dijous, 2 de gener del 2020

EPIFANIA


2º diumenge de Nadal (A)
EVANGELI
La Paraula.
Lectura del sant evangeli segons sant Joan 1, 1-18

Al principi existia el qui és la Paraula.
La Paraula estava amb Déu i la Paraula era Déu.
Ell estava amb Déu al principi. 3 Per ell tot ha vingut a l'existència,
i res no hi ha vingut sense ell.
En ell hi havia la vida, i la vida era la llum dels homes.
La llum resplendeix en la foscor, i la foscor no ha pogut ofegar-la.
Déu envià un home que es deia Joan.  Vingué com a testimoni
a donar testimoni de la llum, perquè per ell tothom cregués.
Ell no era la llum, venia solament a donar-ne testimoni.
Existia el qui és la llum veritable, el qui ve al món
i il·lumina tots els homes.
10 Era present en el món, que per ell ha vingut a l'existència,
i el món no l'ha reconegut.
11 Ha vingut a casa seva, i els seus no l'han acollit.
12 Però a tots els qui l'han rebut, als qui creuen en el seu nom,
els ha concedit de ser fills de Déu.
13 No han nascut per descendència de sang,
ni d'un desig carnal, ni d'un voler humà,
sinó de Déu mateix.
14 El qui és la Paraula s'ha fet home i ha habitat entre nosaltres,
i hem contemplat la seva glòria, glòria que ha rebut
com a Fill únic del Pare, ple de gràcia i de veritat.
15 Joan dóna testimoni d'ell quan proclama:
«És aquell de qui jo deia: El qui ve després de mi
em passa al davant perquè, abans que jo, ell ja existia.»
16 De la seva plenitud, tots nosaltres n'hem rebut gràcia rere gràcia.
17 La Llei fou donada per Moisès, però la gràcia i la verita han vingut per Jesucrist.
18 A Déu, ningú no l'ha vist mai: el seu Fill únic, que és Déu i està en el si del Pare,
és qui l'ha revelat.
Paraula de Déu




RECUPERAR LA FRESCOR DE L 'EVANGELI

En el pròleg de l'evangeli de Joan se fan dues afirmacions bàsiques que ens obliguen a revisar de manera radical nostra manera d'entendre i viure la fe cristiana, després de vint segles de no poques desviacions, reduccionismes i enfocaments poc fidels a l' Evangeli de Jesús.
La primera afirmació és aquesta: “La Paraula de Déu s'ha fet carn”. Déu no ha romàs callat, tancat per a sempre en son misteri. Ens ha parlat. Però no se'ns ha revelat per mitjà de conceptes i doctrines sublims. Sa Paraula s'ha encarnat en la vida entranyable de Jesús perquè la puguin entendre i acollir fins els més senzills.
La segona afirmació diu així: “A Déu ningú l'ha vist mai. El Fill únic, que està en el si del Pare, és qui l'ha donat a conèixer”. Els teòlegs parlen molt de Déu, però cap l'ha vist. Els dirigents religiosos i els predicadors parlen d'ell amb seguretat, però cap ha vist el seu rostre. Sols Jesús, el Fill únic del Pare, ens ha contat com és Déu, com ens vole i com cerca construir un món més humà per a tots.
Aquestes dues afirmacions estan en el rerefons del programa renovador del Papa Francesc. Per això cerca una Església arrelada en l' Evangeli de Jesús, sense liar-nos en doctrines o costums “no directament lligats al nucli de l' Evangeli”. Si no ho fem així, “no serà l' Evangeli el que se anuncia, sinó uns accents doctrinals o morals que provenen d'opcions ideològiques”.
La actitud del Papa és clara. Sols en Jesús s'ens ha revelat la misericòrdia de Déu. Per això, hem de tornar a la força transformadora del primer anunci evangèlic, sense eclipsar la Bona Nova de Jesús i “sense obsesionar-nos per moltes doctrines que se volen imposar a força d'insistència”.
El Papa pensa en una Església en la qual l' Evangeli pugui recuperar sa força d'atracció, sense quedar enfosquit per altres formes d'entendre i viure avui la fe cristiana. Per això, ens convida a “recobrar la frescor original de l' Evangeli” com el més bell, el més gran, el més atractiu i, al mateix temps, el més necessari”, sense tancar a Jesús en nostres esquemes avorrits”.
No ens podem permetre en aquests moments viure la fe sense impulsar en nostres comunitats cristianes la conversió a Jesucrist i a son Evangeli a la qual ens crida el Papa. Ell mateix ens demana a tots “que apliquem amb generositat i valentia les orientacions sense prohibicions ni pors”.



EL ROSTRE HUMÀ DE DÉU

No recobrarem els cristians el vigor espiritual que necessitem en aquests temps de crisis religiosa, si no aprenem a viure nostra adhesió a Jesús amb una qualitat nova. Ja no basta relacionar-nos amb un Jesús mal conegut, vagament captat, confessat de manera abstracta o admirat com un líder humà més.
¿Cóm redescobrir amb fe renovada el misteri que s'amaga en Jesús? ¿Cóm recuperar sa novetat única i irrepetible? ¿Cóm deixar-nos sacsar per ses paraules de foc? El pròleg de l'evangeli de Joan ens recorda unes conviccions cristianes de força importància.
En Jesús ha passat quelcom desconcertant. Joan ho diu amb termes molt curats: «la Paraula de Déu s'ha fet carn». No ha romàs en silenci per a sempre. Déu se'ns ha volgut comunicar, no a través de revelacions o aparicions, sinó encarnant-se en la humanitat de Jesús. No s'ha "revestit" de carn, no ha agafat la "aparença" d'un esser humà. Déu s'ha fet realment carn dèbil, fràgil i vulnerable com la nostra.
Els cristians no creiem en un Déu aïllat i inaccessible, tancat en son Misteri impenetrable. Ens podem trobar amb ell en un esser humà com nosaltres. Per a relacionar-nos amb ell, no hem de sortir de nostre món. No hem de cercar-lo fora de nostra vida. El trobem fet carn en Jesús.
Això ens fa viure la relació amb ell amb una profunditat única i inconfundible. Jesús és per a nosaltres el rostre humà de Déu. En sos gests de bondat se'ns revela de manera humana com és i com ens vol Déu. En ses paraules escoltem sa veu, sa crida i ses promeses. En son projecte descobrim el projecte del Pare.
Tot això ho hem d'entendre de manera viva i concreta. La sensibilitat de Jesús para apropar-se als malalts, curar sos mals aliviar son sofriment, ens descobreix com ens mira Déu quan veu sofrir, i com ens vol veure actuar amb els que sofreixen. L'acollida amistosa de Jesús a pecadors, prostitutes i indesitjables ens manifesta com ens compren i perdona, i com ens vol veure perdonar als qui ens ofenen.
Per això diu Joan que Jesús està «ple de gràcia i de veritat». En ell ens trobem amb l'amor gratuït i desbordant de Déu. En ell acollim son amor vertader, ferm i fidel. En aquests temps en que no pocs creients viuen sa fe de manera perplexa, sense saber qué creure ni en qui confiar, res hi ha més important que posar en el centre de las comunitats cristianes a Jesús com a rostre humà de Déu.








La Epifanía del Senyor (A)
EVANGELI

Venim d'Orient a adorar al Rei.

+ Lectura del santo evangelio según san Mateo 2, 1-12
1 Després que Jesús va néixer a Betlem de Judea, en temps del rei Herodes, vingueren uns savis d'Orient i, en arribar a Jerusalem, 2 preguntaven:
--On és el rei dels jueus que acaba de néixer? Hem vist sortir la seva estrella i venim a adorar-lo.
3 Quan el rei Herodes ho va saber, es va inquietar, i amb ell tot Jerusalem. 4 Herodes va convocar tots els grans sacerdots i els mestre de la Llei que hi havia entre el poble i els preguntava on havia de néixer el Messies. Ells li respongueren:
--A Betlem de Judea. Així ho ha escrit el profeta:
6 » I tu Betlem, terra de Judà,
no ets de cap manera la més petita
de les principals viles de Judà,
perquè de tu sortirà un príncep
que pasturarà Israel, el meu poble.
Llavors Herodes cridà en secret els savis, va demanar-los el moment exacte en què se'ls havia aparegut l'estrella 8 i els encaminà a Betlem dient-los:
--Aneu i informeu-vos amb exactitud d'aquest infant; i quan l'haureu trobat, feu-m'ho saber, perquè jo també pugui anar a adorar-lo.
9 Després de sentir aquestes paraules del rei, es posaren en camí. Llavors l'estrella que havien vist sortir començà a avançar davant d'ells, fins que s'aturà damunt el lloc on era l'infant. 10 L'alegria que tingueren en veure l'estrella va ser immensa. 11 Van entrar a la casa, veieren el nen amb Maria, la seva mare, es prostraren a terra i el van adorar. Després van obrir les seves arquetes i li oferiren presents: or, encens i mirra.
12 I, advertits en somnis que no anessin pas a veure Herodes, se'n tornaren al seu país per un altre camí.
Paraula de Déu.











RESPONDRE A LA LLUM
Segons el teòleg Paul Tillich, la gran tragèdia de l'home modern és haver perdut la dimensió de profunditat. La no és capaç de preguntar d'on ve i a on va. No sap interrogar-se pel que fa i ha de fer d'ell mateix en aquest breu lapse de temps entre naixement i sa mort.
Aquestes preguntes no troben ja resposta en molts homes i dones d' avui. Més encara, ni són plantejades quan s'ha perdut la «dimensió de profunditat». Les generacions actuals no tenen ja el coratge de plantejar-se aquestes qüestions amb la serietat i pregonesa amb que ho han fet les generacions passades. Prefereixen seguir caminant a les fosques.
Per això, en aquests temps hem de recordar que ser creient és preguntar apassionadament pel sentit de nostra vida i estar oberts a una resposta, encara que no la vegem de manera clara i precisa.
El relat dels mags ha estat vist pels Pares de l' Església com exemple d'uns homes que, vivint en les tenebres del paganisme, han estat capaços de respondre fidelment a la llum que els cridava a la fe. Són homes que, amb s' actuació, ens conviden a escoltar tota crida que ens urgeix a caminar de manera fidel cap a Crist.
Nostra vida transcorre sovint en la crosta de l'existència. Treballs, contactes, problemes, encontres, ocupacions diverses, ens porten i enduen, i la vida se'ns passa omplint cada instant amb qualque cosa a fer, dir, veure o planejar.
Arrisquem de perdre nostra pròpia identitat, convertir-nos en una cosa més entre altres i viure sense saber ja en quina direcció caminar. ¿Hi ha una llum capaç d'orientar nostra existència? ¿Hi ha una resposta a nostres anhels i aspiracions més profundes? Des de la fe cristiana, aquesta resposta existeix. Aquesta llum brilla ja en aquest Nin nat a Betlem.
Important és prendre consciència de que vivim en tenebres, de que hem perdut el sentit fonamental de la vida. Qui reconeix això no se troba lluny d'iniciar la recerca del camí encertat.
Tant de bo, enmig de nostre viure diari, no perdem la capacitat d'estar oberts a tota llu que pugui il·luminar nostra existència, a tota crida que pugui donar profunditat a nostra vida.




¿A QUI ADOREM?
Prostrats a terra, li presentaren el seu homenatge.
Els savis vénen “d'Orient”, un lloc que evoca en els jueus la pàtria de l'astrologia i les ciències estranyes. Són pagans. No coneixen les Escriptures Sagrades d'Israel, però sí el llenguatge de les estrelles. Cerquen la veritat i es posen en camí per a descobrir-la. Es deixen guiar pel misteri, senten necessitat de “adorar”.
La seva presència provoca un ensurt a Jerusalem. Els mags han vist brillar una estrella nova que els fa pensar que ja ha nat «el rei dels jueus» i vénen a «adorar-lo». Aquest rei no es August. Tampoc Herodes. ¿On está? Aquesta és sa pregunta.
Herodes se «sobresalta». La notícia no li fa cap gràcia. Ell és qui ha estat designat per Roma «rei dels jueus». Cal acabar amb el nou nat: ¿on está aqueix rival estrany? Los «grans sacerdots i lletrats» coneixen les Escriptures i saben que ha de néixer en Belem, però no s' interesan pel nin ni se posen en camí per a adorar-lo.
Això és el que trobarà Jesús en sa vida: hostilitat i rebuig en els representants del poder polític; indiferència i resistència en els dirigents religiosos. Només els que cerquen el regne de Déu i sa justícia l'acolliran.
Els mags segueixen sa llarga cerca. A voltes, l'estrella que els guia desapareix deixant-los en la incertesa. A voltes, brilla de nou donant-los «inmensa alegría». A la fi se troben amb el Nin, i «de genolls, l'adoren». Després, posen a son servei les riqueses que tenen i els tresors més valuosos que tenen. Aquest Nin pot comptar amb ells ja que el reconeixen com son Rei i Senyor.
En la seva aparent ingenuïtat, aquest relat ens planteja preguntes decisivas: ¿devant qui ens prostrem nosaltres?, ¿com se diu el «déu» que adorem en el fons de nostre esser? Ens diem cristians, però ¿vivim adorant el Nin de Betlem?, ¿posem a sos peus nostres riqueses i nostre benestar?, ¿estem disposats a escoltar sa crida a entrar en el regne de Déu i sa justícia? En nostres vides sempre hi ha alguna estrella que ens guia cap a Betlem.



Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada