dimecres, 22 de gener del 2020

DIUMENGE TERCER DURANT L'ANY


Quan Jesús va saber que Joan havia estat empresonat, es retirà a Galilea; però va deixar Natzaret i se n'anà a viure a Cafarnaüm, vora el llac, en els territoris de Zabuló i de Neftalí. (...) Des d'aleshores Jesús començà a predicar. Deia: Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop.


3º diumenge Temps ordinari (A)
EVANGELI
Anar a viure a Cafar-Naüm., perquè s'havia de complir allò qu anunciava Isaïes.
+ Lectura del sant evangeli segon sant Mateu 4, 12-23
12 Quan Jesús va saber que Joan havia estat empresonat, es retirà a Galilea; 13 però va deixar Natzaret i se n'anà a viure a Cafarnaüm, vora el llac, en els territoris de Zabuló i de Neftalí. 14 Així es va complir allò que havia anunciat el profeta Isaïes:
15 Terra de Zabuló i de Neftalí,
camí del mar, l'altra banda del Jordà,
Galilea dels pagans:
16 el poble que vivia en la fosca
ha vist una gran llum;
una llum ha resplendit
per als qui vivien
al país de mort i de tenebra.
17 Des d'aleshores Jesús començà a predicar. Deia:
--Convertiu-vos, que el Regne del cel és a prop.
Crida dels primers deixebles
(Mc 1,16-20; Lc 5,1-11)
18 Tot caminant vora el llac de Galilea, veié dos germans, Simó, l'anomenat Pere, i el seu germà Andreu, que tiraven les xarxes a l'aigua. Eren pescadors. 19 Jesús els diu:
--Veniu amb mi i us faré pescadors d'homes.
20 Ells deixaren immediatament les xarxes i el van seguir.
21 Una mica més enllà veié altres dos germans, Jaume, fill de Zebedeu, i el seu germà Joan. Eren a la barca amb Zebedeu, el seu pare, repassant les xarxes, i Jesús els va cridar. 22 Ells deixaren immediatament la barca i el pare i el van seguir.
Activitat de Jesús
23 Jesús recorria tot Galilea, ensenyant a les sinagogues, anunciant la bona nova del Regne i guarint entre el poble malalties i xacres de tota mena.
Paraula de Déu.




QUELCOM NOU I BO
El primer escriptor que recollí l'actuació i el missatge de Jesús ho resumia tot dient que Jesús proclamava la “Bona Nova de Déu”. Més tard, els altres evangelistes empleen el mateix terme grec (εὐαγγέλιον = euanggelion) i expressen la mateixa convicció: en el Déu anunciat per Jesús les gents trobaven quelcom “nou” i “bo”.
¿Pot esser llegit aquest “Evangeli” enmig de nostra societat, indiferent i descreguda, com quelcom nou i bo? ¿Com és possible viure la fe en el Déu anunciat per Jesús en nostre temps?
En l' Evangeli de Jesús els creients ens trobem amb un Déu des del qual podem sentir i viure la vida com un regal que té l'origen en el misteri últim de la realitat que és Amor. Per a mí és bo no sentir-me tot sol i perdut en l'existència, ni en mans del destí o l'atzar. Tinc a Algú a qui puc agrair la vida.
En l' Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que ens dóna força per a defensar nostra llibertat sense terminar esclaus de qualsevol ídol; per a no viure sempre a mitges ni ser uns “vividors”; per a aprendre formes noves i més humanes de treballar i de fruir, de sofrir i d'estimar. Per a mi és bo poder comptar amb la força de ma petita fe en aquest Déu.
En l' Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que desvetlla nostra responsabilitat per a no desentendre'ns dels altres. No podrem fer grans coses, però sabem que hem de contribuir a una vida més digna i més feliç per a tots sobre tot pels més necessitats i indefensos. Per a mí és bo creure en un Déu que em pregunta sovint què faig pels meus germans.
En l' Evangeli de Jesús ens trobem amb un Déu que ens ajuda a entreveure que el mal, la injustícia i la mort no tenen la última paraula. Un día tot el que aquí no ha pogut ser, el que ha quedat a mitges, nostres anhels més grans i nostres desitjos més íntims abastaran en Déu la plenitud. A mí me fa bé viure i esperar la mort amb aquesta confiança.
Cada un de nosaltres té que decidir cóm vol viure i cóm vol morir. Cada un ha d'escoltar sa pròpia veritat Per a mí no és el mateix creure en Déu que no creure. A mí me fa bé poder fer mon recorregut per aquest món i sentir-me acollit, enfortit, perdonat i salvat pel Déu revelat en Jesús.


SEGUIDORS
Quan Jesús se n'adona de que el Baptista ha estat empresonat, abandona Natzaret i se'n va a la riba del llac de Galilea per a començar sa missió. Sa primera intervenció no és gens espectacular. No fa cap prodigi. Simplement, crida a uns pescadors que responen immediatament a sa veu: "Seguiu-me".
Així comença el moviment de seguidors de Jesús. Aquí està el germen humil del que un dia serà l' Església. Aquí s'ns manifesta per primer cop la relació que s'ha de tenir sempre viva entre Jesús i els que creuen en ell. El cristianisme és, abans que res, seguiment a Jesucrist.
Això significa que la fe cristiana no és només adhesió doctrinal, sinó conducta i vida marcada per nostra vinculació a Jesús. Creure en Jesucrist és viure son estil de vida, animats per son Esperit, col·laborar en son projecte del regne de Déu i carregar amb la creu per a compartir sa resurrecció.
Nostra temptació és sempre voler ser cristians sense seguir a Jesús, reduint nostra fe a una afirmació dogmàtica o a un culte a Jesús com Senyor i Fill de Déu. Tanmateix, el criteri per a verificar si creiem en Jesús como Fill encarnat de Déu és comprovar si le seguim sols a ell.
La adhesió a Jesús no consisteix sols en admirar-lo com home ni en adorar-lo com a Déu. Qui l'admira o l'adora, quedant-se personalment fora, sense descobrir en ell la exigència a seguir-lo de prop, no viu la fe cristiana de manera integral. Solament el que segueix a Jesús se col·loca en la vertadera perspectiva per a entendre i viure l'experiència cristiana de forma autèntica.
En el cristianisme actual vivim una situació paradoxal. A l' Església no sols hi pertanyen els que segueixen o intenten seguir a Jesús, sinó, endemés, els que no se preocupen en absolut de caminar darrera ses petjades. Basta estar batiat i no rompre la comunió amb la institució, per a pertànyer oficialment a l' Església de Jesús, encara que mai s'hagin proposat seguir-lo.
El primer que hem d'escoltar de Jesús en aquesta Església és sa crida a seguir-lo sense reserves, alliberar-nos de lligadures, covardies i desviacions que ens impedeixen caminar darrera ell. Aquests temps de crisi poden ser la millor oportunitat per a corregir el cristianisme i moure a l' Església en direcció cap a Jesús.
Hem d'aprendre a viure en nostres comunitats i grups cristians de manera dinàmica, amb els ulls fixos en ell, seguint les seves passes i col·laborar amb ell en humanitzar la vida. Fruirem la nostra fe de manera nova.


LA PRIMERA PARAULA DE JESÚS
Convertiu-vos
L'evangelista Mateu cuida molt l'escenari en el qual farà Jesús l'aparició pública. S'apaga la veu del Baptista i se comença a escoltar la veu nova de Jesús. Desapareix el paisatge sec i ombrívol del desert i ocupa el centre la verdor i la bellesa de Galilea. Jesús abandona Natzaret i se desplaça a Cafar-Naüm a la riba del llac. Tot suggereix l'aparició de una vida nova.
Mateu recorda que estem en la «Galilea de los gentils». Ja sap que Jesús ha predicat en les sinagogues jueves d'aquells llogarets i no s'ha mogut entre pagans. Però Galilea és creuer de camins, Cafar-Naüm una ciutat oberta a la mar. Des d'aquí arribará la salvació a tots els pobles.
De moment, la situació és tràgica. Inspirant-se en un text del profeta Isaïes, Mateu veu que «el poble habita en tenebres». Sobre la terra «hi ha ombres de mort». Regna el caos, la injustícia i el mal. La vida no pot créixer. Les coses no són com les vol Déu. Aquí no regna el Pare.
Tanmateix, enmig de les tenebres, el poble començarà a veure «una llum gran». Entre les ombres de mort, «comença a brillar una llum». Això és sempre Jesús: una llum gran que brilla en el món.
Segons Mateu, Jesús començà la predicació amb un crit: «Convertiu-vos». Aquesta es s primera paraula. És l'hora de la conversió. Hi ha que obrir-se al regne de Déu. No romandre «asseguts en les tenebres», sinó «caminar en la llum».
Dintre de l' Església hi ha una «gran llum». És Jesús. En ell s'ens revela Déu. No ho hem d'amagar amb nostre protagonisme. No ho hem de suplantar amb res. No ho hem de convertir en doctrina teòrica, en teologia freda o en paraula avorrida. Si la llum de Jesús s'apaga, els cristians ens convertirem en el que temia Jesús: «uns cecs que guien altres cecs».
Per això, també avui aqueixa és la primera paraula que hem d'escoltar de Jesús en l' Església: «Convertiu-vos». Recobreu vostra identitat cristiana. Torneu a vostres arrels. Ajudeu a la Església a passar a una nova etapa de cristianisme más fidel a Jesús. Viviu amb nova consciència de seguidors. Poseu-vos al servei del regne de Déu. Demaneu per a la Església un «cor nou».


PUNTS CLAU
Convertiu-vos perquè està a prop el Regne.
És fàcil resumir el missatge de Jesús: Déu no és un esser indiferent i llunyà, que se mou en son món desconegut, interessat solament pel seu honor i els seus drets. És algú que busca per a tots el millor. Sa força salvadora actua en el més pregon de la vida. Solament vol la col·laboració de les seves criatures per a conduir el món a sa plenitud: «El regne de Déu és a prop. Canvieu».
Però, ¿qué és col·laborar en el projecte de Déu?, ¿en què cal canviar? La crida de Jesús no es dirigeix solament als «pecadors» perquè abandonin sa conducta i s'assemblin un poc més als que ja observen la llei de Déu. Jesús se dirigeix a tots, ja que tots han d'aprendre a mirar la vida i a actuar de manera diferent. El seu objectiu no és que a Israel se visqui una religió més fidel a Déu, sinó que els seus seguidors posin en el món una nova dinàmica: la qual respongui al projecte de Déu. Punts clau.
Primer. La compassió ha de ser sempre el principi d'actuació. Hi ha que introduir en el món compassió als que sofreixen: «Sigueu compassius com és vostre Pare». Sobren les grans paraules que parlen de justícia, igualtat o democràcia. Sense compassió als últims no són res. Sense ajuda pràctica als desgraciats de la terra no hi ha progrés humà.
Segon. La dignitat dels últims ha de ser la primera meta. «Els últims seran els primers». Hi ha que imprimir a la història una nova direcció. Hi ha que posar a la cultura, a la economia, a las democràcies i a les esglésies mirant els que no poden, una vida més digna.
Tercer. Hi ha que impulsar un procés de curació que alliberi a la humanitat de tot el que la destrueix i degrada. «Aneu i curau». Jesús no trobar un llenguatge millor. Decisiu és curar, aliviar el sofriment, sanejar la vida, construir una convivència orientada al màxim de felicitat per a tots.
Aquesta és la herència de Jesús. Mai se construirà la vida tal com la vol Déu, si no és alliberant als últims de humiliació i sofriment. Mai serà beneïda per Déu cap religió si no cerca justícia per a ells.



AIGUALIR L'EVANGELI
curant les malalties i dolences del poble
Els que han begut d'altres aigües podran gustar en Crist un «vi nou», una experiència bona de Déu. Això vol dir el relat de les noces de Canà. Malauradament sempre és fàcil «aigualir» l'evangeli i oblidar son sabor original. Basta perdre la perspectiva de Jesús.
El profeta de Galilea no pensà en altra cosa sinó en cridar a les gents a viure acollint «el regne de Déu i sa justícia». Per a ell, tota altra cosa era secundària. Vint segles després, nosaltres vivim ocupats en qüestions doctrinals i morals que poden ser llegítimes per a organtizar bé una religió, però que ens distrauen del primer que interessa a Déu: que els pobres, els famolencs i els que ploren, puguin ser més felices.
Jesús no ensenyà una doctrina per a ser apresa pels seus seguidors, sinó que anuncià un esdeveniment que ha de ser cercat i acollit. Segons ell, Déu està ja actuant en aquest món i convida a tots a cercar un orde de coses més humà i més just. A nosaltres ens sembla molt important saber qué pensem de Déu. Jesús, per contra, somniava en que a la terra homes i dones actuassin com actúa Déu. Era la seva obsessió: ¿cóm sería la vida si la gent se semblés més a Déu?
Jesús cridava: «Sigueu misericordiosos com vostre Pare és misericordiós». Era sa crida primera i més important. Per això ensenyava a tots a mirar a les persones de manera diferent: els pecadors eren els seus amics, les prostitutes li semblaven més dignes que molts piadosos, els últims eren per a ell els primers, els malalts eren sa debilitat... ¿Què ha estat de la mirada compassiva de Jesús? Per a nosaltres, les prostitutes són prostitutes, els pecadors són pecadors mentre no es converteixin, i els últims són els últims.
Un perilli que ens amenaça avui als cristians és viure correctament dintre d'una religió organitzada, sense atendre ni entendre en sa veritat original l'evangeli de Jesús. El que assaborim no és moltes vegades el «vi nou» aportat per ell, sinó el cristianisme «aigualit» per nosaltres mateixos.
L'evangeli ens recordara sempre la vida de Jesús: recorria Galilea «proclamant la Bona Nova de Déu... i curant les malalties i dolences del poble».


UN ESTIL D'ESTIMAR
Curant les malalties i dolences del poble.
El cristianisme començà la seva expansió en una societat en la qual hi havia distints termes par a expressar el que nosaltres diem amor. La paraula més usada era «philia» que designava l'afecte vers una persona propera, i s'usava per a parlar de l'amistat, l'afecte o l'amor als parents i amics. Se parlava també del «eros» per a designar la inclinació plaent, l'amor apassionat o senzillament el desig orientat a qui produeix en nosaltres goig i satisfacció.
El cristianisme abandonà pràcticament aquesta terminología i usà una altra paraula quasi desconeguda, «agape», a la qual donaren un contingut nou i original. No volien que es confongués amb qualsevol cosa l'amor inspirat en Jesucrist. Aquí son interés en formular el «mandat nou de l'amor»: «Us don un manament nou: que us estimeu uns als altres com jo us he estimat» (Jn 13, 34).
L'estil d'estimar de Jesús és inconfundible. No s'acosta a les persones cercant son propi interés o satisfacció, la seguretat o benestar. Sols sembla interessar-se en fer el bé, acollir, regalar el millor que ell té, oferir amistat, ajudar a viure. Ho recordaran així anys més tard en les primeres comunitats cristianes: «Passà tota sa vida fent el bé.»
El seu amor té un caràcter servicial. Jesús se posa al servei dels qui el poden necessitar més. Fa lloc dins son cor i en sa vida als qui no tenen lloc en la societat ni en la preocupació de les gents. Defensa als dèbils i petits, els que no tenen poder per a defensar-se a ells mateixos, els que no són grans o importants per a ningú. S'acosta als que estan sols i desvalguts, els que no tenen qui tingui cura d'ells.
Habitual entre nosaltres és estimar a qui ens aprecia de veritat; ser afectuosos i atents amb nostres familiars i amics; viure indiferents a qui sentim com estranys i aliens a nostre petit món d'interessos. Sembla correcte viure rebutjant i excloent a qui ens rebutja o exclou. El que distingeix el seguidor de Jesús no és qualsevol «amor», sinó precisament aquest estil d'estimar que consisteix en saber apropar-se als qui sofreixen oblidats de tots.
L'evangelista Mateu ens recorda cóm vivía Jesús a Galilea i cóm era son estil d'actuar: «Recorria tota Galilea.., proclamant l' Evangeli del Regne i curant les malalties i dolences del poble.» Així era Jesús. No cal oblidar-ho.

ESCRIT SUGGERENT
Convertiu-vos perquè està a prop el Regne dels cels.
Cada cop me trobo amb més persones interessades per Déu. Són homes i dones que no se resignen a viure passivament la crisi religiosa de nostre temps. Quelcom els demana des de dintre buscar a Déu inclús des d'una fe débil i vacil·lant. En general, són encontres de gran riquesa, que me fan molt de bé. Poques coses hi ha més conmovedores que arrimar-se a l'interior d'una persona que busca amb sinceritat a Déu enmig de l'obscuritat i els dubtes.
Però, moltes vegades, he quedat sense saber què dir quan m'han preguntat per qualque llibre que pugui acompanyar-los en son caminar: ¿Què puc llegir mentre busco?» Hi ha molts estudis que analitzen la actual crisis religiosa, però no moltes publicacions que, de forma senzilla i clara, puguin orientar a qui desitja revifar llur fe.
Per això m'ha alegrat la Carta pastoral que han publicat nostres Bisbes. Un escrit nat, segons diuen ells, per a «oferir un servei concret a aquells homes i dones que volen saber on estan en aquests moments de crisi religiosa, i es demanen quin camí seguir per a trobar-se amb Déu».
Al lector avesat a l'estil del magisteri eclesiàstic sorprendrà aquest cop el llenguatge senzill d'aquest escrit. Per altra part, trobarà un text que «fa pensar», ja que les expressions que s'usen i les preguntes que se suggereixen conecten directament amb la realitat que viuen molts. Diran: «Això és exactament el que me passa a mi.»
L'escrit no es perd en disquisicions teòriques. Amb estil directe i clar aborda les qüestions concretes que preocupen avui a molts: ¿Què puc fer jo enmig de la crisis religiosa de nostres dies?, ¿què és important per a creure en Déu?, ¿puc creure en ell enmig de tants dubtes?, ¿cóm passar d'aqueixa por a Déu, que encara sento en el fons de ma consciència, a una confiança nova en ell?, ¿cóm puc trobar-me amb Déu?, ¿per on he de començar?
Aquesta Carta, llegida de forma atenta i sosegada, pot ajudar a escoltar la crida que se'ns fa des de l'evangeli: «El Regne de Déu está a prop... Escolteu la Bona Nova. » Ara sé quina lectura recomanar a qui me demani orientació en sa recerca de Déu. Senzillament aquest escrit que porta com a títol: «Al servici d'una fe més viva.»



ENTRE EL REBUIG I LA NECESSITAT
Convertiu-vos
Vivim temps de crisi religiosa. Sembla que la fe queda com ofegada en la consciència de moltes persones, reprimida per la cultura moderna i per l'estil de vida de l'home d' avui. Però, al mateix temps, és fàcil observar que de nou es desvetlla en bastants la recerca de sentit, l'anhel d'una vida diferent, la necessitat d'un Déu Amic.
És cert que s'ha estès entre nosaltres un escepticisme generalitzat devant els grans projectes i les grans paraules. Ja no tenen eco els discursos religiosos que ofereixen «salvació» o «redempció». Ha minvat fins quasi desaparèixer, l'esperança mateixa de que es pot realment sentir una Bona Nova per a la humanitat.
Però, al mateix temps, creix en no pocs la sensació de que hem perdut la direcció. Qualque cosa s'enfonsa baix nostres peus. Ens estem quedant sense metes ni punts de referència. Ens adonem de que podem solucionar «problemes», però que som cada cop menys capaços de resoldre «el problema» de la vida. ¿No estem més necessitats que mai de salvació?
Vivim també «temps de fragmentació». La vida s'ha atomitzat. Cada un viu en son compartiment. Queda lluny aquell humanisme que cercava la veritat i el sentit de totalitat. Avui no s'escolta al savi humanista, sinó a l'expert especialista que sap molt d'una parcel·la, però ignora tot sobre el sentit de la vida.
Però, al mateix temps, no poques persones comiencen a sentir-se malament en aquest món vertiginós de dades, informacions i xifres. No poden evitar els interrogants eterns de l'home. ¿D'on venim? ¿A on anem? ¿No hi ha on encontrar un sentit últim a la vida?
Són també temps de pragmatisme científic. L'home modern ha decidit que solament existeix allò que pot comprovar la ciència. No hi ha més. Allò que a ella se li escapa, senzillament no existeix. Naturalment, en aquest plantejament tan simple com poc científic, Déu no hi cab i la fe religiosa queda relegada al món desfasat dels no progressistes.
Tanmateix, són molts els que prenen consciència de que aquest plantejament se queda molt curt, ja que no respon a la realitat. La vida no és un «gran mecano», ni l'home solament «una peça» d'un món que pot ser desentranyat per la ciència. Per totes parts se present el misteri: en l'interior del ser humà, en la immensitat del cosmos, en la història de la humanitat.
Per això, sorgeix de nou la sospita: ¿No seran justament les «qüestions» sobre les quals la ciència guarda silenci, les que constitueixen el sentit de la vida? ¿No serà una greu equivocació perdre la resposta al misteri de la existència? ¿No es una tragèdia prescindir tan «ingènuament» de Déu?
Mentre, segueixen aquí les paraules de Jesús: «Convertiu-vos, perquè està a prop el Regne de Déu. »






LA SEGONA CRIDADA
Jesús els cridà.
Quasi sempre que se parla de la vocació o de la cridada de Déu, se considera que és un assumpte de joves que encara no han estrenat la vida.
Certament, per a un creient és molt important l'escolta de Déu en aquesta decisió o direcció inicial cadascú dóna a sa existència, en elegir un determinat projecte de vida.
Però Déu no se queda mut al passar els anys, i sa cridada, discreta però persistent, ens pot interpel·lar quan hem caminat ja un tram de vida. Aquesta «segona cridada» pot ser, en ocasions, tan important o més que la primera.
És normal, en plena joventut, seguir la pròpia vocació amb temor però també amb il·lusió i generositat. La parella que se casa, el sacerdot que puja a l'altar, la religiosa que se compromet devant Déu, saben que inicien «una aventura», però ho fan amb entusiasme i fe.
Després, els frecs de la vida i nostra pròpia mediocritat ens desgasten. Aquell ideal que vegem sembla enfosquir-se. S'apodera de nosaltres el cansament i la insensibilitat.
Tal volta seguim caminant, però la vida se fa més dura i pesada. Ya solament ens agafem a nostre petit benestar. Seguim, però, en el fons, sabem que quelcom ha mort en nosaltres. La vocació primera sembla apagar-se.
És precisament en aquest moment quan hem d'escoltar aquesta «segona crida» que pot retornar el sentit i el goig a nostra vida. Déu comença sempre de nou. És possible reaccionar.
L'escolta de la «segona cridada» es ara més humil i realista. Coneixem nostres possibilitats i nostres limitacions. No ens podem enganyar. Tenim que acceptar-nos tal com som.
És una crida que ens obliga a desasir-nos de nosaltres mateixos per a confiar més en Déu. Coneixem ja el desànim, la por, la temptació de la fuita. No podem comptar només amb nostres forces. Pot ser el moment de iniciar una vida més arrelada en Déu.
Aquesta «segona cridada» ens convida a no perdre més nostra vida. És el moment d'encertar en allò essencial i respondre a allò que pot donar vertader sentit a nostre viure diari.
La «segona cridada» exigeix conversió i renovació. Diu L. Boros que «sols el pecador és vell, ja que coneix el fàstic de la vida, i el fàstic és una senyal de vellesa».
Déu segueix en silenci nostre caminar, però ens crida. La seva veu la podem escoltar en qualsevol fase de nuestra vida, com aquells deixebles de Galilea que, ja adults, seguiren la crida de Jesús.


EL DIA DEL SENYOR
Convertiu-vos
El diumenge es diu justament així perquè és el dia del Senyor (dies dominica), és a dir, el día en que, ja des dels primers temps, els cristians se reunien per a celebrar la resurrecció del Senyor.
Segons totes les tradicions, els deixebles se trobaren amb el Ressuscitat al dia següent del “sabbat” i des d' aleshores, aquest dia es convertí per als cristians en un dia especial, el dia de l'alegria i l'esperança, el dia festiu per excel·lència.
El Concili Vaticà II, en convidar als creients a descobrir de nou tota la importància i fondària que enclou el diumenge, ens diu que «el dia del Senyor és el fonament i el nucli de tota la vida litúrgica”.
Més que una obligació privada i individual de cada cristià, celebrar el diumenge és deure i missió de tota la Església que està cridada a ser testimoni de l'esperança que la resurrecció del Senyor ha obert per a tots els homes i dones.
Sense aquesta celebració setmanal de la resurrecció de Crist, la esperança de la Església se debilitaria. S'entenen les paraules de Emérit, aquell cristià del segle tercer que, acusat devant el proconsul de reunió il·lícita el diumenge, diu així: «És cert, hemos celebrat a casa el dia del Senyor. Nosaltres no podem viure sense celebrar el dia del Senyor”.
Els cristians no interromprem el treball setmanal per a “passar el cap de setmana” sinó “per a celebrar el diumenge”, el día del Senyor. I per a això, no basta deixar el vestit de feina i “mudar-se de diumenge”. És necessari revestir-nos interiorment d'alegria. Revifar en nosaltres l'esperança en Crist ressuscitat.
El diumenge no és, tanmateix, una espècie de “aniversari” de Jesús ressuscitat. No és el record d'un fet passat cada cop més allunyat de nosaltres. És la celebració de Crist ressuscitat que viu i està present ara enmig de la història dels homes i en el més pregon de ma pròpia vida.
A la església més suntuosa o en el temple més humil i retirat, cada vegada que uns cristians se reuneixen el diumenge per a celebrar el dia del Senyor, seguin molts o seguin pocs, eleven sobre la terra un signe d'esperança.
Per això, celebrar el diumenge és més que complir un deure religiós. És alimentar setmanalment nostra esperança cristiana i anunciar-la a tots els homes.


SEGUIR A JESUS
i el seguiren.
Si preguntàssim a molts cristians què entenen per fe, descobrirem que per a molts la fe se redueix a pertànyer a la Església, la confessió ferme d'un credo, l'adhesió a la moral catòlica o el compliment d'uns ritus cultuals.
En les primeres comunitats cristianes ens haurien respost d'una altra manera. Creure en Jesús és seguir-lo. Aquest és el terme quasi tècnic que empleen els primers creients. Cristià és l'home que s'esforça per construir sa vida seguint les petjades del seu Mestre.
Tal volta després de vint segles, els cristians necessitem recordar que l'element essencial i primer de la fe cristiana consisteix en seguir a Jesucrist.
Però hem d'entendre bé aquest seguiment. No se tracta d'una postura infantil i inmadura d'imitació a la qual falta esperit creador i responsable.
No se tracta de la mera imitació d'un model, com si haguéssim de copiar literalment i des de fora els gests de Jesús.
Seguir a Jesús és inspirar-se en ell per a continuar avui de manera responsable l'obra apassionant de «redempció de l'home» començada amb ell i per ell. Assumir les grans actituds que donaren sentit a sa vida i viure-les avui en nostre propi context històric de manera creadora.
Considerada així, la fe cristiana adquireix un altre dinamisme i una altra vitalitat. Ser cristià és anar descobrint poc a poc el significat salvador que s'enclou en Jesús, identificar-se amb les actituds fonamentals que donaren sentit a sa existència, adquirir son «estil de vida».
Se tracta de creure el que ell cregué, donar importància a allò que ell en donà, interessar-se pel que ell s'interessà, defensar la causa que ell defensà, mirar als homes com ell els va mirar, apropar-se als necessitats com ell ho feu, estimar a les gents com ell les estimà, confiar en el Pare com ell confià, enfrontar-se a la vida amb l'esperança amb que ell s'enfrontà.
Els primers creients entengueren la vida cristiana com una aventura constant de renovació, un fer-se «homes nous».
Si la fe és seguiment de Jesús, hem de preguntar-nos tots sincerament a qui seguim en nostra vida, quins missatges escoltem, a quins líders ens adherim, quines causes defensem i a quins interessos obeïm, al mateix temps que pretenem ser cristians, és a dir, «seguidors» de Jesucrist.






Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada