (A)

EVANGELI
Un cop batejat, Jesús veié que l' Esperit Sant venia cap a ell.

+ Lectura del sant evangeli segons sant Mateu 3, 13-17
Baptisme de Jesús
(Mc 1,9-11; Lc 3,21-22; Jn 1,32-34)
13 Llavors Jesús vingué de Galilea i es va presentar a Joan, vora el Jordà, a fer-se batejar per ell. 14 Però Joan s'hi oposava, dient:
--Sóc jo el qui necessita ser batejat per tu, i tu véns a mi!
15 Jesús li respongué:
--Deixa'm fer, ara. Convé que complim d'aquesta manera tot el que Déu vol.
Aleshores Joan el deixà fer.
16 Un cop batejat, Jesús sortí de l'aigua. Davant d'ell el cel s'obrí, i Jesús veié l'Esperit de Déu que baixava com un colom i venia damunt d'ell. 17 I una veu digué des del cel:
--Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m'he complagut.
Paraula de Déu.




UNA NOVA ETAPA

Abans de contar l'activitat profètica, els evangelistes ens parlen d'un experiència que transformà la vida de Jesús. Després de ser batejat per Joan, Jesús se sent el Fill estimat de Déu, habitat per son Esperit. Animat per aquest Esperit, Jesús es posa en camí per a anunciar a tots, amb sa vida i missatge, la Bona Nova d'un Déu amic i salvador de l' esser humà
No és estrany que, quan ens conviden a viure en els pròxims anys “una nova etapa evangelitzadora”, el Papa ens recordi que l' Església necessita més que mai “evangelitzadors amb Esperit”. Sap bé que sols l' Esperit de Jesús ens pot infondre força per a posar en marxa la conversió radical que necessita l' Església. ¿Per quins camins?
Aquesta renovació de l' Església sols pot néixer de la novetat de l' Evangeli. El Papa vol que la gent d' avui escolti el mateix missatge que Jesús proclamava pels camins de Galilea, no un altre diferent. Hem de “tornar a la font i recobrar la frescor original de l' Evangeli”. Només així, “podrem rompre esquemes avorrits en els quals pretenem tancar a Jesucrist”.
El Papa pensa en una renovació radical, “que no pot deixar les coses com estan; ja no val una simple administració”. Per això, ens demana “abandonar el còmode criteri pastoral del sempre s'ha fet així” i insisteix un pic i un altre: “Convido a tots a ser audaços i creatius en aquesta tasca de repensar els objectius, les estructures, l'estil i els mètodes evangelitzadors de las pròpies comunitats”.
Francesc cerca una Església en la qual solament ens preocupi comunicar la Bona Nova de Jesús al món actual. “Més que el temor a no equivocar-nos, espero que ens mogui el temor a tancar-nos en les estructures que ens donin una falsa contenció, en les normes que ens fan jutges implacables, en els costums on ens sentim tranquil·ls, mentre afora hi ha una multitud famolenca i Jesús ens repeteix sense defallir: “Doneu-lis vosaltres de menjar”.
Qui és Jesús?
Qui és Jesús? Aquesta és la pregunta que es pot fer qualsevol persona, per poc que hagi sentit parlar de Jesús de Natzaret. És la pregunta típica de qualsevol catecisme o qualsevol grup de cristians, que volen aprofundir en el coneixement de la persona que centra la seva fe. Però el primer que es va fer aquesta pregunta, va ser el mateix Jesús de Natzaret." Qui sóc jo?"
La resposta a aquesta pregunta en el relat evangèlic d’avui ens ho expressa en el moment en què Jesús, com un d’aquells bons creients jueus que se sentien atrets per la figura carismàtica de Joan el Baptista, es posa a la filera dels que es volen batejar amb les aigües purificadores del Jordà.
El Fill estimat”
I Jesús, tot prenent consciència de la seva condició humana, rebutja la petició de Joan, que fos Ell qui el bategés. Jesús de Nazaret se sabia i se sentia tan humà com els altres de la filera. I una vegada batejat per Joan, el sorprèn la baixada de l’Esperit Sant i  sent la veu de Déu que li manifesta que és el seu Fill, el seu estimat, en qui s’hi complau. És l’Esperit que li fa sentir la veu i l’amor ple d’afecte del seu Pare Déu.
El Baptisme de Jesús és un dels moments privilegiats de la vivència de Jesús de la seva doble condició humana i divina. És la resposta a la pregunta que es feia Jesús.
Què haig de fer?”
I hi ha una segona pregunta que es feia Jesús. "Què haig de fer de la meva vida a partir d’ara? Què se’m demana? Quina és la meva missió en aquest món?"
I Jesús de Natzaret, que, com bon creient jueu assidu a la sinagoga, coneix bé les Escriptures, les paraules de la veu del Pare li han recordat les que es troben en el llibre del profeta Isaïes, que hem escolat a la primera lectura, Son paraules de Déu al seu servent, que també el qualifica “d’estimat i en el que s’hi complau”.
I, per tant, Jesús pren consciència que la seva missió, com a fill estimat de Déu, és la mateixa que expressa el profeta Isaïes. La seva missió és portar el dret a les nacions, amb energia, però amb respecte i delicadesa, sense trencar la canya que s’esberla, ni apagar la flama del ble que vacil·la, tot il·luminant els ulls que han quedat cecs, alliberant els encadenats de la presó i els qui viuen a la foscor del calabós.
I Jesús va ser fidel a aquesta missió. Ens ho ha expressat el llibre dels Fets dels Apòstols en paraules de Pere: Jesús ”va passar per tot arreu fent el bé i donant la salut a tots els qui estaven sota la dominació del diable”.
I jo?
I jo? Jo, per la mediació de Jesús i amb la infusió de l'Esperit,  participo de la filiació de Déu i del seu amor. Sóc també fill estimat, filla estimada. Se’m va expressar amb l’ aigua del meu baptisme. Estic cridat, jo amb les qualitats i els dons que he rebut i en el context en el que em trobo, a continuar la mateixa missió de Jesús. Avui, doncs, és un dia apropiat, tot contemplant el baptisme de Jesús, per reviure el meu baptisme i sentir-me el que soc, fill o filla estimada pel meu Pare, el bon Déu, i sentir-me cridat, cridada a col·laborar en la mateixa missió de Jesús al meu entorn.
Sentim-nos-hi!


¿APAGUEM L' ESPERIT?
Encara que el relat evangèlic parlí de la immersió de Jesús en el Jordà, decisiu no és el baptisme d'aigua que rep de mans del Baptista, sinó l'acollida de l 'Esperit que el Pare envia damunt ell.
Segons la mentalitat bíblica, aquest Esperit fa viure a Jesús des de l'alè vital de Déu, ple del seu amor i la força creadora, entregat a alliberar, transformar i potenciar la vida. Per això, els primers seguidors de Jesús ho recordaven com un Profeta que, "ungit per Déu amb l' Esperit Sant..., passà la vida fent el bé". Aquest és l' Esperit que ha d'alentar als que segueixen les seves passes.
La crisi religiosa de nostres dies s'estén amb una radicalitat que la indiferència afecta ja als mateixos creients. Els indicis són cada cop més inquietants. Hi ha analistes que denuncien “'ateisme interior" que dilueix la fe d'alguns que se diuen cristians.
L' Església no és un "espai immunitzat". Hi ha practicants que de fet no compten amb Déu. Poden passar tranquil·lament sense ell. Déu no estimula sa vida ni inspira son comportament. Viuen una religió buida de comunicació amb Déu. En la pràctica, Déu no existeix per a ells. Sense adonar-se'n, s'han instal·lat en la "cultura de l'absència de Déu".
Tal volta, primer és prendre consciència de que som nosaltres mateixos els que podem estar apagant l' Esperit dins l' Església amb nostra ceguesa i passivitat. Moguts pel instint de conservació, arrisquem dedicar-nos a conservar el passat perquè és més còmode que viure en permanent conversió, oberts a la creativitat de l' Esperit.
Segurament, hem de cuidar més nostra manera de relacionar-nos amb Déu, evitant formes superficials i buides, viscudes només des de l'exterior, i que poden ser formes de fugir de son Misteri sant més que camins per a situar-nos devant ell en esperit i en veritat.
Sembla més necessari que mai promoure aqueixa "participació plena, conscient i activa en las celebracions litúrgiques", que el concili Vaticà segon urgeix "amb desig ardent", ja que considera que és "la font primària i necessària d'on han de beure els fidels l'esperit verdader cristià". Revitalitzar la celebració és revifar la fe.


L' ESPERIT BO DE DÉU
L' Esperit de Déu… se posava sobre ell.
Jesús no és un home buit ni dispers interiorment. No actúa per aquells llogarets de Galilea de manera arbitrària ni mogut per diferents interessos. Els evangelis deixen clar des del principi que Jesús viu i actúa mogut per «l' Esperit de Déu».
No volen que se'l confongui amb qualsevol «mestre de la llei», preocupat per introduir més orde en el comportament d'Israel. No vol que se l'identifiqui amb un profeta fals, disposat a buscar un equilibri entre la religió del temple i el poder de Roma.
L'evangelista Mateu vol que ningú l'equipari amb el Baptista. Que ningú el vegi com un simple deixeble i col·laborador d'aquell gran profeta del desert. Jesús és «el Fill estimat» de Déu. Sobre ell «baixa» l' Esperit de Déu. Sols ell pot «batejar» amb Esperit Sant i amb foc.
Segons tota la tradició bíblica, el «Esperit de Déu» és l'alè de Déu que crea, embolica i sosté la vida entera. La força que Déu posseeix per a renovar i transformar als vivents. L'energia amorosa que busca sempre el millor per a sos fills i filles.
Per això, Jesús se sente enviat, no a condemnar, destruir o maleir, sinó a curar, construir i beneir. L' Esperit de Déu el mena a potenciar i millorar la vida. Ple d'aquest «Esperit» bo de Déu, se dedica a alliberar de «esperits malignes», que no fan sinó damnar, esclavitzar i deshumanitzar.
Les primeres generacions cristianes tenien molt clar el que havia estat Jesús. Així resumien el record que gravà en sos seguidors: «Ungit per Déu amb l' Esperit Sant…, passà la vida fent el bé i curant a tots els oprimits pel diable, perquè Déu estava amb ell».
¿Quin «esperit» ens anima avui als seguidors de Jesús? ¿Quina és la «passió» que mou a l' Església? ¿Quina és la «mística» que fa viure i actuar a nostres comunitats? ¿Qué posem en el món? Si l' Esperit de Jesús està en nosaltres, viurem «curant» a tants oprimits, deprimits, reprimits i suprimits pel mal.




UN BAPTISME NOU
Ell us batejarà amb Esperit Sant.
El Baptista parla de manera molt clara: «Jo us batio amb aigua», però aquest sol no basta. Hi ha que acollir en nostra vida a un altre «més fort», ple d' Esperit de Déu: «Ell us batiarà amb esperit sant i foc».
Són molts els «cristians» que s'han quedat en la religió del Baptista. Han estat batiats con «aigua», però no coneixen el baptisme del «esperit». Tal volta, el primer que necessitem tots és deixar-nos transformar per l' Esperit que canvià totalment a Jesús. ¿Com és sa vida després de rebre l' Espíritu de Déu?
Jesús s'allunya del Baptista i comença a viure des d'un horitzó nou. No hi ha que viure preparant-nos per al judici imminent de Déu. És el moment d'acollir a un Déu Pare que busca fer de la humanitat una família més justa i fraternal. Qui no viu des d'aquesta perspectiva, no coneix encara qué és ser cristià.
Mogut per aquesta convicció, Jesús deixa el desert i marxa a Galilea a viure a prop dels problemes i sofriments de la gent. És aquí, enmig de la vida, on se sent a Déu com “quelcom bo”: un Pare que estira a tots a cercar junts una vida més humana. Qui no el sent així a Déu, no sap com vivia Jesús.
Jesús abandona també el llenguatge amenaçador del Baptista i comença a contar paràboles que mai hagués pensat Joan. El món ha de saber com bo és aquest Déu que busca i acull sempre als seus fills perduts perquè solament vol salvar, no condemnar. Qui no parla aquest llenguatge de Jesús, no anuncia la bona nova.
Jesús deixa la vida austera del desert i se dedica a fer «gestos de bondat» que el Baptista mai havia fet. Cura malalts, defensa els pobres, toca els leprosos, acull a sa taula a pecadors i prostitutes, abraça a nins del carrer. La gent ha de sentir la bondat de Déu en la pròpia carn. Qui parla d'un Déu bo i no fa els gestos de bondat que feia Jesús desacredita son missatge.



EXPERIÈNCIA SANA
Tu ets el meu Fill estimat.
Hanna Wolf, teòloga i psicoterapeuta alemanya, afirma en un dels seus treballs sobre Jesús que ell ha estat la primera persona en la història que ha viscut i comunicat una experiència sana de Déu, sense projectar sobre la divinitat les pors, fantasmes i ambicions dels éssers humans.
Les fonts cristianes parlen d'una experiència inicial en la qual Jesús escolta del cel aquestes paraules: «Tú ets mon Fill estimat». El relat és una elaboració posterior, però apunta a una realitat fàcil de constatar.
Jesús viu i sent a Déu com a pare. Hi ha una dada que sorprèn als exegetes. Encara que Jesús parla constantment del «regne de Déu» com a símbol central de son missatge, mai invoca a Déu com a rei o senyor, sinó com a «pare» (abbá). No hi ha cap dubte. Jesús no se presentava devant Déu com a un súbdit devant l'emperador Tiberi o com a un reu devant el tribunal de Antipas. Se confia al misteri de Déu com a un fill estimat. Aquesta és la primera actitud cristiana devant Déu.
Aquesta experiència de Déu com a pare estimat no tanca a Jesús en una pietat individualista i excloent. Aquest Pare és el Déu de tots els pobles, el Pare afectuós de totes ses criatures. Jesús l'anomena «Pare del cel» perquè no està lligat a un lloc sagrat, ni pertany a un poble o una raça concreta. No cap en cap religió. És Déu de tots, inclús dels que l'obliden. «Ell fa sortir el sol sobre bons i dolents». Des d'aquest horitzó ample vivia Jesús a Déu.
Tampoc se tanca Jesús en una experiència egocéntrica de Déu. No la cerca per a tranquil·litzar ses pors, compensar sos buits o desenvolupar ses fantasies religioses. L'únic que busca és que la justícia, la misericòrdia i la bondat d'aquest Pare se contagia a tots, i la humanitat pugui conèixer una vida més digna i més pròpia de fills i filles de Déu.
No ho hem d'oblidar. El Déu que ens mostra Jesús no està interessat, en primer terme en qué pensem d'ell o cóm l'experimentem sinó en cóm ens comportem amb els que sofreixen. Vivim realment com a fills de Déu quan reaccionem com a germans devant els que no poden disfrutar de'una vida digna.











Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada