La
Presentació del Senyor (A)
EVANGELI
Els
meus ulls han vist el Salvador.
+
Lectura del sant evangeli segons sant Lluc 2, 22-40
Presentació
de l'infant Jesús al temple
Quan
van complir-se els dies que manava la Llei de Moisès referent a la
purificació, portaren Jesús a Jerusalem per presentar-lo al
Senyor.23Així ho prescriu la Llei del
Senyor:Tot primogènit mascle serà consagrat al Senyor.24Havien
d'oferir en sacrifici, tal com diu la Llei del Senyor,un parell de
tórtores o dos colomins.
25Hi
havia llavors a Jerusalem un home que es deia Simeó. Era just i
pietós, esperava que Israel seria consolat i tenia el do de
l' Esperit Sant. 26 En una
revelació, l'Esperit Sant li havia fet saber que no moriria sense
haver vist el Messies del Senyor. 27 Va
anar, doncs, al temple, guiat per l' Esperit, i quan els pares
entraven amb l'infant Jesús per complir amb ell el que era costum
segons la Llei,28 el prengué en braços
i beneí Déu dient:
29--Ara,
Senyor,
deixa
que el teu servent
se'n
vagi en pau,
com
li havies promès.
30 Els
meus ulls han vist el Salvador,
31 que
preparaves per presentar-lo
a
tots els pobles:
32 llum
que es reveli a les nacions,
glòria
d'Israel, el teu poble.
33 El
seu pare i la seva mare estaven meravellats del que es deia d'ell. 34
Simeó va beneir-los i digué a Maria, la seva mare:
--Aquest
infant serà motiu que a Israel molts caiguin i molts d'altres
s'aixequin; serà una senyera combatuda,35 i
a tu mateixa una espasa et traspassarà l'ànima. Així es revelaran
els sentiments amagats al cor de molts.
36
Hi havia també una profetessa, Anna, filla de Fanuel, de la
tribu d'Aser. Era d'edat molt avançada: havia viscut set anys amb el
seu marit,37 però havia quedat viuda, i
ara ja tenia vuitanta-quatre anys. Mai no es movia del temple i
donava culte a Déu nit i dia amb dejunis i pregàries.38 Ella,
doncs, es va presentar en aquell mateix moment i donava gràcies a
Déu i parlava de l'infant a tots els qui esperaven que Jerusalem
seria alliberada.
9Quan
hagueren complert tot el que manava la Llei del Senyor, se'n tornaren
a Galilea, al seu poble de Natzaret. 40
L'infant
creixia i s'enfortia, ple d'enteniment; i Déu li havia donat el seu
favor.
Paraula
de Déu.
Ml 3,1-4 He 2,14-18 Lc 2,22-32
Jesús i el Temple. La festa de la llum.
La festa d'avui escruixeix l'esperit, veient entrar Jesús per primera vegada a la casa del seu Pare, tal com manifestarà als dotze anys, quan els seus pares el cerquin angoixats.
El salm d'avui, manllevat de l'antiga litúrgia de l'entrada al santuari, s'expressa amb una majestat sublim: Portals, alceu les llindes; engrandiu-vos, portalades eternes, que ha d'entrar el rei de la glòria!
Es pregunta tot seguit el salmista quin és aquest rei que ha d'entrar. El cor contesta exaltat "és el rei de l'univers!".
Vaja! En aquesta festa és un nadó en bolquers i ben pobre, fill primogènit, el qui és presentat pels seus pares, un cop passats els dies prescrits per la Llei per a la purificació de la mare.
El punt consistia en oferir a Déu el fill o la filla i rescatar-los amb un xai d'un any per a l'holocaust i una tórtora o un colomí com a sacrifici pel pecat.
La mateixa Llei preveia que, en cas de pobresa, només s'oferissin dues tórtores o dos colomins. Si encara no s'arribava a això, s'haurien de lliurar tres quilos de flor de farina, part dels quals s'havia de cremar i l'altra part d'estipendi per al sacerdot. Quina va ser l'ofrena de Josep i Maria?
Aquesta primera entrada al Temple precedeix a tota una història d'altres pujades, miracles, ensenyament, accions profètiques.
En sant Joan, des del principi de la seva activitat pública, la mercaderia del temple va ser posada en qüestió per Jesús. Amb amenaça violenta fa fora del temple moltons i vedells i aboca les taules dels canvistes. Sembla que respecta amb dolcesa els venedors de coloms, bo i dient-los: Traieu això d'aquí! No convertiu en mercat la casa del meu Pare!
Reprèn la convicció que manifestà als dotze anys, segons Lluc.
I tot al llarg de l'Evangeli de Joan el veurem entrar, asseure's, ensenyar, observar i patir tot el que va passant als diferents atris. Recíprocament els grans sacerdots el vigilen i maneguen els guardes del Temple per espiar-lo i, a la fi, desprès de diversos intents, per deturar-lo a Getsemaní.
Justament a la creu hi ha el canvi de signe. La casa del Pare muda. En morir Jesús s'esquinça el vel del Temple que separava el sagrat, el Sancta Sanctorum, i és esquinçat el pit de Jesús, brollant-ne sang i aigua. Jesús s'ha convertit en el Temple definitiu, travessant la mort en donació amorosa absoluta d'una vegada per totes.
Aquest dens resum del capteniment i de la missió de Jesús en el Temple queda recollit en el bell càntic de Simeó, que acabem de llegir, narrat per la ploma de Lluc.
L'ancià sabia del cert que no moriria sense veure el Messies, salvador del poble. L'Esperit de Déu li ho havia dit.
En l'escena que contemplem, no són les portalades, sinó els braços tendres i el cor emocionat d'un home just els que s'obren del tot. Novament l'Esperit li ha donat senyal. Acudeix al Temple i entra al mateix temps que la Sagrada Família. Exulta. Ja ha vist el Salvador, ja veu vençut el diable que ens tenia dominats per la por.
S'abandona en Déu, ja pot morir en pau!
En el seu parlament subratlla futur: el nen serà llum per a tots els pobles -dia de les candeles-; la mare serà traspassada per una espasa: Ai, llança del Calvari!
Inspirat per aquests esdeveniments nadalencs el poble cristià, durant segles, ha tingut la devoció d'oferir els seus fills a Déu, presentant-se la família a l'Església després de quaranta dies del naixement. Ho afavoria el que les mares no acudien al bateig, que solia ser fet molt a la immediatesa de la naixença.
Com s'adiu que un cor de mare agraït posi en mans de Déu el regal, que n'ha rebut! Convindria mantenir l'esperit d'aquesta aliança divina i familiar. Tot nadó, tota persona pertany a Déu perquè, en néixer, es troba dins l'esfera divina. En Déu vivim, ens movem i som, dirà sant Pau.
Santiago Thió, sj.
¡QUINA FAMÍLIA!
FE
SENZILLA
El
relat del naixement de Jesús és desconcertant. Segons Lluc, Jesús
neix en un poble en el qual no hi ha lloc per a acollir-lo. Els
pastors han hagut de cercar per tot Betlem fins que ho han trobat
en un lloc apartat, reclinat en un pessebre, sense més testimonis
que els pares.
Lluc
necessita construir un segon relat en el qual el nin sigui rescatat
de l'anonimat per a ser presentat públicament. ¿Quin lloc més
apropiat que el Temple de Jerusalem perquè Jesús sigui acollit
solemnement com el Messies enviat per Déu al seu poble?
Però,
de nou, el relat de Lluc és desconcertant. Quan els pares s'acosten
al Temple amb el nin, no surten a l'encontre els grans sacerdots ni
els altres dirigents religiosos. Aquests serán els que l'entregaran
per a ser crucificat. Jesús no troba acollida en aqueixa religió
segura de ella mateixa i oblidada del sofriment dels pobres.
Tampoc
vénen a rebre'l els mestres de la Llei que prediquen les “tradicions
humanes” en els atris d'aquell Temple. Anys més tard,
rebutjaran a Jesús per curar malalts trencant la llei del dissabte.
Jesús no troba acollida en doctrines i tradicions religioses que no
ajuden a viure una vida més digna i més sana.
Els
que acullen a Jesús i el reconeixen com Enviat de Déu són dos
ancians de fe senzilla i cor obert que han viscut la llarga vida
esperant la salvació de Déu. Sos noms semblen suggerir que són
personatges simbòlics. L'ancià s'anomena Simeó (“El Senyor ha
escoltat”), l'anciana se diu Anna (“Regal”). Elles representen
a tanta gent de fe senzilla que, en tots els pobles de tots els
temps, viuen amb sa confiança posada en Déu.
Ambdós
pertanyen als ambients més sans d'Israel. Són coneguts com el
“Grup dels Pobres de Yahvé”. Són gents que no tenen res, sols
sa fe en Déu. No pensen en la fortuna ni en son benestar. Sols
esperen de Déu la “consolació” que necessita son
poble, la “alliberació” que cerquen
generació rera generació, la “llum” que il·lumina les tenebres
en que viuen els pobles de la terra. Ara senten que les esperances
s'acompleixen en Jesús.
Aquesta
fe senzilla que espera de Déu la salvació definitiva és la fe de
la majoria. Una fe poc cultivada, que se concreta quasi sempre en
oracions maldestres i distretes, que se formula en expressions poc
ortodoxes, que se desvetlla sobre tot en moments difícils de
dificultats. Una fe que Déu no té cap problema per entendre i
acollir.
SENYERA
DISCUTIDA
«Serà
com una senyera discutida.»
Simeó
és un personatge entranyable. L'imaginem quasi sempre com un
sacerdot ancià del Temple, però res d' això se'ns diu en el text.
Simeó és un home bo del poble que guarda dins son cor l'esperança
de veure un día «el consol» que tant necessiten. «Impulsat
per l' Esperit de Déu», puja al temple en el moment en que
entren Maria, Josep i son nin Jesús.
L'encontre
és commovedor. Simeó reconeix en el nin que porta aquella parella
pobre de jueus piadosos al Salvador que fa tants anys espera. L'home
se sent feliç. En un gest gosat i maternal, «agafa al nin
en els seus braços» amb amor i afecte gran.
Beneeix a Déu i beneeix als pares. Sens dubte, l'evangelista el
presenta com a model. Així hem d'acollir al Salvador.
Però,
de cop, es dirigeix a Maria i el seu rostre canvia. Les seves
paraules no presagien res tranquil·litzador: «Una espasa te
traspassarà l'ànima». Aquest nin que tens en braços
serà una «senyera discutida»: font de conflictes i
enfrontaments. Jesús farà que «uns caiguin i altres
s'aixequin». Uns l'acolliran i llur vida adquirirà
una dignitat nova: la seva existència s'omplirà de llum i
d'esperança. Altres el rebutjaran i llur vida se perdrà. El rebuig
a Jesús serà sa ruïna.
En
prendre postura devant Jesús, «quedarà clara l'actitud de
molts cors». Ell posarà al descobert el que
hi ha en el més pregon de les persones. L'acollida d'aquest nin
demana un canvio profund. Jesús no ve a portar tranquil·litat, sinó
a generar un procés dolorós i conflictiu de conversió radical.
Sempre
és així. També avui. Una Església que agafi seriosament sa
conversió a Jesucrist, no será mai un espai de tranquil·litat sino de conflicte. No és possible una relació més vital amb Jesús
sense donar passes cap a majors nivells de veritat. I això és
sempre dolorós per a tots.
Quant
més ens apropem a Jesús, millor veurem nosaltres incoherències i
desviacions; el que hi ha de veritat o de mentida en nostre
cristianisme; el que hi ha de pecat en nostres cors i nostres
estructures, en nostres vides i nostres teologies.
¡QUINA FAMÍLIA!
Se'n
tornaren a Galilea, a la ciutat de Natzaret.
Avui
es parla molt de la crisi de la institució familiar. Certament la
crisi és greu. Però no és lícit ser catastrofistes. Malgrat
siguem testimonis d'una vertadera revolució en la conducta familiar,
i molts hagin predicat la mort de diverses formes tradicionals de
família, ningú anuncia seriosament la desaparició de la família.
Al
contrari, la història sembla ensenyar-nos que en els temps difícils
se estrenyen més els vincles familiars. L'abundància separa als
homes. La crisi i la penúria els uneix. Devant el pressentiment de
que viurem temps difícils, són bastants els que presagien un nou
renaixement de la família.
Sovint,
el desig sincer de molts cristians d'imitar a la sagrada família de
Natzaret ha afavorit l'ideal d'una família fonamentada en la
harmonia i la felicitat de la pròpia llar. Sens dubte, és necessari
també avui promoure l'autoritat i responsabilitat dels pares,
l'obediència dels fills, el diàleg i la solidaritat familiar. Sense
aquests valors la família fracassarà.
Però
no qualsevol família respon a les exigències del regne de Déu
plantejades per Jesús. Hi ha famílies obertes al servei de la
societat, i famílies egoistament replegades sobre elles mateixes.
Famílies autoritàries i famílies de talant dialogal. Famílies
que eduquen en l'egoisme i families que ensenyen solidaritat.
Concretament,
en el contexte de la greu crisi econòmica que patim, la família pot
ser una escola d'insolidaritat en la qual l'egoisme familiar, se
converteixi en virtut i criteri d'actuació que configurarà el
comportament social dels fills. I pot ser, per contra, un lloc en el
qual el fill o la filla pugui recordar que tots tenemos un Pare comú,
i que el món no s'acaba en les parets de la pròpia casa.
Per
això, no podem celebrar de manera responsable la festa de la Sagrada
Família, sense escoltar el repte de nostra fe. ¿Seran nostres llars
un lloc on les noves generacions escoltaran la cridada de l'evangeli
a la fraternitat universal, la defensa dels abandonats, i la recerca
d'una societat més justa, o se convertirà en l'escola més eficaç
d'insolidaritat, inhibició i passivitat egoista devant els problemes
aliens?
SHALOM
Llum
que es reveli a les nacions.
L'evangelista
que conta el naixement de Jesús no sabia com transmetre l'emoció
devant el que passà en aquella nit santa. Sols pogué dir el que ell
«escoltava»
en el pregon de son cor. Un cant entonat pels àngels, que venia a
dir així: «A
Déu glòria, lloança i agraïment sens fi. Als
homes
pau i sols pau».
És
correcte traduir el terme hebreu «shalom»
per pau, com fan totes les bíblies, però és massa poc.
Shalomשלום:
«Shalom» és la experiència gojosa de la vida, el plaer de viure,
el goig total que Déu vol per a cada criatura, per a cada arbre i
cada animal, per a cada nin i per a cada home i dona.
«Shalom»
és el que Déu vol que experimentem en cada cosa i en cada
situació. «Shalom» és salut i benestar, és casa
segura i terra fèrtil. És fruir amb la parella, tenir fills, dormir
segurs. «Shalom» és alegria, goig i harmonia
interior. «Shalom» és la benedicció de Déu: el que
Déu vol des de sempre per a la humanitat entera. L'únic que explica
el naixement d'aquest nin.
Les
societats modernes no desvetllen necessitat de «shalom» ni
anhel de plenitud. Sols produeixen necessitats artificials que se
satisfan adquirint coses. En aquests dies entranyables pretenen
convèncer-nos de que la falta de tendresa i de calor se pot colmar
comprant articles de regal.
Me
diuen que visc en una societat del benestar, però conec a molta gent
que se defensa com pot entre la depressió i la resignació. Me
asseguren que pertanyo a una religió que és portadora d'una alegria
universal i sento entre nosaltres tristesa, ressentiment i fins i tot
crispació. Sembla que ni els creients donem un vot de confiança a
Déu.
¿Què
fer per a viure amb un cor net aquestes dates de Nadal? Tal
volta, molt poc. No escapar-me d'aquest món ni d'aquesta Església.
No viure d'esquena als que sofreixen. Participar en la vida de les
persones. No ofegar en mi el plaer de viure. No cansar-me de fer la
vida més amable. Viure donant glòria a Déu i cercant «shalom»
per a tots. Felices, si desvetllem en nosaltres el desig de viure
així.
INDIFERÈNCIA
Llum
per a il·luminar a les nacions.
L'actitud
més inhumana devant el sofriment de tants homes i dones que moren de
fam en el món és la apatia i insensibilitat dels qui ens sentim
fora de perill de tan tràgica situació. Gràcies al
desenvolupament dels mitjans de comunicació sabem més que mai de la
misèria, la fam i les desgràcies que assolen pobles enters de la
terra. Però tot això, lluny d'estimular nostra solidaritat, ens
avesa a mirar-ho tot amb resignació i apatia.
Hem
après a romandre indiferents devant les xifres i estadístiques que
ens parlen de misèria i mort. Podem calcular quants nins moren de
fam cada minut, sense commoure'ns gens nostra consciència. Les
imatges més cruels i tràgiques que pot servir-nos la televisió
queden esborrades pel telefilm o el concurs de torn.
I,
tanmateix, la morte per fam és la més indigna i inmoral de totes
les morts perquè és evitable i se produeix per nostra indiferència
i complicitat. Ho diuen els experts: sobren aliments, falta
solidaritat.
La
indiferència en els països occidentals agafa a voltes trets
escandalosos i provocatius. Hem pogut veure anunciats en la premsa
sopars de fi d'any a 115 euros el cobert. Als pocs dies se'ns informa
que els indis de Chiapas (Méxic) viuen durant tot l'any amb
l'equivalent aproximat a 85 euros. ¿Cóm se pot qualificar aquest
estat de coses?
Mentre
cent mil persones moren de fam cada dia, en nostres societats riques
quasi la meitat de la població viu preocupada per problemes derivats
d'una alimentació excessiva. Sobre la mateixa terra en que cauen
cada dia tants homes i dones vençuts per la fam, nosaltres, ben
alimentats, passegem, correm o fem «footing» per a baixar l'excés
de pes.
Aquest
és nostre pecat i també nostra major vergonya. En aquesta festa de
la Sagrada Família hi ha quelcom que els creients no hem d'oblidar.
Segons Jesús, la família no pot quedar reduïda als que estem units
per llaços de sang. Tots els humans formem «la família de Déu».
No podem celebrar satisfets Nadal en nostra llar mentre hi ha
famílies en el món que moren de fam.
LES
ÀVIES
Se'n
tornaren a Galilea.
La
crisi de fe que s'observa en la societat repercuteix de diverses
formes en la família, vertadera «caixa de ressonància»
de tot quant se produeix en l'entorn social. Quelcom ha canviat
durant aquests anys en moltes cases: han desaparegut, en bona part,
els signes religiosos, s'han perdut costums cristians, poques las
famílies que se reuneixen per a resar. En general el que se transmet
als fills no és fe, sinó indiferència religiosa i silenci.
La
situació concreta és, tanmateix, més variada i complexa. Hi ha
famílies on els pares adopten una postura de rebuig al religiós i
empedeixen que els seus fills siguin iniciats en la fe. No són
molts. En aquestes cases el religiós apareix per ser objecte d'atac
o de burla.
Hi
ha, pel contrari, llars on es manté viva la identitat cristiana. La
fe és un factor important a l'hora de configurar el clima familiar.
Se resa, se cuiden els valors religiosos, i els pares se preocupen de
la educació cristiana dels fills. Se tracta de grups més nombros
del que es sol pensar.
Però
la situació més generalitzada és una altra. Molts pares s'han
allunyat de la pràctica religiosa i viuen instal·lats en la
indiferéncia. No rebutgen la fe, però tampoc els preocupa
l'educació religiosa dels seus fills. No els sembla una cosa
important per al seu futur. Batiaran als fills, celebren la primera
comunió, però no els transmeten fe.
En
aquestes llars són les àvies les que fan sovint una labor de gran
importància dins l'aparent humilitat. En silenci i de la forma més
natural, ensenyen al net o a la neta a resar, el menen a la església
i, al seu estil i manera, li expliquen les «coses més
fonamentals» sobre Déu i Jesús. Ni elles mateixes se
n'adonen que desvetllen en el nin les primeres experiències
religioses.
Algunes
se preocupen de comprar-lis una «Biblia per a nins» o
llibres adequats per a explicar-lis amb detall les paráboles de
Jesús o el sentit de les festes cristianes. No sempre és una labor
solitària. Tenen la «complicitat» del avi i
l'assentiment agraït dels pares que, en el fons, saben que tot això
és bo per al fill.
En
aquesta festa de la Sagrada Família vull alabar l'actuació
d'aquestes dones. Tal volta un día, més d'un recordi agraït a la
que li parlà d'un Déu que ens estima sens fi o li contà la
paràbola del fill pròdig.
VERS
UNA FAMÍLIA MÉS SANA
Se'n
tornaren a Galilea, a la ciutat de Natzaret.
Entre
molts pares se ha estès pessimisme i desànim. És problemàtic
assolir una convivència sana i gojosa en la llar. Per totes parts se
parla de crisi de la família i s'apunten tota casta de dificultats.
Tanmateix, psicòlegs i pedagogs recorden les grans possibilitats de
la família. Això però. Els pares han de cuidar alguns aspectes
bàsics.
Primer
és que els pares s'estimin de veres, i que els fills ho vegin. Saber
i experimentar que els pares s'estimen és el millor regal per als
fills. La base per a crear un àmbit de confiança i seguretat on els
fills puguin créixer de manera sana. Els psicòlegs insisteixen en
que també avui la persona torna a aquells valors, experiències i
actituds que va viure amb goig i satisfacció en els primers anys de
sa vida.
Naturalment,
és decisiu l'afecte dels pares cap als seus fills: l'estima,
l'atenció a cada un, l' interés per les seves coses, la proximitat.
Per a un fill, el més important és que el pare i la mare li
dediquin temps a ell tot sol. Els llaços que se creen en aquest
encontre amb ell, tot sol, són més decisius que totes les
discussions que se tenen durant tot el día. El futur dels fills que
se senten estimats així pels seus pares és sempre més sa i
positiu.
És
important també crear en casa un clima de comunicació. Aixòst
exigeix eliminar el que pugui generar desconfiança, agressivitat o
autoritarisme. Demana també moments d'encontre, un cert control de
la TV, sortides de tota la família junta. És cert que la vida
moderna fa més difícil la convivència en família. Però el més
important no és tenir més temps per a estar junts, sinó que, quan
la família està reunida, se puguin trobar a gust, en un clima de
confiança i proximitat. Difícilment encontraran els fills un clima
semblant en la societat actual.
Els
pares han de cuidar també la coherència entre el que demanen als
fills i el que viuen ells mateixos. El pare i la mare poden cometre
errors i tenir moments dolents. El fill sap que tampoc els seus pares
són perfectes. Important és que pugui veure en ells un esforç
honest per viure segons les pròpies conviccions. És això el que
convenç i dona autoritat a la paraula dels pares.
Uns
pares creients, preocupats per crear aquest clima a la llar, poden,
al mateix temps, donar-li un caràcter cristià. És molt el que se
pot fer, des d'assajar una oració en parella i ensenyar a resar als
fills petits, fins a cuidar els signes religiosos en casa o compartir
la fe en moments senyalats.
La
festa litúrgica de la Sagrada Família pot ser una bona ocasió per
a la reflexió i la renovació del clima familiar.
EL
CANSAMENT D'OCCIDENT
Llum
per a il·luminar a les nacions.
No
és un llibre més, sinó el títol d'una apassionant conversació
entre dos importants intel·lectuals que gosen analitzar el món
occidental amb absoluta llibertat i lucidesa. Un llibre que convida
a la reflexió i al canvi (El
cansancio de Occidente. Rafael Argullol y Eugenio Trías,
Edic. Destino, 1992).
Hi
ha una cosa que se fa evident a mesura que avança l'anàlisi dels
dos autors. Occident està profundament cansat. El mite del progrés
s'enfonsa sense remei. La vida humana s'empobreix. Cada cop són més
palpables “els signes d'esgotament” de nostre pretès
món feliç.
La
técnica ha introduit un mode de ser i de pensar que sols mira a la
eficàcia, el rendiment i l'operativitat. No interessa res que pugui
fer relació al destí o al sentit de la vida, al misteri del cosmos,
al sagrat. Tot queda desqualificat pel pragmatisme.
Només
interessa el benestar, l'èxit, la seguretat. L'home contemporani
s'arronsa devant qualsevol plantejament més profund sobre l'home, el
món, la divinitat. “Perquè ocupar-se d' allò que manca de
respostes clares, exactes?”
Poc
a poc, Occident s'ha convertit en “una
màquina productiva”
que arrasa idees, valors culturals, poètics i religiosos, i
derrueix qualsevol relligament al misteri. El resultat és un ciutadà
“bàrbar-civilitzat”
que Argullol
i Trías
analitzen,
de manera incisiva, per a llevar-nos la ceguesa.
Un
esser “radicalment irresponsable”, incapaç de
reflexionar per son compte, perfectament adaptat als patrons de vida
que se le imposen. Un home ignorant, de “sensibilitat
embotada”, amb una tendència creixent a trivial en tot. Capaç d'acumular moltes, dades dels mitjans d'informació, però
mancat de vertadera formació.
Aparentment,
sempre en activitat, però en realitat un “home passiu” que
participa dòcilment en un pla de vida que ell no ha traçat. Un
“individu-massa”, productor, consumidor, automovilista,
espectador televisiu, convertit en “átom-càpsula” que
reprodueix aquest caràcter encapsulat de son esser en a vivenda, sa
cèl·lula familiar, son automòbil, son sector laboral.
El
llibre de Argullol
i Trías
no
és amarg. Està inspirat per un motiu noble i esperançador:
“Debemos
atrevemos a replantear el propio rumbo seguido por la civilización
moderna”.
Occident està necessitat de la llum d'una “nova evangelització”.
I aquest és el gran repte per a la Església: acollir ella mateixa
la cridada de Crist a la conversió, i urgir a l'home d'avui a
canviar de rumb.
A
la Església se li demanen avui moltes coses. Però ella ha de saber
que també avui sa tasca primera i fonamental és fer present enmig
de la societat moderna a aquest Crist que, segons el càntic de
Simeó, és “Salvador
de tots els pobles”
i
“llum
per a il·luminar a les nacions
“.
L'ART
D'ENVELLIR
Hi
havia en Jerusalem un home que es deia Simeó.
Ningú
vol envellir. La vellesa evoca quasi sempre en nosaltres soledat,
tristesa, esclerosis, aïllament, amnèsia..., incapacitat per a
viure intensament.
¿No
és possible ser un ancià venturós? Sens dubte, depen de la
família, dels amics, de l'ambient, de la salut, de les condicions de
jubilació. Però, en bona part, depen també de cada home o dona.
Hi
ha gent major que s'enfonsa en la desconfiança, la rebel·lió o el
pessimisme. Gent major amargada pel egoisme, que tiranitza als qui els
rodegen. Però hi ha també gent major que ha descobert la riquesa
d'aquesta edat.
L'evangelista
Lluc ens descriu la figura simpàtica de Simeó i Anna, dos ancians
que consumeixen sos últims dies a l'ombra del temple de Jerusalem
donant gràcies a Déu i oferint saviesa al poble.
Sens
dubte, envellir no és un art fácil. Tal volta, primer sigui saber
acceptar humilment la vida tal com és, amb el seu ritme,
possibilitats i limitacions. És gran saviesa acceptar serenament i
sense enganys el moment particular de la vida en el qual ens trobem.
Però,
¿quines possibilitats pot oferir una edat aparentment tan trista i
temuda com la vellesa?
En
primer lloc, la vellesa pot ser la gran ocasió per a recobrar la pau
del cor i reconciliar-nos amb nosaltres mateixos. En la mesura en que minven altres activitats i preocupacions, pot ser més fácil
descansar de tanta agitació i trobar-se serenament amb un mateix.
Per
això, és necessari confiar en Déu. Mirar nostra vida passada amb
els ulls d'aqueix Déu que compren nostres equivocaciones, perdona
nostres pecats més obscurs i ens accepta com som. Deixar en llurs
mans nostre futur perquè solament Ell ens estima.
La
vellesa pot ser temps per a assaborir la bondat de Déu, moment
propici per a agrair el regal de la vida, tal com ha estat, amb hores
dolces i moments amargs.
Però
pot ser, endemés, el temps de la saviesa i de la veritat. Temps per
a relativitzar amb humor tantes coses que no tenien la importància
que les hem donat durant la vida. Temps per a recordar als joves on
está allò de veres essencial.
I,
sobre tot, temps d'oració senzilla per a convertir aqueixes llargues
hores de silenci, soledat i, tal volta, de sofriment, en maduració
confiada per a l'encontre final amb Déu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada